uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W pierwszym sprawozdaniu dotyczącym struktury i stawek podatków akcyzowych, sporządzonym zgodnie z przepisami dyrektywy 92/79/EWG (4) oraz dyrektywy 92/80/EWG (5), Komisja ograniczyła się jedynie do wskazania pewnych trudności w wykonaniu tych dyrektyw i nie proponowała konkretnych rozwiązań.
(2) Od tego czasu rozpoczęły się konsultacje z udziałem władz krajowych, przedstawicieli przemysłu i handlu oraz grup interesów.
(3) Pierwszym etapem tych konsultacji była Konferencja w Lizbonie, której celem była ocena wykonania przepisów wspólnotowych oraz wparcie Komisji w planowaniu przyszłej polityki dotyczącej podatku akcyzowego.
(4) Konsultacje doprowadziły do drugiego sprawozdania Komisji.
(5) Konsultacje ujawniły trudności w stosowaniu zasady 57 % minimalnego rozkładu ciężaru.
(6) Jeżeli rynek wewnętrzny ma funkcjonować sprawnie, zasady należy interpretować i stosować w sposób bardziej ujednolicony w Państwach Członkowskich.
(7) Ponadto, jeżeli rynek wewnętrzny ma funkcjonować sprawnie, należy ustanowić zasady, które mogą być łatwiej stosowane w praktyce.
(8) Należy pozwolić Państwom Członkowskim na dostateczną elastyczność w określaniu i realizacji polityk dopasowanych do sytuacji w kraju.
(9) Z przyczyn praktycznych, Państwa Członkowskie powinno się zapewnić pewną elastyczność w dostosowaniu obciążenia ogólną minimalną stawki podatku akcyzowego zgodnie z pewnymi zmianami, w tym zmian stawek VAT.
(10) Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość zneutralizowania wpływu zmian w wysokości stawki VAT na ogólną minimalną stawkę podatku akcyzowego.
(11) Istnienie takiej możliwości taka nie powinno prowadzić do zakłóceń konkurencji lub wadliwego funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(12) Możliwości dane Państwom Członkowskim dotyczące stosowania dyrektyw powinny być ograniczone w czasie.
(13) Sytuacja, która uzasadniła odstępstwo od ogólnej minimalnej stawki podatku akcyzowego w wysokości 57 % przyznane Królestwu Szwecji na mocy Aktu Przystąpienia z 1994 r. nadal obowiązuje; zatem konieczność przedłużenia odstępstwa do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie.
(14) Stosowne jest przyznanie Francji dodatkowego okresu do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie w odniesieniu do papierosów i produktów tytoniowych sprzedanych na Korsyce.
(15) Stosowne jest przyznanie Niemcom dodatkowego okresu na dostosowanie krajowych stawek podatku dla tytoniu zrolowanego drobno krojonego zgodnie z legislacją wspólnotową.
(16) Nic nie stanowi przeszkody dla upoważnienia Państw Członkowskich do stosowania minimalnej stawki podatku akcyzowego dla cygar, cygaretek i tytoniu do palenia w przypadku gdy taka możliwość istnieje w przypadku papierosów i tytoniu do ręcznego zwijania.
(17) Istnieje potrzeba ustanowienia procedury regularnego przeglądu.
(18) Obecny okres dwóch lat jest zbyt krótki na właściwą ocenę zmian w legislacji Państw Członkowskich.
(19) Z tej przyczyny przeglądy muszą się odbywać nie częściej, niż co trzy lata a pierwszy przegląd musi być dokonany nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r.
(20) W celu uniknięcia spadku wartości wspólnotowych minimalnych stawek podatku akcyzowego od cygar, cygaretek, tytoniu używanego do ręcznego zwijania papierosów oraz innych produktów tytoniowych konieczny jest plan podwyżek.
(21) Zatem dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE (6) powinny zostać zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
S. HASSI | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 203 z 30.6.1998, str. 16.
(2) Dz.U. C 153 z 1.6.1999.
(3) Dz.U. C 410 z 31.12.1998, str. 1.
(4) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 8.
(5) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 10.
(6) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40.
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.211.47 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 1999/81/WE zmieniająca dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych |
Data aktu: | 29/07/1999 |
Data ogłoszenia: | 11/08/1999 |
Data wejścia w życie: | 11/08/1999, 01/05/2004, 01/01/1999 |