Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Prokuratura Europejska (przedstawiciele: L. De Matteis i E. Farhat, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Europejski Trybunał Obrachunkowy
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, przekazanej Prokuraturze Europejskiej w dniu 9 grudnia 2024 r., dotyczącej wniosku Prokuratury Europejskiej z dnia 26 września 2024 r. o uchylenie poufności w stosunku do urzędników Unii Europejskiej, którzy mieli być przesłuchani w charakterze świadków w ramach postępowania przygotowawczego prowadzonego przez Prokuraturę Europejską.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący nadużycia władzy w odniesieniu do art. 19 regulaminu pracowniczego. W zaskarżonej decyzji Trybunał Obrachunkowy oparł się wyłącznie na względach innych niż konieczność ochrony interesów Unii, a zatem dopuścił się nadużycia władzy.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 13 ust. 2 TUE.
- Zaskarżona decyzja nie jest zdarzeniem odosobnionym, lecz raczej wynikiem szeregu decyzji Trybunału Obrachunkowego, z których wszystkie miały na celu pozbawienie Prokuratury Europejskiej możliwości wykonywania jej wynikającego z traktatów (art. 86 TFUE) zadania polegającego na prowadzeniu postępowań przygotowawczych w przedmiocie przestępstw mających wpływ na budżet Unii.
- Jako takie, nieuwzględnienie wniosku na podstawie art. 19 regulaminu pracowniczego i wynikająca z tego niemożność kontynuowania przez Prokuraturę Europejską jej zadania obejmującego "dąż[enie] do uzyskania wszelkich istotnych dowodów, niezależnie od tego, czy mają charakter obciążający czy uniewinniający", stanowią nieuzasadnioną ingerencję w uprawnienia przyznane Prokuraturze Europejskiej na mocy traktatów, a tym samym naruszenie obowiązku lojalnej współpracy.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku zachowania poufności postępowań przygotowawczych.
- Składając wniosek o wyrażenie zgody na uchylenie poufności w celu przesłuchania świadka, wnioskodawca musi dostarczyć danej instytucji Unii niezbędne informacje umożliwiające jej sprawdzenie, czy nie szkodzi to poważnie interesom Unii.
- Kontrola ta nie przyznaje jednak danej instytucji nieograniczonego prawa dostępu do informacji zawartych w aktach postępowania przygotowawczego. Akty te są bowiem objęte tajemnicą postępowań przygotowawczych, o czym przypomina art. 108 rozporządzenia 2017/1939.
- Starając się wielokrotnie uzyskać bezpośredni lub pośredni dostęp do informacji znajdujących się w posiadaniu Prokuratury Europejskiej w kontekście toczącego się postępowania przygotowawczego - zwracając się w szczególności o zorganizowanie spotkań na szczeblu technicznym z urzędnikami nieuprawnionymi do posiadania wiadomości o prowadzonym postępowaniu przygotowawczym - Trybunał Obrachunkowy przekroczył granice swoich kompetencji i naruszył obowiązki ciążące na nim na mocy prawa Unii, w szczególności obowiązek zachowania poufności postępowań przygotowawczych.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia niezależności Prokuratury Europejskiej w ramach prowadzenia postępowań przygotowawczych.
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych jest prerogatywą o charakterze czysto sądowym, leżącą wyłącznie w gestii Prokuratury Europejskiej i właściwych organów krajowych w odniesieniu do ochrony interesów finansowych Unii.
- Procedura przewidziana w art. 19 regulaminu pracowniczego nie pozwala instytucji, do której wpłynął wniosek, na żądanie prawa wglądu w odniesieniu do prowadzenia postępowań przygotowawczych.
- Trybunał Obrachunkowy podnosi, że w niniejszej sprawie nie doszło do przestępstwa. Zastępując swoją własną oceną ocenę Prokuratury Europejskiej, Trybunał Obrachunkowy również odmówił udzielenia zgody na tej podstawie, że jego zdaniem sprawa powinna zostać umorzona.
- W tym kontekście Europejski Trybunał Obrachunkowy uporczywie starał się wpłynąć na prowadzenie postępowania przygotowawczego, proponując i uzależniając swoją ewentualną współpracę od uprzedniego zorganizowania "spotkań" z centralnymi służbami Prokuratury Europejskiej.
5. Zarzut piąty dotyczący błędnego zastosowania protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów.
- Immunitet przewidziany w protokole w sprawie przywilejów i immunitetów nie obejmuje świadków, którzy nie korzystają ze szczególnego immunitetu na mocy prawa Unii. Ich przesłuchanie musi być jedynie uprzednio objęte zezwoleniem, jak to przewiduje art. 19 regulaminu pracowniczego.
- Osoby, których dotyczy wniosek o przesłuchanie, nie są tymi samymi osobami, w odniesieniu do których Prokuratura Europejska złożyła wniosek o uchylenie ich immunitetu. Wobec tego nie ma sprzeczności w podejściu Prokuratury Europejskiej i w żaden sposób nie wpływa to na immunitet przysługujący innym uczestnikom postępowania.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2403 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-99/25: Skarga wniesiona w dniu 10 lutego 2025 r. - Prokuratura Europejska/Trybunał Obrachunkowy |
| Data aktu: | 28/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2025 |