Zalecenie Rady z dnia 24 czerwca 2025 r. w sprawie programu polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej na lata 2025-2027

ZALECENIE RADY
z dnia 24 czerwca 2025 r.
w sprawie programu polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej na lata 2025-2027
(C/2025/3593)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292 w związku z jego art. 182 ust. 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Obecnie UE stoi w obliczu wielu bezprecedensowych wyzwań. Globalny porządek zmienia się, a fundamentami naszego dobrostanu społecznego i bezpieczeństwa wstrząsają niestabilny kontekst geopolityczny, rosnąca konkurencja gospodarcza, bezprecedensowo szybka i transformacyjna rewolucja technologiczna oraz zmiana klimatu i jej konsekwencje. Badania naukowe i innowacje mają istotne znaczenie dla zmniejszenia podatności Europy na zagrożenia i dla uwolnienia jej pełnego potencjału w całej europejskiej przestrzeni badawczej (EPB), a także odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu trwałej konkurencyjności, odporności społecznej, dobrobytu i bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Pilna stała się potrzeba wzmocnienia wiodącej pozycji Europy i jej autonomii strategicznej w kluczowych dziedzinach technologicznych, przy zachowaniu otwartej gospodarki.

(2) Rozwój europejskiej przestrzeni badawczej stanowi centralny element naszych wysiłków na rzecz sprostania tym wyzwaniom. Ambicja utworzenia EPB jako jednolitego rynku badań, technologii i innowacji zrodziła się w 2000 r., a następnie zapisano ją w Traktacie z Lizbony jako konkretny cel UE w art. 179 TFUE. Chociaż od 2022 r. poczyniono znaczne postępy w ramach pierwszego programu polityki w zakresie EPB, należy zrobić więcej, aby dalej rozwijać w pełni funkcjonującą EPB, w której państwa łączą się, aby koordynować i ulepszać swoje krajowe polityki i ekosystemy w zakresie badań naukowych i innowacji i w której możliwy jest swobodny przepływ wiedzy, naukowców, innowatorów i technologii. Większa ogólnounijna koordynacja za pośrednictwem EPB może pomóc stymulować inwestycje i reformy, przyczynić się do zlikwidowania przepaści innowacyjnej między UE a jej globalnymi konkurentami i w samej UE, a także odegrać zasadniczą rolę we wspieraniu trwałej konkurencyjności.

(3) Program polityki w zakresie EPB ma kluczowe znaczenie dla realizacji priorytetów EPB określonych w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie. Program ten stanowi podstawę wspólnych wysiłków Komisji Europejskiej, państw członkowskich oraz, w stosownym przypadku, państw stowarzyszonych i zainteresowanych stron na rzecz lepszej koordynacji, na wszystkich szczeblach, polityki w zakresie badań naukowych i innowacji. Sprzyja on poczuciu odpowiedzialności i większemu zaangażowaniu oraz wnosi wkład w prace nad koncepcją "piątej swobody" - jednolitego rynku badań i innowacji. Program polityki w zakresie EPB na kolejny trzyletni cykl (2025-2027) ma:

- przyczyniać się do zwiększenia konkurencyjności UE i zapewnienia jej autonomii strategicznej, przy zachowaniu otwartej gospodarki, poprzez koordynację specjalnych inwestycji i reform w dziedzinie badań naukowych i innowacji oraz, w stosownym przypadku, poprzez łączenie zasobów na szczeblu krajowym i, w stosownych przypadkach, regionalnym oraz na szczeblu UE, dostępnych w obecnych wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027;

- wzmocnić doskonałość i wpływ unijnych badań naukowych i innowacji, pozycję UE jako światowego lidera w nauce i jej atrakcyjność dla globalnych talentów poprzez usprawnienie ścieżek kariery naukowej, ułatwienie mobilności naukowców i dzielenia się wiedzą w całej Europie oraz promowanie dostępu do najnowocześniejszej infrastruktury; oraz

- zwiększyć zrównoważony rozwój i wpływ społeczny UE poprzez koordynację wysiłków w zakresie badań naukowych i innowacji dotyczących transformacji przemysłowej, rozwijanie synergii z innymi politykami oraz promowanie bardziej odpornej gospodarki o obiegu zamkniętym.

(4) W ciągu ostatnich 25 lat EPB przyniosła znaczne osiągnięcia w kluczowych obszarach polityki, w tym dotyczące infrastruktur badawczych, otwartej nauki, współpracy międzynarodowej, równości płci i inkluzywności w badaniach naukowych i innowacjach, wspólnego programowania, karier naukowych oraz mobilności naukowców. W ramach prac nad tymi osiągnięciami, m.in. w ramach działania "Maria Skłodowska-Curie" (MSCA) udzielono finansowania ponad 150 000 wybitnym naukowcom, w szczególności za pośrednictwem doskonałych programów doktoranckich, stypendiów podoktorskich oraz wymian pracowników zajmujących się badaniami naukowymi i innowacjami, w ramach EURAXESS wsparto ponad 2 mln naukowców w rozwoju ich kariery i mobilności w całej Europie, a Chmura dla Otwartej Nauki (EOSC) umożliwia sprawny dostęp do wysokiej jakości danych i usług cyfrowych, jednocześnie wspierając współpracę w wymiarze transgranicznym i międzydyscyplinarnym.

(5) W 2021 r. państwa członkowskie i Komisja uzgodniły nową wizję i ramy polityki EPB, przedstawione w pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji 1  oraz w konkluzjach Rady w sprawie przyszłego zarządzania EPB 2 . W tej długoterminowej wizji określono wspólne wartości i zasady, które będą przyświecać badaniom naukowym i innowacjom, oraz wskazano priorytety wspólnych działań. W ramach paktu państwa członkowskie potwierdziły swoje zobowiązanie do tego, by pracować razem na rzecz osiągnięcia celów EPB zakładających wzmocnienie współpracy i koordynacji ich polityk w zakresie badań naukowych i innowacji oraz redukowanie rozdrobnienia badań naukowych, technologii i innowacji w całej Europie. Ponadto w konkluzjach Rady z 2024 r. w sprawie zwiększenia konkurencyjności UE, wzmocnienia europejskiej przestrzeni badawczej i przezwyciężenia jej rozdrobnienia 3  państwa członkowskie położyły nacisk na to, że zasadnicze znaczenie ma dalsze budowanie i wzmacnianie ekosystemów badań naukowych i innowacji, oraz ponownie podkreśliły potrzebę lepszej koordynacji oraz dostosowania unijnego i krajowego planowania i wdrażania polityk.

(6) Pierwszy program polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 stworzył solidne podstawy do osiągnięcia celów EPB. W ramach tego programu przełożono obszary priorytetowe Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji na szereg konkretnych działań. Komisja, państwa członkowskie, państwa stowarzyszone w ramach programu "Horyzont Europa" i zainteresowane strony na szczeblu UE zrealizowały wspólnie 17 działań. Forum EPB i jego podgrupy odgrywają w ramach nowej struktury zarządzania istotną rolę we wdrażaniu EPB i jej działań. Zapewniają one skuteczne ramy współpracy między Komisją, państwami członkowskimi, państwami stowarzyszonymi i odpowiednimi zainteresowanymi stronami w drodze inkluzywnego i partycypacyjnego podejścia. Sprzyja to realizowaniu innowacyjnych strategii i budowaniu wspólnej odpowiedzialności za politykę mającą na celu wzmocnienie europejskiego ekosystemu badań naukowych i innowacji. Jako wspólny komitet doradczy wysokiego szczebla ds. polityki strategicznej Komitet Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Innowacji (ERAC) 4  na wczesnym etapie doradza Radzie, Komisji i państwom członkowskim w kwestiach strategicznych dotyczących polityki w zakresie badań naukowych i innowacji, w tym co do strategicznych kierunków polityki i przyszłych tendencji, w związku z którymi konieczne jest udoskonalenie polityki unijnej i krajowej, w tym polityki regionalnej, w zakresie badań naukowych i innowacji, m.in. w odniesieniu do obecnego i następnego unijnego programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji oraz innych odpowiednich inicjatyw Unii opierających się na badaniach naukowych i innowacjach.

(7) W komunikacie z 2024 r. pt. "Realizacja europejskiej przestrzeni badawczej" Komisja zwróciła uwagę na osiągnięcia programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 oraz na nową strukturę zarządzania 5 . Osiągnięcia w reagowaniu na różnorodne potrzeby w dziedzinie badań naukowych i innowacji w całej Europie w ramach pierwszego programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 obejmują:

1) utworzenie Koalicji na rzecz doskonalenia systemów oceny badań naukowych (CoARA),

2) opublikowanie "Kodeksu postępowania zakładającego podejście zerowej tolerancji w celu przeciwdziałania przemocy ze względu na płeć w unijnym systemie badań naukowych i innowacji",

3) pomyślne przeprowadzenie pierwszego wielostronnego dialogu na temat zasad i wartości przyświecających współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań naukowych i innowacji i przyjęcie oświadczenia ministerialnego,

4) stworzenie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie oraz uruchomienie obserwatorium karier w dziedzinie badań naukowych i innowacji,

5) stymulowanie zielonej transformacji energetycznej przez wdrożenie strategicznego programu badań i innowacji w ramach pilotażowego programu EPB dotyczącego zielonego wodoru,

6) wzmocnienie zdolności w zakresie zarządzania badaniami naukowymi i uznanie ich znaczenia, oraz

7) opracowanie nowych ram monitorowania i oceny EPB.

(8) Drugi program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 opiera się na wspomnianym powyżej podejściu i ma pomóc wzmocnić krajowe systemy badań naukowych i innowacji oraz sprostać złożonym globalnym wyzwaniom, przed którymi stoi Europa. Wykorzystując obszary priorytetowe wspólnych działań Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji oraz wyniki realizacji pierwszego programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024, w drugim programie zawarto 11 długoterminowych strukturalnych strategii politycznych EPB i osiem konkretnych działań w ramach EPB, zdefiniowanych w pkt 1 niniejszego zalecenia. Jest to rezultat szeroko zakrojonego procesu

współtworzenia w ramach Forum EPB, które koncentrowało się na merytorycznej stronie strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB. Również ERAC wniósł swój wkład w postaci doradztwa strategicznego na wczesnym etapie, które dotyczyło potrzeby narracji politycznej na temat EPB, do struktury programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027, do zapewnienia zaangażowania co najmniej połowy państw członkowskich w realizację programu oraz do potrzeby lepszego informowania o ambicjach, celach i priorytetach programu. Rozpoczęcie realizacji programu miałoby nastąpić w 2025 r. Program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 zapewnia ciągłość względem bieżących strategii politycznych realizowanych w ramach pierwszego programu, uwzględnia podstawowe długoterminowe cele EPB oraz oferuje elastyczność niezbędną do reagowania na nowe potrzeby strategiczne. Program ten powinien przynieść lepsze wyeksponowanie EPB i podnieść świadomość na temat jej celów i działań.

NINIEJSZYM ZALECA, CO NASTĘPUJE:

1. Państwa członkowskie przyjmują program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027, który obejmuje 11 strukturalnych strategii politycznych EPB i 8 działań w ramach EPB. Strukturalne strategie polityczne EPB to działania długoterminowe, wpisane w politykę krajową i europejską oraz systemy badań naukowych i innowacji, wymagające wysiłków wykraczających poza trzyletni cykl programu polityki w zakresie EPB. Towarzyszy im trzyletni plan prac służący wdrożeniu środków mających na celu osiągnięcie oczekiwanego długoterminowego wpływu. Działania w ramach EPB są konkretne, oparte na polityce i ukierunkowane na cele, tak by zapewnić istotną wartość dodaną Unii, państwom członkowskim, państwom stowarzyszonym i zainteresowanym stronom, a ich zakończenie ma nastąpić w ramach trzyletniego programu polityki w zakresie EPB. Wszystkie proponowane strukturalne strategie polityczne EPB i działania w ramach EPB na lata 2025-2027 przedstawiono bardziej szczegółowo w załączniku.

2. Państwa członkowskie wdrażają strukturalne strategie polityczne i działania określone w programie polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 dobrowolnie i zgodnie z zasadą zmiennej geometrii, we współpracy z Komisją i, w stosownym przypadku, w koordynacji z państwami stowarzyszonymi i zainteresowanymi stronami, opierając się na wskazanych w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji czterech priorytetowych obszarach wspólnych działań. Te strukturalne strategie polityczne i działania koncentrują się na (i) wytwarzaniu wyraźnej wartości dodanej na szczeblu krajowym i europejskim, (ii) wywieraniu wpływu poprzez wypracowanie konkretnych rezultatów i wymiernych wyników w ciągu trzech lat, (iii) wykorzystywaniu ciągłego procesu współtworzenia z udziałem państw członkowskich, Komisji i, w stosownym przypadku, państw stowarzyszonych i zainteresowanych stron, (iv) posiadaniu samodzielnego charakteru i ukierunkowaniu na jedną główną działalność oraz (v) wdrażaniu dobrowolnym i zgodnym z zasadą zmiennej geometrii zapewniającym swobodę pod względem zakresu zaangażowania poszczególnych państw. Przy wdrażaniu strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB należy zapewnić udział co najmniej połowy państw członkowskich.

3. Strukturalne strategie polityczne EPB i działania w ramach EPB, w podziale na obszary priorytetowe określone w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie, są następujące:

OBSZAR PRIORYTETOWY 1: POGŁĘBIANIE RZECZYWIŚCIE FUNKCJONUJĄCEGO WEWNĘTRZNEGO RYNKU WIEDZY

Efektywny, skuteczny i dobrze funkcjonujący wewnętrzny rynek wiedzy, oparty na swobodnym przepływie naukowców, wiedzy i danych, a także cyrkulacja talentów mają zasadnicze znaczenie dla zbudowania bardziej efektywnego i inkluzywnego europejskiego systemu badań naukowych i innowacji. Zapewnia efektywne wykorzystanie wysiłków i inwestycji oraz tworzy masę krytyczną niezbędną do uzyskania skuteczności. Aby pobudzić konkurencyjność UE, konieczne jest wzmocnienie międzynarodowej pozycji UE i jej pozycji jako światowego lidera w nauce poprzez prowadzenie pionierskich badań naukowych i innowacji w całym łańcuchu badań naukowych i innowacji, w tym w zakresie nauk podstawowych i stosowanych, a także poprzez zwiększenie atrakcyjności UE dla globalnych talentów, zatrzymywanie talentów w UE i przezwyciężenie rozdrobnienia EPB.

Komisja i państwa członkowskie, w stosownym przypadku w koordynacji z państwami stowarzyszonymi i organizacjami zainteresowanych stron, będą kontynuować prace nad tym priorytetem w ramach następujących strukturalnych strategii politycznych EPB:

- Umożliwianie otwartej nauki poprzez dzielenie się danymi i ich ponowne wykorzystywanie, w tym za pośrednictwem Europejskiej Chmury dla Otwartej Nauki (EOSC);

- Zwiększenie zrównoważoności, dostępności i odporności infrastruktur badawczych w EPB;

- Zwiększenie równości płci i inkluzywności w EPB, zwłaszcza za pomocą podejścia intersekcjonalnego;

- Zwiększenie atrakcyjności i stabilności karier naukowych oraz wspieranie mobilności;

- Reforma oceny badań naukowych;

- Zwiększanie skali zdolności i działań w zakresie waloryzacji wiedzy;

- Wdrażanie globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji.

Na najbliższe trzy lata proponuje się następujące działania w ramach EPB:

- Stosowanie sprawiedliwości w otwartej nauce;

- Rozwój europejskiego ekosystemu "Nauka dla polityki" (S4P);

- Ułatwianie i przyspieszanie odpowiedzialnego stosowania sztucznej inteligencji w nauce w UE;

- Zwiększanie bezpieczeństwa badań naukowych.

OBSZAR PRIORYTETOWY 2: WSPÓLNE PODJĘCIE ZIELONEJ TRANSFORMACJI I TRANSFORMACJI CYFROWEJ ORAZ INNYCH WYZWAŃ MAJĄCYCH WPŁYW NA SPOŁECZEŃSTWO, A TAKŻE ZWIĘKSZANIE UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA W EPB

Aby EPB mogła odegrać swoją rolę w pobudzaniu konkurencyjności, poprawie jakości życia ludzi w UE i radzeniu sobie z wyzwaniami społecznymi, takimi jak transformacja ekologiczna i cyfrowa, powinna ona tworzyć synergie z innymi politykami z myślą o rozwijaniu podejść całościowych. Inwestycje w badania naukowe i innowacje powinny przynosić wartościowe rezultaty, które są wykorzystywane i wdrażane przez rynek, a w kontekście reagowania na potrzeby społeczne powinny zwiększać postęp naukowy i wpływ nauki.

Główne podejście w ramach tego obszaru priorytetowego to następujące strukturalne strategie polityczne EPB:

- Uznanie planu strategicznego w dziedzinie technologii energetycznych (plan EPSTE) za jeden z kluczowych komponentów tematycznych EPB;

- Poprawa powiązań między badaniami naukowymi i innowacjami a szkolnictwem wyższym w ramach EPB oraz uwolnienie pełnego potencjału europejskich ekosystemów badań naukowych i innowacji;

- Zwiększanie zaufania do nauki dzięki uczestnictwu obywateli, ich zaangażowaniu i komunikacji na temat nauki.

Na najbliższe trzy lata proponuje się następujące działania w ramach EPB:

- Przyspieszenie inwestycji w badania naukowe i innowacje na rzecz transformacji przemysłowej i konkurencyjnej zrównoważoności w Europie;

- Przyspieszenie metodologii nowego podejścia w celu rozwoju badań biomedycznych oraz testowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych;

- Opracowanie spójnych i skoordynowanych ram europejskiego podejścia do rzetelności i etyki w dziedzinie badań naukowych i innowacji w obliczu nowo pojawiających się wyzwań.

OBSZAR PRIORYTETOWY 3: ZWIĘKSZENIE DOSTĘPU DO DOSKONAŁOŚCI W ZAKRESIE BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI W CAŁEJ UNII ORAZ WZMACNIANIE WZAJEMNYCH POWIĄZAŃ MIĘDZY EKOSYSTEMAMI INNOWACJI W CAŁEJ UNII

Doskonałość badawcza obejmuje całą Europę, w różnych grupach wiekowych, dyscyplinach i sektorach. Jej potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany ze względu na znaczne różnice w możliwościach dostępnych dla naukowców i innowatorów w EPB.

Główne podejście w ramach tego obszaru priorytetowego to następująca strukturalna strategia polityczna EPB:

- Zwiększenie dostępu w UE do doskonałości.

Na najbliższe trzy lata proponuje się następujące działanie w ramach EPB:

- Wzmacnianie pozycji badań naukowych i innowacji: nowa epoka w zarządzaniu badaniami naukowymi.

OBSZAR PRIORYTETOWY 4: ROZWIJANIE UZGODNIONYCH INWESTYCJI I REFORM W ZAKRESIE BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI

Ponieważ UE koncentruje się na kluczowych obszarach związanych z przyszłą konkurencyjnością, zrównoważonością i dobrostanem, powielanie, zastępowanie lub rozdrabnianie inwestycji i inicjatyw w zakresie badań naukowych i innowacji przyniosłoby efekty odwrotne do zamierzonych. Współpraca transnarodowa sprzyja efektywności dzięki łączeniu zasobów, pozwalając osiągnąć masę krytyczną i zwiększyć efekt mnożnikowy wiedzy, aby pobudzić badania naukowe i innowacje. Zadbanie o to, aby inwestycje te były efektywne i wywierały wpływ, będzie również wymagało w niektórych przypadkach opracowania, wdrożenia i monitorowania reform strukturalnych w krajowych systemach badań i rozwoju. Reformy te mają służyć zwiększeniu doskonałości naukowej, ugruntowaniu kultury waloryzacji wyników badań naukowych, wzmocnieniu powiązań między środowiskiem naukowym a biznesem oraz lepszemu ukierunkowaniu polityki na wspieranie innowacji w przedsiębiorstwach.

W ramach tego celu nie proponuje się żadnej konkretnej strukturalnej strategii politycznej EPB ani konkretnych działań. Komisja Europejska i państwa członkowskie są jednak zdecydowane nadal ściśle współpracować, korzystając z zestawu istniejących instrumentów. Dokładniej rzecz ujmując, oczekuje się, że wdrożenie środków w zakresie badań naukowych i innowacji w ramach unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności pobudzi krajowe zdolności w dziedzinie badań naukowych i innowacji, zwłaszcza w krajach, które nadal pozostają w tyle.

W ramach europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej Komisja Europejska przeprowadza dogłębną analizę krajowych systemów badań naukowych i innowacji oraz wydaje zalecenia dla poszczególnych krajów dotyczące sposobów pobudzenia potencjału innowacyjnego danego kraju. Następnie Komisja monitoruje dalsze działania polityczne państw członkowskich, by ocenić postępy w niwelowaniu stwierdzonych luk w badaniach naukowych i innowacjach. W kontekście wsparcia ich wysiłków na rzecz poprawy systemów badań naukowych i innowacji w drodze reform, państwa członkowskie i, w stosownym przypadku, państwa stowarzyszone mogą otrzymać pomoc ekspercką w ramach narzędzia wspierania polityki programu "Horyzont", instrumentu, który okazał się bardzo przydatny dla poprawy kształtowania polityki i określania ścieżek reform, oraz w ramach dwustronnego wzmocnionego dialogu politycznego z państwami członkowskimi i, w stosownym przypadku, z państwami stowarzyszonymi poświęconego wspólnie uzgodnionym tematom dotyczącym badań naukowych i innowacji.

4. Jako centralny mechanizm zarządzania EPB należy utrzymać ugruntowane ramy współpracy w kontekście ERAC, które zapewniają jasne doradztwo strategiczne i strategiczne ukierunkowanie w zakresie badań naukowych i innowacji, oraz w kontekście Forum EPB - odpowiedzialne za poprawę koordynacji na rzecz skutecznego realizowania programu polityki w zakresie EPB. Realizacja kolejnego programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 pozostanie inkluzywnym i przejrzystym przedsięwzięciem na wszystkich szczeblach sprawowania rządów, aby sprzyjać współtworzeniu programu i wspólnej odpowiedzialności za program. Forum EPB powinno nadal identyfikować nowe wyzwania wykraczające poza działania przewidziane w programie polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027, które wymagają współpracy między krajami i są objęte Paktem na rzecz badań naukowych i innowacji, takie jak monitorowanie wolności badań naukowych i wzmacnianie pozycji Europy jako światowego lidera w nauce.

5. Strukturalne strategie polityczne EPB i działania w ramach EPB powinny być wdrażane przez państwa członkowskie dobrowolnie i w oparciu o zasadę zmiennej geometrii, zgodnie z pkt 2 niniejszego zalecenia. Zaleca się, aby państwa członkowskie angażowały swoje regiony i krajowe zainteresowane strony we wspieranie realizacji programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027. Skoordynowana realizacja powinna obejmować zapewnienie aktywnego i szerokiego zaangażowania zainteresowanych stron na szczeblu UE w całym spektrum - od badań naukowych po innowacje i wprowadzanie na rynek. Należy dokonać przeglądu kategorii zainteresowanych stron w ramach Forum EPB, aby postarać się zapewnić optymalną reprezentację różnych interesów, w szczególności sektora prywatnego i społeczeństwa obywatelskiego.

6. Państwa członkowskie i Komisja Europejska powinny wspierać pełne zaangażowanie państw stowarzyszonych w ramach programu "Horyzont Europa" i organizacji parasolowych zrzeszających zainteresowane strony na szczeblu UE w realizację programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027.

7. Inwestycje w badania naukowe i innowacje w UE nie dorównują obecnym aspiracjom i utrzymują się poniżej poziomu inwestycji wielu jej konkurentów na świecie. Obecnie UE wydaje około 2,3 % swojego PKB na badania i rozwój, czyli znacznie poniżej celu 3 % określonego w 2002 r. w deklaracji barcelońskiej. Aby sprostać wieloaspektowemu wyzwaniu, jakim jest osiągnięcie celu 3 % PKB, potrzebne jest odnowione zobowiązanie polityczne na rzecz pobudzenia publicznych i prywatnych inwestycji w badania naukowe i rozwój w ramach dostępnych środków. Konieczne są również dalsze reformy w celu poprawy krajowych ekosystemów badań naukowych i innowacji oraz zmaksymalizowania wpływu wzrostu inwestycji w badania naukowe i innowacje. Państwa członkowskie i Komisja powinny kontynuować wysiłki w tym kierunku także poprzez realizację działań spoza obszaru priorytetowego Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji "Rozwijanie uzgodnionych inwestycji i reform w zakresie badań naukowych i innowacji".

8. Komisja Europejska powinna nadal wdrażać mechanizm monitorowania EPB określony w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie i szczegółowo opisany w dok. pt. "Ramy przyszłego mechanizmu monitorowania EPB" przedstawionym Radzie przez Komisję w dniu 10 czerwca 2022 r. 6  Mechanizm monitorowania EPB będzie służył ocenie postępów w realizacji priorytetów EPB określonych w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji. Mechanizm monitorowania EPB powinien obejmować:

(1) regularnie aktualizowaną tablicę wyników EPB służącą monitorowaniu postępów w osiąganiu celów EPB zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym;

(2) sporządzane co trzy lata sprawozdanie Komisji dla Rady z monitorowania EPB służące przeglądowi realizacji programu polityki w zakresie EPB;

(3) sporządzane co trzy lata sprawozdania krajowe dotyczące EPB służące przeglądowi postępów państw w realizacji programu polityki w zakresie EPB, przy czym należy zapewnić, by nie spowodowało to dodatkowego obciążenia państw członkowskich.

Państwa członkowskie powinny nadal wymieniać się informacjami na temat EPB, w szczególności dostarczając dane i informacje za pośrednictwem platformy dotyczącej polityki w zakresie EPB. Państwa członkowskie powinny również propagować wdrażanie strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB oraz odnośnych wyników w swoich krajach, korzystając z dostępnego wsparcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Szczegółowe objaśnienie strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB

Propozycje dotyczące strukturalnych strategii politycznych europejskiej przestrzeni badawczej oraz działań w ramach europejskiej przestrzeni badawczej zostały przedstawione bardziej szczegółowo w kolejności jak poniżej. W zakresie, w jakim takie strategie i działania skutkują wymogiem finansowania z budżetu UE, takie finansowanie ogranicza się do środków dostępnych w bieżących wieloletnich ramach finansowych 2021-2027.

Strukturalne strategie polityczne EPB

- Umożliwianie otwartej nauki poprzez dzielenie się danymi i ich ponowne wykorzystywanie, w tym za pośrednictwem Europejskiej Chmury dla Otwartej Nauki (EOSC)

- Zwiększanie stabilności, dostępności i odporności infrastruktur badawczych w EPB

- Zwiększanie równości płci i inkluzywności w EPB, zwłaszcza za pomocą podejścia intersekcjonalnego

- Zwiększanie atrakcyjności i stabilności karier naukowych oraz wspieranie mobilności

- Reforma oceny badań naukowych

- Zwiększanie skali zdolności i działań w zakresie waloryzacji wiedzy

- Wdrażanie globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji

- Uznanie planu strategicznego w dziedzinie technologii energetycznych (plan EPSTE) za jeden z kluczowych komponentów tematycznych EPB

- Poprawa powiązań między badaniami naukowymi i innowacjami a szkolnictwem wyższym w ramach EPB oraz uwolnienie pełnego potencjału europejskich ekosystemów badań naukowych i innowacji

- Zwiększanie zaufania do nauki dzięki uczestnictwu obywateli, ich zaangażowaniu i komunikacji na temat nauki

- Zwiększanie dostępu w UE do doskonałości.

Działania w ramach EPB

- Stosowanie sprawiedliwości w otwartej nauce

- Rozwój europejskiego ekosystemu "Nauka dla polityki" (S4P)

- Ułatwianie i przyspieszanie odpowiedzialnego stosowania sztucznej inteligencji w nauce w UE

- Zwiększanie bezpieczeństwa badań naukowych

- Przyspieszanie inwestycji w badania naukowe i innowacje na rzecz transformacji przemysłowej i konkurencyjnej zrównoważoności w Europie

- Przyspieszenie metodologii nowego podejścia w celu rozwoju badań biomedycznych oraz testowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych

- Opracowanie spójnych i skoordynowanych ram europejskiego podejścia do rzetelności i etyki w dziedzinie badań naukowych i innowacji w obliczu nowo pojawiających się wyzwań

- Wzmacnianie pozycji badań naukowych i innowacji: nowa epoka zarządzania badaniami naukowymi.

Strukturalne strategie polityczne EPB

1. UMOŻLIWIANIE OTWARTEJ NAUKI POPRZEZ DZIELENIE SIĘ DANYMI I ICH PONOWNE WYKORZYSTYWANIE, W TYM ZA POŚREDNICTWEM EUROPEJSKIEJ CHMURY DLA OTWARTEJ NAUKI (EOSC)

Cele

- Praktyki i umiejętności w zakresie otwartej nauki są nagradzane i nauczane, i stają się nowym standardem;

- Normy, narzędzia i usługi pozwalają naukowcom wyszukiwać wyniki, uzyskiwać do nich dostęp, ponownie je wykorzystywać, a także je łączyć;

- Wdraża się i utrzymuje sfederowaną, kierowaną przez społeczność infrastrukturę umożliwiającą otwarte dzielenie się wynikami badań naukowych;

- Europa jest liderem tworzenia sieci danych badawczych FAIR 7 , mającej trwałe powiązania z innymi przestrzeniami danych;

- Naukowcy zyskują lepsze warunki prawne i zasoby pozwalające na dostęp do wyników badań finansowanych ze środków publicznych i na ich ponowne wykorzystywanie oraz na korzystanie z publikacji i danych do celów naukowych.

Opis

Celem tej strukturalnej strategii politycznej jest osiągnięcie radykalnej zmiany we wszystkich społecznościach badawczych i infrastrukturach badawczych w Europie. Strategia będzie służyć stworzeniu lepszych unijnych ram prawnych na rzecz otwartego dzielenia się, płynnego dostępu i niezawodnego ponownego wykorzystywania danych badawczych i innych cyfrowych obiektów badawczych używanych i wytwarzanych w cyklu życia badań. Przykładowe działania to:

- Promowanie wykorzystywania węzła EOSC EU Node przez europejską społeczność badawczą;

- Wspieranie rozszerzania federacji EOSC o kolejne węzły oraz zapewnienie jej skalowalności dzięki jej wspólnym normom i zasadom użytkowania - od 2025 r.;

- Prowadzenie dalszych konsultacji z zainteresowanymi stronami i gromadzenie większej ilości dowodów na temat zidentyfikowanych wariantów strategicznych pozwalających dostosować do badań naukowych unijne ramy prawne i regulacyjne dotyczące praw autorskich i danych;

- Rozszerzenie ram monitorowania EOSC o najnowocześniejsze metody oceny skutków powiązanych polityk i praktyk.

Oczekiwane wyniki

- Rozwój federacji EOSC o wysokiej wartości i jej większe upowszechnienie;

- Zwiększenie ilości i produktywności danych badawczych FAIR w Europie;

- Określenie obszarów, w których należy wprowadzić środki i inicjatywy pozwalające dostosować do badań naukowych unijne ramy dotyczące praw autorskich i danych;

- Ocena skutków polityk i praktyk w zakresie otwartej nauki w oparciu o platformę analityczną na temat polityki otwartej nauki.

2. ZWIĘKSZANIE STABILNOŚCI, DOSTĘPNOŚCI I ODPORNOŚCI INFRASTRUKTUR BADAWCZYCH W EPB

Cele

- Udoskonalone usługi w zakresie infrastruktur badawczych, lepiej dostosowane do potrzeb użytkowników, w kontekście obecnych i nowo pojawiających się wyzwań naukowych, technologicznych i innowacyjnych oraz priorytetów polityki UE;

- Udoskonalenie europejskiego ekosystemu infrastruktur badawczych, w tym przez konsolidację istniejących infrastruktur badawczych i identyfikację nowych projektów w zakresie infrastruktur badawczych, które pozwolą wyeliminować luki;

- Stworzenie bardziej zintegrowanych i stabilnych systemów mających zwiększyć dostęp do infrastruktur badawczych i związanych z nimi usług, zwłaszcza dla naukowców i innowatorów z całej EPB;

- Większy wpływ na badania naukowe i społeczeństwo oraz lepsze kontakty z przemysłem;

- Tworzenie lepszych powiązań, a w stosownym przypadku - interoperacyjności, między różnymi rodzajami infrastruktur (infrastruktury badawcze, infrastruktury technologiczne, e-infrastruktury, infrastruktury danych);

- Zachęcanie do większego angażowania się zainteresowanych stron w działania w zakresie infrastruktur badawczych.

Opis

Ta strukturalna strategia polityczna zapewnia otwartość, dostępność i bezpieczeństwo światowej klasy stabilnych infrastruktur badawczych dla naukowców i innowatorów w europejskiej przestrzeni badawczej, dalej rozwija i konsoliduje infrastruktury badawcze, ich funkcję integracyjną w ekosystemie badań naukowych i innowacji oraz ich potencjał w zakresie realizacji priorytetów UE. Długoterminowa strategia usprawni krajobraz infrastruktur badawczych oraz określi i zhierarchizuje usługi i technologie w tym zakresie potrzebne do zwiększania konkurencyjności i autonomii strategicznej UE w dziedzinie nauki i technologii oraz zdolności UE do rozwiązywania problemów społecznych.

- Opracowanie długoterminowej strategii w zakresie infrastruktur badawczych;

- Prowadzenie przejrzystego monitorowania wyników poszczególnych infrastruktur badawczych;

- Przeprowadzenie przejrzystej analizy wsparcia finansowego dla infrastruktur badawczych;

- Przeprowadzenie strategicznej analizy krajobrazu w zakresie infrastruktur badawczych w Europie.

Oczekiwane wyniki

- Działania długoterminowe i wielokrotne:

1) Długoterminowa strategia UE dotycząca infrastruktur badawczych, w tym nowe, strategiczne podejście do wsparcia UE dla infrastruktur badawczych;

2) Plan ESFRI na 2026 r. i kluczowe elementy do przeprowadzenia analizy krajobrazu w 2028 r.,

3) Monitorowanie projektów przełomowych ESFRI;

4) Zaangażowanie zainteresowanych stron (sprawozdania z wydarzeń/działalności).

- Działania krótkoterminowe - sprawozdania z zaleceniami dotyczącymi:

1) finansowania, w tym synergii z finansowaniem krajowym i regionalnym, źródłami unijnymi i innymi,

2) współpracy międzynarodowej, z uwzględnieniem bezpieczeństwa badań naukowych;

3) oceny skutków ESFRI;

4) odporności i zazieleniania europejskich infrastruktur badawczych;

5) dalszego wzmacniania konsorcjów ERIC w ramach ekosystemu infrastruktur badawczych.

3. ZWIĘKSZANIE RÓWNOŚCI PŁCI I INKLUZYWNOŚCI W EPB, ZWŁASZCZA ZA POMOCĄ PODEJŚCIA INTERSEK- CJONALNEGO

Cele

- Pogłębienie dialogu merytorycznego oraz koordynacja polityk i działań między państwami członkowskimi, a w stosownym przypadku - państwami stowarzyszonymi i zainteresowanymi stronami w zakresie równości płci i inkluzywności, zwłaszcza za pomocą podejścia intersekcjonalnego, w dziedzinie badań naukowych i innowacji, w tym zmiany instytucjonalne/strukturalne dzięki inkluzywnym planom dotyczącym równości płci, uwzględnianiu wymiaru płci w treści badań naukowych i innowacji, eliminowaniu przemocy na tle płciowymi oraz opracowywaniu budżetu z uwzględnieniem aspektu płci;

- Wspieranie równości płci i inkluzywności, zwłaszcza za pomocą podejścia intersekcjonalnego, w dziedzinie badań naukowych i innowacji w drodze wdrażania i doskonalenia istniejących zaleceń i narzędzi;

- Usprawnienie gromadzenia, monitorowania i oceny danych na temat równości płci i inkluzywności, zwłaszcza za pomocą podejścia intersekcjonalnego, w dziedzinie badań naukowych i innowacji w celu wskazania skutecznych praktyk oraz zidentyfikowania wyzwań i wszelkich luk, którym należy zaradzić za pomocą przyszłych polityk i środków;

- Zmniejszenie różnic geograficznych w skali podejmowania działań na rzecz równości płci i inkluzywności, zwłaszcza za pomocą podejścia intersekcjonalnego, między państwami członkowskimi, a w stosownym przypadku - państwami stowarzyszonymi;

- Osiągnięcie wyższego wskaźnika uczestnictwa kobiet i naukowców niedostatecznie reprezentowanych, poprawa jakości warunków pracy (i nauki) zapewniających równość płci, równowagę płci, równość szans i inkluzywność naukowcom ze wszystkich środowisk, w tym grupom niedostatecznie reprezentowanym i marginalizowanym, sprawiedliwsze rekrutacja, awanse i przydział środków budżetowych, dostępność środków na rzecz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, bezpieczniejsze środowiska wolne od przemocy na tle płciowym, większa równowaga płci na stanowiskach decyzyjnych oraz obiektywne i lepszej jakości produkty badań naukowych i innowacji.

Opis

Ta strukturalna strategia polityczna poprawi jakość i znaczenie społeczne badań naukowych i innowacji, pomoże przyciągać bardziej zróżnicowane talenty i zatrzymywać je w europejskim systemie badań naukowych i innowacji, a także pomoże zapewnić, aby każdy mógł w pełni wykorzystać swój potencjał, co będzie stanowiło dowód, że UE niezmiennie zależy na czołowej pozycji na szczeblu międzynarodowym w zapewnianiu równości płci i inkluzywności, zwłaszcza za pomocą podejścia intersekcjonalnego, w dziedzinie badań naukowych i innowacji.

Oczekiwane wyniki

- Opracowanie podejścia do monitorowania i oceny w celu skutecznego wdrażania inkluzywnych planów dotyczących równości płci;

- Opracowanie wytycznych w sprawie wprowadzania podejścia intersekcjonalnego do polityki w dziedzinie badań naukowych i innowacji, w tym gromadzenie, wybór i analiza wskaźników;

- Opracowanie podejścia do monitorowania i oceny zwiększającego zakres włączania aspektu płci do treści badań naukowych i innowacji;

- Usprawniony mechanizm uwzględniania aspektu płci na potrzeby synergii z innymi działaniami w ramach EPB na szczeblu unijnym i krajowym;

- Wdrożenie kodeksu postępowania w zakresie przemocy na tle płciowym w dziedzinie badań naukowych i innowacji opracowanego w ramach działania 5 programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024;

- Opracowanie zasad sporządzania budżetu i monitorowania wydatków z uwzględnieniem aspektu płci w dziedzinie badań naukowych i innowacji.

4. ZWIĘKSZANIE ATRAKCYJNOŚCI I STABILNOŚCI KARIER NAUKOWYCH ORAZ WSPIERANIE MOBILNOŚCI

Cele

- Wspieranie uznawania zawodów badawczych oraz interoperacyjności i porównywalności karier naukowych w różnych sektorach i państwach członkowskich, zgodnie z zaleceniem Rady w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie;

- Poprawa warunków rekrutacji i pracy, w tym aspektów związanych z rekrutacją otwartą, przejrzystą i opartą na kryteriach merytorycznych (OTM-R);

- Zwiększanie umiejętności naukowców w celu sprzyjania karierom międzysektorowym i interdyscyplinarnym;

- Wspieranie lepszego rozwoju i przebiegu kariery oraz kształtowanie nowych ścieżek inwestycyjnych w celu zmniejszania niepewności zatrudnienia i poszerzania zakresu możliwości kariery;

- Działania na rzecz bardziej zrównoważonego obiegu talentów, w tym przepływów międzysektorowych;

- Zapewnienie skutecznych i wiarygodnych danych z Obserwatorium Karier w dziedzinie Badań Naukowych i Innowacji (ReICO);

- Tworzenie synergii z innymi powiązanymi działaniami politycznymi w ramach EPB oraz powiązanymi bieżącymi i przyszłymi inicjatywami UE, zwłaszcza wspierającymi mobilność naukowców w Europie, takimi jak pakiet Komisji na rzecz mobilności umiejętności i talentów.

Opis

Celem strukturalnej strategii politycznej jest zwiększenie atrakcyjności i stabilności karier naukowych w Europie dzięki wspieraniu wspólnej realizacji przez UE, państwa członkowskie, a w stosownym przypadku - państwa stowarzyszone i zainteresowane strony wszystkich działań wynikających z działania 4 programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 oraz dzięki monitorowaniu wyników wdrażania tych inicjatyw i reform w terenie. Działania będą obejmować wymianę dobrych praktyk, opracowanie wytycznych i zaleceń oraz wkład w konsolidację ReICO.

Oczekiwane wyniki

- Wspólnie opracowane wytyczne w zakresie wdrażania zalecenia Rady w sprawie europejskich ram na rzecz przyciągania i zatrzymywania talentów badawczych, innowacyjnych i przedsiębiorczych w Europie, w zakresie miejsc pracy lepszej jakości oraz lepszego funkcjonowania badawczego rynku pracy;

- Wspólnota praktyków w celu wymiany doświadczeń i wzmacniania karier naukowych na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i organizacyjnym;

- Skonsolidowane ReICO z udziałem odpowiednich podmiotów spoza społeczności badań naukowych i innowacji oraz wspólne eliminowanie luk;

- Zalecenia dotyczące lepszego rozwoju kariery zawodowej i lepszego jej przebiegu, w tym europejskich modeli stanowisk z możliwością stałego zatrudnienia oraz powiązanych mechanizmów oceny i finansowania;

- Wspólnie opracowane ścieżki inwestycyjne, łączenie i koordynowanie sił oraz wspólne opracowywanie inicjatyw mających na celu zmniejszanie niepewności zatrudnienia i ułatwianie ścieżek kariery w kierunku pozaakademickich karier naukowych.

5. REFORMA OCENY BADAŃ NAUKOWYCH

Cele

- Wprowadzenie zmian instytucjonalnych w celu poprawy oceny badań naukowych;

- Pomiar poziomu postępów w zakresie reform oceny badań naukowych;

- Poszerzanie wiedzy i podnoszenie świadomości na temat reform;

- Określenie luk w reformach, wszelkich czynników ograniczających lub blokujących oraz dalszych niezbędnych środków;

- Ostatecznie przyczynienie się do poprawy jakości, efektów i wpływu badań naukowych, a tym samym do zwiększenia atrakcyjności karier naukowych.

Opis

Sposób, w jaki projekty badawcze, naukowcy, jednostki badawcze i instytucje badawcze są obecnie poddawani ocenie, nadal w dużym stopniu opiera się na ograniczonym zestawie produktów badań naukowych i działalności badawczej, głównie na publikacjach, i jest zdominowany przez niektóre niewłaściwe zastosowania kilku wskaźników i metod pomiaru jakości, efektów i wpływu badań naukowych.

- Określenie i szerokie udostępnianie dobrych praktyk, zestawów narzędzi i zaleceń na potrzeby oceny badań naukowych;

- Organizowanie dialogu międzynarodowego oraz wydarzeń związanych z upowszechnianiem i z wzajemnym uczeniem się przez Komisję, Koalicję na rzecz Doskonalenia Systemów Oceny Nadań Naukowych (CoARA) i państwa członkowskie;

- Wdrażanie reform oceny badań naukowych w instytucjach badawczych;

- Przeprowadzenie analizy w celu określenia zmian wprowadzonych do ram krajowych, zmian wdrożonych przez instytucje badawcze oraz zmian oczekiwanych na podstawie planów działania sygnatariuszy Porozumienia w sprawie reformy oceny badań naukowych;

- Dalszy krajowy dialog między organami krajowymi a organizacjami badawczymi.

Oczekiwane wyniki

- Zwiększenie wiedzy, świadomości i zaangażowania w dziedzinie praktyk i reform w zakresie oceny badań naukowych przez CoARA, organizacje badawcze (w tym organizacje prowadzące badania, finansujące badania i oceniające badania), organy krajowe i instytucje UE;

- Wspieranie, mapowanie i analiza zmian wprowadzonych do ram krajowych i w poszczególnych instytucjach badawczych;

- Określenie wszelkich utrzymujących się luk w reformach i wszelkich dalszych niezbędnych środków na wszystkich szczeblach (instytucjonalnym, krajowym i europejskim).

6. ZWIĘKSZANIE SKALI ZDOLNOŚCI I DZIAŁAŃ W ZAKRESIE WALORYZACJI WIEDZY

Cele

- Wzmocnienie waloryzacji i wykorzystania wiedzy; wzmocnienie umiejętności i wsparcia zawodowego;

- Poprawa dostępu do aktywów intelektualnych i danych pochodzących z badań naukowych i innowacji oraz ich lepsze wykorzystywanie;

- Utrwalanie kultury waloryzacji wiedzy.

Opis

UE stoi przed wyzwaniami związanymi z przekładaniem wyników badań naukowych i innowacji na zastosowania społeczne i wartość ekonomiczną oraz z utrzymaniem wartości w UE, co ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania rynku wewnętrznego. Celem tej strukturalnej strategii politycznej będzie wytyczenie europejskiego krajobrazu wiedzy przez:

- Budowanie zdolności pośredników do wzmacniania powiązań między środowiskiem akademickim, przemysłem i organami publicznymi;

- Poprawę dostępu do aktywów intelektualnych i ich ochronę, w szczególności poprzez odpowiedzialne udzielanie licencji i wspólne podejście do zarządzania danymi;

- Wzmocnienie zdolności i umiejętności w zakresie waloryzacji wśród podmiotów zajmujących się badaniami naukowymi i innowacjami, w tym organizacji badawczych i finansujących;

- Zwiększenie absorpcji wyników badań multidyscyplinarnych, obejmujących m.in. nauki społeczne, sztukę i nauki humanistyczne;

- Udoskonalenie ram pomiaru w celu uchwycenia szerszej wytworzonej wartości społecznej.

Oczekiwane wyniki

- Europejski system zasad odpowiedzialnego udzielania licencji i wspólne podejście do zarządzania danymi, aby ułatwić szerszą współpracę międzysektorową i przynieść korzyści zarówno przedsiębiorstwom, jak i społeczeństwu, z uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwa badań naukowych;

- "Laboratoria edukacyjne na rzecz tworzenia wartości" w celu rozwijania umiejętności w zakresie waloryzacji wiedzy i w zakresie przedsiębiorczości przez ukierunkowane szkolenia, wzajemne uczenie się i kontakty z wzorami do naśladowania;

- Wytyczne polityczne w sprawie zwiększenia i przyspieszenia absorpcji wyników badań naukowych i innowacji o charakterze multidyscyplinarnym w europejskiej przestrzeni badawczej, w oparciu o badanie kontekstowe Komisji oraz o prace nad utworzeniem specjalnej społeczności;

- Kompleksowe ramy pomiaru obejmujące szerokie spektrum działań w zakresie waloryzacji wiedzy w celu monitorowania wyników EPB w tej dziedzinie.

7. WDRAŻANIE GLOBALNEGO PODEJŚCIA DO BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI

Cele

- Zagwarantowanie, by program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 obejmował wymiar międzynarodowy jako przekrojową, długoterminową i podstawową cechę ekosystemu badań naukowych i innowacji;

- Zwiększenie powiązań między nauką, polityką i dyplomacją;

- Podejmowanie globalnych wyzwań przy jednoczesnej ochronie strategicznych interesów, wartości i zasad Unii, jej państw członkowskich i w stosownym przypadku państw stowarzyszonych;

- Promowanie równych warunków działania na szczeblu UE w ramach współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań naukowych i innowacji;

- Pogłębianie wiedzy na temat współpracy dwustronnej prowadzonej przez państwa członkowskie, a w stosownym przypadku państwa stowarzyszone, z państwami trzecimi.

Opis

W kontekście fundamentalnych zmian w środowisku geopolitycznym, naukowym i technologicznym UE powinna w sposób bardziej strategiczny wykorzystywać siłę współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań naukowych i innowacji oraz w sposób bardziej strategiczny promować wspólne zasady i wartości UE.

Realizacja tej strukturalnej strategii politycznej będzie obejmowała prowadzenie działań i dyskusji w ramach stałej podgrupy Forum EPB ds. globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji:

- Regularne mapowanie dwu- i wielostronnej współpracy naukowej państw członkowskich, a w stosownym przypadku państw stowarzyszonych i zainteresowanych stron;

- Sprzyjanie synergii z innymi programami i inicjatywami UE, takimi jak strategia Global Gateway;

- Koordynacja i dostosowanie tych działań do innych działań w ramach EPB, takich jak proponowane działanie dotyczące bezpieczeństwa badań naukowych;

- Dostarczanie informacji i wskazówek na temat możliwości wzmocnienia międzynarodowego wymiaru kolejnego programu ramowego.

Oczekiwane wyniki

- Europejskie ramy dyplomacji naukowej (2025 r.);

- Plan na rzecz wielostronnego dialogu na temat wartości i zasad współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań naukowych i innowacji (2025 r.);

- Nowe inicjatywy pilotażowe w ramach podejścia "Drużyna Europy", obejmujące Amerykę Łacińską i Karaiby w 2025 r. oraz Indie w 2026 r.; a także rozszerzenie obecnych podejść "Drużyny Europy" do Afryki i Chin;

- Opinia na temat sposobu organizacji działań w zakresie współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań naukowych i innowacji z państwami trzecimi w kolejnym programie ramowym.

8. UZNANIE PLANU STRATEGICZNEGO W DZIEDZINIE TECHNOLOGII ENERGETYCZNYCH (PLAN EPSTE) ZA JEDEN Z KLUCZOWYCH ELEMENTÓW TEMATYCZNYCH EPB

Cele

- Głębsze powiązania między społecznością badań naukowych i innowacji a przemysłem w celu wsparcia wdrażania innowacji w dziedzinie czystej energii, bez zwiększania obciążeń administracyjnych;

- Opracowanie wspólnych podejść do kwestii przekrojowych, w tym rozwoju umiejętności, badań naukowych i innowacji dostosowanych do potrzeb społecznych, cyfryzacji oraz absorpcji na rynku i dostępności rynkowej;

- Przegląd obecnego zakresu technologii w celu zaproponowania w razie potrzeby nowych odpowiednich czystych technologii energetycznych;

- Poprawa współpracy między europejskimi platformami technologii i innowacji a europejskimi sojuszami przemysłowymi.

Opis

Ta strukturalna strategia polityczna przyczyni się do realizacji ogólnych celów EPB przez pogłębienie koordynacji między programami i inicjatywami badań naukowych i innowacji w dziedzinie czystej energii na szczeblu unijnym, krajowym i instytucjonalnym oraz przez zwiększenie współpracy między podmiotami w całej Europie - z myślą o przyczynieniu się do realizacji ogólnych celów w zakresie klimatu i środowiska. Ponadto przekształcenie odnowionego planu EPSTE w strukturalną strategię polityczną nowego programu polityki w zakresie EPB będzie czynnikiem sprzyjającym uruchamianiu i rozwijaniu nowych kluczowych inicjatyw oraz lepszemu łączeniu celu badań naukowych i innowacji dotyczących czystej energii z szerszą perspektywą badań naukowych i innowacji. Na przykład wśród działań strategii UE na rzecz energii słonecznej znajduje się przygotowanie z państwami członkowskimi wspólnego strategicznego programu badań naukowych i innowacji w zakresie energii słonecznej. Dodatkowe przewidziane działania obejmują:

- Utworzenie pięciu przekrojowych grup zadaniowych w celu publikowania narzędzi i opracowywania zaleceń dotyczących kwestii przekrojowych w ramach planu EPSTE;

- Utworzenie obszaru prac nad wodorem w celu wdrożenia "projektu pilotażowego EPB dotyczącego zielonego wodoru";

- Dostosowanie priorytetów w zakresie badań naukowych i innowacji między państwami członkowskimi a UE, przy jednoczesnym sprzyjaniu wspólnym działaniom transgranicznym europejskich ośrodków badawczych, szkół wyższych i sektorów przemysłowych.

Oczekiwane wyniki

- Dostosowanie wszystkich strategicznych programów badań i innowacji i planów wdrażania dla konkretnych dziedzin/technologii do nowych priorytetów UE oraz opracowanie planów wdrażania;

- Zalecenia polityczne mające na celu lepsze uwzględnienie następujących obszarów w komponencie planu EPSTE dotyczącym badań naukowych i innowacji w dziedzinie energii: obieg zamknięty i zastępowanie materiałów; badania naukowe i innowacje na potrzeby społeczne; cyfryzacja; umiejętności; absorpcja na rynku;

- Lepsze monitorowanie postępów za pomocą systemu informacyjnego planu EPSTE.

9. POPRAWA POWIĄZAŃ MIĘDZY BADANIAMI NAUKOWYMI I INNOWACJAMI A SZKOLNICTWEM WYŻSZYM W RAMACH EPB ORAZ UWOLNIENIE PEŁNEGO POTENCJAŁU EUROPEJSKICH EKOSYSTEMÓW BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI

Cele

- Osiągnięcie większej spójności między strategiami, politykami, programami i finansowaniem na rzecz badań naukowych i innowacji oraz szkolnictwa wyższego. Ściślejsza współpraca i dialog między tymi dwoma obszarami na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i instytucjonalnym;

- Osiągnięcie silniejszych i lepiej połączonych regionalnych systemów badań naukowych i innowacji oraz zmniejszenie różnic w zakresie innowacji w Europie;

- Poprawa wiedzy, wskaźników i narzędzi służących wdrażaniu kompleksowych strategii międzysektorowych, a tym samym dostosowywanie innowacji do szerszych celów społecznych;

- Wyższy poziom świadomości na temat komplementarności badań naukowych i edukacji oraz zwiększanie tej komplementarności;

- Zmniejszenie rozdrobnienia i różnic regionalnych w europejskim krajobrazie badań naukowych i innowacji;

- Zwiększenie współpracy między podmiotami akademickimi, publicznymi i prywatnymi.

Opis

Celem tej strukturalnej strategii politycznej jest stworzenie uporządkowanych i ukierunkowanych kontaktów w ramach społeczności w celu promowania bardziej systemowego podejścia, w tym pod względem zarządzania i wsparcia, z udziałem zarówno przedstawicieli badań naukowych, jak i szkolnictwa wyższego. Chodzi o ustanowienie solidnych partnerstw między podmiotami zajmującymi się edukacją a podmiotami zajmującymi się badaniami naukowymi i innowacjami, które będą współpracować ze sobą w celu ustanowienia nowych mechanizmów i zachęt służących zmniejszaniu rozdrobnienia i niwelowaniu różnic regionalnych.

Oczekiwane wyniki

- Opracowanie zaleceń w celu zaprojektowania i wdrażania strategii na szczeblu instytucjonalnym, regionalnym, krajowym i europejskim;

- Określenie obecnych przeszkód prawnych na szczeblu regionalnym, krajowym i europejskim; zasad i głównych elementów niezbędnych do opracowania ram prawnych w celu ustanowienia piątej swobody; zaleceń dotyczących utrwalenia czołowej pozycji europejskich instytucji szkolnictwa wyższego w ramach globalnych badań naukowych i innowacji;

- Określenie polityk, mechanizmów i zachęt sprzyjających solidniejszej współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego a pozostałymi podmiotami zajmującymi się badaniami naukowymi i innowacjami;

- Przyjęcie planu ambicji w odniesieniu do strategicznego wzajemnego dostosowania EPB/europejskiego obszaru edukacji (w związku ze szkolnictwem wyższym).

10. ZWIĘKSZANIE ZAUFANIA DO NAUKI DZIĘKI UCZESTNICTWU OBYWATELI, ICH ZAANGAŻOWANIU I KOMUNIKACJI NA TEMAT NAUKI

Cel

- Zwiększanie zaangażowania społeczeństwa w badania naukowe i innowacje, naukę obywatelską i komunikację na temat nauki za pomocą wspólnie opracowanych wytycznych;

- Opracowanie skuteczniejszych mechanizmów znaczącego, inkluzywnego zaangażowania społeczeństwa w badania naukowe i innowacje;

- Zwiększanie powiązań między nauką a społeczeństwem na szczeblu krajowym/regionalnym/lokalnym;

- Zwiększanie kompetencji naukowych i kapitału naukowego przez ściślejsze powiązania między społecznością naukową a młodzieżą oraz z osobami zwykle niezaangażowanymi w naukę.

Opis

Ta strukturalna strategia polityczna przewiduje wieloaspektowe podejście mające na celu zwiększenie zaufania do nauki, a co za tym idzie do demokratycznego sprawowania rządów - w oparciu o osiągnięcia działania 14 "Przybliżenie nauki obywatelom" w ramach programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024.

Oczekiwane wyniki

- Zasady przewodnie inkluzywnego zaangażowania: opracowanie wspólnych podejść do zaangażowania społeczeństwa w badania naukowe i innowacje oraz w komunikację na temat nauki;

- Działania łączące naukowców i młodzież: innowacyjne sposoby skutecznego i inkluzywnego angażowania i włączania młodzieży w naukę przez zachęcanie praktyków do przedstawiania najlepszych praktyk krajowych i do korzystania z prac nad opracowaniem podręczników i wytycznych w ramach projektów finansowanych przez UE;

- Łączenie nauki i obywateli, organizowanie działań łączących i wzmacniających lokalne społeczności badań naukowych i innowacji z różnymi zainteresowanymi stronami i obywatelami wokół tematu nauki i jej roli w społeczeństwie;

- Warsztaty wzajemnego uczenia się w zakresie zaufania do nauki, będące okazją do utrwalenia i udostępnienia wiedzy na temat sposobów budowania, pomiaru i zwiększania zaufania dzięki zaangażowaniu społeczeństwa;

- Mechanizm i system finansowania opracowane w celu rozszerzenia na szczebel UE najlepszych praktyk stosowanych w ramach krajowych inicjatyw na rzecz uczestnictwa i zaangażowania obywateli.

11. ZWIĘKSZANIE DOSTĘPU W UE DO DOSKONAŁOŚCI

Cele

- Poprawa dostępu do doskonałości w całej UE;

- Przyczynianie się do spójnego i synergicznego projektowania i realizacji inwestycji UE w badania naukowe i innowacje w ramach programów polityki spójności oraz 10. programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji;

- Tworzenie ściślejszych powiązań między władzami regionalnymi a inicjatywami w ramach programów badań naukowych i innowacji oraz zapewnienie zachęt do uruchamiania inicjatyw krajowych, które uzupełniają inicjatywy na szczeblu UE.

Opis

Istnieją utrzymujące się trudności niepozwalające na poprawę dostępu do doskonałości w całej EPB i na budowanie silniejszych synergii między polityką spójności, programami krajowymi i regionalnymi a programem "Horyzont Europa". Strukturalna strategia polityczna odpowiada na te trudności poprzez zwiększanie współpracy między zaangażowanymi organami zarządzającymi Europejskim Funduszem Rozwoju Regionalnego i programem "Horyzont Europa" na szczeblu krajowym i unijnym.

- Kontynuowanie prac podgrupy RIMA w ramach Forum EPB w celu zbliżenia krajowych organów ds. badań naukowych i innowacji oraz instytucji zarządzających programami polityki spójności, aby ułatwić dzielenie się informacjami na temat wyników i praktyk w ramach inicjatyw UE.

Oczekiwane wyniki

- Opracowanie zaleceń dotyczących poprawy dostępu do doskonałości oraz zapewnienia spójności i synergii między programami;

- Sprawozdanie z postępów we wdrażaniu zaleceń z pierwszego etapu badania RIMA w obecnych ramach prawnych (np. komunikacja, budowanie zdolności, planowanie długoterminowe, dostępność danych i podejście oparte na danych, zasady wdrażania i modele koordynacji między obiema społecznościami);

- Doradztwo w zakresie budowania w przyszłości silniejszych synergii między polityką spójności, w szczególności w zakresie inteligentnej specjalizacji, przy jednoczesnym wykorzystaniu synergii z działaniami finansowanymi w ramach komponentu "Rozszerzanie", a programem ramowym;

- Wymiany najlepszych praktyk w celu poprawy dostępu do doskonałości, w szczególności krajowych polityk, działań i instrumentów ułatwiających dostęp do sieci naukowych i innowacyjnych, oraz sugestii politycznych, zwłaszcza w odniesieniu do współpracy między państwami członkowskimi.

Działania w ramach EPB

12. STOSOWANIE SPRAWIEDLIWOŚCI W OTWARTEJ NAUCE

Cele

- Zidentyfikowanie barier i wyzwań dotyczących sprawiedliwości w praktykach otwartej nauki i zaproponowanie dalszych działań politycznych;

- Rozwój nienastawionych na zysk, otwartych modeli publikacji naukowych o szerokim zastosowaniu i uznaniu w różnych dyscyplinach, w tym w ocenie badań naukowych;

- Budowanie zdolności w postaci umiejętności z zakresu otwartej nauki i sprawiedliwego dostępu do infrastruktur otwartej nauki dla społeczności badawczej EPB;

- Opracowanie podejść politycznych UE do określania sposobów zapewnienia większej sprawiedliwości w praktykach i infrastrukturach otwartej nauki.

Opis

Wdrożenie otwartej nauki wymaga silnego wsparcia politycznego i znacznych inwestycji w zasoby, zwłaszcza w infrastruktury (i dostęp do nich), koordynację, gotowość technologiczną, otwartą naukę i umiejętności cyfrowe, oraz stworzenia skutecznych zachęt oraz systemów uznawania i nagradzania naukowców. Różnią się one znacznie w poszczególnych krajach i organizacjach europejskich, ale również na całym świecie, co stwarza ogólną potrzebę bardziej sprawiedliwego podejścia w EPB.

- Analiza krajowych doświadczeń i ram polityki w odniesieniu do dostępu, zasięgu i projektowania infrastruktur na potrzeby otwartej nauki, polityki w zakresie publikacji naukowych oraz zdolności naukowców w zakresie otwartej nauki;

- Rozpoczęcie warsztatów wzajemnego uczenia się w zakresie sprawiedliwości w otwartej nauce w latach 2025/2026;

- Promowanie upowszechniania umiejętności i szkoleń w celu podjęcia problemu nierówności w prowadzeniu otwartej nauki;

- Prowadzenie warsztatów dla organów publicznych w celu określenia zaleceń dla instytucji i decydentów politycznych i wydania sprawozdania w 2027 r.

Oczekiwane wyniki

- Podsumowanie wyzwań związanych ze sprawiedliwością w otwartej nauce we wszystkich krajach EPB (odzwierciedlające istniejącą różnorodność pod względem ram, zdolności, finansowania itp.);

- Wsparcie polityczne i finansowe w celu świadczenia wysokiej jakości nienastawionych na zysk usług publikacji naukowych o otwartym dostępie w całej EPB;

- Opracowywanie i upowszechnianie wspólnych narzędzi, metod szkoleniowych i usług, aby zwiększyć zdolności w postaci umiejętności w zakresie otwartej nauki, we współpracy z zainteresowanymi stronami;

- Zalecenia dotyczące opracowania podejścia politycznego UE do sprawiedliwości w otwartej nauce w ramach różnych praktyk w tym zakresie.

13. ROZWÓJ EUROPEJSKIEGO EKOSYSTEMU "NAUKA DLA POLITYKI" (S4P)

Cele

Działanie to ma trzy powiązane ze sobą cele:

- Dalszy rozwój programu "Nauka dla polityki" i poprawa przekrojowego włączania wiedzy do polityki publicznej;

- Wspieranie i wzmacnianie europejskiego ekosystemu S4P we wszystkich podejściach, sektorach i na wszystkich szczeblach sprawowania rządów;

- Promowanie współpracy między sieciami odpowiednich podmiotów oraz sprzyjanie identyfikacji i wymianie najlepszych praktyk oraz wzajemnemu uczeniu się.

Opis

Aby wspierać kontakty między nauką a polityką w całej Europie oraz przeciwdziałać rozdrobnieniu ekosystemów S4P, zrealizowane zostaną dwa zasadnicze przedsięwzięcia:

- Sieć krajowych koordynatorów ds. nauki dla polityki, skupiająca urzędników pracujących nad S4P w krajowych administracjach i instytucjach odpowiedzialnych za badania naukowe i innowacje w całej Europie w celu koordynowania działań na rzecz uwzględnienia podejść S4P w ich administracji na wszystkich szczeblach sprawowania rządów oraz wspierania wzajemnego uczenia się między wszystkimi krajami;

- Wspólnota praktyków S4P, której celem jest sprzyjanie silnym ogólnoeuropejskim i międzynarodowym powiązaniom i szerszym interakcjom, wzajemnemu uczeniu się oraz współpracy sieci i podmiotów S4P.

Oczekiwane wyniki

- Regularny dialog między siecią, wspólnotą praktyków i innymi zainteresowanymi stronami w celu zbadania, w jaki sposób stworzyć warunki niezbędne do umożliwienia skutecznej interakcji między badaniami naukowymi a polityką;

- Sprzyjanie wzajemnemu uczeniu się, a tym samym wzmacnianie umiejętności i kompetencji oraz umożliwianie współpracy nad S4P w różnych sektorach i na różnych szczeblach sprawowania rządów;

- Utworzenie obserwatorium europejskiego krajobrazu S4P i jego praktyk, gromadzącego czynniki sukcesu i wspólne wyzwania związane z działaniem na styku nauki i polityki.

14. UŁATWIANIE I PRZYSPIESZANIE ODPOWIEDZIALNEGO STOSOWANIA SZTUCZNEJ INTELIGENCJI W NAUCE W UE

Cele

Projektowanie, wspieranie, wzajemne dostosowywanie i koordynowanie środków z zakresu polityki w celu przyspieszenia i ułatwienia odpowiedzialnego przyswajania sztucznej inteligencji (AI) w europejskiej nauce i badaniach naukowych, co będzie skutkować:

- wzajemnie dostosowanymi politykami w zakresie AI w nauce, w tym wspólnym określeniem obszarów priorytetowych;

- większą wiedzą fachową i dzieleniem się zasobami między krajami;

- podstawą dla współpracy i przyszłego zaangażowania, dla dzielenia się najlepszymi praktykami i dla przyciągania większej liczby partnerów o zbieżnych poglądach;

- ściślejszą współpracą z zainteresowanymi stronami i ich zaangażowaniem, tworzeniem sieci oraz budowaniem społeczności.

Opis

Działanie skoncentruje się na trzech kluczowych zagadnieniach wynikających z priorytetów politycznych nowej Komisji:

- strategii na rzecz AI w nauce;

- ustanowieniu Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych w dziedzinie AI;

- porozumieniu w sprawie ukierunkowania finansowania na AI w nauce.

Tematy te będą omawiane i rozwijane w formie regularnych spotkań, warsztatów na temat budowania zdolności, podczas których przedstawia się dowody i zmiany w polityce, a także praktycznych warsztatów służących prowadzeniu wspólnych prac nad wzajemnym dostosowywaniem polityki, wytycznymi i programami finansowania.

Oczekiwane wyniki

- Uaktualnienie, promowanie i upowszechnianie stale aktualizowanych wytycznych EPB w sprawie stosowania generatywnej AI w badaniach naukowych (co najmniej raz w roku w latach 2025, 2026, 2027);

- Wspólny plan w sprawie AI w nauce (2025 r.);

- Uzgodniony strategiczny program finansowania z państwami członkowskimi i ewentualnie również z europejskimi podmiotami finansującymi (2026 r.);

- Wspólne projekty, jeżeli uczestnicy uznają je za wykonalne/użyteczne (2026-2027);

- Uzgodniony plan bieżącej współpracy i rozwoju polityki (2027 r.).

15. ZWIĘKSZANIE BEZPIECZEŃSTWA BADAŃ NAUKOWYCH

Cel

- Poprawa bezpieczeństwa badań naukowych w UE w celu utrzymania silnego i otwartego środowiska akademickiego i uznanie przy tym za podstawę zalecenia Rady w sprawie bezpieczeństwa badań naukowych;

- Stworzenie przestrzeni współpracy umożliwiającej decydentom politycznym wymianę doświadczeń oraz wdrożenie i opracowanie krajowego podejścia do ograniczania ryzyka, przy jednoczesnym poszanowaniu wolności akademickiej i autonomii instytucjonalnej;

- Wzmocnienie pozycji europejskiego sektora badań naukowych i innowacji w celu optymalizowania możliwości i ograniczania ryzyka wynikających ze współpracy międzynarodowej oraz w celu utrzymywania otwartej i bezpiecznej współpracy międzynarodowej.

Opis

Biorąc pod uwagę sposób przepływu wiedzy w obrębie EPB i silne powiązania międzynarodowe w sektorze badań naukowych i innowacji, nie wystarczy zajęcie się kwestią bezpieczeństwa badań naukowych wyłącznie w drodze wysiłków krajowych. Skoordynowane działania krajowe i unijne będą stanowić ramy wymiany najlepszych praktyk i zapewniania spójności. W pierwszym roku państwa członkowskie będą mogły ocenić swoją sytuację i zaplanować kolejne kroki, aby pomóc sobie nawzajem w osiągnięciu podstawowego poziomu bezpieczeństwa badań naukowych.

Oczekiwane wyniki

Działanie to wdroży ramy zalecenia Rady w sprawie bezpieczeństwa badań naukowych 8  w następujący sposób:

- Prace nad europejską przestrzenią współpracy w zakresie bezpieczeństwa badań naukowych realizowane w drodze współpracy strukturalnej między ekspertami z państw członkowskich, podmiotami finansującymi badania naukowe oraz organizacjami zainteresowanych stron w dziedzinie badań naukowych i innowacji na szczeblu UE, a także poszukiwanie i ocena wariantów bardziej strukturalnego wsparcia w tej dziedzinie, takich jak poprzez europejskie centrum eksperckie w dziedzinie bezpieczeństwa badań naukowych, z uwzględnieniem istniejących struktur i podłączeniem go do platformy kompleksowej obsługi;

- Skupianie decydentów politycznych, ekspertów i praktyków wokół tematu bezpieczeństwa badań naukowych podczas organizowanej co dwa lata Europejskiej Konferencji Przewodniej na temat Bezpieczeństwa Badań Naukowych (lata 2025, 2027);

- Mapowanie, monitorowanie i analizowanie środków i inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa badań naukowych na szczeblu krajowym i unijnym, w tym za pomocą wydawanego co dwa lata Monitora Bezpieczeństwa Badań Naukowych (lata 2025, 2027);

- Wspieranie wymiany informacji, wzajemnego uczenia się i budowania zdolności, w szczególności w celu opracowania krajowych podejść do bezpieczeństwa badań naukowych;

- Opracowanie wskazówek i narzędzi w dziedzinie zabezpieczeń w krajowych i unijnych programach finansowania badań naukowych oraz w dziedzinie procesów zarządzania ryzyk iem i należytej staranności w organizacjach prowadzących badania naukowe (tj. platforma kompleksowej obsługi w dziedzinie przeciwdziałania ingerencjom zagranicznym w badania naukowe i innowacje);

- Ściślejsza współpraca z partnerami międzynarodowymi w zakresie podejść i środków dotyczących bezpieczeństwa badań naukowych.

Biorąc pod uwagę wrażliwy charakter tematu, który często obejmuje informacje szczególnie chronione lub niejawne, udział będzie zasadniczo ograniczony do ekspertów z państw członkowskich.

16. PRZYSPIESZENIE INWESTYCJI W BADANIA NAUKOWE I INNOWACJE NA RZECZ TRANSFORMACJI PRZEMYSŁOWEJ I KONKURENCYJNEJ ZRÓWNOWAŻONOŚCI W EUROPIE

Cel

- Osiągnięcie lepszego zrozumienia potrzeb przemysłu dotyczących wyników i inwestycji w zakresie badań naukowych i innowacji, a tym samym umożliwienie decydentom politycznym i agencjom finansującym opracowywanie i wdrażanie ukierunkowanych narzędzi w celu mobilizowania inwestycji w badania naukowe i innowacje;

- Zwiększenie synergii w finansowaniu badań naukowych i innowacji, w szczególności przez przemysł, na potrzeby transferu technologii, instalacji demonstracyjnych, zwiększania skali, infrastruktury walidacyjnej i technologicznej;

- Ułatwienie drogi do wprowadzania i stosowania zaawansowanych technologii w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju i korzyści społecznych.

Opis

Przyspieszenie inwestycji w badania naukowe i innowacje wymaga systemowego podejścia do uzupełniania i kształtowania programu badań naukowych i innowacji według potrzeb przemysłu oraz kompleksowych, operacyjnych ram skutecznego transferu wyników badań naukowych i innowacji do zastosowań przemysłowych.

- Zintegrowanie obecnych narzędzi na szczeblu europejskim, krajowym i regionalnym, prezentowanie dobrych praktyk w ich stosowaniu, ułatwianie wymiany doświadczeń i stwarzanie państwom członkowskim i regionom możliwości dzielenia się dobrymi praktykami i przekazywania nowej wiedzy;

- Wdrażanie opartego na potrzebach europejskiego podejścia do infrastruktur technologicznych, obejmującego działania pilotażowe i możliwe systemy finansowania, w ramach obecnych prac nad infrastrukturami badawczymi i technologicznymi;

- Opracowanie, testowanie i wdrażanie podejścia opartego na zestawie narzędzi politycznych w celu przyspieszenia dekarbonizacji sektorów energochłonnych i rozwijania gospodarki o obiegu zamkniętym, przy zapewnieniu wkładu ze strony społeczności planu EPSTE.

Oczekiwane wyniki

- Mapowanie narzędzi politycznych wspierających badania naukowe i innowacje w przemyśle;

- Wkład w europejską politykę w zakresie infrastruktur badawczych i technologicznych, w tym działania prowadzące do opartego na potrzebach stosowania takich infrastruktur przez przemysł, w szczególności MŚP, przedsiębiorstwa typu startup i przedsiębiorstwa scale-up;

- Budowanie i wymiana wiedzy ogólnej i wiedzy eksperckiej w dziedzinie krajowych planów w zakresie technologii przemysłowych w celu dekarbonizacji sektorów energochłonnych;

- Wkład w europejską platformę monitorowania technologii i przemysłowych instalacji demonstracyjnych (Europejski Ośrodek Innowacji w dziedzinie Transformacji Przemysłowej i Emisji Przemysłowych - INCITE).

17. PRZYSPIESZENIE METODOLOGII NOWEGO PODEJŚCIA W CELU ROZWOJU BADAŃ BIOMEDYCZNYCH ORAZ TESTOWANIA PRODUKTÓW LECZNICZYCH I WYROBÓW MEDYCZNYCH.

Cel

Działanie to ma na celu przyspieszenie - dzięki wzajemnie dostosowanemu i skoordynowanemu podejściu we wszystkich państwach członkowskich i w stosownym przypadku w państwach stowarzyszonych - opracowywania, walidacji/kwa- lifikacji, przyjmowania i upowszechniania metodologii nowego podejścia w badaniach biomedycznych i badaniach regulacyjnych produktów leczniczych i wyrobów medycznych.

Opis

Choć państwa członkowskie są związane dyrektywą 2010/63/UE, w której wzywa się do zastąpienia procedur z wykorzystaniem zwierząt w badaniach naukowych, edukacji i badaniach regulacyjnych, gdy tylko dostępne będą zatwierdzone podejścia alternatywne, nie istnieje mechanizm koordynacji zapewniający opracowanie i walidację metodologii nowego podejścia. Działanie w ramach EPB będzie aktywnie angażować wszystkie podmioty przez ustanowienie ogólnounijnej koordynacji - obejmującej odpowiednie ministerstwa, agencje regulacyjne, organizacje finansujące badania naukowe, społeczność akademicką, przemysł farmaceutyczny i przemysł technologii medycznych, podmioty prowadzące badania naukowe na zlecenie (CRO), małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) oraz przedsiębiorstwa typu startup - w celu wzajemnego dostosowywania krajowych i regionalnych strategii politycznych na rzecz przyspieszenia rozwoju, walidacji, przyjmowania i upowszechniania metodologii nowego podejścia.

Działanie to będą wspierać cztery grupy robocze zajmujące się następującymi tematami:

1) rozwój metodologii nowego podejścia i wspólnych infrastruktur europejskich,

2) walidacja/kwalifikacja, przyjmowanie i upowszechnienie metodologii nowego podejścia,

3) kształcenie i szkolenie,

4) otwartość i świadomość.

Oczekiwane wyniki

- Program rozwoju metodologii nowego podejścia i infrastruktury z nimi związanej określający obszary, w których metody te są najbardziej potrzebne i w których spodziewany jest ich największy wpływ w perspektywie krótko- i średnioterminowej (IV kw. 2027 r.);

- Państwa członkowskie i zainteresowane strony określają działania, które mogłyby wspólnie wspierać w celu rozwoju metod nowego podejścia i związanych z nimi infrastruktur (I kw. 2028 r.);

- Strategia przyjmowania i upowszechniania metodologii nowego podejścia, określająca kryteria stosowania takich metod (III kw. 2027 r.);

- Państwa członkowskie i zainteresowane strony wspólnie wspierają walidację i kwalifikację ograniczonego zestawu metod nowego podejścia, zaprojektowanych do przyjęcia i wdrożenia w badaniach regulacyjnych produktów leczniczych i wyrobów medycznych (IV kw. 2027 r. - III kw. 2028 r.);

- Plan kształcenia i szkolenia w zakresie metodologii nowego podejścia (I kw. 2027 r.) oraz wspólne programy kształcenia i szkolenia (II kw. 2027 r. - II kwartał 2028 r.);

- Zharmonizowany program otwartości i świadomości w dziedzinie metodologii nowego podejścia, który poprawia otwarty dostęp do protokołów tej metodologii i wyników doświadczeń na zwierzętach. Program będzie zapewniał wskazówki dla członków komisji etycznych, osób dokonujących przeglądu i organów regulacyjnych w oparciu o najlepsze praktyki w uczestniczących państwach członkowskich. Proponuje on konkretne działania mające na celu zwiększenie zaufania organów regulacyjnych do metodologii nowego podejścia, w tym lepsze zrozumienie potencjału i ograniczeń tych metod (II kw. 2028 r.);

- Co najmniej jedna ważna konferencja mającą na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa obywatelskiego i pacjentów na temat badań biomedycznych, odkrywania i opracowywania leków (III kw. 2028 r.).

18. OPRACOWANIE SPÓJNYCH I SKOORDYNOWANYCH RAM EUROPEJSKIEGO PODEJŚCIA DO RZETELNOŚCI I ETYKI W DZIEDZINIE BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI W OBLICZU NOWO POJAWIAJĄCYCH SIĘ WYZWAŃ.

Cele

- Utworzenie kontaktującej się ze sobą społeczności w celu ułatwienia dyskusji na temat nowego podejścia do etyki i rzetelności w badaniach naukowych, które będzie neutralne pod względem technologicznym oraz ułatwi innowacje i będzie wspierać doskonałość, z poszanowaniem podejścia przewidującego uproszczenia i uwzględnianie etyki na etapie projektowania;

- Koordynacja działań w celu zwiększenia etyki i rzetelności, zapobiegania naruszeniom oraz usuwania barier we wdrażaniu obowiązujących wytycznych w dziedzinie etyki;

- Stopniowe rozwijanie europejskiej sieci w celu ustanowienia ram rzetelności i etyki badawczej, w tym planu działań i wskaźników efektywności, z uwzględnieniem już istniejących sieci i struktur;

- Stworzenie wizji ekosystemu doradztwa i wsparcia etycznego, opartego na zaufaniu, umożliwiającego nauce i badaniom naukowym stymulowanie odpowiedzialnych innowacji dostosowanych do interesów społecznych.

Opis

Działanie to ma na celu przewidywanie nowo pojawiających się wyzwań, zapobieganie im, reagowanie na nie i łagodzenie ich skutków oraz zagwarantowanie rzetelności badawczej w obszarach technologii krytycznych w świetle niedawnej aktualizacji Europejskiego kodeksu postępowania w zakresie rzetelności badawczej oraz zalecenia Komisji w sprawie obszarów technologii krytycznych dla bezpieczeństwa gospodarczego UE.

- Przyjęcie wspólnego podejścia do rzetelności i etyki, aby ułatwić sektorowi reagowanie na te i inne nowo pojawiające się wyzwania;

- Zapewnienie szerokiego zakresu narzędzi służących do przewidywania nowych krytycznych wyzwań dla rzetelności badawczej, zapobiegania im, zarządzania nimi i łagodzenia ich skutków;

- Opracowanie prawdziwie operacyjnego, spójnego i zrównoważonego europejskiego podejścia do wspierania naukowców w stawianiu czoła wyzwaniom etycznym.

Oczekiwane wyniki

- Utworzenie struktury koordynacyjnej (w formie europejskiej platformy), która połączy istniejące europejskie sieci etyki i rzetelności badawczej;

- Szczegółowy plan działania i wskaźniki efektywności;

- Praktyczne wytyczne, zestawy narzędzi operacyjnych i standardowe procedury działania;

- Podejście oparte na wspólnych działaniach szkoleniowych na zasadzie pilotażowej.

19. WZMACNIANIE POZYCJI BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI: NOWA EPOKA ZARZĄDZANIA BADANIAMI NAUKOWYMI

Cel

- Doprowadzenie do lepszego uznawania zawodu osoby zarządzającej badaniami naukowymi oraz atrakcyjne i jaśniejsze ścieżki kariery dla osób zarządzających badaniami naukowymi;

- Zapewnienie szerokiego i łatwego dostępu do materiałów edukacyjnych i działań/narzędzi służących podnoszeniu kwalifikacji osób zarządzających badaniami naukowymi, w tym osób zarządzających badaniami naukowymi na wczesnym etapie kariery, łącznie ze wskazówkami dotyczącymi narzędzi AI;

- Stworzenie uznanego ogólnoeuropejskiego programu uczenia się i rozwoju umiejętności dla osób zarządzających badaniami naukowymi z komponentami wzajemnego uczenia się i mobilności, zapewniającego integrację priorytetów i wartości EPB, np. etyki i rzetelności badawczej, otwartej nauki i równości płci;

- Poprawa rozwijania sieci kontaktów z osobami zarządzającymi badaniami naukowymi z sektora publicznego i prywatnego, dzięki czemu zwiększy się świadomość na temat programów rozwoju zawodowego, ścieżki kariery i dostępnych możliwości szkoleniowych.

Opis

Wraz z intensyfikacją procesów badawczych i rosnącymi oczekiwaniami w zakresie generowania skutków społecznych kluczowe znaczenie zyskuje specjalistyczne wsparcie ze strony osób zarządzających badaniami naukowymi. Inicjatywa ta ma na celu wsparcie zawodu osoby zarządzającej badaniami naukowymi, nadal niedocenianego w EPB, i przyczynia się do jego strategicznego rozwoju. Zwraca uwagę na potrzebę skoordynowanego unijnego i krajowego wsparcia politycznego w celu zapewniania wykwalifikowanych specjalistów, lepszych perspektyw kariery, lepszych warunków pracy, równości płci, szkoleń oraz mobilności.

Oczekiwane wyniki

- Uruchomienie w 2025 r. oraz wdrożenie nadrzędnych i elastycznych ram kariery i kompetencji osób zarządzających badaniami naukowymi; Przeprowadzenie w państwach członkowskich opartej na dowodach kampanii uświadamiającej, której wyniki zostaną opublikowane w 2026 r.;

- Współutworzenie w 2026 r. Europejskiej karty osoby zarządzającej badaniami naukowymi, utworzenie przy tym podejścia opartego na trójkącie składającym się z organizacji prowadzących badania naukowe, organizacji finansujących badania naukowe i przemysłu europejskiego i zapewnienie uznawania we wszystkich sektorach; opracowanie podejść do budowania zdolności oraz analiza roli zarządzania badaniami naukowymi w wybranych działaniach finansowanych w ramach komponentu "Rozszerzanie" programu "Horyzont Europa" w celu monitorowania wpływu na ogólną efektywność i skuteczność systemu badań naukowych i innowacji;

- Uruchomienie w 2027 r. scentralizowanego repozytorium internetowego, najlepiej w ramach przyszłej Platformy Talentów EPB, które zestawia obecne i nowe programy nauczania, materiały edukacyjne oraz narzędzia podnoszenia kwalifikacji dla osób zarządzających badaniami naukowymi i zapewnia dostęp do kluczowych programów szkoleń i certyfikacji zarówno dla obecnych, jak i potencjalnych specjalistów.

1 Zalecenie Rady (UE) 2021/2122 z dnia 26 listopada 2021 r. w sprawie Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie, Dz. U. L 431 z 2.12.2021, s. 1.
2 14308/21.
3 16179/24.
4 Decyzja Rady (UE) 2021/2241 z dnia 13 grudnia 2021 r. w sprawie składu i mandatu Komitetu Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Innowacji (ERAC), Dz.U. L 450 z 16.12.2021, s. 143.
5 COM (2024) 490.
6 9578/22.
7 Możliwe do znalezienia, dostępne, interoperacyjne i nadające się do ponownego wykorzystania.
8 Zalecenie Rady z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa badań naukowych, Dz.U. C/2024/3510, 30.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3510/oj.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób uprawnionych z niepełnosprawnością do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3593

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Rady z dnia 24 czerwca 2025 r. w sprawie programu polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej na lata 2025-2027
Data aktu: 24/06/2025
Data ogłoszenia: 30/06/2025