Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: Cv. Georgieva, M. Mataija, G. Meeßen)
Strona pozwana: Republika Bułgarii
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
1) stwierdzenie, że utrzymując w prawie krajowym przepis określający w sposób abstrakcyjny maksymalny czas trwania czasowego transgranicznego świadczenia usług społecznych, Republika Bułgarii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 16 dyrektywy 2006/123/WE 1 oraz art. 56 i 57 TFUE.
2) obciążenie Republiki Bułgarii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Sprawa dotyczy wniosku złożonego na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Komisja uważa, że Republika Bułgarii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 16 dyrektywy 2006/123/WE oraz art. 56 i 57 TFUE w odniesieniu do transgranicznego świadczenia usług społecznych przez usługodawców mających siedzibę w innym państwie członkowskim lub w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Republika Bułgarii przyjęła w swoim ustawodawstwie krajowym przepisy określające maksymalny czas trwania czasowego transgranicznego świadczenia usług społecznych, niezgodnie z prawem Unii.
Skarga opiera się na dwóch następujących podstawach.
Po pierwsze, zdaniem Komisji Zakon za sociałnite usługi (ustawa o usługach społecznych) ogranicza czasowe świadczenie usług społecznych bez prowadzenia działalności gospodarczej do sześciu miesięcy w danym roku kalendarzowym. Wymóg ten ogranicza swobodne świadczenie usług, zgodnie z art. 16 dyrektywy 2006/123/WE. Usługodawcy zamierzający świadczyć usługi społeczne przez okres dłuższy niż sześć miesięcy w ciągu roku kalendarzowego są zobowiązani do prowadzenia działalności na terytorium Republiki Bułgarii, co wymaga uzyskania licencji w rozumieniu ustawodawstwa bułgarskiego. Wymóg ten jest zakazany na mocy art. 16 ust. 2 lit. a), a także tytułem ewentualnym - na mocy art. 16 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2006/123/WE.
Po drugie, nawet przy założeniu, że dyrektywa 2006/123/WE nie ma zastosowania do spornych przepisów Zakon za sociałnite usługi lub do określonych rodzajów działalności, Komisja uważa, że ustawodawstwo bułgarskie mające zastosowanie do transgranicznego świadczenia usług społecznych narusza art. 56 i 57 TFUE.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1413 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-25/25: Skarga wniesiona w dniu 17 stycznia 2025 r. - Komisja Europejska / Republika Bułgarii |
| Data aktu: | 10/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |