– uwzględniając krajowe przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa oraz ryzyka pożaru i paniki, a w szczególności przepisy regulujące maksymalną pojemność osobową budynków i obiektów,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Parlament Europejski jest instytucją otwartą na obywateli i zobowiązaną do przejrzystości i powinien zagwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa i ochrony wszystkim osobom korzystającym z jego budynków. W związku z tym Parlament powinien mieć możliwość przyjęcia środków niezbędnych do utrzymania porządku we wszystkich swoich budynkach.
(2) W celu ułatwienia umożliwiania wstępu do budynków Parlamentu i jego kontroli powinno udzielać się przepustki jako dokumentu identyfikacyjnego wszystkim osobom, którym zezwolono na wstęp do budynków Parlamentu. Powinien być do niej przypisany zbiór praw dostępu uzależniony od kategorii użytkowników, do której należy posiadacz przepustki, jest ona imienna i nie wolno jej udostępniać innym osobom.
(3) Potrzebna jest większa jasność co do tego, z jakiego tytułu dana osoba uzyskuje wstęp do budynków Parlamentu; ponieważ jedna osoba może należeć do więcej niż jednej kategorii użytkowników. Dlatego, ze względu na pewność prawa, ważne jest, aby zadbać o to, aby zezwolenia na wstęp udzielano z jednego tytułu. W związku z tym jedna osoba nie powinna mieć możliwości posiadania w danym momencie więcej niż jednej aktywnej przepustki.
(4) Należy ułatwić wstęp osobom, z którymi posłowie mają bezpośrednie powiązania zawodowe lub osobiste, takim jak ich dzieci, małżonek lub stały partner pozostający w związku niemałżeńskim, które potrzebują regularnego dostępu do budynków Parlamentu.
(5) Przewodniczący lub - na mocy upoważnienia - sekretarz generalny powinien być uprawniony do odmawiania wstępu do budynków Parlamentu przez określony czas, jeżeli taka odmowa leży w interesie Parlamentu, a w szczególności, gdy jest ona uzasadniona, aby zapewnić bezpieczeństwo wewnętrzne i ochronę wewnętrzną Parlamentu lub utrzymać porządek wewnętrzny w Parlamencie. W szczególności przewodniczący lub sekretarz generalny powinien być uprawniony do odmawiania wstępu do budynków Parlamentu przez określony czas osobom odwiedzającym, które nie przestrzegają obowiązujących przepisów. Czas ten powinien być proporcjonalny do poziomu nieprzestrzegania obowiązujących przepisów.
(6) Aby zapewnić bezpieczeństwo i ochronę lub utrzymać porządek w budynkach Parlamentu, a także by umożliwić Parlamentowi wysłuchanie zainteresowanej osoby przed przyjęciem ostatecznej decyzji, należy umożliwić wstępną odmowę wstępu do budynków Parlamentu. Okres obowiązywania takiej wstępnej odmowy wstępu powinien być ograniczony do sześciu tygodni oraz powinna istnieć możliwość jej zniesienia w dowolnym momencie, w drodze decyzji przewodniczącego lub - na mocy upoważnienia - sekretarza generalnego.
(7) Jeżeli danej osobie nakazano opuszczenie budynków Parlamentu, interes Parlamentu we wstępnej odmowie wstępu do jego budynków można uznać za interes nadrzędny. Zatem w takiej sytuacji wstępna odmowa wstępu powinna mieć bezpośrednie zastosowanie na mocy niniejszej decyzji. W innych sytuacjach należy przyjąć decyzję o dokonaniu wstępnej odmowy wstępu, jeżeli leży to w interesie Parlamentu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ,
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2744 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2025 r. w sprawie zasad wstępu do budynków Parlamentu Europejskiego |
| Data aktu: | 05/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/05/2025 |