Konkluzje Rady w sprawie wspierania młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych w rozpoczynaniu kariery zawodowej

Konkluzje Rady w sprawie wspierania młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych w rozpoczynaniu kariery zawodowej
(C/2025/3165)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UWZGLĘDNIAJĄC:

1. Fundamentalną wartość kultury jako wspólnego dobra i jako przestrzeni wolności artystycznej i różnorodności kulturowej, a także rolę sektorów kultury i sektorów kreatywnych w rozwoju społeczno-gospodarczym Europy oraz we wzmacnianiu tożsamości europejskiej, poczucia wspólnoty i zasad demokracji.

2. Fakt, że artyści i pracownicy sektorów kultury i sektorów kreatywnych są siłą napędową kreatywności i innowacji, wcielają w życie wartości kulturowe, promują spójność społeczną i gospodarczą Europy, zwiększają dobrobyt, różnorodność i inkluzywność naszych demokratycznych społeczeństw oraz są trwałym czynnikiem rozwoju lokalnego i regionalnego.

3. Rolę młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych w zwiększaniu odporności i zrównoważoności sektora kultury.

4. Kluczowy wkład młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych w różnorodność kulturową w postaci nowych kreatywnych podejść i innowacyjnych koncepcji, a także w utrzymanie i promowanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa 1 .

5. Fakt, że brakuje jasnej definicji "młodych artystów" lub "młodych pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych" w prawie UE i w systemach prawnych państw członkowskich 2 .

6. Fakt, że bez względu na ich rolę lub status jako pracowników zatrudnionych na podstawie stosunku pracy lub osób samozatrudnionych, abstrahując przy tym od nierówności płci i innych rodzajów nierówności, sytuację społeczną i zawodową młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych - w zależności od danego obszaru artystycznego - często cechuje niepewność, praca przerywana i nieprzewidywalny dochód, słaba pozycja w stosunku do zleceniodawców oraz niewystarczający dostęp do zabezpieczenia społecznego lub brak takiego dostępu.

7. Fakt, że młodzi artyści i pracownicy sektorów kultury i sektorów kreatywnych wchodzący na rynek pracy zwykle mają ograniczoną wiedzę na temat przedsiębiorczości, ekonomii, rachunkowości, przepisów prawnych (w tym praw autorskich i innych praw własności intelektualnej) i dostępu do finansowania oraz ograniczoną znajomość kwestii zabezpieczenia społecznego.

8. Fakt, że młodzi artyści i pracownicy sektorów kultury i sektorów kreatywnych, pomimo wykształcenia artystycznego, często nie znajdują zatrudnienia wysokiej jakości w sektorach kultury i sektorach kreatywnych lub są zmuszeni poszukiwać dodatkowych źródeł utrzymania.

9. Rolę publicznych i prywatnych instytucji kultury w tworzeniu możliwości zatrudnienia - w tym poprzez dostarczanie informacji na temat zatrudnienia i mentoringu itp. - dla młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych.

10. Zapotrzebowanie na inicjatywy mające na celu wspieranie młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych rozpoczynających pracę w zawodzie, a także potrzebę bardziej systematycznego podejścia do wspierania takich osób.

11. Fakt, że młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych postrzega się ogólnie jako osoby nisko opłacane i że należy im się sprawiedliwe i adekwatne wynagradzanie stosownie do ich wykształcenia, rzeczywistych kompetencji i doświadczenia zawodowego 3 .

12. Niską świadomość społeczną na temat wagi i charakteru pracy związanej z sektorami kultury i sektorami kreatywnymi oraz na temat złożoności procesu twórczego.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY NA ODPOWIEDNIM SZCZEBLU:

13. Dostrzegły specyfikę zawodów artystycznych i trudne warunki pracy w tych zawodach, w tym bariery związane z niepełnosprawnością i płcią, a także przeszkody ze względu na pochodzenie społeczne i rasowe, potrzebę traktowania takich zawodów jako źródła utrzymania oraz potrzebę należytego poszanowania praw autorskich i praw pokrewnych oraz innych praw własności intelektualnej przysługujących artystom i pracownikom sektorów kultury i sektorów kreatywnych w związku z efektami ich działalności zawodowej.

14. Dostrzegły znaczenie zdrowia psychicznego i wyzwania, z którymi mogą mierzyć się młodzi artyści i pracownicy sektorów kultury i sektorów kreatywnych, a także zachęcały do opracowywania odpowiednich środków wsparcia.

15. Rozważyły opracowanie lub poprawę odpowiedniego zabezpieczenia społecznego i odpowiednich praw socjalnych przysługujących młodym artystom i pracownikom sektorów kultury i sektorów kreatywnych.

16. W stosownych przypadkach dążyły do rozwijania treści w ramach edukacji artystycznej, aby ułatwić młodym ludziom nabywanie wszystkich kompetencji niezbędnych w sektorach kultury i sektorach kreatywnych oraz zdobywanie wiedzy o ważnych kwestiach, takich jak możliwości zatrudnienia; przedsiębiorczość; uczciwe praktyki; prawa autorskie i szersze ramy własności intelektualnej; narzędzia cyfrowe i technologiczne, w tym sztuczna inteligencja (AI) - zarówno jej potencjalne zastosowania, jak i możliwe zagrożenia; prawa i obowiązki prawne; zabezpieczenie społeczne; zwalczanie przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć oraz, szerzej, zwalczanie wszelkich form dyskryminacji; promocja i marketing; budowanie obecności w wymiarze internetowym oraz nawiązywanie relacji z odbiorcami cyfrowymi.

17. Zachęcały interesariuszy zajmujących się edukacją artystyczną do opracowywania projektów objętych wsparciem w ramach unijnego programu Erasmus+ służących edukacji młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych i rozwijaniu ich umiejętności.

18. Zachęcały interesariuszy zajmujących się edukacją artystyczną do dalszego rozwijania i wzmacniania roli, jaką odgrywają ich ośrodki doradztwa zawodowego lub podobne instytucje, lub - w stosownych przypadkach - zachęcały do współpracy między opiekunami kariery i instytucjami kultury działającymi w krajach UE.

19. Nadal wspierały obecność w sektorach kultury i sektorach kreatywnych młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych poprzez dostarczanie informacji na temat programu "Kreatywna Europa" oraz innych odpowiednich programów i inicjatyw europejskich, w tym funduszy polityki spójności.

20. Promowały i ułatwiały, w stosownych przypadkach, nieformalne i pozaformalne formy uczenia się dla wszystkich (np. poprzez sztukę amatorską) oraz uczenie się przez całe życie młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych (np. poprzez warsztaty i rezydencje artystyczne), aby stymulować ich rozwój i wyposażać w know-how i umiejętności niezbędne do nadania impetu ich karierze zawodowej.

21. Rozważyły rozwijanie i promowanie istniejących multidyscyplinarnych sieci współpracy między artystami i pracownikami sektorów kultury i sektorów kreatywnych pracującymi w różnych sektorach kultury i sektorach kreatywnych, wraz z przedstawicielami administracji publicznej, biznesu, przemysłu i środowisk akademickich, w tym w regionach najbardziej oddalonych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, a także w krajach i terytoriach zamorskich.

22. Wspierały debiuty i efekty działalności twórczej i artystycznej w różnych sektorach kultury i sektorach kreatywnych oraz dbały o lepsze wyeksponowanie młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych rozpoczynających karierę zawodową, zarówno w tradycyjnych, jak i nowych dziedzinach, między innymi poprzez tworzenie specjalnych programów.

23. Rozważyły promowanie i rozwijanie skutecznych systemów wsparcia i systemów zachęt do prywatnego patronatu, przeznaczonych dla młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych jako grupy niedostatecznie reprezentowanej na rynku pracy, dbając przy tym o ujęcie w strategiach finansowania sprawiedliwych zasad dotyczących adekwatnego wynagrodzenia i odpowiednich warunków pracy.

24. Utrzymywały i dalej rozwijały programy stypendialne dla młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych.

25. Rozważyły rozwijanie i promowanie istniejących instrumentów lub tworzenie nowych (np. w formie portalu internetowego / przewodnika / biuletynu) poświęconych przydatnym informacjom, najlepszym praktykom i wiadomościom dotyczącym rynku pracy dla młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych, a także rozwijanie wiedzy na temat zatrudnienia młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych, w tym osób z niepełnosprawnościami i osób o mniejszych szansach.

26. Rozważyły wspieranie i ułatwianie inicjatyw, które bezpośrednio łączą mających ugruntowaną pozycję artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych z młodymi artystami i pracownikami tych sektorów, takich jak specjalne sesje służące nawiązywaniu kontaktów, wydarzenia umożliwiające tworzenie sieci kontaktów lub programy mentorskie, aby pomóc wypełnić lukę między etapem edukacji a etapem zatrudnienia w sektorach kultury i sektorach kreatywnych.

27. Utrzymały swój aktualizowany wkład w mapę CreativesUnite dotyczącą warunków pracy w sektorach kultury i sektorach kreatywnych oraz mapę działań, w tym działań mających zastosowanie do artystów ukraińskich 4 .

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY NA ODPOWIEDNICH SZCZEBLACH I W SWOICH OBSZARACH KOMPETENCJI:

28. Zgodnie z dyskusjami w Radzie i Parlamencie Europejskim - promowały warunki sprzyjające korzystnej sytuacji społecznej i zawodowej młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych jako kluczową kwestię w przyszłych strategicznych ramach UE w dziedzinie kultury, w kolejnym planie prac UE w dziedzinie kultury, a także w bieżącym dialogu z europejskimi partnerami społecznymi i interesariuszami.

29. Zachęcały młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych do uczestnictwa w istniejących programach, takich jak "Kreatywna Europa" (w tym "Culture Moves Europe"), Erasmus+, program Erasmus dla młodych przedsiębiorców i "Horyzont Europa". Ponadto tworzyły, w stosownych przypadkach, zachęty, by umożliwić młodym artystom i pracownikom sektorów kultury i sektorów kreatywnych wymianę najlepszych praktyk i zdobywanie doświadczenia w państwach członkowskich UE i innych krajach uczestniczących w tych programach. W tym celu należy wspierać inicjatywy przewidujące sesje informacyjne lub wspólne platformy komunikacyjne z udziałem krajowych punktów kontaktowych programów Erasmus+, "Kreatywna Europa" i "Horyzont Europa".

30. W dalszym ciągu promowały program "Kreatywna Europa", w tym działanie na rzecz mobilności "Culture Moves Europe" i inne inicjatywy umożliwiające młodym artystom i pracownikom sektorów kultury i sektorów kreatywnych udział w indywidualnych projektach mobilności kulturalnej i rezydencjach we wszystkich krajach objętych programem "Kreatywna Europa" i ewentualnie poza nimi, co może pomóc im w rozwijaniu i zacieśnianiu międzynarodowych kontaktów zawodowych.

31. Wspierały projekty obejmujące badania nad sytuacją młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych rozpoczynających działalność na rynku pracy, z uwzględnieniem kwestii prawa pracy, opodatkowania i ochrony socjalnej.

32. Propagowały wartość dodaną dialogu społecznego jako narzędzia służącego poprawie warunków pracy młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych na szczeblu krajowym i unijnym oraz wspierały działania oparte na już zrealizowanych pracach na szczeblu UE w zakresie mobilności, opodatkowania (w tym VAT), zabezpieczenia społecznego, bezpieczeństwa i higieny pracy, dostarczania informacji oraz innych kwestii dotyczących artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych, a także promowały wymianę know-how i najlepszych praktyk w tych sektorach.

33. Przy pełnym poszanowaniu ich autonomii zalecały instytucjom kultury i organom zbiorowego zarządzania promowanie udziału młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych w procesie decyzyjnym.

34. Rozważyły włączenie danych dotyczących młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych do statystyk publicznych, tam gdzie to stosowne i bez nakładania nadmiernych obciążeń administracyjnych.

35. W celu zwiększenia adekwatności programów kształcenia i szkolenia pod względem zapewnianych umiejętności promowały - w stosownych przypadkach - regularne i porównywalne ogólnoeuropejskie systemy monitorowania losów absolwentów oparte na ogólnoeuropejskim doświadczeniu zdobytym w ramach projektu pilotażowego Eurograduate.

36. Ułatwiały i wspierały możliwości transgranicznego przenoszenia kompetencji w sektorach kultury i sektorach kreatywnych.

37. Rozważyły wspieranie tworzenia i rozwijania wysokiej jakości staży dla młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych, a także wymian kulturalnych i twórczych ułatwianych za pośrednictwem odpowiednich programów i inicjatyw europejskich, w tym funduszy spójności, co może pomóc w wymianie najlepszych praktyk oraz powiązaniu organizacji zajmujących się kształceniem i szkoleniem i organizacji młodzieżowych z organizacjami działającymi w sektorach kultury i sektorach kreatywnych.

38. Nadal wspierały, w stosownych przypadkach, wymiar programu Erasmus+ dotyczący kultury, który wspomaga projekty mobilności i współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego w dziedzinie sztuki i kultury, daje młodym ludziom możliwości odkrywania kultury i angażowania się w nią oraz umożliwia licznym instytucjom i stowarzyszeniom zajmującym się dziedzictwem kulturowym opracowywanie własnych programów edukacyjnych.

39. Rozważyły wspieranie młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych mających ograniczone możliwości, takich jak osoby należące do mniejszości lub osoby z państw trzecich stowarzyszonych z programem "Kreatywna Europa" oraz artyści zagrożeni i przesiedleni przybywający do UE, aby pomóc im w poprawie ich sytuacji zarobkowej i zwiększeniu ich konkurencyjności na rynku pracy (poprzez inicjatywy takie jak rezydencje artystyczne, doradztwo prawne, kursy, szkolenia i fundusze na rzecz promowania kreatywności).

40. Wykorzystywały i dalej rozwijały funkcjonujące platformy, które prezentują najlepsze praktyki 5  istniejące w państwach członkowskich służące lepszemu eksponowaniu młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych.

41. Do roku 2029 podsumowały wdrażanie niniejszych konkluzji.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

42. Rozważyła dokonanie mapowania istniejących w państwach członkowskich definicji młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych z myślą o umożliwieniu porównywania danych między państwami i różnymi obszarami/dziedzinami.

43. W oparciu o sukces programu "Kreatywna Europa" promowała dalsze inicjatywy poświęcone ogólnie młodym artystom i pracownikom sektorów kultury i sektorów kreatywnych.

44. Podjęła próbę uproszczenia procedur składania wniosków o finansowanie unijne z myślą o zmniejszeniu obciążeń administracyjnych dla młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych.

45. Rozważyła rozwijanie możliwości skierowanych do młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych w ramach istniejących programów europejskich i odpowiednich przyszłych strategii politycznych.

46. W dalszym ciągu rozwijała istniejące sieci tematyczne dla artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych w różnych sektorach kultury i sektorach kreatywnych 6 , współfinansowane z programu "Kreatywna Europa", z myślą o uwolnieniu potencjału młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych rozpoczynających karierę zawodową.

47. Nadal wspierała badania w tej dziedzinie, w tym badania przekrojowe; prowadziła analizy na styku kultury i różnych dziedzin nauki i gospodarki oraz rozważyła utworzenie finansowanych przez UE interdyscyplinarnych sieci badawczych, ze szczególnym uwzględnieniem młodych artystów i pracowników sektorów kreatywnych, w celu badania powiązań między działalnością kulturalną i twórczą a nauką, technologią, gospodarką, innowacjami społecznymi i zdrowiem.

europe-culture-strand/european-platforms; Program Rozwoju Artystów finansowany przez Instytut EBI: https://institute.eib.org/ whatwedo/arts/artists-residencies/.

ZAŁĄCZNIK

Definicje:

Do celów niniejszych konkluzji:

- za młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych uważa się osoby w wieku od 18 do 30 lat, a także artystów wschodzących i nowych pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych, niezależnie od wieku, będących na początku kariery;

- sektory kultury i sektory kreatywne oznaczają wszystkie sektory 7 :

a) w których działalność, w wielu przypadkach mająca potencjał tworzenia innowacji i miejsc pracy, w szczególności w zakresie własności intelektualnej:

(i) opiera się na wartościach kulturowych oraz na ekspresji artystycznej lub innej indywidualnej lub zbiorowej ekspresji twórczej; oraz

(ii) obejmuje rozwój, tworzenie, produkcję, rozpowszechnianie i ochronę dóbr i usług, które ucieleśniają ekspresję kulturalną, artystyczną lub inną ekspresję twórczą, a także związane z nią funkcje takie jak edukacja lub zarządzanie;

b) niezależnie od tego:

(iii) czy działalność tych sektorów jest zorientowana rynkowo czy nie;

(iv) jakiego typu struktura tę działalność prowadzi; oraz

(v) w jaki sposób dana struktura jest finansowana.

Sektory te obejmują między innymi architekturę, archiwa, biblioteki i muzea, rzemiosło artystyczne, sektor audiowizualny (w tym film, telewizję, gry wideo i multimedia), materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe, projektowanie (w tym projektowanie mody), festiwale, muzykę, literaturę, sztuki performatywne (w tym teatr i taniec), książki i działalność wydawniczą, radio i sztuki wizualne.

Dokumenty źródłowe:

- Rezolucja Rady w sprawie planu prac UE w dziedzinie kultury na lata 2023-2026 (2022/C 466/01)

- Konkluzje Rady w sprawie dostępu młodzieży do kultury (Dz.U. C 326 z 3.12.2010, s. 2)

- Konkluzje Rady w sprawie pobudzania kreatywności i innowacyjności młodych ludzi (Dz.U. C 169 z 15.6.2012, s. 1)

- Konkluzje Rady w sprawie młodego pokolenia twórców (2019/C 189/06)

- Konkluzje Rady w sprawie młodych ludzi i przyszłości pracy (2019/C 189/06)

- Konkluzje Rady w sprawie odbudowy, odporności i zrównoważonego charakteru sektora kultury i sektora kreatywnego (2021/C 209/03)

- Konkluzje Rady pt. "Intensyfikowanie wymiany międzykulturowej przez mobilność artystów i osób zawodowo związanych z sektorem kultury i sektorem kreatywnym oraz wielojęzyczność w epoce cyfrowej" (2022/C 160/07)

- Konkluzje Rady w sprawie zagrożonych i przesiedlonych artystów (2023/C 185/09)

- Konkluzje Rady w sprawie poprawy i wspierania dostępu do kultury (C/2024/7446)

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/818 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające program "Kreatywna Europa" (2021-2027) i uchylające rozporządzenie (UE) nr 1295/2013

- Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2021 r. w sprawie sytuacji artystów i odbudowy życia kulturalnego w UE (2020/2261(INI))

- Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2023 r. zawierająca zalecenia dla Komisji w sprawie unijnych ram dotyczących sytuacji społecznej i zawodowej artystów i pracowników sektora kultury i sektora kreatywnego (2023/2051(INL))

- Sprawozdanie grupy ekspertów działającej w ramach otwartej metody koordynacji na temat statusu i warunków pracy artystów i osób zawodowo związanych z sektorem kultury i sektorem kreatywnym: https://op.europa.eu/en/ publication-detail/-/publication/01fafa79-1a13-11ee-806b-01aa75ed71a1/language-en

- Sprawozdanie w ramach dialogu "Głosy kultury": "Youth, Mental Health and Culture" [Młodzież, zdrowie psychiczne i kultura], 2023

- Platforma przedstawiająca warunki pracy artystów, funkcjonująca w ramach portalu CreativesUnite, na której zamieszcza się i aktualizuje wyniki ankiety grupy ekspertów działającej w ramach otwartej metody koordynacji oraz ustalenia tej grupy: https://creativesunite.eu/work-condition/

- Konwencja UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego (2005)

- Projekt pilotażowy Eurograduate: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/51f88c2e-a671-11ea-bb7a- 01aa75ed71a1/language-en

- Karta z Porto Santo "Kultura a promowanie demokracji: w kierunku europejskiego obywatelstwa kulturowego", 2021

- Zalecenie w sprawie statusu artysty, UNESCO, 1980

- Wzmacnianie kreatywności: wdrażanie zalecenia UNESCO z 1980 r.; piąte konsultacje globalne, 2023

- Defending Creative Voices: Artists in emergencies, Learning from the safety of journalists [Obrona twórczych głosów: artyści w sytuacjach kryzysowych - korzystanie z doświadczeń związanych z bezpieczeństwem dziennikarzy], UNESCO, 2023

- Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie układów zbiorowych dotyczących warunków pracy osób pracujących na własny rachunek niezatrudniających pracowników

- Zalecenie Rady z dnia 13 maja 2024 r. "Europa w ruchu" - oferowanie wszystkim możliwości w zakresie mobilności edukacyjnej (Europa.eu)

- Ramy UNESCO na rzecz edukacji kulturalnej i artystycznej, 2024

1 Oenzetowski Pakt na rzecz przyszłości przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne ONZ na Szczycie Przyszłości w dniu 22 września 2024 r.
2 Terminy użyte w niniejszym dokumencie wyjaśniono dokładniej w załączniku w części "Definicje".
3 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2023 r. zawierająca zalecenia dla Komisji w sprawie unijnych ram dotyczących sytuacji społecznej i zawodowej artystów i pracowników sektora kultury i sektora kreatywnego (2023/2051(INL)).
5 Np. europejskie platformy promujące wschodzących artystów (2021-2023): https://culture.ec.europa.eu/creative-europe/creative-
7 Ze szczególnym naciskiem na sektory wymienione w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/818 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiającego program "Kreatywna Europa" (2021-2027) i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1295/2013.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3165

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie wspierania młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych w rozpoczynaniu kariery zawodowej
Data aktu: 04/06/2025
Data ogłoszenia: 04/06/2025