uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 32-38 Traktatu przewidziane jest wykonywanie wspólnej polityki rolnej.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(3) przewiduje, że środki przeznaczone na dostarczanie informacji w sprawie wspólnej polityki rolnej są finansowane przez Sekcję Gwarancji EFOGR.
(3) Utrzymane powinny zostać główne praktyczne aspekty obecnej polityki informacyjnej w kontekście wspólnej polityki rolnej.
(4) Artykuł 22 ust. 1 rozporządzenia finansowego z dnia 21 grudnia 1977 r. mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) przewiduje, że wykonanie środków przewidzianych w budżecie na istotne działania Wspólnoty wymaga przyjęcia aktu podstawowego. Na mocy Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 13 października 1998 r. w sprawie podstaw prawnych i wykonania budżetu(5), akt podstawowy jest również potrzebny w odniesieniu do środków objętych niniejszym rozporządzeniem.
(5) Wspólna polityka rolna jest często niewłaściwie rozumiana z powodu niedostatku informacji. Jedynym sposobem, aby skorygować tę sytuację, jest działanie poprzez spójną, obiektywną i całościową strategię informacyjną i komunikacyjną.
(6) Zagadnienia dotyczące wspólnej polityki rolnej i jej rozwoju powinny być objaśniane zarówno rolnikom, jak i innym bezpośrednio zainteresowanym stronom, jak również opinii publicznej, tak wewnątrz, jak i na zewnątrz Wspólnoty. Właściwe wykonywanie wspólnej polityki rolnej zależy w dużym stopniu od wyjaśnień udzielanych wszystkim zainteresowanym i wymaga integracji środków informacyjnych, które uważane są za elementy zarządzania tą polityką.
(7) Należy zdefiniować priorytetowe działania, które Wspólnota może wspierać.
(8) Organizacje reprezentujące osoby działające w rolnictwie i na obszarach wiejskich, szczególnie organizacje rolników, stowarzyszenia konsumentów i stowarzyszenia ochrony środowiska odgrywają zasadniczą rolę w informowaniu swych członków o wspólnej polityce rolnej i przekazują do Komisji, co do zasady, opinie zainteresowanych stron, w szczególności rolników.
(9) Ze względu na to, że wspólna polityka rolna jest pierwszą i najbardziej obszerną ze wszystkich zintegrowanych polityk Wspólnoty, jej założenia powinny być wyjaśniane opinii publicznej. Inne strony, które mogą przedstawiać projekty informacyjne, pomagające ten cel osiągnąć, powinny być ze względu na to uprawnione do przedstawiania propozycji.
(10) Komisja musi posiadać niezbędne zasoby do wykonywania akcji informacyjnych, które pragnie prowadzić w obszarze rolnictwa.
(11) Chociaż działania, w odniesieniu do których może być udzielana pomoc w ramach innych programów wspólnotowych, nie powinny być finansowane na podstawie niniejszego rozporządzenia, niemniej jednak powinno się zachęcać do komplementarności takich działań z innymi inicjatywami Wspólnoty.
(12) Środki niezbędne do stosowania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 17 kwietnia 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| L. CAPOULAS SANTOS | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 376 E z 28.12.1999, str. 40.
(2) Opinia wydana dnia 17 marca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(4) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, EWWiS, Euratom) nr 2779/98 (Dz.U. L 347 z 23.12.1998, str. 3).
(5) Dz.U. C 344 z 12.11.1998, str. 1.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.100.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 814/2000 w sprawie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej |
| Data aktu: | 17/04/2000 |
| Data ogłoszenia: | 20/04/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/04/2000 |