(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2025/6774)
(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2025 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Warunki wprowadzania do obrotu i udostępniania na rynku detergentów i środków powierzchniowo czynnych stosowanych w detergentach zostały zharmonizowane rozporządzeniem (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . W rozporządzeniu tym określono wymogi dotyczące biodegradowalności środków powierzchniowo czynnych, ograniczenia lub zakazy stosowania środków powierzchniowo czynnych na podstawie ich biodegradowalności, ograniczenia dotyczące zawartości fosforanów i innych związków fosforu w detergentach do prania przeznaczonych dla konsumentów i detergentach do automatycznych zmywarek do naczyń przeznaczonych dla konsumentów, informacje, które producenci mają udostępniać właściwym organom i personelowi medycznemu państw członkowskich, a także przepisy dotyczące etykietowania detergentów, w tym dotyczące alergenów zapachowych.
(2) W przeprowadzonej przez Komisję ocenie rozporządzenia (WE) nr 648/2004 stwierdzono, że rozporządzenie to w dużym stopniu osiągnęło stawiane przed nim cele. W ramach tej oceny zidentyfikowano jednak również szereg niedociągnięć i obszarów wymagających dalszej poprawy. W ostatnich latach ramy prawne dotyczące chemikaliów uległy radykalnej zmianie, co spowodowało powielanie i brak spójności przepisów mających zastosowanie do detergentów; dotyczy to zwłaszcza stosownych wymogów informacyjnych. Konieczne jest zatem zapewnienie spójności i wyeliminowanie powielających się wymogów informacyjnych.
(3) Na rynku zaszły pewne zmiany, które nie są objęte rozporządzeniem (WE) nr 648/2004 albo są nim objęte jedynie częściowo - chodzi tu w szczególności o opracowywanie detergentów zawierających mikroorganizmy oraz sprzedaż detergentów do powtórnego napełniania. Ponadto rośnie liczba produktów oferowanych do sprzedaży przez internet, a taka sprzedaż internetowa stwarza szczególne problemy z egzekwowaniem przepisów w sytuacjach, w których ani producent, ani importer nie mają swojej siedziby w Unii. Z drugiej strony, cyfryzacja stwarza możliwości uproszczenia, zmniejszenia obciążenia oraz ułatwienia korzystania z informacji dotyczących bezpieczeństwa i użytkowania oraz poprawy zrozumiałości tych informacji, które to możliwości pozostają obecnie niewykorzystane. Należy zatem uwzględnić nowe produkty i praktyki oraz zintensyfikować działania w zakresie cyfryzacji zgodnie z nadrzędnymi celami Unii, zwłaszcza w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz transformacji ekologicznej i cyfrowej. Ponadto należy zachęcać do sprzedaży produktów do powtórnego napełniania jako szczególnego środka zapobiegania powstawaniu odpadów, który jest niezbędny do osiągnięcia celów w zakresie ponownego użycia i powtórnego napełniania, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem przedstawionym w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. oraz nowym Planem działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy przedstawionym w komunikacie Komisji z dnia 11 marca 2020 r. Aby przyspieszyć przejście Unii na gospodarkę o obiegu zamkniętym, należy zachęcać do ponownego użycia i powtórnego napełniania opakowań oraz propagować te działania. Podmioty gospodarcze powinny również dążyć do udostępniania na rynku konsumentom detergentów w innych zrównoważonych formach przeznaczonych do sprzedaży, na przykład w opakowaniach nadających się do recyklingu, które umożliwiają konsumentom powtórne napełnianie odpowiednich opakowań w domu, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo konsumentów.
(4) W ocenie adekwatności najistotniejszych przepisów dotyczących chemikaliów, którą nie objęto rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , wykazano złożoność ram regulacyjnych Unii w zakresie chemikaliów oraz stwierdzono, że złożoność ta wynika z dużej liczby powiązanych ze sobą aktów prawnych, które dotyczą poszczególnych produktów i sektorów. W ocenie adekwatności wskazano, że organy nadzoru rynku zgłaszają problemy z egzekwowaniem przepisów w odniesieniu do produktów wprowadzanych do Unii z państw trzecich w ramach sprzedaży przez internet. W ocenie tej wskazano również, że można dodatkowo uprościć przekazywanie informacji użytkownikom produktów za pomocą etykiet oraz odnotowano, że innowacyjne narzędzia do przekazywania informacji o produktach nie są obecnie wykorzystywane. Konieczne jest zatem uproszczenie obecnych przepisów w celu zmniejszenia obciążenia podmiotów gospodarczych, poprawy zrozumiałości informacji przekazywanych konsumentom i ułatwienia nadzoru rynku. Należy zatem zastąpić rozporządzenie (WE) nr 648/2004.
(5) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE 5 ustanowiono wspólne zasady i przepisy odniesienia, które mają być stosowane w prawodawstwie sektorowym, aby zapewnić spójne podstawy dla zmiany tego prawodawstwa. Nowe ramy prawne dotyczące detergentów i środków powierzchniowo czynnych powinny być w miarę możliwości dostosowane do tych wspólnych zasad i przepisów odniesienia.
(6) Aby zapewnić pewność prawa i równe szanse dla podmiotów gospodarczych, obecna definicja detergentu powinna zostać rozszerzona o nowo opracowane detergenty zawierające celowo dodane mikroorganizmy. Definicja ta powinna również obejmować produkty, które wspomagają proces czyszczenia, gdy są stosowane razem z detergentem do prania lub detergentem do automatycznych zmywarek do naczyń, a także produkty zmieniające zapach tkanin, ze względu na pomocniczą rolę tych produktów w spełnianiu funkcji czyszczącej. Odniesienia do powierzchni obejmują powierzchnię owoców i warzyw.
(7) Ze względu na to, że środki powierzchniowo czynne są głównymi składnikami detergentów, należy utrzymać obowiązujące wymogi dotyczące biodegradowalności. Ponieważ środki powierzchniowo czynne są głównie sprzedawane w obrocie między przedsiębiorstwami w celu wykorzystania do produkcji detergentów, nie muszą one podlegać tym samym wymogom co detergenty. Należy zatem ustanowić minimalne zasady dotyczące środków powierzchniowo czynnych, a mianowicie zasady dotyczące informacji umieszczanych na etykiecie oraz obowiązku sporządzenia przez producentów dokumentacji technicznej. Aby uniknąć nakładania zbędnych obciążeń administracyjnych, producent powinien być zobowiązany do stworzenia cyfrowego paszportu produktu i przedkładania arkusza danych składników na potrzeby pomocy w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia, jedynie w przypadku gdy środki powierzchniowo czynne są udostępniane na rynku bezpośrednio konsumentom lub innym użytkownikom końcowym. Ponadto przepisy dotyczące sprzedaży produktów do powtórnego napełniania powinny mieć również zastosowanie do środków powierzchniowo czynnych przeznaczonych dla użytkownika końcowego.
(8) W Europejskim Zielonym Ładzie wyznaczono cel, jakim jest lepsza ochrona zdrowia ludzkiego i środowiska w ramach ambitnego podejścia dążącego do przeciwdziałania zanieczyszczeniom ze wszystkich źródeł i stworzenia środowiska wolnego od toksyn. W ramach tego podejścia niniejsze rozporządzenie powinno uzupełniać przepisy określone w istniejących instrumentach ustawodawczych.
(9) Ponieważ Unia dysponuje już jednymi z najbardziej kompleksowych i najlepiej chroniących ram regulacyjnych dotyczących chemikaliów, wspieranymi przez najbardziej zaawansowaną bazę wiedzy na świecie, niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na stosowanie istniejącego prawa Unii dotyczącego aspektów ochrony zdrowia ludzkiego, bezpieczeństwa i środowiska nieobjętych niniejszym rozporządzeniem. Niniejsze rozporządzenie powinno być w szczególności stosowane bez uszczerbku dla rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1907/2006, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1272/2008 6 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 7 .
(10) Środki powierzchniowo czynne to substancje, które powodują zmniejszenie napięcia powierzchniowego między wodą a olejami lub zanieczyszczeniami. Należą do głównych składników wykorzystywanych w detergentach. Środki powierzchniowo czynne mogą jednak stanowić zagrożenie dla środowiska, ponieważ są odprowadzane do kanalizacji lub bezpośrednio do wód powierzchniowych. Aby zapobiec niekorzystnemu wpływowi środków powierzchniowo czynnych na środowisko, konieczne jest ustanowienie wymogów zapewniających, by środki powierzchniowo czynne ulegały całkowitej biodegradacji zarówno wtedy, gdy są wprowadzane do obrotu jako osobne substancje przeznaczone do wykorzystania w detergentach, jak i wtedy, gdy wchodzą w skład detergentów.
(11) W detergentach stosuje się pewne substancje niebędące środkami powierzchniowo czynnymi, które po użyciu mogą pozostać w ściekach, a jeżeli nie zostaną usunięte przez operatorów oczyszczalni ścieków za pomocą kosztownych procesów, utrzymują się i gromadzą w środowisku. Aby ułatwić innowacje i przeciwdziałać potencjalnym zagrożeniom dla zdrowia ludzkiego i dla środowiska oraz wspierać cele dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3019 8 , należy określić ambitne cele w zakresie wprowadzenia kryteriów biodegradowalności i odpowiednich metod badań dla innych składników detergentów, nadając przy tym priorytet składnikom o potencjalnie większym wpływie na środowisko. W pierwszej kolejności Komisja powinna opracować kryteria biodegradowalności dla rozpuszczalnych w wodzie powłok polimerowych stosowanych w kapsułkach detergentów oraz dla wszystkich polimerów w takich powłokach, a następnie powinna opracować takie kryteria dla innych substancji organicznych stosowanych w wysokim stężeniu w detergentach, w wysokości co najmniej 10 % produktu. Aby zapewnić równe traktowanie produktów bez względu na ich płynną lub stałą postać oraz aby uniknąć rozcieńczania, odsetek ten należy obliczyć na podstawie całkowitej masy substancji, w tym różnych rozpuszczalników, bez uwzględniania zawartości wody. Komisja powinna również określić odpowiednie metody badań, aby zapewnić jednolite wdrażanie i skuteczny nadzór rynku w całej Unii. Dodatkowo, ze względu na jasność i przewidywalność prawa, należy ustalić realistyczne ramy czasowe dla producentów na dostosowanie składu produktu do kryteriów biodegradowalności, które zostaną opracowane przez Komisję dla powłok lub polimerów w powłokach i substancji organicznych stosowanych w wysokim stężeniu. Aby zapewnić elastyczność przepisów w należycie uzasadnionych przypadkach, Komisja powinna być uprawniona do wprowadzania odstępstw od wymogów dotyczących biodegradowalności w celu zapewnienia, by nie wpływały one negatywnie na efektywność, dostępność i przystępność cenową detergentów. Ponadto, aby zapewnić wysoki poziom ochrony środowiska, Komisja powinna również ocenić wykonalność wprowadzenia kryteriów biodegradowalności dla substancji organicznych stosowanych w niższych stężeniach lub wykonalność obniżenia minimalnego progu. Takie kompleksowe i etapowe podejście do biodegradowalności powinno zapewnić stały postęp na drodze do biodegradowalnych produktów, w realistycznych terminach. Aby dać producentom czas na dostosowanie składu produktów, należy wprowadzić wystarczająco długie okresy przejściowe i z dużym wyprzedzeniem określić kryteria badań.
(12) Fosfor jest kolejnym kluczowym składnikiem wykorzystywanym w detergentach. Fosfor i jego związki powodują jednak szkody w ekosystemach i środowiskach wodnych, ponieważ przyczyniają się do eutrofizacji. Spodziewany jest znaczny postęp w zakresie odzyskiwania fosforu ze ścieków komunalnych w związku z dyrektywą (UE) 2024/3019. Należy jednak nadal zajmować się tą kwestią u źródła, ograniczając zawartość fosforu w tych rodzajach detergentów, które są stosowane w największych ilościach. W celu dalszego zapewnienia wysokiego poziomu ochrony środowiska i zmniejszenia wpływu detergentów na eutrofizację konieczne jest zatem utrzymanie zharmonizowanych wartości dopuszczalnych dla zawartości fosforanów i związków fosforu w detergentach do prania przeznaczonych dla konsumentów oraz detergentach do automatycznych zmywarek do naczyń przeznaczonych dla konsumentów. Biorąc pod uwagę znaczne konsekwencje, jakie może mieć eutrofizacja, Komisja powinna ocenić, czy wykonalne jest dalsze zmniejszenie tych wartości dopuszczalnych i wprowadzenie nowych dla innych kategorii produktów oraz, w stosownych przypadkach, przyjąć wniosek w sprawie zmiany takich istotnych elementów niniejszego rozporządzenia.
(13) W ostatnich latach opracowano nowe produkty do czyszczenia, które zawierają żywe mikroorganizmy jako składniki aktywne. Mikroorganizmy charakteryzują się własną biologią i reakcją na oddziaływanie środowiska. Ze względu na zdolność mikroorganizmów do namnażania się istnieje wyraźna różnica między detergentami konwencjonalnymi a mikrobiologicznymi. Dlatego też zagrożenia nieodłącznie wiążące się z wykorzystaniem mikroorganizmów i powstające w związku z tym ryzyko niekoniecznie mają taki sam charakter jak zagrożenia związane z substancjami chemicznymi, zwłaszcza w odniesieniu do zdolności mikroorganizmów do przetrwania i namnażania się w różnych środowiskach oraz do wytwarzania szeregu różnych metabolitów i toksyn, które potencjalnie mogą być istotne z toksykologicznego punktu widzenia.
(14) Mikroorganizmy nie podlegają rejestracji na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ani żadnych innych przepisów prawa Unii nakładających na producentów wymóg wykazania, że przewidziane zastosowanie jest bezpieczne, dlatego powinny one kwalifikować się do wykorzystania w detergentach wyłącznie w zakresie, w jakim zostały wyraźnie zidentyfikowane i poparte danymi wskazującymi, że ich stosowanie jest bezpieczne. Należy zatem ustanowić zharmonizowane przepisy regulujące zasady bezpiecznego stosowania mikroorganizmów w detergentach. Aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska oraz równe warunki działania dla podmiotów gospodarczych, Komisja powinna określić metodologię oceny ryzyka związanego z detergentami zawierającymi mikroorganizmy. Metodologia ta powinna być jak najbardziej kompleksowa i obejmować wszystkie znane rodzaje ryzyka, w tym dla określonych kategorii produktów, takich jak produkty w postaci rozpylonej lub produkty, które mają być stosowane na powierzchniach mających kontakt z żywnością.
(15) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE 9 konieczne jest zastąpienie, ograniczenie lub udoskonalenie badań na zwierzętach, aby jak najszybciej zaprzestać wykorzystywania zwierząt do badań. Należy zatem ogólnie zakazać wprowadzania do obrotu detergentów i środków powierzchniowo czynnych, które testowano na zwierzętach pod kątem spełniania wymogów niniejszego rozporządzenia, umożliwiając jednak korzystanie z danych historycznych. Komisja powinna, w stosownych przypadkach, przewidzieć odstępstwo, aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, i powinna informować państwa członkowskie i odpowiednie podmioty gospodarcze o każdej takiej decyzji o przyznaniu odstępstwa.
(16) Aby zapewnić wysoki poziom ochrony interesu publicznego oraz zagwarantować uczciwą konkurencję na rynku wewnętrznym, podmioty gospodarcze powinny odpowiadać za zgodność detergentów i środków powierzchniowo czynnych z niniejszym rozporządzeniem zgodnie ze swoją rolą w łańcuchu dostaw. We wszystkich stosownych przypadkach producenci i importerzy powinni w celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów oraz środowiska przeprowadzać badania na próbie detergentów i środków powierzchniowo czynnych, które udostępnili na rynku.
(17) Wszystkie podmioty gospodarcze uczestniczące w łańcuchu dostaw i sieci dystrybucji powinny wprowadzić właściwe i skuteczne środki, aby zapewnić udostępnianie przez nie na rynku Unii wyłącznie detergentów i środków powierzchniowo czynnych zgodnych z niniejszym rozporządzeniem. Konieczne jest zatem określenie wyraźnego i proporcjonalnego podziału obowiązków stosownie do ról pełnionych przez poszczególne podmioty gospodarcze w łańcuchu dostaw i w sieci dystrybucji.
(18) Aby umożliwić podmiotom gospodarczym wykazanie, a właściwym organom - zweryfikowanie, że detergenty i środki powierzchniowo czynne udostępniane na rynku są zgodne z niniejszym rozporządzeniem, należy ustanowić procedurę oceny zgodności. Decyzją nr 768/2008/WE ustanowiono moduły procedur oceny zgodności - od najmniej rygorystycznej do najbardziej rygorystycznej - proporcjonalnie do poziomu występującego ryzyka oraz wymaganego poziomu bezpieczeństwa. Aby zapewnić spójność między sektorami oraz uniknąć wariantów doraźnych, w decyzji tej określono, że procedury oceny zgodności powinny być wybierane spośród tych modułów.
(19) Producenci są najwłaściwszym podmiotem do zapewnienia zgodności detergentu lub środka powierzchniowo czynnego z niniejszym rozporządzeniem, ponieważ posiadają oni dokładną wiedzę o procesie projektowania i produkcji. Producenci powinni zatem ponosić wyłączną odpowiedzialność za przeprowadzenie procedury oceny zgodności detergentów i środków powierzchniowo czynnych. Do oceny zgodności detergentów i środków powierzchniowo czynnych zastosowanie powinien mieć moduł A przedstawiony w załączniku II do decyzji nr 768/2008/WE. Producenci powinni również przygotować dokumentację techniczną wykazującą zgodność detergentu lub środka powierzchniowo czynnego z odpowiednimi przepisami i metodami badań.
(20) Biorąc pod uwagę, że detergenty i środki powierzchniowo czynne mogą mieć długi okres trwałości, oraz w celu zapewnienia spójności z wymogami dotyczącymi prowadzenia dokumentacji na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, które mają zastosowanie do większości detergentów, producenci powinni przechowywać dokumentację techniczną, cyfrowy paszport produktu oraz, w stosownych przypadkach, etykietę cyfrową przez okres 10 lat od dnia, w którym detergent lub środek powierzchniowo czynny objęty tą dokumentacją techniczną, cyfrowym paszportem produktu lub etykietą cyfrową został wprowadzony do obrotu.
(21) Aby ułatwić producentom wypełnianie obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia, w przypadku producentów mających siedzibę w Unii należy przewidzieć możliwość wyznaczenia upoważnionego przedstawiciela, który będzie wykonywał określone zadania w ich imieniu. Wyznaczenie takie powinno być ważne jedynie wówczas, gdy zostanie zaakceptowane na piśmie przez tego upoważnionego przedstawiciela. Ponadto, aby zapewnić jasny i proporcjonalny podział obowiązków między producentem a upoważnionym przedstawicielem, konieczne jest określenie wykazu zadań, które producenci powinni powierzyć upoważnionemu przedstawicielowi, jak również wykazu zadań, których nie można delegować. Dodatkowo, aby zapewnić możliwość wyegzekwowania wymagań dotyczących nadzoru rynku i skuteczność ich wypełniania, oraz zapewnić, by do obrotu w Unii wprowadzane były wyłącznie zgodne z wymogami detergenty i środki powierzchniowo czynne, zawsze powinien istnieć podmiot mający siedzibę w Unii odpowiedzialny za kontakty z organami nadzoru rynku i za zapewnianie zgodności z niniejszym rozporządzeniem. W tym celu producenci mający siedzibę poza Unią powinni wyznaczyć upoważnionego przedstawiciela mającego siedzibę w Unii w odniesieniu do detergentów i środków powierzchniowo czynnych, które wprowadzają do obrotu w Unii w drodze sprzedaży na odległość, w tym za pośrednictwem internetowych platform handlowych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić wykaz dodatkowych zadań, które tacy producenci mają powierzyć upoważnionym przedstawicielom. Wykaz ten powinien obejmować obowiązek dołożenia wszelkich starań w celu zweryfikowania, czy informacje i dokumentacja dostarczone przez producenta są zgodne z niniejszym rozporządzeniem. Taki obowiązek należy rozumieć jako obowiązek kontroli dokumentów, ponieważ upoważniony przedstawiciel nie powinien być zobowiązany do przeprowadzania szczegółowych badań lub wyczerpujących analiz dotyczących zgodności. Zapewniłoby to odpowiednią ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska przy jednoczesnym poszanowaniu, zgodnie z zasadą proporcjonalności, szczególnej roli i możliwości upoważnionych przedstawicieli.
(22) Aby ułatwić komunikację między podmiotami gospodarczymi, organami nadzoru rynku i konsumentami, podmioty gospodarcze powinny podawać i aktualizować swoje dane kontaktowe, takie jak numer telefonu, a także adres pocztowy, adres poczty elektronicznej lub inne kanały komunikacji.
(23) Aby zabezpieczyć funkcjonowanie rynku wewnętrznego i zapewnić osiągnięcie celu, jakim jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, konieczne jest ustalenie, czy detergenty i środki powierzchniowo czynne pochodzące z państw trzecich i wprowadzane na rynek Unii, w tym w drodze sprzedaży przez internet, są również zgodne z niniejszym rozporządzeniem. W szczególności konieczne jest zapewnienie, aby producenci przeprowadzili odpowiednie procedury oceny zgodności w odniesieniu do tych produktów. Konieczne jest również ustanowienie przepisów dla importerów, aby zapewnić zgodność detergentów i środków powierzchniowo czynnych wprowadzanych do obrotu z tymi wymogami. Importerzy i upoważnieni przedstawiciele powinni zapewnić, aby dokumentacja sporządzona przez producentów była dostępna do celów kontroli przeprowadzanej przez właściwe organy nadzoru rynku. Należy wprowadzić przepis zobowiązujący importerów i, w stosownych przypadkach, upoważnionych przedstawicieli do zapewnienia utworzenia cyfrowego paszportu produktu dla detergentów i środków powierzchniowo czynnych dla użytkownika końcowego.
(24) Ponieważ importerzy odgrywają kluczową rolę w gwarantowaniu zgodności przywożonych detergentów i środków powierzchniowo czynnych na unijnym rynku, przy wprowadzaniu detergentu lub środka powierzchniowo czynnego do obrotu importerzy powinni umieścić na etykiecie produktu swoją nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy, a także adres pocztowy, adres poczty elektronicznej i numer telefonu.
(25) Ponieważ dystrybutorzy udostępniają na rynku detergent lub środek powierzchniowo czynny po jego wprowadzeniu do obrotu przez producenta lub importera, dystrybutorzy powinni działać z należytą starannością w odniesieniu do mających zastosowanie wymogów. Dystrybutorzy powinni również zapewnić, aby stosowany przez nich sposób postępowania z detergentem lub środkiem powierzchniowo czynnym nie wpływał negatywnie na zgodność detergentu lub środka powierzchniowo czynnego z niniejszym rozporządzeniem.
(26) Ze względu na swój bliski związek z rynkiem i ważną rolę w zapewnianiu zgodności produktów dystrybutorzy, importerzy oraz, w stosownych przypadkach, upoważnieni przedstawiciele powinni być zaangażowani w zadania związane z nadzorem rynku, realizowane przez właściwe organy krajowe, oraz powinni być przygotowani do aktywnego udziału w wykonywaniu tych zadań poprzez dostarczanie tym organom wszystkich niezbędnych informacji dotyczących danego detergentu lub środka powierzchniowo czynnego.
(27) Importerzy i dystrybutorzy, którzy albo wprowadzają do obrotu detergent lub środek powierzchniowo czynny pod własną nazwą lub znakiem towarowym, albo modyfikują detergent lub środek powierzchniowo czynny w sposób, który może wpłynąć na jego zgodność z niniejszym rozporządzeniem, powinni w związku z tym zostać uznani za producentów i przejąć ich obowiązki. Podobnie importerzy i dystrybutorzy udostępniający na rynku użytkownikom końcowym środek powierzchniowo czynny, który nie został wyprodukowany w celu dostarczenia go użytkownikom końcowym, lecz producentom detergentów, powinni zostać uznani za producentów i, między innymi, stworzyć cyfrowy paszport produktu. W innych przypadkach podmioty gospodarcze, które jedynie pakują lub przepakowują detergent lub środek powierzchniowo czynny już wprowadzone do obrotu przez inne podmioty gospodarcze, powinny być w stanie udowodnić, że zgodność z niniejszym rozporządzeniem nie została naruszona, wskazując swoją tożsamość na opakowaniu i zachowując kopię informacji zawartych pierwotnie na etykiecie. Pakowanie i przepakowywanie należy rozumieć jako dostarczanie produktów użytkownikom końcowym w opakowaniach jednostkowych i nie powinno obejmować sprzedaży produktów do powtórnego napełniania.
(28) Ponieważ detergenty przemysłowe i instytucjonalne są używane przez wyspecjalizowany personel poza sferą gospodarstw domowych, podlegają innym wymogom niż detergenty przeznaczone dla konsumentów. Aby uniknąć zagrożeń dla zdrowia konsumentów lub dla środowiska oraz aby ułatwić działania w zakresie nadzoru rynku, detergenty przemysłowe i instytucjonalne powinny być wyraźnie oznaczone jako takie na etykiecie.
(29) Biorąc pod uwagę szeroką dostępność detergentów i środków powierzchniowo czynnych dla użytkownika końcowego oraz wysokie ryzyko przypadkowego zatrucia, w szczególności wśród dzieci, aby zapewnić wysoki poziom zdrowia ludzkiego, jednostki wyznaczone przez państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 wspomagające pomoc w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia powinny mieć dostęp do jakościowych i ilościowych informacji na temat składu detergentów i środków powierzchniowo czynnych dla użytkownika końcowego, nawet jeśli nie są one wymagane na mocy tego rozporządzenia. W związku z tym przed wprowadzeniem takich produktów do obrotu producenci oraz, w stosownych przypadkach, ich importer lub upoważniony przedstawiciel powinni przedłożyć arkusz danych składników detergentów i środków powierzchniowo czynnych dla użytkownika końcowego, które są mieszaninami niestwarzającymi zagrożenia dla zdrowia ludzkiego. Dodatkowo dystrybutorzy udostępniający na rynku produkty w państwach członkowskich innych niż te, w których produkty te są już dostępne, powinni również przedłożyć arkusz danych składników. Aby zoptymalizować przekazywanie informacji, obowiązki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny opierać się na systemie pomocy w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia ustanowionym już na mocy rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, ponieważ jest on już znany wielu podmiotom gospodarczym i ośrodkom leczenia zatruć. Komisja powinna być uprawniona do określenia wymogów technicznych dotyczących wypełnienia obowiązku przedkładania arkusza danych składników.
(30) Za pomocą etykiet użytkownikom przekazywane są ważne informacje dotyczące użytkowania i bezpieczeństwa, na przykład o obecności w detergentach i środkach powierzchniowo czynnych substancji działających uczulająco na skórę lub drogi oddechowe, takich jak alergeny zapachowe, środki konserwujące lub enzymy. Dzięki umieszczeniu informacji o obecności tych substancji na etykietach detergentów i środków powierzchniowo czynnych użytkownicy mający alergie lub skłonność do alergii mogą dokonywać świadomych wyborów, co zmniejsza ryzyko wystąpienia potencjalnych reakcji związanych ze stosowaniem detergentów i środków powierzchniowo czynnych. Konieczne jest zatem ustanowienie wymogów dotyczących etykietowania detergentów i środków powierzchniowo czynnych.
(31) Ponieważ etykietowanie detergentów i środków powierzchniowo czynnych może podlegać wielu aktom prawnym Unii, informacje na etykietach detergentów i środków powierzchniowo czynnych należy uporządkować, tak aby w przypadku gdy na etykietach detergentów i środków powierzchniowo czynnych wymagane jest podanie podobnych informacji wynikających z różnych aktów prawnych Unii, informacje te były podawane tylko raz, zgodnie z bardziej rygorystycznymi przepisami. Z jednej strony takie uporządkowanie poprawiłoby czytelność i zrozumiałość etykiet dla użytkowników końcowych, z drugiej - zmniejszyłoby obciążenie administracyjne producentów.
(32) Substancje zapachowe to związki organiczne o charakterystycznych, zwykle przyjemnych, zapachach, które są szeroko stosowane w detergentach, a także w wielu innych produktach, takich jak perfumy i inne perfumowane kosmetyki. Substancje te, nawet w niskich stężeniach, mogą wywołać reakcję alergiczną przy kontakcie, zwłaszcza u osób uczulonych. W związku z tym ważne jest informowanie o obecności poszczególnych alergenów w detergentach, tak by osoby uczulone mogły unikać kontaktu z substancją, na którą są uczulone. Należy zatem ustanowić szczegółowe wymogi dotyczące etykietowania, które miałyby zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy alergeny zapachowe nie podlegają oznakowaniu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Pozwoliłoby to nie tylko uniknąć nakładania niepotrzebnego obciążenia administracyjnego na podmioty gospodarcze, ale również zapewnić przekazywanie tych informacji konsumentom lub innym użytkownikom końcowym w jasny sposób, a tym samym wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego w przypadku osób uczulonych.
(33) W przypadku niektórych substancji, takich jak środki konserwujące, konieczne jest ustanowienie dodatkowych wymogów dotyczących etykietowania w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego. Wymogi dotyczące etykietowania środków konserwujących powinny zatem obejmować nie tylko środki konserwujące celowo dodane przez producenta do detergentu, ale również te, których obecność wynika z obecności w mieszaninach wchodzących w skład detergentu i które są często określane jako "środki konserwujące przenoszone ze składnikami".
(34) Informacja o prawidłowej ilości detergentu, której konsumenci muszą użyć podczas czyszczenia, czyli informacja o dozowaniu, powinna być umieszczana na etykietach detergentów do prania przeznaczonych dla konsumentów oraz detergentów do automatycznych zmywarek do naczyń przeznaczonych dla konsumentów oraz detergentów do powierzchni przeznaczonych dla konsumentów, aby zapobiec potencjalnemu nadużywaniu detergentów, a tym samym zmniejszyć całkowitą ilość detergentu i środka powierzchniowo czynnego wprowadzanego do środowiska.
(35) Etykietowanie cyfrowe może usprawnić przekazywanie informacji na etykietach zarówno dzięki unikaniu umieszczania nadmiernej ilości informacji na etykietach fizycznych, jak i dzięki umożliwieniu użytkownikom korzystania z różnych sposobów odczytu dostępnych wyłącznie w postaci cyfrowej, takich jak zwiększona czcionka, automatyczne wyszukiwanie, odczyt przez głośnik lub tłumaczenie na inne języki. Etykietowanie cyfrowe może zatem zwiększyć czytelność i łatwość stosowania oraz ułatwić konsumentom zrozumienie etykiet, w tym konsumentom szczególnie wrażliwym i słabowidzącym. Wprowadzenie etykiet cyfrowych może również prowadzić do skuteczniejszego zarządzania przez podmioty gospodarcze obowiązkami w zakresie etykietowania dzięki ułatwieniu aktualizowania informacji na etykietach, obniżeniu kosztów związanych z etykietowaniem i umożliwieniu bardziej ukierunkowanego przekazywania informacji użytkownikom. Dlatego należy zezwolić podmiotom gospodarczym na dostarczanie niektórych informacji na etykietach detergentów wyłącznie za pomocą etykiety cyfrowej, z zastrzeżeniem pewnych warunków zapewniających wysoki poziom ochrony użytkowników.
(36) Aby uniknąć nakładania na podmioty gospodarcze niepotrzebnych obciążeń administracyjnych oraz z uwagi na fakt, że etykieta cyfrowa stanowi uzupełnienie etykiety fizycznej, podmioty gospodarcze powinny mieć możliwość podjęcia decyzji, czy będą stosować etykiety cyfrowe czy podawać wszystkie informacje wyłącznie na etykiecie fizycznej. Decyzja o wprowadzeniu etykiety cyfrowej powinna należeć do producentów i importerów, którzy są odpowiedzialni za dostarczenie poprawnego zestawu informacji na etykietach.
(37) Etykietowanie cyfrowe może również stwarzać wyzwania dla szczególnie wrażliwych grup społecznych nieposiadających umiejętności cyfrowych lub posiadających je w niewystarczającym stopniu, a tym samym pogłębiać przepaść cyfrową. Z tego powodu szczegółowe informacje, które będą podawane wyłącznie na etykiecie cyfrowej, powinny odzwierciedlać obecny poziom gotowości cyfrowej i szczególną sytuację użytkowników detergentów, a także gotowość infrastruktury bezprzewodowej i innej infrastruktury technologicznej niezbędnej do umożliwienia nieograniczonego dostępu do informacji. Ponadto wszystkie informacje na etykiecie dotyczące ochrony zdrowia i środowiska, jak również minimalny zakres instrukcji stosowania detergentów, powinny pozostać na etykiecie fizycznej, aby umożliwić konsumentom i innym użytkownikom końcowym dokonanie świadomego wyboru przed zakupem detergentu i zapewnić bezpieczne postępowanie z nim.
(38) W przypadku detergentów i środków powierzchniowo czynnych sprzedawanych użytkownikom końcowym w drodze powtórnego napełniania należy umożliwić przekazywanie większej ilości informacji wyłącznie w formie cyfrowej, aby w pełni wykorzystywać nie tylko korzyści płynące z cyfryzacji, ale również znaczne korzyści dla środowiska w zakresie zmniejszenia ilości opakowań i związanych z nimi odpadów opakowaniowych, jakie niesie ze sobą praktyka sprzedaży produktów do powtórnego napełniania. Użytkownicy końcowi powinni jednak otrzymywać w formie fizycznej co najmniej uproszczone instrukcje dozowania detergentów do prania przeznaczonych dla konsumentów oraz informacje na temat alergenów zapachowych i środków konserwujących, aby uniknąć ryzyka reakcji alergicznych.
(39) Aby zapewnić równe warunki działania podmiotom gospodarczym udostępniającym na rynku detergenty oraz chronić konsumentów i innych użytkowników końcowych, należy ustanowić ogólne wymogi dotyczące etykietowania cyfrowego. Na przykład podmioty gospodarcze powinny zapewnić swobodny i łatwy dostęp do etykiet cyfrowych oraz oddzielenie obowiązkowych informacji na etykiecie wymaganych na mocy niniejszego rozporządzenia od innych informacji.
(40) Biorąc pod uwagę obecny rozwój umiejętności cyfrowych, podmioty gospodarcze powinny również dostarczać informacje na etykietach za pomocą alternatywnych środków konsumentom i innym użytkownikom końcowym, którzy nie są w stanie uzyskać dostępu do etykiety cyfrowej. Obowiązek ten powinien zostać nałożony jako środek bezpieczeństwa w celu ograniczenia wszelkich potencjalnych zagrożeń spowodowanych niedostępnością informacji na etykiecie, w szczególności w odniesieniu do detergentów lub środków powierzchniowo czynnych dla użytkownika końcowego przeznaczonych do powtórnego napełniania, w przypadku których więcej informacji można dostarczyć tylko na etykiecie cyfrowej.
(41) Ponieważ detergenty i środki powierzchniowo czynne dla użytkownika końcowego mają takie samo zastosowanie i niosą ze sobą takie samo ryzyko niezależnie od postaci, w jakiej są udostępniane na rynku, podmioty gospodarcze udostępniające na rynku takie produkty w formie powtórnego napełniania powinny zapewnić, aby spełniały one te same wymogi co produkty w opakowaniach jednostkowych. Ponadto konsumenci powinni otrzymywać wymagane informacje na etykiecie, gdy decydują się oni na zakup detergentów do powtórnego napełniania, a w odniesieniu do punktów powtórnego napełniania należy określić minimalne wymogi bezpieczeństwa. Sprzedaż detergentów do powtórnego napełniania powinna być zatem wyraźnie objęta niniejszym rozporządzeniem, aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska oraz równe szanse dla podmiotów gospodarczych.
(42) Aby dotrzymać kroku postępowi technologicznemu i nowym środkom sprzedaży, a jednocześnie zapewnić konsumentom odpowiednie informacje i skuteczne działania z zakresu nadzoru rynku, w przypadku sprzedaży na odległość, w tym za pośrednictwem internetowych platform handlowych, podawane powinny być informacje zawarte na etykietach detergentów i środków powierzchniowo czynnych.
(43) Zapewnienie identyfikowalności detergentu lub środka powierzchniowo czynnego w całym łańcuchu dostaw upraszcza nadzór rynku i zwiększa jego skuteczność. Skuteczny system identyfikowalności ułatwia organom nadzoru rynku realizację zadania polegającego na zidentyfikowaniu podmiotów gospodarczych, które udostępniają na rynku detergenty lub środki powierzchniowo czynne niespełniające wymogów.
(44) Producenci powinni stworzyć cyfrowy paszport produktu, aby zapewnić dostęp do informacji na temat zgodności detergentów i środków powierzchniowo czynnych dla użytkowników końcowych z niniejszym rozporządzeniem. Chociaż w niniejszym rozporządzeniu określono minimalną treść cyfrowego paszportu produktu, począwszy od deklaracji zgodności UE, w przyszłości można by rozważyć włączenie dodatkowych informacji, takich jak dokumentacja techniczna. Aby ułatwić organom nadzoru rynku kontrole detergentów lub środków powierzchniowo czynnych dla użytkownika końcowego oraz umożliwić podmiotom w łańcuchu dostaw, konsumentom i innym użytkownikom końcowym, a także innym zainteresowanym stronom, takim jak organizacje społeczeństwa obywatelskiego i badacze, dostęp do niezbędnych informacji, takich jak informacje o składnikach, informacje zawarte w cyfrowym paszporcie produktu powinny być dostarczane w formie cyfrowej i w sposób bezpośrednio dostępny i przyjazny dla użytkownika za pośrednictwem nośnika danych. Nośnik danych powinien być wyraźnie widoczny dla użytkownika końcowego przed zakupem, w tym w przypadku gdy detergent lub środek powierzchniowo czynny dla użytkownika końcowego jest udostępniany za pośrednictwem reklamy internetowej. Organy nadzoru rynku, organy celne, podmioty gospodarcze, konsumenci i inni użytkownicy końcowi powinni mieć zatem natychmiastowy dostęp za pośrednictwem nośnika danych do informacji istotnych dla nich i w oparciu o przysługujące im odpowiednio prawa dostępu.
(45) Aby uniknąć nakładania na przedsiębiorstwa kosztów, które byłyby nieproporcjonalne do szerszych korzyści, cyfrowy paszport produktu powinien odnosić się specyficznie do modelu detergentu lub środka powierzchniowo czynnego dla użytkownika końcowego. Detergenty lub środki powierzchniowo czynne przeznaczone dla użytkownika końcowego należy uznawać za należące do tego samego modelu, dopóki nie nastąpią żadne zmiany w postaci lub w produkcji, które prowadziłyby do modyfikacji etykiety produktów.
(46) Aby uniknąć powielania inwestycji w cyfryzację przez wszystkie zaangażowane podmioty, w tym producentów, organy nadzoru rynku i organy celne, w przypadku gdy w jakichkolwiek innych przepisach prawa Unii wymaga się cyfrowego paszportu produktu dla detergentów lub środków powierzchniowo czynnych, powinien być dostępny jeden cyfrowy paszport produktu zawierający informacje wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia i tych innych przepisów prawa Unii. Cyfrowy paszport produktu ustanowiony na mocy niniejszego rozporządzenia powinien być ponadto w pełni interoperacyjny z każdym cyfrowym paszportem produktu wymaganym na mocy innych przepisów prawa Unii.
(47) W szczególności w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1781 10 również określono wymogi i specyfikacje techniczne dotyczące cyfrowego paszportu produktu, ustanowienia przez Komisję rejestru cyfrowych paszportów produktów (zwanego dalej "rejestrem"), w którym przechowywane są informacje o cyfrowych paszportach produktów, oraz wzajemnego połączenia tego rejestru z unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 11 . Rozporządzenie to mogłoby w perspektywie średnioterminowej objąć swoim zakresem stosowania detergenty lub środki powierzchniowo czynne, co wymagałoby dostępności cyfrowego paszportu produktu dla nich.
(48) Cyfrowy paszport produktu dla detergentów i środków powierzchniowo czynnych dla użytkownika końcowego sporządzany na podstawie niniejszego rozporządzenia powinien zatem spełniać te same wymogi i posiadać te same elementy techniczne, które określono w rozporządzeniu (UE) 2024/1781, w tym jego techniczne, semantyczne i organizacyjne aspekty łączności typu koniec-koniec i przekazywania danych.
(49) Sprawą zasadniczą jest wyraźne wskazanie zarówno producentom, jak i użytkownikom, że opracowanie cyfrowego paszportu produktu dla detergentu lub środka powierzchniowo czynnego dla użytkownika końcowego jest równoznaczne z zadeklarowaniem przez producenta, że produkt jest zgodny ze wszystkimi obowiązującymi wymogami i że producent ponosi pełną odpowiedzialność za tą zgodność.
(50) W przypadku gdy informacje są przekazywane wyłącznie w formie cyfrowej, konieczne jest doprecyzowanie, że informacje te powinny być przekazywane za pośrednictwem jednego nośnika danych, ale powinny być przekazywane oddzielnie i wyraźnie odróżniać się od innych informacji. Ułatwiłoby to pracę organom nadzoru rynku, a także zapewniło konsumentom lub innym użytkownikom końcowym jasność co do różnych informacji, które są im udostępniane w postaci cyfrowej.
(51) Rozdział VII rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 12 , który ustanawia zasady dotyczące kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii, ma zastosowanie do detergentów i środków powierzchniowo czynnych. Organy odpowiedzialne za te kontrole, którymi w niemal wszystkich państwach członkowskich są organy celne, mają je przeprowadzać na podstawie analizy ryzyka, o której mowa w art. 46 i 47 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 13 , jego aktach wykonawczych i odpowiednich wytycznych. Niniejsze rozporządzenie nie powinno zatem w żaden sposób zmieniać rozdziału VII rozporządzenia (UE) 2019/1020 ani sposobu organizacji i wykonywania działań przez organy odpowiedzialne za kontrole produktów wprowadzanych na rynek Unii.
(52) Oprócz ram kontroli ustanowionych w rozdziale VII rozporządzenia (UE) 2019/1020 organy celne powinny mieć możliwość automatycznej weryfikacji, czy dla przywożonych detergentów i środków powierzchniowo czynnych podlegających niniejszemu rozporządzeniu istnieje cyfrowy paszport produktu, co pozwoli wzmocnić kontrole na granicach zewnętrznych Unii i zapobiec wprowadzaniu na rynek Unii detergentów i środków powierzchniowo czynnych niespełniających wymogów.
(53) Gdy detergenty i środki powierzchniowo czynne dla użytkownika końcowego pochodzące z państw trzecich poddawane są procedurze celnej dopuszczenia do obrotu, podmiot gospodarczy powinien udostępnić organom celnym odniesienie do cyfrowego paszportu produktu dla tych detergentów i środków powierzchniowo czynnych. Takie odniesienie powinno odpowiadać niepowtarzalnemu identyfikatorowi rejestracji, o którym podmiot gospodarczy został poinformowany za pośrednictwem rejestru. Organy celne powinny co najmniej sprawdzić, czy niepowtarzalny identyfikator rejestracji i odpowiedni kod towaru dostarczonego lub udostępnionego im detergentu lub środka powierzchniowo czynnego odpowiadają danym przechowywanym w rejestrze. Umożliwiłoby to organom celnym weryfikację istnienia cyfrowego paszportu produktu dla importowanych detergentów lub środków powierzchniowo czynnych. Aby przeprowadzić tę automatyczną weryfikację, należy wykorzystać wzajemne połączenie między rejestrem a unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw.
(54) Dane zawarte w cyfrowym paszporcie produktu mają na celu umożliwienie organom celnym usprawnienia i ułatwienia zarządzania ryzykiem oraz umożliwienie lepszego ukierunkowania kontroli na granicy. Organy celne powinny mieć zatem możliwość wyszukiwania i wykorzystywania danych zawartych w cyfrowym paszporcie produktu i odnośnym rejestrze do wykonywania swoich zadań zgodnie z prawem Unii, w tym do zarządzania ryzykiem zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013.
(55) Automatyczna weryfikacja przez organy celne odniesienia do cyfrowego paszportu produktu dla detergentów i środków powierzchniowo czynnych wprowadzanych na rynek Unii nie powinna skutkować zastąpieniem ani zmianą obowiązków organów nadzoru rynku, lecz powinna uzupełniać ogólne ramy kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii. Organy nadzoru rynku powinny, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1020, przeprowadzać kontrole danych zawartych w cyfrowych paszportach produktów, kontrole produktów znajdujących się na rynku oraz, w przypadku zawieszenia dopuszczenia do obrotu przez organy wyznaczone do kontroli na granicach zewnętrznych Unii, określać zgodność i poważne ryzyko związane z produktami zgodnie z rozdziałem VII rozporządzenia (UE) 2019/1020.
(56) Nadzór rynku jest instrumentem niezbędnym dla zapewnienia właściwego i jednolitego stosowania prawa Unii. W rozporządzeniu (UE) 2019/1020 określono ramy nadzoru rynku dla produktów, które podlegają unijnemu prawu harmonizacyjnemu. Państwa członkowskie powinny zatem zorganizować i prowadzić nadzór rynku detergentów i środków powierzchniowo czynnych zgodnie z tym rozporządzeniem.
(57) W rozporządzeniu (WE) nr 648/2004 przewidziano procedurę ochronną, która pozwala Komisji na zbadanie zasadności środka wprowadzonego przez państwo członkowskie w odniesieniu do detergentów i środków powierzchniowo czynnych, które państwo to uważa za stanowiące ryzyko. W celu zwiększenia przejrzystości konieczne jest udoskonalenie poprzedniej procedury ochronnej, tak aby zwiększyć jej skuteczność oraz umożliwić wykorzystanie wiedzy specjalistycznej dostępnej w państwach członkowskich. Poprzedni system powinien zostać zastąpiony procedurą zapewniającą przekazywanie zainteresowanym stronom informacji na temat środków przewidzianych w odniesieniu do detergentów i środków powierzchniowo czynnych stwarzających ryzyko dla zdrowia lub środowiska. Organy nadzoru rynku powinny uzyskać możliwość podejmowania w odniesieniu do takich detergentów i środków powierzchniowo czynnych - we współpracy z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi - działań na wczesnym etapie. Komisja powinna określić w drodze aktów wykonawczych, stosując procedurę sprawdzającą ustanowioną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 14 , czy środek tymczasowy względem detergentu lub środka powierzchniowo czynnego stwarzającego ryzyko jest uzasadniony. Ta szczególna procedura ochronna ma zastosowanie bez uszczerbku dla rutynowych kontroli przeprowadzanych przez organy nadzoru rynku zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1020.
(58) Doświadczenie zdobyte w związku ze stosowaniem rozporządzenia (WE) nr 648/2004 wykazało, że detergenty i środki powierzchniowo czynne, które były zgodne z obowiązującymi wymogami, w niektórych przypadkach stanowiły jednak ryzyko dla zdrowia lub środowiska. Należy ustanowić przepisy zapewniające, aby organy nadzoru rynku podejmowały działania w odniesieniu do detergentów lub środków powierzchniowo czynnych stanowiących ryzyko dla zdrowia lub środowiska, nawet jeśli produkt spełnia wymogi prawne. Komisja powinna, w drodze aktów wykonawczych, stosując procedurę sprawdzającą ustanowioną w rozporządzeniu (UE) nr 182/2011, stwierdzić, czy uzasadnione jest wprowadzenie środka tymczasowego względem detergentów lub środków powierzchniowo czynnych, które spełniają wymogi, ale zdaniem państwa członkowskiego stanowią ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi lub środowiska.
(59) W celu uwzględnienia postępu naukowo-technicznego lub nowych dowodów naukowych oraz poziomu gotowości cyfrowej należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do: zmiany załączników do niniejszego rozporządzenia w celu dostosowania ich do postępu technicznego; dalszego uzupełnienia ogólnych wymogów dotyczących etykietowania cyfrowego; zmiany zakresu informacji na etykietach, które mogą być dostarczane wyłącznie w postaci cyfrowej; zmiany wartości dopuszczalnych dla alergenów zapachowych, gdy na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 15 ustanowione zostaną oparte na analizie ryzyka indywidualne stężenia graniczne dla alergenów zapachowych lub dodania nowych alergenów zapachowych; oraz zmiany istniejących wymogów dotyczących biodegradowalności w celu wprowadzenia wymogów dotyczących biodegra- dowalności dla innych niż środki powierzchniowo czynne substancji i mieszanin wchodzących w skład detergentów (w tym detergentów w kapsułkach), gdy wymagają tego nowe dowody naukowe lub zezwolenia na odstępstwo od takich kryteriów w należycie uzasadnionych przypadkach. Komisja powinna być również uprawniona do zmiany, w drodze aktów delegowanych, zakresu informacji, które należy zawrzeć w cyfrowym paszporcie produktu, jak również informacji, które należy zawrzeć w rejestrze. Dodatkowo, w celu ułatwienia pracy organów celnych w odniesieniu do detergentów i środków powierzchniowo czynnych oraz wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu zmiany załącznika do niniejszego rozporządzenia zawierającego wykaz kodów towarów, określonych w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 16 , oraz opisów produktów w odniesieniu do detergentów i środków powierzchniowo czynnych. Podczas przyjmowania aktów delegowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia szczególnie ważne jest, by podczas swoich prac przygotowawczych Komisja prowadziła odpowiednie konsultacje, w tym konsultacje na poziomie ekspertów, oraz by konsultacje te były prowadzone zgodnie z zasadami ustanowionymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 17 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup ekspertów Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(60) Aby zapewnić jednolite warunki wykonania niniejszego rozporządzenia, Komisji należy przyznać uprawnienia wykonawcze w celu ustanowienia szczegółowych wymogów technicznych dotyczących cyfrowego paszportu produktu dla detergentów i środków powierzchniowo czynnych. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/2011.
(61) Z uwagi na konieczność zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zarówno zdrowia ludzkiego, jak i środowiska, a także konieczność uwzględnienia nowych osiągnięć opartych na faktach naukowych Komisja powinna przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze stosowania niniejszego rozporządzenia. Komisja powinna ocenić m.in., czy rozporządzenie realizuje stawiane przed nim cele, z uwzględnieniem wpływu na małe i średnie przedsiębiorstwa. W odniesieniu do fosforu sprawozdanie powinno zawierać ocenę tego, czy możliwe jest dalsze zmniejszenie wartości dopuszczalnych dla fosforu, tak aby w miarę możliwości stopniowo wycofywać się z jego stosowania w przyszłości. Względem najbardziej szkodliwych substancji Komisja powinna, uwzględniając osiągnięcia wynikające z innych odpowiednich przepisów prawa Unii, ocenić potrzebę włączenia do niniejszego rozporządzenia przepisów dotyczących obecności tych substancji w detergentach i środkach powierzchniowo czynnych, aby zapewnić realizację celów określonych w Europejskim Zielonym Ładzie dotyczących ogólnego podejścia do zarządzania ryzykiem w odniesieniu do najbardziej szkodliwych substancji w produktach przeznaczonych dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, z myślą o ewentualnym stopniowym wycofywaniu stosowania takich substancji. Ponadto w odniesieniu do biobójczych substancji czynnych Komisja powinna ocenić potrzebę wprowadzenia bardziej rygorystycznych przepisów, aby uniknąć obchodzenia systemu zatwierdzania ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 528/2012. Aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, wspierać innowacje i pobudzać konkurencyjność, Komisja powinna ocenić wymogi bezpieczeństwa dotyczące detergentów zawierających mikroorganizmy. Chcąc ułatwić przejście na gospodarkę o obiegu w pełni zamkniętym, Komisja powinna ocenić cele dotyczące zawartości surowców odnawialnych i materiałów pochodzących z recyklingu w detergentach.
(62) Niniejsze rozporządzenie wprowadza możliwość podawania w pewnych sytuacjach części obowiązkowych informacji, które mają być umieszczone na etykietach, wyłącznie na etykiecie cyfrowej i nakłada obowiązek opracowania cyfrowego paszportu produktu dla detergentów i środków powierzchniowo czynnych. Podmiotom gospodarczym należy zatem zapewnić wystarczającą ilość czasu na wypełnienie obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia, państwom członkowskim - na ustanowienie infrastruktury administracyjnej niezbędnej do jego stosowania, a Komisji - na przygotowanie wdrożenia wymogów technicznych dotyczących cyfrowego paszportu produktu. W związku z tym datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy przesunąć do dnia, przed którym te przygotowania będą mogły racjonalnie zostać zakończone.
(63) Aby zapewnić pewność prawa i zapobiec powstawaniu odpadów, podmioty gospodarcze muszą mieć możliwość sprzedaży zapasów, które znajdują się w sieci dystrybucji albo w magazynie w dniu rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Konieczne jest zatem wprowadzenie przepisów przejściowych, które umożliwią udostępnienie na rynku detergentów i środków powierzchniowo czynnych, które zostały wprowadzone do obrotu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 648/2004 przed tą datą, bez konieczności zgodności tych produktów z niniejszym rozporządzeniem. Dystrybutorzy powinni w związku z tym mieć możliwość dostarczenia zapasów takich detergentów i środków powierzchniowo czynnych, które trafiły już do sieci dystrybucji, przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(64) Aby zapewnić większą pewność prawa i zapobiegać powstawaniu odpadów, ważne jest, aby podmioty gospodarcze mogły, przez ograniczony okres od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, sprzedawać zapasy, które nie znajdują się jeszcze w łańcuchu dystrybucji. W tym celu należy również wprowadzić przepisy przejściowe umożliwiające wprowadzanie do obrotu detergentów i środków powierzchniowo czynnych, które w dniu rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia nie znajdują się jeszcze w łańcuchu dystrybucji, bez konieczności zgodności tych produktów z niniejszym rozporządzeniem, pod warunkiem że są one zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 648/2004. Producenci i importerzy powinni w związku z tym mieć możliwość wprowadzania do obrotu zapasów takich detergentów i środków powierzchniowo czynnych, które jeszcze nie trafiły do sieci dystrybucji, po dacie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Biorąc pod uwagę cel tego okresu przejściowego, możliwość ta powinna być ściśle ograniczona czasowo do okresu jednego roku po tej dacie, a w szczególności nie powinno być możliwe udostępnianie takich zapasów na rynku po upływie tego rocznego okresu.
(65) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie zagwarantowanie funkcjonowania rynku wewnętrznego i jednoczesne zapewnienie spełniania przez znajdujące się w obrocie detergenty i środki powierzchniowo czynne wymogów zapewniających wysoki poziom ochrony zdrowia i środowiska, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na ich rozmiary i skutki możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6774 |
| Rodzaj: | Stanowisko |
| Tytuł: | Stanowisko Rady (UE) nr 16/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie detergentów i środków powierzchniowo czynnych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 648/2004 - Przyjęte przez Radę w dniu 8 grudnia 2025 r. |
| Data aktu: | 22/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2025 |