Protokół o współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym

Protokół o współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Ekonomiczno- Społecznym

(C/2024/2206)

(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2024 r.)

Preambuła

Komisja Europejska (zwana dalej "Komisją") i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (zwany dalej "Komitetem") uważają, iż w ich wspólnym interesie leży zintensyfikowanie stosunków poprzez wprowadzenie w życie niniejszego protokołu, wraz z zawartymi w nim ustaleniami dotyczącymi wzmocnionej współpracy, zastępującymi postanowienia protokołu z 22 lutego 2012 r.

Uzgodnienia te przyczyniają się do tworzenia warunków, które sprzyjają zwiększeniu uczestnictwa organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, w procesie kształtowania polityk i podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, a także sprzyjają rozwojowi stałego uporządkowanego dialogu między tymi organizacjami a instytucjami Unii, zgodnie z postanowieniami art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

Komitet, z racji roli przypisanej mu w traktatach, ma szczególny obowiązek pomagać we wzmacnianiu demokratycznej legitymizacji i skuteczności instytucji i polityk Unii Europejskiej. W tym względzie Komitet, jako uprzywilejowany pośrednik pomiędzy organizacjami społeczeństwa obywatelskiego a instytucjami UE, zgodnie z art. 13 TUE, odgrywa kluczową rolę we wdrażaniu przez te instytucje postanowień art. 11 TUE.

Komisja współpracuje z Komitetem w realizowaniu jego trzech podstawowych zadań, określonych w deklaracji misji Komitetu, która stanowi, że Komitet:

- przyczynia się do tego, by polityki i prawodawstwo europejskie były lepiej dostosowane do sytuacji gospodarczej, społecznej i obywatelskiej w terenie, wspomagając Parlament Europejski, Radę i Komisję Europejską dzięki doświadczeniu swych członkiń i członków, mandatowi przedstawicielskiemu, dialogowi i poszukiwaniu porozumienia w imię interesu ogólnego,

- działa na rzecz rozwoju Unii Europejskiej w większym stopniu opartej na uczestnictwie i pozostającej w bliższym kontakcie z opinią publiczną, sprawując funkcję forum instytucjonalnego reprezentującego zorganizowane społeczeństwo obywatelskie, informującego go, wyrażającego jego poglądy i zapewniającego dialog z nim,

- propaguje wartości, na których opiera się integracja europejska, a także wspiera realizację idei demokracji uczestniczącej oraz promuje rolę organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Europie i na świecie.

Komisja popiera wzmocnienie doradczej roli Komitetu (wykonywanej przez jego sekcje, Komisję Konsultacyjną ds. Przemian w Przemyśle (CCMI) i organy Komitetu, takie jak centra monitorowania lub grupy ad hoc), zarówno na początkowych, jak i dalszych etapach procesu kształtowania polityki i procesu legislacyjnego Unii.

Komisja wspiera bliskie partnerstwo z Komitetem mające na celu urzeczywistnienie dobrze prosperującej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonej środowiskowo Unii oraz czerpanie pełnych korzyści ze społeczeństwa cyfrowego i gospodarki cyfrowej. Komisja i Komitet są zgodne co do tego, jak ważne są ochrona podstawowych wartości Unii Europejskiej i praworządności, a jednocześnie uczynienie Unii Europejskiej atrakcyjnym miejscem do prowadzenia działalności gospodarczej, przy dążeniu do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego oraz wysokiego poziomu ochrony i poprawy jakości środowiska.

Komitet może wnieść wkład w ocenę wdrażania prawodawstwa UE, zwłaszcza w odniesieniu do przepisów mających ogólne zastosowanie, zgodnie z postanowieniami art. 8-12 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

Komisja i Komitet współpracują przy rozwijaniu demokracji uczestniczącej na poziomie Unii w celu wzmocnienia jej legitymacji demokratycznej.

Komisja i Komitet uważają tę współpracę za wyjątkowe narzędzie organizacji otwartego, przejrzystego i regularnego dialogu ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim, do którego to dialogu odnosi się art. 11 TUE.

Komisja wspiera inicjatywy Komitetu mające na celu ułatwianie, promowanie i kształtowanie dialogu i konsultacji z europejskim zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, a także inicjatywy angażujące całe społeczeństwo obywatelskie. Komisja popiera także inicjatywy Komitetu mające na celu zacieśnianie stosunków z siecią rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji w państwach członkowskich, tak aby umożliwić Komitetowi wypełnianie w pełni funkcji pośrednika w przekazywaniu oczekiwań i aspiracji zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego.

Komisja i Komitet mogą w przyszłości określić sposoby umocnienia współpracy, na przykład w ramach działań następczych związanych z propozycjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy.

I. Stosunki instytucjonalne i administracyjne

Program prac Komisji

1. Na początku kadencji Komisji jej przewodniczący przedstawia Zgromadzeniu Plenarnemu swoje cele strategiczne.

2. Co roku w pierwszym półroczu Komitet ogłasza swoje główne priorytety polityczne odnośnie do programu prac Komisji na kolejny rok oraz swoje zamiary dotyczące przyczynienia się do realizacji tego programu.

Przynajmniej raz w roku, podczas przygotowywania programu prac Komisji, organizowane jest spotkanie przewodniczącego Komisji i/lub wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem z przewodniczącym Komitetu w celu przeanalizowania kwestii interesujących obie strony.

3. Co roku w drugim półroczu Komitet organizuje debatę na temat przyszłości Unii Europejskiej. Przewodniczący Komisji lub wiceprzewodniczący odpowiedzialny za stosunki z Komitetem przedstawiają wówczas strategiczne priorytety Unii Europejskiej na następny rok.

Posiedzenia i wymiana informacji 4. Członkowie Komisji są zapraszani do udziału w pracach Komitetu, szczególnie w ramach sesji plenarnych, by dyskutować o strategicznych wytycznych leżących w zakresie kompetencji danych komisarzy, jak również o wszelkich innych kwestiach uprzednio określonych za porozumieniem obu stron. Członkowie Komisji mogą zwracać się o umożliwienie im wystąpienia przed Zgromadzeniem Plenarnym. Członkowie Komisji lub, w wyjątkowych okolicznościach, wyżsi rangą urzędnicy Komisji mogą zwracać się o umożliwienie im udziału w debatach Prezydium Komitetu na temat inicjatyw Komisji.

Co najmniej raz w roku organizowane są spotkania przewodniczących lub przedstawicieli sekcji i CCMI oraz odpowiednich członków Komisji lub wyższych rangą urzędników Komisji w celu zbadania kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i wspólnych działań. Takie posiedzenia mogą być spotkaniami ad hoc lub odbywać się w ramach posiedzenia lub konferencji sekcji/CCMI.

5. Przedstawiciele Komisji są włączani w prace Komitetu w odniesieniu do dossier, za które są odpowiedzialni, i w miarę możliwości uczestniczą w posiedzeniach, na które są zapraszani. Przedstawiają oni wnioski Komisji oraz wszelkie inne dokumenty, które mają być omawiane, i informują o postępie w ich rozpatrywaniu.

Ściśle współpracują z osobami pełniącymi analogiczne funkcje w Komitecie w sprawach wchodzących w zakres ich kompetencji.

6. W szczególności koordynatorzy albo odpowiednie osoby wyznaczone przez każdą służbę Komisji oraz sekretariaty sekcji Komitetu i CCMI regularnie wymieniają informacje, zwłaszcza na temat planowania prac przez departamenty Komisji, realizowania priorytetów pracy sekcji i określania wspólnych działań.

Komisja udostępnia kierownictwu Komitetu porządek obrad swoich najbliższych posiedzeń.

Koordynatorzy wyznaczeni przez poszczególne departamenty Komisji spotykają się przynajmniej raz w roku z sekretariatem Komitetu w celu wymiany informacji o najważniejszych interesujących obie strony działaniach i inicjatywach podjętych lub zaplanowanych przez Komisję lub Komitet.

Wspólne inicjatywy współpracy 7. Na podstawie odpowiednich priorytetów Komisji i Komitetu Komitet może zostać zaproszony do udziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami, we wszystkich odpowiednich formach grup ekspertów Komisji zajmujących się zagadnieniami wchodzącymi w zakres kompetencji Komitetu. W stosownych przypadkach Komisja i Komitet mogą podjąć decyzję o wspólnym zarządzaniu platformami współpracy lub przyszłymi inicjatywami, które dotyczą kwestii wchodzących w zakres kompetencji Komitetu.

W stosownych przypadkach Komitet może ściśle współpracować ze służbami Komisji na różnych szczeblach w konkretnych kwestiach. Takie wspólne działania mogą mieć charakter dwustronny, obejmować wymianę wiedzy oraz wspólne uczestnictwo w wydarzeniach, albo może chodzić o jednorazowe inicjatywy.

II. Funkcja doradcza Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

8. Komitet podkreśla znaczenie właściwego programowania legislacyjnego i wczesnego informowania, zwłaszcza w przypadku spraw pilnych i newralgicznych. Komitet czyni starania, by uwzględnić w organizacji swych własnych prac priorytety i terminy Komisji. W tym celu Komisja przekazuje Komitetowi informacje na temat harmonogramu swoich wniosków w ramach regularnej wymiany informacji między sekcjami i CCMI a departamentami Komisji.

Jeśli Komisja wprowadza znaczne zmiany we wniosku po przesłaniu początkowego wniosku do Komitetu, a traktaty przewidują konsultację obligatoryjną, to Komisja dba o to, by ponownie skonsultowano się z Komitetem.

Konsultacja fakultatywna i opinie z inicjatywy własnej 9. Na podstawie rocznego programu pracy Komisji oraz analizy priorytetów Komisji i Komitetu sekretarz generalny Komisji przekazuje Komitetowi listę wniosków, dla których przewidziano konsultację fakultatywną. W liście tej uwzględnia się również dokumenty o charakterze nieustawodawczym, w sprawie których Komisja zamierza zasięgnąć opinii Komitetu.

Komisja przyjmuje do wiadomości, że Komitet może w każdej chwili postanowić sporządzić opinię w sprawach, w odniesieniu do których uważa, że posiada odpowiednie kompetencje i wiedzę specjalistyczną i że mógłby wnieść wartość dodaną.

10. Z należytym poszanowaniem traktatów ważne jest, aby zarówno Komisja, jak i Komitet starannie dokonywały wyborów, tak aby jak najlepiej wykorzystać współpracę.

W związku z tym Komisja opiera swoją decyzję dotyczącą konsultacji fakultatywnej w szczególności na następujących kryteriach:

- dane zagadnienie ma związek z interesem ogólnym i należy do dziedziny, w której opinia Komitetu mogłaby stanowić ważny wkład w unijny proces kształtowania polityki i podejmowania decyzji;

- celem jest zainicjowanie dyskusji w sprawie celowości podjęcia przez Unię działania w danej dziedzinie lub w odniesieniu do danego zagadnienia.

Komitet kontynuuje starania mające na celu racjonalizację prac, by skupić się na tych opiniach, które mogą wnieść prawdziwą wartość dodaną do procesu kształtowania polityk i decyzji Unii.

Opinie rozpoznawcze 11. W ramach procesu kształtowania polityk Unii i planowania prac Komisja może wnioskować do Komitetu o sporządzenie opinii rozpoznawczej w dziedzinach szczególnie ważnych dla zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, jeśli uważa, że Komitet posiada w tych dziedzinach kompetencje i specjalistyczną wiedzę.

Po przyjęciu przez Komisję programu prac Komisja i Komitet omawiają inicjatywy Komisji w celu wspólnego określenia pięciu tematów, które mogłyby być przedmiotem opinii rozpoznawczych. Takie wnioski o opinie rozpoznawcze są przekazywane Komitetowi przez wiceprzewodniczącego Komisji odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem. Wnioski te opatrzone są dokładnymi wskazówkami dotyczącymi przedmiotu opinii i terminu opracowania dokumentu, jeśli taki został wyznaczony. Komitet przyjmuje opinię rozpoznawczą w wyznaczonym terminie, a w każdym razie na tyle wcześnie, aby umożliwić przyjęcie dokumentu Komisji zgodnie z jej planem.

Komisja i Komitet starają się, by wnioski w sprawie opinii rozpoznawczych wpisywały się w ramy podejścia zintegrowanego gwarantującego jak najlepsze uwzględnienie punktu widzenia wszystkich zainteresowanych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego.

Przekazywanie dokumentów Komisji i struktura opinii Komitetu

12. Komisja przekazuje Komitetowi - w tym samym czasie, co Parlamentowi Europejskiemu i Radzie - wszystkie dokumenty i informacje konieczne do wypełnienia jego funkcji doradczej.

13. Komitet, mając na uwadze lepszą czytelność swoich opinii, w szczególności stara się:

- lepiej uwidocznić szczegółowe zmiany, jakie pragnie wnieść do wniosków ustawodawczych Komisji;

- podsumować swe główne zalecenia i propozycje.

Działania następcze w związku z opiniami

14. Komisja zapewnia odpowiednie działania następcze w związku z opiniami przygotowanymi przez Komitet w ramach kształtowania polityki i podejmowania decyzji Unii, w tym opiniami z inicjatywy własnej. W tym celu Komisja systematycznie podaje powody uwzględnienia lub nieuwzględnienia propozycji zmian i merytorycznych sugestii zawartych w opiniach Komitetu.

W odniesieniu do opinii rozpoznawczych Komisja zapewnia działania następcze o charakterze politycznym, w tym - o ile jest to możliwe - właściwy członek Komisji przedstawia stosowne informacje na sesji plenarnej następującej po sesji, na której przyjęto daną opinię. Co do zasady Komisja odnosi się do opinii rozpoznawczej Komitetu w ocenie skutków towarzyszącej wnioskowi ustawodawczemu.

Propozycje zmian w odniesieniu do dokumentów o charakterze ustawodawczym, o ile zostały przyjęte przez Komisję, są przez nią włączane, na ile jest to możliwe, do zmienionych wniosków.

Program lepszego stanowienia prawa

15. Komisja i Komitet współpracują w celu skutecznego przyczynienia się do lepszego stanowienia prawa i realizacji Programu lepszego stanowienia prawa. Komitet wnosi wkład poprzez włączenie poglądów zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego do procesu opartego na dowodach.

Komitet uczestniczy w ocenach ex post Komisji na jej wniosek. Na podstawie ocen zaplanowanych przez Komisję na najbliższe dwa lata Komisja zaprasza Komitet do wyboru dokumentów, do których pragnie wnieść wkład w postaci opinii lub raportów z oceny, zgodnie z regulaminem Komitetu.

Komitet może również uczestniczyć w pracach przygotowawczych podczas konsultacji dotyczących ocen skutków i innych ewaluacji. W tym kontekście Komitet może wspierać Komisję w procesie konsultacji w dziedzinach szczególnie istotnych dla społeczeństwa obywatelskiego. Ponadto Komitet może w celu zwiększenia zasięgu informować organizacje swoich członków o konsultacjach publicznych, które są dla nich najbardziej istotne.

Komitet i Komisja będą kontynuować współpracę w ramach programu REFIT, który jest częścią Programu lepszego stanowienia prawa, oraz na forum platformy ds. dostosowania się do wymogów przyszłości.

Komisja i Komitet współpracują w zakresie prognoz strategicznych na szczeblu administracyjnym w ramach europejskiego systemu analiz strategicznych i politycznych (ESPAS). Komitet może również wnosić wkład w niektóre działania prognostyczne Komisji, przedstawiając opinie społeczeństwa obywatelskiego, a także wiedzę fachową jego członków i sieci. Komisja będzie wspierać Komitet we wzmacnianiu jego zdolności prognozowania poprzez wymianę informacji i doświadczeń, np. na temat istniejących procesów lub narzędzi.

III. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny i zorganizowane społeczeństwo obywatelskie

Organizacje i sieci społeczeństwa obywatelskiego

16. Komitet ponosi szczególną odpowiedzialność za urzeczywistnianie demokracji uczestniczącej, a TUE poszerza zakres zadań Komitetu jako uprzywilejowanego pośrednika w dialogu między zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim a instytucjami Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 11 TUE Komisja i Komitet współpracują na rzecz zwiększenia uczestnictwa organizacji społeczeństwa obywatelskiego i nasilenia dialogu z tymi organizacjami, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, a także na rzecz umożliwienia większego zaangażowania tych organizacji w proces kształtowania polityk i przygotowywania prawodawstwa Unii.

Komisja i Komitet wspólnie propagują zorganizowany dialog europejskich organizacji i sieci społeczeństwa obywatelskiego oraz ich dialog z instytucjami europejskimi, zwłaszcza za pomocą Grupy Łącznikowej utworzonej przez Komitet.

W odniesieniu do polityki konsultacyjnej Komisja posiłkuje się wsparciem Komitetu tam, gdzie to właściwe, zwłaszcza w celu zacieśniania stosunków ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, zarówno w obrębie Unii, jak i poza jej granicami. W tym kontekście Komitet wspiera Komisję, organizując wspólne wysłuchania, seminaria i konferencje z zainteresowanymi podmiotami na temat konkretnych kwestii politycznych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i kwestii, w których ma odpowiednie kompetencje i wiedzę fachową, w szczególności organizuje doroczne Dni Społeczeństwa Obywatelskiego, podczas których Komisja jest co do zasady reprezentowana przez jednego ze swych członków.

17. Komitet, w ramach wywiązywania się z roli doradczej, organizuje - w formie wysłuchań, seminariów lub konferencji - uporządkowane konsultacje ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, które mają na celu zgromadzenie jak najbardziej różnorodnych poglądów zainteresowanych organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

Komisja jest gotowa współpracować przy organizowaniu i przeprowadzaniu takich konsultacji w sposób najbardziej odpowiedni i w ramach dostępnych środków, również poprzez pomoc logistyczną i/lub finansową.

18. Komisja z zadowoleniem przyjmuje pomoc Komitetu we wdrażaniu europejskiej inicjatywy obywatelskiej w odniesieniu do organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Komitet rozważa przyjęcie opinii z inicjatywy własnej w sprawie zatwierdzonych europejskich inicjatyw obywatelskich na podstawie ich indywidualnej oceny, zanim Komisja przyjmie decyzję w sprawie takich inicjatyw, i gdy temat inicjatywy będzie związany z pracami Komitetu.

Komitet jest gotów dalej przyczyniać się do podnoszenia świadomości na temat inicjatywy obywatelskiej, zwłaszcza poprzez organizację dorocznego Dnia Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej jako miejsca dialogu, wymiany najlepszych praktyk i tworzenia sieci kontaktów, podczas którego Komisja będzie zasadniczo reprezentowana przez jednego ze swych członków.

Europejski semestr

19. Komisja i Komitet będą w dalszym ciągu pogłębiać synergie między swymi działaniami i inicjatywami w dziedzinach polityki, które w największym stopniu dotyczą zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, a w szczególności w zakresie europejskiego semestru, w tym w obszarze zrównoważonego rozwoju i zmiany klimatu, pogłębiania rynku wewnętrznego, zwalczania ubóstwa i wykluczenia społecznego, w obszarze imigracji, dostaw energii, zatrudnienia i polityki w dziedzinie umiejętności. Komitet wnosi wkład w prace Komisji w celu wsparcia formułowania analiz i zaleceń politycznych w ramach europejskiego semestru. Komitet śledzi realizację priorytetów europejskiego semestru, a w stosownych przypadkach Komisja informuje go na kluczowych etapach semestru o realizacji tych priorytetów.

Co roku Komitet przedstawia sprawozdanie, w którym w ścisłej współpracy z siecią krajowych rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji ocenia zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w opracowywanie krajowych programów reform. Sprawozdanie to jest omawiane na sesji plenarnej przed wiosennym posiedzeniem Rady Europejskiej.

Komitet zaprasza odpowiedniego członka Komisji do udziału w debacie i przedstawienia rocznej analizy zrównoważonego wzrostu gospodarczego.

Sieć krajowych rad społeczno-gospodarczych

20. Komisja i Komitet starają się umacniać w obywatelach poczucie odpowiedzialności za polityki Unii. W tym celu Komisja z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komitetu, by kontynuować działania na rzecz angażowania sieci krajowych rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji.

Wymiar zewnętrzny i współpraca ze społeczeństwem obywatelskim spoza Unii

21. Komitet dąży do wspomagania zewnętrznego wymiaru działań Unii poprzez prowadzenie dialogu z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w krajach i regionach, z którymi Unia utrzymuje zorganizowane kontakty. W tym kontekście Komisja wspiera inicjatywy mające na celu wzmocnienie roli zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego poza granicami Unii oraz promowanie kultury dialogu i konsultacji, a także struktur związanych z tym procesem.

Komitet i Komisja współpracują, by wspierać tworzenie i zapewniać i funkcjonowanie mechanizmów społeczeństwa obywatelskiego odpowiedzialnych za monitorowanie wdrażania odpowiednich części umów handlowych UE z państwami trzecimi oraz by zapewniać zarządzanie tymi mechanizmami. Komitet koordynuje, przy wsparciu Komisji, wspólne posiedzenia przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego UE i państw trzecich dotyczące wdrażania umów handlowych.

IV. Partnerski proces komunikowania na temat Europy

22. Wzmocnienie synergii między Komisją a Komitetem w dziedzinie komunikacji w celu przybliżenia Unii Europejskiej obywatelom i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego ma kluczowe znaczenie zarówno dla Komisji, jak i dla Komitetu. Komunikacja na temat Europy z obywatelami i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego jest wspólnym obowiązkiem wszystkich europejskich instytucji i organów. Realizowanie przez Unię Europejską skutecznej polityki informowania i komunikacji należy uznać przede wszystkim za misję służby publicznej. Jej celem powinno być umożliwienie obywatelom i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego pełnego uczestnictwa w debacie europejskiej i w demokratycznym procesie kształtowania polityk i decyzji Unii.

23. Komisja i Komitet podzielają pogląd, że zacieśnienie ich stosunków w dziedzinie informacji i komunikacji oraz bliska współpraca pod tym względem leży w ogólnym interesie Unii Europejskiej i jej obywateli.

Ponieważ za komunikację UE odpowiadają wspólnie instytucje i organy UE, Komisja i Komitet będą prowadzić regularną wymianę informacji między sobą oraz z instytucjami UE, w tym na szczeblu kadry kierowniczej najwyższego szczebla, w celu omówienia kwestii związanych z informowaniem i komunikacją.

24. Komisja i Komitet zgadzają się co do tego, że komunikowanie musi stać się nieodłącznym elementem procesu podejmowania decyzji. Komisja przyznaje, że Komitet, z racji swojego składu i roli przypisanej mu w traktatach, odgrywa kluczową rolę w tworzeniu prawdziwego europejskiego obszaru publicznego dialogu i dyskusji na tematy, które najbardziej zajmują obywateli i które określą przyszłość integracji europejskiej. Członkowie Komitetu pełnią funkcję ambasadorów Komitetu, informujących o roli i wynikach Komitetu na szczeblu krajowym i unijnym. Ściślejsza współpraca międzyinstytu- cjonalna umożliwi instytucjom i organom europejskim korzystanie z tej wiedzy fachowej Komitetu.

25. Komisja i Komitet będą współdziałać przy obsłudze medialnej organizowanych wspólnie imprez; w tym celu będą wykorzystywać dostępne platformy i narzędzia komunikacji. W skierowanych do opinii publicznej działaniach informacyjnych i komunikacyjnych Komisja i Komitet podkreślają swoje odpowiednie role. Komisja i Komitet rozważą możliwości współpracy w dziedzinie monitorowania mediów, w tym możliwości przyznania Komitetowi dostępu do wybranych usług w sali prasowej Komisji.

26. Komisja i Komitet zaktualizują swoje wykazy oficjalnych osób będących punktami kontaktowymi na poziomie centralnym i w państwach członkowskich oraz wymienią się tymi wykazami, przy przestrzeganiu przepisów o ochronie danych.

Przedstawicielstwa Komisji w państwach członkowskich oraz punkt kontaktowy Komitetu dla każdego państwa członkowskiego będą informować się wzajemnie o swoich planach dotyczących komunikacji oraz dokładać wspólnych starań, by uczestniczyć, w stosownych przypadkach, w organizowanych przez drugą stronę wydarzeniach. Przedstawicielstwa Komisji w państwach członkowskich będą, na podstawie porozumienia, udostępniać swoje pomieszczenia w związku z inicjatywami Komitetu wówczas, gdy jest to odpowiednie i możliwe pod względem logistycznym. W określonych przypadkach może także zajść potrzeba skonsultowania się z biurami informacyjnymi Parlamentu Europejskiego.

Wzmocniona współpraca z przedstawicielstwami Komisji może obejmować wsparcie w organizacji wydarzeń lokalnych Komitetu, na przykład poprzez zapraszanie dziennikarzy do udziału w wydarzeniach prasowych Komitetu, być może w pomieszczeniach przedstawicielstw, wymianę informacji i potencjalnie kontakty z mediami, jeżeli będą na to pozwalać zasoby i zgodnie z przepisami o ochronie danych.

Posiedzenia szefów przedstawicielstwa mogą być organizowane przez Komitet w formie fizycznej, hybrydowej lub online, za każdym razem, gdy istnieje obopólna zgoda co do konkretnych potrzeb i celów takich wydarzeń.

27. Komitet, wraz ze swoimi członkami, organizacjami partnerskimi oraz krajowymi radami społeczno-gospodarczymi i podobnymi instytucjami tworzy istotną sieć komunikacyjno-informacyjną. Komisja uczestniczy, jeśli tylko to możliwe, w posiedzeniach organizowanych przez Komitet z udziałem jego członków, macierzystych organizacji tych członków oraz krajowych rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji.

V. Wdrażanie protokołu

28. Wdrażanie protokołu będzie corocznie monitorowane przez przewodniczącego Komitetu i wiceprzewodniczącego Komisji odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem. Będzie to opierać się na ocenie przeprowadzonej przez właściwe służby Komisji i Komitetu pod nadzorem sekretarzy generalnych Komisji i Komitetu.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Deklaracja polityczna towarzysząca protokołowi o współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym

My, niżej podpisani wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ("Komisja") do spraw stosunków międzyinstytucjonalnych i prognozowania, w imieniu Komisji, oraz przewodnicząca Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego ("Komitet") podpisaliśmy dziś odnowiony Protokół o współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Ekonomiczno- Społecznym.

W ciągu dziesięciu lat od jego podpisania w 2012 r. Protokół ten przyczynił się do zacieśnienia stosunków między Komisją a Komitetem oraz wzmocnił naszą współpracę. Odzwierciedla on naszą wolę odnowienia, konsolidacji i dalszego pogłębienia naszego partnerstwa i naszej współpracy.

Komisja, która sama utrzymuje otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim, uznaje kluczową rolę Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego jako organu doradczego, który jest domem europejskiego społeczeństwa obywatelskiego. Jako taki Komitet odgrywa zasadniczą rolę w zapewnianiu i dalszym rozwoju demokracji uczestniczącej. Komisja zobowiązuje się wspierać inicjatywy Komitetu mające na celu ułatwianie i promowanie dialogu i konsultacji z europejskim zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, a także inicjatywy angażujące całe społeczeństwo obywatelskie.

W tym celu w odnowionym protokole w sprawie współpracy wyraźnie uwzględniono kluczowe wyzwania obecnego europejskiego programu politycznego i zapewniono narzędzia i procesy niezbędne do sprostania tym wyzwaniom. Komisja i Komitet dążą do czerpania korzyści z transformacji cyfrowej i ekologicznej, zajmowania się wydarzeniami geopolitycznymi w sposób zorientowany na przyszłość, dalszego uwzględniania prognoz w kształtowaniu polityki UE oraz wzmocnienia zarządzania gospodarczego w Europie.

W protokole Komisja i Komitet uznają znaczenie bliskiego i szczególnego partnerstwa między nimi, którego celem jest stworzenie Unii Europejskiej dobrze prosperującej gospodarczo, sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonej środowiskowo, przy pełnym wykorzystaniu zalet cyfrowego społeczeństwa i gospodarki cyfrowej.

Komisja i Komitet potwierdzają swoje pełne zaangażowanie na rzecz podstawowych wartości Unii Europejskiej, w tym praworządności. Uważają również, że zasadnicze znaczenie ma utrzymanie konkurencyjności Unii Europejskiej jako atrakcyjnego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej przy jednoczesnym dążeniu do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego.

Ten odnowiony protokół w sprawie współpracy umożliwi Komisji i Komitetowi dalsze umacnianie współpracy politycznej i ustawodawczej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2022 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024