uwzględniając Protokół w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem"), w szczególności jego art. 30 ust. 4,
uwzględniając zalecenie Europejskiego Banku Centralnego (EBC)(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komisji Wspólnot Europejskich(3), stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 107 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską ("Traktat") i art. 42 Statutu oraz zgodnie z warunkami wymienionymi w art. 122 ust. 5 Traktatu i ust. 7 Protokołu dotyczącego niektórych przepisów odnoszących się do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 30 ust. 1 Statutu wymaga, aby EBC został wyposażony w rezerwy dewizowe przez krajowe banki centralne Państw Członkowskich, inne niż waluty Państw Członkowskich, euro, saldo rezerw walutowych danego kraju w MFW i Specjalne Prawa Ciągnienia (SDR), do kwoty 50 000 mln EUR.
(2) Artykuł 30 ust. 4 Statutu stanowi, że dalsze wezwania o wpłaty rezerwowych aktywów walutowych ponad limit wymieniony w art. 30 ust. 1 Statutu mogą być dokonane przez EBC w ramach limitów i zgodnie z warunkami ustanowionymi przez Radę.
(3) Artykuł 123 ust. 1 wraz z art. 107 ust. 6 Traktatu stanowi, że niezwłocznie po dniu 1 lipca 1998 r. Rada przyjmuje przepisy określone w art. 30 ust. 4 Statutu.
(4) Niniejsze rozporządzenie ustanawia limit dalszych wezwań o wpłaty rezerwowych aktywów walutowych, tym samym umożliwiając Radzie Prezesów EBC podjęcie decyzji w sprawie bieżących wezwań w niedalekiej przyszłości w celu uzupełnienia już wyczerpanych zasobów rezerwowych aktywów walutowych i aby nie zwiększać zasobów EBC ponad kwotę równoważną 50.000 mln EUR, ustaloną dla początkowych transferów wpłaty rezerwowych aktywów walutowych dokonanych przez krajowe banki centralne do EBC.
(5) Żadne uzupełnienia rezerwowych aktywów walutowych nie pociągają za sobą wzrostu w kapitale subskrybowanym EBC.
(6) Artykuł 30 ust. 4 Statutu wymaga, aby dalsze wezwania o rezerwy dewizowe były dokonywane zgodnie z art. 30 ust. 2 Statutu; art. 30 ust. 2 wraz z art. 43 ust. 6 Statutu i ust. 10 lit. b) Protokołu w sprawie niektórych przepisów odnoszących się do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wymaga wyznaczenia wysokości wkładów każdego z krajowych banków centralnych w stosunku do jego udziału w kapitale EBC subskrybowanym przez każdy z krajowych banków centralnych uczestniczących Państw Członkowskich.
(7) Artykuł 10 ust. 3 wraz z art. 43 ust. 4 Statutu stanowi, że do podjęcia wszelkich decyzji na mocy art. 30 Statutu, głosy w Radzie Prezesów EBC przypadają według udziałów i krajowych banków centralnych uczestniczących Państw Członkowskich w kapitale subskrybowanym EBC.
(8) Artykuł 30 ust. 4 Statutu wraz z art. 43 ust. 4 i art. 43 ust. 6 Statutu oraz ust. 8 Protokołu w sprawie niektórych przepisów odnoszących się do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej i ust. 2 protokołu w sprawie niektórych przepisów odnoszących się do Danii nie nadaje żadnych praw ani nie nakłada żadnych obowiązków na nieuczestniczące Państwa Członkowskie.
(9) Artykuł 49 ust. 1 Statutu wraz z ust. 10 lit. b) Protokołu w sprawie niektórych przepisów odnoszących się do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wymaga, aby bank centralny Państwa Członkowskiego, którego derogacja została zniesiona lub który jest traktowany na takich samych zasadach jak bank Państwa Członkowskiego, którego derogacja została zniesiona, dokonał transferu do EBC rezerwowych aktywów walutowych zgodnie z art. 30 ust. 1 Statutu; art. 49 ust. 1 Statutu wymaga, aby wielkość wpłaty wyznaczona była przez pomnożenie wartości euro, po aktualnym kursie wymiany rezerwowych aktywów walutowych, które już zostały przelane do EBC zgodnie z art. 30 ust. 1, przez stosunek ilości udziałów subskrybowanych przez krajowe banki centralne, których to dotyczy, do ilości udziałów, które zostały opłacone przez krajowe banki centralne.
(10) Wszystkie odniesienia do wielkości podanych w euro w wymienionych wyżej przepisach Traktatu, w niniejszym rozporządzeniu i każdym wezwaniu lub żądaniu EBC o wpłaty rezerwowych aktywów walutowych stanowią odniesienia do wielkości nominalnych podanych w euro, obowiązujących w czasie, gdy takie wezwanie jest wystosowane przez EBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 maja 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| J. PINA MOURA | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 269 z 23.9.1999, str. 9.
(2) Opinia wydana dnia 17 marca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana dnia 8 marca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.115.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1010/2000 dotyczące dalszych wezwań Europejskiego Banku Centralnego o wpłaty rezerwowych aktywów walutowych |
| Data aktu: | 08/05/2000 |
| Data ogłoszenia: | 16/05/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 17/05/2000 |