uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292 w związku z jego art. 182 ust. 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Obecnie UE stoi w obliczu wielu bezprecedensowych wyzwań. Globalny porządek zmienia się, a fundamentami naszego dobrostanu społecznego i bezpieczeństwa wstrząsają niestabilny kontekst geopolityczny, rosnąca konkurencja gospodarcza, bezprecedensowo szybka i transformacyjna rewolucja technologiczna oraz zmiana klimatu i jej konsekwencje. Badania naukowe i innowacje mają istotne znaczenie dla zmniejszenia podatności Europy na zagrożenia i dla uwolnienia jej pełnego potencjału w całej europejskiej przestrzeni badawczej (EPB), a także odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu trwałej konkurencyjności, odporności społecznej, dobrobytu i bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Pilna stała się potrzeba wzmocnienia wiodącej pozycji Europy i jej autonomii strategicznej w kluczowych dziedzinach technologicznych, przy zachowaniu otwartej gospodarki.
(2) Rozwój europejskiej przestrzeni badawczej stanowi centralny element naszych wysiłków na rzecz sprostania tym wyzwaniom. Ambicja utworzenia EPB jako jednolitego rynku badań, technologii i innowacji zrodziła się w 2000 r., a następnie zapisano ją w Traktacie z Lizbony jako konkretny cel UE w art. 179 TFUE. Chociaż od 2022 r. poczyniono znaczne postępy w ramach pierwszego programu polityki w zakresie EPB, należy zrobić więcej, aby dalej rozwijać w pełni funkcjonującą EPB, w której państwa łączą się, aby koordynować i ulepszać swoje krajowe polityki i ekosystemy w zakresie badań naukowych i innowacji i w której możliwy jest swobodny przepływ wiedzy, naukowców, innowatorów i technologii. Większa ogólnounijna koordynacja za pośrednictwem EPB może pomóc stymulować inwestycje i reformy, przyczynić się do zlikwidowania przepaści innowacyjnej między UE a jej globalnymi konkurentami i w samej UE, a także odegrać zasadniczą rolę we wspieraniu trwałej konkurencyjności.
(3) Program polityki w zakresie EPB ma kluczowe znaczenie dla realizacji priorytetów EPB określonych w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie. Program ten stanowi podstawę wspólnych wysiłków Komisji Europejskiej, państw członkowskich oraz, w stosownym przypadku, państw stowarzyszonych i zainteresowanych stron na rzecz lepszej koordynacji, na wszystkich szczeblach, polityki w zakresie badań naukowych i innowacji. Sprzyja on poczuciu odpowiedzialności i większemu zaangażowaniu oraz wnosi wkład w prace nad koncepcją "piątej swobody" - jednolitego rynku badań i innowacji. Program polityki w zakresie EPB na kolejny trzyletni cykl (2025-2027) ma:
- przyczyniać się do zwiększenia konkurencyjności UE i zapewnienia jej autonomii strategicznej, przy zachowaniu otwartej gospodarki, poprzez koordynację specjalnych inwestycji i reform w dziedzinie badań naukowych i innowacji oraz, w stosownym przypadku, poprzez łączenie zasobów na szczeblu krajowym i, w stosownych przypadkach, regionalnym oraz na szczeblu UE, dostępnych w obecnych wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027;
- wzmocnić doskonałość i wpływ unijnych badań naukowych i innowacji, pozycję UE jako światowego lidera w nauce i jej atrakcyjność dla globalnych talentów poprzez usprawnienie ścieżek kariery naukowej, ułatwienie mobilności naukowców i dzielenia się wiedzą w całej Europie oraz promowanie dostępu do najnowocześniejszej infrastruktury; oraz
- zwiększyć zrównoważony rozwój i wpływ społeczny UE poprzez koordynację wysiłków w zakresie badań naukowych i innowacji dotyczących transformacji przemysłowej, rozwijanie synergii z innymi politykami oraz promowanie bardziej odpornej gospodarki o obiegu zamkniętym.
(4) W ciągu ostatnich 25 lat EPB przyniosła znaczne osiągnięcia w kluczowych obszarach polityki, w tym dotyczące infrastruktur badawczych, otwartej nauki, współpracy międzynarodowej, równości płci i inkluzywności w badaniach naukowych i innowacjach, wspólnego programowania, karier naukowych oraz mobilności naukowców. W ramach prac nad tymi osiągnięciami, m.in. w ramach działania "Maria Skłodowska-Curie" (MSCA) udzielono finansowania ponad 150 000 wybitnym naukowcom, w szczególności za pośrednictwem doskonałych programów doktoranckich, stypendiów podoktorskich oraz wymian pracowników zajmujących się badaniami naukowymi i innowacjami, w ramach EURAXESS wsparto ponad 2 mln naukowców w rozwoju ich kariery i mobilności w całej Europie, a Chmura dla Otwartej Nauki (EOSC) umożliwia sprawny dostęp do wysokiej jakości danych i usług cyfrowych, jednocześnie wspierając współpracę w wymiarze transgranicznym i międzydyscyplinarnym.
(5) W 2021 r. państwa członkowskie i Komisja uzgodniły nową wizję i ramy polityki EPB, przedstawione w pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji 1 oraz w konkluzjach Rady w sprawie przyszłego zarządzania EPB 2 . W tej długoterminowej wizji określono wspólne wartości i zasady, które będą przyświecać badaniom naukowym i innowacjom, oraz wskazano priorytety wspólnych działań. W ramach paktu państwa członkowskie potwierdziły swoje zobowiązanie do tego, by pracować razem na rzecz osiągnięcia celów EPB zakładających wzmocnienie współpracy i koordynacji ich polityk w zakresie badań naukowych i innowacji oraz redukowanie rozdrobnienia badań naukowych, technologii i innowacji w całej Europie. Ponadto w konkluzjach Rady z 2024 r. w sprawie zwiększenia konkurencyjności UE, wzmocnienia europejskiej przestrzeni badawczej i przezwyciężenia jej rozdrobnienia 3 państwa członkowskie położyły nacisk na to, że zasadnicze znaczenie ma dalsze budowanie i wzmacnianie ekosystemów badań naukowych i innowacji, oraz ponownie podkreśliły potrzebę lepszej koordynacji oraz dostosowania unijnego i krajowego planowania i wdrażania polityk.
(6) Pierwszy program polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 stworzył solidne podstawy do osiągnięcia celów EPB. W ramach tego programu przełożono obszary priorytetowe Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji na szereg konkretnych działań. Komisja, państwa członkowskie, państwa stowarzyszone w ramach programu "Horyzont Europa" i zainteresowane strony na szczeblu UE zrealizowały wspólnie 17 działań. Forum EPB i jego podgrupy odgrywają w ramach nowej struktury zarządzania istotną rolę we wdrażaniu EPB i jej działań. Zapewniają one skuteczne ramy współpracy między Komisją, państwami członkowskimi, państwami stowarzyszonymi i odpowiednimi zainteresowanymi stronami w drodze inkluzywnego i partycypacyjnego podejścia. Sprzyja to realizowaniu innowacyjnych strategii i budowaniu wspólnej odpowiedzialności za politykę mającą na celu wzmocnienie europejskiego ekosystemu badań naukowych i innowacji. Jako wspólny komitet doradczy wysokiego szczebla ds. polityki strategicznej Komitet Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Innowacji (ERAC) 4 na wczesnym etapie doradza Radzie, Komisji i państwom członkowskim w kwestiach strategicznych dotyczących polityki w zakresie badań naukowych i innowacji, w tym co do strategicznych kierunków polityki i przyszłych tendencji, w związku z którymi konieczne jest udoskonalenie polityki unijnej i krajowej, w tym polityki regionalnej, w zakresie badań naukowych i innowacji, m.in. w odniesieniu do obecnego i następnego unijnego programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji oraz innych odpowiednich inicjatyw Unii opierających się na badaniach naukowych i innowacjach.
(7) W komunikacie z 2024 r. pt. "Realizacja europejskiej przestrzeni badawczej" Komisja zwróciła uwagę na osiągnięcia programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 oraz na nową strukturę zarządzania 5 . Osiągnięcia w reagowaniu na różnorodne potrzeby w dziedzinie badań naukowych i innowacji w całej Europie w ramach pierwszego programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 obejmują:
1) utworzenie Koalicji na rzecz doskonalenia systemów oceny badań naukowych (CoARA),
2) opublikowanie "Kodeksu postępowania zakładającego podejście zerowej tolerancji w celu przeciwdziałania przemocy ze względu na płeć w unijnym systemie badań naukowych i innowacji",
3) pomyślne przeprowadzenie pierwszego wielostronnego dialogu na temat zasad i wartości przyświecających współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań naukowych i innowacji i przyjęcie oświadczenia ministerialnego,
4) stworzenie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie oraz uruchomienie obserwatorium karier w dziedzinie badań naukowych i innowacji,
5) stymulowanie zielonej transformacji energetycznej przez wdrożenie strategicznego programu badań i innowacji w ramach pilotażowego programu EPB dotyczącego zielonego wodoru,
6) wzmocnienie zdolności w zakresie zarządzania badaniami naukowymi i uznanie ich znaczenia, oraz
7) opracowanie nowych ram monitorowania i oceny EPB.
(8) Drugi program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 opiera się na wspomnianym powyżej podejściu i ma pomóc wzmocnić krajowe systemy badań naukowych i innowacji oraz sprostać złożonym globalnym wyzwaniom, przed którymi stoi Europa. Wykorzystując obszary priorytetowe wspólnych działań Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji oraz wyniki realizacji pierwszego programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024, w drugim programie zawarto 11 długoterminowych strukturalnych strategii politycznych EPB i osiem konkretnych działań w ramach EPB, zdefiniowanych w pkt 1 niniejszego zalecenia. Jest to rezultat szeroko zakrojonego procesu
współtworzenia w ramach Forum EPB, które koncentrowało się na merytorycznej stronie strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB. Również ERAC wniósł swój wkład w postaci doradztwa strategicznego na wczesnym etapie, które dotyczyło potrzeby narracji politycznej na temat EPB, do struktury programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027, do zapewnienia zaangażowania co najmniej połowy państw członkowskich w realizację programu oraz do potrzeby lepszego informowania o ambicjach, celach i priorytetach programu. Rozpoczęcie realizacji programu miałoby nastąpić w 2025 r. Program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 zapewnia ciągłość względem bieżących strategii politycznych realizowanych w ramach pierwszego programu, uwzględnia podstawowe długoterminowe cele EPB oraz oferuje elastyczność niezbędną do reagowania na nowe potrzeby strategiczne. Program ten powinien przynieść lepsze wyeksponowanie EPB i podnieść świadomość na temat jej celów i działań.
NINIEJSZYM ZALECA, CO NASTĘPUJE:
1. Państwa członkowskie przyjmują program polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027, który obejmuje 11 strukturalnych strategii politycznych EPB i 8 działań w ramach EPB. Strukturalne strategie polityczne EPB to działania długoterminowe, wpisane w politykę krajową i europejską oraz systemy badań naukowych i innowacji, wymagające wysiłków wykraczających poza trzyletni cykl programu polityki w zakresie EPB. Towarzyszy im trzyletni plan prac służący wdrożeniu środków mających na celu osiągnięcie oczekiwanego długoterminowego wpływu. Działania w ramach EPB są konkretne, oparte na polityce i ukierunkowane na cele, tak by zapewnić istotną wartość dodaną Unii, państwom członkowskim, państwom stowarzyszonym i zainteresowanym stronom, a ich zakończenie ma nastąpić w ramach trzyletniego programu polityki w zakresie EPB. Wszystkie proponowane strukturalne strategie polityczne EPB i działania w ramach EPB na lata 2025-2027 przedstawiono bardziej szczegółowo w załączniku.
2. Państwa członkowskie wdrażają strukturalne strategie polityczne i działania określone w programie polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 dobrowolnie i zgodnie z zasadą zmiennej geometrii, we współpracy z Komisją i, w stosownym przypadku, w koordynacji z państwami stowarzyszonymi i zainteresowanymi stronami, opierając się na wskazanych w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji czterech priorytetowych obszarach wspólnych działań. Te strukturalne strategie polityczne i działania koncentrują się na (i) wytwarzaniu wyraźnej wartości dodanej na szczeblu krajowym i europejskim, (ii) wywieraniu wpływu poprzez wypracowanie konkretnych rezultatów i wymiernych wyników w ciągu trzech lat, (iii) wykorzystywaniu ciągłego procesu współtworzenia z udziałem państw członkowskich, Komisji i, w stosownym przypadku, państw stowarzyszonych i zainteresowanych stron, (iv) posiadaniu samodzielnego charakteru i ukierunkowaniu na jedną główną działalność oraz (v) wdrażaniu dobrowolnym i zgodnym z zasadą zmiennej geometrii zapewniającym swobodę pod względem zakresu zaangażowania poszczególnych państw. Przy wdrażaniu strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB należy zapewnić udział co najmniej połowy państw członkowskich.
3. Strukturalne strategie polityczne EPB i działania w ramach EPB, w podziale na obszary priorytetowe określone w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie, są następujące:
OBSZAR PRIORYTETOWY 1: POGŁĘBIANIE RZECZYWIŚCIE FUNKCJONUJĄCEGO WEWNĘTRZNEGO RYNKU WIEDZY
Efektywny, skuteczny i dobrze funkcjonujący wewnętrzny rynek wiedzy, oparty na swobodnym przepływie naukowców, wiedzy i danych, a także cyrkulacja talentów mają zasadnicze znaczenie dla zbudowania bardziej efektywnego i inkluzywnego europejskiego systemu badań naukowych i innowacji. Zapewnia efektywne wykorzystanie wysiłków i inwestycji oraz tworzy masę krytyczną niezbędną do uzyskania skuteczności. Aby pobudzić konkurencyjność UE, konieczne jest wzmocnienie międzynarodowej pozycji UE i jej pozycji jako światowego lidera w nauce poprzez prowadzenie pionierskich badań naukowych i innowacji w całym łańcuchu badań naukowych i innowacji, w tym w zakresie nauk podstawowych i stosowanych, a także poprzez zwiększenie atrakcyjności UE dla globalnych talentów, zatrzymywanie talentów w UE i przezwyciężenie rozdrobnienia EPB.
Komisja i państwa członkowskie, w stosownym przypadku w koordynacji z państwami stowarzyszonymi i organizacjami zainteresowanych stron, będą kontynuować prace nad tym priorytetem w ramach następujących strukturalnych strategii politycznych EPB:
- Umożliwianie otwartej nauki poprzez dzielenie się danymi i ich ponowne wykorzystywanie, w tym za pośrednictwem Europejskiej Chmury dla Otwartej Nauki (EOSC);
- Zwiększenie zrównoważoności, dostępności i odporności infrastruktur badawczych w EPB;
- Zwiększenie równości płci i inkluzywności w EPB, zwłaszcza za pomocą podejścia intersekcjonalnego;
- Zwiększenie atrakcyjności i stabilności karier naukowych oraz wspieranie mobilności;
- Reforma oceny badań naukowych;
- Zwiększanie skali zdolności i działań w zakresie waloryzacji wiedzy;
- Wdrażanie globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji.
Na najbliższe trzy lata proponuje się następujące działania w ramach EPB:
- Stosowanie sprawiedliwości w otwartej nauce;
- Rozwój europejskiego ekosystemu "Nauka dla polityki" (S4P);
- Ułatwianie i przyspieszanie odpowiedzialnego stosowania sztucznej inteligencji w nauce w UE;
- Zwiększanie bezpieczeństwa badań naukowych.
OBSZAR PRIORYTETOWY 2: WSPÓLNE PODJĘCIE ZIELONEJ TRANSFORMACJI I TRANSFORMACJI CYFROWEJ ORAZ INNYCH WYZWAŃ MAJĄCYCH WPŁYW NA SPOŁECZEŃSTWO, A TAKŻE ZWIĘKSZANIE UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA W EPB
Aby EPB mogła odegrać swoją rolę w pobudzaniu konkurencyjności, poprawie jakości życia ludzi w UE i radzeniu sobie z wyzwaniami społecznymi, takimi jak transformacja ekologiczna i cyfrowa, powinna ona tworzyć synergie z innymi politykami z myślą o rozwijaniu podejść całościowych. Inwestycje w badania naukowe i innowacje powinny przynosić wartościowe rezultaty, które są wykorzystywane i wdrażane przez rynek, a w kontekście reagowania na potrzeby społeczne powinny zwiększać postęp naukowy i wpływ nauki.
Główne podejście w ramach tego obszaru priorytetowego to następujące strukturalne strategie polityczne EPB:
- Uznanie planu strategicznego w dziedzinie technologii energetycznych (plan EPSTE) za jeden z kluczowych komponentów tematycznych EPB;
- Poprawa powiązań między badaniami naukowymi i innowacjami a szkolnictwem wyższym w ramach EPB oraz uwolnienie pełnego potencjału europejskich ekosystemów badań naukowych i innowacji;
- Zwiększanie zaufania do nauki dzięki uczestnictwu obywateli, ich zaangażowaniu i komunikacji na temat nauki.
Na najbliższe trzy lata proponuje się następujące działania w ramach EPB:
- Przyspieszenie inwestycji w badania naukowe i innowacje na rzecz transformacji przemysłowej i konkurencyjnej zrównoważoności w Europie;
- Przyspieszenie metodologii nowego podejścia w celu rozwoju badań biomedycznych oraz testowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych;
- Opracowanie spójnych i skoordynowanych ram europejskiego podejścia do rzetelności i etyki w dziedzinie badań naukowych i innowacji w obliczu nowo pojawiających się wyzwań.
OBSZAR PRIORYTETOWY 3: ZWIĘKSZENIE DOSTĘPU DO DOSKONAŁOŚCI W ZAKRESIE BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI W CAŁEJ UNII ORAZ WZMACNIANIE WZAJEMNYCH POWIĄZAŃ MIĘDZY EKOSYSTEMAMI INNOWACJI W CAŁEJ UNII
Doskonałość badawcza obejmuje całą Europę, w różnych grupach wiekowych, dyscyplinach i sektorach. Jej potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany ze względu na znaczne różnice w możliwościach dostępnych dla naukowców i innowatorów w EPB.
Główne podejście w ramach tego obszaru priorytetowego to następująca strukturalna strategia polityczna EPB:
- Zwiększenie dostępu w UE do doskonałości.
Na najbliższe trzy lata proponuje się następujące działanie w ramach EPB:
- Wzmacnianie pozycji badań naukowych i innowacji: nowa epoka w zarządzaniu badaniami naukowymi.
OBSZAR PRIORYTETOWY 4: ROZWIJANIE UZGODNIONYCH INWESTYCJI I REFORM W ZAKRESIE BADAŃ NAUKOWYCH I INNOWACJI
Ponieważ UE koncentruje się na kluczowych obszarach związanych z przyszłą konkurencyjnością, zrównoważonością i dobrostanem, powielanie, zastępowanie lub rozdrabnianie inwestycji i inicjatyw w zakresie badań naukowych i innowacji przyniosłoby efekty odwrotne do zamierzonych. Współpraca transnarodowa sprzyja efektywności dzięki łączeniu zasobów, pozwalając osiągnąć masę krytyczną i zwiększyć efekt mnożnikowy wiedzy, aby pobudzić badania naukowe i innowacje. Zadbanie o to, aby inwestycje te były efektywne i wywierały wpływ, będzie również wymagało w niektórych przypadkach opracowania, wdrożenia i monitorowania reform strukturalnych w krajowych systemach badań i rozwoju. Reformy te mają służyć zwiększeniu doskonałości naukowej, ugruntowaniu kultury waloryzacji wyników badań naukowych, wzmocnieniu powiązań między środowiskiem naukowym a biznesem oraz lepszemu ukierunkowaniu polityki na wspieranie innowacji w przedsiębiorstwach.
W ramach tego celu nie proponuje się żadnej konkretnej strukturalnej strategii politycznej EPB ani konkretnych działań. Komisja Europejska i państwa członkowskie są jednak zdecydowane nadal ściśle współpracować, korzystając z zestawu istniejących instrumentów. Dokładniej rzecz ujmując, oczekuje się, że wdrożenie środków w zakresie badań naukowych i innowacji w ramach unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności pobudzi krajowe zdolności w dziedzinie badań naukowych i innowacji, zwłaszcza w krajach, które nadal pozostają w tyle.
W ramach europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej Komisja Europejska przeprowadza dogłębną analizę krajowych systemów badań naukowych i innowacji oraz wydaje zalecenia dla poszczególnych krajów dotyczące sposobów pobudzenia potencjału innowacyjnego danego kraju. Następnie Komisja monitoruje dalsze działania polityczne państw członkowskich, by ocenić postępy w niwelowaniu stwierdzonych luk w badaniach naukowych i innowacjach. W kontekście wsparcia ich wysiłków na rzecz poprawy systemów badań naukowych i innowacji w drodze reform, państwa członkowskie i, w stosownym przypadku, państwa stowarzyszone mogą otrzymać pomoc ekspercką w ramach narzędzia wspierania polityki programu "Horyzont", instrumentu, który okazał się bardzo przydatny dla poprawy kształtowania polityki i określania ścieżek reform, oraz w ramach dwustronnego wzmocnionego dialogu politycznego z państwami członkowskimi i, w stosownym przypadku, z państwami stowarzyszonymi poświęconego wspólnie uzgodnionym tematom dotyczącym badań naukowych i innowacji.
4. Jako centralny mechanizm zarządzania EPB należy utrzymać ugruntowane ramy współpracy w kontekście ERAC, które zapewniają jasne doradztwo strategiczne i strategiczne ukierunkowanie w zakresie badań naukowych i innowacji, oraz w kontekście Forum EPB - odpowiedzialne za poprawę koordynacji na rzecz skutecznego realizowania programu polityki w zakresie EPB. Realizacja kolejnego programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027 pozostanie inkluzywnym i przejrzystym przedsięwzięciem na wszystkich szczeblach sprawowania rządów, aby sprzyjać współtworzeniu programu i wspólnej odpowiedzialności za program. Forum EPB powinno nadal identyfikować nowe wyzwania wykraczające poza działania przewidziane w programie polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027, które wymagają współpracy między krajami i są objęte Paktem na rzecz badań naukowych i innowacji, takie jak monitorowanie wolności badań naukowych i wzmacnianie pozycji Europy jako światowego lidera w nauce.
5. Strukturalne strategie polityczne EPB i działania w ramach EPB powinny być wdrażane przez państwa członkowskie dobrowolnie i w oparciu o zasadę zmiennej geometrii, zgodnie z pkt 2 niniejszego zalecenia. Zaleca się, aby państwa członkowskie angażowały swoje regiony i krajowe zainteresowane strony we wspieranie realizacji programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027. Skoordynowana realizacja powinna obejmować zapewnienie aktywnego i szerokiego zaangażowania zainteresowanych stron na szczeblu UE w całym spektrum - od badań naukowych po innowacje i wprowadzanie na rynek. Należy dokonać przeglądu kategorii zainteresowanych stron w ramach Forum EPB, aby postarać się zapewnić optymalną reprezentację różnych interesów, w szczególności sektora prywatnego i społeczeństwa obywatelskiego.
6. Państwa członkowskie i Komisja Europejska powinny wspierać pełne zaangażowanie państw stowarzyszonych w ramach programu "Horyzont Europa" i organizacji parasolowych zrzeszających zainteresowane strony na szczeblu UE w realizację programu polityki w zakresie EPB na lata 2025-2027.
7. Inwestycje w badania naukowe i innowacje w UE nie dorównują obecnym aspiracjom i utrzymują się poniżej poziomu inwestycji wielu jej konkurentów na świecie. Obecnie UE wydaje około 2,3 % swojego PKB na badania i rozwój, czyli znacznie poniżej celu 3 % określonego w 2002 r. w deklaracji barcelońskiej. Aby sprostać wieloaspektowemu wyzwaniu, jakim jest osiągnięcie celu 3 % PKB, potrzebne jest odnowione zobowiązanie polityczne na rzecz pobudzenia publicznych i prywatnych inwestycji w badania naukowe i rozwój w ramach dostępnych środków. Konieczne są również dalsze reformy w celu poprawy krajowych ekosystemów badań naukowych i innowacji oraz zmaksymalizowania wpływu wzrostu inwestycji w badania naukowe i innowacje. Państwa członkowskie i Komisja powinny kontynuować wysiłki w tym kierunku także poprzez realizację działań spoza obszaru priorytetowego Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji "Rozwijanie uzgodnionych inwestycji i reform w zakresie badań naukowych i innowacji".
8. Komisja Europejska powinna nadal wdrażać mechanizm monitorowania EPB określony w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie i szczegółowo opisany w dok. pt. "Ramy przyszłego mechanizmu monitorowania EPB" przedstawionym Radzie przez Komisję w dniu 10 czerwca 2022 r. 6 Mechanizm monitorowania EPB będzie służył ocenie postępów w realizacji priorytetów EPB określonych w Pakcie na rzecz badań naukowych i innowacji. Mechanizm monitorowania EPB powinien obejmować:
(1) regularnie aktualizowaną tablicę wyników EPB służącą monitorowaniu postępów w osiąganiu celów EPB zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym;
(2) sporządzane co trzy lata sprawozdanie Komisji dla Rady z monitorowania EPB służące przeglądowi realizacji programu polityki w zakresie EPB;
(3) sporządzane co trzy lata sprawozdania krajowe dotyczące EPB służące przeglądowi postępów państw w realizacji programu polityki w zakresie EPB, przy czym należy zapewnić, by nie spowodowało to dodatkowego obciążenia państw członkowskich.
Państwa członkowskie powinny nadal wymieniać się informacjami na temat EPB, w szczególności dostarczając dane i informacje za pośrednictwem platformy dotyczącej polityki w zakresie EPB. Państwa członkowskie powinny również propagować wdrażanie strukturalnych strategii politycznych EPB i działań w ramach EPB oraz odnośnych wyników w swoich krajach, korzystając z dostępnego wsparcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2025 r.
Nowa grupa osób uprawnionych z niepełnosprawnością do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.
27.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.
27.12.2025W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3593 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie Rady z dnia 24 czerwca 2025 r. w sprawie programu polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej na lata 2025-2027 |
| Data aktu: | 24/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2025 |