Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie struktur akcji obejmujących akcje uprzywilejowane co do głosu w spółkach ubiegających się o dopuszczenie ich akcji do obrotu na rynku rozwoju MŚP (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie struktur akcji obejmujących akcje uprzywilejowane co do głosu w spółkach ubiegających się o dopuszczenie ich akcji do obrotu na rynku rozwoju MŚP
(2023/C 65/02)
(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

7 grudnia 2022 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie struktur akcji obejmujących akcje uprzywilejowane co do głosu w spółkach ubiegających się o dopuszczenie ich akcji do obrotu na rynku rozwoju MŚP 1 .

Celem wniosku jest osiągnięcie minimalnej harmonizacji przepisów krajowych dotyczących struktur akcji obejmujących akcje uprzywilejowane co do głosu spółek dopuszczonych do obrotu giełdowego na rynkach rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, przy jednoczesnym pozostawieniu państwom członkowskim wystarczającej elastyczności w zakresie jego wdrażania. Ponadto wniosek jest częścią pakietu dotyczącego dopuszczania do obrotu giełdowego, który obejmuje zestaw środków mających na celu zwiększenie atrakcyjności publicznych rynków kapitałowych dla przedsiębiorstw z UE oraz ułatwienie MŚP dostępu do kapitału.

W odniesieniu do publikacji danych osobowych, o której mowa w art. 6 wniosku, EIOD przypomina, że wszelkie obowiązki publikowania danych osobowych powinny, poza wymogiem ustawowym, spełniać również inne wymogi wynikające z Karty i RODO 2 , a w szczególności odpowiadać celowi leżącemu w interesie ogólnym oraz być proporcjonalne do wyznaczonego uzasadnionego celu.

EIOD podaje w wątpliwość, czy podanie do publicznej wiadomości tożsamości posiadaczy akcji uprzywilejowanych co do głosu lub osób uprawnionych do wykonywania prawa głosu w ich imieniu lub posiadaczy papierów wartościowych posiadających szczególne prawa w zakresie kontroli jest rzeczywiście absolutnie niezbędne do wzmocnienia zaufania inwestorów i ułatwienia podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych. W każdym razie EIOD uważa, że cele leżące w interesie publicznym, które uzasadniałyby publiczną dostępność takich danych, powinny być jasno określone w treści wniosku. Ponadto EIOD zaleca rozważenie wprowadzenia mechanizmu, który umożliwiłby dostęp stronom zdolnym do wykazania uzasadnionego interesu związanego z celami wniosku jako zabezpieczenia gwarantującego, że dostęp do tych danych będzie ograniczony do celów związanych z inwestycjami.

1. WPROWADZENIE

1. 7 grudnia 2022 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady

w sprawie struktur akcji obejmujących akcje uprzywilejowane co do głosu w spółkach ubiegających się o dopuszczenie ich akcji do obrotu na rynku rozwoju MŚP ("wniosek").

2. Celem wniosku jest osiągnięcie minimalnej harmonizacji przepisów krajowych dotyczących struktur akcji obejmujących akcje uprzywilejowane co do głosu spółek dopuszczonych do obrotu giełdowego na rynkach rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), przy jednoczesnym pozostawieniu państwom członkowskim wystarczającej elastyczności w zakresie jego wdrażania.

3. Wniosek jest częścią pakietu dotyczącego dopuszczania do obrotu giełdowego, który obejmuje zestaw środków mających na celu zwiększenie atrakcyjności publicznych rynków kapitałowych dla przedsiębiorstw z UE oraz ułatwienie MŚP dostępu do kapitału 3 . Pakiet dotyczący dopuszczania do obrotu giełdowego ma na celu: (i) ograniczenie obciążeń regulacyjnych w przypadku, gdy uznano, że są one nadmierne (tj. w przypadku gdy w ramach przepisów ochronę inwestorów/integralność rynku można zapewnić w sposób wiążący się z niższymi kosztami dla zainteresowanych stron) oraz (ii) zwiększenie elastyczności przyznanej w prawie spółek założycielom przedsiębiorstwa lub akcjonariuszom posiadającym pakiet kontrolny, jeśli chodzi o sposób podziału praw głosu po dopuszczeniu akcji do obrotu 4 .

4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 14 grudnia 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia UE o ochronie danych 5 . EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do tych konsultacji w motywie 17 wniosku.

4. WNIOSKI

16. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) dodanie motywu potwierdzającego stosowanie przepisów RODO do przetwarzania danych osobowych w ramach wniosku;

(2) skreślenie odniesienia do "ostatecznej własności" w motywie 13 wniosku, ponieważ nie znajduje to odzwierciedlenia w celu i treści informacji, które należy przekazać;

(3) jasne określenie zamierzonych celów leżących w interesie publicznym, które uzasadniałyby publikację i publiczną dostępność danych osobowych w części normatywnej wniosku;

(4) rozważenie wprowadzenia mechanizmu, który umożliwiłby dostęp stronom zdolnym do wykazania uzasadnionego interesu związanego z celami wniosku jako zabezpieczenia gwarantującego, że dostęp do tych danych będzie ograniczony do celów związanych z inwestycjami.

Bruksela, 6 lutego 2023 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI

1 COM(2022) 761 final.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
4 COM(2022) 761 final, s. 1.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.65.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie struktur akcji obejmujących akcje uprzywilejowane co do głosu w spółkach ubiegających się o dopuszczenie ich akcji do obrotu na rynku rozwoju MŚP (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 22/02/2023
Data ogłoszenia: 22/02/2023