Dyrektywa 1999/81/WE zmieniająca dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych

DYREKTYWA RADY 1999/81/WE
z dnia 29 lipca 1999 r.
zmieniająca dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W pierwszym sprawozdaniu dotyczącym struktury i stawek podatków akcyzowych, sporządzonym zgodnie z przepisami dyrektywy 92/79/EWG (4) oraz dyrektywy 92/80/EWG (5), Komisja ograniczyła się jedynie do wskazania pewnych trudności w wykonaniu tych dyrektyw i nie proponowała konkretnych rozwiązań.

(2) Od tego czasu rozpoczęły się konsultacje z udziałem władz krajowych, przedstawicieli przemysłu i handlu oraz grup interesów.

(3) Pierwszym etapem tych konsultacji była Konferencja w Lizbonie, której celem była ocena wykonania przepisów wspólnotowych oraz wparcie Komisji w planowaniu przyszłej polityki dotyczącej podatku akcyzowego.

(4) Konsultacje doprowadziły do drugiego sprawozdania Komisji.

(5) Konsultacje ujawniły trudności w stosowaniu zasady 57 % minimalnego rozkładu ciężaru.

(6) Jeżeli rynek wewnętrzny ma funkcjonować sprawnie, zasady należy interpretować i stosować w sposób bardziej ujednolicony w Państwach Członkowskich.

(7) Ponadto, jeżeli rynek wewnętrzny ma funkcjonować sprawnie, należy ustanowić zasady, które mogą być łatwiej stosowane w praktyce.

(8) Należy pozwolić Państwom Członkowskim na dostateczną elastyczność w określaniu i realizacji polityk dopasowanych do sytuacji w kraju.

(9) Z przyczyn praktycznych, Państwa Członkowskie powinno się zapewnić pewną elastyczność w dostosowaniu obciążenia ogólną minimalną stawki podatku akcyzowego zgodnie z pewnymi zmianami, w tym zmian stawek VAT.

(10) Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość zneutralizowania wpływu zmian w wysokości stawki VAT na ogólną minimalną stawkę podatku akcyzowego.

(11) Istnienie takiej możliwości taka nie powinno prowadzić do zakłóceń konkurencji lub wadliwego funkcjonowania rynku wewnętrznego.

(12) Możliwości dane Państwom Członkowskim dotyczące stosowania dyrektyw powinny być ograniczone w czasie.

(13) Sytuacja, która uzasadniła odstępstwo od ogólnej minimalnej stawki podatku akcyzowego w wysokości 57 % przyznane Królestwu Szwecji na mocy Aktu Przystąpienia z 1994 r. nadal obowiązuje; zatem konieczność przedłużenia odstępstwa do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie.

(14) Stosowne jest przyznanie Francji dodatkowego okresu do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie w odniesieniu do papierosów i produktów tytoniowych sprzedanych na Korsyce.

(15) Stosowne jest przyznanie Niemcom dodatkowego okresu na dostosowanie krajowych stawek podatku dla tytoniu zrolowanego drobno krojonego zgodnie z legislacją wspólnotową.

(16) Nic nie stanowi przeszkody dla upoważnienia Państw Członkowskich do stosowania minimalnej stawki podatku akcyzowego dla cygar, cygaretek i tytoniu do palenia w przypadku gdy taka możliwość istnieje w przypadku papierosów i tytoniu do ręcznego zwijania.

(17) Istnieje potrzeba ustanowienia procedury regularnego przeglądu.

(18) Obecny okres dwóch lat jest zbyt krótki na właściwą ocenę zmian w legislacji Państw Członkowskich.

(19) Z tej przyczyny przeglądy muszą się odbywać nie częściej, niż co trzy lata a pierwszy przegląd musi być dokonany nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r.

(20) W celu uniknięcia spadku wartości wspólnotowych minimalnych stawek podatku akcyzowego od cygar, cygaretek, tytoniu używanego do ręcznego zwijania papierosów oraz innych produktów tytoniowych konieczny jest plan podwyżek.

(21) Zatem dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE (6) powinny zostać zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 92/79/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Artykuł 2a

1. Jeżeli nastąpi zmiana ceny detalicznej sprzedaży papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej w Państwie Członkowskim, która spowoduje przerzucenie ogólnej minimalnej stawki podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2 akapicie pierwszym, wówczas Państwo Członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowania przerzucenia minimalnej stawki podatku akcyzowego do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym zaistniała taka zmiana.

2. Jeżeli Państwo Członkowskie podwyższy stawkę podatku od wartości dodanej dla papierosów, wówczas może obniżyć rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do kwoty, która wyrażona w procencie detalicznej ceny sprzedaży jest równa rozkładowi ciężaru wzrostu stawki podatku od wartości dodanej, również wyrażonej w procencie detalicznej ceny sprzedaży, nawet, jeżeli takie dostosowanie powoduje obniżenie rozkładu ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2.

3. Jeżeli zgodnie z ust. 2, Państwo Członkowskie obniży rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do poziomu poniżej określonego w pierwszym akapicie art. 2, wówczas podwyższy ten rozkład ciężaru tak, aby osiągnąć, co najmniej ten poziom nie później niż do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym dokonano takiego obniżenia.";

2) w art. 3 dodaje się następujące ustępy:

"3. Niezależnie od art. 2, Królestwo Szwecji może odroczyć do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie zastosowanie ogólnego minimalnego podatku akcyzowego równego 57 % detalicznej ceny sprzedaży (w tym wszystkie podatki) papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej. Ponadto, Królestwo Szwecji nie może obniżyć ogólnego podatku akcyzowego poniżej poziomu stosowanego dnia 1 sierpnia 1998 r.;

4. Do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie, Republika Francuska może dla papierosów sprzedawanych na Korsyce stosować takie same stawki jak te, obowiązujące w dniu 31 grudnia 1997 r.";

3) artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Nie rzadziej niż raz na trzy lata i po raz pierwszy nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r., Rada działająca na podstawie sprawozdania a tam gdzie to stosowne wniosku Komisji, dokonuje oceny ogólnego minimalnego podatku akcyzowego ustanowionego w art. 2 oraz 3 ust. 2 oraz struktury podatku akcyzowego określonej w art. 16 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe, które wpływają na spożycie wyprodukowanego tytoniu (*) i stanowiąc jednomyślnie po konsultacji z Parlamentem Europejskim podejmie niezbędne środki. Sprawozdanie Komisji oraz ocena dokonana przez Radę muszą uwzględniać prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego i szersze cele Traktatu.

______

(*) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40.".

Artykuł  2

W dyrektywie 92/80/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

a) ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie stosują podatek akcyzowy, który może być:

a) podatkiem ad valorem naliczonym na podstawie maksymalnej ceny detalicznej sprzedaży każdego wyrobu, swobodnie określony przez producentów mających siedzibę we Wspólnocie oraz importerów z państw nieczłonkowskich zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyprodukowanego tytoniu (*), lub

b) specyficznym podatkiem akcyzowym wyrażonym w kwocie od kilograma lub w przypadku cygar i cygaretek alternatywnie od danej ilości sztuk, lub

c) połączenie obydwu czyli elementu ad valorem ze specyficznym elementem.

W przypadkach, gdy podatek akcyzowy jest albo ad valorem albo połączonym, Państwa Członkowskie mogą ustanowić minimalną kwotę podatku akcyzowego.

Ogólny podatek akcyzowy wyrażony w procencie, w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest co najmniej równowartością stawek lub kwot minimalnych określonych dla:

- cygar i cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 9 EUR od 1.000 sztuk lub od kilograma,

- drobno krojony tytoń przeznaczony do zwijania papierosów: 30 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 24 EUR od kilograma,

- inny tytoń do palenia: 20 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki, lub 18 EUR od kilograma.

Od dnia 1 stycznia 2001 r. kwoty 9 EUR, 24 EUR i 18 EUR w trzech powyższych tiret zostaną odpowiednio zastąpione kwotami: 10 EUR, 25 EUR i 19 EUR

______

(*) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40";

b) dodaje się następujący ustęp:

"4. Do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie Republika Francuska może stosować do wyrobów tytoniowych objętych niniejszą dyrektywą i sprzedawanych na Korsyce takie same stawki jakie obowiązywały w dniu 31 grudnia 1997 r.";

2) artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Nie rzadziej niż co trzy lata i po raz pierwszy nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r., Rada działająca na podstawie sprawozdania, a tam gdzie to stosowne, wniosku Komisji, dokona oceny stawki podatku, ustalonej w niniejszej dyrektywie i stanowiąc jednomyślnie po konsultacji z Parlamentem Europejskim przyjmie niezbędne środki. Sprawozdanie Komisji jak oraz ocena dokonana przez Radę muszą uwzględniać prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, realną wartość stawek podatku i szersze cele Traktatu."

Artykuł  3

W dyrektywie 95/59/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 4 ust. 1 akapicie drugim, słowa "do dnia 31 grudnia 1998 r." otrzymują brzmienie "do dnia 31 grudnia 2001 r. włącznie.";

2) artykuł 16 otrzymuje brzmienie:

a) dodaje się ustęp w brzmieniu:

"2a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku gdy zaistnieje zmiana w detalicznej cenie sprzedaży papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej w Państwie Członkowskim, dając tym samym specyficzny składnik podatku akcyzowego wyrażony jako procent całkowitego ciężaru podatku poniżej 5 % lub powyżej 55 % całkowitego ciężaru podatku, wówczas Państwo Członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowywania kwoty specyficznego podatku akcyzowego nie później niż do 1 stycznia drugiego roku od roku, w którym zaistniała zmiana.";

b) w ust. 3, wyrazy "Jeżeli podatek akcyzowy lub podatek obrotowy nałożony" zastępuje się wyrazami "Jeżeli podatek akcyzowy nałożony";

c) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Państwa Członkowskie mogą nałożyć minimalną stawkę podatku akcyzowego dla papierosów pod warunkiem że nie będzie to miało wpływu na podwyższenie całkowitego podatku do więcej niż 90 % całkowitego podatku od papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej."

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 1 stycznia 1999 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty wszelkich przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejszą dyrektywę stosuje się od dnia 1 stycznia 1999 r.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 1999 r.
W imieniu Rady
S. HASSI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 203 z 30.6.1998, str. 16.

(2) Dz.U. C 153 z 1.6.1999.

(3) Dz.U. C 410 z 31.12.1998, str. 1.

(4) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 8.

(5) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 10.

(6) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.211.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/81/WE zmieniająca dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych
Data aktu: 29/07/1999
Data ogłoszenia: 11/08/1999
Data wejścia w życie: 11/08/1999, 01/01/1999, 01/05/2004