Sprawa C-115/25: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 3 lutego 2025 r. - Stappert Magyarország Kft./Nemzeti Adó-és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fovarosi Torvenyszek (Węgry) w dniu 3 lutego 2025 r. - Stappert Magyarorszag Kft./Nemzeti Adó-es Vamhivatal Fellebbviteli Igazgatósaga
(Sprawa C-115/25)

(C/2025/1882)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Fovarosi Torvenyszek

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Stappert Magyarorszag Kft.

Druga strona postępowania: Nemzeti Adó-es Vamhivatal Fellebbviteli Igazgatósaga

Pytania prejudycjalne

1) Czy pojęcie "stosowny" użyte w art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/159 1  z dnia 31 stycznia 2019 r. nakładającego ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali (zwanego dalej "rozporządzeniem wykonawczym 2019/159") należy interpretować w ten sposób, że odnosi się ono do w odniesieniu do kategorii produktów określonych konkretnym kodem CN, o którym mowa w art. 1 ust. 1 tego rozporządzenia, do wszystkich numerów porządkowych (kontyngentów taryfowych) otwartych na każdy okres, czy tylko do numeru porządkowego (kontyngentu taryfowego), w odniesieniu do którego importer złożył wniosek o kontyngent taryfowy?

2) Czy wyrażenie "jeżeli cło za ilości powyżejkontyngentu [...] zaczyna mieć zastosowanie" z art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1483 z dnia 15 września 2021 r. nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz płaskich wyrobów ze stali nierdzewnej walcowanych na zimno pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Tajwanu w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 2  (zwanego dalej "rozporządzeniem wykonawczym 2021/1483"), należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono jedynie przypadek, w którym dodatkowe cło w wysokości 25 % ma zastosowanie, ponieważ "stosowny" kontyngent taryfowy został wyczerpany, czy też obejmuje ono również przypadek, w którym dodatkowe cło ma zastosowanie z jakiegokolwiek innego powodu, takiego jak na przykład brak złożenia wniosku?

3) Czy art. 2 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego 2021/1483 należy interpretować w ten sposób, że pobieranie cła antydumpingowego w wysokości 6,8 % zostaje zawieszone wyłącznie w wyniku zastosowania cła dodatkowego w wysokości 25 % z powodu wyczerpania odpowiedniego kontyngentu taryfowego, czy też zostaje ono zawieszone również w przypadku, gdy cło dodatkowe zaczyna obowiązywać z jakiegokolwiek innego powodu, takiego jak na przykład brak złożenia wniosku?

4) Czy art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego 2019/159 i art. 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego 2021/1483 należy interpretować, w świetle motywów 286 i 287 rozporządzenia wykonawczego 2021/1483, w ten sposób, że dodatkowe cło i cło antydumpingowe nie mogą być nałożone łącznie, nawet jeżeli, w dniu wyczerpania kontyngentu taryfowego otwartego pod określonym numerem porządkowym Komisja otworzyła nowy kontyngent taryfowy pod innym numerem porządkowym na produkty objęte tym samym kodem CN, a importer złożył wniosek o zastosowanie preferencyjnej procedury celnej jedynie w odniesieniu do wyczerpanego kontyngentu taryfowego?

1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/159 z dnia 31 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali (Dz.U. 2019, L 31, s. 27).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. 2016, L 176, s. 21).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1882

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-115/25: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 3 lutego 2025 r. - Stappert Magyarország Kft./Nemzeti Adó-és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága
Data aktu: 07/04/2025
Data ogłoszenia: 07/04/2025