Sprawa C-679/24, UniCredit Bank i Momentum Credit: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 15 października 2024 r. - HL/UniCredit Bank Zrt. i Momentum Credit Zrt

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fovarosi Torvenyszek (Węgry) w dniu 15 października 2024 r. - HL/UniCredit Bank Zrt. i Momentum Credit Zrt.
(Sprawa C-679/24, UniCredit Bank i Momentum Credit)

(C/2025/378)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Fovarosi Torvenyszek

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: HL

Druga strona postępowania: UniCredit Bank Zrt., Momentum Credit Zrt.

Pytania prejudycjalne

1) Czy cele określone w art. 1 i 7 dyrektywy Rady 93/13/EWG 1  z dnia 5 kwietnia 1993 r. zostały osiągnięte, jeżeli w zainicjowanym przez konsumenta postępowaniu dotyczącym podniesionego przez niego roszczenia opartego na nieuczciwym charakterze głównego przedmiotu umowy kredytu zawartej z konsumentem ([w zakresie] informacji o ryzyku kursowym) roszczenie finansowe podlega pięcioletniemu okresowi przedawnienia przewidzianemu w węgierskim kodeksie cywilnym liczonemu od momentu, w którym może zostać wytoczone powództwo - biorąc również pod uwagę przepisy ustaw DH1 i DH2 przewidujące możliwość zawieszenia biegu terminu przedawnienia - niezależnie od tego, że nieuczciwy charakter głównego przedmiotu umowy powoduje, iż umowa jako całość jest nieważna, a zatem jednostronne rozwiązanie tej umowy nie może skutkować jej wygaśnięciem, co powoduje, że data zawarcia umowy wyznacza początek biegu terminu przedawnienia?

2) Czy są istotne dla osiągnięcia celów określonych w dyrektywie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach terminów przedawnienia w odniesieniu do przedawnienia roszczeń konsumenta oraz orzeczenia Kuria (sądu najwyższego, Węgry) wydane w następstwie tych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości i które są wiążące lub przynajmniej są wytycznymi dla sądów węgierskich umożliwiającymi konsumentowi rozpoznać nieuczciwy charakter głównego przedmiotu umowy, którą zawarł? W przypadku odpowiedzi twierdzącej, czy [datę] wydania takich orzeczeń można uznać za początek biegu terminu przedawnienia roszczenia o stwierdzenie nieuczciwego charakteru postanowień, czy też można jedynie uznać, że bieg terminu przedawnienia uległ zawieszeniu w okresie między zawarciem umowy a datą wydania takich orzeczeń?

3) Czy oprócz daty wydania orzeczeń, o których mowa w pytaniu drugim, za początek biegu terminu przedawnienia należy uznać moment, w którym konsument dowiedział się o tych orzeczeniach, czy też należy go uznać za koniec okresu, który rozpoczął się wraz z zawarciem umowy i w którym bieg terminu przedawnienia został zawieszony?

4) W przypadku gdy bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się w chwili zawarcia umowy, czy uzasadnione jest przyznanie konsumentowi, którego roszczenie jest oparte na nieuczciwym charakterze głównego przedmiotu umowy, możliwości dochodzenia roszczeń do końca okresu obowiązywania umowy, którą zawarł, jeżeli okres obowiązywania umowy przekracza obecnie obowiązujący pięcioletni okres przedawnienia?

1 Dyrektywa Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz.U. 1993, L 95, s. 29).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.378

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-679/24, UniCredit Bank i Momentum Credit: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 15 października 2024 r. - HL/UniCredit Bank Zrt. i Momentum Credit Zrt
Data aktu: 27/01/2025
Data ogłoszenia: 27/01/2025