Sprawa T-183/25: Skarga wniesiona w dniu 17 marca 2025 r. - Lukoil/Parlament i in

Skarga wniesiona w dniu 17 marca 2025 r. - Lukoil/Parlament i in.
(Sprawa T-183/25)

(C/2025/3299)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Oil Company "Lukoil" PAO (Moskwa, Rosja) (przedstawiciele: B. Lebrun i C. Alter, adwokaci)

Strona pozwana: Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności, na podstawie art. 263 TFUE, decyzji sekretariatu rejestru służącego przejrzystości (zwanego dalej "sekretariatem") Ares(2025)456081 z dnia 21 stycznia 2025 r., w której stwierdzono odmowę dokonania ponownej oceny kwalifikowalności strony skarżącej jeżeli chodzi o wpisanie jej do rejestru służącego przejrzystości i wykluczono ją z tego powodu z owego rejestru;

- obciążenie stron pozwanych wszystkimi kosztami postępowania

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia i zasady dobrej administracji. Strona skarżąca podnosi wobec spornej decyzji, że naruszono w niej obowiązek uzasadnienia oraz obowiązującą w prawie Unii zasadę ogólną dobrej administracji w zakresie, w jakim sporna decyzja skutkuje wykluczeniem PAO Lukoil z rejestru służącego przejrzystości w następstwie błędnego oparcia się na warunkach wznowienia postępowania wyjaśniającego określonych w pkt 7.4 załącznika III do Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 20 maja 2021 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1  (zwanego dalej "porozumieniem międzyinstytucjonalnym") i pominięcia warunków określonych w pkt 7.1 tego załącznika III, który określa treść formalnej decyzji zamykającej postępowanie wyjaśniające. Czyniąc to, sekretariat nie uwzględnił informacji przedstawionych przez stronę skarżącą na temat braku naruszenia lit. e) kodeksu postępowania.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia wewnętrznych przepisów proceduralnych, ponieważ sporna decyzja jest przede wszystkim sprzeczna z decyzją sekretariatu z dnia 23 czerwca 2023 r., którą wznowiono już postępowanie wyjaśniające zgodnie z pkt 7.3 i 7.4 załącznika III do porozumienia międzyinstytucjonalnego, ponadto narusza obowiązek przeprowadzenia nowego postępowania wyjaśniającego i sporządzenia sprawozdania z uwzględnieniem wszystkich informacji dostarczonych przez stronę skarżącą (pkt 4.6 załącznika III), a wreszcie nie przestrzega obowiązku uzasadnienia decyzji o zakończeniu postępowania wyjaśniającego ani wskazania w niej obowiązkowych informacji, które powinna była zawierać (pkt 7.1 załącznika III).

3. Zarzut trzeci dotyczący oczywistego błędu w ocenie okoliczności faktycznych niniejszej sprawy ze względu na to, że w spornej decyzji, po pierwsze, nie uwzględniono wznowienia postępowania wyjaśniającego zatwierdzonego już przez sekretariat w dniu 23 czerwca 2023 r., a po drugie, pomylono warunki powiązane ze wznowieniem postępowania wyjaśniającego z elementami, które należy uwzględnić w formalnej decyzji wydanej w następstwie nowego postępowania wyjaśniającego. Warunki pozwalające na wznowienie postępowania wyjaśniającego zgodnie z pkt 7.4 załącznika III odnoszą się bowiem do elementów istniejących przed pierwszą decyzją z dnia 6 marca 2023 r., które nie zostały uwzględnione przez sekretariat. Różnią się one od elementów, które należy wziąć pod uwagę w ramach postępowania wyjaśniającego dotyczącego tego, czy podmiot kwalifikuje się do wpisania do rejestru służącego przejrzystości, które to elementy obejmują wszystkie istotne informacje bez ograniczeń czasowych.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady równości i niedyskryminacji. Strona skarżąca zarzuca sekretariatowi naruszenie ogólnej zasady równości i niedyskryminacji w zakresie, w jakim sporna decyzja jest wynikiem postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego w związku z przynależnością skarżącej do grupy przemysłowej pochodzenia rosyjskiego, co stanowi dyskryminację ze względu na przynależność państwową.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności ze względu na to, że sporna decyzja, nieoparta na żadnych faktach ani dowodach poszlakowych, nie realizuje celu określonego w lit. e) kodeksu postępowania, jakim jest obrona reputacji rejestru służącego przejrzystości, mimo że sekretariat rejestru dysponował innymi środkami równie skutecznymi i mniej naruszającymi prawa strony skarżącej.

6. Zarzut szósty dotyczący nadużycia władzy, ponieważ przy wydawaniu spornej decyzji kierowano się celami innymi niż ratio legis kodeksu postępowania i jego lit. e).

1 Dz.U. 2021, L 207, s. 1.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób uprawnionych z niepełnosprawnością do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3299

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-183/25: Skarga wniesiona w dniu 17 marca 2025 r. - Lukoil/Parlament i in
Data aktu: 24/06/2025
Data ogłoszenia: 24/06/2025