Dyrektywa 86/297/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wałów odbioru mocy w ciągnikach oraz ich zabezpieczenia

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 maja 1986 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wałów odbioru mocy w ciągnikach oraz ich zabezpieczenia 1

(86/297/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 lipca 1986 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Zgromadzenia(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

przepisy techniczne, które muszą spełniać ciągniki zgodnie z ustawodawstwem krajowym, dotyczą między innymi wałów odbioru mocy oraz ich zabezpieczeń;

wspomniane przepisy są różne w różnych Państwach Członkowskich; dlatego też konieczne jest, by wszystkie Państwa Członkowskie przyjęły jednakowe wymogi bądź w uzupełnieniu, bądź w miejsce obowiązujących zasad, w szczególności w celu stosowania do każdego typu ciągnika procedury zatwierdzenia typu EWG, która stanowi przedmiot dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(4), ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Hiszpanii i Portugalii;

rozporządzenie Rady z dnia 29 czerwca 1978 r. dotyczące programu działań Wspólnot Europejskich w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy(5) przewiduje stosowanie zasad zapobiegania wypadkom przy projektowaniu i tworzeniu zakładów oraz maszyn również w sektorze rolniczym; przepisy dotyczące wałów odbioru mocy oraz ich zabezpieczenia są czynnikami bezpieczeństwa;

zbliżenie przepisów krajowych odnoszących się do kołowych ciągników rolniczych lub leśnych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie inspekcji przeprowadzanych przez każde z nich na podstawie wspólnych wymagań,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 2
1.
Do celów niniejszej dyrektywy "ciągnik" oznacza ciągnik według definicji zawartej w art. 2 lit. j) dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(6).
2.
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się kategorie ciągników zdefiniowane w załączniku II do dyrektywy 2003/37/WE.
Artykuł  2

Żadne z Państw Członkowskich nie może odmówić przyznania homologacji typu EWG lub krajowej homologacji typu ciągnika, czy też odmówić lub zakazać sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do eksploatacji albo używania z przyczyn dotyczących wałów odbioru mocy oraz ich zabezpieczenia, jeśli te ostatnie spełniają wymagania określone w załączniku I.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa nie narusza prawa Państw Członkowskich do określenia, z należytym poszanowaniem Traktatu, wymagań, które uważają za konieczne w celu zapewnienia pracownikom ochrony przy używaniu omawianych ciągników, pod warunkiem że nie oznacza to, iż wały odbioru mocy i ich zabezpieczenie są zmodyfikowane w sposób nieprzewidziany w niniejszej dyrektywie.

Artykuł  4

Jakiekolwiek zmiany niezbędne do dostosowania wymogów określonych w załączniku I i II do postępu technicznego przyjmowane są zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 74/150/EWG.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do zapewnienia zgodności z niniejszą dyrektywą w ciągu 18 miesięcy od jej przyjęcia. Niezwłocznie informują o tym Komisję. Jednak wymogów sekcji 5.2 załącznika I nie stosuje się przed 1 października 1995 r.
2.
Państwa Członkowskie zapewniają, że teksty głównych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą, przekazywane są Komisji.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1986 r.

W imieniu Rady

G. BRAKS

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 164 z 23.6.1983, str. 5.

(2) Dz.U. C 307 z 14.11.1983, str. 104.

(3) Dz.U. C 341 z 19.12.1983, str. 2.

(4) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(5) Dz.U. C 165 z 11.7.1978, str. 3.

(6) Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  3 Ogólne zasady i wymagania dotyczące wałów odbioru mocy

1. Definicja i zakres

1.1. "Wał odbioru mocy" (WOM) oznacza zewnętrzny wał ciągnika, który przenosi ruch napędowy do urządzeń.

1.2. Przepisy niniejszej dyrektywy stosuje się jedynie do wałów odbioru mocy zdefiniowanych w pkt 1.1 i położonych w tylnej lub przedniej części ciągnika.

2. Wniosek o homologację typu WE

2.1. Wniosek o homologację typu ciągnika w odniesieniu do wału odbioru mocy oraz jego zabezpieczenia musi być przedłożony przez producenta ciągnika lub jego upoważnionego przedstawiciela, z wykorzystaniem dokumentu informacyjnego, którego wzór znajduje się w załączniku II część 1.

2.2. Do wniosku muszą zostać dołączone, w trzech egzemplarzach, we właściwej i dostatecznie szczegółowej skali, rysunki tych części ciągnika, które podlegają wymaganiom niniejszej dyrektywy.

2.3. Ciągnik reprezentatywny typu zgłoszonego do homologacji lub część(-ci) takiego ciągnika uważane za niezbędne do przeprowadzenia badań wymaganych niniejszą dyrektywą muszą zostać dostarczone do służby technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzanie testów homologacji typu.

3. Świadectwo homologacji typu WE

W przypadku każdego udzielenia lub odmowy udzielenia homologacji musi zostać wypełnione świadectwo zgodne z wzorem przedstawionym w załączniku II część 2.

4. Przepisy ogólne

Jeżeli ciągniki są wyposażone w wały odbioru mocy, muszą one spełniać wymogi niniejszego załącznika.

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się normy, o których mowa w pkt 4.1 i 4.2.

4.1. Przepisy dotyczące tylnych wałów odbioru mocy

Wymagania normy ISO 500-1:2004 łącznie z technicznym sprostowaniem 1:2005 i ISO 500-2:2004 stosuje się do ciągników z tylnymi wałami odbioru mocy zgodnie z tabelą 1.

Tabela 1

Stosowanie norm dotyczących tylnych wałów odbioru mocy poszczególnych kategorii ciągników

Stosowana norma T1 T2 T3 T4.1 T4.2 T4.3 T5
C1 C2 C3 C4.1 C4.2 C4.3 C5
ISO 500-1:2004(*)(***) X - X1) X1) X1) X X1)
ISO 500-2:2004(**) - X X2) X2) X2) - X2)
X Norma stosowana.

- Norma niemająca zastosowania.

X1) Norma stosowana do ciągników o rozstawie kół większym niż 1 150 mm.

X2) Norma stosowana do ciągników o rozstawie kół 1 150 mm lub mniejszym.

(*) W normie ISO 500-1:2004 ostatnie zdanie w pkt 6.2 nie ma zastosowania.

(**) Do celów niniejszej dyrektywy norma ta ma również zastosowanie w przypadku ciągników o wałach odbioru mocy, których moc, mierzona zgodnie z ISO 789-1:1990, przekracza 20 kW.

(***) Dla wałów odbioru mocy typu 3 i w przypadku gdy możliwe jest zmniejszenie wymiarów otworu osłony zabezpieczającej w celu dostosowania do elementów sprzęgających, jakie mają być użyte, podręcznik użytkownika musi zawierać następujące elementy:

- ostrzeżenie dotyczące konsekwencji zmniejszenia wymiarów osłony zabezpieczającej i wiążącego się z tym zagrożenia,

- instrukcje i szczegółowe ostrzeżenia dotyczące sprzęgania i rozprzęgania wałów odbioru mocy,

- instrukcje i szczegółowe ostrzeżenia dotyczące używania narzędzi i maszyn sprzężonych z tylnym wałem odbioru mocy.

4.2. Przepisy dotyczące przednich wałów odbioru mocy

Wymagania normy ISO 8759-1:1998, z wyjątkiem jej pkt 4.2, stosuje się do ciągników wszystkich kategorii T i C wyposażonych w przednie wały odbioru mocy, jak określono w tej normie.

ZAŁĄCZNIK  II

  4

Część  1

DOKUMENT INFORMACYJNY NR [...]

na mocy załącznika I do dyrektywy 2003/37/WE dotyczący homologacji typu WE ciągnika w odniesieniu do wałów odbioru mocy ciągników

Jeśli ma to zastosowanie, dostarczane są w trzech egzemplarzach, wraz ze spisem treści, następujące informacje.

Wszelkie rysunki w odpowiedniej skali, dostatecznie szczegółowe, dostarczane są w formacie A4. Zdjęcia, jeśli zostały załączone, są dostatecznie szczegółowe.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka(-i) (znak towarowy zarejestrowany przez producenta):

0.2. Typ (podać wszystkie warianty i wersje):

0.3. Środki pozwalające na identyfikację typu, jeśli są one oznaczone na pojeździe:

0.3.1. Tabliczka producenta (położenie oraz sposób przymocowania):

0.4. Kategoria pojazdu(1):

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwa(-y) i adres(-y) zakładu(-ów) montażu:

4.12. Wał(-y) odbioru mocy (ilość obrotów na minutę oraz stosunek tej liczby do liczby obrotów silnika) (liczba, typ i położenie)

4.12.1. główny(-e) wał(-y) odbioru mocy:

4.12.2. inny(-e):

4.12.3. Osłona(-y) wału(-ów) odbioru mocy (opis, wymiary, rysunki, zdjęcia):

______

(1) Zdefiniowana w załączniku II do dyrektywy 2003/37/WE.

Część  2

DOKUMENTACJA HOMOLOGACJI TYPU

WZÓR

(maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

Pieczęć organu administracji

Zawiadomienie dotyczące

– udzielenia homologacji(1)

– rozszerzenia homologacji(1)

– odmowy udzielenia homologacji(1)

– wycofania homologacji(1)

typu ciągnika zgodnie z dyrektywą 86/297/EWG.

Numer homologacji typu: ............................................................................................

Powód rozszerzenia: ...................................................................................................

Sekcja  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ ciągnika:

0.3. Środki pozwalające na identyfikację typu, jeśli są one oznaczone na ciągniku(2):

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu(3):

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwa(-y) i adres(-y) zakładu(-ów) montażu:

Sekcja  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. dodatek

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. dodatek

6. Miejsce:

7. Data:

8. Podpis:

9. Do pakietu informacyjnego, złożonego organowi udzielającemu homologacji, który może być udostępniony na życzenie, załączony jest spis treści.

______

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Jeśli środki pozwalające na identyfikację typu ciągnika zawierają znaki nieistotne dla opisu typów ciągników objętych niniejszym świadectwem homologacji typu, są one przedstawiane w dokumentacji w postaci symbolu "?" (np. ABC?123?).

(3) Zdefiniowane w załączniku II do dyrektywy 2003/37/WE.

1 Tytuł zmieniony przez art. 2 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.
3 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 2 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2012/24/UE z dnia 8 października 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.274.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 października 2012 r.

4 Załącznik II zmieniony przez art. 2 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1986.186.19

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 86/297/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wałów odbioru mocy w ciągnikach oraz ich zabezpieczenia
Data aktu: 26/05/1986
Data ogłoszenia: 08/07/1986
Data wejścia w życie: 02/06/1986, 01/05/2004