Powiadomienie o zatwierdzeniu zmiany standardowej w specyfikacji produktu oznaczonego chronioną nazwą pochodzenia lub chronionym oznaczeniem geograficznym, pochodzącego z państwa członkowskiego
(rozporządzenie (UE) 1151/2012)
"Vinagre del Condado de Huelva"
NR UE: PDO-ES-0724-AM02 - 14.11.2022
ChNP (X) ChOG ()
1. Nazwa produktu
"Vinagre del Condado de Huelva"
2. Państwo członkowskie, do którego należy obszar geograficzny
Hiszpania
3. Organ państwa członkowskiego powiadamiający o zmianie standardowej
Dyrekcja Generalna ds. Przemysłu Rolno-Spożywczego, Innowacji i Łańcucha Dostaw Żywności (Dirección General de Industrias, Innovación y Cadena Agroalimentaria)
Rada ds. Rolnictwa, Rybołówstwa, Zasobów Wodnych i Rozwoju Obszarów Wiejskich Rządu Andaluzji (Consejería de Agricultura, Pesca, Agua y Desarrollo Rural de la Junta de Andalucía)
Calle Tabladilla, s/n, 41071 Sewilla, España. Tel. +34 955032278, Faks +34 955032112.
E-mail: dgiica.cagpds@juntadeandalucia.es
4. Opis zatwierdzonej zmiany (zatwierdzonych zmian)
Zmiany tę należy uznać za zmianę standardową, ponieważ zmiany zatwierdzonej specyfikacji produktu nie wpływają na chronioną nazwę, nie grożą unieważnieniem związku ze środowiskiem ani nie wiążą się z dalszymi ograniczeniami przy wprowadzaniu do obrotu produktu, o czym jest mowa w art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.
Zmiana ta pociąga za sobą zmiany jednolitego dokumentu.
Zatwierdzono następujące zmiany w specyfikacji produktu:
- Pkt B.2 Surowiec - wino (zmiana)
Octy objęte specyfikacją są wytwarzane z win certyfikowanych w ramach nazwy pochodzenia "Condado de Huelva", nie tylko z win białych i win "generoso", ale również z innych rodzajów wina certyfikowanych w ramach nazwy "Condado de Huelva", ponieważ pochodzenie jest czynnikiem decydującym i wyróżniającym.
Produkty, które mogą być dodawane w trakcie procesu produkcji lub dojrzewania, wymieniono do celów identyfi- kowalności oraz w celu określenia właściwości organoleptycznych, fizycznych i chemicznych produktu końcowego.
- Pkt B.3 Analityczne cechy charakterystyczne octu (zmiana)
Określenia, które można stosować na etykiecie w odniesieniu do zawartości substancji redukujących w occie, sprecyzowano w celu ujednolicenia kryteriów stosowania tych substancji oraz aby zapobiec wprowadzaniu konsumentów w błąd. Zawartość kwasu octowego może się zmniejszyć, a resztkowa zawartość alkoholu zwiększyć, jeżeli ocet zawiera więcej niż 60 g/l substancji redukujących, i w związku z tym określono odpowiednie wyjątki.
Z drugiej strony skreślono odniesienie do zawartości popiołu. Dłuższe dojrzewanie powoduje wzrost zawartości popiołu i poprawę jakości octu, co oznacza, że ograniczenie zawartości popiołu nie ma sensu.
Zawartość acetoiny dostosowano do zawartości w octach wysokiej jakości.
Parametry dotyczące suchego ekstraktu i resztkowej zawartości alkoholu dostosowano do obowiązujących przepisów dotyczących octów winnych, mając na uwadze, że większość octów niedojrzałych produkuje się przy użyciu metody hodowli wgłębnej w przemysłowych kadziach fermentacyjnych.
- Pkt B.4 Rodzaje octu (zmiana)
Nagłówek pkt B.4 zmieniono na "Właściwości organoleptyczne", aby zastosować te same kryteria organoleptyczne do wszystkich octów zgodnie z kryteriami określonymi dla innych chronionych nazw pochodzenia, dzięki czemu są one bardziej obiektywne i łatwiejsze w ocenie oraz dostosowane do innych specyfikacji produktów andaluzyjskich.
Inne wymogi dotyczące różnych rodzajów octu przeniesiono do nowego punktu B.5.
- Pkt D.1 Deklaracje (skreślenie)
Punkt ten dotyczy deklaracji, do których złożenia są zobowiązane winiarnie zarejestrowane przez Radę Regulacyjną. Ponieważ deklaracje te są wspólne dla wszystkich nazw pochodzenia, którymi zarządza Rada, jak określono w zarządzeniu z dnia 6 kwietnia 2018 r. zatwierdzającym rozporządzenie w sprawie regulaminu Rady Regulacyjnej dla chronionych nazw pochodzenia "Condado de Huelva" i "Vinagre del Condado de Huelva" oraz nazwy pochodzenia "Vino Naranja del Condado de Huelva", punkt ten skreślono, aby uniknąć powielania.
- Pkt D.2 Rejestry przemieszczania (zmiana)
W wyniku skreślenia punktu D.1 zmieniono numerację tego punktu. Określono w nim rejestry obowiązkowe dla winiarni, ponieważ istnieją inne rejestry dotyczące tej chronionej nazwy pochodzenia dla przedsiębiorstw niebę- dących winiarniami i w związku z tym nie mają obowiązku prowadzenia rejestrów przemieszczania.
- Pkt E.2 "Vinagre Condado de Huelva" Viejo (zmiana)
W następstwie zmian kategorii win objętych specyfikacją ChNP "Condado de Huelva" punkt ten dostosowano, aby umożliwić wykorzystanie w procesie dojrzewania octu różnych rodzajów win uwzględnionych w specyfikacji.
Rodzaj Vinagre Añada usunięto i zastąpiono go Gran Reserva, aby dostosować specyfikację do andaluzyjskich nazw pochodzenia dla octu.
- Punkt F.1 Praktyki dozwolone i punkt F.2 Praktyki zakazane (zmiana)
Kryteria dotyczące dozwolonych i zakazanych praktyk zharmonizowano i dostosowano do obowiązujących przepisów dotyczących octów, tj. dekretu królewskiego 661/2012 z dnia 13 kwietnia 2012 r. ustanawiającego normę jakości w odniesieniu do produkcji i wprowadzania do obrotu octów.
- Pkt G.3 Uwarunkowania ludzkie (zmiana)
Punkt ten zmieniono z uwzględnieniem rodzajów octu i dojrzewania, o których mowa w poprzednich punktach.
- Pkt G.4 Związek przyczynowy (ppkt 6 i 7) (zmiana)
Zmieniono rodzaj wina, aby uwzględnić inne wina objęte ChNP "Condado de Huelva", które są również wykorzystywane w procesie wzbogacania. W celu uniknięcia niespójności usunięto również odniesienie do minimalnej kwasowości lotnej w octach dojrzałych, ponieważ łączna zawartość kwasu octowego w octach słodkich i półsłod- kich może wynosić 60 g/l, jak określono w pkt B.3 lit. a).
- Pkt H. Weryfikacja zgodności ze specyfikacją produktu (zmiana)
Zaktualizowano odniesienia do wyznaczonego właściwego organu odpowiedzialnego za kontrole oraz do strony internetowej zawierającej wykaz organów odpowiedzialnych za weryfikację zgodności ze specyfikacją produktu.
- Pkt I. Etykietowanie (zmiana)
Określono warunki lub wymogi, które należy spełnić, aby można było używać różnych określeń, w celu zapewnienia ich prawidłowego stosowania.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.62.13 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia lub chronionym oznaczeniem geograficznym w sektorze produktów rolnych i środków spożywczych, o której to zmianie mowa w art. 6b ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 664/2014 |
| Data aktu: | 20/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 20/02/2023 |