Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie opinii Parlamentu w sprawie prowadzonej obecnie przez Komisję i Radę oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności (2021/2738(RSP))

Opinia Parlamentu w sprawie prowadzonej obecnie przez Komisję i Radę oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności

P9_TA(2021)0288

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie opinii Parlamentu w sprawie prowadzonej obecnie przez Komisję i Radę oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności (2021/2738(RSP))

(2022/C 67/10)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 174 i 175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 1 (rozporządzenie w sprawie RRF),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 maja 2021 r. w sprawie prawa Parlamentu do informacji na temat bieżącej oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności 2 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że rozporządzenie w sprawie RRF przyjęto w ramach zwykłej procedury ustawodawczej;

B. mając na uwadze, że RRF jest bezprecedensowym instrumentem pod względem wielkości i sposobów finansowania; mając na uwadze, że Komisja przygotowuje się do emisji długu, ponieważ wszystkie państwa członkowskie UE pomyślnie ratyfikowały decyzję w sprawie zasobów własnych 3 ;

C. mając na uwadze, że inwestycje ekologiczne w ramach RRF będą finansowane poprzez emisję zielonych obligacji;

D. mając na uwadze, że kontrola demokratyczna i kontrola parlamentarna nad wdrażaniem RRF są możliwe jedynie przy pełnym zaangażowaniu Parlamentu i rozważaniu wszystkich jego zaleceń na wszystkich etapach;

E. mając na uwadze, że art. 26 rozporządzenia w sprawie RRF ustanawia dialog w sprawie odbudowy i zwiększania odporności, którego celem jest zwiększenie przejrzystości i rozliczalności oraz przekazywanie Parlamentowi przez Komisję informacji dotyczących między innymi planów odbudowy i zwiększania odporności państw członkowskich oraz ich oceny;

F. mając na uwadze, że Parlament wyraża swoje poglądy w ramach dialogu w sprawie odbudowy i zwiększania odporności, w tym poprzez rezolucje i wymianę poglądów z Komisją; mając na uwadze, że Komisja musi uwzględnić te opinie;

G. mając na uwadze, że w rozporządzeniu w sprawie RRF określono sześć obszarów o znaczeniu europejskim, które razem stanowią zakres i cel instrumentu;

H. mając na uwadze, że rozporządzenie w sprawie RRF opiera się na art. 175 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i stanowi, że ogólnym celem jest osiągnięcie celów ustalonych w art. 174, aby wspierać spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną Unii poprzez zwiększanie odporności, gotowości na sytuacje kryzysowe, zdolności dostosowawczej i potencjału wzrostu w państwach członkowskich, poprzez łagodzenie społecznych i gospodarczych skutków kryzysu, w szczególności dla kobiet, dzieci i młodzieży, oraz poprzez przyczynianie się do wdrażania Europejskiego filaru praw socjalnych, wspieranie transformacji ekologicznej, przyczynianie się do realizacji celów klimatycznych Unii na 2030 r. zaktualizowanych w nowym unijnym prawie o klimacie i przez zapewnianie zgodności z celem polegającym na osiągnięciu przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r. (w szczególności dzięki krajowym planom w dziedzinie energii i klimatu przyjętym w ramach zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1999 4 , a także z celem dotyczącym transformacji cyfrowej, co pozwoli przyczynić się do pozytywnej konwergencji społeczno-gospodarczej, przywrócić i promować zrównoważony wzrost i integrację gospodarek Unii, wspierać wysokiej jakości zatrudnienie i strategiczną autonomię Unii w ramach otwartej gospodarki oraz tworzyć europejską wartość dodaną;

I. mając na uwadze, że podczas Szczytu Społecznego w Porto, który odbył się 7 i 8 maja 2021 r., przywódcy UE uznali Europejski filar praw socjalnych za podstawowy element odbudowy, a także mając na uwadze, że w deklaracji z Porto podkreślili swoją determinację, żeby nadal intensyfikować jego wdrażanie na szczeblu unijnym i krajowym;

J. mając na uwadze, że celem szczegółowym RRF jest zapewnienie państwom członkowskim wsparcia finansowego z myślą o osiągnięciu pośrednich i końcowych celów reform i inwestycji określonych w planach odbudowy i zwiększania odporności; mając na uwadze, że oznacza to, że plany (w tym środki cyfrowe i ekologiczne) muszą przyczyniać się do realizacji zasad Europejskiego filaru praw socjalnych, tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy i pozytywnej konwergencji społecznej;

K. mając na uwadze, że europejska wartość dodana nie urzeczywistnia się tylko dlatego, że RRF jest inicjatywą europejską;

L. mając na uwadze, że państwa członkowskie powinny były zasadniczo przedłożyć Komisji swoje krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności do 30 kwietnia 2021 r.; mając na uwadze, że dotychczas 23 państwa członkowskie przedłożyły Komisji swoje plany;

M. mając na uwadze, że 18 maja 2021 r. Parlament przeprowadził debatę plenarną, w wyniku której przyjął rezolucję w sprawie prawa Parlamentu do informacji na temat bieżącej oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności;

N. mając na uwadze, że aby zapewnić właściwy nadzór demokratyczny i kontrolę parlamentarną nad wdrażaniem RRF, a także większą przejrzystość i rozliczalność demokratyczną, Komisja musi regularnie informować Parlament, ustnie i pisemnie, o stanie oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, w tym o reformach i inwestycjach w odniesieniu do sześciu filarów (w tym celów ogólnych i szczegółowych oraz zasad horyzontalnych) oraz o 11 kryteriach oceny określonych w rozporządzeniu w sprawie RRF;

1. uważa, że RRF stanowi historyczny instrument UE służący wspieraniu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, sprzyjaniu konwergencji, zwiększaniu konkurencyjności i pomaganiu państwom członkowskim w łagodzeniu gospodarczych i społecznych skutków pandemii COVID-19, wprowadzaniu ich gospodarek na silne i zrównoważone ścieżki wzrostu, przygotowaniu UE do stawienia czoła długoterminowym wyzwaniom, takim jak sprawiedliwa transformacja ekologiczna i transformacja cyfrowa, oraz generowaniu unijnej wartości dodanej;

2. oczekuje, że Komisja zatwierdzi tylko te plany, które będą w pełni zgodne z postanowieniami i celami rozporządzenia w sprawie RRF, i że nie pójdzie na żadne ustępstwa polityczne sprzeczne z rozporządzeniem i jego duchem, a jednocześnie zachowa dystans wobec faktu, że była ściśle zaangażowana w przygotowywanie planów przed ich przedłożeniem; zwraca się do Komisji o skrupulatne stosowanie litery i ducha rozporządzenia w sprawie RRF w procesie oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności oraz o przeprowadzenie głębokich i kompleksowych ocen przed przyjęciem odpowiedniego projektu decyzji wykonawczej Rady; z zadowoleniem przyjmuje jednak starania Komisji na rzecz szybkiego przyjęcia przed wakacjami letnimi odpowiednich decyzji wykonawczych Rady oraz stałe zaangażowanie Komisji we współpracę z państwami członkowskimi, aby pomóc im w opracowaniu wysokiej jakości planów, które walnie przyczyniają się do realizacji naszych wspólnych celów europejskich;

3. jest przekonany, że fundusze muszą być sprawiedliwie rozdzielane między sektory, społeczeństwa i przyszłe pokolenia, aby zapewnić jak największy wpływ na pozytywną konwergencję gospodarczą i społeczną oraz konwergencję terytorialną, dobrobyt dla wszystkich i stabilność gospodarczą; wzywa Komisję, by położyła nacisk na ambitne reformy jako część krajowych planów we wszystkich państwach członkowskich, oraz podkreśla, że niezbędne są ambitne plany i ich należyte wykonanie, aby w pełni wykorzystać tę szansę; apeluje o pełną przejrzystość i odpowiedzialność w przydzielaniu i wykorzystywaniu funduszy; przypomina, że RRF nie można postrzegać jako zachowania status quo;

4. wzywa Komisję do starannej oceny, czy zasoby RRF służą realizacji celu rozporządzenia w sprawie RRF: pogłębieniu spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w państwach członkowskich; wzywa Komisję, aby zniechęcała do stosowania praktyki przekształcania projektów bez rzeczywistej wartości dodanej, w szczególności dla słabiej rozwiniętych regionów, zwłaszcza gdy grozi to pogłębieniem luki w konwergencji społecznej, gospodarczej i terytorialnej w UE;

5. przypomina apel Parlamentu o zapewnienie mu prawa do informacji na temat trwającej oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, aby umożliwić Parlamentowi demokratyczną kontrolę podczas oceny i wdrażania RRF przez Komisję;

6. wzywa Komisję do zagwarantowania, dzięki starannej ocenie, że każdy krajowy plan odbudowy i zwiększania odporności skutecznie przyczynia się do realizacji wszystkich sześciu filarów, o których mowa w art. 3 rozporządzenia w sprawie RRF, w kompleksowy i wyważony sposób; przypomina, że każdy środek powinien przyczyniać się do realizacji jednego obszaru lub większej liczby obszarów polityki o znaczeniu europejskim, podzielonych na sześć filarów;

7. podkreśla, że plany muszą spełniać wymogi regulacyjne, w tym wymóg przeznaczenia odpowiednio 37 % i 20 % środków na transformację ekologiczną i transformację cyfrową, podczas całej fazy wdrażania; wzywa Komisję, aby oceniła jakościowy i ilościowy aspekt proponowanych środków, tak by zapewnić skuteczne osiągnięcie zarówno celów ilościowych, jak i jakościowych, również podczas fazy wdrażania;

8. przypomina, że zgodnie z rozporządzeniem w sprawie RRF z instrumentu tego nie można finansować powtarzających się wydatków krajowych, takich jak stałe ulgi podatkowe, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków, i wzywa Komisję do oceny tego kryterium w sposób całościowy;

9. zauważa, że projekty transgraniczne obejmujące więcej niż jedno państwo członkowskie generują wysoką europejską wartość dodaną i efekty mnożnikowe, i ubolewa, że niewiele planów krajowych zawiera projekty transgraniczne; wzywa Komisję, by zdecydowanie zachęcała państwa członkowskie do wspierania projektów transgranicznych finansowanych za pośrednictwem RRF;

10. zauważa, że niewiele państw członkowskich zdecydowało się wystąpić o pożyczki w przedłożonych już krajowych planach odbudowy i zwiększania odporności; wzywa państwa członkowskie do rozważenia jak najlepszego wykorzystania dostępnych pożyczek w celu wykorzystania nadarzającej się szansy; wyraża zaniepokojenie, że znaczna część pożyczek może pozostać niewykorzystana na koniec obowiązywania RRF, i wzywa państwa członkowskie, by starannie oceniły swoje potrzeby i jak najlepiej wykorzystały tę możliwość przy przedkładaniu swoich krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności lub dzięki ich modyfikacji;

11. wzywa Komisję do uwzględnienia ewentualnej przyszłej potrzeby zmiany planów krajowych w celu zapewnienia zgodności z wymogami rozporządzenia w sprawie RRF przy przygotowywaniu projektu decyzji wykonawczej Rady;

12. przypomina, że plany odbudowy i zwiększania odporności nie powinny naruszać prawa do zawierania lub wykonywania układów zbiorowych ani prawa do podejmowania działań zbiorowych zgodnie z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej oraz przepisami i praktykami krajowymi i unijnymi;

13. podkreśla, że inwestycje muszą wywierać trwały wpływ; wzywa Komisję, by oceniła, w jakim stopniu reformy i inwestycje dokonane w ramach RRF umożliwią dalsze wypełnianie luki inwestycyjnej we wszystkich dziedzinach w Europie, zgodnie z szacunkami Komisji, tak aby zrealizować transformację cyfrową i osiągnąć cele w zakresie klimatu, środowiska i zrównoważonego rozwoju społecznego, w tym cele porozumienia paryskiego i cele zrównoważonego rozwoju ONZ;

Transformacja ekologiczna

14. podkreśla, że zgodnie z metodyką określoną w załączniku VI do rozporządzenia w sprawie RRF we wszystkich planach należy przeznaczać co najmniej 37 % całkowitej alokacji (dotacje i pożyczki) na klimat; wzywa Komisję do ostrożnej oceny celu zakładającego 37 % wydatków na działania związane z klimatem w celu dopilnowania, by nie nadawać środkom podwójnego, błędnego lub niewłaściwego oznakowania oraz w celu zapobiegania pseudoekologicznemu marketingowi; wyraża zaniepokojenie, że niektóre inwestycje określa się jako inwestycje ekologiczne, chociaż nie objęto ich metodyką monitorowania określoną w załączniku VI; sugeruje zastosowanie dodatkowej kontroli w odniesieniu do wszelkich rozszerzeń metodyki monitorowania wydatków na cele związane z klimatem określonej w załączniku VI do rozporządzenia w sprawie RRF; nalega, aby zabezpieczenia niezbędne do osiągnięcia celu na etapie wdrażania zostały w pełni uwzględnione w celach końcowych i pośrednich w projekcie decyzji wykonawczej Rady; wzywa Komisję, by zachęcała państwa członkowskie do podjęcia reform, które ułatwią pomyślne wdrożenie inwestycji;

15. przypomina, że przepisy dotyczące niepowodowania znaczących szkód są kluczowym narzędziem wspierania transformacji ekologicznej obok wymogu, zgodnie z którym co najmniej 37 % wydatków (dotacje i pożyczki) na inwestycje i reformy zawarte w każdym krajowym planie odbudowy i zwiększania odporności powinno wspierać cele klimatyczne, a także narzędziem unikania finansowania środków sprzecznych z celami Unii w dziedzinie klimatu; przypomina, że wszystkie środki muszą być zgodne z zasadą "nie czyń poważnych szkód" w rozumieniu art. 17 rozporządzenia (UE) 2020/852 5 , jak wymaga tego rozporządzenie w sprawie RRF; w tym kontekście jest zaniepokojony brakiem zgodności z tą zasadą podczas oceny planów i wzywa Komisję do zapewnienia pełnego poszanowania zasady "nie czyń poważnych szkód", w tym na etapie wdrażania, oraz do opublikowania wszystkich powiązanych ocen; podkreśla, że wdrożenie RRF nie może prowadzić do obniżenia norm środowiskowych ani być sprzeczne z przepisami i regulacjami dotyczącymi ochrony środowiska; podkreśla w tym względzie obawy związane z potencjalnym negatywnym wpływem działań prowadzonych na obszarach wrażliwych pod względem różnorodności biologicznej lub w ich pobliżu (co obejmuje sieć obszarów chronionych Natura 2000, obiekty światowego dziedzictwa UNESCO oraz kluczowe obszary różnorodności biologicznej, a także inne obszary chronione);

16. przypomina, że z uwagi na znaczenie przeciwdziałania dramatycznej utracie różnorodności biologicznej RRF powinien przyczynić się do włączenia działań na rzecz różnorodności biologicznej do głównego nurtu polityki Unii; wzywa Komisję do opublikowania przeglądu środków, które rzeczywiście przyczyniają się do transformacji ekologicznej, w tym wymienionych w planach odbudowy i zwiększania odporności środków związanych z różnorodnością biologiczną, które przyczyniają się skutecznie do zapewnienia różnorodności biologicznej; wyraża zaniepokojenie, że większość planów odbudowy i zwiększania odporności zawiera bardzo ograniczone środki na rzecz różnorodności biologicznej lub w ogóle ich nie zawiera; oczekuje, że również w tym względzie Komisja będzie rygorystycznie stosowała zasadę "nie czyń poważnych szkód", a w szczególności że odrzuci reformy lub inwestycje, które mogłyby szkodzić różnorodności biologicznej lub którym nie towarzyszą odpowiednie środki wspierające;

17. jest zaniepokojony, że wiele krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności koncentruje się na inwestycjach krótkoterminowych; opowiada się za ekologicznymi inwestycjami, które prowadzą do transformacji gospodarczej w Europie, a w szczególności tymi, które przewidują umiarkowane subsydiowanie zakupu dóbr trwałego użytku;

Transformacja cyfrowa

18. podkreśla, że zgodnie z rozporządzeniem w sprawie RRF wszystkie plany powinny obejmować środki, które skutecznie przyczyniają się do transformacji cyfrowej lub do sprostania związanym z tym wyzwaniom oraz które stanowią kwotę wynoszącą co najmniej 20 % łącznej alokacji w ramach planu odbudowy i zwiększania odporności, w oparciu o metodykę i przepisy określone w rozporządzeniu w sprawie RRF;

19. przypomina, że w przypadku inwestycji w zdolności cyfrowe i łączność państwa członkowskie powinny przewidzieć w swoich planach samoocenę bezpieczeństwa opartą na wspólnych obiektywnych kryteriach określających wszelkie kwestie związane z bezpieczeństwem oraz wyszczególniającą, w jaki sposób kwestie te będą rozwiązywane w celu zapewnienia zgodności z odpowiednimi przepisami unijnymi i krajowymi; wzywa Komisję do dopilnowania, aby wszystkie plany krajowe przewidujące takie inwestycje zawierały taką ocenę oraz aby odnośne środki nie były sprzeczne ze strategicznymi interesami Unii;

20. uważa, że działania cyfrowe mogą przyczynić się w znaczny stopniu do zwiększenia konkurencyjności UE na arenie międzynarodowej oraz tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy, i wyraża zaniepokojenie, że istnieją plany krajowe, które nie zapewniają odpowiedniej równowagi pod względem inwestycji w transformację cyfrową, zwłaszcza w infrastrukturę cyfrową;

21. wzywa Komisję, by zachęcała państwa członkowskie do pełnego przestrzegania zasad interoperacyjności, efektywności energetycznej i ochrony danych osobowych, a także do promowania korzystania z rozwiązań open source w inwestycjach cyfrowych;

Promowanie wzrostu gospodarczego, spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz dobrobytu dla wszystkich

22. z zadowoleniem przyjmuje w szczególności zawarte w przedłożonych planach odbudowy i zwiększania odporności środki służące: wspieraniu inteligentnego, trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego, spójności gospodarczej, produktywności, konkurencyjności, badań i innowacji, zdrowia i właściwie działającego jednolitego rynku z silnymi małymi i średnimi przedsiębiorstwami (MŚP), przyspieszeniu tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy, zwalczaniu ubóstwa i nierówności, promowaniu kultury i edukacji, rozwijaniu kompetencji i umiejętności, wspieraniu dzieci i młodzieży, zwiększaniu gotowości na sytuacje kryzysowe i zdolności reagowania kryzysowego oraz łagodzeniu skutków kryzysu związanego z COVID-19 dla gospodarki;

23. apeluje do Komisji, by oceniła, czy w krajowych planach odbudowy i zwiększania odporności zwraca się odpowiednią uwagę na działania na rzecz dzieci i młodzieży, zwłaszcza w krajach, w których zidentyfikowano problemy strukturalne w takich obszarach jak wczesne kończenie nauki, bezrobocie młodzieży, ubóstwo dzieci i wczesna edukacja, a także by zadbała o to, by zwrócono odpowiednią uwagę na te kwestie; podkreśla, że reformy i inwestycje w młodzież, w szczególności te związane z podnoszeniem kwalifikacji, przekwalifikowaniem, kształceniem, szkoleniem zawodowym i dualnym systemem kształcenia, umiejętnościami cyfrowymi, uczeniem się przez całe życie, aktywną polityką rynku pracy, polityką inwestowania w dostęp i możliwości dla dzieci i młodzieży oraz strategiami politycznymi niwelującymi lukę pokoleniową, powinny zachęcać nie tylko do zakupu sprzętu, ale i do rozwijania kompetencji, a także powinny być dostosowane do gwarancji dla młodzieży i innych środków krajowych; podkreśla, że reformy i inwestycje na rzecz dzieci powinny być dostosowane do zasad gwarancji dla dzieci i koncentrować się na prawie dostępu do wysokiej jakości usług publicznych, bezpłatnej opieki zdrowotnej, bezpłatnej edukacji, bezpłatnej opieki nad dziećmi, godnych warunków mieszkaniowych i odpowiedniego wyżywienia dla każdego dziecka żyjącego w ubóstwie;

24. z zadowoleniem przyjmuje zawarte w planach środki przyczyniające się do wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych i inicjatyw UE na rzecz zatrudnienia, edukacji, opieki zdrowotnej i opieki społecznej, służące wzmocnieniu spójności społecznej oraz systemów ochrony socjalnej i zmniejszeniu podatności na zagrożenia; przypomina Komisji, że plany odbudowy i zwiększania odporności muszą być w zadowalającym stopniu zgodne z kryteriami oceny, i wzywa Komisję do starannej oceny skutków społecznych i wpływu każdego środka w celu zapewnienia zgodności z rozporządzeniem w sprawie RRF; nalega zatem, aby Komisja dopilnowała, by każdy plan odpowiednio odzwierciedlał te kryteria;

25. uważa, że inwestycje ekologiczne i cyfrowe mają ogromny potencjał w zakresie tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy, ograniczania nierówności i zmniejszania przepaści cyfrowej; wzywa Komisję do dopilnowania, by najbardziej narażone społeczności i regiony, takie jak przechodzące transformację regiony wydobycia węgla brunatnego i kamiennego, oraz te, na które zmiana klimatu wpłynęła najbardziej, korzystały z inwestycji ekologicznych i cyfrowych; podkreśla, że aby zapewnić maksymalny wpływ, w krajowych planach odbudowy i zwiększania odporności należy określić oczekiwany zwrot społeczny z inwestycji ekologicznych i cyfrowych;

26. zwraca się do Komisji i Rady o zadbanie o to, by równość płci i równe szanse dla wszystkich oraz uwzględnianie tych celów w głównym nurcie działań były brane pod uwagę i promowane podczas przygotowywania i wdrażania planów odbudowy i zwiększania odporności; oczekuje, że Komisja będzie systematycznie gromadzić i analizować istniejące dane segregowane według kryterium płci oraz przedstawiać sprawozdania na ich temat na potrzeby wdrażania RRF zgodnie ze sprawozdaniem specjalnym nr 10/2021 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego; wyraża głębokie zaniepokojenie, że większość planów odbudowy i zwiększania odporności nie przyczynia się znacząco do osiągnięcia tych celów, nie uwzględnia ich w głównym nurcie działania ani nie obejmuje wyraźnych i konkretnych środków służących rozwiązaniu problemu nierówności płci, a tym samym może zagrażać zdolności tych planów do łagodzenia społecznego i gospodarczego wpływu kryzysu na kobiety oraz do reagowania na odpowiednie zalecenia dla poszczególnych krajów;

27. zwraca się do Komisji, aby oceniła krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności pod kątem stosowania środków krajowych służących zwalczaniu agresywnego planowania podatkowego, uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, a także nieskutecznych środków przeciwdziałania praniu pieniędzy;

28. przypomina, że plany odbudowy i zwiększania odporności powinny obejmować środki służące realizacji reform i projektów inwestycji publicznych w ramach spójnego pakietu; przypomina Komisji, że krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności muszą obejmować zrównoważone i sprzyjające wzrostowi gospodarczemu reformy i inwestycje, aby przeciwdziałać brakom strukturalnym w gospodarkach państw członkowskich, oraz że w tym celu oczekuje się, że wszystkie plany przyczynią się do skutecznego rozwiązania wszystkich lub znacznej części wyzwań wskazanych w odpowiednich zaleceniach dla poszczególnych krajów, w tym ich aspektów fiskalnych; podkreśla, że plany odbudowy i zwiększania odporności mają być spójne z odpowiednimi, specyficznymi dla danego kraju wyzwaniami i priorytetami określonymi w kontekście europejskiego semestru oraz dostosowane do rozporządzenia w sprawie RRF; podkreśla, że wszystkie środki, w szczególności te związane z transformacją cyfrową i ekologiczną, należy również oceniać z perspektywy gospodarczej i społecznej; nalega, aby Komisja poświęciła szczególną uwagę zadbaniu o to, by proponowane reformy były prawdziwe, nowe i ambitniejsze oraz by rozpoczęły się jak najszybciej;

29. wzywa Komisję Europejską do zapewnienia równowagi między reformami a inwestycjami oraz spójności planów krajowych, w tym nowych reform, z istniejącymi osiągnięciami i wyzwaniami określonymi w odpowiednich zaleceniach dla poszczególnych krajów;

30. podkreśla, że tworzenie i wspieranie tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy jest jednym z celów zapisanych w rozporządzeniu w sprawie RRF i że należy realizować ten cel za pomocą szeroko zakrojonego pakietu reform i, aby promować stabilne umowy, godziwe wynagrodzenie, zakres rokowań zbiorowych i podstawową ochronę socjalną, włącznie z godziwymi emeryturami powyżej granicy ubóstwa;

31. ubolewa, że krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności nie są wystarczająco skoordynowane z umowami o partnerstwie i programami UE, takimi jak InvestEU; apeluje o stworzenie synergii i komplementarności między RRF a umowami o partnerstwie, InvestEU i innymi działaniami UE; zwraca się do Komisji i państw członkowskich o ułatwianie korzystania z puli krajowej InvestEU, która mogłaby w szczególności sprzyjać tworzeniu instrumentów wsparcia wypłacalności dla MŚP;

32. przypomina Komisji, że znaczne zaangażowanie MŚP i przedsiębiorstw typu startup, w tym w procedury udzielania zamówień publicznych, jest wyraźnym celem rozporządzenia w sprawie RRF; wzywa Komisję do zadbania o to, by z funduszy RRF nie korzystały głównie duże korporacje i by fundusze te nie przyczyniały się do zahamowania uczciwej konkurencji; wzywa Komisję, aby zwróciła szczególną uwagę na to, by MŚP i przedsiębiorstwa typu startup mogły korzystać z finansowania z RRF, w tym przez formułowanie celów pośrednich i bieżących wytycznych dotyczących wdrażania programu w państwach członkowskich; sugeruje, aby część funduszy RRF, których ostatecznymi odbiorcami są MŚP, została włączona do bieżącego monitorowania, m.in. za pomocą wspólnych wskaźników;

Zaangażowanie zainteresowanych stron

33. przypomina, że art. 18 ust. 4 lit. q) rozporządzenia w sprawie RRF stanowi, że krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności powinny zawierać "podsumowanie procesu konsultacji, przeprowadzonych zgodnie z krajowymi uregulowaniami, z władzami lokalnymi i regionalnymi, partnerami społecznymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, organizacjami młodzieżowymi i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, jak również sposób odzwierciedlenia w planie odbudowy i zwiększania odporności wkładu zainteresowanych stron"; wzywa Komisję, aby zachęcała państwa członkowskie do przeprowadzenia konsultacji ze wszystkimi krajowymi zainteresowanymi stronami oraz do zagwarantowania ich zaangażowania, w tym społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych oraz władz lokalnych i regionalnych, we wdrażanie tych planów, a w szczególności w ich monitorowanie, tak aby dopilnować, by w przypadku ewentualnych przyszłych zmian lub nowych planów były prowadzone konsultacje;

34. przypomina, że art. 152 TFUE stanowi, że Unia uznaje i wspiera rolę partnerów społecznych na swoim poziomie i musi szanować ich autonomię; podkreśla, że odpowiednie zaangażowanie zainteresowanych stron krajowych, takich jak parlamenty narodowe, władze lokalne i regionalne, partnerzy społeczni, organizacje pozarządowe i społeczeństwo obywatelskie, w przygotowanie i wdrażanie planów odbudowy i zwiększania odporności ma decydujące znaczenie dla powodzenia planów krajowych oraz RRF jako całości, aby zwiększyć odpowiedzialność krajową za plany, zapewnić szybką, przejrzystą, skuteczną i jakościową absorpcję środków, zwiększyć przejrzystość oraz zapobiec nakładaniu się, lukom i podwójnemu finansowaniu; przytacza obawy Komitetu Regionów i innych zainteresowanych stron oraz ubolewa, że wiele państw członkowskich nie angażowało władz regionalnych i lokalnych w proces opracowywania planów lub robiło to w niewystarczający sposób oraz że procedurom tym brakuje przejrzystości, chociaż polega się na nich przy przekazywaniu dużej części funduszy RRF; ubolewa ponadto, że w niektórych przypadkach nawet parlamenty narodowe nie były w wystarczającym stopniu zaangażowane ani informowane; zachęca Komisję, aby nawiązała zorganizowany dialog z władzami regionalnymi i lokalnymi oraz by prowadziła ukierunkowany dialog z europejskimi partnerami społecznymi;

Ustalenia, cele pośrednie i końcowe

35. podkreśla, że wszystkie reformy i inwestycje muszą być powiązane z celami pośrednimi, celami końcowymi i kosztorysami, które będą odpowiednie, jasne, szczegółowe i odpowiednio monitorowane, a w szczególności muszą zapewniać pełną zgodność z rozporządzeniem w sprawie RRF i dorobkiem prawnym UE, stanowiąc wyraźne zobowiązanie ze strony państw członkowskich;

36. wzywa Komisję do dopilnowania, by przed dokonaniem oceny osiągania celów pośrednich i końcowych uzgodnionych w decyzji wykonawczej Rady i krajowych planach odbudowy i zwiększania odporności Parlament otrzymał wstępne ustalenia dotyczące osiągania celów pośrednich i końcowych, jak wymaga tego art. 25 ust. 4 rozporządzenia w sprawie RRF;

37. przypomina Komisji, że inwestycjom powinny towarzyszyć reformy, i wzywa ją do dopilnowania, aby wszystkim środkom zatwierdzonym z mocą wsteczną wyraźnie towarzyszyły odpowiednie cele pośrednie i końcowe oraz aby inwestycje te spełniały wszystkie wymogi przepisów; zwraca się także do państw członkowskich, aby korzystały z tego przepisu w sposób rozsądny; powtarza, że RRF ma wspierać projekty, które są zgodne z zasadą dodatkowości finansowania unijnego; zauważa, że brak prawdziwie dodatkowych projektów finansowanych przez RRF mógłby ograniczyć jego wpływ makroekonomiczny;

38. podkreśla, że potrzebne są odpowiednie struktury ustanowione na szczeblu krajowym w celu przekazywania, wdrażania lub monitorowania RRF, aby wspierać trwały wpływ środków w planach odbudowy i zwiększania odporności;

Odporność instytucjonalna, zarządzanie, zdolność administracyjna i praworządność

39. przypomina, że RRF i każdy plan odbudowy i zwiększania odporności powinny w pełni przestrzegać rozporządzenia w sprawie praworządności 6  oraz że środki ustanowione w tych planach nie powinny stać w sprzeczności z wartościami UE zapisanymi w art. 2 TUE; nalega na Komisję, aby w tym celu zagwarantowała, że żaden projekt ani środek nie stoją w sprzeczności z tymi wartościami zarówno na etapie oceny, jak i wdrażania, oraz zwraca się do niej, aby podjęła odpowiednie działania w celu przeprowadzenia przeglądu;

40. podkreśla, że powodzenie RRF i krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności wymaga solidnej przejrzystości i rozliczalności ze strony Komisji, państw członkowskich i wszystkich partnerów wykonawczych; wzywa Komisję, aby zwiększyła finansowanie dla Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych i Prokuratury Europejskiej w celu zapewnienia im wystarczających zasobów finansowych i kadrowych do przeprowadzenia kontroli tej bezprecedensowej kwoty wydatków UE; wzywa Komisję, aby w tym celu przedstawiła w tym roku projekt budżetu korygującego lub wniosek o przesunięcie środków celem złagodzenia tych potrzeb budżetowych;

41. przypomina, że wdrażanie RRF powinno odbywać się zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansowego, obejmującą skuteczne zapobieganie nadużyciom finansowym, w tym oszustwom podatkowym, uchylaniu się od opodatkowania, korupcji i konfliktom interesów, oraz ich ściganie, oraz mieć na celu unikanie podwójnego finansowania z RRF i innych programów Unii, w szczególności w strukturach zarządzania związanych z planami krajowymi;

42. zwraca się do Komisji, aby przeprowadziła dogłębną ocenę rozwiązań zaproponowanych przez państwa członkowskie w celu zapobiegania korupcji, nadużyciom finansowym i konfliktom interesu przy wykorzystywaniu funduszy przewidzianych w RRF oraz w celu wykrywania i eliminowania tych zjawisk, a także aby w tym kontekście szczególnie dopilnowała, by plany krajowe obejmowały wszystkie niezbędne reformy, wraz - w stosownych przypadkach - z odpowiednimi celami pośrednimi i końcowymi, w szczególności związane z odnośnymi zaleceniami dla poszczególnych krajów; wzywa Komisję do bardzo uważnego monitorowania zagrożeń dla interesów finansowych UE w związku z wdrażaniem RRF, które to zagrożenia są powodowane naruszeniami lub potencjalnymi naruszeniami zasad praworządności, przy zwróceniu szczegółowej i szczególnej uwagi na zamówienia publiczne; oczekuje, że Komisja nie będzie dokonywać żadnych płatności w ramach RRF, jeżeli nie zostaną osiągnięte cele pośrednie związane ze środkami mającymi na celu zapobieganie korupcji, nadużyciom finansowym i konfliktom interesów przy korzystaniu ze środków przewidzianych w ramach RRF oraz wykrywanie i eliminowanie tych zjawisk;

43. nalega, by Komisja Europejska domagała się, by państwa członkowskie wdrożyły reformy i środki inwestycyjne, zwłaszcza w obszarach, które zwiększają odporność administracyjną i instytucjonalną oraz gotowość na sytuacje kryzysowe;

44. wzywa państwa członkowskie, aby gromadziły i rejestrowały dane dotyczące odbiorców i beneficjentów końcowych, a także celów, kwot i lokalizacji projektów finansowanych z RRF w standardowym i interoperacyjnym formacie elektronicznym, a także by korzystały z jednolitego narzędzia eksploracji danych, które ma dostarczyć Komisja; wzywa także Komisję do jak najszybszego ukończenia prac nad jednolitym narzędziem eksploracji danych; przypomina, że art. 22 ust. 2 rozporządzenia w sprawie RRF nakłada na państwa członkowskie obowiązek gromadzenia ustandaryzowanych kategorii danych i zapewnienia ich dostępności; przypomina Komisji o wypełnieniu tych obowiązków do celów audytu i kontroli oraz o dostarczaniu porównywalnych informacji na temat wykorzystania funduszy w odniesieniu do środków wdrażania reform i projektów inwestycyjnych w ramach planów odbudowy i zwiększania odporności; przypomina ponadto Komisji o potrzebie zapewnienia przejrzystości beneficjentów końcowych oraz przyjęcia odpowiednich ustaleń w celu uniknięcia podwójnego finansowania;

Ocena aktów delegowanych przez Parlament

45. podkreśla, że projekty aktów delegowanych wydawane w następstwie rozporządzenia w sprawie RRF, a mianowicie akt delegowany dotyczący tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności oraz akt delegowany określający wspólne wskaźniki na potrzeby sprawozdawczości na temat postępów instrumentu i metodykę sprawozdawczości na temat wydatków socjalnych, nie spełniają oczekiwań Parlamentu i muszą w pełni uwzględniać odpowiednie elementy dialogu w sprawie odbudowy i zwiększania odporności; wzywa Komisję, aby zapewniła pełną przejrzystość w odniesieniu do harmonogramu zatwierdzania aktów delegowanych wydawanych w następstwie rozporządzenia w sprawie RRF;

46. podkreśla, jak ważne do przeprowadzenia oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności jest uzgodnienie metodyki monitorowania sytuacji społecznej, aby zagwarantować, że działania określone w planach przyczynią się do osiągnięcia celów społecznych ustanowionych w rozporządzeniu w sprawie RRF; uważa, że metodyka monitorowania sytuacji społecznej musi być zgodna ze strukturą Europejskiego filaru praw socjalnych i umożliwiać analizę wkładu w ten filar;

47. stwierdza, że tabela wyników i wspólne wskaźniki niezbędne do oceny postępów we wdrażaniu planów odbudowy i zwiększania odporności w każdym z sześciu filarów na drodze do osiągnięcia celów ogólnych i szczegółowych muszą być skuteczne; podkreśla, że najlepszym mechanizmem oceny pozwalającym śledzić postępy na drodze do pozytywnej konwergencji społecznej jest tablica wyników zawierająca wskaźniki społeczne; wzywa Komisję, aby uwzględniła wskaźniki społeczne z tablicy wyników - w szczególności te dotyczące godnej pracy, sprawiedliwości społecznej, równych szans, solidnych systemów opieki społecznej i sprawiedliwej mobilności - we wspólnych wskaźnikach, które mają być stosowane w RRF do celów sprawozdawczości na temat postępów społecznych oraz monitorowania i oceny planów, a także w metodyce monitorowania sytuacji społecznej, w tym gwarancji dla dzieci i gwarancji dla młodzieży; podkreśla, że Parlament Europejski dokładnie przeanalizuje akty delegowane, które Komisja przedstawi w tej sprawie, aby ustalić, czy wskaźniki społeczne, tablica wyników i metodyka społeczna są zgodne z celami, oraz sprawdzić, czy nie należy zgłosić zastrzeżeń;

Wnioski

48. wzywa Komisję, aby odpowiednio oceniła przedłożone plany zgodnie z rozporządzeniem w sprawie RRF; wyraża poważne obawy o zgodność kilku środków zawartych w krajowych planach odbudowy i zwiększania odporności z wymogami podstawowego rozporządzenia w sprawie RRF i zwraca się do Komisji, by dopilnowała, by wszystkie elementy wszystkich planów były w pełni zgodne z rozporządzeniem w sprawie RRF;

49. ponownie wzywa Komisję, by wypełniła swoje zobowiązania wynikające z rozporządzenia w sprawie RRF i przedstawiła Parlamentowi wszystkie istotne informacje na temat stanu wdrażania rozporządzenia w sprawie RRF, a także by uwzględniła wszelkie uwagi zgłoszone podczas dialogu w sprawie odbudowy i zwiększania odporności, w tym opinie przedstawione przez odpowiednie komisje oraz opinie zawarte w rezolucjach plenarnych; z zadowoleniem przyjmuje wzmożone starania Komisji, by podczas regularnych posiedzeń z Parlamentem przedstawiać odpowiednie informacje;

50. nalega, aby Komisja dopilnowała, by krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności zawierały przepisy gwarantujące, że odbiorcy finansowania unijnego podadzą informacje o pochodzeniu środków i zapewnią widoczność finansowania unijnego, w tym, w stosownych przypadkach, przez wyeksponowanie symbolu Unii i odpowiedniego oświadczenia o finansowaniu w brzmieniu "sfinansowane przez Unię Europejską - NextGenerationEU";

51. z zadowoleniem przyjmuje pisemne odpowiedzi Komisji na pytania pisemne Parlamentu i tłumaczenie maszynowe planów krajowych oraz oczekuje odpowiedzi na wszystkie przyszłe wnioski o udzielenie informacji, takie jak matryca oceny planów krajowych; przypomina, że Parlament oczekuje, iż informacje będą przekazywane na czas w jasnej i porównywalnej formie;

52. przypomina Radzie, że w szczególności na etapie przyjmowania decyzji wykonawczej "odnośne wyniki dyskusji prowadzonych w organach przygotowawczych Rady są udostępniane właściwej komisji Parlamentu Europejskiego";

53. wzywa Komisję, aby podczas dialogu w sprawie odbudowy i zwiększania odporności w dalszym ciągu stosowała otwarte, przejrzyste i konstruktywne podejście;

54. przypomina stanowisko Parlamentu w 2020 r. dotyczące silniejszego planu odbudowy oraz zwraca się do Komisji i Rady, aby oceniły, czy w celu przezwyciężenia tego kryzysu konieczne byłyby dodatkowe środki lub dodatkowe finansowanie;

o

o o

55. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Radzie Europejskiej i Komisji.

1 Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0257.
3 Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii (Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.67.90

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie opinii Parlamentu w sprawie prowadzonej obecnie przez Komisję i Radę oceny krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności (2021/2738(RSP))
Data aktu: 10/06/2021
Data ogłoszenia: 08/02/2022