Sprawa T-92/25: Skarga wniesiona w dniu 6 lutego 2025 r. - Google Ireland/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 6 lutego 2025 r. - Google Ireland/Komisja
(Sprawa T-92/25)

(C/2025/2224)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Google Ireland Ltd (Dublin, Irlandia) (przedstawiciele: Feiler, B. Hoorelbeke i C. Conte, lawyers)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej C(2024) 8457 final z dnia 27 listopada 2024 r. określającej opłatę nadzorczą mającą zastosowanie do Google Maps, Google Play, Google Search, Google Shopping i YouTube na podstawie art. 43 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"), oraz załącznika do niej;

- zgodnie z art. 277 TFUE stwierdzenie nieważności i niemożności stosowania art. 2 ust. 2, art. 5 ust. 2 i art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/11271 (zwanego dalej "rozporządzeniem delegowanym") 1 ; oraz

- obciążenie Komisji kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą w niniejszym postępowaniu.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że metoda zastosowana przez Komisję w celu obliczenia opłaty nadzorczej na podstawie art. 5 ust. 2 i art. 5 ust. 5 pkt 4 rozporządzenia delegowanego narusza art. 43 ust. 5 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2022/20652 (zwanego dalej "DSA" 2 ) i powinna zostać uznana za nieważną i niemożliwą do zastosowania na podstawie art. 277 TFUE, ponieważ:

- Komisja obliczyła "Fee Cap" w odniesieniu do opłaty nadzorczej nałożonej na skarżącą na podstawie światowych zysków Alphabet Inc. (zwanej dalej "Alphabet"), a nie na podstawie światowych rocznych przychodów netto skarżącej, z naruszeniem art. 43 ust. 5 lit. c) DSA; oraz 3

- mechanizm zastosowany przez Komisję w celu redystrybucji kwot rezydualnych związanych z opłatami innych dostawców skutkował tym, że roczna opłata nadzorcza nałożona na skarżącą nie była proporcjonalna do liczby średnich miesięcznie aktywnych odbiorców skarżącej (zwanych dalej "AMAR"), z naruszeniem art. 43 ust. 5 lit. b) DSA oraz podstawowych zasad równego traktowania i proporcjonalności.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że metoda zastosowana przez Komisję do obliczenia "Fee Cap" została zastosowana z naruszeniem art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego, ponieważ skarżąca nie posiada skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że obliczenie AMAR jest niezgodne z prawem, ponieważ opiera się na metodzie określonej w akcie wykonawczym z naruszeniem art. 290 i 291 TFUE oraz art. 43 ust. 4 rozporządzenia delegowanego oraz na danych, do których uzyskano dostęp z naruszeniem art. 4 ust. 2 rozporządzenia delegowanego.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza prawo skarżącej do uzasadnienia i jej prawo do bycia wysłuchaną, ponieważ owa decyzja nie wyjaśnia w sposób jasny i precyzyjny metody zastosowanej w celu ustalenia AMAR skarżącej.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że zaskarżone decyzje naruszają art. 43 ust. 2 DSA, ponieważ nakładają niezgodnie z prawem opłatę nadzorczą, która obejmuje również koszty niezwiązane z nadzorem.

1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1127 z dnia 2 marca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 o szczegółową metodykę i procedury dotyczące opłat nadzorczych pobieranych przez Komisję od dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych (Dz.U. 2023, L 149, s. 16).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. 2022, L 277, s. 1).
3 Zgodnie z art. 43 ust. 5 lit. c) DSA dostawca "bardzo dużej platformy internetowej" lub "bardzo dużej wyszukiwarki internetowej" nie ma obowiązku uiszczenia w danym roku żadnej opłaty nadzorczej przekraczającej 0,05 % rocznego światowego zysku netto tego dostawcy w poprzednim roku obrotowym (zwanej dalej "Fee Cap").

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2224

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-92/25: Skarga wniesiona w dniu 6 lutego 2025 r. - Google Ireland/Komisja
Data aktu: 22/04/2025
Data ogłoszenia: 22/04/2025