Język postępowania: angielski
(C/2025/1638)
(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Evonik Operations GmbH (przedstawiciele: T. Delille i M. Escorneboueu, avocats)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA)
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uznanie go za dopuszczalne i zasadne;
- uchylenie zaskarżonego wyroku;
- tytułem żądania ewentualnego - przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania w przedmiocie skargi o stwierdzenie nieważności; oraz
- obciążenie Komisji kosztami niniejszego postępowania, w tym kosztami postępowania przed Sądem.
Zarzuty i główne argumenty
Wnosząca odwołanie opiera swoje odwołanie na dwóch zarzutach.
Po pierwsze, jej zdaniem Sąd naruszył prawo i przeinaczył jej twierdzenia dotyczące nieprawidłowego i niepełnego zastosowania kryteriów klasyfikacji określonych w rozporządzeniu CLP 1 . Przede wszystkim Sąd miał popełnić błąd w ocenie zgodności kwestionowanej klasyfikacji z ogólną zasadą, zgodnie z którą każde niebezpieczeństwo uzasadniające klasyfikację musi być konsekwencją swoistych właściwości substancji. Po drugie, nie przeprowadził on odpowiedniej kontroli sądowej nieuwzględnienia przez Komitet ds. Oceny Ryzyka ECHA (Comitee of Risk Assesment, zwany dalej "RAC") wpływu, jaki mają konkretne warunki przeprowadzania testu na wnioski, jakie należy wyciągnąć z badań potwierdzających sporną klasyfikację. Po trzecie, zdaniem wnoszącej odwołanie Sąd nie zbadał w wystarczającym stopniu tego, iż nie wykazano, czy skutki powołane na poparcie klasyfikacji były znaczące. Wreszcie Sąd miał popełnić błąd w ocenie zgodności odniesień, na które powołuje się RAC, z konkretnymi przepisami rozporządzenia CLP.
Po drugie, zdaniem wnoszącej odwołanie Sąd naruszył prawo, nie stwierdzając, że doszło do naruszenia zasadniczych wymogów procedury zharmonizowanej klasyfikacji i zharmonizowanego oznakowania, a mianowicie przekroczenia terminu na wydanie opinii przez RAC i niespełnienia wymogów w zakresie konsultacji przewidzianych w art. 37 ust. 4 rozporządzenia CLP oraz nie nakładając za to kary.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1638 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-121/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (szósta izba) wydanego w dniu 27 listopada 2024 r. w sprawie T-449/22, Evonik Operations / Komisja, wniesione w dniu 5 lutego 2025 r. Evonik Operations GmbH |
| Data aktu: | 24/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |