Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2024 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Deutsche Bank AG i BHW Bausparkasse AG (przedstawiciele: H. Berger, M. Weber i D. Schoo, Rechtsanwälte)
Druga strona postępowania: Europejski Bank Centralny (EBC) i norisbank GmbH
Żądania wnoszących odwołanie
- uchylenie zaskarżonego wyroku w zakresie, w jakim oddala on skargę jako bezzasadną i obciążenie kosztami związanymi z tą częścią skargi,
- stwierdzenie częściowej nieważności wspólnej decyzji Europejskiego Banku Centralnego ustanawiającej wymogi ostro- żnościowe z dnia 21 grudnia 2022 r. (ECB-SSM-2022-DEDEB-44) w zakresie wymogów nałożonych na wnoszące odwołanie na podstawie pkt 1.3 tej decyzji; oraz
- obciążenie EBC kosztami postępowania, w tym kosztami poniesionymi do czasu zastąpienia wspólnej decyzji Europejskiego Banku Centralnego ustanawiającej wymogi ostrożnościowe z dnia 2 lutego 2022 r. (ECB-SSM-2022-DEDEB-6) w zakresie, w jakim Sąd uznał skargę za dopuszczalną.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie swojego odwołania wnoszące odwołanie podnoszą dwa zarzuty.
Zarzut pierwszy dotyczący błędnego stwierdzenia przez Sąd, że EBC działał w ramach swoich zadań i uprawnień na podstawie art. 4 ust. 1 lit. f) oraz art. 16 ust. 2 lit. d) i j) rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 1 , nakładając na wnoszące odwołanie wymogi określone w pkt 1.3 decyzji (zwane dalej "wymogami IPC"). Wnoszące odwołanie uważają, że EBC nie jest właściwy do nałożenia na nie odliczenia CET 1 w celu zaradzenia domniemanemu ryzyku zawyżenia wyceny CET 1 związanemu z hipotezą nieodwołalnych zobowiązań płatniczych wnoszących odwołanie wobec jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz obowiązkowego systemu gwarancji depozytów.
Zarzut drugi dotyczący tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował art. 16 ust. 1 lit. c) i art. 16 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, przyjmując, że podnoszone ryzyko zawyżenia wartości CET 1 przez wnoszące odwołanie może uzasadniać nałożenie wymogów IPC w niniejszej sprawie oraz poprzez zastosowanie błędnej normy prawnej w odniesieniu do indywidualnej oceny zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5617 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-556/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (trzecia izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 5 czerwca 2024 r. w sprawie T-182/22, Deutsche Bank i in./EBC, wniesione w dniu 15 sierpnia 2024 r. przez Deutsche Bank AG i BHW Bausparkasse AG |
| Data aktu: | 30/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/09/2024 |