Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2025 r. w sprawie zasad wstępu do budynków Parlamentu Europejskiego

DECYZJA
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2025 r.
w sprawie zasad wstępu do budynków Parlamentu Europejskiego
(C/2025/2744)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
– uwzględniając Regulamin PE, w szczególności jego art. 25 i 126,

– uwzględniając krajowe przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa oraz ryzyka pożaru i paniki, a w szczególności przepisy regulujące maksymalną pojemność osobową budynków i obiektów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Parlament Europejski jest instytucją otwartą na obywateli i zobowiązaną do przejrzystości i powinien zagwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa i ochrony wszystkim osobom korzystającym z jego budynków. W związku z tym Parlament powinien mieć możliwość przyjęcia środków niezbędnych do utrzymania porządku we wszystkich swoich budynkach.

(2) W celu ułatwienia umożliwiania wstępu do budynków Parlamentu i jego kontroli powinno udzielać się przepustki jako dokumentu identyfikacyjnego wszystkim osobom, którym zezwolono na wstęp do budynków Parlamentu. Powinien być do niej przypisany zbiór praw dostępu uzależniony od kategorii użytkowników, do której należy posiadacz przepustki, jest ona imienna i nie wolno jej udostępniać innym osobom.

(3) Potrzebna jest większa jasność co do tego, z jakiego tytułu dana osoba uzyskuje wstęp do budynków Parlamentu; ponieważ jedna osoba może należeć do więcej niż jednej kategorii użytkowników. Dlatego, ze względu na pewność prawa, ważne jest, aby zadbać o to, aby zezwolenia na wstęp udzielano z jednego tytułu. W związku z tym jedna osoba nie powinna mieć możliwości posiadania w danym momencie więcej niż jednej aktywnej przepustki.

(4) Należy ułatwić wstęp osobom, z którymi posłowie mają bezpośrednie powiązania zawodowe lub osobiste, takim jak ich dzieci, małżonek lub stały partner pozostający w związku niemałżeńskim, które potrzebują regularnego dostępu do budynków Parlamentu.

(5) Przewodniczący lub - na mocy upoważnienia - sekretarz generalny powinien być uprawniony do odmawiania wstępu do budynków Parlamentu przez określony czas, jeżeli taka odmowa leży w interesie Parlamentu, a w szczególności, gdy jest ona uzasadniona, aby zapewnić bezpieczeństwo wewnętrzne i ochronę wewnętrzną Parlamentu lub utrzymać porządek wewnętrzny w Parlamencie. W szczególności przewodniczący lub sekretarz generalny powinien być uprawniony do odmawiania wstępu do budynków Parlamentu przez określony czas osobom odwiedzającym, które nie przestrzegają obowiązujących przepisów. Czas ten powinien być proporcjonalny do poziomu nieprzestrzegania obowiązujących przepisów.

(6) Aby zapewnić bezpieczeństwo i ochronę lub utrzymać porządek w budynkach Parlamentu, a także by umożliwić Parlamentowi wysłuchanie zainteresowanej osoby przed przyjęciem ostatecznej decyzji, należy umożliwić wstępną odmowę wstępu do budynków Parlamentu. Okres obowiązywania takiej wstępnej odmowy wstępu powinien być ograniczony do sześciu tygodni oraz powinna istnieć możliwość jej zniesienia w dowolnym momencie, w drodze decyzji przewodniczącego lub - na mocy upoważnienia - sekretarza generalnego.

(7) Jeżeli danej osobie nakazano opuszczenie budynków Parlamentu, interes Parlamentu we wstępnej odmowie wstępu do jego budynków można uznać za interes nadrzędny. Zatem w takiej sytuacji wstępna odmowa wstępu powinna mieć bezpośrednie zastosowanie na mocy niniejszej decyzji. W innych sytuacjach należy przyjąć decyzję o dokonaniu wstępnej odmowy wstępu, jeżeli leży to w interesie Parlamentu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ,

Artykuł  1

Zakres

Niniejsza decyzja reguluje wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego.

Artykuł  2

Wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego

1. 
Posłowie mają stałe prawo wstępu do budynków Parlamentu przez cały okres sprawowania mandatu. Taki wstęp przysługuje im 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
2. 
Akredytowani asystenci parlamentarni i stażyści posłów pracujący w budynkach Parlamentu mają stałe prawo wstępu do budynków Parlamentu przez okres przewidziany w ich umowie.
3. 
Posłowie mogą, na własną odpowiedzialność, wystąpić z wnioskiem o stały wstęp do budynków Parlamentu dla maksymalnie sześciu osób, z którymi mają bezpośredni kontakt zawodowy lub osobisty i które potrzebują regularnej obecności w budynkach Parlamentu.
4. 
Posłowie mogą zaprosić do budynków Parlamentu maksymalnie dziewięć osób dziennie w dni robocze w godzinach pracy instytucji.
5. 
Przewodniczący grup politycznych i członkowie Prezydium mogą zaprosić do budynków Parlamentu maksymalnie 15 osób dziennie w dni robocze w godzinach pracy instytucji.
6.  1
 Z zaproszonymi osobami, o których mowa w ust. 4 i 5, spotyka się przy jednym z wejść do Parlamentu poseł, który wystosował zaproszenie, lub jego asystent. Poseł lub jego asystent stale towarzyszy zaproszonym osobom przez cały czas ich przebywania w budynkach Parlamentu.
7. 
Byli posłowie mają prawo wstępu do budynków Parlamentu w dni robocze w godzinach pracy instytucji. Byłym posłom mogą towarzyszyć dzieci, małżonek lub partner pozostający w stałym związku niemałżeńskim.
8. 
Kwestorzy mogą ustanowić przepisy wykonawcze dotyczące warunków wstępu dla posłów i byłych posłów.
9. 
Kwestorzy określają zasady wstępu do budynków Parlamentu dla przedstawicieli grup interesu figurujących w rejestrze służącym przejrzystości oraz dla grup odwiedzających określonych w decyzji Prezydium z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie zasad określających przyjmowanie grup odwiedzających oraz programów Euroscola, Euromed-Scola i Euronest-Scola.
10. 
Sekretarz generalny określa zasady wstępu do budynków Parlamentu dla wszystkich kategorii pracowników, przedstawicieli mediów, członków korpusu dyplomatycznego i wszelkich innych odwiedzających.
11. 
Sekretarz generalny opracowuje nowy rejestr wejść dla wszystkich osób powyżej 18 roku życia odwiedzających budynki Parlamentu, zawierający datę, godzinę i cel wizyty. Rejestr ten nie dotyczy akredytowanych dziennikarzy, a także członków i pracowników innych instytucji, organów i agencji Unii.
Artykuł  3

Dostęp do parkingów

1. 
Posłowie mogą korzystać z parkingów w budynkach Parlamentu Europejskiego zgodnie z decyzją Prezydium z dnia 2 maja 2022 r. w sprawie przepisów dotyczących korzystania przez posłów z parkingów w Parlamencie Europejskim.
2. 
Użytkownicy należący do innych kategorii są uprawnieni do korzystania z parkingów na terenie Parlamentu zgodnie z wewnętrznymi przepisami dotyczącymi parkowania w Parlamencie wydanymi przez sekretarza generalnego.
3. 
Kwestorzy mogą ustanowić przepisy wykonawcze dotyczące dostępu do parkingów dla posłów i byłych posłów.
Artykuł  4

Przepustka

1. 
Przepustka jest dokumentem identyfikacyjnym, do którego przypisany jest określony zbiór praw dostępu do budynków Parlamentu. Te prawa dostępu zależą od kategorii użytkownika, do której należy posiadacz danej przepustki.
2. 
Jedna osoba jest uprawniona do posiadania tylko jednej aktywnej przepustki w danym okresie.
3. 
Przepustka jest imienna i nie wolno jej udostępniać innym osobom. Posiadacz przepustki nie może użyć przepustki, aby umożliwić wstęp do budynków Parlamentu innym osobom.
4. 
Wszystkie osoby, które wchodzą do budynków Parlamentu, mają obowiązek nosić przepustkę w widocznym miejscu przez cały okres przebywania w budynkach Parlamentu.
5. 
Posiadacze przepustek ponoszą odpowiedzialność za ich niewłaściwe wykorzystanie. Przepustki pozostają własnością Parlamentu. Posiadacze przepustek mają obowiązek zwrócić przepustkę, jeżeli nie spełniają już kryteriów, na podstawie których została wydana. Posiadacze przepustek mają obowiązek zgłosić zgubienie lub kradzież przepustki właściwym służbom Parlamentu.
6. 
Sekretarz generalny ustanawia przepisy wykonawcze dotyczące wyglądu i technicznych aspektów przepustek. Sekretarz generalny może przekazać to uprawnienie dyrektorowi generalnemu ds. bezpieczeństwa i ochrony.
Artykuł  5

Wstęp do stref specjalnych

1. 
O wyznaczeniu stref specjalnych zarezerwowanych dla posłów decydują Kwestorzy.
2. 
Wstęp do stref specjalnych innych niż te, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, może podlegać szczegółowym zasadom przyjmowanym decyzją sekretarza generalnego.
Artykuł  6

Bezpieczeństwo

1. 
O ile niniejsza decyzja i przepisy dotyczące bezpieczeństwa i ochrony w Parlamencie Europejskim 2  (decyzja Prezydium z dnia 15 stycznia 2018 r.) nie stanowią inaczej, w budynkach Parlamentu Europejskiego zastosowanie mają przepisy bezpieczeństwa (zwłaszcza przepisy przeciwpożarowe) obowiązujące w państwie, na terenie którego dany budynek się znajduje.
2. 
W przypadku wystąpienia szczególnego ryzyka przewodniczący, na wniosek sekretarza generalnego, dostosowuje stopień alarmowy, który może obejmować ograniczenia wstępu, zgodnie z art. 12-14 decyzji Prezydium z dnia 15 stycznia 2018 r.
3. 
Sekretarz generalny może przyjąć środki wykonawcze w odniesieniu do ust. 1 i 2 niniejszego artykułu zgodnie z polityką bezpieczeństwa i ochrony przyjętą przez Prezydium.
Artykuł  7

Sytuacje wyjątkowe

1. 
Niezależnie od innych mających zastosowanie przepisów przewodniczący może zezwolić na wstęp lub odmówić wstępu do budynków Parlamentu, jeżeli jest to uzasadnione nadzwyczajnymi okolicznościami, o których mowa w art. 244 Regulaminu Parlamentu, lub interesem Parlamentu. W szczególności przewodniczący może odmówić wstępu do budynków Parlamentu, jeżeli jest to uzasadnione między innymi względami bezpieczeństwa wewnętrznego i ochrony wewnętrznej Parlamentu lub utrzymania porządku wewnętrznego w Parlamencie.

Przed podjęciem decyzji na podstawie akapitu pierwszego przewodniczący może przyjąć decyzję wstępnie odmawiającą danej osobie wstępu do budynków Parlamentu.

2. 
Wstępnie odmawia się wstępu do budynków Parlamentu osobie, której nakazano opuszczenie budynków Parlamentu, do czasu:
a)
gdy przewodniczący podejmie decyzję odmawiającą tej osobie wstępu do budynków Parlamentu na podstawie ust. 1 akapit pierwszy;
b)
przewodniczący przyjmie decyzję o zniesieniu wstępnej odmowy wstępu w odniesieniu do tej osoby; lub
c)
upłynęło sześć tygodni, licząc od dnia, w którym osobie tej nakazano opuszczenie budynków Parlamentu.
3. 
Przewodniczący może przekazać sekretarzowi generalnemu uprawnienia określone w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu.
Artykuł  8

Nieprzestrzeganie decyzji

1. 
Jeżeli poseł nie zastosuje się do niniejszej decyzji, można zastosować art. 183 Regulaminu.
2. 
Jeżeli były poseł nie zastosuje się do niniejszej decyzji, zastosowanie ma art. 7 decyzji Prezydium z 17 kwietnia

2023 r. w sprawie byłych posłów.

3. 
Jeżeli osoba inna niż poseł lub były poseł nie zastosuje się do niniejszej decyzji, może zostać wydalona z budynków Parlamentu zgodnie z decyzją Prezydium z dnia 15 stycznia 2018 r., a sekretarz generalny może podjąć decyzję o cofnięciu tej osobie przepustki.
Artykuł  9

Uchylenie

Niniejsza decyzja uchyla i zastępuje decyzję Prezydium z dnia 8 maja 2023 r. w sprawie zasad wstępu do budynków Parlamentu Europejskiego.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu następującym po dniu jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

1 Art. 2 ust. 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 września 2025 r. (Dz.U.UE.C.2025.90078) zmieniające nin. decyzję z dniem 23 września 2025 r.
2 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 15 stycznia 2018 r. w sprawie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony w Parlamencie Europejskim (Dz.U. C 79 z 2.3.2018, s. 3).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2744

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2025 r. w sprawie zasad wstępu do budynków Parlamentu Europejskiego
Data aktu: 05/05/2025
Data ogłoszenia: 12/05/2025