Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2025 r. w sprawie zasad wstępu do budynków Parlamentu Europejskiego

DECYZJA
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2025 r.
w sprawie zasad wstępu do budynków Parlamentu Europejskiego
(C/2025/2744)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
– uwzględniając Regulamin PE, w szczególności jego art. 25 i 126,

– uwzględniając krajowe przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa oraz ryzyka pożaru i paniki, a w szczególności przepisy regulujące maksymalną pojemność osobową budynków i obiektów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Parlament Europejski jest instytucją otwartą na obywateli i zobowiązaną do przejrzystości i powinien zagwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa i ochrony wszystkim osobom korzystającym z jego budynków. W związku z tym Parlament powinien mieć możliwość przyjęcia środków niezbędnych do utrzymania porządku we wszystkich swoich budynkach.

(2) W celu ułatwienia umożliwiania wstępu do budynków Parlamentu i jego kontroli powinno udzielać się przepustki jako dokumentu identyfikacyjnego wszystkim osobom, którym zezwolono na wstęp do budynków Parlamentu. Powinien być do niej przypisany zbiór praw dostępu uzależniony od kategorii użytkowników, do której należy posiadacz przepustki, jest ona imienna i nie wolno jej udostępniać innym osobom.

(3) Potrzebna jest większa jasność co do tego, z jakiego tytułu dana osoba uzyskuje wstęp do budynków Parlamentu; ponieważ jedna osoba może należeć do więcej niż jednej kategorii użytkowników. Dlatego, ze względu na pewność prawa, ważne jest, aby zadbać o to, aby zezwolenia na wstęp udzielano z jednego tytułu. W związku z tym jedna osoba nie powinna mieć możliwości posiadania w danym momencie więcej niż jednej aktywnej przepustki.

(4) Należy ułatwić wstęp osobom, z którymi posłowie mają bezpośrednie powiązania zawodowe lub osobiste, takim jak ich dzieci, małżonek lub stały partner pozostający w związku niemałżeńskim, które potrzebują regularnego dostępu do budynków Parlamentu.

(5) Przewodniczący lub - na mocy upoważnienia - sekretarz generalny powinien być uprawniony do odmawiania wstępu do budynków Parlamentu przez określony czas, jeżeli taka odmowa leży w interesie Parlamentu, a w szczególności, gdy jest ona uzasadniona, aby zapewnić bezpieczeństwo wewnętrzne i ochronę wewnętrzną Parlamentu lub utrzymać porządek wewnętrzny w Parlamencie. W szczególności przewodniczący lub sekretarz generalny powinien być uprawniony do odmawiania wstępu do budynków Parlamentu przez określony czas osobom odwiedzającym, które nie przestrzegają obowiązujących przepisów. Czas ten powinien być proporcjonalny do poziomu nieprzestrzegania obowiązujących przepisów.

(6) Aby zapewnić bezpieczeństwo i ochronę lub utrzymać porządek w budynkach Parlamentu, a także by umożliwić Parlamentowi wysłuchanie zainteresowanej osoby przed przyjęciem ostatecznej decyzji, należy umożliwić wstępną odmowę wstępu do budynków Parlamentu. Okres obowiązywania takiej wstępnej odmowy wstępu powinien być ograniczony do sześciu tygodni oraz powinna istnieć możliwość jej zniesienia w dowolnym momencie, w drodze decyzji przewodniczącego lub - na mocy upoważnienia - sekretarza generalnego.

(7) Jeżeli danej osobie nakazano opuszczenie budynków Parlamentu, interes Parlamentu we wstępnej odmowie wstępu do jego budynków można uznać za interes nadrzędny. Zatem w takiej sytuacji wstępna odmowa wstępu powinna mieć bezpośrednie zastosowanie na mocy niniejszej decyzji. W innych sytuacjach należy przyjąć decyzję o dokonaniu wstępnej odmowy wstępu, jeżeli leży to w interesie Parlamentu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ,

Artykuł  1

Zakres

Niniejsza decyzja reguluje wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego.

Artykuł  2

Wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego

1. 
Posłowie mają stałe prawo wstępu do budynków Parlamentu przez cały okres sprawowania mandatu. Taki wstęp przysługuje im 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
2. 
Akredytowani asystenci parlamentarni i stażyści posłów pracujący w budynkach Parlamentu mają stałe prawo wstępu do budynków Parlamentu przez okres przewidziany w ich umowie.
3. 
Posłowie mogą, na własną odpowiedzialność, wystąpić z wnioskiem o stały wstęp do budynków Parlamentu dla maksymalnie sześciu osób, z którymi mają bezpośredni kontakt zawodowy lub osobisty i które potrzebują regularnej obecności w budynkach Parlamentu.
4. 
Posłowie mogą zaprosić do budynków Parlamentu maksymalnie dziewięć osób dziennie w dni robocze w godzinach pracy instytucji.
5. 
Przewodniczący grup politycznych i członkowie Prezydium mogą zaprosić do budynków Parlamentu maksymalnie 15 osób dziennie w dni robocze w godzinach pracy instytucji.
6.  1
 Z zaproszonymi osobami, o których mowa w ust. 4 i 5, spotyka się przy jednym z wejść do Parlamentu poseł, który wystosował zaproszenie, lub jego asystent. Poseł lub jego asystent stale towarzyszy zaproszonym osobom przez cały czas ich przebywania w budynkach Parlamentu.
7. 
Byli posłowie mają prawo wstępu do budynków Parlamentu w dni robocze w godzinach pracy instytucji. Byłym posłom mogą towarzyszyć dzieci, małżonek lub partner pozostający w stałym związku niemałżeńskim.
8. 
Kwestorzy mogą ustanowić przepisy wykonawcze dotyczące warunków wstępu dla posłów i byłych posłów.
9. 
Kwestorzy określają zasady wstępu do budynków Parlamentu dla przedstawicieli grup interesu figurujących w rejestrze służącym przejrzystości oraz dla grup odwiedzających określonych w decyzji Prezydium z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie zasad określających przyjmowanie grup odwiedzających oraz programów Euroscola, Euromed-Scola i Euronest-Scola.
10. 
Sekretarz generalny określa zasady wstępu do budynków Parlamentu dla wszystkich kategorii pracowników, przedstawicieli mediów, członków korpusu dyplomatycznego i wszelkich innych odwiedzających.
11. 
Sekretarz generalny opracowuje nowy rejestr wejść dla wszystkich osób powyżej 18 roku życia odwiedzających budynki Parlamentu, zawierający datę, godzinę i cel wizyty. Rejestr ten nie dotyczy akredytowanych dziennikarzy, a także członków i pracowników innych instytucji, organów i agencji Unii.
Artykuł  3

Dostęp do parkingów

1. 
Posłowie mogą korzystać z parkingów w budynkach Parlamentu Europejskiego zgodnie z decyzją Prezydium z dnia 2 maja 2022 r. w sprawie przepisów dotyczących korzystania przez posłów z parkingów w Parlamencie Europejskim.
2. 
Użytkownicy należący do innych kategorii są uprawnieni do korzystania z parkingów na terenie Parlamentu zgodnie z wewnętrznymi przepisami dotyczącymi parkowania w Parlamencie wydanymi przez sekretarza generalnego.
3. 
Kwestorzy mogą ustanowić przepisy wykonawcze dotyczące dostępu do parkingów dla posłów i byłych posłów.
Artykuł  4

Przepustka

1. 
Przepustka jest dokumentem identyfikacyjnym, do którego przypisany jest określony zbiór praw dostępu do budynków Parlamentu. Te prawa dostępu zależą od kategorii użytkownika, do której należy posiadacz danej przepustki.
2. 
Jedna osoba jest uprawniona do posiadania tylko jednej aktywnej przepustki w danym okresie.
3. 
Przepustka jest imienna i nie wolno jej udostępniać innym osobom. Posiadacz przepustki nie może użyć przepustki, aby umożliwić wstęp do budynków Parlamentu innym osobom.
4. 
Wszystkie osoby, które wchodzą do budynków Parlamentu, mają obowiązek nosić przepustkę w widocznym miejscu przez cały okres przebywania w budynkach Parlamentu.
5. 
Posiadacze przepustek ponoszą odpowiedzialność za ich niewłaściwe wykorzystanie. Przepustki pozostają własnością Parlamentu. Posiadacze przepustek mają obowiązek zwrócić przepustkę, jeżeli nie spełniają już kryteriów, na podstawie których została wydana. Posiadacze przepustek mają obowiązek zgłosić zgubienie lub kradzież przepustki właściwym służbom Parlamentu.
6. 
Sekretarz generalny ustanawia przepisy wykonawcze dotyczące wyglądu i technicznych aspektów przepustek. Sekretarz generalny może przekazać to uprawnienie dyrektorowi generalnemu ds. bezpieczeństwa i ochrony.
Artykuł  5

Wstęp do stref specjalnych

1. 
O wyznaczeniu stref specjalnych zarezerwowanych dla posłów decydują Kwestorzy.
2. 
Wstęp do stref specjalnych innych niż te, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, może podlegać szczegółowym zasadom przyjmowanym decyzją sekretarza generalnego.
Artykuł  6

Bezpieczeństwo

1. 
O ile niniejsza decyzja i przepisy dotyczące bezpieczeństwa i ochrony w Parlamencie Europejskim 2  (decyzja Prezydium z dnia 15 stycznia 2018 r.) nie stanowią inaczej, w budynkach Parlamentu Europejskiego zastosowanie mają przepisy bezpieczeństwa (zwłaszcza przepisy przeciwpożarowe) obowiązujące w państwie, na terenie którego dany budynek się znajduje.
2. 
W przypadku wystąpienia szczególnego ryzyka przewodniczący, na wniosek sekretarza generalnego, dostosowuje stopień alarmowy, który może obejmować ograniczenia wstępu, zgodnie z art. 12-14 decyzji Prezydium z dnia 15 stycznia 2018 r.
3. 
Sekretarz generalny może przyjąć środki wykonawcze w odniesieniu do ust. 1 i 2 niniejszego artykułu zgodnie z polityką bezpieczeństwa i ochrony przyjętą przez Prezydium.
Artykuł  7

Sytuacje wyjątkowe

1. 
Niezależnie od innych mających zastosowanie przepisów przewodniczący może zezwolić na wstęp lub odmówić wstępu do budynków Parlamentu, jeżeli jest to uzasadnione nadzwyczajnymi okolicznościami, o których mowa w art. 244 Regulaminu Parlamentu, lub interesem Parlamentu. W szczególności przewodniczący może odmówić wstępu do budynków Parlamentu, jeżeli jest to uzasadnione między innymi względami bezpieczeństwa wewnętrznego i ochrony wewnętrznej Parlamentu lub utrzymania porządku wewnętrznego w Parlamencie.

Przed podjęciem decyzji na podstawie akapitu pierwszego przewodniczący może przyjąć decyzję wstępnie odmawiającą danej osobie wstępu do budynków Parlamentu.

2. 
Wstępnie odmawia się wstępu do budynków Parlamentu osobie, której nakazano opuszczenie budynków Parlamentu, do czasu:
a)
gdy przewodniczący podejmie decyzję odmawiającą tej osobie wstępu do budynków Parlamentu na podstawie ust. 1 akapit pierwszy;
b)
przewodniczący przyjmie decyzję o zniesieniu wstępnej odmowy wstępu w odniesieniu do tej osoby; lub
c)
upłynęło sześć tygodni, licząc od dnia, w którym osobie tej nakazano opuszczenie budynków Parlamentu.
3. 
Przewodniczący może przekazać sekretarzowi generalnemu uprawnienia określone w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu.
Artykuł  8

Nieprzestrzeganie decyzji

1. 
Jeżeli poseł nie zastosuje się do niniejszej decyzji, można zastosować art. 183 Regulaminu.
2. 
Jeżeli były poseł nie zastosuje się do niniejszej decyzji, zastosowanie ma art. 7 decyzji Prezydium z 17 kwietnia

2023 r. w sprawie byłych posłów.

3. 
Jeżeli osoba inna niż poseł lub były poseł nie zastosuje się do niniejszej decyzji, może zostać wydalona z budynków Parlamentu zgodnie z decyzją Prezydium z dnia 15 stycznia 2018 r., a sekretarz generalny może podjąć decyzję o cofnięciu tej osobie przepustki.
Artykuł  9

Uchylenie

Niniejsza decyzja uchyla i zastępuje decyzję Prezydium z dnia 8 maja 2023 r. w sprawie zasad wstępu do budynków Parlamentu Europejskiego.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu następującym po dniu jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

1 Art. 2 ust. 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 września 2025 r. (Dz.U.UE.C.2025.90078) zmieniające nin. decyzję z dniem 23 września 2025 r.
2 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 15 stycznia 2018 r. w sprawie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony w Parlamencie Europejskim (Dz.U. C 79 z 2.3.2018, s. 3).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2744

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2025 r. w sprawie zasad wstępu do budynków Parlamentu Europejskiego
Data aktu: 05/05/2025
Data ogłoszenia: 12/05/2025