Rozporządzenie 1853/78 przyjmujące ogólne zasady w związku ze środkami szczególnymi dotyczącymi nasion rącznika

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1853/78
z dnia 25 lipca 1978 r.
przyjmujące ogólne zasady w związku ze środkami szczególnymi dotyczącymi nasion rącznika

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2874/77 z dnia 19 grudnia 1977 r. określające środki szczególne dotyczące nasion rącznika (1), w szczególności jego art. 2 ust. 4 i art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 2 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2874/77 wymaga wprowadzenia ogólnych zasad przyznawania pomocy, szczegółowych zasad kontroli prawa do uzyskania pomocy oraz niezbędnych warunków, których spełnienie przez przedsiębiorstwa dokonujące przetwarzania nasion jest konieczne do nabycia prawa do pomocy; z tego względu art. 3 przewiduje konieczność określenia kryteriów stosowanych przy ustalaniu ceny rynku światowego;

cena rynku światowego musi być ustalana na podstawie najbardziej korzystnych możliwości zakupu na tym rynku;

za właściwe uznaje się ceny ofert na światowym rynku ustalane w okresie gospodarczym dla nasion Wspólnoty oraz ceny notowane na głównych giełdach międzynarodowych; nie powinno się jednak uwzględniać ofert, których nie można uznawać za reprezentatywne dla tendencji na rynku;

w przypadku braku ofert lub cen reprezentatywnych nasion rącznika, cenę rynku światowego nasion rącznika powinno się ustalać na podstawie wartości produktów uzyskiwanych w wyniku ich przetwarzania; jeśli oferty i ceny nasion rącznika na rynku światowym mogą zagrażać sprzedaży nasion rącznika produkowanego we Wspólnocie, cenę rynku światowego należy ustalać na podstawie wartości średnich ilości oleju i makuchy uzyskiwanych w wyniku przetwarzania nasion rącznika po odjęciu kosztów przetwarzania; w przypadku braku ofert i cen nasion rącznika, oleju i makuchy cenę rynku światowego nasion rącznika należy ustalać na tym samym poziomie co cena orientacyjna;

dla zapewnienia właściwego funkcjonowania systemu pomocy, cenę rynku światowego ustala się w odniesieniu do punktu granicznego Wspólnoty; wyznaczając ten punkt należy wziąć pod uwagę stopień w jakim jest on reprezentatywny w odniesieniu do przywozu takiego ziarna i dlatego należy wybrać port w Rotterdamie; oferty i ceny wymagają dostosowania, jeśli odnoszą się do różnych punktów granicznych;

takie dostosowania są również konieczne w przypadkach ofert i cen przyjmowanych w celu wyrównania wszelkich odchyleń od kryteriów prezentacji i jakości stosowanych przy wyznaczaniu ceny orientacyjnej;

dla właściwego funkcjonowania systemu pomocy należy sprecyzować, że pomoc jest przyznawana w odniesieniu do ściśle określonej ilości nasion rącznika zebranego i przetworzonego na terytorium Wspólnoty i że jest przyznawana przedsiębiorstwom, których rachunki stanu zapasów są prowadzone w sposób umożliwiający kontrolę ilości nasion przetworzonych na terenie Wspólnoty w przypadku umów zawieranych miedzy takimi przedsiębiorstwami a producentami, które zostały przedłożone właściwym agencjom Państw Członkowskich, w których terenie wyprodukowano nasiona;

prawo do pomocy nabywa się w czasie przetwarzania nasion; jednakże należy sprecyzować, że pomoc może być wypłacana zainteresowanym stronom z góry, w okresie poprzedzającym dokonanie przetworzenia; w celu zapobiegania oszustwom konieczne jest sprecyzowanie, że dla zapewnienia przetworzenia produktów, w odniesieniu do których pomoc jest przyznawana wymaga się udzielenia gwarancji;

produkujące Państwa Członkowskie i Państwa Członkowskie, na których terenie nasiona są przetwarzane należy zobowiązać do podjęcia ustaleń w zakresie kontroli koniecznych dla zapewnienia właściwego funkcjonowania systemu pomocy; organizacja kontroli powinna w szczególności zapewniać możliwość dokonywania kontroli przestrzegania ceny minimalnej określonej w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2874/77 oraz zapobiegania nieuzasadnionym wnioskom o przyznanie pomocy; do celów kontroli Państwa Członkowskie powinny wspierać się wzajemnie;

należy wprowadzić szczególne przepisy w odniesieniu do kontroli nasion, które są przetwarzane w Państwie Członkowskim innym niż Państwa Członkowskie, w którym są wyprodukowane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Cena nasion rącznika na rynku światowym jest ustalana zgodnie z procedurą określoną w art. 38 rozporządzenia nr 136/66/EWG.
2.
Cenę na rynku światowym ustala się okresowo w najbardziej reprezentatywnym okresie sprzedaży ziarna pochodzącego ze Wspólnoty. Ostatnia cena ustalona w wymienionym okresie jest stosowana przy ustalaniu pomocy dla pozostałego roku gospodarczego.
3.
Ustalając cenę na rynku światowym należy brać pod uwagę wyłącznie oferty dostawy składane na rynku światowym w okresie wskazanym w ust. 2 oraz notowane na głównych giełdach międzynarodowych ceny ofert dostaw w tym samym okresie.
4.
Cena na rynku światowym jest ustalana na podstawie rzeczywistych najbardziej korzystnych możliwości zakupu, z pominięciem ofert i cen, których nie można uznać za reprezentatywne dla rzeczywistych tendencji rynkowych.
Artykuł  2

Kiedy dla ustalenia ceny nasion rącznika na rynku światowym nie można zastosować oferty lub ceny, cenę ustala się na podstawie ofert i cen olejów i makuchów na rynkach światowych lub rynkach Wspólnoty. Do tego celu bierze się pod uwagę wartość średnich ilości olejów i makuchów uzyskanych we Wspólnocie w wyniku przetwarzania 100 kilogramów nasion rącznika po odjęciu kwoty reprezentującej koszty przetwarzania nasion rącznika na olej i makuchy.

Artykuł 3

Kiedy dla ustalenia ceny nasion rącznika na rynku światowym nie można zastosować oferty lub ceny, a ponadto, kiedy nie jest możliwe ustalenie wartości makuchów lub olejów uzyskiwanych w wyniku przetwarzania takiego ziarna, cena na rynku światowym jest równa cenie orientacyjnej nasion rącznika.

Artykuł  4

Cena na rynku światowym jest ustalana dla dostarczanych do Rotterdamu nasion luzem, standardowej jakości, w odniesieniu, do której wyznaczono cenę orientacyjną.

Kiedy oferty i ceny nie spełniają warunków określonych w akapicie pierwszym należy dokonać niezbędnych korekt.

Artykuł 5

Pomoc przewidziana w art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2874/77 jest przyznawana na zasadach określonych w tym artykule w odniesieniu do nasion rącznika zebranego i przetworzonego na terenie Wspólnoty w celu wyprodukowania oleju.

Artykuł  6
1.
Pomoc jest przyznawana przedsiębiorstwom zajmującym się przetwarzaniem nasion rącznika:

a) jeśli przedłożyły, nie później niż w wyznaczonym terminie, agencji wyznaczonej do tego celu przez Państwo Członkowskie, w którym wyprodukowano nasiona, umowę spełniająca warunki określone w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2874/77 oraz warunki określone zgodnie z ust. 5 tego samego artykułu; oraz

b) jeśli zwróciły się do właściwej agencji o przejęcie kontroli nad nasionami rącznika w olejarni; oraz

c) jeśli, mając na celu kontrolę prawa do pomocy:

– prowadzą odrębne rachunki stanu zapasów nasion zebranych na i poza terytorium Wspólnoty, które wskazują, co najmniej ilości i jakość nasion rącznika przez nie przyjęte, datę przekazania ziarna i ilość wyprodukowanego i wysłanego oleju,

– dostarczają, w razie potrzeby, wszelkie inne towarzyszące dokumenty niezbędne do dokonania kontroli prawa do pomocy.

2.
Kiedy nasiona mają być przetwarzane w Państwie Członkowskim innym niż Państwo Członkowskie, w którym są wyprodukowane, pomoc jest przyznawana jeżeli przedsiębiorstwo dokonujące przetworzenia przedłożyło agencji wyznaczonej przez Państwo Członkowskie, na którego terenie dokonywane jest przetwarzanie nasion dokument przygotowany w jego imieniu zgodnie z art. 10 ust. 3.
Artykuł  7

Kwotą pomocy jest kwota obowiązującą w dniu, w którym zainteresowana strona zwróciła się do właściwej agencji o przejęcie kontroli nad nasionami w olejarni, w której są przetwarzane.

Artykuł 8

Nabycie prawa do pomocy następuje z chwilą przetworzania nasion w celu wyprodukowania oleju. Jednakże pomoc może zostać wypłacona z góry z chwilą przekazania produktu pod kontrolę, pod warunkiem, że udzielono gwarancji dokonania przetworzenia.

Artykuł  9
1.
Masa nasion określonych w art. 5 jest ustalana i próbki są pobierane z chwilą przejmowania przez olejarnię, w której mają one być przetworzone.
2.
Kwota pomocy jest obliczana na podstawie masy, po czym korygowana zgodnie z różnicami, które mogą istnieć między ustaloną wartością procentową wilgotności i zanieczyszczeń a wartościami procentowymi stosowanymi do jakości standardowej, w odniesieniu do której wyznaczono cenę orientacyjną.
Artykuł  10
1.
Produkujące Państwa Członkowskie weryfikują zgodność umów z określonymi warunkami.
2.
Produkujące Państwa Członkowskie przeprowadzają wyrywkowe kontrole na miejscu, w celu ustalenia, że obszary wskazane w umowach są prawidłowe.
3.
Przy stosowaniu art. 6 ust. 2, w produkującym Państwie Członkowskim sporządzany jest dokument poświadczający zgodność umowy z określonymi warunkami i stwierdzający, że nasiona określone w dokumencie kwalifikują się do przyznania pomocy.
4.
Państwo Członkowskie, w którym nasiona określone w art. 5 są przetwarzane, przeprowadza, z chwilą przekazywania oraz w trakcie dokonywania przetwarzania takich nasion w olejarni, kontrole, które mają na celu zapewnienie, że pomoc przyznawania jest wyłącznie w odniesieniu do nasion kwalifikujących się do jej otrzymania.
5.
Każde Państwo Członkowskie informuje Komisję, przed ich wejściem w życie, o przepisach, które przyjmuje celu zapewnienia dokonywania kontroli określonych w ust. 4.
Artykuł  11

Państwa Członkowskie wspierają się wzajemnie w stosowaniu niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 12

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lipca 1978 r.

W imieniu Rady
J. ERTL
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 332 z 24.12.1977, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024