uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 907/2000(2), w szczególności jego art. 4 ust. 8, art. 6 ust. 7, art. 11 ust. 5 i art. 12 ust. 3 oraz art. 50 tiret drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W związku z premią specjalną przyznawaną za ubój oraz premią z tytułu uboju, okres nieprzekraczający miesiąca przeznaczony na ubój, wysyłkę lub wywóz po okresie chowu, przewidziany odpowiednio w art. 9 ust. 1 i art. 37 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2342/1999 z dnia 28 października 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny w zakresie systemu premii(3), okazał się niewystarczający, w szczególności pod względem niektórych wymagań weterynaryjnych w przypadku wywozu. W tym przypadku powinien zostać ustanowiony dłuższy okres. Ponadto, celem zapewnienia uczciwości, środek ten powinien być stosowany na wniosek producenta od momentu wprowadzenia nowego systemu premii.
(2) W art. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3950/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. ustanawiającego opłatę dodatkową w sektorze mleka i przetworów mlecznych(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 749/2000(5), oraz w art. 16 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(6) zastosowany jest termin "dostępny" w odniesieniu do indywidualnej ilości referencyjnej mleka. Jednakże w art. 17 i 31 rozporządzenia (WE) nr 2342/1999 zastosowany jest termin "przyznany" w odniesieniu do tego samego pojęcia. Dla przejrzystości prawnej, należy zawsze stosować ten sam termin w odniesieniu do tego samego pojęcia. Ta kwestia terminologiczna, która powstała w momencie wprowadzenia nowego systemu premii, wymaga wyjaśnienia.
(3) W przypadku gdy przepis art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, który pozwala, by wnioski o przyznanie premii za krowy mamki obejmowały maksymalnie 20 % jałówek, stosuje się w odniesieniu do wniosków o premie złożonych przez drobnych producentów i uzyskuje się liczbę mniejszą niż jeden, tacy drobni producenci nie mogą skorzystać z możliwości włączania zastępczych jałówek do swoich wniosków o premie. Zgodnie z ust. 7 preambuły tego rozporządzenia, środek ten ma na celu ograniczenie liczby jałówek do normalnego wskaźnika zastąpienia. W tym celu, art. 50 tego rozporządzenia przewiduje podjęcie niezbędnych środków w celu rozwiązania szczególnych problemów praktycznych. W konsekwencji, tacy drobni producenci ubiegający się o premie za krowy mamki w odniesieniu do przynajmniej dwóch zwierząt powinni mieć możliwość uprawnienia do premii w odniesieniu do jednej zastępczej jałówki i powinno to mieć zastosowanie od momentu wprowadzenia nowego systemu w celu uniknięcia dyskryminacji producentów.
(4) Zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 2342/1999, Państwa Członkowskie mogą ustalać okresy i terminy składania wniosków o premie specjalne oraz premie za krowy mamki i mogą ograniczyć liczbę wniosków, które każdy producent może złożyć w roku kalendarzowym i ramach jednego systemu premii. Jest to uzasadnione powodami związanymi z należytym zarządzaniem i monitorowaniem premii. Ponieważ powody te są istotne również w odniesieniu do premii z tytułu uboju, niniejsze przepisy również stosuje się do nich.
(5) Indywidualna ilość referencyjna mleka, zdefiniowana w art. 16 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999, stosowana do określenia liczby krów kwalifikujących się do premii za krowy mamki w stadach mieszanych, jak przewidziano w art. 6 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 oraz obsada zwierząt, określona w art. 12 tego rozporządzenia, odnosi się do ilości referencyjnej, którą uznaje się za najwierniej odzwierciedlającą rzeczywistą liczbę krów mlecznych w gospodarstwie, tj. ilość dostępną dnia 31 marca lub dnia 1 kwietnia w zależności, czy producent odpowiednio zwalnia czy przejmuje ilość referencyjną. Jednakże w przypadku gdy przeniesienie indywidualnej ilości referencyjnej ma miejsce jedynie na początku następnego roku mleczarskiego, tj. dnia 1 kwietnia, cel ten osiąga się jedynie poprzez zastosowanie ilości referencyjnej, jaka została przyjęta do obliczeń dla dnia 1 kwietnia. W rezultacie, ścisłe stosowanie powyższych przepisów prowadzi, w powyższych przypadkach, do trudności, które są nie do pokonania. W takich przypadkach należy zastosować specjalne środki zgodnie z art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 w celu uniknięcia wzajemnej dyskryminacji producentów. Środki te, które powinny być dobrowolne dla zainteresowanych Państw Członkowskich, będą stosowane od 2001 r. do daty rzeczywistego zastosowania płatności bezpośrednich w sektorze mleka i przetworów mlecznych, z wyłączeniem producentów zlokalizowanych w Państwach Członkowskich, które zdecydują się na zastosowanie tego środka od 2000 r., i już składających wnioski o zastosowanie tego środka, przy czym środek ten powinien być stosowany w odniesieniu do nich od momentu wprowadzenia nowego systemu premii.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 maja 2000 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(2) Dz.U. L 105 z 3.5.2000, str. 6.
(3) Dz.U. L 281 z 4.11.1999, str. 30.
(4) Dz.U. L 405 z 31.12.1992, str. 1.
(5) Dz.U. L 90 z 12.4.2000, str. 4.
(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.118.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1042/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2342/1999 ustanawiające szczegółowe zasady w zakresie systemu premii w sektorze wołowiny i cielęciny |
| Data aktu: | 18/05/2000 |
| Data ogłoszenia: | 19/05/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2001, 26/05/2000, 01/01/2000 |