Decyzja 86/130/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 marca 1986 r.
ustanawiająca metody monitorowania osiągnięć i metody oceny wartości genetycznej zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła
(86/130/EWG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/504/EWG z 25 lipca 1977 r. w sprawie zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła (1), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Grecji, w szczególności jego art. 6 ust. 1 tiret pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

na mocy art. 6 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy 77/504/EWG określenie, zgodnie z art. 8 powyższej dyrektywy, metod monitorowania osiągnięć i metod oceny wartości genetycznej bydła należy do obowiązków Komisji;

metody monitorowania osiągnięć oraz metody oceny wartości genetycznej bydła, stosowane obecnie w Państwach Członkowskich, są zasadniczo podobne;

dlatego niezbędne jest dalsze zbliżenie tych metod w celu zapewnienia porównywalnych wyników;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zootechniki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Metody monitorowania osiągnięć oraz metody oceny wartości genetycznej czystorasowych zwierząt hodowlanych gatunków bydła są ustanowione w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 marca 1986 r.
W imieniu Komisji
Frans ANDRIESSEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 206 z 12.08.1977, str. 8.

ZAŁĄCZNIK 1

I. Właściwe władze Państw Członkowskich zobowiązane są zatwierdzić organy odpowiedzialne za ustanowienie zasad rejestrowania osiągnięć i oceny wartości genetycznej oraz za publikację wyników oceny zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła. Nazwy zatwierdzonych organów muszą zostać podane do wiadomości Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim.

Organy te powinny w szczególności uwzględniać metody prowadzenia rejestrów, wzór opisu osiągnięć, statystyczne metody analizy i parametry genetyczne używane do oceny każdej cechy.

II. Rejestrowanie osiągnięć

Wszystkie dane muszą być rejestrowane pod nadzorem uprawnionego organu.

1. Cechy produkcyjne wołowiny

a) osiągnięcie indywidualne i/lub badanie potomstwa w stacji

i) Podaje się metodę badania i liczbę zwierząt.

ii) W protokole z badania podaje się następujące informacje:

– warunki przyjmowania do stacji,

– w stosownych przypadkach, osiągnięcie badanych zwierząt w gospodarstwie, przed wprowadzeniem ich do stacji,

– tożsamość właściciela badanych zwierząt, do celów indywidualnych badań osiągnięć,

– maksymalny wiek badanych zwierząt wprowadzanych do stacji i rozpiętość wieku zwierząt obecnie przebywających w stacji,

– długość czasu adaptacji i okresy prowadzenia badań w stacji,

– rodzaj diety i system żywienia.

iii) Rejestrowane cechy: minimalne cechy, jakie należy rejestrować obejmują przyrost żywej wagi i rozwój tkanek mięśniowych (struktura wołowiny) oraz, jeżeli to możliwe, inne cechy takie jak przetwarzanie paszy w organizmie zwierzęcym oraz cechy tuszy po uboju.

Wyspecjalizowane jednostki mogą działać jako stacje pod nadzorem uprawnionego organu.

b) Badanie w terenie (w gospodarstwie)

Metoda badania i metoda oceny wyników musi zostać podana przez uprawniony organ. Minimalne cechy, jakie należy rejestrować obejmują żywą wagę i wiek oraz, jeżeli to możliwe, inne cechy takie jak struktura wołowiny.

c) Badanie poprzez dokonanie przeglądu danych z gospodarstw oraz punktów sprzedaży i uboju

W zależności od dostępności danych oraz możliwości, rejestracji podlegają następujące dane: żywa waga i waga tuszy po uboju, cena sprzedaży, klasa tuszy zgodnie ze wspólnotowym schematem klasyfikacji tusz, jakość mięsa i inne cechy wołowiny.

2. Rejestr mleczności

Rejestrowanie danych dotyczących produkcji mlecznej musi być zgodne z zasadami ustalonymi przez kompetentne organy międzynarodowe (np.: Międzynarodowy Komitet ds. rejestracji zwierząt(ICAR)).

3. Reprodukcja (cechy drugorzędne)

Ocena płodności, zdolności cielenia się i długowieczności musi zostać oparta na danych dotyczących zapłodnienia (np.: wskaźnik niepowtarzalności), wyników w zakresie ocieleń i wieku produkcyjnego (np.: wiek, w jakim dokonuje się uboju, długości życia produkcyjnego).

4. Ocena morfologiczna (rodzaj)

Klasyfikacji morfologicznej dokonuje się przy użyciu zatwierdzonego systemu rejestrującego.

III. Ocena genetyczna

1. Zasady

Ocena genetyczna zwierząt hodowlanych musi zostać przeprowadzona pod nadzorem uprawnionych organów i musi obejmować następujące cechy w zakresie osiągnięć, zgodnie z celami selekcji:

– cechy produkcji mlecznej dla zwierząt ras mlecznych,

– cechy produkcji wołowiny dla zwierząt ras bydła,

– cechy produkcji mlecznej i wołowiny dla ras o podwójnym przeznaczeniu.

Ponadto, zaleca się, by ocena genetyczna obejmowała także cechy osiągnięć reprodukcyjnych i morfologicznych dla ras, u których praktykuje się rejestrowanie tych cech.

Wartość hodowlaną zwierząt oblicza się na podstawie wyników osiągnięć jednostki i/lub jej krewnych.

Metody statystyczne stosowane w ocenie genetycznej muszą być zgodne z zasadami ustalonymi przez kompetentne międzynarodowe organy (np. ICAR) i powinny gwarantować ocenę genetyczną wolną od wpływów podstawowych czynników środowiskowych i struktury danych.

Wiarygodność oceny genetycznej musi być mierzona jako współczynnik określania, zgodnie z zasadami przyjętymi przez właściwe organy międzynarodowe (np. ICAR). Przy publikowaniu wyników oceny podaje się dane dotyczące oceny oraz jej wiarygodność.

Cechy genetyczne i genetyczne defekty zwierzęcia, stwierdzone przez urzędowe organy wyznaczone do ich określania, publikuje się w porozumieniu z organizacjami lub stowarzyszeniami hodowców, uznanymi zgodnie z decyzją Komisji 84/247/EWG z dnia 27 kwietnia 1984 r. ustanawiającą kryteria uznawania stowarzyszeń i organizacji hodowców, którzy prowadzą lub zakładają księgi hodowlane bydła czystorasowego(1).

2. Ocena genetyczna buhajów do celów sztucznego zapłodnienia

Buhaje muszą zostać poddane ocenie genetycznej obowiązkowych cech i wartości rozrodczych, która to ocena podlega publikacji. Inne dostępne wartości rozrodcze także muszą zostać opublikowane.

Przepisy te nie mają zastosowania do ras zagrożonych wyginięciem.

a) Ocena genetyczna buhajów do celów sztucznego zapłodnienia w odniesieniu do cech produkcji mlecznej

Ocena genetyczna cech dotyczących mleczności musi obejmować ocenę mleczności oraz zawartość mleka (zawartość procentowa tłuszczu i białka), a także pozostałe dostępne dane dotyczące genetycznych cech mogących mieć pozytywny wpływ na cechy związane z mlecznością.

Minimalna wiarygodność oceny genetycznej buhajów A1 z ras mlecznych musi wynosić przynajmniej 0,5 dla głównych cech produkcyjnych, zgodnie z zasadami ICAR, z uwzględnieniem wszystkich informacji dotyczących krewnych.

b) Ocena genetyczna buhajów do celów sztucznego zapłodnienia w odniesieniu do cech produkcji wołowiny

Oceny genetycznej przedmiotowych buhajów dokonuje się na podstawie jednej z podanych niżej metod badania osiągnięć:

i) indywidualne badanie osiągnięć w stacji;

ii) badanie potomków i/lub rodzeństwa w stacji lub w wyspecjalizowanych jednostkach;

iii) badanie potomków i/lub rodzeństwa w gospodarstwie; w sposób polegający na rozprowadzeniu potomstwa do zarejestrowanych stad, w celu umożliwienia oceny porównawczej buhajów;

iv) badanie potomków i/lub rodzeństwa poprzez zbieranie danych w gospodarstwach, na licytacjach lub w rzeźniach, w sposób umożliwiający dokonanie oceny porównawczej buhajów.

W przypadku rejestrowania wagi tusz oraz, w odpowiednim przypadku, cech dotyczących jakości mięsa, wzrostu osiągnięć oraz wyników w zakresie ocieleń, cechy te, podobnie jak inne istotne cechy, muszą zostać włączone do oceny genetycznej buhaja.

______

(1) Dz.U. L 125 z 12.5.1984, str. 58.

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 94/515/WE z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.207.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 1994 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1986.101.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 86/130/EWG
Data aktu: 11/03/1986
Data ogłoszenia: 17/04/1986
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/03/1986