(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2025/6579)
12 września 2025 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.
(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2025 r.)
1. WPROWADZENIE
Przedmiotowa decyzja jest decyzją w sprawie zobowiązań w rozumieniu art. 9 rozporządzenia 1/2003 ("decyzja w sprawie zobowiązań"), dotyczącą postępowania na podstawie art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG. Komisja Europejska bada praktyki przedsiębiorstwa Microsoft w zakresie oprogramowania Teams, w szczególności w kontekście powiązania Teams z innymi aplikacjami biurowymi Microsoft do zastosowań profesjonalnych oferowanymi w ramach opartego na chmurze modelu "oprogramowanie jako usługa" ("SaaS") - Word, Excel, PowerPoint i Outlook ("aplikacje biurowe SaaS przedsiębiorstwa Microsoft") - które Microsoft dystrybuuje w ramach szeregu większych pakietów aplikacji, obejmujących także inne produkty (tj. pakietów Microsoft 365 i Office 365). W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja wyraziła wstępne obawy, że praktyka ta może stanowić nadużycie dominującej pozycji rynkowej Microsoft. Aby rozwiać te obawy, przedsiębiorstwo Microsoft zaproponowało zobowiązania, które zostały ocenione w decyzji w sprawie zobowiązań.
2. PROCEDURA
Sprawa przeciwko Microsoft opierała się na skardze złożonej 14 lipca 2020 r. przez przedsiębiorstwo Slack Technologies Ltd. (Stany Zjednoczone, obecnie należące do Salesforce, Inc.) na podstawie art. 7 rozporządzenia nr 1/2003. 20 lipca 2023 r. Komisja otrzymała drugą skargę od przedsiębiorstwa alfaview GmbH (Niemcy).
27 lipca 2023 r. Komisja wszczęła postępowanie w sprawie AT.40721 - Microsoft Teams. 25 czerwca 2024 r. Komisja wszczęła postępowanie w sprawie AT.40873 - Microsoft Teams II. Tego samego dnia Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dotyczące obu spraw, w którym przedstawiła swoje wstępne obawy. Microsoft odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń 9 października 2024 r.
28 kwietnia 2025 r. przedsiębiorstwo Microsoft przedstawiło Komisji zobowiązania ("wstępne zobowiązania") w celu rozwiania wstępnych obaw wyrażonych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. 16 maja 2025 r. Komisja opublikowała zawiadomienie zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003, w którym wezwała zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag na temat wstępnych zobowiązań. Na podstawie tych uwag 21 lipca 2025 r. Microsoft przedłożyło zmienioną propozycję dotyczącą ostatecznych zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").
10 czerwca 2025 r. alfaview GmbH wycofało swoją skargę. Slack Technologies, Inc. wycofało swoją skargę 31 lipca 2025 r.
8 września 2025 r. przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących. Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające przedstawił swoje sprawozdanie końcowe 8 września.
3. STAN FAKTYCZNY
Decyzja w sprawie zobowiązań dotyczy niektórych praktyk Microsoft w zakresie dystrybucji aplikacji Teams wraz z aplikacjami biurowymi Microsoft do zastosowań profesjonalnych co najmniej od 2019 r., a także ograniczonej interoperacyjności konkurentów Teams z określonym oprogramowaniem aplikacyjnym Microsoft.
Microsoft tradycyjnie oferuje pełny ekosystem oprogramowania aplikacyjnego dla biznesu i powiązanych produktów, aby zapewniać odbiorcom kompleksowy zestaw narzędzi spełniający wszystkie ich potrzeby w zakresie oprogramowania. Wraz z przejściem w ostatnich latach na przetwarzanie w chmurze i SaaS, które ułatwiło wchodzenie na rynek dostawcom oprogramowania, klienci coraz częściej poszukują elastyczności i możliwości łączenia różnych aplikacji od różnych dostawców (tzw. model "najlepszej usługi w danej kategorii").
Microsoft zareagowało na tę tendencję, rozszerzając i wzmacniając swoją ofertę pakietów oprogramowania, m.in. poprzez dodanie w 2017 r. aplikacji Teams do większości swoich pakietów dla przedsiębiorstw - Office 365 i Microsoft 365 - które obejmują aplikacje biurowe SaaS przedsiębiorstwa Microsoft (dalej "pakiety aplikacji Microsoft"), a następnie poprzez dodanie wersji Teams do wszystkich pakietów Microsoft w 2019 r. Do aplikacji biurowych SaaS przedsiębiorstwa Microsoft należą podstawowe aplikacje Word, Excel, PowerPoint i Outlook. Google jest jedynym realnym konkurentem Microsoft w tym segmencie. Teams to ujednolicona aplikacja SaaS przedsiębiorstwa Microsoft służąca do komunikacji oraz współpracy do zastosowań profesjonalnych ("oprogramowanie SaaS do komunikacji i współpracy"). Aplikacja ta łączy narzędzia komunikacyjne - takie jak połączenia głosowe, wideokonferencje, komunikator tekstowy, funkcja udostępniania ekranu - z przestrzeniami roboczymi bazującymi na trwałych kanałach czatu, udostępnianiu plików i integracji innych aplikacji. Do konkurentów Teams należą Cisco Webex, Zoom i Slack.
Po wszczęciu postępowania Microsoft wprowadziło jednostronne zmiany w sposobie dystrybucji Teams, m.in. oferując pakiety aplikacji Microsoft bez Teams, najpierw w EOG (2023 r.), a następnie na całym świecie (2024 r.).
4. OCENA PRAWNA
Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi wstępną ocenę prawną Komisji zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia 1/2003. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono, że Microsoft w antykonkurencyjny sposób łączyło Teams ze swoimi dominującymi aplikacjami biurowymi SaaS.
Jeżeli chodzi o rynki właściwe, w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono, że istnieją odrębne rynki dla aplikacji biurowych SaaS do zastosowań profesjonalnych oraz dla oprogramowania SaaS do komunikacji i współpracy. Rynek oprogramowania SaaS do komunikacji i współpracy potencjalnie dzieli się dalej na oprogramowanie SaaS do celów wideokonferencji do zastosowań profesjonalnych oraz na oprogramowanie SaaS do celów kanałów roboczych do zastosowań profesjonalnych. Ponadto w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń stwierdzono, że właściwe rynki geograficzne dla aplikacji biurowych SaaS do zastosowań profesjonalnych oraz dla oprogramowania SaaS do komunikacji i współpracy mają zasięg ogólnoświatowy.
W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono, że związanie Teams z aplikacjami biurowymi SaaS przedsiębiorstwa Microsoft poprzez włączanie Teams do pakietów aplikacji Microsoft stanowi co najmniej od 2019 r. nadużycie dominującej pozycji przedsiębiorstwa Microsoft, ponieważ:
a) aplikacje biurowe SaaS przedsiębiorstwa Microsoft i Teams stanowią dwa odrębne produkty;
b) Microsoft ma dominującą pozycję na światowym rynku aplikacji biurowych SaaS do zastosowań profesjonalnych;
c) Microsoft nie umożliwia swoim klientom pozyskania jego aplikacji biurowych SaaS bez Teams (przymus);
d) powiązanie Teams z aplikacjami biurowymi SaaS przedsiębiorstwa Microsoft mogłoby wywołać skutki w postaci wykluczenia.
Ponadto w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono, że skutki powiązania zostały dodatkowo wzmocnione ograniczoną interoperacyjnością aplikacji biurowych SaaS przedsiębiorstwa Microsoft i konkurentów Teams. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono również, że zmiany licencyjne wprowadzone jednostronnie przez Microsoft w 2023 r. i 2024 r. nie usunęły przymusu oraz że skutki powiązania utrzymywały się w chwili przyjęcia pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
W decyzji w sprawie zobowiązań uznano, że ostateczne zobowiązania są skuteczne i proporcjonalne do celu rozwiązania problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych w przedmiotowej sprawie. Główne elementy ostatecznych zobowiązań są następujące:
a) Microsoft będzie oferować klientom nabywającym w EOG ("klienci z EOG") wersje pakietów Office 365/Microsoft 365 dla pracowników wiedzy 1 ("pakiety, których dotyczą ostateczne zobowiązania") niezawierające Teams ("pakiety bez Teams") po cenie niższej niż odpowiadające im pakiety, których dotyczą ostateczne zobowiązania i które zawierają Teams ("różnica w cenie") 2 . Różnica w cenie pakietów bez Teams zostanie zwiększona w porównaniu z pakietami aplikacji Microsoft obecnie oferowanymi na rynku. W związku z tym klienci, którzy przejdą na pakiet bez Teams, zapłacą miesięcznie do 8 EUR mniej od użytkownika niż w przypadku zakupu pakietu z Teams. Umożliwi im to swobodny wybór, czy chcą nadal nabywać licencję Teams, czy też wolą przejść na inne oprogramowanie SaaS do komunikacji i współpracy. Cena Teams w przypadku sprzedaży samodzielnej będzie równa różnicy w cenie lub od niej wyższa. Wysokość rabatów oferowanych dla Teams lub pakietów, których dotyczą ostateczne zobowiązania, nie może przekraczać wysokości rabatów oferowanych dla pakietów bez Teams.
b) Klientom z EOG będzie zezwalać się na instalowanie pakietów bez Teams w centrach danych na całym świecie. Klienci z EOG związani umowami długoterminowymi regularnie otrzymują możliwość przejścia na pakiety bez Teams.
c) Jeśli chodzi o konkretne funkcje, przedsiębiorstwo Microsoft umożliwi konkurentom Teams i stronom trzecim dostęp do określonych produktów i usług Microsoft (takich jak Word, Outlook, OneDrive) oraz do ich kolejnych edycji i wersji, a także faktyczną interoperacyjność ich produktów i usług z tymi produktami i usługami Microsoft.
d) Microsoft umożliwi podmiotom konkurującym z aplikacją Teams wbudowywanie do swoich produktów aplikacji webowych Office (Word, Excel i PowerPoint) w celu zapewnienia równoważnych funkcji w zakresie oglądania, edycji, współpracy, prezentacji i rozmów "na żywo", jakie te aplikacje webowe Office zapewniają w Teams.
e) Microsoft umożliwi wyraźne zintegrowanie konkurentów Teams do aplikacji Word, Excel, PowerPoint, Outlook.
f) Microsoft umożliwi klientom z EOG pobieranie danych obejmujących komunikację prowadzoną w Teams w celu
wykorzystania ich w alternatywnym oprogramowaniu, jeżeli chcieliby oni skorzystać z alternatywnego oprogramowania zamiast Teams lub równolegle z Teams.
g) Okres obowiązywania zobowiązań wynosi siedem lat od daty wejścia w życie, z wyjątkiem postanowień dotyczących interoperacyjności i możliwości przenoszenia danych, których okres obowiązywania wynosi dziesięć lat. Microsoft wyznaczy pełnomocnika ds. monitorowania w celu monitorowania przestrzegania zobowiązań i prowadzenia mediacji w przypadku sporów. Utrzymujące się kwestie sporne będą przedmiotem przyspieszonego postępowania polubownego.
W przypadku nieprzestrzegania przez Microsoft ostatecznych zobowiązań decyzja przewiduje możliwość nałożenia okresowych kar pieniężnych.
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6579 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 12 września 2025 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG (Sprawy AT.40721 - Microsoft Teams i AT.40873 - Microsoft Teams II) |
| Data aktu: | 12/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2025 |