Decyzja 2000/45/WE ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego pralkom bębnowym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 grudnia 1999 r.
ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego pralkom bębnowym

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 4650)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/45/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 stycznia 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 880/92 z dnia 23 marca 1992 r. w sprawie programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 880/92 warunki przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego są określane według grupy produktów.

(2) Artykuł 10 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 880/92 stanowi, że oddziaływanie produktu na środowisko zostanie ocenione w drodze odniesienia do szczególnych kryteriów ustalonych dla grup produktów;

(3) Na mocy decyzji 96/461/EWG(2) Komisja ustanowiła ekologiczne kryteria przyznawania pralkom bębnowym wspólnotowego oznakowania ekologicznego, które zgodnie z art. 3 tej decyzji, wygasają z dniem 30 czerwca 1999 r.

(4) Właściwe jest przyjęcie nowej decyzji ustanawiającej kryteria ekologiczne dla tej grupy produktów.

(5) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 880/92 Komisja przeprowadziła konsultacje z głównymi grupami interesu w ramach forum konsultacyjnego.

(6) Środki ustanowione w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 880/92,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa produktów "pralki bębnowe" (zwana dalej "grupą produktów") oznacza: ładowane z przodu lub z góry pralki bębnowe typu domowego, z wyłączeniem pralek z oddzielnym bębnem do wirowania oraz pralko-suszarek.

Artykuł  2

Oddziaływanie na środowisko oraz przydatność do użytku grupy produktów są oceniane w drodze odniesienia do kryteriów ustanowionych w Załączniku.

Artykuł  3 1

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów pralki bębnowe oraz wymogi oceny i weryfikacji dotyczące tych kryteriów są ważne do dnia 30 listopada 2008 r.

Artykuł  4

Do celów administracyjnych numerem kodowym przydzielonym grupie produktów jest "001".

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 99, z 11.4.1992, str. 1.

(2) Dz.U. L 191, z 1.8.1996, str. 56.

ZAŁĄCZNIK

KRYTERIA

ZARYS

Aby uzyskać oznaczenie ekologiczne, produkt określony w art. 1 musi spełniać kryteria przedstawione w niniejszym Załączniku. W stosownych przypadkach dopuszcza się wykorzystanie innych metod badania, jeśli ich równoważność zostanie zatwierdzona przez właściwy organ dokonujący oceny wniosku.

Zaleca się, by właściwe organy uwzględniały wdrażanie uznanych systemów zarządzania środowiskiem, takich jak EMAS lub ISO 14 001, podczas dokonywania oceny wniosków i monitorowania zgodności z kryteriami przedstawionymi w niniejszym Załączniku (Uwaga: wdrożenie takich systemów zarządzania nie jest wymagane).

Celem przedstawionych kryteriów jest w szczególności wspieranie:

– zmniejszania szkód w środowisku lub zagrożeń związanych z wykorzystaniem energii (globalne ocieplenie, zakwaszenie, wyczerpywanie zasobów nieodnawialnych) poprzez zmniejszanie zużycia energii

– zmniejszania szkód w środowisku związanych z wykorzystaniem zasobów naturalnych poprzez zmniejszanie zużycia wody

– zmniejszania szkód w środowisku związanych z wykorzystaniem zasobów naturalnych poprzez zachęcanie do korzystania z możliwości recyklingu

– zmniejszania zanieczyszczenia wody poprzez przyczynianie się do zmniejszonego zużycia detergentów, oraz

– zmniejszania emisji hałasu.

Kryteria zachęcają do wdrażania najlepszych praktyk i zwiększają świadomość konsumenta w zakresie ochrony środowiska. Ponadto, oznaczanie składników z tworzyw sztucznych zachęca do recyklingu urządzenia.

GŁÓWNE KRYTERIA

1. Efektywność energetyczna

Zużycie energii przez urządzenie jest mniejsze lub równe 0,17 kWh energii elektrycznej na kilogram ładunku mierzonym zgodnie z EN 60456:1999 przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE(1).

Wnioskodawca dostarcza kopię dokumentacji technicznej, określonej w art. 2 ust. 1 dyrektywy 95/12/WE. Dokumentacja ta zawiera sprawozdania z przynajmniej trzech pomiarów zużycia energii dokonanych zgodnie z EN 60456:1999 przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE. Średnia arytmetyczna tych pomiarów jest mniejsza lub równa wymaganej wartości przedstawionej powyżej. Wartość deklarowana na etykiecie efektywności energetycznej nie może być niższa niż ta średnia wartość, a klasa efektywności energetycznej podana na etykiecie efektywności energetycznej odpowiada tej średniej wartości.

W przypadku weryfikacji, której przeprowadzenie nie jest wymagane przy składaniu wniosku, właściwe organy zastosują granice tolerancji i procedury kontrolne ustanowione w EN 60456:1999.

2. Zużycie wody

Zużycie wody przez urządzenie jest mniejsze lub równe 12 litrom wody na kilogram ładunku mierzonym zgodnie z EN 60456:1999 przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE.

Wnioskodawca dostarcza kopię dokumentacji technicznej, określonej w art. 2 ust. 1 dyrektywy 95/12/WE. Dokumentacja ta zawiera sprawozdania z przynajmniej trzech pomiarów zużycia wody dokonanych zgodnie z EN 60456:1999 przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE. Średnia arytmetyczna tych pomiarów jest mniejsza lub równa wymaganej wartości przedstawionej powyżej. Wartość deklarowana na etykiecie efektywności energetycznej nie może być niższa niż ta średnia wartość.

W przypadku weryfikacji, której przeprowadzenie nie jest wymagane przy składaniu wniosku, właściwe organy zastosują granice tolerancji i procedury kontrolne ustanowione w EN 6056:1999.

3. Efektywność odwirowania

Urządzenie osiąga pozostałą wilgotność (również określaną jako D lub skuteczność odwadniania) mniejszą niż 54 %, w badaniu EN 60456:1999, przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE.

W ten sposób urządzenie kwalifikuje się do klasy A lub B efektywności odwirowania, określonej w załączniku IV do dyrektywy 95/12/WE.

Wnioskodawca dostarcza kopię dokumentacji technicznej, określonej w art. 2 ust. 1 dyrektywy 95/12/WE. Dokumentacja ta zawiera sprawozdania z przynajmniej trzech pomiarów skuteczności odwadniania dokonanych zgodnie z EN 60456:1999 przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE. Średnia arytmetyczna tych pomiarów jest mniejsza od wymaganej wartości przedstawionej powyżej. Klasa efektywności odwirowania podana na etykiecie efektywności energetycznej odpowiada tej średniej wartości.

W przypadku weryfikacji, której przeprowadzenie nie jest wymagane przy składaniu wniosku, właściwe organy zastosują granice tolerancji i procedury kontrolne ustanowione w EN 6056:1999.

4. Hałas

Hałas w postaci fal akustycznych generowanych przez urządzenie, liczony jako moc akustyczna, nie może przekroczyć LWAd 56 dB(A) podczas prania lub LWAd 76 dB(A) podczas wirowania, mierzony zgodnie z EN 60456:1999 przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE.

Informacja o poziomie hałasu urządzenia jest przedstawiona w sposób dobrze widoczny dla konsumenta. Następuje to poprzez włączenie tej informacji do treści etykiety efektywności energetycznej pralek bębnowych.

Wnioskodawca dostarcza kopię dokumentacji technicznej, określonej w art. 2 ust. 1 dyrektywy Komisji 95/12/WE. Dokumentacja ta zawiera sprawozdania z przynajmniej trzech pomiarów hałasu dokonanych zgodnie z EN 60456:1999 przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE. Deklarowany poziom hałasu podczas prania oraz wirowania opiera się na tych pomiarach zgodnie z normami, określonymi w EN 60456:1999 (przy ryzyku producenta a ≤ 5 %), jest niższy niż lub równy wymaganym wartościom przedstawionym powyżej, a także widnieje na etykiecie efektywności energetycznej.

W przypadku weryfikacji, której przeprowadzenie nie jest wymagane przy składaniu wniosku, właściwe organy zastosują granice tolerancji i procedury kontrolne ustanowione w EN 60456:1999.

5. Zapobieganie nadmiernemu użyciu detergentów

Urządzenie posiada na dozowniku detergentu wyraźne oznaczenia dotyczące objętości i/lub wagi, które pozwolą użytkownikowi dostosować ilość używanego detergentu do typu i masy ładunku oraz stopnia jego zabrudzenia.

Wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z powyższym wymogiem.

KRYTERIA DODATKOWE

6. Wygląd urządzenia

Urządzenie posiada wyraźne oznaczenia wskazujące odpowiednie ustawienia w zależności od rodzaju tkaniny i kodu prania.

Urządzenie posiada wyraźne oznaczenia wskazujące programy oraz opcje oszczędzania energii i wody.

Wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z powyższymi wymogami.

7. Instrukcja obsługi dla użytkownika

Urządzenie jest sprzedawane wraz z instrukcją obsługi, w której znajdują się, między innymi, wskazówki dotyczące prawidłowego i przyjaznego dla środowiska użytkowania oraz, w szczególności, zalecenia dotyczące optymalnego zużycia energii, wody i detergentów podczas pracy urządzenia. Instrukcja obsługi zawiera:

a) na okładce lub pierwszej stronie tekst o następującym brzmieniu: "W tej instrukcji obsługi znajdują się informacje jak minimalizować wpływ na środowisko";

b) jeśli urządzenie posiada podłączenie ciepłej wody, wskazówkę, że stosowanie ciepłej wody może oszczędzić energię pierwotną i emisje z tym związane, jeśli woda jest ogrzewana energią słoneczną, centralnym ogrzewaniem, nowoczesnymi systemami grzewczymi gazowymi lub na ropę lub przepływowym podgrzewaczem gazowym wody. Użytkownik zostanie poinformowany, że połączenie między źródłem ciepłej wody i pralką bębnową powinno być krótkie i dobrze izolowane;

c) wskazówkę prania w miarę możliwości z pełnym ładunkiem;

d) wskazówkę o dostępności nowoczesnych detergentów przyjaznych dla środowiska, takich jak detergenty w kompakcie;

e) wskazówkę dotyczącą różnego dozowania detergentów w zależności od stopnia twardości wody, rodzaju i masy ładunku do prania oraz stopnia jego zabrudzenia (na przykład: pranie przy połowie ładunku wymaga mniejszej ilości detergentu); należy umieścić wzmiankę o oznaczeniach na dozowniku detergentu;

f) wskazówkę dotyczącą odpowiedniego sortowania tkanin odpowiadającego temperaturze prania w zależności od typu tkaniny; należy umieścić również informację o tym, że w większości przypadków nie zachodzi konieczność prania w wysokich temperaturach, jeśli stosowane są nowoczesne detergenty, takie jak detergenty w kompakcie, oraz nowoczesne pralki bębnowe;

g) informację o zużyciu energii i wody przez pralkę bębnową przy ustawieniu na temperatury o różnej wysokości oraz na różny ładunek, pozwalającą konsumentowi wybrać odpowiedni program zużywający najmniej energii i wody;

h) wskazówkę o konieczności wyłączenia pralki bębnowej po zakończeniu cyklu prania z uwagi na ewentualne straty energii; w instrukcji obsługi należy podać czas potrzebny do zakończenia dostępnych programów;

i) informację o poborze mocy w czasie następujących trybów pracy: stan spoczynku, tryb pracy czasomierza (programowanie), tryb po zakończeniu programu;

j) wskazówkę unikania, w miarę możliwości, korzystania z programu z praniem wstępnym;

k) wskazówki dotyczące właściwej konserwacji pralki bębnowej, w tym regularnego czyszczenia filtrów i pomp, a także usuwania zanieczyszczeń;

l) wskazówki dotyczące sposobu instalowania urządzenia, który pozwoli na zminimalizowanie emisji hałasu;

m) informacje, że zignorowanie kwestii omówionych powyżej może doprowadzić do wyższego zużycia energii, wody i/lub detergentów, a przez to zwiększyć koszty bieżące i spowodować niską wydajność prania;

n) wskazówkę, jak konsument może skorzystać z oferowanej przez producenta możliwości zwrotu urządzenia.

Wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z powyższymi wymogami oraz dostarcza kopię instrukcji obsługi do właściwego organu dokonującej oceny wniosku.

8. Zwrot i recykling

a) Producent oferuje, bezpłatnie, możliwość zwrotu pralek bębnowych i części wymienianych przez niego lub przez przedsiębiorstwa, którym to zlecił, w celu dokonania ich recyklingu, z wyjątkiem pralek bębnowych, które nie są kompletne lub zawierają części nie należące do danej pralki bębnowej.

b) Części z tworzyw sztucznych o wadze większej niż 50 gramów posiadają trwałe oznaczenie określające rodzaj zastosowanego materiału, zgodnie z ISO 11 469. Wymóg ten nie ma zastosowania w przypadku ekstrudowanych części z tworzyw sztucznych.

c) Części z tworzyw sztucznych o wadze większej niż 25 gramów nie mogą zawierać następujących środków opóźniających zapalenie:

Nazwa Nr CAS
dekabromodifenyl 13654-09-6
eter monobromodifenylowy 101-55-3
eter dibromodifenylowy 2050-47-7
eter tribromodifenylowy 49690-94-0
eter tetrabromodifenylowy 40088-47-9
eter pentabromodifenylowy 32534-81-9
eter heksabromodifenylowy 36483-60-0
eter heptabromodifenylowy 68928-80-3
eter oktabromodifenylowy 32536-52-0
eter nonabromodifenylowy 63936-56-1
eter dekabromodifenylowy 1163-19-5
Chloroparafiny o długości łańcucha od 10 do 13 atomów C, 85535-84-8
z zawartością chloru > 50 % w masie

d) Części z tworzyw sztucznych o wadze większej niż 25 gramów nie mogą zawierać środków opóźniających zapalenie ani składników zawierających substancje, którym przyznano lub może zostać przyznane oznaczenie ryzyka: R45 (może powodować raka), R46 (może powodować dziedziczne wady genetyczne), R50 (bardzo toksyczny dla organizmów wodnych), R51 (toksyczny dla organizmów wodnych), R52 (szkodliwy dla organizmów wodnych), R53 (może powodować długotrwałe negatywne skutki w środowisku wodnym), R60 (może prowadzić do niepłodności) lub R61 (może uszkodzić płód), lub też jakakolwiek kombinacja oznaczeń ryzyka zawierająca którekolwiek z powyższych oznaczeń ryzyka, zgodnie z dyrektywą Rady 67/548/EWG(2) ostatnio zmnienioną dyrektywą Komisji 98/98/EWG(3).

Powyższy wymóg nie dotyczy środków opóźniających zapalenie, które po zastosowaniu zmieniają swój charakter chemiczny i przez to nie podlegają już klasyfikacji w ramach któregokolwiek z oznaczeń ryzyka "R" przedstawionych powyżej, oraz gdy mniej niż 0,1 % środka opóźniającego zapalenie w danej części pozostaje w formie sprzed zastosowania.

e) Podczas projektowania urządzenia producent uwzględnia demontaż, a następnie sprawdza przebieg demontażu pralki bębnowej i przedkłada sprawozdanie z demontażu. Sprawozdanie to potwierdza, między innymi, że:

– złącza są łatwe do zlokalizowania i są dostępne,

– podzespoły elektroniczne można łatwo zlokalizować i zdemontować,

– produkt daje się łatwo zdemontować za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi,

– oddzielane są materiały nieodpowiednie lub niebezpieczne.

Wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z powyższymi wymogami. Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi, dokonującemu oceny wniosku, kopię sprawozdania z demontażu. Wnioskodawca i/lub jego dostawca lub dostawcy, zależnie od okoliczności, wskazują temu właściwemu organowi, które środki opóźniające zapalenie zostały, jeśli w ogóle, użyte w częściach z tworzyw sztucznych o wadze większej niż 25 gramów lub na ich powierzchni.

9. Przedłużenie okresu działania

Producent oferuje gwarancję handlową, aby zapewnić, że pralka bębnowa będzie funkcjonowała przez okres przynajmniej dwóch lat. Okres ważności gwarancji rozpoczyna się z dniem dostawy do konsumenta.

Dostępność odpowiednich części zamiennych jest gwarantowana przez 12 lat od chwili zaprzestania produkcji.

Wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z powyższymi wymogami.

KRYTERIA PRZYDATNOŚCI DO UŻYTKU

10. Wydajność prania

Wskaźnik wydajności prania osiągany przez urządzenie jest wyższy niż 1,00 w badaniu EN 60456:1999 i przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE.

W ten sposób urządzenie kwalifikuje się do klasy A lub B wydajności prania, określonej w załączniku IV do dyrektywy 95/12/WE.

Wnioskodawca dostarcza kopię dokumentacji technicznej, określonej w art. 2 ust. 1 dyrektywy 95/12/WE. Dokumentacja ta zawiera sprawozdania z przynajmniej trzech pomiarów wskaźnika wydajności prania dokonanych zgodnie z EN 60456:1999 przy wykorzystaniu tego samego standardowego cyklu prania bawełna 60 °C, jaki został wybrany dla potrzeb dyrektywy 95/12/WE. Średnia arytmetyczna tych pomiarów jest mniejsza od wymaganej wartości przedstawionej powyżej. Klasa wydajności prania podana na etykiecie efektywności energetycznej odpowiada tej średniej wartości.

W przypadku weryfikacji, której przeprowadzenie nie jest wymagane przy składaniu wniosku, właściwe organy zastosują granice tolerancji i procedury kontrolne ustanowione w EN 60456:1999.

INFORMACJA KONSUMENCKA

11. Informacja konsumencka

Tekst o następującym brzmieniu należy umieszczać w taki sposób, aby był dobrze widoczny dla konsumentów (obok etykiety, jeśli to możliwe).

"Produkt ten spełnia warunki uzyskania oznaczenia ekologicznego Unii Europejskiej gdyż jest on, w szczególności, energooszczędny, odznacza się niskim zużyciem wody oraz został zaprojektowany w sposób zwiększający jego trwałość, ułatwiający recykling, naprawę oraz likwidację w sposób przyjazny dla środowiska."

Wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z powyższym wymogiem.

______

(1) Dz.U. L 136 z 21.6.1995, str. 1.

(2) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

(3) Dz.U. L 355 z 30.12.1998, str. 1.

1 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2003/240/WE z dnia 24 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.89.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/384/WE z dnia 12 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.127.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 6 decyzji nr 2007/207/WE z dnia 29 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.92.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.16.74

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/45/WE ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego pralkom bębnowym
Data aktu: 17/12/1999
Data ogłoszenia: 21/01/2000
Data wejścia w życie: 20/12/1999, 01/05/2004