Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 6 maja 2024 r.)
Sąd odsyłający
Landgericht Berlin
Strony w postępowaniu głównym
Organ oskarżający: Staatsanwaltschaft Berlin
Oskarżony: M.R.
Pytania prejudycjalne
1) W przedmiocie art. 6 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2014/41 1
Czy art. 6 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2014/41 stoi na przeszkodzie wydaniu europejskiego nakazu dochodzeniowego (zwanego dalej "END") w celu przekazania danych telekomunikacyjnych już istniejących w państwie wykonującym (Francji), jeżeli w świetle prawa państwa wydającego (Niemiec) porównywalny krajowy środek kontroli operacyjnej byłby niedopuszczalny, a danych pozyskanych w wyniku jego zastosowania nie można by z tego względu wykorzystać w ramach innego postępowania karnego?
2) W przedmiocie art. 6 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2014/41
a) Czy art. 6 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2014/41 stoi na przeszkodzie wydaniu END w celu przekazania danych z przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych już istniejących w państwie wykonującym (Francji) - w szczególności danych o ruchu i danych o lokalizacji, a także nagrań treści komunikatów - jeżeli
* kontrola operacyjna prowadzona przez państwo wykonujące obejmowała wszystkich użytkowników połączenia usługi łączności,
* w ramach END żąda się przekazania danych dotyczących wszystkich połączeń wykorzystywanych na terytorium państwa wydającego,
* ani w momencie zarządzania i wykonywania środka kontroli operacyjnej, ani w momencie wydawania END nie istniały konkretne poszlaki przemawiające za popełnieniem przez tych indywidualnych użytkowników poważnych przestępstw, dających się określić co do rodzaju oraz
* z tego względu w ramach dokonywanej oceny nie istnieją odnoszące się do konkretnego przypadku okoliczności, które podlegałyby ocenie wyłącznie krajowego organu wydającego lub właściwego sądu krajowego?
b) Czy art. 6 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2014/41 stoi na przeszkodzie takiemu END, jeżeli integralność danych zgromadzonych w wyniku zastosowania środka kontroli operacyjnej nie może zostać zweryfikowana przez organy w państwie wykonującym ze względu na szeroki wymóg zachowania tajemnicy?
3) Skutki prawne uzyskania dowodów w sposób sprzeczny z prawem Unii
Czy z prawa Unii, a w szczególności z zasady skuteczności, wynika, że naruszenia prawa Unii w trakcie uzyskiwania materiału dowodowego w ramach krajowego postępowania karnego nie mogą pozostać całkowicie bez konsekwencji również w przypadku poważnych przestępstw i w związku z tym muszą być brane pod uwagę na korzyść oskarżonego albo jako okoliczność stojąca na przeszkodzie wykorzystaniu materiału dowodowego, albo na etapie oceny dowodów lub wymierzania kary?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.2913 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-675/23: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Berlin (Niemcy) w dniu 14 listopada 2023 r. - Staatsanwaltschaft Berlin/M.R |
| Data aktu: | 06/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 06/05/2024 |