INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ
"Lambrusco Salamino di Santa Croce"
PDO-IT-A0342-AM03
Data przekazania informacji: 2 stycznia 2025 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Włączenie specyfikacji kategorii
Opis:
Określono kategorię, do której należą wina "Lambrusco Salamino di Santa Croce" Spumante [musujące] ("wina musujące" lub "gatunkowe wina musujące").
Uzasadnienie:
Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie kategorii produkowanego wina musującego.
Zmiana dotyczy pkt 1 specyfikacji produktu.
2. Poprawki redakcyjne i zmiany przepisów
Opis:
W specyfikacji produktu wprowadzono pewne poprawki redakcyjne, a odniesienia prawne zaktualizowano, podobnie jak nazwę ministerstwa.
Uzasadnienie:
Zmiana ta była konieczna ze względu na zmiany w prawodawstwie w tym sektorze oraz w nazwie ministerstwa. Wprowadzono pewne poprawki, aby poprawić literówki oraz zwiększyć przejrzystość przepisów.
Zmiana dotyczy pkt 5 ppkt 3, pkt 7 ppkt 1, pkt 8 ppkt 4 i pkt 10 specyfikacji produktu.
3. Korekta w opisie metody produkcji fermentujących w butelce win musujących i półmusujących
Opis:
Zmieniono opis metody produkcji fermentujących w butelce win musujących i półmusujących, aby uwzględnić sformułowanie "w tym za pomocą".
Uzasadnienie:
Zmianę wprowadzono w celu wyjaśnienia, że praktyka enologiczna polegająca na fermentacji win w butelce jest zawsze dozwolona w odniesieniu do win musujących i półmusujących, i niekoniecznie należy stosować określenie "metoda tradycyjna" lub "metoda klasyczna" lub "klasyczna metoda tradycyjna", jak przewidziano w art. 53 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Dodanie sformułowania "w tym za pomocą" wskazuje, że wyrażenia te należy uznać za fakultatywne, zgodnie z określonymi warunkami, a nie za zobowiązanie producentów.
Zmiana dotyczy pkt 5 ppkt 2 specyfikacji produktu.
4. Zmniejszenie wydajności przetwarzania
Opis:
Wydajność przetwarzania winogron/wina, w tym wszelkie nadwyżki produkcji wina, zmniejszono z 80 % do 75 %, bez uszczerbku dla limitu 70 % dla gotowego wina, które kwalifikuje się do objęcia chronioną nazwą pochodzenia "Lambrusco di Sorbara".
Uzasadnienie:
Zmianę tę wprowadzono, aby ograniczyć produkcję win opatrzonych nazwą odmiany Lambrusco, w tym win uzyskiwanych z nadwyżki produkcji wina o chronionej nazwie pochodzenia "Lambrusco Salamino di Santa Croce", które należy przeklasyfikować na wina rodzaju Lambrusco z typowym oznaczeniem geograficznym Emilia. Zmiana ma również na celu uniknięcie nadmiernej eksploatacji winogron.
Zmiana ta dotyczy pkt 5 ppkt 5 specyfikacji produktu.
5. Zmiana okresu fermentacji i drugiej fermentacji
Opis:
Dodano nowy podpunkt zawierający przepis, który umożliwia poddanie produktów z fazy poprzedzającej wyrób wina fermentacji i drugiej fermentacji po dniu 31 grudnia każdego roku i do dnia 30 czerwca następnego roku.
Uzasadnienie:
Zmianę tę wprowadzono, aby ujednolicić warunki produkcji na całym terytorium Emilia-Romania, z uwzględnieniem właściwości odmiany Lambrusco i tradycyjnych technik produkcji od dawna stosowanych na obszarze produkcji win, o których mowa, koncentrując się głównie na produkcji win półmusujących.
Zmiana dotyczy pkt 5 ppkt 6 specyfikacji produktu.
6. Definicja intensywności barwy
Opis:
Maksymalną intensywność barwy poszczególnych produktów określono w zależności od etapu ich produkcji, aby utrzymać barwę win i produktów z fazy poprzedzającej wyrób wina w wyraźnie określonym zakresie intensywności, zgodnym z tradycją i autentycznością win objętych ChNP "Lambrusco Salamino di Santa Croce".
Uzasadnienie:
Zmianę tę wprowadzono, ponieważ w ostatnich latach stwierdzono, że produkty objęte nazwą "Lambrusco Salamino di Santa Croce" o większej intensywności barwy niż proponowana w ramach przedmiotowej zmiany są traktowane - na etapie wprowadzania do obrotu - jedynie jako produkty uzupełniające podczas przygotowywania mieszanek do produkcji gotowych win i nigdy nie są bezpośrednio przeznaczone do butelkowania.
Zmiana dotyczy pkt 5 ppkt 7 specyfikacji produktu.
7. Korekta niektórych cech charakterystycznych w momencie wprowadzenia do obrotu
Opis:
Zaktualizowano niektóre cechy charakterystyczne w momencie wprowadzenia do obrotu w odniesieniu do istniejących rodzajów wina, natomiast w przypadku win półmusujących niektóre opisy ulepszono i zaktualizowano oraz dodano podpunkt dotyczący możliwości zmętnienia różnych rodzajów wina - z wyjątkiem win należących do kategorii "gatunkowe wino musujące" - ze względu na obecność resztek pofermentacyjnych.
Uzasadnienie:
Zmiana ta wynika z faktu, że podczas zmiany specyfikacji okazało się, iż niektóre cechy charakterystyczne w momencie wprowadzenia do obrotu zawierały określenia, które były nieprawidłowe, nieprecyzyjne lub niezgodne z kategorią produktu, w szczególności w odniesieniu do win musujących, które zawierały określenia odnoszące się do pozostałości cukru właściwych dla kategorii "wina półmusujące", z naruszeniem przepisów załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/33 mających zastosowanie do różnych kategorii "win musujących". Dodano również podpunkt dotyczący możliwości zmętnienia win półmusujących i musujących - z wyjątkiem win należących do kategorii "gatunkowe wino musujące" - ze względu na obecność resztek pofermentacyjnych. Jest to związane z powrotem do techniki produkcji, która polega na poddaniu wina drugiej fermentacji w butelce bez usuwania osadu fermentacyjnego.
Zmiana dotyczy pkt 6 specyfikacji oraz sekcji "Opis wina lub win" w jednolitym dokumencie.
8. Skreślenie przepisu dotyczącego rozporządzenia ministerialnego zmieniającego limity minimalne kwasowości ogólnej i ekstraktu bezcukrowego
Opis:
Skreślono podpunkt, który przewidywał możliwość wydania przez ministerstwo rozporządzenia zmieniającego limity kwasowości ogólnej i ekstraktu bezcukrowego.
Uzasadnienie:
Przepis ten zastąpiono obowiązującymi przepisami.
Zmiana dotyczy pkt 6 specyfikacji produktu.
9. Sprostowanie tekstu dotyczącego wymogu wskazania zawartości cukru na etykiecie
Opis:
W przypadku win musujących i gatunkowych win musujących skreśla się wymóg podawania zawartości cukru.
Uzasadnienie:
Przepis ten powtarza obowiązek ustanowiony już w obowiązującym prawodawstwie UE.
Zmiana dotyczy pkt 7 ppkt 2 specyfikacji produktu.
10. Sprostowanie tekstu, aby rozszerzyć stosowanie określenia "rosé" (wino różowe) jako alternatywy dla określenia "rosato" w celu uwzględnienia rodzaju "Rosato Frizzante" (wino czerwone półmusujące)
Opis:
Możliwość stosowania określenia "rosé" jako alternatywy dla określenia "rosato", wcześniej dozwolonego jedynie dla rodzaju "Rosato Spumante", rozszerzono na rodzaj "Rosato Frizzante".
Uzasadnienie:
Zmianę wprowadzono, aby zaspokoić potrzeby rynku i producentów.
Zmiana dotyczy pkt 7 ppkt 3 specyfikacji produktu.
11. Możliwość stosowania na etykiecie określenia "rifermentazione in bottiglia" (druga fermentacja w butelce)
Opis:
Dodano podpunkt umożliwiający stosowanie na etykiecie określenia "rifermentazione in bottiglia".
Uzasadnienie:
Zmianę tę wprowadzono w celu odpowiedniego informowania konsumentów o stosowaniu techniki produkcji z zastosowaniem metody drugiej fermentacji w butelce, którą ponownie wprowadzono w ostatnich latach w celu uzyskiwania win półmusujących. Często z tych win nie usuwa się osadu fermentacyjnego, a obecność tych pozostałości często sprawia, że wino wydaje się "mętne".
Zmiana ta dotyczy pkt 7 ppkt 4 specyfikacji produktu.
12. Zmiana maksymalnej pojemności butelek, w których wina dopuszcza się do konsumpcji
Opis:
Zmieniono tekst w celu ustalenia maksymalnej pojemności szklanych butelek na poziomie 9 litrów, z wyłączeniem 5-litrowej "damy", aby zachować tradycyjny kształt butelki.
Uzasadnienie:
Zmiana ta jest konieczna ze względu na fakt, że konsumenci niekiedy zgłaszają zapotrzebowanie na większe butelki, głównie na spotkania towarzyskie i inne szczególne wydarzenia.
Zmiana ta zapewnia również producentom więcej możliwości rynkowych.
Zmiana dotyczy tylko pkt 8 ppkt 1 specyfikacji produktu.
13. Sprostowanie tekstu, aby jasno określić dozwolone systemy zamykania butelek
Opis:
Podpunkt dotyczący dozwolonych systemów zamykania zaktualizowano i przeformułowano w sposób szczegółowy, wraz z odrębnymi przepisami dotyczącymi win musujących.
Uzasadnienie:
Poprawka ta była konieczna, aby zapewnić jasność co do dozwolonych systemów zamykania butelek, w szczególności w odniesieniu do stosowania nakrętek, kapsli i związanych sznurkiem korków grzybków. Ma to na celu poprawę brzmienia, uniknięcie sprzecznych wykładni i ewentualnego pomylenia rodzajów półmusujących i musujących.
Zmiana dotyczy pkt 8 ppkt 3 i 4 specyfikacji produktu.
14. Aktualizacja związku ze środowiskiem geograficznym
Opis:
Punktu dotyczącego związku ze środowiskiem geograficznym nie zmieniono, ale postanowiono przeredagować sekcję "Związek z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
Uzasadnienie:
Celem było włączenie do jednolitego dokumentu informacji zawartych już w specyfikacji produktu. Zmiana ta ma zatem charakter czysto redakcyjny.
Zmiana dotyczy sekcji "Związek z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1991 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
| Data aktu: | 28/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/03/2025 |