Sprawa C-319/22, Gesamtverband Autoteile-Handel (Dostęp do informacji o pojazdach): Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. - Gesamtverband Autoteile-Handel eV v. Scania CV AB

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Köln - Niemcy) - Gesamtverband Autoteile-Handel eV/Scania CV AB

[Sprawa C-319/22 1 , Gesamtverband Autoteile-Handel (Dostęp do informacji o pojazdach)]

[Odesłanie prejudycjalne - Rynek usług dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów silnikowych - Rozporządzenie (UE) 2018/858 - Homologacja i nadzór rynku usług dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów - Artykuł 61 ust. 1 i 2 - Punkt 6.1 załącznika X - Niezależne podmioty - Informacje "podane w przystępny sposób w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i przetwarzania elektronicznego zbiorów danych" - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Artykuł 6 ust. 1 lit. c) - Przetwarzanie danych osobowych - Obowiązek prawny nałożony na producentów samochodów udostępnienia niezależnym podmiotom numerów identyfikacyjnych pojazdów (VIN)]

(C/2024/427)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Landgericht Köln

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Gesamtverband Autoteile-Handel eV

Strona pozwana: Scania CV AB

Sentencja

1) Artykuł 61 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE

należy interpretować w ten sposób, że:

obowiązek podania informacji, o których mowa w tym ustępie, w przystępny sposób w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i przetwarzania elektronicznego zbiorów danych obejmuje wszystkie "informacje dotyczące naprawy i konserwacji pojazdów" w rozumieniu art. 3 pkt 48 tego rozporządzenia, a nie wyłącznie informacje dotyczące części zamiennych, o których mowa w pkt 6.1 załącznika X do tegoż rozporządzenia.

2) Artykuł 61 ust. 1 zdanie drugie i art. 61 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia 2018/858

należy interpretować w ten sposób, że:

- nie nakłada on na producentów pojazdów obowiązku udostępnienia informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów poprzez interfejs bazy danych umożliwiający sterowane maszynowo zapytanie z możliwością pobrania wyników, ale nakłada na nich obowiązek udostępnienia tych informacji niezależnym podmiotom w plikach, których format jest przeznaczony do bezpośredniego elektronicznego przetwarzania zawartych w tych plikach zbiorów danych;

- w związku z art. 61 ust. 4 tego rozporządzenia i pkt 6.1 akapit trzeci załącznika X do tego rozporządzenia, nakłada on na producentów pojazdów obowiązek stworzenia bazy danych umożliwiającej wyszukiwanie informacji dotyczących wszystkich części pojazdu, w które jest on wyposażony, nie tylko w oparciu o numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), ale również dodatkowe kryteria przewidziane w tym ostatnim przepisie.

3) Artykuł 61 ust. 1 rozporządzenia 2018/858 w związku z ust. 4 tego artykułu i pkt 6.1 załącznika X do tego rozporządzenia,

należy interpretować w ten sposób, że:

ustanawia on "obowiązek prawny" w rozumieniu art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), ciążący na producentach pojazdów, polegający na udostępnieniu VIN produkowanych przez nich pojazdów niezależnym podmiotom jako "administratorom" w rozumieniu art. 4 pkt 7 tego rozporządzenia.

1 Dz.U. C 340 z 5.9.2022.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024