Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2023 r. dotyczącej zmiany decyzji z 10 marca 2022 r. w sprawie powołania Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji (INGE2) oraz skorygowania nazwy i kompetencji komisji (2023/2566(RSO))

P9_TA(2023)0030
Zmiana decyzji z 10 marca 2022 r. w sprawie powołania (INGE2) Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji, oraz dostosowanie jej nazwy i zakresu obowiązków Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2023 r. dotyczącej zmiany decyzji z 10 marca 2022 r. w sprawie powołania Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji (INGE2) oraz skorygowania nazwy i kompetencji komisji (2023/2566(RSO))
(2023/C 283/13)

Parlament Europejski,

- uwzględniając propozycję Konferencji Przewodniczących,

- uwzględniając przedłużenie kadencji komisji specjalnej o trzy miesiące, zapowiedziane na posiedzeniu plenarnym w dniach 18 i 19 stycznia 2023 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji (COM(2020)0790),

- uwzględniając pakiet dotyczący aktu o usługach cyfrowych, w tym wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) i zmieniającego dyrektywę 2000/31/WE (COM(2020)0825), a także wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (akt o rynkach cyfrowych) (COM(2020)0842),

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 października 2021 r. w sprawie europejskich mediów w dekadzie cyfrowej: plan działania na rzecz wsparcia odbudowy i transformacji 1 ,

- uwzględniając kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji z 2018 r. oraz wytyczne z 2021 r. w sprawie wzmocnienia kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji (COM(2021)0262), a także zalecenia dotyczące nowego kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji wydane przez Europejską Grupę Regulatorów ds. Audiowizualnych Usług Medialnych w październiku 2021 r.,

- uwzględniając wniosek Komisji z 16 grudnia 2020 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odporności podmiotów krytycznych (COM(2020)0829),

- uwzględniając opublikowany w marcu 2021 r. unijny zestaw narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 09/2021 pt. "Dezinformacja w UE - pomimo podejmowanych wysiłków problem pozostaje nierozwiązany",

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 10 czerwca 2020 r. pt. "Walka z dezinformacją wokół COVID-19 - dajemy dojść do głosu faktom" (JOIN(2020)0008),

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji (A9-0022/2022),

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 grudnia 2022 r. w sprawie podejrzeń o korupcję ze strony Kataru oraz szerszej potrzeby przejrzystości i odpowiedzialności w instytucjach europejskich 2 ,

- uwzględniając swoją decyzję z 27 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 września 2021 r. w sprawie wzmocnienia przejrzystości i uczciwości w instytucjach UE poprzez ustanowienie niezależnego unijnego organu ds. etyki 4 ,

- uwzględniając art. 207 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że obce ingerencje stanowią poważne naruszenie powszechnych wartości i zasad, na których opiera się UE, takich jak godność człowieka, wolność, równość, solidarność, poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności, demokracja i praworządność; mając na uwadze, że, jak wskazują dowody, działające w złych intencjach i autorytarne państwowe i niepaństwowe podmioty zagraniczne wykorzystują manipulowanie informacjami i inne metody w celu ingerowania w procesy demokratyczne w UE; mając na uwadze, że te ataki wprowadzają w błąd i oszukują obywateli oraz wpływają na ich zachowania wyborcze, podsycają debaty prowadzące do podziałów, dzielą i polaryzują społeczeństwa oraz wykorzystują ich podatność na zagrożenia, sprzyjają nawoływaniu do nienawiści, pogarszają sytuację słabszych grup społecznych, które są bardziej narażone na dezinformację, zakłócają integralność demokratycznych wyborów i referendów, wzbudzają nieufność do rządów krajowych, władz publicznych i liberalnego porządku demokratycznego, a ich celem jest destabilizacja europejskiej demokracji;

B. mając na uwadze, że w okresie poprzedzającym napaść Rosji na Ukrainę, do której doszło 24 lutego 2022 r., Rosja rozpoczęła i w czasie trwania agresji nadal prowadzi kampanię dezinformacyjną o niespotykanej napastliwości i skali w celu wprowadzenia w błąd własnych obywateli w kraju, jak i całej społeczności międzynarodowej;

C. mając na uwadze, że próby ingerowania w funkcjonowanie demokracji w UE i jej państwach członkowskich, podejmowane przez podmioty państwowe z krajów trzecich i podmioty niepaństwowe, oraz wywieranie presji na wartości zapisane w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej za pomocą ingerencji w złych intencjach stanowią część szerszej destrukcyjnej tendencji, której doświadczają demokracje na całym świecie;

D. mając na uwadze, że działające w złych intencjach podmioty nadal starają się ingerować w procesy wyborcze oraz wykorzystują otwartość i pluralizm naszych społeczeństw, aby atakować procesy demokratyczne i osłabiać odporność UE i jej państw członkowskich;

E. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie nie mają obecnie specjalnego systemu sankcji w związku z obcymi ingerencjami i kampaniami dezinformacji organizowanymi przez zagraniczne podmioty państwowe, a zatem podmioty takie mogą bezpiecznie zakładać, że nie poniosą żadnych konsekwencji za prowadzone kampanie destabilizacji wymierzone w UE;

F. mając na uwadze, że brakuje wspólnej definicji i zrozumienia tego zjawiska, a w obowiązujących przepisach i strategiach politycznych na szczeblu unijnym i krajowym, mających na celu wykrywanie obcych ingerencji oraz zapobieganie i przeciwdziałanie im, wciąż istnieje wiele braków i luk;

G. mając na uwadze, że w okresie poprzedzającym wybory lokalne, regionalne i krajowe oraz wybory do Parlamentu Europejskiego w 2024 r. obce ingerencje, dezinformacja oraz liczne ataki na demokrację i zagrożenia dla niej prawdopodobnie będą się nasilać i będą przeprowadzane w bardziej wyrafinowany sposób;

H. mając na uwadze, że wcześniejsze zalecenia Parlamentu dotyczące przeciwdziałania szkodliwym obcym ingerencjom w procesy demokratyczne UE przyczyniły się do ogólnego zrozumienia i zwiększenia świadomości na ten temat w UE;

I. mając na uwadze, że wysłuchania i prace komisji specjalnej INGE przyczyniły się do publicznego uznania i kontekstualizacji tych kwestii oraz z powodzeniem ukształtowały europejską debatę na temat obcych ingerencji w procesy demokratyczne i dezinformacji;

J. mając na uwadze, że istnieje potrzeba dalszego monitorowania tych zaleceń;

K. mając na uwadze, że potrzebna jest globalna, wielostronna współpraca i wsparcie między partnerami o podobnych poglądach, w tym parlamentarzystami, na rzecz przeciwdziałania obcym ingerencjom podejmowanym w złych intencjach i dezinformacji; mając na uwadze, że demokracje rozwinęły zaawansowane umiejętności i strategie przeciwdziałania tym zagrożeniom;

L. mając na uwadze, że w następstwie niedawnych przypadków obcych ingerencji oraz w związku z toczącymi się dochodzeniami w sprawie korupcji w Parlamencie Europejskim, Parlament, aby lepiej chronić tę instytucję, wezwał do wskazania potencjalnych luk w przepisach dotyczących przejrzystości, uczciwości i walki z korupcją;

1. postanawia, że nazwa komisji specjalnej będzie odtąd brzmiała "Komisja Specjalna ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji, oraz ds. Wzmocnienia Uczciwości, Przejrzystości i Odpowiedzialności w Parlamencie Europejskim" oraz że będzie ona miała następujące obowiązki:

a) kontrola - we współpracy i porozumieniu z komisjami stałymi w odniesieniu do ich uprawnień i obowiązków wynikających z załącznika VI do Regulaminu - istniejących i planowanych przepisów oraz strategii politycznych w celu wykrycia ewentualnych luk, braków i pokrywających się aspektów, które mogłyby zostać wykorzystane do podejmowanych w złych intencjach ingerencji w procesy demokratyczne, w tym jeśli chodzi o następujące zagadnienia:

(i) strategie polityczne przyczyniające się do procesów demokratycznych w UE, odporność dzięki orientacji sytuacyjnej, umiejętność korzystania z mediów i informacji, pluralizm mediów, niezależne dziennikarstwo i edukacja,

(ii) ingerencje z wykorzystaniem platform internetowych, w szczególności poprzez dogłębną ocenę odpowiedzialności i wpływu bardzo dużych platform internetowych na demokrację i procesy demokratyczne w UE,

(iii) infrastruktura krytyczna i sektory strategiczne,

(iv) ingerencje podczas procesów wyborczych,

(v) potajemne finansowanie działalności politycznej przez podmioty i darczyńców z zagranicy,

(vi) cyberbezpieczeństwo i odporność na cyberataki, jeżeli mają one związek z procesami demokratycznymi,

(vii) rola podmiotów niepaństwowych,

(viii) wpływ ingerencji na prawa mniejszości i inne dyskryminowane grupy,

(ix) ingerencja podmiotów globalnych w drodze przejmowania elit, za pośrednictwem narodowych diaspor, uniwersytetów i wydarzeń kulturalnych,

(x) odstraszanie, demaskowanie ataków i zbiorowe środki zaradcze, w tym sankcje,

(xi) sąsiedztwo i współpraca globalna oraz multilateralizm,

(xii) ingerencja w UE i państwach trzecich ze strony podmiotów mających siedzibę w UE;

b) opracowanie, w ścisłej współpracy z komisjami stałymi i zgodnie z metodami pracy komisji specjalnej INGE 1, propozycji, jak zaradzić tym brakom, aby zwiększyć odporność prawną UE i usprawnić ramy instytucjonalne UE;

c) ścisła współpraca z innymi instytucjami UE, organami państw członkowskich, organizacjami międzynarodowymi, społeczeństwem obywatelskim oraz partnerami państwowymi i niepaństwowymi w państwach trzecich w celu wzmocnienia działań UE przeciwko zagrożeniom hybrydowym i dezinformacji, przy czym wszystkie publiczne działania specjalnej komisji INGE 2 będą zgodne z priorytetami określonymi w niniejszej decyzji;

d) szczegółowe i rygorystyczne monitorowanie wdrażania sprawozdania komisji specjalnej INGE 1 wraz z oceną działań podjętych przez instytucje UE;

e) przyczynianie się do ogólnej odporności instytucjonalnej na obce ingerencje, zagrożenia hybrydowe i dezinformację w okresie poprzedzającym wybory do Parlamentu Europejskiego w 2024 r.;

f) określenie niedociągnięć w przepisach Parlamentu Europejskiego dotyczących przejrzystości, uczciwości, odpowiedzialności i walki z korupcją, rozważenie innych środków średnio- i długoterminowych oraz wydanie zaleceń dotyczących reform, w oparciu o rezolucje Parlamentu Europejskiego i najlepsze praktyki innych parlamentów i instytucji, w ścisłej współpracy z Komisją Spraw Konstytucyjnych i Komisją Spraw Zagranicznych;

2. postanawia, że ilekroć prace komisji specjalnej będą obejmować postępowanie dowodowe o charakterze poufnym, zeznania zawierające dane osobowe lub wymianę poglądów lub wysłuchania z udziałem organów lub podmiotów na temat informacji poufnych, w tym badań naukowych lub ich części, którym przyznano status poufności zgodnie z art. 63 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 5 , posiedzenia odbywają się przy drzwiach zamkniętych; postanawia ponadto, że świadkowie i eksperci mają prawo wygłosić oświadczenie lub złożyć zeznanie przy drzwiach zamkniętych;

3. postanawia, że listy osób zaproszonych na publiczne posiedzenia i osób biorących w nich udział oraz protokoły z tych posiedzeń będą podawane do wiadomości publicznej;

4. postanawia, że dokumenty poufne otrzymane przez komisję specjalną będą poddawane ocenie na podstawie procedury określonej w art. 221 Regulaminu, i postanawia ponadto, że te informacje mogą być wykorzystywane wyłącznie do sporządzenia końcowego sprawozdania komisji specjalnej;

5. postanawia, że komisja specjalna będzie liczyć 33 członków;

6. zobowiązuje komisję specjalną do przedstawienia sprawozdania końcowego, koncentrującego się na sprawach określonych w ust. 1 lit. f), do przyjęcia na posiedzeniu plenarnym najpóźniej do sesji plenarnej w lipcu 2023 r.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0428.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0448.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0130.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0396.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.283.60

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2023 r. dotyczącej zmiany decyzji z 10 marca 2022 r. w sprawie powołania Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji (INGE2) oraz skorygowania nazwy i kompetencji komisji (2023/2566(RSO))
Data aktu: 14/02/2023
Data ogłoszenia: 11/08/2023