Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie strategii UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę (2021/2568(RSP))

Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę

P9_TA(2021)0286

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie strategii UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę (2021/2568(RSP))

(2022/C 67/08)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki bezpieczeństwa z dnia 16 grudnia 2020 r. pt. "Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę" (JOIN (2020)0018),

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 16 grudnia 2020 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 (COM(2020)0823),

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 24 września 2020 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014 oraz (UE) nr 909/2014 (COM(2020)0595),

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 12 września 2018 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejskie Centrum Kompetencji w dziedzinie Cyberbezpieczeństwa w kwestiach Przemysłu, Technologii i Badań Naukowych oraz sieć krajowych ośrodków koordynacji (COM(2018)0630),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 19 lutego 2020 r. pt. "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" (COM(2020)0067),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeń- stwie) 1 ,

- uwzględniając dyrektywę 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylającą dyrektywę 1999/5/WE 2 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 4 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE 5 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające program "Cyfrowa Europa" oraz uchylające decyzję (UE) 2015/2240 6 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu 7 ,

- uwzględniając budapesztańską Konwencję o cyberprzestępczości z dnia 23 listopada 2001 r. (ETS nr 185),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie nowej strategii dla europejskich MŚP 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie danych 9 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 maja 2021 r. w sprawie kształtowania cyfrowej przyszłości Europy: usunięcie barier w funkcjonowaniu jednolitego rynku cyfrowego i lepsze wykorzystywanie AI z korzyścią dla europejskich konsumentów 10 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zniwelowania przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami: kobiety w sektorze cyfrowym 11 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie zagrożeń dla bezpieczeństwa wynikających z rosnącej obecności technologicznej Chin w UE oraz możliwości podjęcia na szczeblu UE działań mających zmniejszyć te zagrożenia 12 ,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie strategii UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę (0-000037/2021 - B9-0024/2021),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że transformacja cyfrowa jest kluczowym priorytetem strategicznym Unii, który nieuchronnie wiąże się z większym narażeniem na zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa;

B. mając na uwadze, że liczba urządzeń podłączonych do internetu, w tym maszyn, czujników, komponentów przemysłowych i sieci tworzących internet rzeczy, nadal rośnie - oczekuje się, że do 2024 r. z internetem rzeczy na całym świecie będzie połączonych 22,3 mld urządzeń, co zwiększy narażenie na cyberataki;

C. mając na uwadze, że postęp technologiczny - np. informatyka kwantowa - oraz asymetrie w dostępie do tych technologii mogą stanowić wyzwanie dla krajobrazu cyberbezpieczeństwa;

D. mając na uwadze, że kryzys związany z COVID-19 jeszcze bardziej ujawnił podatność na zagrożenia w cyberprzestrzeni w niektórych krytycznych sektorach, w szczególności w sektorze opieki zdrowotnej, a związane z kryzysem środki telepracy i ograniczenia kontaktów personalnych zwiększyły naszą zależność od technologii cyfrowych i łączności, podczas gdy w całej Europie coraz częściej odnotowuje się coraz bardziej wyrafinowane cyberataki i cyberprzestępczość, w tym szpiegostwo i sabotaż, a także wdzieranie się do systemów, struktur i sieci ICT oraz manipulowanie nimi za pomocą złośliwych i nielegalnych instalacji;

E. mając na uwadze, że liczba cyberataków znacznie wzrasta, jak pokazała niedawna seria szkodliwych i zorganizowanych cyberataków na systemy opieki zdrowotnej, np. w Irlandii, Finlandii i Francji; mając na uwadze, że cyberataki te powodują znaczne szkody dla systemów opieki zdrowotnej i opieki nad pacjentami, a także dla innych newralgicznych instytucji publicznych i prywatnych;

F. mając na uwadze, że zagrożenia hybrydowe, w tym stosowanie kampanii dezinformacyjnych i cyberataki na infrastrukturę, procesy gospodarcze i instytucje demokratyczne, są coraz liczniejsze i stają się poważnym problemem zarówno w cyberprzestrzeni, jak i w świecie fizycznym, i mogą mieć wpływ na procesy demokratyczne, takie jak wybory, procedury ustawodawcze, egzekwowanie prawa i wymiar sprawiedliwości;

G. mając na uwadze, że rośnie zależność od podstawowej funkcji internetu i podstawowych usług internetowych w zakresie komunikacji i hostingu, aplikacji i danych, w przypadku których to usług dochodzi stopniowo do koncentracji udziału w rynku w rękach coraz mniejszej liczby przedsiębiorstw;

H. mając na uwadze, że rozwijają się zdolności w zakresie rozproszonego ataku typu "odmowa usługi", w związku z czym należy równocześnie zwiększyć odporność rdzenia internetu;

I. mając na uwadze, że gotowość i świadomość w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, i osób fizycznych utrzymuje się na niskim poziomie i istnieje niedobór wykwalifikowanych pracowników (niedostatek siły roboczej wzrósł o 20 % od 2015 r.), a tradycyjne kanały rekrutacji nie zaspokajają zapotrzebowania, w tym na stanowiska kierownicze i interdyscyplinarne; mając na uwadze, że "niemal 90 % pracowników w dziedzinie cyberbezpieczeństwa na świecie to mężczyźni" oraz że "utrzymujący się brak zróżnicowania płciowego w dalszej mierze ogranicza napływ utalentowanych osób" 13 ;

J. mając na uwadze, że zdolności państw członkowskich w zakresie cyberbezpieczeństwa są różne, a zgłaszanie incydentów i wymiana informacji między nimi nie są ani systematyczne, ani kompleksowe i nie wykorzystuje się wystarczająco ośrodków wymiany i analizy informacji (ISAC) do celów wymiany informacji między sektorem publicznym a prywatnym;

K. mając na uwadze, że na szczeblu UE brakuje porozumienia w sprawie współpracy w zakresie cyberwywiadu i zbiorowego reagowania na cyberataki i ataki hybrydowe; mając na uwadze, że państwom członkowskim bardzo trudno, z technicznego i geopolitycznego punktu widzenia, samodzielnie wprowadzać środki zaradcze przeciwko zagrożeniom dla cyberbezpieczeństwa i cyberatakom, zwłaszcza tym o charakterze hybrydowym;

L. mając na uwadze, że transgraniczna wymiana danych i globalna wymiana danych mają istotne znaczenie dla tworzenia wartości, pod warunkiem zagwarantowania prywatności oraz praw własności intelektualnej i praw własności; mając na uwadze, że egzekwowanie zagranicznych przepisów dotyczących danych może stanowić zagrożenie dla cyberbezpie- czeństwa danych europejskich, ponieważ przedsiębiorstwa działające w różnych regionach podlegają nakładającym się na siebie obowiązkom niezależnie od lokalizacji danych lub ich pochodzenia;

M. mając na uwadze, że cyberbezpieczeństwo stanowi światowy rynek o wartości 600 mld EUR, przy czym oczekuje się, że kwota ta szybko wzrośnie, a Unia jest importerem netto produktów i rozwiązań;

N. mając na uwadze, że istnieje ryzyko fragmentacji jednolitego rynku ze względu na krajowe przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa oraz brak przepisów horyzontalnych dotyczących podstawowych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do sprzętu i oprogramowania, w tym produktów podłączonych do internetu i aplikacji;

1. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy przedstawione przez Komisję we wspólnym komunikacie zatytułowanym "Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę";

2. wzywa do promowania rozwoju bezpiecznych i niezawodnych sieci i systemów informacyjnych oraz infrastruktury i połączeń w całej Unii;

3. wzywa do wyznaczenia celu, zgodnie z którym wszystkie produkty podłączone do internetu w Unii, w tym do użytku konsumenckiego i przemysłowego, wraz z całymi łańcuchami dostaw, które je udostępniają, muszą być zabezpieczane na etapie projektowania, odporne na cyberincydenty i szybko korygowane po wykryciu podatności na zagrożenia; z zadowoleniem przyjmuje, że Komisja planuje zaproponować horyzontalne przepisy dotyczące wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów skomunikowanych i powiązanych usług, oraz wzywa do zaproponowania w tych przepisach harmonizacji przepisów krajowych w celu uniknięcia fragmentacji jednolitego rynku; domaga się, aby uwzględnić istniejące prawodawstwo (akt o cyberbezpieczeństwie, nowe ramy prawne, rozporządzenie w sprawie normalizacji) w celu uniknięcia niejasności i fragmentacji;

4. wzywa Komisję, by oceniła, czy do 2023 r. należy przedstawić wniosek dotyczący rozporządzenia horyzontalnego wprowadzającego wymogi w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do aplikacji, oprogramowania, oprogramowania wbudowanego i systemów operacyjnych, w oparciu o dorobek prawny UE dotyczący wymogów w zakresie zarządzania ryzykiem; podkreśla, że przestarzałe aplikacje, oprogramowanie, wbudowane oprogramowanie i systemy operacyjne (tj. nieotrzymujące już regularnych korekt i aktualizacji zabezpieczeń) stanowią istotną część wszystkich podłączonych do internetu urządzeń, a także zagrożenie dla cyberbezpieczeństwa; wzywa Komisję, aby uwzględniła ten aspekt w swoim wniosku; sugeruje, aby wniosek zawierał zobowiązanie producentów do informowania z wyprzedzeniem o minimalnym okresie, w którym będą proponować poprawki i aktualizacje zabezpieczeń, aby umożliwić nabywcom dokonywanie świadomych wyborów; uważa, że producenci muszą uczestniczyć w programie skoordynowanego ujawniania podatności określonego we wniosku dotyczącym dyrektywy NIS2;

5. podkreśla, że cyberbezpieczeństwo powinno być osadzone w cyfryzacji; w związku z tym apeluje, aby projekty cyfryzacji finansowane przez Unię obejmowały wymogi w zakresie cyberbezpieczeństwa; z zadowoleniem przyjmuje wsparcie badań naukowych i innowacji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, zwłaszcza w odniesieniu do przełomowych technologii (takich jak informatyka kwantowa i kryptografia kwantowa), których pojawienie się może zdestabilizować równowagę międzynarodową; wzywa ponadto do dalszych badań nad algorytmami postkwantowymi jako standardami cyberbezpieczeństwa;

6. uważa, że cyfryzacja naszego społeczeństwa oznacza, iż wszystkie sektory są ze sobą powiązane, a słabości jednego sektora mogą rzutować na inne sektory; nalega zatem, aby strategie cyberbezpieczeństwa zostały włączone do strategii cyfrowej UE i unijnego finansowania oraz aby byłe spójne i interoperacyjne we wszystkich sektorach;

7. wzywa do spójnego wykorzystania funduszy UE w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa i rozmieszczenia odnośnej infrastruktury; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zapewniły wykorzystanie związanych z cyberbezpieczeństwem synergii między różnymi programami, w szczególności programami: "Horyzont Europa", "Cyfrowa Europa", unijny program kosmiczny, unijny Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, InvestEU i instrument "Łącząc Europę", a także by w pełni wykorzystywały centrum i sieć kompetencji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;

8. uważa, że infrastruktura komunikacyjna jest podstawą wszystkich działań cyfrowych oraz że zapewnienie jej bezpieczeństwa jest strategicznym priorytetem Unii; popiera obecny rozwój unijnego programu certyfikacji cyberbezpie- czeństwa dla sieci 5G; z zadowoleniem przyjmuje unijny zestaw narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa 5G i zachęca Komisję, państwa członkowskie i podmioty branży przemysłowej do kontynuowania wysiłków na rzecz bezpiecznych sieci komunikacyjnych, w tym środków dotyczących całego łańcucha dostaw; wzywa Komisję do unikania uzależnienia od jednego dostawcy i do zwiększenia bezpieczeństwa sieci poprzez promowanie inicjatyw zwiększających wirtualizację i "uchmurowienie" różnych komponentów sieci; wzywa do szybkiego opracowania nowych generacji technologii komunikacyjnych, których podstawową zasadą będzie uwzględnianie cyberbezpieczeństwa na etapie projektowania i które będą zapewniać ochronę prywatności i danych osobowych;

9. podkreśla, jak ważne jest ustanowienie nowych, solidnych ram bezpieczeństwa dla infrastruktury krytycznej UE, aby zabezpieczyć interesy UE w zakresie bezpieczeństwa i wykorzystać istniejące zdolności do odpowiedniego reagowania na ryzyko, zagrożenia i zmiany technologiczne;

10. wzywa Komisję do przygotowania przepisów zapewniających dostępność i integralność publicznego rdzenia internetu, a tym samym stabilność cyberprzestrzeni, w szczególności w odniesieniu do dostępu UE do globalnego systemu serwerów DNS; uważa, że takie przepisy powinny obejmować środki na rzecz dywersyfikacji dostawców w celu ograniczenia obecnego ryzyka uzależnienia od niewielu przedsiębiorstw, które dominują na rynku; z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący europejskiego systemu nazw domen (DNS4EU) jako narzędzia służącego zwiększeniu odporności rdzenia internetu; zwraca się do Komisji o dokonanie oceny, w jaki sposób w ramach DNS4EU można by wykorzystać najnowsze technologie, protokoły bezpieczeństwa i wiedzę fachową o zagrożeniach dla cyberbezpieczeństwa w celu zaoferowania wszystkim Europejczykom szybkiego, bezpiecznego i odpornego DNS; przypomina o konieczności lepszej ochrony zewnętrznego protokołu trasowania (Border Gateway Protocol, BGP), aby zapobiec jego piratowaniu; przypomina, że popiera wielostronny model zarządzania internetem i że jednym z głównych jego elementów powinno być cyberbezpieczeństwo; podkreśla, że UE powinna przyspieszyć wdrażanie IPv6; uznaje model otwartego oprogramowania, który jako podstawa funkcjonowania internetu okazał się wydajny i skuteczny; w związku z tym zachęca do korzystania z niego;

11. uznaje potrzebę rozwijania kryminalistyki w zakresie cyberbezpieczeństwa w celu zwalczania przestępczości, cyberprzestępczości i cyberataków, w tym ataków wspieranych przez państwa, ale ostrzega przed nieproporcjonalnymi środkami, które zagrażają prywatności i wolności słowa obywateli UE korzystających z internetu; przypomina, że trzeba zakończyć przegląd drugiego protokołu dodatkowego do budapeszteńskiej Konwencji o cyberprzestępczości, który może zwiększyć gotowość do zwalczania cyberprzestępczości;

12. wzywa Komisję i państwa członkowskie do połączenia zasobów w celu zwiększenia odporności strategicznej UE, zmniejszenia jej zależności od technologii zagranicznych oraz wzmocnienia jej wiodącej pozycji i konkurencyjności w zakresie cyberbezpieczeństwa w całym cyfrowym łańcuchu dostaw (w tym jeśli chodzi o przechowywanie i przetwarzanie danych w chmurze, technologie procesorów, układy scalone (chipy), wysoce bezpieczne połączenia, informatykę kwantową i sieci nowej generacji);

13. uważa, że plan dotyczący wysoce bezpiecznej infrastruktury łączności jest ważnym instrumentem na potrzeby bezpieczeństwa newralgicznej komunikacji cyfrowej; z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź opracowania unijnego systemu globalnej bezpiecznej komunikacji satelitarnej obejmującego technologie szyfrowania kwantowego; przypomina, że należy podejmować stałe wysiłki, we współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) i Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), w celu zabezpieczenia europejskich działań związanych z przestrzenią kosmiczną;

14. ubolewa, że praktyki wymiany informacji dotyczących zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa i cyberincydentów nie zostały dobrze przyjęte przez sektor prywatny i publiczny; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zwiększenia zaufania i ograniczenia barier w wymianie informacji na temat zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa i cyberataków na wszystkich szczeblach; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane przez niektóre sektory i wzywa do współpracy międzysektorowej, ponieważ podatności na zagrożenia rzadko dotyczą konkretnych sektorów; podkreśla, że państwa członkowskie muszą połączyć siły na szczeblu europejskim, aby skutecznie dzielić się najnowszymi informacjami na temat zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa; zachęca do utworzenia grupy roboczej państw członkowskich ds. cyberwywiadu w celu wspierania wymiany informacji w UE i w europejskiej przestrzeni gospodarczej, w szczególności aby zapobiegać cyberatakom na dużą skalę;

15. z zadowoleniem przyjmuje planowane utworzenie wspólnej jednostki ds. cyberprzestrzeni w celu zacieśnienia współpracy między organami UE i organami państw członkowskich odpowiedzialnymi za zapobieganie cyberatakom, powstrzymywanie ich i reagowanie na nie; wzywa państwa członkowskie i Komisję do dalszego zacieśniania współpracy w dziedzinie cyberobrony i rozwijania badań nad najnowocześniejszymi zdolnościami w zakresie cyberobrony;

16. przypomina, jak ważny w strategii cyberbezpieczeństwa jest czynnik ludzki; wzywa do dalszych wysiłków na rzecz rozpowszechniania wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa, w tym higieny cyberbezpieczeństwa i umiejętności cyfrowych;

17. podkreśla, jak ważne są solidne i spójne ramy bezpieczeństwa dla ochrony wszystkich pracowników, danych, sieci komunikacyjnych i systemów informacyjnych UE oraz procesów decyzyjnych przed zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa w oparciu o kompleksowe, spójne i jednolite przepisy oraz odpowiednie zarządzanie; wzywa do udostępnienia wystarczających zasobów i zdolności, w tym w kontekście wzmocnienia mandatu CERT-UE oraz w odniesieniu do toczących się dyskusji na temat określenia wspólnych wiążących zasad cyberbezpieczeństwa dla wszystkich instytucji, organów i agencji UE;

18. wzywa do szerszego stosowania dobrowolnych standardów w zakresie certyfikacji i cyberbezpieczeństwa, ponieważ są to ważne narzędzia służące poprawie ogólnego poziomu cyberbezpieczeństwa; z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie europejskich ram certyfikacji oraz prace Europejskiej Grupy ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa; wzywa ENISA i Komisję, aby podczas przygotowywania unijnego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa dla usług w chmurze rozważyły wprowadzenie obowiązku stosowania prawa UE w odniesieniu do "wysokiego" poziomu bezpieczeństwa;

19. podkreśla, że należy zaspokoić popyt na pracę w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz zlikwidować lukę kompetencyjną poprzez kontynuowanie wysiłków na rzecz kształcenia i szkolenia; wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na wyeliminowanie różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn, które występują również w tym sektorze;

20. uważa, że należy w większym stopniu wspierać mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa, aby lepiej zrozumiały wszystkie zagrożenia związane z bezpieczeństwem informacji i mogły poprawić swoje cyberbezpie- czeństwo; wzywa ENISA i organy krajowe do opracowania portali samotestujących i przewodników najlepszych praktyk dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw; przypomina o znaczeniu, jakie dla bezpieczeństwa tych podmiotów mają szkolenia i dostęp do specjalnego finansowania;

21. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 15.
2 Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62.
3 Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 81.
5 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104.
6 Dz.U. L 166 z 11.5.2021, s. 1.
7 Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0359.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0098.
10 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0261.
11 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0026.
12 Dz.U. C 23 z 21.1.2021, s. 2.
13 Europejski Trybunał Obrachunkowy "Unijna polityka cyberbezpieczeństwa - wyzwania związane ze skuteczną realizacją", dokument analityczny, marzec 2019 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024