Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie polityki konkurencji - sprawozdanie roczne za 2022 r. (2022/2060(INI))

P9_TA(2023)0227
Polityka konkurencji - sprawozdanie za 2022 r.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie polityki konkurencji - sprawozdanie roczne za 2022 r. (2022/2060(INI))

(C/2024/479)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności art. 101-109,

- uwzględniając stosowne zasady, wytyczne, rezolucje, konsultacje publiczne, komunikaty i dokumenty Komisji dotyczące konkurencji,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 14 lipca 2022 r. dotyczące polityki konkurencji za rok 2021 (COM(2022)0337) i towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji (SWD(2022)0188),

- uwzględniając swoją rezolucję z 5 maja 2022 r. w sprawie polityki konkurencji - sprawozdanie roczne za 2021 r. 1 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) 2 , w którym wyznaczono cel osiągnięcia neutralności klimatycznej w całej gospodarce do 2050 r. oraz ustanowiono wiążące zobowiązanie Unii do ograniczenia emisji netto gazów cieplarnianych do roku 2030 o co najmniej 55 % w porównaniu z poziomami z 1990 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 grudnia 2021 r. w sprawie zmienionych wytycznych Unii w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka 3 ,

- uwzględniając sprawozdanie z badania Flash Eurobarometr 510 z października 2022 r. pt. "Oczekiwania MŚP dotyczące skutecznej polityki konkurencji",

- uwzględniając sprawozdanie z badania Flash Eurobarometr 511 z października 2022 r. pt. "postrzeganie polityki konkurencji przez obywateli",

- uwzględniając wyrok Sądu Unii Europejskiej w sprawie T-791/19 4 ,

- uwzględniając wyrok Sądu w sprawie T-227/21 5 ,

- uwzględniając komunikat Komisji pt. "Tymczasowe ramy kryzysowe dotyczące środków pomocy państwa na rzecz wsparcia gospodarki po agresji Rosji na Ukrainę" 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) 7 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) 8 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1 z 11 grudnia 2018 r. mającą na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego 9  (dyrektywa ECN+),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 10 ,

- uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE 11 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 12 ,

- uwzględniając wytyczne Komisji z 29 września 2022 r. w sprawie stosowania prawa konkurencji UE do układów zbiorowych,

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) z 15 grudnia 2022 r. pt. "Report on CRA Market Share Calculation" [Sprawozdanie dotyczące obliczania udziału agencji ratingowych w rynku],

- uwzględniając projekt komunikatu Komisji pt. "Wytyczne w sprawie pomocy państwa na cele związane z klimatem, ochroną środowiska i energią na 2022 r." 13 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 12 grudnia 2022 r. pt. "Wytyczne w sprawie pomocy państwa na rzecz sieci szerokopasmowych" 14 ,

- uwzględniając projekt zawiadomienia Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów unijnego prawa konkurencji,

- uwzględniając projekt wytycznych Komisji w sprawie stosowania wyłączenia z art. 101 TFUE w odniesieniu do porozumień w sprawie zrównoważonego rozwoju zawieranych przez producentów rolnych na podstawie art. 210a rozporządzenia (UE) nr 1308/2013,

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 1 grudnia 2022 r. zatytułowany "Ocena zasad dotyczących dotacji państwa na usługi zdrowotne i społeczne świadczone w ogólnym interesie gospodarczym" oraz rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis dotyczącej usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (SWD(2022)0388),

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając publikację pt. "Competition State aid Brief" 1/2022 15 ,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0183/2023),

A. mając na uwadze, że niedawne badania Eurobarometru 16  poświęcone unijnej polityce konkurencji wykazują silne poparcie obywateli oraz małych i średnich przedsiębiorstw dla polityki konkurencji i jej egzekwowania;

B. mając na uwadze, że celem polityki konkurencji powinno być wspieranie celów Europejskiego Zielonego Ładu i cyfrowego kompasu oraz budowanie odporności rynku wewnętrznego UE; mając na uwadze potrzebę stworzenia równych warunków działania na całym świecie, również w odniesieniu do propozycji zawartych w pakiecie "Gotowi na 55";

C. mając na uwadze, że polityka konkurencji powinna zapewnić pewność prawa, a systemy umożliwiające większą elastyczność powinny być tymczasowe, ukierunkowane i nie powinny zagrażać integralności rynku wewnętrznego;

D. mając na uwadze, że międzynarodowa współpraca i współdziałanie są niezbędne, aby osiągnąć realne równe warunki działania na całym świecie i przeprowadzić zieloną transformację i transformację cyfrową; mając na uwadze, że zależność Europy od państw trzecich i światowych potęg w takich dziedzinach jak energia, leki, technologia czy surowce powoduje podatność na zagrożenia i może ograniczyć zdolność Unii Europejskiej do działania;

Uwagi ogólne

1. uważa, że polityka konkurencji UE chroni struktury rynkowe przed antykonkurencyjnymi zachowaniami, kartelami i koncentracją siły rynkowej, a także wspomaga efektywne struktury rynkowe i przyczynia się do poprawy sytuacji konsumentów i dobrobytu ogólnego, aby wspierać innowacje, utrzymywać ceny na uczciwym i konkurencyjnym poziomie oraz zwiększać wybór dla konsumentów; podkreśla, że globalna siła i znaczenie jednolitego rynku UE wynikają z jego wewnętrznej konkurencyjności i równych warunków działania;

2. uważa, że reguły konkurencji oparte na traktatach należy interpretować w świetle szerszych europejskich wartości leżących u podstaw wysoce konkurencyjnej społecznej gospodarki rynkowej UE; podkreśla, że polityka konkurencji nie może być prowadzona w izolacji, jako cel sam w sobie, bez odniesienia do kontekstu prawnego, międzynarodowego, gospodarczego lub politycznego, bez interakcji i komplementarności z innymi strategicznymi celami polityki UE i bez nawiązania do nowej dynamiki konkurencyjnego rynku, a celem tej polityki jest osiągnięcie celów UE zapisanych w art. 3 TUE;

3. apeluje do Komisji o zadbanie o to, aby ramy regulacyjne były odpowiednio przygotowane na rozwój technologiczny i cele UE w zakresie łączności cyfrowej przez zapewnienie odpowiedniego i skutecznego finansowania infrastruktury krytycznej bez uszczerbku dla reguł konkurencji;

4. z zadowoleniem przyjmuje wyrok Sądu w sprawie Sped-Pro (sprawa T-791/19), w którym potwierdzono, że ochrona praworządności jest istotnym czynnikiem prawa konkurencji;

5. odnotowuje projekt komunikatu Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów unijnego prawa konkurencji; z zadowoleniem przyjmuje zawarte w tym projekcie wyjaśnienie Komisji, że definicja rynku właściwego nie powinna opierać się wyłącznie na cenie produktu, ale także na poziomie jego innowacyjności; z zadowoleniem przyjmuje zbliżające się przyjęcie tego projektu komunikatu, które zaplanowano na trzeci kwartał 2023 r.; uważa, że konkurencja w zakresie innowacji jest kluczowym czynnikiem przy określaniu właściwego rynku i zwraca się do Komisji, aby w swoich ocenach konkurencji uwzględniła długoterminową wizję obejmującą wymiar globalny i potencjalną przyszłą konkurencję; podkreśla, że przy definiowaniu właściwego rynku produktowego konieczne jest uwzględnienie analizy zachowań konsumentów; w szczególności docenia wszystkie nowe elementy, które przyczyniają się do rozwiązania kluczowych kwestii dotyczących definicji rynku w niektórych szybko zmieniających się sektorach, takich jak sektor cyfrowy;

6. zauważa, że trzy największe agencje ratingowe mają ponad 90 % udziału w rynku; ubolewa nad utrzymującym się wysokim stopniem koncentracji rynku agencji ratingowych; stwierdza, że istniejące środki mające na celu zwiększenie konkurencji na tym rynku są niewystarczające;

7. odnotowuje opracowane przez Komisję tymczasowe ramy pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji, stanowiące element planu przemysłowego Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej; z zadowoleniem przyjmuje podejście Komisji, zgodnie z którym pomoc państwa dla indywidualnych przedsiębiorstw w tych ramach może być przyznawana wyłącznie na inwestycje transgraniczne lub inwestycje na obszarach objętych pomocą; uważa, że krajowe dotacje podlegające zgłoszeniu powinny mieć unijną wartość dodaną; ponownie podkreśla kluczową rolę surowców krytycznych w utrzymaniu europejskiej bazy przemysłowej; uważa, że wnioski dotyczące europejskiego aktu w sprawie surowców krytycznych 17 , aktu w sprawie przemysłu o zerowej emisji netto 18  oraz przeglądu wewnętrznego rynku energii elektrycznej UE stwarzają możliwość wsparcia konkurencyjności przemysłu UE; zwraca uwagę na możliwości wykorzystania przez UE krajowych źródeł surowców krytycznych przy jednoczesnym przestrzeganiu norm środowiskowych; z zadowoleniem przyjmuje przegląd ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych 19 , który ma umożliwić państwom członkowskim większe inwestycje w sektory kluczowe dla przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto, takie jak niskoemisyjny wodór oraz badania i rozwój, a także w środki towarzyszące ułatwiające przejście na gospodarkę cyfrową we wszystkich sektorach;

8. podkreśla, że zrównoważone pogodzenie unijnych reguł konkurencji z polityką przemysłową i międzynarodową polityką handlową Unii ma zasadnicze znaczenie dla repatriacji działalności w obrębie łańcucha wartości i dla umocnienia globalnej konkurencyjności;

9. zwraca uwagę, że zdecydowana polityka konkurencji zwiększy odporność jednolitego rynku UE, szczególnie w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP); zauważa, że duży wkład w tworzenie miejsc pracy i wartości dodanej sprawia, że MŚP są nieodzowne dla zapewniania wzrostu gospodarczego i integracji społecznej w UE; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zmienione wytyczne w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka, w których sprecyzowano i uproszczono zasady umożliwiające państwom członkowskim wspieranie dostępu MŚP do finansowania;

10. uważa, że zapewnienie wzajemnego dostępu do rynku dla eksportu z UE sprzyjałoby odbudowie i trwałemu wzrostowi na jednolitym rynku lepiej niż środki protekcjonistyczne;

Reakcja polityczna na wojnę w Ukrainie i ustawę o obniżeniu inflacji

11. z zadowoleniem przyjmuje szybkie przyjęcie tymczasowych kryzysowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji na Ukrainę, a następnie ich przedłużenie; podkreśla, że ważna jest koordynacja działań przewidzianych w tymczasowych ramach kryzysowych wprowadzonych w ciągu ostatnich trzech lat; odnotowuje zapowiedź Komisji, aby przekształcić je w tymczasowe ramy pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji (TCTF) przez rozszerzenie ich zakresu w celu wsparcia wszystkich możliwych odnawialnych źródeł energii; podkreśla, że wszelka elastyczność powinna być ukierunkowana, tymczasowa, proporcjonalna i spójna z celami polityki UE i nie powinna powodować trwałych zakłóceń na rynku wewnętrznym; uważa, że celem TCTF jest tworzenie warunków, w których przedsiębiorstwa będą konkurencyjne w służbie interesu publicznego;

12. podkreśla, że w sprawach sądowych sprecyzowano, że pomoc państwa nie może zostać przyznana, jeżeli beneficjent narusza zasady ochrony środowiska 20 , i podkreśla, że Komisja powinna zezwolić na pomoc państwa ze strony państw członkowskich tylko wtedy, gdy służy ona osiągnięciu celu leżącego we wspólnym interesie; zachęca państwa członkowskie do wprowadzenia dalszych wiążących warunków otrzymywania pomocy państwa;

13. rozumie potrzebę dodatkowych inwestycji publicznych i prywatnych w celu zwalczania nierówności społecznych i regionalnych, w celu dekarbonizacji i cyfryzacji przemysłu oraz w celu wzmocnienia autonomii w kluczowych sektorach gospodarki; wzywa Komisję do ochrony integralności rynku wewnętrznego i do zapewnienia równych warunków działania; jest głęboko zaniepokojony ryzykiem rosnącego rozdrobnienia rynku wewnętrznego z powodu nadmiernej liberalizacji zasad pomocy państwa i wykorzystywania subsydiów w odpowiedzi na amerykańską ustawę o obniżeniu inflacji; ostrzega Komisję przed międzynarodową rywalizacją przy pomocy dotacji i wzywa Komisję, aby wykorzystała dostępne jej narzędzia w celu zapobiegania nieuczciwej konkurencji opartej na dotacjach i nakładania sankcji za stosowanie tego rodzaju praktyk; apeluje do Komisji o zwrócenie szczególnej uwagi na to, że państwa członkowskie dysponują różną przestrzenią fiskalną, aby udzielać wsparcia i monitorować ewentualne zakłócenia; zaznacza, że nowe inicjatywy polityczne, cele i zadania finansowane z budżetu UE, w tym zarówno projekty ogólnounijne, jak i transgraniczne, muszą być finansowane z dodatkowych, nowych pieniędzy; wzywa Komisję do zbadania kwestii braku harmonizacji mechanizmów wycofania pomocy w państwach członkowskich;

14. przypomina, że reakcja UE na amerykańską ustawę o obniżeniu inflacji nie powinna opierać się wyłącznie na pomocy państwa, lecz powinna również obejmować inne obszary polityki konkurencji, takie jak kontrola połączeń przedsiębiorstw; z zadowoleniem przyjmuje najnowsze konkluzje Rady Europejskiej, w których wezwano do unowocześnienia przepisów o zamówieniach publicznych, aby pomóc rozwijać bardziej ekologiczny przemysł, i do promowania europejskich standardów, aby ułatwić szybkie wprowadzanie kluczowych technologii; podkreśla, że odnowione ramy konkurencji powinny stworzyć przewidywalne i uproszczone ramy regulacyjne, prowadzące do zwiększenia zaufania, szybkości i elastyczności oraz zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw inwestujących i uczciwie konkurujących w Europie; podkreśla znaczenie skoordynowanej reakcji, która pozwoli uniknąć zakłóceń na wewnętrznym rynku energii UE; wzywa Komisję do zwiększenia przejrzystości procesu oceny pomocy państwa i podkreśla potrzebę monitorowania ex post skutecznego wdrażania przyjętej pomocy państwa; wzywa Komisję Europejską do uwzględnienia kryteriów zrównoważonego rozwoju i europejskiej suwerenności w przepisach dotyczących zamówień publicznych; przypomina, że nadzwyczajne poziomy wsparcia publicznego nie mogą stać się nową normą i nie powinny przynosić korzyści wyłącznie dużym przedsiębiorstwom i ich udziałowcom; podkreśla, że ulgi podatkowe nie powinny służyć wyłącznie zmniejszeniu zobowiązań podatkowych dużych przedsiębiorstw; wzywa państwa członkowskie do uważnego opracowania zachęt podatkowych, aby promować autonomię strategiczną bez nieproporcjonalnego zwiększania kosztów dla budżetów publicznych;

15. zauważa, że unijna polityka konkurencji powinna uwzględniać zdolność firm europejskich do konkurowania na rynkach światowych; podkreśla znaczenie strukturalnego globalnego dialogu i współpracy w dziedzinie egzekwowania polityki konkurencji z partnerami o podobnym sposobie myślenia; podkreśla potencjał umów o współpracy z państwami trzecimi; z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych; podkreśla, że wszystkie firmy działające na jednolitym rynku UE muszą przestrzegać tych samych zasad; zachęca Komisję, by dążyła do zawierania bardziej specjalistycznych umów dotyczących konkurencji, które pozwalają na lepszą wymianę informacji między organami ochrony konkurencji;

16. uważa, że konkurencja może raczej pomóc niż przeszkodzić w wyjściu z kryzysu i zwiększyć odporność jednolitego rynku; podkreśla, że w jednej z ostatnich analiz 21  odrzucono argument, że złagodzenie polityki konkurencji UE przyczyniłoby się do ożywienia gospodarczego; ubolewa, że według jednej z analiz sprzed kryzysu 22  pomoc państwa w UE nie wspierała skutecznie wzrostu gospodarczego i inwestycji; wzywa Komisję do oceny wkładu pomocy państwa w UE we wzrost gospodarczy i wzrost wydajności na podstawie wymiernych wskaźników oraz do systematycznego przeglądu jej wyników i wpływu;

17. przypomina, że powinniśmy wyciągnąć wnioski z poprzednich kryzysów, jeżeli chcemy osiągnąć rzeczywiste wymierne rezultaty oraz wpływ, odbudowę i równe warunki działania; przypomina o wnioskach wyciągniętych z kryzysu finansowego, zgodnie z którymi działania w odpowiedzi na pilne potrzeby w niewielkim stopniu zastępują interwencje polityczne bazujące na rzetelnej analizie ekonomicznej; ubolewa, że kilku wnioskom nie towarzyszyły oceny skutków ze względu na pilny charakter działań według wyjaśnień Komisji; wzywa Komisję, aby przestała uzasadniać brak przygotowania ocen skutków wniosków ustawodawczych pilnością sytuacji; wzywa Komisję, aby dla każdego wniosku przygotowywała dogłębną analizę wpływu na konkurencję, wydajność i efektywne inwestycje;

18. podkreśla, że nowy Europejski Fundusz na rzecz Suwerenności mógłby wspierać strategię przemysłową UE; uważa, że sposobem na uniknięcie rozdrobnienia rynku wewnętrznego jest wykorzystanie europejskich funduszy inwestycyjnych wraz ze zmianami w zasadach pomocy państwa;

19. uważa, że wzrost cen energii i żywności, prowadzący do nadmiernych zysków przedsiębiorstw, jest główną siłą napędową obecnego wzrostu inflacji; podkreśla, że rosnące koszty energii w porównaniu z sytuacją w innych częściach świata były jednym z kluczowych czynników negatywnie wpływających na zdolność przemysłu europejskiego do konkurowania na rynku światowym; przypomina, że Komisja musi wykorzystać wszystkie dostępne narzędzia prawa konkurencji, aby w sposób bezstronny przeciwdziałać zakłóceniom na rynku i nieuczciwym cenom na rynkach energii i żywności; wzywa do uwzględnienia podatności konsumentów na zagrożenia przy ocenie, czy zachowanie przedsiębiorstwa dominującego jest nieuczciwe;

20. wzywa Komisję do zapewnienia skutecznego zestawu instrumentów, w tym instrumentów na potrzeby stałego mechanizmu badania rynku, które powinny być uruchamiane automatycznie po spełnieniu pewnych warunków, takich jak konkretny wzrost cen, aby zapobiec wszelkim przyszłym przypadkom "jazdy na gapę"; apeluje w szczególności o monitorowanie różnic między cenami hurtowymi i detalicznymi produktów żywnościowych, pasz i nawozów; jest głęboko zaniepokojony nadmierną koncentracją w niektórych częściach łańcucha dostaw żywności, ze szkodą dla konsumentów i rolników;

Kontrola łączenia przedsiębiorstw

21. podkreśla, że nawet jeżeli produkty lub usługi są bezpłatne, konsumenci nadal mogą być narażeni na nieuczciwe zachowania, takie jak pogorszenie jakości lub praktyki oparte na wyzysku; wzywa zatem do sformułowania "teorii szkody", która powinna wykraczać poza podejście zorientowane na cenę i uwzględniać szersze aspekty, takie jak wpływ na prywatność obywateli; jest zdania, że progi koncentracji oparte na obrotach nie są dostosowane do gospodarki cyfrowej, w której wartość jest często reprezentowana przez inne czynniki, a także uważa, że oceny połączeń dokonywane przez Komisję nie powinny skupiać się wyłącznie na cenach; podkreśla, że "uczciwa cena" produktu nie jest najniższą możliwą ceną dla konsumenta;

22. popiera wprowadzenie wzruszalnego domniemania, że wszelka koncentracja prowadząca do pozycji dominującej danego przedsiębiorstwa na danym rynku lub wszelka koncentracja z udziałem dominującego uczestnika rynku lub strażnika dostępu w rozumieniu aktu o rynkach cyfrowych znacznie utrudniają skuteczną konkurencję; zauważa, że państwa członkowskie mogą interweniować z powodów niekonkurencyjnych, i zwraca się o zapewnienie Komisji takiej samej możliwości przy badaniu wpływu koncentracji na rynek wewnętrzny; wzywa Komisję, aby przeprowadziła przegląd wytycznych w sprawie łączenia przedsiębiorstw w celu przyjęcia bardziej kompleksowej oceny efektywności kontroli i współpracy w zakresie łączenia przedsiębiorstw; zauważa, że w ocenie współpracy horyzontalnej należy dostrzec również znaczenie współpracy na rynkach zdominowanych przez strażników dostępu cyfrowego; dostrzega potrzebę wspierania współpracy między uczestnikami na rynkach tradycyjnych i cyfrowych przez nadanie właściwego znaczenia w odpowiedniej analizie antymonopolowej pozytywnym skutkom, takim jak efektywność i korzyści; wzywa do włączenia klauzul przeglądowych do decyzji zatwierdzających koncentrację w celu wprowadzenia bardziej odpowiednich warunków, bez wpływania na samą decyzję; wzywa Komisję do przyjęcia szerszej perspektywy podczas oceny połączeń przedsiębiorstw cyfrowych oraz do oceny szkodliwych skutków koncentracji danych; zwraca uwagę, że internet rzeczy to rosnący rynek, na którym gromadzone są ogromne ilości danych dotyczących konsumentów;

23. wzywa Komisję do podjęcia zdecydowanych działań, zgodnie z art. 22 rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, przeciwko "zabójczym przejęciom", które należy zgłaszać Komisji na mocy aktu o rynkach cyfrowych, oraz w przypadku łączenia przedsiębiorstw w innych strategicznych sektorach; z zadowoleniem przyjmuje wyrok Sądu w sprawie Ilumina przeciwko Grail (sprawa T-227/21) potwierdzający wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie stosowania mechanizmu odesłań określonego w art. 22 rozporządzenia (WE) nr 139/2004 23  do pewnych kategorii spraw, co umożliwia Komisji badanie połączeń przedsiębiorstw poniżej ilościowych progów jurysdykcyjnych określonych w rozporządzeniu w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i ewentualne zapobieganie takim połączeniom; wzywa Komisję do rozpoczęcia przeglądu rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w przypadku, gdyby Trybunał Sprawiedliwości uchylił wyrok Sądu w postępowaniu odwoławczym i uznał wytyczne Komisji za nieważne; z zadowoleniem przyjmuje nowe wytyczne Komisji dotyczące stosowania przez państwa członkowskie art. 22 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w celu dokonania przeglądu transakcji; podkreśla, że ważne jest potwierdzenie tego nowego zastosowania przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości dla skutecznego przeciwdziałania "zabójczym przejęciom";

24. wzywa do skrócenia procedury Komisji dotyczącej badania koncentracji poprzez pełne wykorzystanie cyfryzacji;

25. przypomina, że obecne rozporządzenie w sprawie pomocy de minimis 24  wygasa z końcem 2023 r.; odnotowuje wezwanie do przedstawienia przez Komisję dowodów dotyczących przeglądu rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (rozporządzenie (UE) nr 360/2012 25 ); podkreśla, że usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym podlegają szczególnym przepisom, aby chronić dostęp obywateli do podstawowych usług publicznych poniżej jasno określonego progu; wzywa Komisję do oceny, w jaki sposób unijne zasady konkurencji wpłynęły na dostarczanie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, również w świetle kryzysu związanego z COVID-19 i zwiększonych kosztów życia, oraz wzywa do zwrócenia uwagi na realia społeczno-gospodarcze różnych regionów UE, zwłaszcza w kontekście państwowego wsparcia dla regionów peryferyjnych i wyspiarskich w UE; uważa, że strategie polityczne UE powinny być lepiej ukierunkowane na poprawę regionalnej specjalizacji produkcji, przy czym należy unikać skutków odwrotnych do zamierzonych, np. wsparcia dla niewydajnych przedsiębiorstw;

Ochrona konkurencji

26. z zadowoleniem przyjmuje gotowość Komisji do uwzględnienia wpływu na rynki pracy i płace przy określaniu antykonkurencyjnego charakteru zmowy na mocy art. 101 ust. 1 TFUE, o czym świadczy odniesienie do porozumień o zakazie przejmowania pracowników 26 ; wzywa Komisję, aby starannie zrównoważyła potencjalny wpływ na płace z koniecznością zapewnienia konkurencyjnego rynku;

27. z zadowoleniem przyjmuje wytyczne Komisji w sprawie stosowania prawa konkurencji UE do układów zbiorowych 27 , w których wyjaśniono, że prawo konkurencji UE nie zabrania osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą udziału w negocjacjach zbiorowych; przypomina, że osoby samozatrudnione często mają ograniczony dostęp do rokowań zbiorowych lub w ogóle nie mają takiego dostępu, co może prowadzić do niepewnych warunków pracy;

28. z zadowoleniem przyjmuje zainicjowaną przez Komisję ocenę rozporządzenia (WE) nr 1/2003 i rozporządzenia (WE) nr 773/2004; uważa, że konieczny jest przegląd legislacyjny tych rozporządzeń; wzywa do częstszego stosowania środków naprawczych o charakterze strukturalnym i w związku z tym do usunięcia z rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nadrzędności behawioralnych środków zaradczych; wzywa Komisję do przyspieszenia procedur antymonopolowych i wprowadzenia limitów czasowych, aby zapewnić dobre funkcjonowanie rynku wewnętrznego;

29. uznaje istnienie podstawy prawnej dla rozdziału strukturalnego; wzywa Komisję, aby przeanalizowała zalety podstawy prawnej dla rozdziału przedsiębiorstw jako ostatecznego strukturalnego środka zaradczego w przypadku naruszeń przepisów antymonopolowych; ubolewa nad niechęcią Komisji do zajęcia się problemem dominacji rynkowej przez rozdział strukturalny; uważa, że rozdział jest również strukturalnym środkiem zaradczym w sytuacjach, w których nie można stwierdzić nadużycia pozycji dominującej na danym rynku, ale warunki konkurencji znacznie poprawiłyby się, gdyby zastosowano środki dotyczące rozdziału;

30. zwraca uwagę, że zajęcie się istniejącymi barierami regulacyjnymi i zmniejszenie biurokracji w celu ułatwienia wejścia na rynek nowym konkurentom może być często bardziej skutecznym sposobem przeciwdziałania zakłóceniom rynku 28 ;

31. podkreśla znaczenie przyjęcia środków tymczasowych w zakresie egzekwowania prawa konkurencji w celu powstrzymania wszelkich praktyk, które mogłyby poważnie zaszkodzić konkurencji, zwłaszcza w odniesieniu do dynamicznych i szybko rozwijających się rynków, takich jak rynki cyfrowe; w związku z tym wspiera Komisję w szerszym stosowaniu środków tymczasowych na mocy obowiązującego rozporządzenia (WE) nr 1/2003; wzywa do podjęcia działań legislacyjnych w celu zmniejszenia obciążeń związanych ze stosowaniem środków tymczasowych dla Komisji i krajowych organów ochrony konkurencji;

32. wzywa Komisję do utworzenia publicznie dostępnej bazy danych wszystkich europejskich i krajowych spraw z zakresu prawa konkurencji, w tym streszczeń w języku angielskim; podkreśla potrzebę i znaczenie niezależności organów krajowych, a jednocześnie przypomina o coraz większej potrzebie pogłębiania współpracy i wymiany informacji na temat najlepszych praktyk między organami krajowymi, aby zapewnić przejrzystość;

33. podkreśla znaczenie odszkodowań za naruszenie prawa konkurencji; uważa za konieczne odciążenie poszkodowanych w skutecznym dochodzeniu odszkodowań przez wprowadzenie obowiązku podania przez właściwy organ ochrony konkurencji rozmiaru szkody w decyzji o egzekwowaniu na drodze publicznoprawnej lub wprowadzenie domniemania minimalnej kwoty odszkodowania obliczonej w związku z naruszeniem prawa konkurencji;

34. ubolewa nad faktem, że siedem państw członkowskich nadal nie zakończyło wdrażania dyrektywy ECN+, mimo że okres transpozycji upłynął już 4 lutego 2021 r.; wzywa Komisję, by oceniła stopień wdrożenia dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych w państwach członkowskich i przedstawiła sprawozdanie na temat wyników jej stosowania; podkreśla ważną rolę krajowych organów ochrony konkurencji w egzekwowaniu prawa konkurencji i przyjmowaniu środków tymczasowych;

Polityka konkurencji w erze cyfrowej

35. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie nowych dyrekcji Komisji ds. egzekwowania aktu o rynkach cyfrowych; podkreśla, że istnieje zasadnicza różnica między egzekwowaniem ex-post przepisów antymonopolowych a egzekwowaniem ex ante przepisów aktu o rynkach cyfrowych; w związku z tym podkreśla, że Komisja powinna utrzymywać oddzielne środki na te dwa instrumenty, przy czym koordynacja między nimi jest niezbędna; wzywa państwa członkowskie do udostępnienia dodatkowych środków finansowych, aby umożliwić Komisji zatrudnienie większej liczby ekonomistów behawioralnych, specjalistów od algorytmów i pracowników zajmujących się nauką o danych i technologią; ponadto zwraca się do państw członkowskich, by w związku z tym zadaniem oddelegowały do Komisji dodatkowy personel i ekspertów krajowych; wzywa Komisję do przeznaczenia większego budżetu na właściwe wdrożenie i egzekwowanie tego rozporządzenia; z zadowoleniem przyjmuje ścisłą współpracę z krajowymi organami ochrony konkurencji w zakresie egzekwowania aktu o rynkach cyfrowych;

36. podkreśla, że światowy rynek sklepów z aplikacjami jest zdominowany przez dwóch dostawców, z których każdy skutecznie działa jako jedyny strażnik dostępu dla swoich klientów; zauważa, że sklepy z aplikacjami mogą wykorzystywać swoją pozycję strażnika dostępu do narzucania nieuczciwych i antykonkurencyjnych warunków swoim użytkownikom biznesowym; wzywa Komisję, aby w kontekście otwartych spraw antymonopolowych i stosowania aktu o rynkach cyfrowych zapewniła szybkie i skuteczne egzekwowanie prawa przeciwko antykonkurencyjnym praktykom sklepów z aplikacjami będących strażnikami dostępu; podkreśla, że akt o rynkach cyfrowych daje możliwość przezwyciężenia trudności napotkanych w tych sprawach antymonopolowych, które posłużyły za podstawę art. 5 i 6 aktu o rynkach cyfrowych, gdzie zdecydowane decyzje Komisji nadal nie doprowadziły do przyjęcia skutecznych środków zaradczych;

37. podkreśla, że prawo konkurencji pozostaje istotne dla rynków cyfrowych pomimo wejścia w życie aktu o rynkach cyfrowych, w szczególności w zakresie postępowań antymonopolowych przeciwko strażnikom dostępu, które należy przyspieszyć; uważa, że naruszanie prawa do prywatności może stanowić nadużycie; przypomina, że niektóre przedsiębiorstwa, które można by określić mianem strażników dostępu, były przedmiotem wcześniejszych orzeczeń antymonopolowych, które nie doprowadziły do skutecznej zmiany zachowania, zwłaszcza jeżeli chodzi o faworyzowanie własnych produktów lub usług, co należy wziąć pod uwagę przy egzekwowaniu aktu o rynkach cyfrowych;

38. wzywa Komisję, by oparła się na istniejących inicjatywach w celu zacieśnienia współpracy między organami regulacyjnymi ds. ochrony konkurencji i ochrony danych, aby zarówno kontrolować niewłaściwe wykorzystywanie danych dotyczących przedsiębiorstw, jak i zapobiegać wykorzystywaniu przez przedsiębiorstwa danych konsumentów w celu uzyskania nieuczciwej przewagi konkurencyjnej; wzywa Komisję do wprowadzenia danych osobowych i ich potencjalnej wartości jako obowiązkowego kryterium przy ocenie zezwoleń na połączenia i przejęcia w sektorze cyfrowym, a w razie potrzeby do przyjrzenia się przejęciom poniżej progów określonych w rozporządzeniu w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw zgodnie z art. 14 aktu o rynkach cyfrowych; ponadto podkreśla, że konsolidacja danych w wyniku połączeń i przejęć może wzmocnić pozycję dominującą;

39. zauważa z niepokojem, że strażnicy dostępu, którzy zyskują nad rywalami przewagę pod względem ilości danych, którą kontrolują, mogą osiągnąć krytyczne korzyści skali, które przyczyniają się do większego zachwiania równowagi konkurencyjnej na rynkach cyfrowych i hamują innowacje; oczekuje, że akt o rynkach cyfrowych zajmie się tymi sytuacjami;

Polityki sektorowe

40. z zadowoleniem przyjmuje przedłużenie okresu obowiązywania horyzontalnych rozporządzeń w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych oraz porozumień specjalizacyjnych; z zadowoleniem przyjmuje przegląd rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień wertykalnych;

41. z zadowoleniem przyjmuje przedstawienie przez Komisję projektu wytycznych dotyczących umów w sprawie zrównoważonego rozwoju; podkreśla potrzebę szerokiego rozumienia dobrobytu konsumentów, które powinno obejmować nie tylko poziomy cen, ale również kwestie zrównoważonego rozwoju; podkreśla w związku z tym, że unijne reguły konkurencji powinny zachęcać do koordynacji horyzontalnej w celu poprawy ekologicznego i społecznego zrównoważenia łańcuchów dostaw; zwraca uwagę, że korzyści wynikające z takich rozwiązań rynkowych muszą być wystarczające, aby zrównoważyć wszelkie skutki antykonkurencyjne, które wywołują na tym samym lub niezwiązanym rynku geograficznym;

42. podkreśla, że polityka konkurencji ma na celu wspieranie tworzenia miejsc pracy, zrównoważonego wzrostu gospodarczego zgodnie z założeniami Zielonego Ładu, innowacji, dobrobytu konsumentów i integralności rynku wewnętrznego; jest zdania, że zrównoważony rozwój jest realizowany nie tylko poprzez odstępstwa od przepisów prawa konkurencji, ale również poprzez stosowanie przepisów prawa konkurencji w celu promowania zrównoważonego rozwoju; wzywa do przedstawienia projektu wytycznych dotyczących nadużyć, w szczególności w odniesieniu do osiągania celów zrównoważonego rozwoju;

43. zauważa, że banki pozostają głównymi beneficjentami pomocy państwa; wzywa Komisję do przedstawienia od dawna oczekiwanego przeglądu komunikatu bankowego z 2013 r. 29 ;

44. jest zdania, że stabilność gospodarcza sieci telekomunikacyjnych jest niezbędna do osiągnięcia celów w zakresie łączności w ramach cyfrowego kompasu na 2030 r. oraz do zapewnienia wysokowydajnej łączności dla wszystkich obywateli UE bez uszczerbku dla reguł konkurencji; wzywa Komisję do zajęcia się utrzymującą się asymetrią w sile przetargowej i do jej zmniejszenia, zgodnie z Europejską deklaracją praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie 30 ; wzywa do ustanowienia ram politycznych, w których główni generatorzy ruchu w sprawiedliwy sposób przyczyniają się do odpowiedniego finansowania sieci telekomunikacyjnych, nie naruszając neutralności sieci;

45. uważa, że należy znacznie skrócić czas procedury dotyczącej ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (IPCEI) poprzez ustanowienie sześciomiesięcznego terminu, licząc od momentu przedłożenia odpowiedniego wniosku, a także ułatwić MŚP udział w takich projektach;

Pomoc państwa adekwatna do zakładanych celów

46. ubolewa nad zakłóceniami uczciwej konkurencji powodowanymi przez agresywne planowanie podatkowe i systemy podatkowe niektórych państw członkowskich, ponieważ może to hamować innowacje i zagrażać kontestowalności rynków, zwłaszcza dla MŚP; apeluje, aby przedsiębiorstwa, które unikają opodatkowania z wykorzystaniem państw trzecich będących rajami podatkowymi, zostały wykluczone z procedur udzielania zamówień publicznych i otrzymały zakaz korzystania z pomocy państwa, ponieważ przedsiębiorstwa te konkurują na nieuczciwych warunkach z przedsiębiorstwami mającymi siedzibę w krajach niebędących rajami podatkowymi; z zadowoleniem przyjmuje zalecenie Komisji z 14 lipca 2020 r. 31 , aby nie udzielać wsparcia finansowego przedsiębiorstwom mającym powiązania z rajami podatkowymi i jednocześnie chronić uczciwych podatników; wzywa Komisję do zbadania skutków korzyści podatkowych dla paliw kopalnych;

Rola Parlamentu

47. podkreśla, że Parlament powinien być odpowiednio zaangażowany w kształtowanie polityki konkurencji; uważa, że Parlament powinien korzystać z przysługującego mu prawa do interweniowania w postępowaniach sądowych dotyczących prawa konkurencji w przypadku, gdy w grę wchodzą istotne kwestie prawne, które mają również znaczenie dla Parlamentu, w prawodawstwie, a także w kontrolowaniu decyzji Komisji; zauważa, że Parlament powinien być w większym stopniu zaangażowany w działalność grup roboczych i grup ekspertów, takich jak Międzynarodowa Sieć Konkurencji (ICN) i Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), w charakterze obserwatora, aby zdobyć większą wiedzę na temat problemów i na bieżąco śledzić rozwój sytuacji; zwraca uwagę na znaczenie grupy roboczej ds. konkurencji; wzywa Komisję do rozpoczęcia negocjacji nad porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie polityki konkurencji; wzywa Radę Europejską do przyjęcia na podstawie art. 48 ust. 7 akapit drugi TUE decyzji umożliwiającej przyjmowanie aktów ustawodawczych w dziedzinie polityki konkurencji zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą;

o

o o

48. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, a także parlamentom i organom ochrony konkurencji państw członkowskich.

1 Dz.U. C 465 z 6.12.2022, s. 124.
2 Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1.
3 Dz.U. C 508 z 16.12.2021, s. 1.
4 Wyrok z 9 lutego 2022 r., Sped-Pro S.A./Komisja Europejska, T-791/19, ECLI.EU:T:2022:67.
5 Wyrok z 13 lipca 2022 r., Andrea Homoki przeciwko Komisji Europejskiej, T-227/21, ECLI.EU:T:2022:447.
6 Dz.U. C 131 I z 24.3.2022, s. 1.
7 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
8 Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1.
9 Dz.U. L 11 z 14.1.2019, s. 3.
10 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
11 Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18.
12 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
13 Dz.U. C 80 z 18.2.2022, s. 1.
14 Dz.U. C 36 z 31.1.2023, s. 1.
15 Competition state aid brief. 1/2022 - luty 2022 r.
16 Flash Eurobarometer 510 i Flash Eurobarometer 511.
17 COM(2023)0160.
18 COM(2023)0161.
19 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1).
20 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 22 września 2020 r. Austria przeciwko Komisji (C-594/18 P), ECLI:EU:C:2020:742, pkt 45.
21 P. Massey i M. McDowell "EU Competition Law: An Unaffordable Luxury in Times of Crisis?" [Prawo konkurencji UE - nieosiągalny luksus w czasach kryzysu?], World Competition.
22 C. Tunali i J. Fidrmuc "State Aid Policy in the European Union" ["Polityka pomocy państwa w Unii Europejskiej"], Journal of common market studies, Wiley, 2015.
23 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
24 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 1).
25 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz.U. L 114 z 26.4.2012, s. 8).
26 Przemówienie wiceprzewodniczącej wykonawczej Komisji Margrethe Vestager, 22 października 2021 r.
27 Komunikat Komisji pt. "Wytyczne w sprawie stosowania prawa konkurencji Unii do układów zbiorowych dotyczących warunków pracy osób pracujących na własny rachunek niezatrudniających pracowników" (Dz.U. C 374 z 30.9.2022, s. 2).
28 Na przykład badania akademickie sugerują, że regulacje dotyczące prywatności, takie jak RODO, mogą funkcjonować jako niepieniężne bariery handlowe, zwłaszcza jeśli są stosowane na dużym obszarze gospodarczym. Zob. C. Peukert i in. "Regulatory export and spillovers:How GDPR affects global markets for data [Eksport regulacyjny i skutki uboczne: w jaki sposób RODO wpływa na globalne rynki danych], VoxEU, 2020.
29 Komunikat Komisji w sprawie stosowania od dnia 1 sierpnia 2013 r. reguł pomocy państwa w odniesieniu do środków wsparcia na rzecz banków w kontekście kryzysu finansowego (Dz.U. C 216 z 30.7.2013, s. 1).
30 Dz.U. C 23 z 23.1.2023, s. 1.
31 Zalecenie Komisji (UE) 2020/1039 z dnia 14 lipca 2020 r. w sprawie uzależnienia państwowych środków wsparcia finansowego na rzecz przedsiębiorstw w Unii od braku powiązań z jurysdykcjami niechętnymi współpracy (Dz.U. L 227 z 16.7.2020, s. 76).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024