uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292 w związku z jego art. 182 ust. 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Obecnie UE stoi w obliczu wielu bezprecedensowych wyzwań. Globalny porządek zmienia się, a fundamentami naszego dobrostanu społecznego i bezpieczeństwa wstrząsają niestabilny kontekst geopolityczny, rosnąca konkurencja gospodarcza, bezprecedensowo szybka i transformacyjna rewolucja technologiczna oraz zmiana klimatu i jej konsekwencje. Badania naukowe i innowacje mają istotne znaczenie dla zmniejszenia podatności Europy na zagrożenia i dla uwolnienia jej pełnego potencjału w całej europejskiej przestrzeni badawczej (EPB), a także odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu trwałej konkurencyjności, odporności społecznej, dobrobytu i bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Pilna stała się potrzeba wzmocnienia wiodącej pozycji Europy i jej autonomii strategicznej w kluczowych dziedzinach technologicznych, przy zachowaniu otwartej gospodarki.
(2) Rozwój europejskiej przestrzeni badawczej stanowi centralny element naszych wysiłków na rzecz sprostania tym wyzwaniom. Ambicja utworzenia EPB jako jednolitego rynku badań, technologii i innowacji zrodziła się w 2000 r., a następnie zapisano ją w Traktacie z Lizbony jako konkretny cel UE w art. 179 TFUE. Chociaż od 2022 r. poczyniono znaczne postępy w ramach pierwszego programu polityki w zakresie EPB, należy zrobić więcej, aby dalej rozwijać w pełni funkcjonującą EPB, w której państwa łączą się, aby koordynować i ulepszać swoje krajowe polityki i ekosystemy w zakresie badań naukowych i innowacji i w której możliwy jest swobodny przepływ wiedzy, naukowców, innowatorów i technologii. Większa ogólnounijna koordynacja za pośrednictwem EPB może pomóc stymulować inwestycje i reformy, przyczynić się do zlikwidowania przepaści innowacyjnej między UE a jej globalnymi konkurentami i w samej UE, a także odegrać zasadniczą rolę we wspieraniu trwałej konkurencyjności.
(3) Program polityki w zakresie EPB ma kluczowe znaczenie dla realizacji priorytetów EPB określonych w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie. Program ten stanowi podstawę wspólnych wysiłków Komisji Europejskiej, państw członkowskich oraz, w stosownym przypadku, państw stowarzyszonych i zainteresowanych stron na rzecz lepszej koordynacji, na wszystkich szczeblach, polityki w zakresie badań naukowych i innowacji. Sprzyja on poczuciu odpowiedzialności i większemu zaangażowaniu oraz wnosi wkład w prace nad koncepcją "piątej swobody" - jednolitego rynku badań i innowacji. Program polityki w zakresie EPB na kolejny trzyletni cykl (2025-2027) ma:
- przyczyniać się do zwiększenia konkurencyjności UE i zapewnienia jej autonomii strategicznej, przy zachowaniu otwartej gospodarki, poprzez koordynację specjalnych inwestycji i reform w dziedzinie badań naukowych i innowacji oraz, w stosownym przypadku, poprzez łączenie zasobów na szczeblu krajowym i, w stosownych przypadkach, regionalnym oraz na szczeblu UE, dostępnych w obecnych wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027;
- wzmocnić doskonałość i wpływ unijnych badań naukowych i innowacji, pozycję UE jako światowego lidera w nauce i jej atrakcyjność dla globalnych talentów poprzez usprawnienie ścieżek kariery naukowej, ułatwienie mobilności naukowców i dzielenia się wiedzą w całej Europie oraz promowanie dostępu do najnowocześniejszej infrastruktury; oraz
- zwiększyć zrównoważony rozwój i wpływ społeczny UE poprzez koordynację wysiłków w zakresie badań naukowych i innowacji dotyczących transformacji przemysłowej, rozwijanie synergii z innymi politykami oraz promowanie bardziej odpornej gospodarki o obiegu zamkniętym.
(4) W ciągu ostatnich 25 lat EPB przyniosła znaczne osiągnięcia w kluczowych obszarach polityki, w tym dotyczące infrastruktur badawczych, otwartej nauki, współpracy międzynarodowej, równości płci i inkluzywności w badaniach naukowych i innowacjach, wspólnego programowania, karier naukowych oraz mobilności naukowców. W ramach prac nad tymi osiągnięciami, m.in. w ramach działania "Maria Skłodowska-Curie" (MSCA) udzielono finansowania ponad 150 000 wybitnym naukowcom, w szczególności za pośrednictwem doskonałych programów doktoranckich, stypendiów podoktorskich oraz wymian pracowników zajmujących się badaniami naukowymi i innowacjami, w ramach EURAXESS wsparto ponad 2 mln naukowców w rozwoju ich kariery i mobilności w całej Europie, a Chmura dla Otwartej Nauki (EOSC) umożliwia sprawny dostęp do wysokiej jakości danych i usług cyfrowych, jednocześnie wspierając współpracę w wymiarze transgranicznym i międzydyscyplinarnym.
(5) W 2021 r. państwa członkowskie i Komisja uzgodniły nową wizję i ramy polityki EPB, przedstawione w pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji 1 oraz w konkluzjach Rady w sprawie przyszłego zarządzania EPB 2 . W tej długoterminowej wizji określono wspólne wartości i zasady, które będą przyświecać badaniom naukowym i innowacjom, oraz wskazano priorytety wspólnych działań. W ramach paktu państwa członkowskie potwierdziły swoje zobowiązanie do tego, by pracować razem na rzecz osiągnięcia celów EPB zakładających wzmocnienie współpracy i koordynacji ich polityk w zakresie badań naukowych i innowacji oraz redukowanie rozdrobnienia badań naukowych, technologii i innowacji w całej Europie. Ponadto w konkluzjach Rady z 2024 r. w sprawie zwiększenia konkurencyjności UE, wzmocnienia europejskiej przestrzeni badawczej i przezwyciężenia jej rozdrobnienia 3 państwa członkowskie położyły nacisk na to, że zasadnicze znaczenie ma dalsze budowanie i wzmacnianie ekosystemów badań naukowych i innowacji, oraz ponownie podkreśliły potrzebę lepszej koordynacji oraz dostosowania unijnego i krajowego planowania i wdrażania polityk.
(6) Pierwszy program polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 stworzył solidne podstawy do osiągnięcia celów EPB. W ramach tego programu przełożono obszary priorytetowe Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji na szereg konkretnych działań. Komisja, państwa członkowskie, państwa stowarzyszone w ramach programu "Horyzont Europa" i zainteresowane strony na szczeblu UE zrealizowały wspólnie 17 działań. Forum EPB i jego podgrupy odgrywają w ramach nowej struktury zarządzania istotną rolę we wdrażaniu EPB i jej działań. Zapewniają one skuteczne ramy współpracy między Komisją, państwami członkowskimi, państwami stowarzyszonymi i odpowiednimi zainteresowanymi stronami w drodze inkluzywnego i partycypacyjnego podejścia. Sprzyja to realizowaniu innowacyjnych strategii i budowaniu wspólnej odpowiedzialności za politykę mającą na celu wzmocnienie europejskiego ekosystemu badań naukowych i innowacji. Jako wspólny komitet doradczy wysokiego szczebla ds. polityki strategicznej Komitet Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Innowacji (ERAC) 4 na wczesnym etapie doradza Radzie, Komisji i państwom członkowskim w kwestiach strategicznych dotyczących polityki w zakresie badań naukowych i innowacji, w tym co do strategicznych kierunków polityki i przyszłych tendencji, w związku z którymi konieczne jest udoskonalenie polityki unijnej i krajowej, w tym polityki regionalnej, w zakresie badań naukowych i innowacji, m.in. w odniesieniu do obecnego i następnego unijnego programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji oraz innych odpowiednich inicjatyw Unii opierających się na badaniach naukowych i innowacjach.
(7) W komunikacie z 2024 r. pt. "Realizacja europejskiej przestrzeni badawczej" Komisja zwróciła uwagę na osiągnięcia programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 oraz na nową strukturę zarządzania 5 . Osiągnięcia w reagowaniu na różnorodne potrzeby w dziedzinie badań naukowych i innowacji w całej Europie w ramach pierwszego programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 obejmują:
1) utworzenie Koalicji na rzecz doskonalenia systemów oceny badań naukowych (CoARA),
2) opublikowanie "Kodeksu postępowania zakładającego podejście zerowej tolerancji w celu przeciwdziałania przemocy ze względu na płeć w unijnym systemie badań naukowych i innowacji",
3) pomyślne przeprowadzenie pierwszego wielostronnego dialogu na temat zasad i wartości przyświecających współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań naukowych i innowacji i przyjęcie oświadczenia ministerialnego,
4) stworzenie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie oraz uruchomienie obserwatorium karier w dziedzinie badań naukowych i innowacji,
5) stymulowanie zielonej transformacji energetycznej przez wdrożenie strategicznego programu badań i innowacji w ramach pilotażowego programu EPB dotyczącego zielonego wodoru,
6) wzmocnienie zdolności w zakresie zarządzania badaniami naukowymi i uznanie ich znaczenia, oraz
7) opracowanie nowych ram monitorowania i oceny EPB.
(8) Drugi program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 opiera się na wspomnianym powyżej podejściu i ma pomóc wzmocnić krajowe systemy badań naukowych i innowacji oraz sprostać złożonym globalnym wyzwaniom, przed którymi stoi Europa. Wykorzystując obszary priorytetowe wspólnych działań Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji oraz wyniki realizacji pierwszego programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024, w drugim programie zawarto 11 długoterminowych strukturalnych strategii politycznych EPB i osiem konkretnych działań w ramach EPB, zdefiniowanych w pkt 1 niniejszego zalecenia. Jest to rezultat szeroko zakrojonego procesu
współtworzenia w ramach Forum EPB, które koncentrowało się na merytorycznej stronie strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB. Również ERAC wniósł swój wkład w postaci doradztwa strategicznego na wczesnym etapie, które dotyczyło potrzeby narracji politycznej na temat EPB, do struktury programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027, do zapewnienia zaangażowania co najmniej połowy państw członkowskich w realizację programu oraz do potrzeby lepszego informowania o ambicjach, celach i priorytetach programu. Rozpoczęcie realizacji programu miałoby nastąpić w 2025 r. Program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 zapewnia ciągłość względem bieżących strategii politycznych realizowanych w ramach pierwszego programu, uwzględnia podstawowe długoterminowe cele EPB oraz oferuje elastyczność niezbędną do reagowania na nowe potrzeby strategiczne. Program ten powinien przynieść lepsze wyeksponowanie EPB i podnieść świadomość na temat jej celów i działań.
NINIEJSZYM ZALECA, CO NASTĘPUJE:
1. Państwa członkowskie przyjmują program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027, który obejmuje 11 strukturalnych strategii politycznych EPB i 8 działań w ramach EPB. Strukturalne strategie polityczne EPB to działania długoterminowe, wpisane w politykę krajową i europejską oraz systemy badań naukowych i innowacji, wymagające wysiłków wykraczających poza trzyletni cykl programu polityki w zakresie EPB. Towarzyszy im trzyletni plan prac służący wdrożeniu środków mających na celu osiągnięcie oczekiwanego długoterminowego wpływu. Działania w ramach EPB są konkretne, oparte na polityce i ukierunkowane na cele, tak by zapewnić istotną wartość dodaną Unii, państwom członkowskim, państwom stowarzyszonym i zainteresowanym stronom, a ich zakończenie ma nastąpić w ramach trzyletniego programu polityki w zakresie EPB. Wszystkie proponowane strukturalne strategie polityczne EPB i działania w ramach EPB na lata 2025-2027 przedstawiono bardziej szczegółowo w załączniku.
2. Państwa członkowskie wdrażają strukturalne strategie polityczne i działania określone w programie polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 dobrowolnie i zgodnie z zasadą zmiennej geometrii, we współpracy z Komisją i, w stosownym przypadku, w koordynacji z państwami stowarzyszonymi i zainteresowanymi stronami, opierając się na wskazanych w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji czterech priorytetowych obszarach wspólnych działań. Te strukturalne strategie polityczne i działania koncentrują się na (i) wytwarzaniu wyraźnej wartości dodanej na szczeblu krajowym i europejskim, (ii) wywieraniu wpływu poprzez wypracowanie konkretnych rezultatów i wymiernych wyników w ciągu trzech lat, (iii) wykorzystywaniu ciągłego procesu współtworzenia z udziałem państw członkowskich, Komisji i, w stosownym przypadku, państw stowarzyszonych i zainteresowanych stron, (iv) posiadaniu samodzielnego charakteru i ukierunkowaniu na jedną główną działalność oraz (v) wdrażaniu dobrowolnym i zgodnym z zasadą zmiennej geometrii zapewniającym swobodę pod względem zakresu zaangażowania poszczególnych państw. Przy wdrażaniu strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB należy zapewnić udział co najmniej połowy państw członkowskich.
3. Strukturalne strategie polityczne EPB i działania w ramach EPB, w podziale na obszary priorytetowe określone w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie, są następujące:
OBSZAR PRIORYTETOWY 1: POGŁĘBIANIE RZECZYWIŚCIE FUNKCJONUJĄCEGO WEWNĘTRZNEGO RYNKU WIEDZY
Efektywny, skuteczny i dobrze funkcjonujący wewnętrzny rynek wiedzy, oparty na swobodnym przepływie naukowców, wiedzy i danych, a także cyrkulacja talentów mają zasadnicze znaczenie dla zbudowania bardziej efektywnego i inkluzywnego europejskiego systemu badań naukowych i innowacji. Zapewnia efektywne wykorzystanie wysiłków i inwestycji oraz tworzy masę krytyczną niezbędną do uzyskania skuteczności. Aby pobudzić konkurencyjność UE, konieczne jest wzmocnienie międzynarodowej pozycji UE i jej pozycji jako światowego lidera w nauce poprzez prowadzenie pionierskich badań naukowych i innowacji w całym łańcuchu badań naukowych i innowacji, w tym w zakresie nauk podstawowych i stosowanych, a także poprzez zwiększenie atrakcyjności UE dla globalnych talentów, zatrzymywanie talentów w UE i przezwyciężenie rozdrobnienia EPB.
Komisja i państwa członkowskie, w stosownym przypadku w koordynacji z państwami stowarzyszonymi i organizacjami zainteresowanych stron, będą kontynuować prace nad tym priorytetem w ramach następujących strukturalnych strategii politycznych EPB:
- Umożliwianie otwartej nauki poprzez dzielenie się danymi i ich ponowne wykorzystywanie, w tym za pośrednictwem Europejskiej Chmury dla Otwartej Nauki (EOSC);
- Zwiększenie zrównoważoności, dostępności i odporności infrastruktur badawczych w EPB;
- Zwiększenie równości płci i inkluzywności w EPB, zwłaszcza za pomocą podejścia intersekcjonalnego;
- Zwiększenie atrakcyjności i stabilności karier naukowych oraz wspieranie mobilności;
- Reforma oceny badań naukowych;
- Zwiększanie skali zdolności i działań w zakresie waloryzacji wiedzy;
- Wdrażanie globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji.
Na najbliższe trzy lata proponuje się następujące działania w ramach EPB:
- Stosowanie sprawiedliwości w otwartej nauce;
- Rozwój europejskiego ekosystemu "Nauka dla polityki" (S4P);
- Ułatwianie i przyspieszanie odpowiedzialnego stosowania sztucznej inteligencji w nauce w UE;
- Zwiększanie bezpieczeństwa badań naukowych.
OBSZAR PRIORYTETOWY 2: WSPÓLNE PODJĘCIE ZIELONEJ TRANSFORMACJI I TRANSFORMACJI CYFROWEJ ORAZ INNYCH WYZWAŃ MAJĄCYCH WPŁYW NA SPOŁECZEŃSTWO, A TAKŻE ZWIĘKSZANIE UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA W EPB
Aby EPB mogła odegrać swoją rolę w pobudzaniu konkurencyjności, poprawie jakości życia ludzi w UE i radzeniu sobie z wyzwaniami społecznymi, takimi jak transformacja ekologiczna i cyfrowa, powinna ona tworzyć synergie z innymi politykami z myślą o rozwijaniu podejść całościowych. Inwestycje w badania naukowe i innowacje powinny przynosić wartościowe rezultaty, które są wykorzystywane i wdrażane przez rynek, a w kontekście reagowania na potrzeby społeczne powinny zwiększać postęp naukowy i wpływ nauki.
Główne podejście w ramach tego obszaru priorytetowego to następujące strukturalne strategie polityczne EPB:
- Uznanie planu strategicznego w dziedzinie technologii energetycznych (plan EPSTE) za jeden z kluczowych komponentów tematycznych EPB;
- Poprawa powiązań między badaniami naukowymi i innowacjami a szkolnictwem wyższym w ramach EPB oraz uwolnienie pełnego potencjału europejskich ekosystemów badań naukowych i innowacji;
- Zwiększanie zaufania do nauki dzięki uczestnictwu obywateli, ich zaangażowaniu i komunikacji na temat nauki.
Na najbliższe trzy lata proponuje się następujące działania w ramach EPB:
- Przyspieszenie inwestycji w badania naukowe i innowacje na rzecz transformacji przemysłowej i konkurencyjnej zrównoważoności w Europie;
- Przyspieszenie metodologii nowego podejścia w celu rozwoju badań biomedycznych oraz testowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych;
- Opracowanie spójnych i skoordynowanych ram europejskiego podejścia do rzetelności i etyki w dziedzinie badań naukowych i innowacji w obliczu nowo pojawiających się wyzwań.
OBSZAR PRIORYTETOWY 3: ZWIĘKSZENIE DOSTĘPU DO DOSKONAŁOŚCI W ZAKRESIE BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI W CAŁEJ UNII ORAZ WZMACNIANIE WZAJEMNYCH POWIĄZAŃ MIĘDZY EKOSYSTEMAMI INNOWACJI W CAŁEJ UNII
Doskonałość badawcza obejmuje całą Europę, w różnych grupach wiekowych, dyscyplinach i sektorach. Jej potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany ze względu na znaczne różnice w możliwościach dostępnych dla naukowców i innowatorów w EPB.
Główne podejście w ramach tego obszaru priorytetowego to następująca strukturalna strategia polityczna EPB:
- Zwiększenie dostępu w UE do doskonałości.
Na najbliższe trzy lata proponuje się następujące działanie w ramach EPB:
- Wzmacnianie pozycji badań naukowych i innowacji: nowa epoka w zarządzaniu badaniami naukowymi.
OBSZAR PRIORYTETOWY 4: ROZWIJANIE UZGODNIONYCH INWESTYCJI I REFORM W ZAKRESIE BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI
Ponieważ UE koncentruje się na kluczowych obszarach związanych z przyszłą konkurencyjnością, zrównoważonością i dobrostanem, powielanie, zastępowanie lub rozdrabnianie inwestycji i inicjatyw w zakresie badań naukowych i innowacji przyniosłoby efekty odwrotne do zamierzonych. Współpraca transnarodowa sprzyja efektywności dzięki łączeniu zasobów, pozwalając osiągnąć masę krytyczną i zwiększyć efekt mnożnikowy wiedzy, aby pobudzić badania naukowe i innowacje. Zadbanie o to, aby inwestycje te były efektywne i wywierały wpływ, będzie również wymagało w niektórych przypadkach opracowania, wdrożenia i monitorowania reform strukturalnych w krajowych systemach badań i rozwoju. Reformy te mają służyć zwiększeniu doskonałości naukowej, ugruntowaniu kultury waloryzacji wyników badań naukowych, wzmocnieniu powiązań między środowiskiem naukowym a biznesem oraz lepszemu ukierunkowaniu polityki na wspieranie innowacji w przedsiębiorstwach.
W ramach tego celu nie proponuje się żadnej konkretnej strukturalnej strategii politycznej EPB ani konkretnych działań. Komisja Europejska i państwa członkowskie są jednak zdecydowane nadal ściśle współpracować, korzystając z zestawu istniejących instrumentów. Dokładniej rzecz ujmując, oczekuje się, że wdrożenie środków w zakresie badań naukowych i innowacji w ramach unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności pobudzi krajowe zdolności w dziedzinie badań naukowych i innowacji, zwłaszcza w krajach, które nadal pozostają w tyle.
W ramach europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej Komisja Europejska przeprowadza dogłębną analizę krajowych systemów badań naukowych i innowacji oraz wydaje zalecenia dla poszczególnych krajów dotyczące sposobów pobudzenia potencjału innowacyjnego danego kraju. Następnie Komisja monitoruje dalsze działania polityczne państw członkowskich, by ocenić postępy w niwelowaniu stwierdzonych luk w badaniach naukowych i innowacjach. W kontekście wsparcia ich wysiłków na rzecz poprawy systemów badań naukowych i innowacji w drodze reform, państwa członkowskie i, w stosownym przypadku, państwa stowarzyszone mogą otrzymać pomoc ekspercką w ramach narzędzia wspierania polityki programu "Horyzont", instrumentu, który okazał się bardzo przydatny dla poprawy kształtowania polityki i określania ścieżek reform, oraz w ramach dwustronnego wzmocnionego dialogu politycznego z państwami członkowskimi i, w stosownym przypadku, z państwami stowarzyszonymi poświęconego wspólnie uzgodnionym tematom dotyczącym badań naukowych i innowacji.
4. Jako centralny mechanizm zarządzania EPB należy utrzymać ugruntowane ramy współpracy w kontekście ERAC, które zapewniają jasne doradztwo strategiczne i strategiczne ukierunkowanie w zakresie badań naukowych i innowacji, oraz w kontekście Forum EPB - odpowiedzialne za poprawę koordynacji na rzecz skutecznego realizowania programu polityki w zakresie EPB. Realizacja kolejnego programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 pozostanie inkluzywnym i przejrzystym przedsięwzięciem na wszystkich szczeblach sprawowania rządów, aby sprzyjać współtworzeniu programu i wspólnej odpowiedzialności za program. Forum EPB powinno nadal identyfikować nowe wyzwania wykraczające poza działania przewidziane w programie polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027, które wymagają współpracy między krajami i są objęte Paktem na rzecz badań naukowych i innowacji, takie jak monitorowanie wolności badań naukowych i wzmacnianie pozycji Europy jako światowego lidera w nauce.
5. Strukturalne strategie polityczne EPB i działania w ramach EPB powinny być wdrażane przez państwa członkowskie dobrowolnie i w oparciu o zasadę zmiennej geometrii, zgodnie z pkt 2 niniejszego zalecenia. Zaleca się, aby państwa członkowskie angażowały swoje regiony i krajowe zainteresowane strony we wspieranie realizacji programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027. Skoordynowana realizacja powinna obejmować zapewnienie aktywnego i szerokiego zaangażowania zainteresowanych stron na szczeblu UE w całym spektrum - od badań naukowych po innowacje i wprowadzanie na rynek. Należy dokonać przeglądu kategorii zainteresowanych stron w ramach Forum EPB, aby postarać się zapewnić optymalną reprezentację różnych interesów, w szczególności sektora prywatnego i społeczeństwa obywatelskiego.
6. Państwa członkowskie i Komisja Europejska powinny wspierać pełne zaangażowanie państw stowarzyszonych w ramach programu "Horyzont Europa" i organizacji parasolowych zrzeszających zainteresowane strony na szczeblu UE w realizację programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027.
7. Inwestycje w badania naukowe i innowacje w UE nie dorównują obecnym aspiracjom i utrzymują się poniżej poziomu inwestycji wielu jej konkurentów na świecie. Obecnie UE wydaje około 2,3 % swojego PKB na badania i rozwój, czyli znacznie poniżej celu 3 % określonego w 2002 r. w deklaracji barcelońskiej. Aby sprostać wieloaspektowemu wyzwaniu, jakim jest osiągnięcie celu 3 % PKB, potrzebne jest odnowione zobowiązanie polityczne na rzecz pobudzenia publicznych i prywatnych inwestycji w badania naukowe i rozwój w ramach dostępnych środków. Konieczne są również dalsze reformy w celu poprawy krajowych ekosystemów badań naukowych i innowacji oraz zmaksymalizowania wpływu wzrostu inwestycji w badania naukowe i innowacje. Państwa członkowskie i Komisja powinny kontynuować wysiłki w tym kierunku także poprzez realizację działań spoza obszaru priorytetowego Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji "Rozwijanie uzgodnionych inwestycji i reform w zakresie badań naukowych i innowacji".
8. Komisja Europejska powinna nadal wdrażać mechanizm monitorowania EPB określony w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie i szczegółowo opisany w dok. pt. "Ramy przyszłego mechanizmu monitorowania EPB" przedstawionym Radzie przez Komisję w dniu 10 czerwca 2022 r. 6 Mechanizm monitorowania EPB będzie służył ocenie postępów w realizacji priorytetów EPB określonych w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji. Mechanizm monitorowania EPB powinien obejmować:
(1) regularnie aktualizowaną tablicę wyników EPB służącą monitorowaniu postępów w osiąganiu celów EPB zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym;
(2) sporządzane co trzy lata sprawozdanie Komisji dla Rady z monitorowania EPB służące przeglądowi realizacji programu polityki w zakresie EPB;
(3) sporządzane co trzy lata sprawozdania krajowe dotyczące EPB służące przeglądowi postępów państw w realizacji programu polityki w zakresie EPB, przy czym należy zapewnić, by nie spowodowało to dodatkowego obciążenia państw członkowskich.
Państwa członkowskie powinny nadal wymieniać się informacjami na temat EPB, w szczególności dostarczając dane i informacje za pośrednictwem platformy dotyczącej polityki w zakresie EPB. Państwa członkowskie powinny również propagować wdrażanie strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB oraz odnośnych wyników w swoich krajach, korzystając z dostępnego wsparcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3593 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie Rady z dnia 24 czerwca 2025 r. w sprawie programu polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej na lata 2025-2027 |
| Data aktu: | 24/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2025 |