Decyzja 1999/501/WE ustalająca przybliżony podział przydzielonych środków między Państwa Członkowskie dla celu 1 funduszy strukturalnych w latach 2000-2006

DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 lipca 1999 r.
ustalająca przybliżony podział przydzielonych środków między Państwa Członkowskie dla celu 1 funduszy strukturalnych w latach 2000-2006

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 1769)

(1999/501/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 lipca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(1), w szczególności jego art. 7 ust. 3 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 1 akapit pierwszy pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że cel 1 funduszy strukturalnych polega na promowaniu rozwoju i dostosowania strukturalnego regionów opóźnionych w rozwoju.

(2) Artykuł 7 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że 69,7 % środków przyznanych w ramach funduszy strukturalnych przeznacza się na cel 1, w tym 4,3 % w ramach uzgodnień dotyczących pomocy tymczasowej.

(3) Artykuł 7 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że Komisja powinna stosować przejrzyste procedury przy dokonywaniu przybliżonego podziału przydzielonych środków przypadających na Państwo Członkowskie, dostępnych dla tworzenia programów na lata 2000-2006, w pełni uwzględniając do celów 1 i 2 jedno obiektywne kryterium lub więcej, podobne do kryteriów stosowanych we wcześniejszym okresie, objętym rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2052/88 z dnia 24 czerwca 1988 r. w sprawie zadań funduszy strukturalnych i ich skuteczności oraz w sprawie koordynacji działań funduszy między sobą i z operacjami Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innymi istniejącymi instrumentami finansowymi(2), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 3193/94(3), a mianowicie: liczba kwalifikującej się ludności, koniunktury w regionie, koniunktury w kraju i względnej dotkliwości problemów strukturalnych, w szczególności poziomu bezrobocia.

(4) Artykuł 7 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi w odniesieniu do celów 1 i 2, że podziały te powinny rozróżniać przydział środków przyznawanych dla regionów oraz dla obszarów korzystających z tymczasowego wsparcia, a także że podziały te należy określać, kierując się kryteriami wymienionymi w pierwszym akapicie tego artykułu oraz że roczny podział tych przyznanych środków powinien być degresywny począwszy od dnia 1 stycznia 2000 r. i musi być niższy w 2000 r. niż w 1999 r.; profil tymczasowego wsparcia może być dostosowany do konkretnych potrzeb poszczególnych regionów; Komisja wzięła pod uwagę prośby Państw Członkowskich w tym względzie, uwzględniając roczny podział środków w ramach funduszy strukturalnych wymienionych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.

(5) Artykuł 7 ust. 4 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 ustanawia w ramach celu 1 program wspierający proces pokojowy w Irlandii Północnej (Peace) na lata 2000-2004, służący Irlandii Północnej i obszarom granicznym Irlandii, na tych samych warunkach, jak warunki dotyczące programu na lata 1994-1999.

(6) Artykuł 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 ustanawia w ramach celu 1 na lata 2000-2006 program specjalnego wsparcia dla szwedzkich regionów typu NUTS II, nie uwzględnionych na wykazie podanym w art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia, a spełniających kryteria określone w art. 2 protokołu 6, załączonego do Aktu Przystąpienia: Austrii, Finlandii i Szwecji(4).

(7) Deklaracja Komisji załączona do protokołu z posiedzenia Rady z dnia 21 czerwca 1999 r. określa metodę, którą Komisja będzie stosować, ustanawiając przybliżony podział środków przyznanych w ramach celu 1 przypadających na Państwa Członkowskie, zgodnie z art. 7 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.

(8) Uwzględniając tę metodę, w ust. 44 lit. a), b), c), e), f), h), i) oraz j) konkluzji Prezydencji Rady Europejskiej z posiedzenia w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r. określono kwoty odnoszące się do poszczególnych wypadków na lata 2000-2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1

Przybliżone kwoty przydzielonych środków w ramach celu 1, przypadające na dane Państwo Członkowskie w latach 2000-2006, włączając program Peace oraz programy specjalne dla regionów szwedzkich, wymienione są w załączniku I.

Dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji przybliżone wartości obejmują okres od dnia przystąpienia do 2006 r.

Artykuł  2

Przybliżone kwoty przydzielonych środków na wsparcie tymczasowe w ramach celu 1 na lata 2000-2006 przypadające na dane Państwo Członkowskie w określonym roku wymienione są w załączniku II.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji
Monika WULF-MATHIES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 9.

(3) Dz.U. L 337 z 24.12.1994, str. 11.

(4) Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 11.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 2

Przybliżony podział przydzielonych środków przypadających na Państwo Członkowskie z funduszy strukturalnych w ramach celu 1 na lata 2000-2006

(w mln EUR (ceny z 1999 r.))
Państwo Członkowskie Wysokość przyznanych środków
Regiony spełniające kryteria celu 1 Program Peace Programy specjalne dla regionów szwedzkich
Belgia - - -
Dania - - -
Niemcy 19.229 - -
Grecja 20.961 - -
Hiszpania 37.744 - -
Francja 3.254 - -
Irlandia 1.215 100 -
Włochy 21.935 - -
Luksemburg - - -
Niderlandy - - -
Austria 261 - -
Portugalia 16.124 - -
Finlandia 913 - -
Szwecja 372 - 350
Zjednoczone Królestwo 4.685 400 -
Ogółem 126.693 500 350
Przybliżony podział przydzielonych środków między Państwa Członkowskie dla Celu 1 funduszy strukturalnych dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji w okresie od dnia przystąpienia do 2006 r.
(w milionach EUR (według cen z 1999 r.))
Państwa Członkowskie Wysokość przydzielonych środków

Regiony spełniające kryteria

Celu 1

Republika Czeska 1.286,4
Estonia 328,6
Cypr -
Łotwa 554,2
Litwa 792,1
Węgry 1.765,4
Malta 55,9
Polska 7.320,7
Słowenia 210,1
Słowacja 920,9
Suma 13.234,3

ZAŁĄCZNIK  II

Przybliżony podział przydzielonych środków przypadających na Państwo Członkowskie na wsparcie przejściowe z funduszy strukturalnych w ramach celu 1na lata 2000-2006

(w mln EUR (ceny z 1999 r.))
Państwo Członkowskie 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Ogółem
Belgia 105 100 95 95 91 90 49 625
Dania - - - - - - - -
Niemcy 122 121 121 120 119 118 8 729
Grecja - - - - - - - -
Hiszpania 78 67 56 45 37 37 32 352
Francja 83 81 79 79 78 76 75 551
Irlandia 400 350 300 250 200 150 23 1.773
Włochy 32 30 28 26 25 24 22 187
Luksemburg - - - - - - -
Niderlandy 23 21 20 19 18 17 5 123
Austria - - - - - - - -
Portugalia 650 640 610 350 300 271 84 2.905
Finlandia - - - - - - - -
Szwecja - - - - - - - -
Zjednoczone Królestwo 216 204 193 181 166 133 73 1.166
Ogółem 1.709 1.614 1.502 1.165 1.034 916 471 8.411
1 Art. 1 zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
2 Załącznik I zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.194.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/501/WE ustalająca przybliżony podział przydzielonych środków między Państwa Członkowskie dla celu 1 funduszy strukturalnych w latach 2000-2006
Data aktu: 01/07/1999
Data ogłoszenia: 27/07/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/07/1999