(Dz.U.UE C z dnia 28 maja 2025 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. Systemy zapewniania jakości mają zasadnicze znaczenie dla stworzenia wysokich norm jakości edukacji i dla budowania zaufania między systemami i instytucjami szkolnictwa wyższego w całym europejskim obszarze edukacji i poza nim. Stanowią one kluczowy element współpracy transnarodowej. Zapewnianie jakości szkolnictwa wyższego jest podstawą wzajemnego zaufania, które umożliwia współpracę transnarodową i niezakłóconą mobilność edukacyjną.
2. Główna odpowiedzialność za jakość oferty edukacyjnej spoczywa na instytucjach szkolnictwa wyższego, dla których osiągnięcie najwyższych norm w tym zakresie powinno być priorytetem instytucjonalnym i które na potrzeby realizacji tego celu powinny opracowywać strategie i procesy zapewniania jakości.
3. Wdrożenie norm i wytycznych dla zapewniania jakości w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego (ESG) jest podstawowym krokiem w procesie konsolidacji europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz wspiera budowanie kultury jakości w systemach i instytucjach szkolnictwa wyższego w całej Europie; ESG nie zostały jednak jeszcze w pełni wdrożone we wszystkich państwach członkowskich.
4. Społeczeństwa w całej Europie doświadczają dynamicznych przemian, które są napędzane przez transformację ekologiczną i cyfrową, możliwości i wyzwania związane ze sztuczną inteligencją, wyzwania demograficzne oraz szybko zmieniającą się sytuację geopolityczną. Systemy szkolnictwa wyższego powinny nie tylko reagować na te przemiany, ale także aktywnie w nich uczestniczyć i być ich motorem. Procesy zapewniania jakości powinny w stosownych przypadkach wspierać instytucje szkolnictwa wyższego w tych przemianach za pomocą przeglądów eksperckich pozwalających udoskonalić jakość oferty edukacyjnej.
5. Należy odpowiedzieć na potrzebę usprawnienia procesów zapewniania jakości, ich umiędzynarodowienia i dostosowania do zakładanych celów, jednocześnie dopilnowując, aby procesy te nadal koncentrowały się na zapewnianiu najwyższych norm jakości. Uzyskiwanie informacji od absolwentów na temat ich ścieżek uczenia się i kariery zawodowej oraz adekwatności kształcenia, a także nabytych umiejętności i kompetencji stanowi cenne narzędzie monitorowania, które można wykorzystać do zapewniania jakości i adekwatności na poziomie instytucjonalnym i systemowym. Europejska inicjatywa monitorowania losów absolwentów 1 pozwoliła poprawić systematyczność i porównywalność monitorowania.
6. Rozbieżne krajowe rozwiązania w zakresie zapewniania jakości nadal utrudniają współpracę transnarodową w szkolnictwie wyższym i opracowywanie wspólnych programów edukacyjnych oraz ograniczają możliwości edukacyjne dla instytucji szkolnictwa wyższego i studentów. Ważne jest, aby wykazywanie zgodności z wymogami formalnymi równoważyć stałym naciskiem na ciągłe doskonalenie oferty edukacyjnej i zaangażowaniem w tej kwestii, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia jakości.
7. Istniejące instrumenty, takie jak europejskie podejście do zapewniania jakości wspólnych programów (podejście europejskie) 2 , są wysoko cenione przez społeczność szkolnictwa wyższego i państwa członkowskie, ale ich wdrażanie jest nadal ograniczone ze względu na rozbieżne podejścia krajowe.
8. Wspólne programy stały się cechą rozpoznawczą europejskiego obszaru edukacji i są wysoko cenione przez wszystkich interesariuszy z sektora szkolnictwa wyższego. Odpowiednie ustalenia w zakresie zapewniania jakości są warunkiem wstępnym powszechnego wdrażania tych wspólnych programów w całej Unii. Przyznawanie znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski" na podstawie wcześniej określonych kryteriów mogłoby pomóc w rozwiązaniu istniejących problemów związanych z zapewnianiem jakości i akredytacją wspólnych programów. Na późniejszym etapie dalszym impulsem ułatwiającym instytucjom szkolnictwa wyższego, które są zaangażowane we współpracę transnarodową, organizowanie wspólnych programów i przyznawanie wspólnych dyplomów, zgodnie z instrumentami bolońskimi, mógłby stać się wspólny dyplom europejski.
9. Dyskusje na temat wspólnego dyplomu europejskiego wciąż trwają, a Rada Unii Europejskiej nie podjęła jeszcze decyzji w sprawie jego ewentualnego wprowadzenia. Wszelkie odniesienia do wspólnego dyplomu europejskiego w niniejszym zaleceniu Rady należy rozumieć w ten sposób. Aby Rada mogła podjąć opartą na dowodach decyzję dotyczącą kolejnych kroków w kierunku wspólnego dyplomu europejskiego, potrzebne będą jasne i szczegółowe informacje.
10. Kryteria europejskie zawarte w załączniku II określają kluczowe cechy znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski", gwarantują przestrzeganie najwyższych norm w zakresie oferowania programów transnarodowych i uwypuklają specyficzny europejski charakter takiego znaku. Kryteria te nie są ani obowiązkowe, ani prawnie wiążące, jednak w celu zapewnienia wzajemnego zaufania znak jakości "Wspólny Dyplom Europejski" przyznaje się jedynie po spełnieniu wszystkich tych kryteriów.
11. Zestaw kryteriów europejskich dotyczących znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski" może stać się podstawą opracowania kryteriów mających zastosowanie na późniejszym etapie do wspólnego dyplomu europejskiego, jeżeli po przeanalizowaniu sprawozdania Komisji z oceny wdrażania znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski" i studium wykonalności dotyczącego wspólnego dyplomu europejskiego zgodnie z rezolucją Rady w sprawie znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski" i kolejnych kroków w kierunku ewentualnego wspólnego dyplomu europejskiego: zwiększanie konkurencyjności Europy i atrakcyjności europejskiego szkolnictwa wyższego Rada postanowi podjąć działania, by wprowadzić wspólny dyplom europejski. Studium wykonalności powinno obejmować dogłębną ocenę kryteriów europejskich, na podstawie których przyznawany byłby wspólny dyplom europejski, oraz odpowiednie procedury zapewniania jakości służące jako podstawa decyzji Rady w sprawie kryteriów dotyczących ewentualnego wspólnego dyplomu europejskiego.
12. Zgodnie z zaleceniem Rady w sprawie tworzenia powiązań na rzecz skutecznej europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego 3 kilka państw członkowskich zachęca do stosowania podejścia europejskiego i stopniowo przechodzi na bardziej instytucjonalne systemy zewnętrznego zapewniania jakości, dzięki czemu transnarodowa współpraca w dziedzinie szkolnictwa wyższego staje się bardziej skuteczna i elastyczna. Wzmocnienie systemów wewnętrznego zapewniania jakości jest ważnym krokiem w kierunku przyspieszenia procesów przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych norm jakości.
13. Sojusze instytucji szkolnictwa wyższego, takie jak sojusze w ramach inicjatywy Uniwersytety Europejskie, odgrywają ważną rolę we współpracy transnarodowej. W swoich konkluzjach w sprawie inicjatywy "Uniwersytety Europejskie" - łączenie szkolnictwa wyższego, badań, innowacji i społeczeństwa: ku nowemu wymiarowi europejskiego szkolnictwa wyższego 4 Rada stwierdziła, że Uniwersytety Europejskie mają stanowić wkład w jakość współpracy transnarodowej poprzez strategie międzyinstytucjonalne łączące uczenie się i nauczanie, badania, innowacje, transfer wiedzy do gospodarki i społeczeństwa oraz przyczyniające się do zmian politycznych i społecznych. Są też ważną platformą do dalszego rozwijania wymiaru badawczo-innowacyjnego w instytucjach szkolnictwa wyższego prowadzących uczenie się oparte na badaniach oraz do rozwijania długoterminowych elastycznych i atrakcyjnych karier badawczych i dydaktycznych. Sojusze te działają na rzecz przeniesienia współpracy na wyższy poziom poprzez tworzenie europejskich międzyuczelnianych kampusów, w których normą jest wspólna oferta edukacyjna. Kluczowym krokiem w kierunku utworzenia tych kampusów jest budowanie przez sojusze systemów wewnętrznego zapewniania jakości, które gwarantują, że jakość wspólnej oferty edukacyjnej jest zgodna z najwyższymi normami. Zaowocuje to pewnością dla zaangażowanych w nie podmiotów i ułatwi tworzenie wspólnej oferty edukacyjnej. Wskazano podstawowe elementy składowe niezbędne, by rozpocząć badanie możliwości opracowania specjalnych ram zapewniania jakości i ocenić ich stosowanie.
14. Automatyczne wzajemne uznawanie kwalifikacji i okresów nauki za granicą jest niezbędne, aby mobilność edukacyjna stała się możliwa dla wszystkich, aby wspierać zrównoważoną cyrkulację talentów pomiędzy wszystkimi państwami członkowskimi i wzmacniać konkurencyjność. W zaleceniu Rady z 2018 r. w sprawie automatycznego wzajemnego uznawania kwalifikacji uzyskanych w ramach kształcenia na poziomie wyższym i średnim II stopnia oraz efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą 5 zalecono państwom członkowskim podjęcie działań niezbędnych do osiągnięcia automatycznego wzajemnego uznawania do celów dalszego kształcenia bez konieczności przechodzenia oddzielnej procedury uznawania, tak aby kwalifikacje na poziomie wykształcenia wyższego uzyskane w jednym państwie członkowskim były automatycznie uznawane na tym samym poziomie do celów zapewnienia dostępu do dalszych studiów w innych państwach, bez uszczerbku dla uprawnień instytucji szkolnictwa wyższego lub właściwych organów do określenia specyficznych kryteriów przyjmowania na konkretne programy lub sprawdzania autentyczności dokumentów. Solidne systemy zapewniania jakości stanowią podstawę budowania zaufania niezbędnego do zapewnienia automatycznego uznawania.
15. Niniejsze zalecenie jest w pełni zgodne z zasadami pomocniczości, autonomii instytucjonalnej i wolności akademickiej i będzie wdrażane zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi oraz we współpracy z państwami członkowskimi i wszystkimi odpowiednimi interesariuszami,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Poprawa wszystkich systemów zapewniania jakości
1. Zaleca się, aby państwa członkowskie:
a) działały na rzecz ciągłej poprawy zapewniania jakości, w tym w celu podniesienia jakości i adekwatności szkolnictwa wyższego, oraz utrzymywały wysoki poziom transnarodowego zaufania i odpowiedzialności w instytucjach szkolnictwa wyższego;
b) dopilnowywały, by systemy zapewniania jakości były dostosowane do zakładanych celów, a tym samym zdolne reagować na kluczowe zmiany społeczne, technologiczne i gospodarcze mające wpływ na szkolnictwo wyższe. Systemy szkolnictwa wyższego mogą czerpać z istniejących dobrych praktyk, aby uwzględniać te kwestie w różny sposób, na przykład przez zachęcanie instytucji szkolnictwa wyższego do włączenia tych kwestii do procedur wewnętrznego zapewniania jakości, uwzględnianie konkretnych celów w ramach regularnych działań w zakresie zewnętrznego zapewniania jakości lub przez ukierunkowane lub tematyczne przeglądy jakości na poziomie systemowym. Główna odpowiedzialność za jakość oferty edukacyjnej spoczywa na danej instytucji szkolnictwa wyższego. Podejście takie powinno być realizowane w pełnej zgodności z ESG i może obejmować następujące kwestie:
i) propagowanie i ochrona podstawowych wartości akademickich określonych w procesie bolońskim;
ii) adekwatność efektów nauczania i uczenia się względem rozwoju osobistego, szans na zatrudnienie oraz względem aktywnej, krytycznej i odpowiedzialnej postawy obywatelskiej, którą to adekwatność osiąga się na przykład w oparciu o informacje pochodzące z monitorowania losów absolwentów lub dzięki ściślejszej współpracy z partnerami społecznymi, w tym przez opracowywanie programów nauczania i oferowanie możliwości staży 6 ;
iii) potencjał programów (prowadzących do uzyskania pełnego dyplomu lub mikropoświadczeń) do poprawy kompetencji (tj. wiedzy, umiejętności i postaw) studentów i osób uczących się przez całe życie w zakresie kluczowych priorytetów społecznych i gospodarczych, takich jak transformacja ekologiczna i cyfrowa;
iv) odpowiednie synergie między edukacją, w tym kształceniem i szkoleniem zawodowym, badaniami naukowymi, innowacjami i usługami dla społeczeństwa;
v) włączające szkolnictwo wyższe, zgodnie z definicją procesu bolońskiego, wspierające m.in. dostępność i równouprawnienie płci, a także podejście zorientowane na osobę uczącą się i dobrostan;
vi) atrakcyjne i stabilne kariery akademickie i warunki pracy 7
vii) strategie zacieśnienia współpracy międzynarodowej;
c) w miarę możliwości dopilnowywały, aby w przypadku instytucji szkolnictwa wyższego procesy zewnętrznego zapewniania jakości były dostosowane do zakładanych celów i zasobooszczędne w celu uniknięcia dodatkowych obciążeń administracyjnych;
d) zapewniały wydawanie decyzji w sprawie akredytacji, rejestracji i oceny instytucji i programów szkolnictwa wyższego w sposób przejrzysty i obiektywny, zgodnie z ESG, z wykorzystaniem odpowiedniego wkładu ekspertów i z udziałem społeczności szkolnictwa wyższego, w tym studentów oraz pracowników akademickich i administracyjnych, we wspieraniu kultury jakości;
e) zachęcały instytucje szkolnictwa wyższego do monitorowania, w jakim stopniu procedury zapewniania jakości prowadzą do poprawy jakości oferty edukacyjnej;
f) zachęcały do publikowania w bazie danych wyników zewnętrznego zapewniania jakości (DEQAR) przeglądów dotyczących zapewniania jakości (zarówno na poziomie instytucjonalnym, jak i programowym) i ułatwiały ich tłumaczenie, aby poprawić transnarodową przejrzystość co do jakości oferty szkolnictwa wyższego;
g) zapewniały objęcie instytucjonalnymi systemami wewnętrznego zapewniania jakości całego zakresu oferty edukacyjnej instytucji szkolnictwa wyższego. W przypadku oferty edukacyjnej umożliwiającej uzyskanie mikropoświadczeń należy stosować jako punkt odniesienia europejskie podejście do mikropoświadczeń na potrzeby uczenia się przez całe życie i zatrudnialności oraz europejskie zasady opracowywania i wydawania mikropoświad- czeń 8 ;
h) wspierały i zachęcały agencje ds. zapewniania jakości do organizowania działań w zakresie wzajemnego uczenia się, umożliwiając krajowym instytucjom szkolnictwa wyższego i agencjom ds. zapewniania jakości porównywanie ich praktyk z praktykami w innych częściach europejskiego obszaru edukacji. Można to osiągnąć przez uczenie się oparte na analizie porównawczej 9 , w ramach którego instytucje szkolnictwa wyższego i agencje ds. zapewniania jakości mogą uczyć się od innych wiodących instytucji szkolnictwa wyższego, lub przez analizę danych gromadzonych w ramach europejskiego monitorowania losów absolwentów oraz danych gromadzonych przez Europejskie Centrum Monitorowania Sektora Szkolnictwa Wyższego.
Badanie możliwości opracowania specjalnych ram zapewniania jakości na potrzeby sojuszy instytucji szkolnictwa wyższego
2. Zaleca się, aby państwa członkowskie uczestniczyły w badaniu możliwości opracowania specjalnych europejskich ram umożliwiających każdemu rodzajowi sojuszy instytucji szkolnictwa wyższego zaangażowanych w trwałą, długoterminową współpracę wykraczającą poza współpracę ad hoc czy współpracę w formie poszczególnych projektów poddawanie się wspólnej ocenie zewnętrznej dotyczącej ich wspólnych ustaleń w zakresie wewnętrznego zapewniania jakości, obejmującej w razie potrzeby wszystkie wspólne działania lub przynajmniej wspólną ofertę edukacyjną uczestniczących instytucji, takie jak wspólne programy lub wspólne mikropoświadczenia. Prace te powinny obejmować następujące działania:
a) współpraca z interesariuszami odpowiedzialnymi za zapewnianie jakości i sojuszami instytucji szkolnictwa wyższego w celu zbadania możliwości opracowania i przetestowania specjalnych ram zapewniania jakości w oparciu o elementy składowe zawarte w załączniku I do niniejszego zalecenia oraz w stosownych przypadkach w oparciu o wyniki projektów EUniQ 10 i IMINQA 11 finansowanych w ramach programu Erasmus+;
b) ocena zapotrzebowania na te specjalne ramy, ze szczególnym uwzględnieniem tego, czy mogą one prowadzić do znacznego zmniejszenia obciążeń administracyjnych i przynieść wyraźną wartość dodaną instytucjom szkolnictwa wyższego i innym zaangażowanym podmiotom;
c) na podstawie wyników oceny - umożliwienie unijnym agencjom ds. zapewniania jakości zarejestrowanym w europejskim rejestrze agencji ds. zapewniania jakości (EQAR) oraz agencjom UE, które w pełni wdrażają europejskie podejście do zapewniania jakości wspólnych programów, przeprowadzenie takiej zewnętrznej oceny zapewniania jakości w oparciu o te ramy;
Usprawnienie programowych i łączonych podejść do zewnętrznego zapewniania jakości
3. Zaleca się, aby państwa członkowskie:
a) ułatwiały współpracę transnarodową i usprawnienie systemów szkolnictwa wyższego przez:
i) wspieranie instytucji szkolnictwa wyższego we wdrażaniu lub usprawnianiu solidnych procedur wewnętrznego zapewniania jakości oraz w rozwijaniu silnej instytucjonalnej kultury jakości;
ii) jeżeli instytucje szkolnictwa wyższego stosują już solidne procedury wewnętrznego zapewniania jakości, zachęcanie do przechodzenia na podejście instytucjonalne do zapewniania jakości, na przykład przez ograniczenie obowiązkowej akredytacji programów przez agencje ds. zapewniania jakości do wstępnej akredytacji nowych programów, a tam gdzie to możliwe wprowadzenie procedur samoreakredytacji w ramach procedur wewnętrznego zapewniania jakości;
iii) wzmocnienie opartego na dowodach podejścia do zapewniania jakości, z wykorzystaniem różnych danych, w tym danych gromadzonych w ramach monitorowania losów absolwentów i danych gromadzonych przez Europejskie Centrum Monitorowania Sektora Szkolnictwa Wyższego; oraz
iv) wspieranie wzajemnego uczenia się i budowania zdolności instytucji szkolnictwa wyższego w celu wzmocnienia ich kultury jakości podczas przechodzenia na instytucjonalne podejście do zewnętrznego zapewniania jakości;
b) tam, gdzie jeszcze go nie wprowadzono, zezwalały na stosowanie podejścia europejskiego i zachęcały do jego stosowania przez:
i) usunięcie kryteriów zapewniania jakości dodanych na szczeblu krajowym lub wszelkich innych potencjalnych barier administracyjnych lub regulacyjnych;
ii) stworzenie sprzyjającego otoczenia zapewniającego doradztwo i wsparcie dla osób zajmujących się zapewnianiem jakości, przy uwzględnieniu autonomii instytucjonalnej;
iii) sprzyjanie otoczeniu, w którym stosowanie tego podejścia nie zmniejsza korzyści finansowych w porównaniu ze stosowaniem procedur na szczeblu krajowym.
Budowanie fundamentów znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski"
Zaleca się, aby znak jakości "Wspólny Dyplom Europejski" był przyznawany wyłącznie:
a) gdy spełnione zostaną wszystkie kryteria europejskie dotyczące znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski" określone w załączniku II,
oraz
b) w odniesieniu do jakości zapewnionej zgodnie z ESG lub z uznanymi programami, w zależności od uwarunkowań krajowych, tak aby zapewnić stosowanie wspólnych norm oraz jakość i wiarygodność tego znaku.
4. Zaleca się, aby państwa członkowskie:
a) umożliwiły unijnym agencjom ds. zapewniania jakości zarejestrowanym w EQAR oraz agencjom UE, które w pełni wdrażają europejskie podejście do zapewniania jakości wspólnych programów:
i) przyznawanie znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski" 12 programom studiów prowadzących do wspólnego dyplomu opartym na istniejących instrumentach bolońskich i spełniającym kryteria ESG, a także wszystkie kryteria europejskie określone w załączniku II, jeżeli wymagane jest zastosowanie programowego lub łączonego podejścia do zewnętrznego zapewniania jakości;
lub
ii) nadawanie wszystkim rodzajom instytucji szkolnictwa wyższego, które podlegają krajowemu lub regionalnemu zewnętrznemu zapewnianiu jakości na poziomie instytucjonalnym, uprawnień do samodzielnego przyznawania znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski" swoim programom studiów prowadzącym do wspólnego dyplomu - w oparciu o system wewnętrznego zapewniania jakości i zgodnie z istniejącymi instrumentami bolońskimi, kryteriami ESG i wszystkimi kryteriami europejskimi;
b) wskazały, jak można uzupełnić regularny przegląd pracy krajowych agencji ds. zapewniania jakości pod kątem ESG w celu zapewnienia, aby wspólne programy odpowiadały kryteriom europejskim; stworzyły repozytorium wspólnych programów, które spełniają kryteria europejskie i kwalifikują się do otrzymania znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski";
c) współpracowały z Komisją, by ocenić, czy w stosownych przypadkach kryteria europejskie dotyczące znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski" mogą być stosowane również do programów szkolnictwa wyższego na poziomie 5 europejskich ram kwalifikacji.
Wdrożenie automatycznego uznawania
5. Zaleca się, aby państwa członkowskie:
a) zachęcały do oceny wdrożenia automatycznego wzajemnego uznawania 13 w ramach procedur wewnętrznego i zewnętrznego zapewniania jakości w instytucjach szkolnictwa wyższego i wspierały taką ocenę;
b) opracowały, w ścisłej współpracy z instytucjami szkolnictwa wyższego i innymi interesariuszami, i wydały jasne wytyczne dla instytucji szkolnictwa wyższego dotyczące sposobu rozróżnienia między automatycznym uznawaniem kwalifikacji w celu uzyskania dostępu do programu a uprawnieniami instytucji szkolnictwa wyższego do podejmowania decyzji o przyjęciu na dany program studiów; w razie potrzeby dokonywały przeglądu tych wytycznych w oparciu o wyniki przeglądów przeprowadzanych przez pracujące w ramach Erasmus+ zespoły ds. przyspieszenia automatycznego uznawania 14 w celu wdrożenia automatycznego uznawania kwalifikacji;
c) wspierały instytucje szkolnictwa wyższego w stosowaniu podejścia opartego na efektach uczenia się w procedurach przyjmowania studentów, bez uszczerbku dla przysługujących tym instytucjom uprawnień w zakresie określania własnych specyficznych kryteriów przyjmowania;
d) współpracowały z instytucjami szkolnictwa wyższego i krajowymi lub regionalnymi organami ds. uznawalności w celu monitorowania decyzji o uznawaniu, usprawniając gromadzenie danych i podejścia oparte na dowodach na szczeblu instytucjonalnym, krajowym i europejskim;
e) wspierały instytucje szkolnictwa wyższego w wydawaniu wszystkich dyplomów i mikropoświadczeń w formacie zgodnym ze standardami europejskich poświadczeń cyfrowych w dziedzinie uczenia się (EDC), w tym z europejskim modelem dotyczącym uczenia się, co jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym automatyczne uznawanie, przez zgodne z EDC wbudowane kontrole autentyczności i potwierdzenia w zakresie zapewnienia jakości i akredytacji;
f) zachęcały do budowania zdolności i tworzenia sieci kontaktów między pracownikami ośrodków ENIC-NARIC i instytucji szkolnictwa wyższego i wspierały takie działania - przez szkolenia i narzędzia cyfrowe, w tym sztuczną inteligencję, oraz zapewniały ścisłą współpracę z organami ds. uznawalności i zapewniania jakości;
g) wspierały ścisłą współpracę między pracownikami zajmującymi się uznawalnością a pracownikami ds. zapewniania jakości, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, i między siecią ENIC-NARIC a Europejskim Stowarzyszeniem na rzecz Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym (ENQA).
6. Zaleca się, aby państwa członkowskie przeprowadziły jak najszybciej działania następcze w związku z tymi zaleceniami, tak aby umożliwić wszystkim rodzajom instytucji szkolnictwa wyższego wdrożenie znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski", oraz aby zbadały możliwość stworzenia wspólnego dyplomu europejskiego zgodnie z rezolucją Rady w sprawie znaku jakości "Wspólny Dyplom Europejski" i kolejnych kroków w kierunku ewentualnego wspólnego dyplomu europejskiego: zwiększanie konkurencyjności Europy i atrakcyjności europejskiego szkolnictwa wyższego. Zachęca się je, by w kontekście struktur roboczych europejskiego obszaru edukacji 15 regularnie informowały Komisję o środkach wprowadzanych na odpowiednim szczeblu mających wspierać cele niniejszego zalecenia, będące niezbędnymi krokami na drodze do tworzenia i dalszego rozwoju europejskiego obszaru edukacji.
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:
7. wspierała dalszy rozwój bazy danych wyników zewnętrznego zapewniania jakości (DEQAR) 16 , którą zarządza EQAR, w celu wykorzystania jej jako repozytorium programów, którym przyznano znak jakości "Wspólny Dyplom Europejski" - idąc za przykładem dobrych praktyk krajowych ośrodków ds. uznawalności akademickiej i informacji (NARIC), które wykorzystują DEQAR do automatycznego uznawania;
8. nadal wspierała rozwój i propagowanie praktyk monitorowania losów absolwentów w celu poprawy jakości i adekwatności szkolnictwa wyższego, a także poprawy prowadzonych przez nią analiz porównawczych dotyczących państw i instytucji;
9. nadal dzieliła się z państwami członkowskimi i szeroko rozumianą społecznością szkolnictwa wyższego zdobytym doświadczeniem w zakresie inicjatyw współpracy transnarodowej, takich jak sojusze w ramach inicjatywy Uniwersytety Europejskie i programy takie jak wspólne studia magisterskie Erasmus Mundus, wspólne programy doktoranckie w ramach działania "Maria Skłodowska-Curie" (MSCA) czy specjalistyczne programy edukacyjne finansowane w ramach programu "Cyfrowa Europa" 17 ;
10. zachęcała państwa członkowskie do korzystania z Instrumentu Wsparcia Technicznego (TSI) w celu uzyskania dostosowanej do potrzeb wiedzy technicznej umożliwiającej opracowanie i wdrożenie niezbędnych reform w obszarze szkolnictwa wyższego, m.in. przez poprawę mechanizmów zarządzania i zapewniania jakości w instytucjach szkolnictwa wyższego;
11. wspierała uczenie się oparte na analizie porównawczej między agencjami ds. zapewniania jakości.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 maja 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3006 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie Rady z dnia 12 maja 2025 r. w sprawie europejskiego systemu zapewniania jakości i uznawalności w szkolnictwie wyższym |
| Data aktu: | 12/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/05/2025 |