Decyzja 2000/57/WE w sprawie systemu wczesnego ostrzegania i reagowania w celu zapobiegania i kontroli chorób zakaźnych na mocy decyzji nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 grudnia 1999 r.
w sprawie systemu wczesnego ostrzegania i reagowania w celu zapobiegania i kontroli chorób zakaźnych na mocy decyzji nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 4016)

(2000/57/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 stycznia 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z dnia 24 września 1998 r. ustanawiającą sieć nadzoru i kontroli epidemiologicznej chorób zakaźnych we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 1 i 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE na poziomie wspólnotowym ma zostać ustanowiona sieć wspierająca współpracę i koordynację między Państwami Członkowskimi, przy udziale Komisji, w celu usprawnienia zapobiegania i kontroli we Wspólnocie kategorii chorób zakaźnych, określonych w Załączniku do tej decyzji. Sieć ta ma być zastosowana do nadzoru epidemiologicznego tych chorób oraz do ustanowienia systemu wczesnego ostrzegania i reagowania.

(2) Choroby oraz szczególne kwestie zdrowotne, które mają być objęte systemem wczesnego ostrzegania i reagowania na poziomie wspólnotowym, powinny odzwierciedlać obecne potrzeby we Wspólnocie, w szczególności wartość dodaną wypływającą z podejmowania działań na takim poziomie.

(3) System wczesnego ostrzegania i reagowania musi odnosić się do kwestii podnoszonych przez właściwe organy ds. zdrowia publicznego w każdym Państwie Członkowskim lub popartych danymi zebranymi na mocy art. 4 decyzji nr 2119/98/WE.

(4) Niniejsza decyzja powinna ułatwić integrację wspólnotowej sieci ustanowionej na mocy decyzji nr 2119/98/WE wraz z sieciami szybkiego alarmowania ustanowionymi na poziomie krajowym lub wspólnotowym dla chorób oraz szczególnych kwestii, które mają być objęte systemem wczesnego ostrzegania i reagowania. W celu wykonania tej decyzji, sieć wspólnotowa powinna działać poprzez wykorzystanie przede wszystkim systemu nadzoru medycznego chorób zakaźnych w ramach Europejskiej Sieci Informacyjnej Zdrowia Publicznego (EUPHIN-HSSCD), która składa się z trzech elementów:

a) systemu wczesnego ostrzegania i reagowania na zgłoszenia określonych zagrożeń dla społeczeństwa, przekazywane przez właściwe organy ds. zdrowia publicznego w każdym Państwie Członkowskim odpowiedzialnym za wyznaczanie środków, które mogą być konieczne do ochrony zdrowia publicznego;

b) wymiany informacji między upoważnionymi strukturami i władzami Państwa Członkowskiego odpowiadającymi za zdrowie publiczne;

c) specjalnych powiązań między upoważnionymi strukturami i władzami Państw Członkowskich dotyczących nadzoru epidemiologicznego wybranych chorób.

(5) Podczas wprowadzania EUPHIN-HSSCD jako systemu operacyjnego należy regularnie monitorować i uwzględniać rozwój nowych użytecznych technologii.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 7 decyzji nr 2119/98/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wykorzystanie systemu wczesnego ostrzegania i reagowania we wspólnotowej sieci jest zarezerwowane dla przypadków określonych w załączniku I, zwanych dalej "przypadkami", lub dla symptomów takich przypadków występujących pojedynczo bądź wraz z innymi podobnymi przypadkami, które są czy mogą potencjalnie być zagrożeniem dla zdrowia publicznego.
2. 1
Struktury i/lub organy każdego Państwa Członkowskiego zbierają oraz wymieniają wszelkie niezbędne informacje na temat tych przypadków oraz środków zamierzonych lub przyjętych w reakcji na te przypadki lub na symptomy takich przypadków, np. poprzez wykorzystanie krajowego systemu nadzoru, elementu wspólnotowej sieci służącego do nadzoru epidemiologicznego lub każdego innego wspólnotowego systemu zbierania danych.
Artykuł  2
1.
Procedury wymiany informacji wskazujących na wystąpienie przypadku opisano w załączniku II sekcja 1 (Poziom 1: wymiana informacji).
2.
Procedury stosowane wobec przypadku, który może potencjalnie zagrażać zdrowiu publicznemu lub gdy przypadek stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego, opisano w załączniku II sekcja 2 (Poziom 2: zagrożenie potencjalne) i sekcja 3 (Poziom 3: zagrożenie pewne).
3.
Procedury informowania opinii publicznej i zainteresowanych grup zawodowych opisano w załączniku II sekcja 4.
Artykuł  2a 2
1.
Niniejszy artykuł stosuje się do środków wdrożonych w celu zidentyfikowania osób, które były narażone na czynniki zakaźne i u których rozwinęła się choroba zakaźna lub u których występuje potencjalne ryzyko rozwinięcia się choroby zakaźnej mającej znaczenie dla Wspólnoty, zgodnie z kryteriami ustanowionymi w załączniku I (zwanych dalej »ustalaniem kontaktów zakaźnych«).
2.
Przekazując istotne dane osobowe na potrzeby usta-lania kontaktów zakaźnych poprzez system wczesnego ostrzegania i reagowania, pod warunkiem że dane te są niezbędne i dostępne, właściwe organy ds. zdrowia publicznego państwa członkowskiego korzystają z funkcji selektywnego wysyłania wiadomości, która gwarantuje właściwą ochronę danych. Ten kanał komunikacji ograniczony jest do państw członkowskich, których dotyczy procedura usta-lania kontaktów zakaźnych.
3.
Przekazując informacje przy wykorzystaniu funkcji selektywnego wysyłania wiadomości, właściwe organy ds. zdrowia publicznego danego państwa członkowskiego nawiązują do przypadku lub środka zgłoszonego wcześniej do sieci wspólnotowej.
4.
Na potrzeby ust. 2 wykaz danych osobowych znajduje się w załączniku III.
5.
Przekazując i przetwarzając dane osobowe przy wykorzystaniu funkcji selektywnego wysyłania wiadomości, właściwe organy ds. zdrowia publicznego państw członkowskich oraz Komisja przestrzegają przepisów dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2) oraz rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(3).
Artykuł  3
1. 3
Corocznie właściwe organy państw członkowskich przekazują Komisji, nie później niż dnia 31 marca, sprawozdanie analityczne na temat przypadków, środków zamierzonych lub przyjętych w związku z tymi przypadkami, oraz procedur stosowanych w ramach systemu wczesnego ostrze-gania i reagowania. Ponadto właściwe organy w państwach członkowskich mogą okresowo składać sprawozdanie o określonych przypadkach, które mają szczególne znaczenie.
2.
Na podstawie zgłoszeń Komisja, podczas rocznego sprawozdania, bada funkcjonowanie systemu wczesnego ostrzegania i reagowania oraz, stosownie do potrzeb, proponuje wprowadzenie zmian.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia 1 stycznia 2000 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 1999 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 3.10.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.

(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 4

Przypadki podlegające zgłaszaniu w ramach systemu wczesnego ostrzegania i reagowania

1. Wybuch chorób zakaźnych obejmujący więcej niż jedno Państwo Członkowskie Wspólnoty.

2. Koncentracja w przestrzeni lub czasie przypadków choroby podobnego rodzaju, jeśli możliwą przyczyną są czynniki chorobotwórcze i występuje ryzyko jej rozprzestrzeniania się na między Państwami Członkowskimi we Wspólnocie.

3. Koncentracja w przestrzeni lub czasie przypadków choroby podobnego rodzaju poza obszarem Wspólnoty, jeśli możliwą przyczyną są czynniki chorobotwórcze i występuje ryzyko jej rozprzestrzeniania się na terytorium Wspólnoty.

4. Pojawienie lub wyłonienie się choroby zakaźnej lub czynnika chorobotwórczego, którego powstrzymanie może wymagać podjęcia w porę skoordynowanego działania wspólnotowego.

5. Pojawienie się choroby lub zdarzenia sprzyjającego pojawieniu się choroby, w rozumieniu art. 1 Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (2005), o ile jest to choroba zakaźna wymieniona w załączniku do decyzji nr 2119/98/WE, oraz związane z nią środki o jakich należy powiadomić Światową Organizację Zdrowia na podstawie art. 6 Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (2005).

ZAŁĄCZNIK  II

Procedury informowania, konsultacji i współpracy w ramach systemu wczesnego ostrzegania i reagowania

1. Poziom aktywacji 1: wymiana informacji

1) Jeśli informacje zebrane w jednym lub więcej Państw Członkowskich bądź pochodzące z innych uznanych źródeł sugerują, że prawdopodobne jest wystąpienie przypadku, właściwe władze odpowiedzialne za określenie środków służących ochronie zdrowia publicznego w każdym Państwie Członkowskim informują bezzwłocznie odpowiadające im organy w innych Państwach Członkowskich oraz Komisję o jego okolicznościach i pochodzeniu. Po otrzymaniu tych informacji właściwe władze zainteresowanych Państw Członkowskich wyrażają swoją opinię na temat konieczności podjęcia środków przez inne Państwa Członkowskie lub skoordynowanych działań Wspólnoty przy udziale Komisji.

2) Komisja i zainteresowane Państwa Członkowskie zapewniają ciągłą, obustronną i szybką wymianę otrzymywanych informacji, a także na bieżąco powiadamiają pozostałe Państwa Członkowskie.

3) Właściwe władze ds. zdrowia publicznego w danym Państwie Członkowskim/Państwach Członkowskim, we współpracy ze strukturami i/lub władzami, bezzwłocznie oceniają zebrane informacje w celu upewnienia się, czy występuje przypadek zagrażający zdrowiu publicznemu.

4) Komisja może zwołać nadzwyczajne posiedzenie komitetu sieci lub ekspertów zaproponowanych przez komitet w celu zapewnienia przejrzystości i skuteczności wszelkich ewentualnych działań.

2. Poziom aktywacji 2: zagrożenie potencjalne

Jeśli informacja o przypadku lub możliwości jego wystąpienia wskazuje na potencjalne zagrożenie zdrowia publicznego, właściwe władze publiczne w danym Państwie Członkowskim (Państwach Członkowskich) informują bezzwłocznie odpowiadające im organy w innych Państwach Członkowskich oraz Komisję o charakterze i zasięgu potencjalnego zagrożenia, a także o środkach, które zamierzają podjąć same lub we współpracy z pozostałymi zainteresowanymi Państwami Członkowskimi, Komisją czy innymi stronami.

2.1. Kontrola i ocena

Właściwe władze ds. zdrowia publicznego w Państwie Członkowskim (Państwach Członkowskich), we współpracy ze strukturami i/lub władzami, bezzwłocznie oceniają zebrane informacje w celu upewnienia się, czy występuje przypadek zagrażający zdrowiu publicznemu.

Jako wsparcie techniczne dla dalszego dochodzenia w Państwie Członkowskim będzie służyć: ekspertyza epidemiologiczna w terenie, pomoc laboratoryjna, ekspertyza kliniczna i jej inne niezbędne formy. Komisja lub poszczególne Państwa Członkowskie mogą je zapewnić na żądanie danego Państwa Członkowskiego.

Komisja służy pomocą w koordynowaniu środków ostrożności w ramach przygotowań się do wszelkich możliwych zagrożeń zdrowia publicznego.

Komisja może zwołać nadzwyczajne spotkanie komitetu sieci lub ekspertów zaproponowanych przez komitet w celu zapewnienia przejrzystości i skuteczności wszelkich ewentualnych działań.

2.2. Dezaktywacja

Jeśli ostateczna ocena ryzyka wykaże, że nie doszło do powstania zagrożenia zdrowia publicznego i żadne działania na szczeblu regionalnym nie są konieczne, właściwe władze ds. zdrowia publicznego w każdym zainteresowanym Państwie Członkowskim bezzwłocznie powiadamiają odpowiadające im organy w pozostałych Państwach Członkowskich oraz Komisję o charakterze i zasięgu środków, które podjęły lub zamierzają podjąć.

Jeżeli w ciągu trzech dni pozostałe Państwa Członkowskie lub Komisja nie wniosą sprzeciwu, nie są wymagane żadne inne działania w ramach systemu wczesnego ostrzegania i reagowania.

3. Poziom aktywacji 3: zagrożenie pewne

Jeśli przypadek spowoduje zagrożenie zdrowia publicznego, właściwe władze ds. zdrowia publicznego w zainteresowanym Państwie Członkowskim (Państwach Członkowskich) informują bezzwłocznie odpowiadające im organy w pozostałych Państwach Członkowskich oraz Komisję o charakterze i zasięgu potencjalnego zagrożenia, a także o środkach, które zamierzają podjąć same lub we współpracy z pozostałymi zainteresowanymi Państwami Członkowskimi, Komisją czy innymi stronami.

3.1. Koordynacja środków

Właściwe władze ds. zdrowia publicznego w zainteresowanym Państwie Członkowskim (Państwach Członkowskich) informują bezzwłocznie pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję o rozwoju sytuacji oraz efektach wywołanych przez podjęte środki.

Państwa Członkowskie wraz z Komisją koordynują środki, które mają być podjęte na poziomie wspólnotowym zgodnie z art. 3 i 6 decyzji nr 2119/98/WE.

Komisja wspiera Państwa Członkowskie w koordynowaniu wysiłków mających na celu zażegnanie zagrożenia zdrowia publicznego i zapewnienie ochrony ludności.

Komisja może zwołać nadzwyczajne spotkanie komitetu sieci lub przedstawicieli wyznaczonych przez komitet do koordynacji działań.

3.2. Dezaktywacja

System zostaje wyłączony po uzgodnieniach między zainteresowanymi Państwami Członkowskimi, które informują o tym pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję.

4. Informowanie opinii publicznej i zainteresowanych grup zawodowych

Jeśli taki przypadek wystąpi, Państwa Członkowskie bezzwłocznie dostarczają odpowiednie materiały informacyjne zainteresowanym grupom zawodowym i opinii publicznej oraz informują je o podjętych środkach.

Komisja i Państwa Członkowskie informują zainteresowane grupy zawodowe oraz opinię publiczną o wszelkich wytycznych uzgodnionych na poziomie wspólnotowym, a także bezzwłocznie powiadamiają o ustąpieniu zagrożenia dla zdrowia publicznego.

ZAŁĄCZNIK  III 5

Wykaz danych osobowych na potrzeby ustalania kontaktów zakaźnych

1. INFORMACJE OSOBOWE

– Nazwisko i imiona;

– Narodowość, data urodzenia, płeć;

– Typ dokumentu tożsamości, numer dokumentu i organ wydający;

– Aktualny adres zamieszkania (ulica i numer domu, miasto, państwo, kod pocztowy);

– Numery telefonów (komórkowego, stacjonarnego, służbowego);

– Adres e-mail: (prywatny, służbowy).

2. INFORMACJE NA TEMAT PODRÓŻY

– Dane dotyczące środka podróży (np. numer lotu, data lotu, nazwa statku, numery rejestracyjne pojazdu);

– numer(-y) miejsc(-a);

– numer(-y) kabin(-y).

3. INFORMACJE UMOŻLIWIAJĄCE KONTAKT

– Nazwiska odwiedzonych osób/nazwy miejsc pobytu;

– Daty pobytu i adresy miejsc pobytu (ulica i numer domu, miasto, państwo, kod pocztowy);

– Numery telefonów (komórkowego, stacjonarnego, służbowego);

– Adres e-mail: (prywatny, służbowy).

4. INFORMACJE DOTYCZĄCE OSÓB TOWARZYSZĄCYCH

– Nazwisko i imiona;

– Narodowość;

– Informacje osobowe zgodnie z pkt 1, tiret trzecie do szóstego.

5. DANE OSOBY, KTÓRĄ NALEŻY POWIADOMIĆ W RAZIE WYPADKU

– Nazwisko osoby, którą należy powiadomić;

– Adres (ulica i numer domu, miasto, państwo, kod pocztowy);

– Numery telefonów (komórkowego, stacjonarnego, służbowego);

– Adres e-mail: (prywatny, służbowy).

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2009/547/WE z dnia 10 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.181.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/547/WE z dnia 10 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.181.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2009/547/WE z dnia 10 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.181.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
4 Załącznik I zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/351/WE z dnia 28 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.117.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2008 r.
5 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2009/547/WE z dnia 10 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.181.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.21.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/57/WE w sprawie systemu wczesnego ostrzegania i reagowania w celu zapobiegania i kontroli chorób zakaźnych na mocy decyzji nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 22/12/1999
Data ogłoszenia: 26/01/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2000, 01/01/1970