Język postępowania: polski
(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Rzeczpospolita Polska (Przedstawiciel: B. Majczyna, pełnomocnik)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania wnoszącego odwołanie
- uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 5 lutego 2025 r. w sprawach połączonych T-830/22 i T-156/23 P olska/Komisja (EU:T:2025:131), w całości,
- stwierdzenie częściowej nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 12 października i 23 listopada 2022 r. oraz z dnia 13 stycznia 2023 r. w przedmiocie odzyskania przez potrącenie kwot należnych z tytułu dziennej okresowej kary pieniężnej nałożonej przez wiceprezesa Trybunału w postanowieniu z dnia 27 października 2021 r., wydanym w sprawie Komisja/Polska (C-204/21 R, EU:C:2021:878), w zakresie 50 % wskazanych w tych decyzjach kwot do potrącenia za łączny okres od dnia 15 lipca do dnia 28 października 2022 r. oraz
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania w obu instancjach;
ewentualnie,
- uchylenie wyroku w części, tzn. w zakresie w jakim:
a) w pkt 2 sentencji wyroku Sąd oddalił żądanie ewentualne, zmierzające do stwierdzenia częściowej nieważności ww. zaskarżonych decyzji w stosunku do 50 % kwot przedstawionych do potrącenia za łączny okres od dnia 15 lipca do dnia 28 października 2022 r. oraz
b) w pkt 3 sentencji wyroku Sąd obciążył wyłącznie skarżącą kosztami postępowania,
- stwierdzenie częściowej nieważności zaskarżonych decyzji i obciążenie Komisji Europejskiej połową kosztów postępowania w obu instancjach;
ewentualnie
- uchylenie wyroku w całości lub w części (stosownie do żądań powyżej), skierowanie sprawy do ponownego rozpoznania przez Sąd oraz pozostawienie rozstrzygnięcia w sprawie kosztów postępowania do orzeczenia kończącego postępowanie.
Zarzuty i główne argumenty
Wnoszący odwołanie na poparcie odwołania podnosi trzy zarzuty:
1. Zarzut naruszenia art. 279 TFUE poprzez:
a) uchybienie zasadzie proporcjonalności oraz równoważności, co doprowadziło Sąd do stwierdzenia, że ta sama wysokość kary jest proporcjonalna w stosunku do zaniechania wykonania wszystkich środków tymczasowych, jak i w stosunku do zaniechania wykonania połowy z nich,
b) błędną rekonstrukcję charakteru środków tymczasowych zarządzonych wobec Polski, co doprowadziło Sąd do stwierdzenia, że środki te podlegają wykonaniu, pomimo że odpadła podstawa ich przyjęcia, tj. do nadania im charakteru sankcji nieznanej prawu Unii,
c) błędną rekonstrukcję skutku środków tymczasowych zarządzonych wobec Polski poprzez powiązanie skutku ex nunc postanowienia w przedmiocie tych środków tymczasowych z zakresem temporalnym ich obowiązywania, co skutkowało błędnym przyjęciem, że postanowienie z dnia 27 października 2021 r. wiąże co do ustalonej w nim wysokości okresowej kary pieniężnej pomimo, że miała miejsce istotna zmiana okoliczności stanowiących podstawę jej nałożenia (tj. błędnym przyjęciem, że wysokość kary pieniężnej pobranej bądź potrąconej przez Komisję za okres przed dniem wydania postanowienia z dnia 21 kwietnia 2023 r. w sprawie Komisja/Polska (C-204/21 R-RAP, EU:C:2023:334), w żadnym przypadku nie mogła być niższa niż określona w postanowieniu z dnia 27 października 2021 r.),
d) błędną rekonstrukcję roli Komisji w egzekwowaniu kary pieniężnej zarządzonej tytułem środka tymczasowego, co skutkowało zanegowaniem przez Sąd zobowiązania Komisji do monitorowania faktu oraz stopnia jego wykonania i zaprzestania egzekwowania kary w przypadku stwierdzenia realizacji zobowiązań zabezpieczonych tą karą;
2. Zarzut naruszenia zasady nulla poena sine culpa, co doprowadziło Sąd do stwierdzenia, że kara pieniężna z tytułu zaniechania podjęcia określonych działań może być uznana za należną i wyegzekwowana również w okresie po podjęciu tych działań;
3. Zarzut naruszenia art. 101 i art. 102 w związku z art. 98 rozporządzenia 2018/10461 1 poprzez przyjęcie, że Komisja uprawniona była do zastosowania procedury odzyskiwania całości należności przedstawionych w zaskarżonych decyzjach, w tym w drodze potrącenia, pomimo że postanowienie z dnia 27 października 2021 r. nakładało dzienną karę pieniężną w okresie do dnia wykonania postanowienia z dnia 14 lipca 2021 r., wydanego w sprawie Komisja/Polska (C-204/21 R, EU:C:2021:593), zaś z dniem 15 lipca 2022 r. przestała być stosowana część (połowa) przepisów, których zawieszenia stosowania wymagało postanowienie z dnia 14 lipca 2021 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3506 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-296/25 P: Odwołanie wniesione w dniu 22 kwietnia 2025 r. przez Rzeczpospolitą Polską od wyroku Sądu z dnia 5 lutego 2025 r. w sprawach połączonych T-830/22 i T-156/23, Rzeczpospolita Polska przeciwko Komisji Europejskiej |
| Data aktu: | 07/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 07/07/2025 |