– uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
– uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1 ,
– po konsultacji z Wydziałem Prawnym Parlamentu Europejskiego, Komitetem Pracowniczym Parlamentu Europejskiego, Komitetem ds. Równości Szans dla Kobiet i Mężczyzn oraz Różnorodności Parlamentu Europejskiego a także inspektorem ochrony danych Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) instytucje unijne mają obowiązek umożliwienia obywatelom i stowarzyszeniom przedstawicielskim - za pomocą odpowiednich środków - wypowiadanie się i publiczną wymianę poglądów we wszystkich dziedzinach działania Unii. Ponadto w art. 11 ust. 2 TUE przewidziano, że instytucje unijne muszą utrzymywać otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim.
(2) Zgodnie z art. 15 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii działają z jak największym poszanowaniem zasady otwartości w celu wspierania dobrych rządów i zapewnienia uczestnictwa społeczeństwa obywatelskiego.
(3) Tytuł II Regulaminu pracowniczego urzędników i Warunków zatrudnienia innych pracowników Unii, ustanowionego w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 2 określa prawa i obowiązki urzędników, wyraźnie określając ich postępowanie i obowiązki.
(4) Parlament dąży do zapewnienia swojej uczciwości, niezależności i rozliczalności, które mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania zaufania obywateli Unii do legalności procedur politycznych, ustawodawczych i administracyjnych Unii. Zobowiązanie to należy przełożyć na konkretne wymogi dotyczące spotkań członków kadry kierowniczej Parlamentu czynnie zatrudnionych w Sekretariacie Generalnym.
(5) Instytucje-sygnatariusze porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (zwanego dalej "porozumieniem międzyinstytucjonalnym dotyczącym obowiązkowego rejestru przejrzystości") zobowiązały się do przestrzegania zasady warunkowości, zgodnie z którą wpis do rejestru jest warunkiem koniecznym prowadzenia przez przedstawicieli grup interesu niektórych działań objętych zakresem stosowania. Instytucje-sygnatariusze wdrażają tę zasadę w drodze indywidualnych decyzji na podstawie uprawnień przysługujących im w zakresie organizacji wewnętrznej.
(6) Zasada warunkowości powinna mieć zastosowanie do zaplanowanych spotkań związanych z działalnością parlamentarną organizowanych między przedstawicielami grup interesu a członkami kadry kierowniczej administracji Parlamentu.
(7) Informacje o zaplanowanych spotkaniach członków kadry kierowniczej z przedstawicielami grup interesu i przedstawicielami organów publicznych państw trzecich w związku z działalnością parlamentarną należy zgłaszać i publikować w celu zapewnienia otwartej, skutecznej i niezależnej administracji Parlamentu.
(8) Niektóre działania oraz podmioty wymienione w art. 4 porozumienia międzyinstytucjonalnego dotyczącego obowiązkowego rejestru przejrzystości nie wchodzą w zakres stosowania tego porozumienia i w związku z tym nie powinny być objęte definicją "przedstawiciela grupy interesu" zawartą w niniejszej decyzji.
(9) Obywatele Unii odwiedzający budynki Parlamentu, osoby składające petycje i dziennikarze uczestniczący w konferencjach prasowych lub innych wydarzeniach informacyjnych organizowanych na ich rzecz nie powinni być uznawani za przedstawicieli grup interesu w rozumieniu niniejszej decyzji. Na tej samej zasadzie ogólne sesje informacyjne i działania komunikacyjne służb Parlamentu mające na celu dotarcie do odbiorców ze środowisk opiniotwórczych nie powinny być uważane za zaplanowane spotkania w rozumieniu niniejszej decyzji.
(10) W świetle zobowiązania Parlamentu do zapewnienia uczciwości, niezależności i rozliczalności a także zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/1725 3 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 lit. a), należy umożliwić publikację imion i nazwisk członków kadry kierowniczej deklarujących zaplanowane spotkanie na podstawie niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3328 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2025 r. ustanawiająca przepisy dotyczące warunkowości oraz zgłaszania i publikowania informacji o spotkaniach kadry kierowniczej Parlamentu z przedstawicielami grup interesu i przedstawicielami organów publicznych państw trzecich |
| Data aktu: | 05/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2025 |