Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania, grup bojowych UE i art. 44 TUE: dalsze działania (2022/2145(INI))

P9_TA(2023)0113
Unijna zdolność szybkiego rozmieszczania, grupy bojowe UE i art. 44 TUE - dalsze działania Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania, grup bojowych UE i art. 44 TUE: dalsze działania (2022/2145(INI))
(C/2023/448)

Parlament Europejski,

- uwzględniając tytuł V Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając plan działania pt. "Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony - dla Unii Europejskiej, która chroni swoich obywateli, swoje wartości i interesy oraz przyczynia się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa", zatwierdzony przez Radę 21 marca 2022 r. i poparty przez Radę Europejską 25 marca 2022 r.,

- uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) 1 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z 19 listopada 2018 r. w sprawie umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO,

- uwzględniając konkluzje Rady z 22 stycznia 2018 r. w sprawie zintegrowanego podejścia do konfliktów i kryzysów zewnętrznych,

- uwzględniając Deklarację wersalską przyjętą na nieformalnym posiedzeniu szefów państw i rządów 11 marca 2022 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady z 24 i 25 marca oraz 30 i 31 maja 2022 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 18 stycznia 2023 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony - sprawozdanie roczne za 2022 r. 2 ,

- uwzględniając Traktat Północnoatlantycki,

- uwzględniając deklarację ze szczytu w Walii przyjętą przez szefów państw i rządów NATO uczestniczących w posiedzeniu Rady Północnoatlantyckiej 5 września 2014 r., a w szczególności środki sprawiające, że siły odpowiedzi NATO są bardziej elastyczne i skuteczne,

- uwzględniając deklarację ze szczytu w Madrycie przyjętą przez szefów państw i rządów NATO uczestniczących w posiedzeniu Rady Północnoatlantyckiej w Madrycie 29 czerwca 2022 r., w szczególności nową koncepcję strategiczną NATO przyjętą na tym szczycie,

- uwzględniając wspólne deklaracje w sprawie współpracy UE-NATO, podpisane w Brukseli 8 lipca 2016 r. i 10 lipca 2018 r., oraz 74 propozycje dotyczące wspólnych działań poparte przez państwa członkowskie UE i sojuszników NATO,

- uwzględniając sprawozdanie z wyników Konferencji w sprawie przyszłości Europy z 9 maja 2022 r.,

- uwzględniając ustalenia Rady do Spraw Zagranicznych (obrona) z 15 listopada 2022 r.,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0077/2023),

A. mając na uwadze, że od 2003 r. podczas 19 zakończonych i 18 trwających misji UE zdobyła rozległe doświadczenie w zakresie rozmieszczania operacji wojskowych i misji cywilnych mających na celu wspieranie pokoju, bezpieczeństwa, stabilności i postępu w Europie i na świecie; mając na uwadze, że te operacje i misje w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) regularnie działają równolegle z misjami państw członkowskich, Organizacji Narodów Zjednoczonych, NATO, innych organizacji międzynarodowych i państw trzecich oraz je uzupełniają; mając na uwadze, że wiele państw członkowskich wnosi także zasadniczy wkład w misje i operacje kierowane przez ONZ; mając na uwadze, że jednoczesna obecność kilku podmiotów, misji i operacji na jednym obszarze konfliktu unaocznia znaczenie koordynacji i podziału zadań dla poprawy spójności i skuteczności;

B. mając na uwadze, że po wybuchu wojny na europejskiej ziemi krajobraz geopolityczny w Europie uległ radykalnej zmianie; mając na uwadze pogarszającą się sytuację w zakresie bezpieczeństwa światowego oraz konieczność zwiększenia zdolności reagowania i wiarygodności Unii w sytuacjach kryzysowych; mając na uwadze, że od 20 lat UE dąży do tego, aby stać się skutecznym gwarantem bezpieczeństwa, i zachęca państwa członkowskie UE do współpracy za pośrednictwem różnych struktur i instrumentów, takich jak Europejska Agencja Obrony, plan rozwoju zdolności, stała współpraca strukturalna (PESCO), Komórka Planowania i Prowadzenia Operacji Wojskowych (MPCC) oraz skoordynowany roczny przegląd w zakresie obronności (CARD), w celu poprawy zdolności, interoperacyjności i opłacalnych rozwiązań w obszarze obronności Europy; mając na uwadze, że wyniki i skuteczność tych instrumentów są wciąż raczej ograniczone; mając na uwadze, że od 2017 r. uruchomiono 61 projektów PESCO, nie osiągając żadnych wymiernych rezultatów;

C. mając na uwadze, że 18 maja 2022 r. Szwecja i Finlandia wspólnie złożyły wnioski o przystąpienie do NATO; mając na uwadze, że 5 lipca 2022 r. sojusznicy NATO podpisali protokoły akcesyjne dotyczące Finlandii i Szwecji;

D. mając na uwadze, że Europa jest filarem pokoju i stabilności na świecie, która to rola wymaga silnego poparcia ze strony obywateli europejskich; mając na uwadze w tym kontekście, że pojawiła się potrzeba przeciwdziałania wrogim kampaniom dezinformacyjnym oraz proaktywnego informowania obywateli europejskich, miejscowej ludności krajów przyjmujących oraz społeczności międzynarodowej o celu i założeniach uruchomienia unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania;

E. mając na uwadze, że unijna zdolność szybkiego rozmieszczania jest kluczowym elementem strategicznej autonomii Unii Europejskiej i powinna znacznie poprawić nasze zdolności w zakresie bezpieczeństwa i obrony w przypadku działań poza terytorium UE; mając na uwadze, że utworzenie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania powinno stworzyć nową synergię w zakresie bezpieczeństwa i wzmocnić zdolności operacyjne, w tym również w stosunkach z naszymi partnerami;

F. mając na uwadze, że misje i operacje w ramach WPBiO regularnie zależą od dobrej operacyjności zintegrowanego podejścia UE, od skutecznego wykonywania misji przez partnerów międzynarodowych, rzetelnej współpracy, terminowej wymiany informacji, a także od szczerego wsparcia instytucjonalnego i społecznego ze strony państwa przyjmującego, odpowiedzialności za nie, poszanowania prawa międzynarodowego praw człowieka, międzynarodowego prawa humanitarnego oraz standardów demokracji i przejrzystości, jak również od woli politycznej państw członkowskich do zagwarantowania wystarczających zasobów kadrowych i finansowych; mając na uwadze, że brak któregokolwiek z tych elementów może zagrozić udanej realizacji mandatu misji WPBiO i ostatecznie doprowadzić do wycofania sił pod przewodnictwem UE; mając na uwadze, że w mandatach należy przedstawić jasno określone cele misji i operacji UE, w tym harmonogram ich osiągnięcia, a także kompleksową strategię wycofania się;

G. mając na uwadze, że w świetle niedawnych doświadczeń z regionu Sahelu należy wyciągnąć wnioski i dopilnować, aby bezpieczeństwo lokalnych społeczności stało się podstawowym elementem podejścia naprawdę ukierunkowanego na bezpieczeństwo ludności;

H. mając na uwadze, że przedwczesne zakończenie misji WPBiO może pozostawiać kraje przyjmujące i ich władze w pozycji, w której trudno jest im chronić ludność, co stwarza polityczną próżnię, którą mogą wykorzystać inne podmioty państwowe i niepaństwowe, w tym terroryści i ekstremiści - również ci sponsorowani przez naszych światowych konkurentów;

I. mając na uwadze, że Unia Europejska i jej państwa członkowskie powinny dążyć do koordynacji z partnerami o podobnych poglądach podczas przygotowywania, prowadzenia i podtrzymywania misji i operacji WPBiO; mając na uwadze, że Unia powinna być w stanie szybko rozmieszczać wielonarodowe, wielowymiarowe i modułowe siły, szybko je wzmacniać w razie potrzeby i utrzymywać je tak długo, jak jest to konieczne we współpracy z partnerami o podobnych poglądach, ale nie być uzależniona od wsparcia stron trzecich;

J. mając na uwadze, że misje WPBiO są podejmowane z wykorzystaniem zasobów ludzkich i zdolności zapewnianych przez państwa członkowskie i zależą od wystarczającej ilości sił zbrojnych i sprzętu; mając na uwadze, że państwa członkowskie często nie zapewniają wystarczających sił i sprzętu misjom WPBiO, co podważa skuteczność misji; mając na uwadze, że zdolności państw członkowskich są wykorzystywane do celów krajowych oraz do ich wkładu w zbiorową obronę i misje za granicą; mając na uwadze, że kraje kandydujące i stowarzyszone również wnoszą wkład w misje WPBiO;

K. mając na uwadze, że wiele państw członkowskich koordynuje swoje wysiłki i wykorzystuje swoje siły na rzecz zbiorowej obrony w ramach NATO; mając na uwadze, że wiele państw członkowskich wnosi również wkład w misje poza UE w ramach WPBiO;

L. mając na uwadze, że budowanie zdolności i dostosowywanie ich do potrzeb wojskowych wymaga wspólnej kultury strategicznej, postrzegania zagrożeń oraz opracowania i połączenia rozwiązań w doktrynie i koncepcjach, organizacji i strukturze sił, regularnych szkoleniach indywidualnych, zbiorowych i wielonarodowych, odpowiedniej logistyki, rozwoju sprzętu obronnego, zamówieniach publicznych i zarządzaniu cyklem życia, rozwoju przywództwa wojskowego, rekrutacji i rozwoju personelu, infrastrukturze, instalacjach i obiektach obronnych, interoperacyjności i normalizacji;

M. mając na uwadze, że inicjatywy z zakresu wspólnych zamówień publicznych mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia strategicznej autonomii UE w obecnie niestabilnym otoczeniu regionalnym i międzynarodowym;

N. mając na uwadze, że państwa członkowskie powinny wyeliminować niedobory zdolności w odniesieniu do czynników warunkujących potencjał sił oraz zobowiązać się do znacznego zmniejszenia krytycznych braków do 2025 r., w szczególności tych związanych z unijną zdolnością szybkiego rozmieszczania;

O. mając na uwadze, że ćwiczenia powinny być dostosowane do aktualnego krajobrazu zagrożeń i możliwych scenariuszy uruchomienia unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania; mając na uwadze, że w oparciu o zasadę jednolitego zasobu sił zbieżne standardy szkolenia i certyfikacji mogą poprawić interoperacyjność dostępnych sił państw członkowskich UE; mając na uwadze, że wspólne szkolenie urzędników cywilnych i wojskowych w ramach unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania wymaga stopniowego dostosowania nauczania i szkoleń prowadzonych w Europejskim Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony ustanowionym na mocy wspólnego działania 2008/550/WPZiB;

P. mając na uwadze, że Strategiczny kompas został przyjęty 21 marca 2022 r., wkrótce po rozpoczęciu rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, i określa on działania na szczeblu UE w wielu z tych obszarów;

Q. mając na uwadze, że przyjmując Strategiczny kompas, państwa członkowskie zgodziły się, że muszą mieć kolektywną zdolność do reagowania na bezpośrednie zagrożenia lub szybkiego reagowania na kryzys poza Unią w dowolnej fazie cyklu konfliktu, a także do rozwinięcia zdolności szybkiego rozmieszczania, która umożliwiłaby UE szybkie rozmieszczenie modułowych sił, w tym komponentów lądowych, powietrznych i morskich, a także niezbędnych zasobów strategicznych;

R. mając na uwadze, że w ramach Strategicznego kompasu proponuje się znaczne zwiększenie i wykorzystanie pełnego potencjału unijnych instrumentów finansowania, w szczególności Europejskiego Funduszu Obronnego, co ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia naszych zdolności obronnych, a także wyposażenia sił państw członkowskich, tak by mogły radzić sobie w przyszłych konfliktach;

S. mając na uwadze, że Europejski Fundusz Obronny (EFO) to instrument UE, który został już uruchomiony, ma na celu poprawę zdolności wojskowych i obejmuje wzmocnienie konkurencyjności bazy przemysłowej;

T. mając na uwadze, że EFO i EPF były już wykorzystywane; mając na uwadze, że EFO jest instrumentem mającym na celu poprawę zdolności wojskowych, natomiast EPF ma na celu propagowanie wsparcia operacyjnego, współpracy i podziału obciążeń za granicą;

U. mając na uwadze, że proponowane rozporządzenia w sprawie ustanowienia aktu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia oraz w sprawie Europejskiego programu inwestycji w dziedzinie obronności (EDIP) powinny ułatwić wspólne zamówienia z udziałem państw członkowskich UE w duchu prawdziwej współpracy, zwiększając w ten sposób interoperacyjność krajowych sił zbrojnych;

V. mając na uwadze, że bezwzględnie konieczne są ponowna ocena i odpowiednie zwiększenie budżetu EPF w celu zapewnienia właściwego i terminowego finansowania unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania w każdym możliwym scenariuszu; mając na uwadze, że takie zwiększenie finansowania powinno uwzględniać potrzebę współfinansowania wsparcia wojskowego dla Ukrainy, a zatem należy zwiększać je tak, aby budżet EPF był w stanie pokryć koszty jego planowych działań oraz wydatki operacyjne unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania; mając na uwadze, że wydano już ponad 50 % pierwotnego budżetu na EPF na lata 2021-2027;

W. mając na uwadze, że należy zbadać, jakie rodzaje wydatków związanych ze zdolnością szybkiego rozmieszczania mogą być finansowane z budżetu Unii na mocy art. 44 TUE;

X. mając na uwadze, że unijna zdolność szybkiego rozmieszczania ma zasadnicze znaczenie dla WPBiO, ponieważ stanowi jedyną zdolność wojskową w gotowości do ewentualnych operacji oraz przyczynia się do zwiększenia skuteczności sił zbrojnych państw członkowskich;

Y. mając na uwadze, że koncepcja grup bojowych przyczyniła się do rozwoju wielonarodowej współpracy i interoperacyjności w dziedzinie obronności, a także transformacji sił zbrojnych w celu szybkiego rozmieszczenia i ich modernizacji;

Z. mając na uwadze, że problemy z podejmowaniem decyzji i wolą polityczną strukturalnie blokują rozmieszczenie grup bojowych UE od czasu ich utworzenia w 2007 r., w związku z czym nigdy nie zostały one wykorzystane;

AA. mając na uwadze, że ogólnie rzecz biorąc przez lata państwa członkowskie nie zmobilizowały wystarczającej woli politycznej, aby przekształcić ważne instrumenty, takie jak grupy bojowe, w niezawodną i dobrze funkcjonującą zdolność;

AB. mając na uwadze, że w przypadkach, w których grupy bojowe UE nie zostały rozmieszczone, poszczególne państwa członkowskie UE zamiast tego działały okazjonalnie poza ramami UE, czy to samodzielnie, czy z innymi państwami UE lub spoza UE, co nieuchronnie ograniczało - o ile nie podważało - deklarowaną przez UE aspirację dotyczącą integracji narzędzi politycznych, instytucji i podmiotów, aby służyły wspólnym interesom i wartościom, w tym również w polityce zagranicznej; mając na uwadze, że w tych przypadkach Parlament nie był w stanie sprawować ani formalnej, ani nieformalnej kontroli demokratycznej;

AC. mając na uwadze, że zasada samodzielnego finansowania swojego udziału w odniesieniu do grup bojowych nie stanowi żadnej zachęty dla państw członkowskich, których oddziały uczestniczą w projekcie, do ich rzeczywistego rozmieszczania w stanie gotowości; mając na uwadze, że jest to podstawową przyczyną niechęci państw członkowskich do dostarczania oddziałów;

AD. mając na uwadze, że Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ) i Rada Europejska formalnie uznały brak wspólnego finansowania grup bojowych za "najbardziej istotną przeszkodę"; mając na uwadze, że, jak wynika z dowodów i dotychczasowych przykładów, wydaje się, że znacznie łatwiej jest podjąć decyzję, jeśli zaangażowane kraje nie muszą ponosić dodatkowych kosztów;

AE. mając na uwadze, że ilekroć omawiano wykorzystanie grup bojowych, ale nie wyrażano na nie zgody, wzmacniano negatywny precedens, który osłabia ducha solidarności i współpracy;

AF. mając na uwadze, że wczesne lata grup bojowych były nacechowane malejącą dynamiką WPBiO, w szczególności ze względu na cięcia w obronności po kryzysie finansowym w 2008 r.;

AG. mając na uwadze, że faktyczna zbieżność między państwami członkowskimi co do priorytetowych zagrożeń dla Unii Europejskiej oraz co do potrzeby posiadania zdolności szybkiego na nie reagowania była względnie ograniczona; mając na uwadze, że w Strategicznym kompasie poczyniono znaczne postępy w tym zakresie dzięki wspólnej analizie zagrożeń;

AH. mając na uwadze, że kompleksowe podejście to warunek wstępny osiągnięcia trwałych wyników pod względem poprawy bezpieczeństwa i stabilności na obszarach konfliktów; mając na uwadze, że zintegrowane podejście UE przewiduje spójne wykorzystanie różnych instrumentów na poszczególnych etapach konfliktów; mając na uwadze, że zintegrowane podejście ma również na celu priorytetowe traktowanie zapobiegania i promowanie bezpieczeństwa ludności lokalnej;

AI. mając na uwadze, że NATO pozostaje kluczowymi ramami instytucjonalnymi dla bezpieczeństwa euroatlantyckiego;

AJ. mając na uwadze, że Unia Europejska musi pilnie wziąć większą odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo, działając w swoim sąsiedztwie i poza nim; mając na uwadze, że aby osiągnąć ten cel, UE musi poprawić własne zdolności w zakresie bezpieczeństwa i obrony, aby zapewnić sobie autonomię strategiczną, a także możliwość obrony własnych wartości i interesów;

AK. mając na uwadze, że 14 listopada 2022 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, w których w pkt 7 i 14 wyraźnie zwrócono uwagę, jak ważne jest znaczące przywództwo kobiet, we wszystkich fazach cyklów konfliktu, oraz realizacja programu działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa w misjach i operacjach w dziedzinie WPBiO;

AL. mając na uwadze, że wspólne deklaracje w sprawie współpracy UE-NATO powinny definiować obszary współpracy i koordynacji, określać zadania, które należy wypełniać w ramach każdego z nich, oraz powinny im towarzyszyć plany działania dotyczące ich realizacji;

AM. mając na uwadze, że Strategiczny kompas określa jasny plan działania na rzecz realizacji działań na szczeblu UE, w szczególności na rzecz przekształcenia systemu grup bojowych UE, ustanowienia elastyczniejszej i sprawniejszej unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania, oparcia się na znacznie zmienionych grupach bojowych UE i torowania drogi do powierzenia realizacji konkretnych zadań WPBiO grupie państw członkowskich w ramach Unii zgodnie z art. 42 ust. 5 i art. 44 TUE;

AN. mając na uwadze, że unijna zdolność szybkiego rozmieszczania to zasadniczy cel Strategicznego kompasu, a zatem powinna być wdrożona w trybie pilnym, a państwa członkowskie powinny przypisać jej niezbędny poziom pilności; mając na uwadze, że aby uzyskać pełną operacyjność, unijna zdolność szybkiego rozmieszczania powinna przezwyciężyć przeszkody napotykane przez grupy bojowe w przeszłości i nie powielać tych samych błędów;

AO. mając na uwadze, że zgodnie z zapisem w Strategicznym kompasie unijna zdolność szybkiego rozmieszczania powinna opierać się na wcześniej określonych scenariuszach operacyjnych, jak również na praktycznym doświadczeniu w stosowaniu unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania, oraz powinna uwzględniać m.in. wytyczne zawarte w Strategicznym kompasie;

AP. mając na uwadze, że art. 44 TUE nigdy nie był stosowany i jest nieprecyzyjny, jeśli chodzi o sposób jego funkcjonowania;

AQ. mając na uwadze, że art. 44 TUE przewiduje możliwości szybszego i bardziej elastycznego reagowania w ramach UE na różne kryzysy w celu ochrony wartości i interesów Unii; mając na uwadze, że po podjęciu przez Radę (reprezentującą 27 państw członkowskich) decyzji o utworzeniu grupy państw członkowskich na mocy art. 44 TUE, państwa członkowskie należące do tej grupy mogą korzystać z autonomii decyzyjnej i zawetować wszelkie dalsze decyzje Rady;

AR. mając na uwadze, że możliwe wdrożenie art. 44 TUE, a także utworzenie i funkcjonowanie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania należy uznać za kluczowe aspekty WPBiO, w sprawie których wiceprzewodniczący Komisji / wysoki przedstawiciel Unii Europejskiej do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa musi regularnie konsultować się z Parlamentem;

AS. mając na uwadze, że zgodnie z art. 41 TUE i w oparciu o doświadczenia Europejskiego Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony wydatki administracyjne na unijną zdolność szybkiego rozmieszczania powinny być pokrywane z budżetu Unii, z wyjątkiem wydatków pokrywanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Pokoju, przy czym nadal należy umożliwić uczestniczącym państwom członkowskim wnoszenie bezpłatnych wkładów na rzecz unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania;

AT. mając na uwadze, że w zakres zadań petersberskich wchodzą misje humanitarne i ratunkowe, zapobieganie konfliktom i misje pokojowe, misje zbrojne służące zarządzaniu kryzysami, w tym przywracaniu pokoju, wspólne działania rozbrojeniowe, doradztwo wojskowe i wsparcie oraz operacje stabilizacyjne po zakończeniu konfliktu;

AU. mając na uwadze, że należy w związku z tym zwiększyć zakres pokrywanych wspólnie kosztów unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania w przypadku misji poza Unią; mając na uwadze, że w związku z tym konieczne może być zaktualizowanie prawa wtórnego lub zaproponowanie nowych aktów Unii w celu odzwierciedlenia wszystkich powyższych kwestii;

AV. mając na uwadze, że zgodnie ze Strategicznym kompasem MPCC jest preferowaną strukturą dowodzenia i kontroli unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania na szczeblu wojskowo-strategicznym i powinna jak najszybciej osiągnąć pełną zdolność operacyjną, zgodnie z konkluzjami Rady z 19 listopada 2018 r., w których jako ostateczny termin wyznaczono rok 2020;

AW. mając na uwadze, że odpowiednie akty Unii powinny zostać zaktualizowane w celu odzwierciedlenia wszystkich powyższych kwestii;

Ustanowienie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania

1. z zadowoleniem przyjmuje propozycję wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela, zawartą w Strategicznym kompasie zatwierdzonym przez ministrów spraw zagranicznych i obrony UE i popartym przez Radę Europejską, dotyczącą utworzenia unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania; podkreśla, jak ważne jest, by UE posiadała niezbędne elastyczne, solidne i wiarygodne instrumenty, zdolności oraz strukturę dowodzenia i kontroli, aby skutecznie działać oraz szybko i zdecydowanie reagować w celu zapobiegania kryzysom i zarządzania nimi, aby uwiarygodnić się jako podmiot w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony oraz służyć obywatelom Unii, jej interesom, zasadom i wartościom zapisanym w art. 21 TUE i chronić ich na całym świecie; uznaje, że unijna zdolność szybkiego rozmieszczania ma zasadnicze znaczenie dla wyeliminowania różnicy między poziomem ambicji UE a jej rzeczywistymi możliwościami; podkreśla w tym kontekście, że:

a) potrzeby określone w Strategicznym kompasie oraz zmiany w środowisku operacyjnym powinny zostać uwzględnione w unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania;

b) konieczne jest opracowanie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania w celu odzwierciedlenia nowego kontekstu geopolitycznego;

c) unijna zdolność szybkiego rozmieszczania powinna osiągnąć pełny potencjał operacyjny najpóźniej do 2025 r.;

2. zdecydowanie zachęca wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela do zaproponowania decyzji Rady w sprawie utworzenia unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania w celu ochrony wartości Unii i służenia interesom Unii jako całości, reagowania na bezpośrednie zagrożenia lub szybkiego reagowania na sytuację kryzysową poza granicami Unii, w tym w środowiskach nieprzyjaznych i na wszystkich etapach cyklu konfliktu, zgodnie z poniższymi wytycznymi, przy jednoczesnym uwzględnieniu zmian w kontekście geopolitycznym:

a) unijną zdolność szybkiego rozmieszczania należy ustanowić jako jeden z rodzajów zdolności wojskowych Unii Europejskiej do reagowania na sytuacje kryzysowe, posiadający własną tożsamość prawną i instytucjonalną, aby umożliwić utworzenie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania jako sił stale dostępnych i szkolących się wspólnie w celu osiągnięcia statusu sił stałych;

b) unijna zdolność szybkiego rozmieszczania powinna odzwierciedlać wyzwania, ryzyko i zagrożenia określone w analizie zagrożeń UE, obejmować wszystkie zadania petersberskie określone w 1992 r. i skupiać się w swoim planowaniu koncepcyjnym na zadaniach związanych z zarządzaniem kryzysowym określonych w art. 43 TUE, ale nie tylko; jej zadania powinny obejmować także operacje ratownicze i ewakuacyjne, grupy czołowe i fazę początkową operacji stabilizacyjnych, tymczasowe wzmocnienie innych misji oraz działanie jako siły rezerwowe w celu zabezpieczenia wycofania się; Rada mogłaby przydzielić dalsze zadania zgodnie z art. 43 TUE, a czas trwania i zakres zadań powinny być spójne z zasobami przydzielonymi na unijną zdolność szybkiego rozmieszczania; zauważa, że należy wprowadzić elastyczność w zakresie planowania zadań i scenariuszy, tak aby unijna zdolność szybkiego rozmieszczania była przygotowana na wszystkie możliwe sytuacje kryzysowe;

c) unijna zdolność szybkiego rozmieszczania powinna liczyć co najmniej 5 000 żołnierzy, z wyłączeniem czynników warunkujących potencjał sił, takich jak personel powietrzny i transport morski, zasoby wywiadowcze, transport strategiczny i łączność satelitarna oraz strategiczne zasoby rozpoznawcze, siły operacji specjalnych oraz jednostki ewakuacji medycznej i opieki medycznej, przy czym dla różnych części unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania obowiązują różne terminy "powiadomienia o przemieszczeniu", przy czym dla niektórych z nich termin "powiadomienia o przemieszczeniu" wynosi od 5 do 10 dni; zauważa, że dokładną minimalną liczbę żołnierzy będzie można ocenić dopiero po przeanalizowaniu potencjalnych scenariuszy przez planistów konceptualnych;

d) unijna zdolność szybkiego rozmieszczania powinna prowadzić regularne wspólne ćwiczenia na poziomie strategicznym, sił połączonych i taktycznym zgodnie ze standardami NATO w ramach UE w oparciu o scenariusze operacyjne i zgodnie z jednolitymi standardami szkolenia i certyfikacji, takimi jak standardy NATO, w celu zwiększenia gotowości i interoperacyjności; ćwiczenia powinny być zaprogramowane przez wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela oraz planowane i prowadzone przez MPCC w celu zwiększenia gotowości i interoperacyjności; podkreśla, że scenariusze operacyjne powinny być elastyczne i dostosowane do realiów geopolitycznych, aktualnego krajobrazu zagrożeń i możliwych scenariuszy uruchomienia unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania; podkreśla zasadniczą potrzebę prowadzenia regularnych ćwiczeń na żywo począwszy od 2023 roku;

e) wszystkie elementy sił unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania powinny być przypisane wyłącznie do tego zadania, z możliwością wezwania ich przez państwa członkowskie do wykonania obowiązków w kraju w przypadku sytuacji nadzwyczajnej; podkreśla, że wiceprzewodniczący / wysoki przedstawiciel powinien odgrywać główną rolę w synchronizacji działań z NATO, tak aby ambicje UE nie były pod wpływem NATO i odwrotnie, w tym poprzez dostosowanie kategorii gotowości unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania i modelu sił NATO; podkreśla, że tylko przypisanie wyłącznie do tego zadania zagwarantuje uruchomienie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania i dostępność jej sił i potencjału w razie kryzysu; wzywa zatem państwa członkowskie, aby wywiązały się ze swoich odnośnych zobowiązań do zapewnienia gotowości operacyjnej unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje trzecią wspólną deklarację w sprawie współpracy UE-NATO i podkreśla znaczenie dalszych kroków zmierzających do pogłębienia tego partnerstwa w oparciu o Strategiczny kompas UE, nową koncepcję strategiczną NATO oraz konkretne działania mające na celu dalsze zacieśnienie tej współpracy;

f) większość modułów unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania musiałaby pozostawać na standardowym poziomie gotowości, z wyjątkiem tych, które realizują zadania o wysokim poziomie pilności; zauważa, że zależnie od sytuacji w zakresie bezpieczeństwa MPCC może zdecydować się na zwiększenie gotowości modułów niezbędnych do określonej misji;

g) unijna zdolność szybkiego rozmieszczania będzie opierała się na rotujących jednostkach o 12-miesięcznym okresie rotacji, aby wyeliminować zachęty dla państw członkowskich do opóźniania procesu decyzyjnego, gdy obejmą przywództwo nad unijną zdolnością szybkiego rozmieszczania;

h) możliwe musi być użycie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania w terenie, dlatego w momencie jej zaangażowania wszystkie uczestniczące państwa członkowskie muszą powiadomić dowództwo unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania o tym, jakie jednostki i sprzęt, w tym transport lotniczy, morski i lądowy, będą stale do dyspozycji unijnej zdolności, tak aby odpowiedzialne państwo mogło je bezzwłocznie uruchomić; kraje, które nie dysponują wystarczającymi możliwościami kadrowymi, materiałowymi lub logistycznymi, powinny wstępnie zawrzeć umowy z innymi państwami, aby móc wypełnić swoje zobowiązania wobec unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania w momencie objęcia przywództwa nad nią;

i) unijna zdolność szybkiego rozmieszczania będzie finansowana w następujący sposób:

(i) zgodnie z art. 41 TUE wydatki administracyjne unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania powinny być finansowane z budżetu Unii, pod warunkiem że budżet WPZiB zostanie znacznie zwiększony, a trwające cywilne misje WPBiO nie zostaną w konsekwencji ograniczone;

(ii) wydatki operacyjne, w tym na wspólne ćwiczenia w celu certyfikacji pełnej zdolności operacyjnej oraz koszty amunicji, dzierżawy sprzętu wojskowego przez UE i koszty związane z organizacją i przeprowadzaniem ćwiczeń na żywo, powinny pochodzić ze zmienionego EPF o zwiększonym budżecie; zauważa, że przepisy budżetowe EPF pozwalają na to, "jeżeli Rada tak postanowi", i zachęca Radę do podejmowania pozytywnych decyzji w takich przypadkach; ponadto apeluje w tym względzie o rozszerzenie zakresu pokrywanych wspólnie kosztów unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania; z zadowoleniem przyjmuje konkluzje Rady z grudnia 2022 r. i poparcie przez Radę Europejską zwiększenia budżetu EPF o 2 mld EUR na lata 2024-2027;

(iii) grupy bojowe UE powinny być finansowane na szczeblu UE w fazie przygotowawczej, fazie podwyższonej gotowości do działania i fazie gotowości do przemieszczenia się; ich finansowanie powinno również pokrywać koszty wymiany sprzętu utraconego lub wykorzystanego w działaniu;

3. wzywa państwa członkowskie do wykazania woli politycznej i zapewnienia odpowiedniej ilości funduszy i personelu potrzebnych do jak najszybszego podjęcia działań mających na celu przekształcenie systemu grup bojowych UE w solidniejszy i bardziej elastyczny instrument odpowiadający potrzebom unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania;

4. wzywa państwa członkowskie do dostosowania procedur krajowych, aby umożliwić szybkie rozmieszczanie, przy jednoczesnym uznaniu własnej kultury strategicznej państw członkowskich, ich zdolności i kompetencji w zakresie bezpieczeństwa i obrony;

5. podkreśla, że rozwój unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania powinien opierać się na wnioskach wyciągniętych w związku z grupami bojowymi UE oraz że unijnej zdolności nie należy postrzegać jako zrewidowanej koncepcji grup bojowych UE; uważa, że koncepcja grupy bojowej UE ma wady strukturalne, które umożliwiły państwom członkowskim przeprowadzanie krajowych obliczeń kosztów i korzyści, ilekroć składano wniosek o rozmieszczenie grup bojowych, oraz korzystanie z prawa weta, a jednocześnie przedstawianie alternatywnych wyjaśnień w tym zakresie; zauważa, że wyższy poziom ambicji unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania w porównaniu z grupami bojowymi ma zatem przede wszystkim charakter jakościowy, ponieważ rozwiązuje niedociągnięcia grup bojowych; uważa, że unijna zdolność szybkiego rozmieszczania ma ogromny potencjał zapewnienia znacznej poprawy i wykorzystania doświadczeń wyniesionych z grup bojowych, wzmocnienia strategicznej autonomii UE i wniesienia pozytywnego wkładu w zintegrowane podejście UE do bezpieczeństwa i pokoju;

6. podkreśla, że szybkie rozmieszczanie wymaga elastyczności w podejmowaniu decyzji politycznych oraz odpowiedniej gotowości modułów wojskowych, co oprócz wojsk lądowych obejmuje także posiadanie niezbędnych elementów powietrznych, morskich i specjalnych oraz strategicznych czynników warunkujących potencjał sił;

7. podkreśla niewystarczające postępy UE w zakresie strategicznych czynników warunkujących potencjał sił w ciągu ostatnich 20 lat i wzywa państwa członkowskie oraz właściwe instytucje UE do pilnego zajęcia się brakami w zdolnościach oraz do zobowiązania się do znacznego zmniejszenia krytycznych braków do 2025 r., w szczególności tych związanych z unijną zdolnością szybkiego rozmieszczania i niedoborami strukturalnymi; podkreśla, że takie czynniki warunkujące potencjał sił muszą być dostosowane w sposób, który zaspokaja potrzeby unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania, i wykorzystywane priorytetowo do jej celów; apeluje ponadto do Komisji i wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela o określenie także potrzeb finansowych związanych z eliminacją tych niedoborów; podkreśla w związku z tym rolę EFO w eliminowaniu braków w zdolnościach; wzywa państwa członkowskie do zwrócenia szczególnej uwagi na potencjalne potrzeby unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania w istniejących ramach, takich jak PESCO; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy Komisji dotyczące ułatwienia wspólnych zamówień publicznych jako uzupełniającego instrumentu poprawy zdolności i interoperacyjności UE;

8. podkreśla, że należy zwiększyć dostępność europejskich czynników warunkujących potencjał sił, ponieważ jest to warunek wstępny dla w pełni operacyjnej i odpowiednio wyposażonej unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania, która obejmuje solidny, w miarę możliwości autonomiczny i proaktywny wywiad, obserwację i rozpoznanie, strategiczny transport i zdolności w zakresie transportu lotniczego, tankowanie w powietrzu, komunikację satelitarną, zasoby komunikacji kosmicznej, opiekę medyczną i jednostki ewakuacyjne oraz zdolności w zakresie cyberobrony, które mogą właściwie ocenić sytuację kryzysową;

9. podkreśla, że unijna zdolność szybkiego rozmieszczania powinna stopniowo uzyskiwać status operacyjny w odniesieniu do różnych scenariuszy, zależnie od dojrzałości czynników warunkujących potencjał sił, od najmniej do najbardziej wymagających operacji;

10. zwraca uwagę na fakt, że więcej wysiłku i inwestycji na rzecz czynników warunkujących potencjał sił przyczyniłoby się również do silniejszego europejskiego wsparcia dla NATO; podkreśla, że UE w dużej mierze polega na USA w zakresie dostarczania czynników warunkujących potencjał sił; zaznacza ponadto, że uprawnienia ustawodawcze UE w kluczowych obszarach, takich jak wojna hybrydowa, cyberbezpieczeństwo czy polityka kosmiczna, mają znaczący wpływ na rozwój i dostępność czynników warunkujących potencjał sił wymaganych dla uruchomienia unijnej zdolności szybkiego przemieszczania; podkreśla zatem potrzebę przekrojowej koordynacji obejmującej różne dziedziny polityki w UE;

11. podkreśla, że szybkie rozmieszczenie wymaga poprawy gotowości UE i współpracy przez zwiększenie mobilności wojskowej; z zadowoleniem przyjmuje plan działania na rzecz mobilności wojskowej 2.0, a zwłaszcza przewidziany w nim cel wspierania przemieszczeń sił zbrojnych na dużą skalę na terenie UE, które są zasadniczym warunkiem uruchomienia przez UE unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania w krótkim terminie;

12. podkreśla, że aspiracje Strategicznego kompasu zostaną zrealizowane tylko wówczas, gdy państwa członkowskie będą w stanie odpowiednio zwiększyć i skoordynować swoje programy zamówień publicznych w dziedzinie obrony oraz krajowe zdolności obronne; przypomina w związku z tym, że współpraca europejska powinna dążyć do trwałego inwestowania w usuwanie braków militarnych Europy, ponieważ jest to podstawowy wymóg skutecznego wdrożenia unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania i skutecznego przyczynienia się do rozwoju UE jako poważnego i wiarygodnego podmiotu geopolitycznego; ponadto z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą ułatwienia wspólnych zamówień publicznych jako uzupełniającego instrumentu poprawy zdolności i interoperacyjności UE;

13. uważa, że Centrum Satelitarne Unii Europejskiej powinno udostępnić swoje usługi i wiedzę specjalistyczną unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania, i apeluje, aby w przyszłości poczyniono niezbędne przygotowania, w tym przez zagwarantowanie, że na rzecz EUSatCen zostanie udostępnione adekwatne finansowanie;

Komórka Planowania i Prowadzenia Operacji Wojskowych

14. zwraca uwagę, że unijna zdolność szybkiego rozmieszczania powinna mieć stałe, w pełni rozwinięte dowództwo operacyjne w ramach MPCC i powinna zapewnić swoją skuteczność poprzez uwzględnienie następujących kwestii:

a) jej pełna zdolność operacyjna powinna zostać osiągnięta bezzwłocznie, jako że w konkluzjach Rady z 19 listopada 2018 r. ustalono termin na rok 2020; podkreśla potrzebę poczynienia postępów we współpracy cywilnowojskowej;

b) stale działające dowództwo wymaga do 350 pracowników zdolnych do planowania i prowadzenia operacji uruchamiania unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania, gdy osiągnie ona pełną zdolność operacyjną;

c) powinna ona organizować szkolenia i wspólne ćwiczenia na żywo, stosować zintegrowane podejście UE do zewnętrznych konfliktów i kryzysów, unikając jednocześnie niepotrzebnego powielania inicjatyw NATO, oraz współpracować z innymi strukturami związanymi z WPBiO, takimi jak ESDZ, Komórka Planowania i Prowadzenia Operacji Cywilnych, Centrum Analiz Wywiadowczych UE, Sztab Wojskowy UE i Komisja;

d) dowództwo powinno dysponować odpowiednią infrastrukturą, zintegrowaną bezpieczną strukturą łączności i informacji, wykorzystującą unijny program bezpiecznej łączności, oraz zapleczem do prowadzenia bezpiecznych spotkań i korzystania ze służb wywiadowczych; domaga się, aby MPCC zajęła się problemem braku interoperacyjnych systemów komunikacji między siłami obrony UE;

e) podkreśla potrzebę odpowiedniego finansowania, aby umożliwić dowództwu wykonywanie funkcji i powierzonych zadań;

15. proponuje utrzymanie krajowych sztabów operacyjnych "wysokiej gotowości" jako zapasowych unijnych opcji dowodzenia w celu przewidywania scenariuszy, w których jednocześnie występuje wiele kryzysów;

16. podkreśla, że art. 36 TUE wymaga, aby wiceprzewodniczący / wysoki przedstawiciel regularnie informował Parlament, a zatem powinien to czynić w odniesieniu do postępów poczynionych w kierunku przekształcenia MPCC w pełną strukturę dowodzenia i kontroli, zdolną do planowania i kontrolowania zadań i operacji niewykonawczych i wykonawczych oraz dowodzenia nimi, umożliwiając tym samym Parlamentowi sprawowanie kontroli - w szczególności nad tym, czy wszystkie działania UE są wystarczająco skoordynowane, aby zmaksymalizować spójność i skuteczność;

Artykuł 44 TUE - działanie w imieniu Unii Europejskiej

17. podkreśla, że stosowanie art. 44 TUE może przynieść znaczne korzyści, takie jak szybkość, elastyczność i swoboda działania, przy jednoczesnym zachowaniu wspólnych działań UE w sytuacjach, w których konieczne jest szybkie rozmieszczenie oddziałów w celu zapobieżenia dalszej eskalacji i w których ryzyko dla oddziałów bojowych jest podwyższone; podkreśla, że proces podejmowania decyzji w sprawie uruchomienia unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania na podstawie art. 44 TUE umożliwia także zaangażowanie państw trzecich w misje z wykorzystaniem tejże zdolności, jeśli jest to konieczne i pożądane;

18. wzywa państwa członkowskie do działania w imieniu Unii Europejskiej zgodnie z upoważnieniem udzielonym przez Radę na mocy art. 44 TUE i do użycia w związku z tym wszystkich przewidzianych w Traktacie narzędzi w celu poprawy wiarygodności, elastyczności i efektywności zarządzania kryzysowego UE;

19. wzywa ponadto państwa członkowskie do podjęcia działań na mocy art. 44 TUE na podstawie wniosku wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela, również jeżeli zaproponuje to uprzednio państwo członkowskie, po uzyskaniu jednogłośnego poparcia Rady, co można osiągnąć poprzez konstruktywne wstrzymanie się od głosu; wzywa państwa członkowskie, którym powierzono realizację tego zadania, aby stosowały głosowanie większością kwalifikowaną przy podejmowaniu kolejnych decyzji;

20. uważa, że należy zmienić zachęty polityczne i gospodarcze, aby poprawić perspektywy stosowania art. 44 TUE; wzywa do umożliwienia państwom członkowskim korzystającym z art. 44 TUE większego dostępu do wspólnego finansowania w celu pokrycia dodatkowych kosztów oraz do zapewnienia im większej elastyczności przy podejmowaniu decyzji operacyjnych oraz opracowywaniu koncepcji zarządzania kryzysowego i planów operacyjnych; sugeruje wykorzystanie scenariuszy w celu uprzedniej symulacji możliwych zastosowań art. 44 TUE i wyjaśnienia powiązanych modalności;

21. wzywa wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela do regularnego informowania Parlamentu, jak wymaga tego art. 36 TUE, oraz do zapewnienia należytego uwzględnienia opinii Parlamentu we wnioskach wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela;

22. podkreśla, że państwa członkowskie i unijna zdolność szybkiego rozmieszczania muszą stosować zintegrowane podejście UE, aby zapewnić skuteczną koordynację reakcji UE na poszczególnych etapach kryzysu lub konfliktu, które to podejście łączy działania z zakresu obrony i bezpieczeństwa z wysiłkami rozwojowymi i dyplomatycznymi;

23. podkreśla, że stosowanie art. 44 TUE zapewnia znaczne korzyści w porównaniu z działaniem państw członkowskich poza ramami UE;

Aktualizacja odpowiednich aktów prawnych

24. wzywa Komisję do zaproponowania odpowiednich zmian w rozporządzeniu finansowym i regulaminie pracowniczym UE, w odpowiednim porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawach budżetowych oraz, w razie potrzeby, w innych aktach Unii;

25. wzywa wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela do zaproponowania niezbędnych decyzji Rady, w stosownych przypadkach wspólnie z Komisją;

Płeć, prawa socjalne i pracownicze

26. podkreśla, że udział kobiet w WPBiO przyczynia się do skuteczności misji i stanowi czynnik zwiększający wiarygodność UE jako orędownika równości płci na całym świecie; zwraca się o uwzględnienie aspektu płci podczas opracowywania WPBiO, w szczególności poprzez zapewnienie większej równowagi płci wśród personelu i kierownictwa misji i operacji WPBiO oraz specjalne szkolenia dla personelu biorącego w nich udział; apeluje o odpowiednie przeszkolenie całego unijnego personelu wojskowego w zakresie równości płci i wdrażania rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325 w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, w szczególności w zakresie sposobu włączenia perspektywy płci do jego zadań;

27. zauważa, że w skład unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania wejdą siły, które będą się wspólnie szkolić i współpracować, oraz że dopóki znajdują się pod dowództwem UE, oddziały przydzielone do tejże zdolności powinny korzystać z równych praw pracowniczych i socjalnych;

o

o o

28. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie oraz Komisji.

1 Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0010.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.448

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania, grup bojowych UE i art. 44 TUE: dalsze działania (2022/2145(INI))
Data aktu: 19/04/2023
Data ogłoszenia: 01/12/2023