Decyzja 1999/501/WE ustalająca przybliżony podział przydzielonych środków między Państwa Członkowskie dla celu 1 funduszy strukturalnych w latach 2000-2006

DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 lipca 1999 r.
ustalająca przybliżony podział przydzielonych środków między Państwa Członkowskie dla celu 1 funduszy strukturalnych w latach 2000-2006

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 1769)

(1999/501/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 lipca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(1), w szczególności jego art. 7 ust. 3 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 1 akapit pierwszy pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że cel 1 funduszy strukturalnych polega na promowaniu rozwoju i dostosowania strukturalnego regionów opóźnionych w rozwoju.

(2) Artykuł 7 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że 69,7 % środków przyznanych w ramach funduszy strukturalnych przeznacza się na cel 1, w tym 4,3 % w ramach uzgodnień dotyczących pomocy tymczasowej.

(3) Artykuł 7 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że Komisja powinna stosować przejrzyste procedury przy dokonywaniu przybliżonego podziału przydzielonych środków przypadających na Państwo Członkowskie, dostępnych dla tworzenia programów na lata 2000-2006, w pełni uwzględniając do celów 1 i 2 jedno obiektywne kryterium lub więcej, podobne do kryteriów stosowanych we wcześniejszym okresie, objętym rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2052/88 z dnia 24 czerwca 1988 r. w sprawie zadań funduszy strukturalnych i ich skuteczności oraz w sprawie koordynacji działań funduszy między sobą i z operacjami Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innymi istniejącymi instrumentami finansowymi(2), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 3193/94(3), a mianowicie: liczba kwalifikującej się ludności, koniunktury w regionie, koniunktury w kraju i względnej dotkliwości problemów strukturalnych, w szczególności poziomu bezrobocia.

(4) Artykuł 7 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi w odniesieniu do celów 1 i 2, że podziały te powinny rozróżniać przydział środków przyznawanych dla regionów oraz dla obszarów korzystających z tymczasowego wsparcia, a także że podziały te należy określać, kierując się kryteriami wymienionymi w pierwszym akapicie tego artykułu oraz że roczny podział tych przyznanych środków powinien być degresywny począwszy od dnia 1 stycznia 2000 r. i musi być niższy w 2000 r. niż w 1999 r.; profil tymczasowego wsparcia może być dostosowany do konkretnych potrzeb poszczególnych regionów; Komisja wzięła pod uwagę prośby Państw Członkowskich w tym względzie, uwzględniając roczny podział środków w ramach funduszy strukturalnych wymienionych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.

(5) Artykuł 7 ust. 4 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 ustanawia w ramach celu 1 program wspierający proces pokojowy w Irlandii Północnej (Peace) na lata 2000-2004, służący Irlandii Północnej i obszarom granicznym Irlandii, na tych samych warunkach, jak warunki dotyczące programu na lata 1994-1999.

(6) Artykuł 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 ustanawia w ramach celu 1 na lata 2000-2006 program specjalnego wsparcia dla szwedzkich regionów typu NUTS II, nie uwzględnionych na wykazie podanym w art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia, a spełniających kryteria określone w art. 2 protokołu 6, załączonego do Aktu Przystąpienia: Austrii, Finlandii i Szwecji(4).

(7) Deklaracja Komisji załączona do protokołu z posiedzenia Rady z dnia 21 czerwca 1999 r. określa metodę, którą Komisja będzie stosować, ustanawiając przybliżony podział środków przyznanych w ramach celu 1 przypadających na Państwa Członkowskie, zgodnie z art. 7 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.

(8) Uwzględniając tę metodę, w ust. 44 lit. a), b), c), e), f), h), i) oraz j) konkluzji Prezydencji Rady Europejskiej z posiedzenia w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r. określono kwoty odnoszące się do poszczególnych wypadków na lata 2000-2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1

Przybliżone kwoty przydzielonych środków w ramach celu 1, przypadające na dane Państwo Członkowskie w latach 2000-2006, włączając program Peace oraz programy specjalne dla regionów szwedzkich, wymienione są w załączniku I.

Dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji przybliżone wartości obejmują okres od dnia przystąpienia do 2006 r.

Artykuł  2

Przybliżone kwoty przydzielonych środków na wsparcie tymczasowe w ramach celu 1 na lata 2000-2006 przypadające na dane Państwo Członkowskie w określonym roku wymienione są w załączniku II.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji
Monika WULF-MATHIES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 9.

(3) Dz.U. L 337 z 24.12.1994, str. 11.

(4) Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 11.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 2

Przybliżony podział przydzielonych środków przypadających na Państwo Członkowskie z funduszy strukturalnych w ramach celu 1 na lata 2000-2006

(w mln EUR (ceny z 1999 r.))
Państwo Członkowskie Wysokość przyznanych środków
Regiony spełniające kryteria celu 1 Program Peace Programy specjalne dla regionów szwedzkich
Belgia - - -
Dania - - -
Niemcy 19.229 - -
Grecja 20.961 - -
Hiszpania 37.744 - -
Francja 3.254 - -
Irlandia 1.215 100 -
Włochy 21.935 - -
Luksemburg - - -
Niderlandy - - -
Austria 261 - -
Portugalia 16.124 - -
Finlandia 913 - -
Szwecja 372 - 350
Zjednoczone Królestwo 4.685 400 -
Ogółem 126.693 500 350
Przybliżony podział przydzielonych środków między Państwa Członkowskie dla Celu 1 funduszy strukturalnych dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji w okresie od dnia przystąpienia do 2006 r.
(w milionach EUR (według cen z 1999 r.))
Państwa Członkowskie Wysokość przydzielonych środków

Regiony spełniające kryteria

Celu 1

Republika Czeska 1.286,4
Estonia 328,6
Cypr -
Łotwa 554,2
Litwa 792,1
Węgry 1.765,4
Malta 55,9
Polska 7.320,7
Słowenia 210,1
Słowacja 920,9
Suma 13.234,3

ZAŁĄCZNIK  II

Przybliżony podział przydzielonych środków przypadających na Państwo Członkowskie na wsparcie przejściowe z funduszy strukturalnych w ramach celu 1na lata 2000-2006

(w mln EUR (ceny z 1999 r.))
Państwo Członkowskie 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Ogółem
Belgia 105 100 95 95 91 90 49 625
Dania - - - - - - - -
Niemcy 122 121 121 120 119 118 8 729
Grecja - - - - - - - -
Hiszpania 78 67 56 45 37 37 32 352
Francja 83 81 79 79 78 76 75 551
Irlandia 400 350 300 250 200 150 23 1.773
Włochy 32 30 28 26 25 24 22 187
Luksemburg - - - - - - -
Niderlandy 23 21 20 19 18 17 5 123
Austria - - - - - - - -
Portugalia 650 640 610 350 300 271 84 2.905
Finlandia - - - - - - - -
Szwecja - - - - - - - -
Zjednoczone Królestwo 216 204 193 181 166 133 73 1.166
Ogółem 1.709 1.614 1.502 1.165 1.034 916 471 8.411
1 Art. 1 zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
2 Załącznik I zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.194.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/501/WE ustalająca przybliżony podział przydzielonych środków między Państwa Członkowskie dla celu 1 funduszy strukturalnych w latach 2000-2006
Data aktu: 01/07/1999
Data ogłoszenia: 27/07/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970