PODKREŚLAJĄ, ŻE:
1. W świetle obecnych dynamicznych wyzwań, z którymi mierzy się młodzież w Unii Europejskiej, i uwzględniając sprawozdanie Komisji Europejskiej w sprawie śródokresowej oceny strategii UE na rzecz młodzieży 1 oraz zalecenia z poprzednich cyklów unijnego dialogu młodzieżowego, odnotowuje się rosnącą potrzebę dokonania przeglądu rezolucji Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym 2 .
2. W komunikacie Komisji w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022 3 , w sprawozdaniu Komisji w sprawie śródokresowej oceny strategii UE na rzecz młodzieży 4 i w konkluzjach Rady w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022 5 zaznaczono, że należy dążyć do tego, by głos młodzieży miał większą wagę, i zapewnić jej możliwość kształtowania Unii Europejskiej teraz i w przyszłości. Unijny dialog młodzieżowy to podstawowy europejski mechanizm w tym kontekście.
3. Utrzymanie znaczenia i oddziaływania unijnego dialogu młodzieżowego jest kluczowe dla realizacji celów Unii, którymi są inkluzywność, spójność i zaangażowanie demokratyczne 6 . Dialog ten powinien być nadal merytoryczny, podlegać dostosowaniom, odpowiadać na zmieniające się potrzeby i aspiracje młodzieży i być z nimi zbieżny; tym samym powinien wzmacniać zobowiązanie UE do wspierania aktywności, zaangażowania i upodmiotowienia młodzieży w całej Europie.
4. Unijny dialog młodzieżowy jest jednym z ważniejszych mechanizmów Unii umożliwiających uczestnictwo młodzieży i może być inspiracją dla reszty świata. Najważniejsze elementy tego mechanizmu to: bezpośredni dialog między młodymi ludźmi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, międzynarodowymi pozarządowymi organizacjami młodzieżowymi i naukowcami, z jednej strony, a decydentami reprezentującymi wszystkie szczeble, z drugiej strony, konsultacje z młodzieżą w istotnych dla niej sprawach i stałe partnerstwo w zakresie zarządzania procesem unijnego dialogu młodzieżowego na wszystkich poziomach. W kontekście prowadzenia unijnego dialogu młodzieżowego i zgodnie ze strategią UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 7 europejskie cele młodzieżowe powinny służyć "jako źródło inspiracji i wskazówek dla UE, państw członkowskich oraz właściwych interesariuszy i organów" 8 .
5. Strategia UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 wyszczególnia szereg aspektów systematyzujących prowadzenie unijnego dialogu młodzieżowego:
a) wykorzystywanie wcześniejszych doświadczeń,
b) dążenie do jasności i prostoty procesu,
c) praca w 18-miesięcznych cyklach jako rozwiązanie preferowane,
d) określenie jednego priorytetu tematycznego w każdym cyklu,
e) realizowanie stosownego planu prac,
f) zapewnienie elastyczności podmiotom uczestniczącym w zarządzaniu dialogiem i w jego prowadzeniu,
g) stały nadzór i monitorowanie wyników pod kątem jakości oraz wpływu całego procesu,
h) uznanie roli krajowych grup roboczych, czyli podmiotów na szczeblu państw członkowskich odpowiedzialnych za organizowanie konsultacji, propagowanie dialogu z młodzieżą i zwiększanie jego wpływu 9 . Zgodnie ze strategią UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 "państwa członkowskie zachęcane są do umożliwienia uczestnictwa młodzieży na wszystkich etapach realizacji unijnego dialogu młodzieżowego, m.in. poprzez przyznanie wiodącej roli w krajowej grupie roboczej krajowej radzie młodzieżowej" 10 .
6. W śródokresowej ocenie strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 Komisja Europejska zwraca uwagę na konieczność ulepszenia komunikacji na temat unijnego dialogu młodzieżowego, w tym w drodze działań w zakresie wzajemnego uczenia się, włączania problematyki młodzieżowej w główny nurt polityki oraz monitorowania. Podkreśla też, że należy zabezpieczać postępy w zakresie włączenia społecznego, dbając o ciągłość wysiłków dotyczących tego istotnego aspektu dialogu.
7. W śródokresowej ocenie Komisja Europejska wskazuje na to, że jednym z kluczowych obszarów wymagających uwagi jest dalszy rozwój i wspieranie procesu przekazywania zaleceń z unijnego dialogu młodzieżowego odpowiednim interesariuszom na wszystkich szczeblach. Obejmuje to również mechanizmy informowania uczestników i interesariuszy o działaniach następczych planowanych na wszystkich szczeblach.
8. Przyszła Młodzieżowa Rada Doradcza przy Przewodniczącej Komisji Europejskiej to nowa inicjatywa. Rada będzie doradzać w sprawach ważnych dla młodych ludzi i ich rówieśników z ich społeczności i działać jako ciało formułujące opinie na temat pomysłów opracowywanych przez Komisję. W procesie kształtowania założeń Młodzieżowej Rady Doradczej i określania jej zadań należy przeanalizować ewentualne powiązania z unijnym dialogiem młodzieżowym, tak aby członkowie tej rady mogli przekazywać przesłania od młodych ludzi najwyższemu szczeblowi politycznemu UE oraz informować go o rezultatach unijnego dialogu młodzieżowego.
9. Konieczne jest zadbanie o to, aby zarządzanie unijnym dialogiem młodzieżowym było przejrzystsze i skuteczniejsze; w tym celu należy jasno określić zadania wszystkich interesariuszy oraz pogłębić ich współpracę i zwiększyć ich odpowiedzialność, jeśli chodzi o realizację priorytetów trzech prezydencji.
10. Komunikat Komisji pt. "Angażowanie, łączenie i wzmacnianie pozycji osób młodych: nowa strategia UE na rzecz młodzieży" 11 oraz rezolucje Rady na temat wyników cyklów unijnego dialogu młodzieżowego, a także sporządzona przez Komisję Europejską śródokresowa ocena strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 mogą służyć jako dokumenty zawierające wytyczne dla wszystkich stron zaangażowanych w unijny dialog młodzieżowy.
STAWIAJĄ SOBIE ZA CEL:
11. Wzmocnienie i usprawnienie w nadchodzących latach unijnego dialogu młodzieżowego dzięki opracowaniu i wdrożeniu praktycznych środków pozwalających sprostać głównym wyzwaniom związanym z tym procesem. Wśród środków tych powinny się znaleźć:
a) opracowanie podejścia, które pozwoli przekazywać młodzieży i organizacjom młodzieżowym regularne informacje zwrotne - na szczeblach unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym - dotyczące wyników procesu unijnego dialogu młodzieżowego i działań następczych, po to by zagwarantować konstruktywny dialog i uczestnictwo młodzieży na wszystkich szczeblach. Mowa tu m.in. o refleksji nad tym, jak w ramach procesu można by uzyskać konkretniejsze rezultaty; przykładowo, sposobem na to może być zapewnienie większej spójności między unijnym dialogiem młodzieżowym a programem prac i programem politycznym Komisji Europejskiej poprzez skupienie się na konkretnych (wspólnych) działaniach wdrażających;
b) stworzenie wspólnej strategii komunikacyjnej na potrzeby unijnego dialogu młodzieżowego, po to by zapewnić stałe rozpowszechnianie przejrzystych i dostosowanych do młodzieży informacji na wszystkich etapach procesu.
12. Dążenie do wzmocnienia zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym, w szczególności poprzez skupienie się na zaangażowanych podmiotach, ich roli, strukturze organizacyjnej, w ramach której podmioty te działają, a także na kwestiach wdrożeniowych związanych z zarządzaniem, przy jednoczesnym uznaniu istotnej roli, jaką odgrywa sektor młodzieżowy UE w strukturze organizacyjnej unijnego dialogu młodzieżowego 12 .
13. Zwiększenie dostępności i jakości unijnego dialogu młodzieżowego, tak aby zapewnić młodym ludziom w całej ich różnorodności możliwość szerokiego uczestnictwa, zacieśnić współpracę państw członkowskich i usprawnić realizację i monitorowanie inicjatyw dotyczących młodzieży.
14. Zbadanie - w kontekście procesu rozszerzenia - jak, w stosownych przypadkach, można by silniej zaangażować młodych ludzi z krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących w unijny dialog młodzieżowy.
UWAŻAJĄ, ŻE:
15. Czołową rolę w ukierunkowywaniu unijnego dialogu młodzieżowego powinny pełnić trzy prezydencje. Proces ten prowadzony jest w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, Komisją Europejską, krajowymi grupami roboczymi, Europejskim Forum Młodzieży i innymi młodymi ludźmi reprezentującymi społeczeństwo obywatelskie, a także agencjami narodowymi 13 , stosownie do przypadku. W trosce o skuteczną koordynację trzy prezydencje powinny organizować odnośne prace za pośrednictwem europejskiej grupy sterującej.
16. Europejska grupa sterująca służy jako platforma zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym. W jej skład wchodzą przedstawiciele trzech prezydencji i ich młodzieżowi przedstawiciele z krajowych grup roboczych (najlepiej gdy są to osoby należące do krajowych rad młodzieżowych), a także Komisja Europejska i Europejskie Forum Młodzieży. Na zaproszenie trzech prezydencji w europejskiej grupie sterującej mogą również uczestniczyć inni odpowiedni interesariusze, tacy jak agencje narodowe, naukowcy, eksperci i przedstawiciele poprzednich i kolejnych trzech prezydencji.
17. Zadania europejskiej grupy sterującej to:
a) ogólne ukierunkowywanie unijnego dialogu młodzieżowego, co obejmuje kwestie takie jak: priorytet tematyczny danego cyklu, zapewnianie ciągłości w ramach cyklów i między cyklami, instrumenty konsultacyjne, działania wdrożeniowe i wydarzenia mające znaczenie dla procesu, w tym konferencje UE na temat młodzieży;
b) dostarczanie informacji, narzędzi, a w stosownych przypadkach - wsparcia, z myślą o zapewnieniu wysokiej jakości unijnego dialogu młodzieżowego oraz spójności tematycznej w ramach każdego cyklu;
c) skuteczna współpraca z krajowymi grupami roboczymi polegająca na przekazywaniu im wytycznych, narzędzi i wsparcia, w tym, w stosownych przypadkach, na ułatwianiu regularnych kontaktów, w trosce o wysoką jakość unijnego dialogu młodzieżowego;
d) dbanie o przeprowadzanie ocen cyklu z udziałem zainteresowanych stron oraz o monitorowanie i wykorzystywanie tych ocen i o realizację działań następczych, zapewnianie szerokiego upowszechniania wyników tych ocen, a także wspieranie monitorowania rezultatów unijnego dialogu młodzieżowego i działań następczych we wszystkich obszarach polityki wpływających na młodych ludzi;
e) zapewnienie jakościowego i opartego na dowodach podejścia do prowadzenia unijnego dialogu młodzieżowego i zarządzania nim, przy wsparciu naukowców;
f) udział w zachowywaniu pamięci instytucjonalnej dotyczącej unijnego dialogu młodzieżowego, we współpracy z Komisją Europejską i Europejskim Forum Młodzieży;
g) organizacja niezakłóconego przejęcia działań przez kolejne trzy prezydencje;
h) analiza rezultatów poprzednich cyklów unijnego dialogu młodzieżowego i zaleceń z tych cyklów w odniesieniu do usprawnienia zarządzania dialogiem, w stosownych przypadkach;
i) badanie metod ulepszenia - na wszystkich szczeblach - oceniania i monitorowania unijnego dialogu młodzieżowego oraz jego wyników, a także usprawniania działań następczych po dialogu;
j) zajmowanie się wszelkimi innymi aspektami, które trzy prezydencje, w porozumieniu z państwami członkowskimi oraz reprezentantami młodzieży, mogą uznać za stosowne.
18. Aby zagwarantować, że europejska grupa sterująca odpowiedzialna za dany cykl unijnego dialogu młodzieżowego działa w sposób przejrzysty i bez zakłóceń, oraz aby wspierać zachowywanie pamięci instytucjonalnej, trzy prezydencje powinny przygotować dokument roboczy i notę wyjaśniającą, w których określą cele i tematy dialogu oraz doprecyzują zadania wszystkich podmiotów uczestniczących w tej grupie, jak również wszystkie zadania operacyjne i metody pracy.
19. Zadania krajowych grup roboczych to:
a) prowadzenie konsultacji w sprawie unijnego dialogu młodzieżowego na szczeblach lokalnym, regionalnym i krajowym;
b) skuteczne informowanie młodych ludzi i decydentów o celach i priorytetach unijnego dialogu młodzieżowego oraz aktywne propagowanie tych celów i priorytetów na szczeblach lokalnym, regionalnym i krajowym;
c) szerzenie wiedzy na temat unijnego dialogu młodzieżowego i informowanie o możliwościach udziału w nim na szczeblach lokalnym, regionalnym i krajowym;
d) zachęcanie sektora młodzieżowego do aktywnego udziału w unijnym dialogu młodzieżowym na szczeblach lokalnym, regionalnym i krajowym;
e) dbanie o to, aby niedostatecznie reprezentowane grupy młodych ludzi, w tym młodych ludzi o mniejszych szansach, były angażowane w unijny dialog młodzieżowy na szczeblach lokalnym, regionalnym i krajowym;
f) przyczynianie się do realizacji rezultatów unijnego dialogu młodzieżowego, w tym do informowania odpowiednich podmiotów na szczeblach lokalnym, regionalnym i krajowym o zaleceniach z konsultacji prowadzonych w ramach tego dialogu;
g) przygotowywanie młodzieżowych delegatów na konferencje UE na temat młodzieży, w tym zapewnienie im specjalnych szkoleń o wartościach i funkcjonowaniu UE, a także o specyfice unijnego dialogu młodzieżowego i konferencji UE na temat młodzieży, z myślą o tym, by należycie rozumieli swoją rolę i byli przygotowani do merytorycznego udziału w dyskusjach na aktualnie omawiane tematy;
h) uczestnictwo - zgodnie z przepisami UE i stosownie do okoliczności krajowych - w procesie ubiegania się o unijne dotacje na prowadzenie unijnego dialogu młodzieżowego na szczeblach lokalnym, regionalnym i krajowym oraz w zarządzaniu tym procesem i raportowaniu na jego temat.
20. Krajowe grupy robocze powinny:
a) powierzać czołową rolę młodym ludziom, zazwyczaj reprezentowanym przez krajową radę młodzieżową, tak aby zagwarantować, że unijny dialog młodzieżowy jest prowadzony przez młodzież;
b) podejmować decyzję w sprawie składu i procedur działania, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom, zależnie od specyfiki ich państw członkowskich i stosownych zapisów strategii UE na rzecz młodzieży;
c) przyczyniać się do realizacji celów poszczególnych cyklów unijnego dialogu młodzieżowego;
d) zapewniać młodym ludziom w całej ich różnorodności odpowiednią reprezentację na wszystkich etapach unijnego dialogu młodzieżowego 14 ;
e) być wyznaczane - zgodnie z krajowymi przepisami państw członkowskich i stosownie do krajowych okoliczności - przed każdym okresem ubiegania się o dotację, na wniosek Komisji Europejskiej;
f) otrzymywać wsparcie, w stosownych przypadkach, ze strony agencji narodowych, które m.in. mogą udzielać informacji o celach unijnego dialogu młodzieżowego i promować uczestnictwo w nim, również wobec grup niedostatecznie reprezentowanych, a także sprzyjać synergiom z programem Erasmus+ i programem "Europejski Korpus Solidarności";
g) współpracować z Komisją w zakresie opracowywania i stosowania wytycznych na temat systematycznego podejścia do monitorowania i upowszechniania rezultatów unijnego dialogu młodzieżowego na szczeblach lokalnym, regionalnym i krajowym.
21. Zadania młodzieżowych delegatów to:
a) aktywny udział w konferencjach UE na temat młodzieży w celu wypowiadania się w imieniu młodych ludzi z reprezentowanych przez siebie krajów i opieranie się przy tym na wynikach krajowych konsultacji oraz na ich przygotowaniu przez krajową radę młodzieżową;
b) uczestnictwo - tam gdzie to konieczne i możliwe - w krajowych grupach roboczych oraz krajowych wydarzeniach związanych z unijnym dialogiem młodzieżowym;
c) przyczynianie się na szczeblach krajowym, regionalnym i lokalnym do promowania unijnego dialogu młodzieżowego i do szerzenia wiedzy na temat tego procesu wśród swoich rówieśników, m.in. poprzez dzielenie się informacjami o tematach dyskusji prowadzonych na konferencjach UE na temat młodzieży;
d) wnoszenie wkładu - podczas reprezentowania międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych - w unijny dialog młodzieżowy poprzez aktywne przedstawianie w dyskusjach punktu widzenia istotnego dla młodych ludzi, ich organizacji i ich konkretnych obszarów działania.
22. Zadania Komisji Europejskiej to:
a) dbanie o zachowywanie pamięci instytucjonalnej dotyczącej unijnego dialogu młodzieżowego, w tym odnośnych archiwów, w ścisłej współpracy z Europejskim Forum Młodzieży i na podstawie informacji przekazanych przez europejską grupę sterującą;
b) zapewnianie niezakłóconego przejmowania działań przez kolejne trzy prezydencje oraz transferu wiedzy między cyklami, we współpracy z Europejskim Forum Młodzieży;
c) udzielanie wsparcia i wytycznych krajowym grupom roboczym w zakresie informowania o unijnym dialogu młodzieżowym, np. w odniesieniu do jego identyfikacji wizualnej oraz produktów i planów informacyjnych, tak aby zapewnić szeroką rozpoznawalność tego procesu i jego rezultatów oraz szerokie rozpowszechnienie informacji na ich temat;
d) przyczynianie się do tego, aby unijny dialog młodzieżowy był prowadzony w oparciu o dowody, m.in. dzięki wzmocnieniu oraz doprecyzowaniu roli naukowców, również poprzez analizę sposobu, w jaki mogą oni przyczyniać się do oceniania i monitorowania unijnego dialogu młodzieżowego oraz do działań następczych po dialogu;
e) poszukiwanie synergii między unijnym dialogiem młodzieżowym a innymi unijnymi inicjatywami i mechanizmami uczestnictwa, tak aby podnieść ich skuteczność oraz zwiększyć uczestnictwo młodzieży;
f) przekazywanie informacji na temat unijnego dialogu młodzieżowego, a w szczególności jego wyników, oraz szerzenie odnośnej wiedzy, na szczeblu UE, w tym za pośrednictwem Europejskiego Portalu Młodzieżowego i sieci korespondentów młodzieżowych w Komisji;
g) wspieranie za pomocą unijnych dotacji krajowych grup roboczych oraz trzech prezydencji w ich działaniach związanych z unijnym dialogiem młodzieżowym;
h) zapewnienie większej spójności między unijnym dialogiem młodzieżowym a programem prac i programem politycznym Komisji Europejskiej w celu wzmocnienia oddziaływania unijnego dialogu młodzieżowego, przy poszanowaniu zasady, zgodnie z którą dialog ten jest procesem prowadzonym przez młodzież;
i) opracowanie, z udziałem krajowych grup roboczych, wskazówek na temat jednolitego i systematycznego podejścia do monitorowania i upowszechniania rezultatów unijnego dialogu młodzieżowego na wszystkich szczeblach.
23. Zadania Europejskiego Forum Młodzieży to:
a) udział w dbaniu o zachowywanie pamięci instytucjonalnej dotyczącej unijnego dialogu młodzieżowego, w tym o odnośne archiwa, w ścisłej współpracy z Komisją Europejską i na podstawie informacji przekazanych przez europejską grupę sterującą;
b) wspieranie Komisji Europejskiej w zapewnianiu niezakłóconego przejmowania działań przez kolejne trzy prezydencje oraz transferu wiedzy między cyklami;
c) oferowanie wsparcia i doradztwa krajowym grupom roboczym i krajowym radom młodzieżowym;
d) skuteczne informowanie młodych ludzi i decydentów o celach i priorytetach unijnego dialogu młodzieżowego oraz aktywne propagowanie tych celów i priorytetów na szczeblu UE;
e) przekazywanie informacji o wynikach konsultacji w ramach unijnego dialogu młodzieżowego za pomocą swojej sieci i stosownych kanałów.
24. Aby zapewnić przewidywalność przebiegu unijnego dialogu młodzieżowego w każdym 18-miesięcznym cyklu prac, prezydencja powinna w odpowiednim terminie informować Grupę Roboczą ds. Młodzieży i krajowe grupy robocze o organizacji i funkcjonowaniu europejskiej grupy sterującej, postępach w unijnym dialogu młodzieżowym i o wszelkich innych kwestiach, które mogą dotyczyć aspektów wymienionych w powyższych 23 punktach.
ZOBOWIĄZUJĄ SIĘ DO:
25. Utworzenia - w ścisłej współpracy z Komisją Europejską - sekretariatu unijnego dialogu młodzieżowego w ramach Europejskiego Forum Młodzieży, aby zwiększyć skuteczność tego dialogu i usprawnić zarządzanie nim oraz zagwarantować, że jest to merytoryczny proces prowadzony przez młodzież. Do zadań sekretariatu mogłoby należeć wspieranie pamięci instytucjonalnej, budowanie zdolności, dbanie o spójność i transfer wiedzy między cyklami, ułatwianie przekazywania informacji oraz usprawnianie systematycznych działań następczych dotyczących rezultatów dialogu. Aby działać jak najskuteczniej, sekretariat powinien pracować w bliskiej synergii z Komisją Europejską, trzema prezydencjami, europejską grupą sterującą, państwami członkowskimi i innymi odpowiednimi interesariuszami, zapewniając ustrukturyzowane, przejrzyste i skoordynowane podejście do urzeczywistnienia unijnego dialogu młodzieżowego.
26. Dokonania przeglądu niniejszej rezolucji zgodnie z przyszłą strategią UE na rzecz młodzieży po roku 2027 w celu dostosowania niniejszej rezolucji do ewentualnych nowych okoliczności i potrzeb, z naciskiem na zagwarantowanie, że uczestnictwo młodzieży pozostanie fundamentem rozwoju europejskiej polityki młodzieżowej.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3130 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie przeglądu wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym |
| Data aktu: | 02/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 02/06/2025 |