Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (COM(2021)0223 - C9-0167/2021 - 2021/0114(COD))

P9_TA(2022)0143
Subsydia zagraniczne zakłócające rynek wewnętrzny ***I

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (COM(2021)0223 - C9-0167/2021 - 2021/0114(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(2022/C 465/24)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2022 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(2) Jednocześnie przedsiębiorstwa mogą otrzymywać subsydia od państw trzecich, które dostarczają funduszy publicznych wykorzystywanych następnie na przykład do finansowania działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym w dowolnym sektorze gospodarki, w tym udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego lub nabywania przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw posiadających aktywa strategiczne, takie jak infrastruktura krytyczna i technologie innowacyjne. Obecnie subsydia takie nie podlegają unijnym zasadom pomocy państwa. (2) Jednocześnie przedsiębiorstwa mogą otrzymywać subsydia od państw trzecich, wykorzystywane następnie na przykład do finansowania działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym w dowolnym sektorze gospodarki, w tym udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego lub nabywania przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw posiadających aktywa strategiczne, takie jak infrastruktura krytyczna i technologie innowacyjne. Obecnie subsydia takie nie podlegają unijnym zasadom pomocy państwa. Podobne wątpliwości pojawiają się w odniesieniu do przedsiębiorstw państwowych.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(2a) Mimo że niniejsze rozporządzenie powinno obejmować wszystkie sektory gospodarki, Komisja powinna zwrócić szczególną uwagę na sektory, które mają strategiczne znaczenie dla Unii, oraz na infrastrukturę krytyczną, taką jak sektory wymienione w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 5 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5a) Niniejsze rozporządzenie powinno być spójne i skoordynowane z dotychczasowymi instrumentami, na przykład z rozporządzeniem Rady (WE) nr 139/2004 (1a), dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE (1b), rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 (1c) czy rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/... (1d). Stosując różnorakie instrumenty, Komisja powinna zwracać uwagę na zapewnienie wydajnego udostępniania niezbędnych informacji, aby zachować kompleksowe podejście.
_____________

(1a) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia

2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

(1b) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
(1c) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)

2019/452 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii (Dz.U. L 79 I z 21.3.2019, s. 1.).

(1d) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/... w sprawie dostępu podmiotów gospodarczych, towarów i usług z państw trzecich do rynku wewnętrznego Unii w zakresie zamówień publicznych oraz procedur wspierających negocjacje dotyczące dostępu unijnych podmiotów gospodarczych, towarów i usług do rynków zamówień publicznych państw trzecich (instrument dotyczący udzielania zamówień publicznych w kontekście międzynarodowym) (Dz.U. L .).

Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6) Należy ustanowić zasady i procedury badania subsydiów zagranicznych, które faktycznie lub potencjalnie zakłócają rynek wewnętrzny, i w stosownych przypadkach skompensować te zakłócenia. Subsydia zagraniczne mogą zakłócać rynek wewnętrzny, jeżeli przedsiębiorstwo korzystające z subsydium zagranicznego prowadzi działalność gospodarczą w Unii. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić przepisy dotyczące wszystkich przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą w Unii. Biorąc pod uwagę znaczenie działalności gospodarczej wykonywanej przez MŚP oraz ich wkład w realizację głównych unijnych celów politycznych, szczególną uwagę zwraca się na wpływ niniejszego rozporządzenia na te przedsiębiorstwa. (6) Należy ustanowić zasady i procedury badania subsydiów zagranicznych, które faktycznie lub potencjalnie zakłócają rynek wewnętrzny, i w stosownych przypadkach skompensować te zakłócenia. Subsydia zagraniczne mogą zakłócać rynek wewnętrzny, jeżeli przedsiębiorstwo korzystające z subsydium zagranicznego prowadzi działalność gospodarczą w Unii. Właściwe stosowanie i egzekwowanie przepisów niniejszego rozporządzenia powinno przyczynić się do zwiększenia odporności rynku wewnętrznego na zakłócenia spowodowane przez subsydia zagraniczne, a tym samym wzmocnić otwartą strategiczną autonomię Unii. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić przepisy dotyczące wszystkich przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą w Unii. Biorąc pod uwagę znaczenie działalności gospodarczej wykonywanej przez MŚP oraz ich wkład w realizację głównych unijnych celów politycznych, szczególną uwagę zwraca się na wpływ niniejszego rozporządzenia na te przedsiębiorstwa.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 7 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(7a) Mając na uwadze, że odpowiednie organy państw członkowskich stanowią integralny element w stosowaniu niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie powinny zapewnić skuteczną współpracę i koordynację swoich organów z Komisją w stosowaniu niniejszego rozporządzenia. W tym celu Komisja powinna mieć możliwość nawiązania współpracy strukturalnej w celu wymiany informacji i koordynacji.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 9

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9) Powinien istnieć wkład finansowy wniesiony, bezpośrednio lub pośrednio, przez organy publiczne państwa trzeciego. Wkład finansowy może być przyznany za pośrednictwem podmiotów publicznych lub prywatnych. To, czy podmiot publiczny wnosi wkład finansowy, należy ustalić indywidualnie dla każdego przypadku z należytym uwzględnieniem takich elementów jak cechy danego podmiotu oraz środowisko prawne i gospodarcze panujące w państwie, w którym podmiot ten prowadzi działalność, w tym roli rządu w gospodarce. Wkłady finansowe mogą być również przekazywane za pośrednictwem podmiotu prywatnego, jeżeli jego działania można powiązać z państwem trzecim. (9) Powinien istnieć wkład finansowy wniesiony, bezpośrednio lub pośrednio, przez państwo trzecie. Wkład finansowy może być przyznany za pośrednictwem podmiotów publicznych lub prywatnych. To, czy podmiot publiczny wnosi wkład finansowy, należy ustalić indywidualnie dla każdego przypadku z należytym uwzględnieniem takich elementów jak cechy danego podmiotu oraz środowisko prawne i gospodarcze panujące w państwie trzecim, w którym podmiot ten prowadzi działalność, w tym roli rządu w gospodarce tego państwa trzeciego. Wkłady finansowe mogą być również przekazywane za pośrednictwem podmiotu prywatnego, jeżeli jego działania można powiązać z państwem trzecim. Za wkład finansowy należy również uznać środki wsparcia, które odpowiadają pod względem ekonomicznym wkładowi finansowemu. Taki wkład finansowy mógłby również obejmować sytuację, w której beneficjent ma uprzywilejowany dostęp do rynku krajowego, czyli korzysta z wyłącznych lub specjalnych praw, a także wybiórczych wyjątków prawnych lub faktycznych od obowiązujących zasad lub środków równoważnych w obrocie towarami lub w świadczeniu usług w państwie trzecim, a prawa te zostały mu przyznane w przepisach krajowych lub zyskał je dzięki korzystnej sytuacji na zmonopolizowanym rynku krajowym z uwagi na utrzymujące się uwarunkowania prawne i gospodarcze. Taka sytuacja może prowadzić do sztucznej przewagi konkurencyjnej, którą podmiot ten mógłby wykorzystać na rynku wewnętrznym UE, co pogłębiłoby zakłócające skutki subsydiów.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 10

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10) Taki wkład finansowy powinien przynosić korzyść przedsiębiorstwu prowadzącemu działalność gospodarczą na rynku wewnętrznym. Wkład finansowy, który przynosi korzyść podmiotowi prowadzącemu działalność pozagospodarczą, nie stanowi subsydium zagranicznego. Istnienie korzyści należy ustalić na podstawie porównawczych poziomów odniesienia, takich jak praktyka inwestycyjna inwestorów prywatnych, stawki za finansowanie uzyskiwane na rynku, porównywalne traktowanie podatkowe bądź odpowiednie wynagrodzenie za dany towar lub usługę. Jeżeli nie ma bezpośrednio porównywalnych poziomów odniesienia, można dostosować istniejące poziomy odniesienia lub określić alternatywne poziomy odniesienia na podstawie ogólnie przyjętych metod oceny. (10) Wkład finansowy powinien przynosić korzyść przedsiębiorstwu prowadzącemu działalność gospodarczą na rynku wewnętrznym. Wkład finansowy, który przynosi korzyść podmiotowi prowadzącemu działalność poza- gospodarczą, nie stanowi subsydium zagranicznego. Istnienie korzyści należy ustalić na podstawie porównawczych poziomów odniesienia, takich jak praktyka inwestycyjna inwestorów prywatnych, stawki za finansowanie uzyskiwane na rynku, porównywalne traktowanie podatkowe bądź odpowiednie wynagrodzenie za dany towar lub usługę. Jeżeli nie ma bezpośrednio porównywalnych poziomów odniesienia, można dostosować istniejące poziomy odniesienia lub określić alternatywne poziomy odniesienia na podstawie ogólnie przyjętych metod oceny. Ceny transferowe mogą przynosić korzyści i być uważane za równoważne z wkładem finansowym, jeśli nie są zgodne z normalnymi warunkami rynkowymi.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 11 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(11a) Subsydium zagraniczne uznaje się za przyznane od momentu, w którym beneficjent jest uprawniony do otrzymania subsydium. Rzeczywista wypłata subsydium nie jest warunkiem koniecznym do włączenia subsydium w zakres niniejszego rozporządzenia.

Poprawka 9

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 14

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(14) Stosując te wskaźniki, Komisja może wziąć pod uwagę różne elementy, takie jak wielkość subsydium w ujęciu bezwzględnym lub w odniesieniu do wielkości rynku lub do wartości inwestycji. Na przykład koncentracja, w kontekście której subsydium zagraniczne pokrywa znaczną część ceny zakupu przedmiotu transakcji, prawdopodobnie będzie miała zakłócający charakter. Podobnie subsydia zagraniczne pokrywające zasadniczą część szacunkowej wartości zamówienia, które ma być udzielone w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prawdopodobnie spowodują zakłócenia. Wydaje się, że jeżeli subsydium zagraniczne jest przyznawane z przeznaczeniem na koszty operacyjne, jest bardziej prawdopodobne, że spowoduje ono zakłócenia niż jeżeli jest przyznawane z przeznaczeniem na koszty inwestycyjne. Można uznać, że subsydia na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw powodują mniejsze prawdopodobieństwo zakłóceń niż subsydia zagraniczne dla dużych przedsiębiorstw. Ponadto należy wziąć pod uwagę cechy rynku, a w szczególności konkurencyjne warunki na rynku, takie jak bariery wejścia. Subsydia zagraniczne powodujące nadwyżkę mocy produkcyjnych poprzez utrzymywanie nieekonomicznych aktywów lub poprzez zachęcanie do inwestowania w zwiększanie mocy produkcyjnych, które w przeciwnym przypadku nie zostałyby wytworzone, prawdopodobnie będą wywoływać zakłócenia. Prawdopodobieństwo zakłóceń jest mniejsze w przypadku subsydium zagranicznego dla beneficjenta, który wykazuje niski poziom działalności na rynku wewnętrznym, mierzony na przykład wielkością obrotów osiąganych w Unii, niż w przypadku subsydium zagranicznego dla beneficjenta, który prowadzi bardziej znaczącą działalność na rynku wewnętrznym. Ponadto w przypadku subsydiów zagranicznych o wartości nie- przekraczającej 5 mln EUR co do zasady należy uznać za mało prawdopodobne, aby zakłócały one rynek wewnętrzny w rozumieniu niniejszego rozporządzenia. (14) Stosując te wskaźniki, Komisja może wziąć pod uwagę różne elementy, takie jak wielkość subsydium w ujęciu bezwzględnym lub w odniesieniu do wielkości rynku lub do wartości inwestycji. Na przykład koncentracja, w kontekście której subsydium zagraniczne pokrywa znaczną część ceny zakupu przedmiotu transakcji, prawdopodobnie będzie miała zakłócający charakter. Podobnie subsydia zagraniczne pokrywające zasadniczą część szacunkowej wartości zamówienia, które ma być udzielone w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prawdopodobnie spowodują zakłócenia. Wydaje się, że jeżeli subsydium zagraniczne jest przyznawane z przeznaczeniem na koszty operacyjne, jest bardziej prawdopodobne, że spowoduje ono zakłócenia niż jeżeli jest przyznawane z przeznaczeniem na koszty inwestycyjne. Można uznać, że subsydia na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw powodują mniejsze prawdopodobieństwo zakłóceń niż subsydia zagraniczne dla dużych przedsiębiorstw. Ponadto należy wziąć pod uwagę cechy rynku, a w szczególności konkurencyjne warunki na rynku, takie jak bariery wejścia. Subsydia zagraniczne powodujące nadwyżkę mocy produkcyjnych poprzez utrzymywanie nieekonomicznych aktywów lub poprzez zachęcanie do inwestowania w zwiększanie mocy produkcyjnych, które w przeciwnym przypadku nie zostałyby wytworzone ani dostarczone, prawdopodobnie będą wywoływać zakłócenia. Prawdopodobieństwo zakłóceń jest mniejsze w przypadku subsydium zagranicznego dla beneficjenta, który wykazuje niski poziom działalności na rynku wewnętrznym, mierzony na przykład wielkością obrotów osiąganych w Unii, niż w przypadku subsydium zagranicznego dla beneficjenta, który prowadzi bardziej znaczącą działalność na rynku wewnętrznym. Można również brać pod uwagę rozwój działalności gospodarczej, aby umożliwić Komisji podjęcie działań w przypadku, gdy poziom działalności przedsiębiorstwa jest niewielki, ale oczekuje się, że będzie on znacznie wzrastał. W swojej ocenie zakłóceń Komisja powinna być w stanie rozważyć, czy państwo trzecie posiada skuteczny system kontroli subsydiów, który jest co najmniej równoważny systemowi w Unii i który powodowałby mniejsze prawdopodobieństwo zakłóceń rynku wewnętrznego w rozumieniu niniejszego rozporządzenia przez subsydia przyznawane przez takie państwo trzecie. Komisja powinna zatem zachęcać państwa trzecie do rozwijania takich systemów kontroli subsydiów, w tym poprzez zawieranie i egzekwowanie umów dwustronnych, które zawierają istotne postanowienia dotyczące równych warunków działania, oraz poprzez zachęcanie państw trzecich do przestrzegania międzynarodowych zobowiązań w zakresie subsydiów i dostosowywania się do Unii w obszarze inicjatyw dotyczących poprawy międzynarodowych zasad dotyczących subsydiów i neutralności konkurencyjnej,
zwłaszcza w ramach WTO. W przypadku subsydiów zagranicznych o wartości nieprzekraczającej 4 mln EUR co do zasady należy uznać za mało prawdopodobne, aby zakłócały one rynek wewnętrzny w rozumieniu niniejszego rozporządzenia. Komisja powinna opracować i opublikować wytyczne zawierające dalsze szczegóły dotyczące oceny zakłócającego charakteru subsydium, aby zapewnić pewność prawa wszystkim uczestnikom rynku. Wytyczne powinny również zawierać przykłady i typowe przypadki zakłócających subsydiów i subsydiów, które nie powodują zakłóceń.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 16

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(16) Komisja powinna wziąć pod uwagę pozytywne skutki subsydium zagranicznego dla rozwoju odnośnej subsydiowanej działalności gospodarczej. Komisja powinna porównać te pozytywne skutki z negatywnymi skutkami subsydium zagranicznego pod względem zakłócenia na rynku wewnętrznym w celu określenia, w stosownych przypadkach, odpowiedniego środka kompensacyjnego lub zaakceptowania zobowiązań. Zestawienie to może również prowadzić do wniosku, że nie należy nakładać żadnych środków kompensacyjnych. Istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że kategorie subsydiów zagranicznych uznanych za potencjalnie zakłócające rynek wewnętrzny będą miały bardziej pozytywne niż negatywne skutki. (16) Komisja powinna być w stanie wziąć pod uwagę pozytywne skutki subsydium zagranicznego dla rozwoju odnośnej subsydiowanej działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym i jego wkład w realizację celów polityki publicznej, w tym celów społecznych i środowiskowych. Komisja powinna porównać te pozytywne skutki z negatywnymi skutkami subsydium zagranicznego pod względem zakłócenia na rynku wewnętrznym w celu określenia, w stosownych przypadkach, odpowiedniego środka kompensacyjnego lub zaakceptowania zobowiązań. W tym zestawieniu należy uwzględniać zarówno krótko-, jak i długoterminowe skutki oraz kierować się ogólnym celem, jakim jest przeciwdziałanie zakłóceniom powodowanym przez subsydia zagraniczne. W swojej analizie Komisja powinna uwzględnić ogólne zasady stosowane w ocenie zgodności pomocy państwa z zasadami jednolitego rynku. Zestawienie to może również prowadzić do wniosku, że nie należy nakładać żadnych środków kompensacyjnych. Istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że kategorie subsydiów zagranicznych uznanych za potencjalnie zakłócające rynek wewnętrzny będą miały bardziej pozytywne niż negatywne skutki. Komisja powinna również uwzględniać pozytywne skutki subsydiów przyznawanych w celu zaradzenia poważnym krajowym lub globalnym zakłóceniom w gospodarce, takim jak zakłócenia spowodowane globalnymi kryzysami zdrowotnymi. Komisja powinna opracować wytyczne dotyczące stosowania testu bilansującego, w tym kryteria, które należy stosować.

Poprawka 11

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 20 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(20a) Przedsiębiorstwo objęte dochodzeniem może zaproponować lub Komisja może zażądać od zainteresowanego przedsiębiorstwa, aby zgłosiło Komisji swój udział w przyszłych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w Unii przez odpowiedni okres czasu. Złożenie takiego zgłoszenia, odpowiedź lub brak odpowiedzi ze strony Komisji nie mogą stanowić podstawy do uzasadnionych oczekiwań ze strony przedsiębiorstwa, że Komisja nie może w późniejszym czasie wszcząć dochodzenia w sprawie ewentualnych subsydiów zagranicznych dla przedsiębiorstwa uczestniczącego w procedurze udzielania zamówień publicznych.

Poprawka 12

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 21

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(21) Komisja powinna być uprawniona do badania z własnej inicjatywy wszelkich informacji na temat subsydiów zagranicznych. W tym celu konieczne jest ustanowienie procedury obejmującej dwa etapy, a mianowicie wstępny przegląd i szczegółowe dochodzenie. (21) Komisja powinna być uprawniona do badania z własnej inicjatywy wszelkich informacji na temat subsydiów zagranicznych. W tym celu konieczne jest ustanowienie procedury obejmującej dwa etapy, a mianowicie wstępny przegląd i szczegółowe dochodzenie. Komisja powinna opublikować wytyczne dotyczące kryteriów wszczęcia takiej procedury. Komisja powinna mieć możliwość działania na podstawie informacji otrzymanych z dowolnego odpowiedniego źródła, w tym od państw członkowskich i przedsiębiorstw lub partnerów społecznych w całej UE. W tym celu Komisja powinna ustanowić punkt kontaktowy.

Poprawka 13

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 22

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(22) Komisja powinna otrzymać stosowne uprawnienia dochodzeniowe umożliwiające zgromadzenie wszystkich niezbędnych informacji. W związku z tym powinna być uprawniona do zażądania informacji od każdego przedsiębiorstwa lub związku przedsiębiorstw w dowolnym momencie przeprowadzania procedury. Ponadto Komisja powinna dysponować uprawnieniem do nałożenia grzywien i okresowych kar pieniężnych w związku z niedostarczeniem w terminie żądanych informacji lub dostarczeniem niepełnych, niepoprawnych lub wprowadzających w błąd informacji. Komisja mogłaby również kierować pytania do państw członkowskich lub do państw trzecich. Co więcej, Komisja powinna mieć uprawnienia do przeprowadzania wizyt informacyjnych w unijnych siedzibach przedsiębiorstwa lub, za zgodą przedsiębiorstwa i określonego państwa trzeciego, w siedzibach przedsiębiorstwa w państwie trzecim. Komisja powinna być także uprawniona do podejmowania decyzji na podstawie dostępnych faktów, w przypadku gdy dane przedsiębiorstwo nie współpracuje. (22) Komisja powinna otrzymać stosowne uprawnienia dochodzeniowe i zasoby umożliwiające zgromadzenie wszystkich niezbędnych informacji. W związku z tym powinna być uprawniona do zażądania informacji od każdego przedsiębiorstwa lub związku przedsiębiorstw w dowolnym momencie przeprowadzania procedury. Ponadto Komisja powinna dysponować uprawnieniem do nałożenia grzywien i okresowych kar pieniężnych w związku z niedostarczeniem w terminie żądanych informacji lub dostarczeniem niepełnych, niepoprawnych lub wprowadzających w błąd informacji. Aby wzmocnić odstraszający charakter niniejszego rozporządzenia, należy umożliwić jednoczesne stosowanie w razie konieczności środków kompensacyjnych, zobowiązań, grzywien czy okresowych kar pieniężnych. Komisja mogłaby również kierować pytania do państw członkowskich lub do państw trzecich. Co więcej, Komisja powinna mieć uprawnienia do przeprowadzania wizyt informacyjnych w unijnych siedzibach przedsiębiorstwa lub, za zgodą określonego państwa trzeciego, w siedzibach przedsiębiorstwa w państwie trzecim. Komisja powinna być także uprawniona do podejmowania decyzji na podstawie dostępnych faktów, w przypadku gdy dane przedsiębiorstwo nie współpracuje.

Poprawka 14

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 26

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(26) Komisja powinna dysponować odpowiednimi instrumentami, aby zapewnić skuteczność zobowiązań i środków kompensacyjnych. Jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwo nie zastosuje się do decyzji nakładającej zobowiązania, decyzji nakładającej środki kompensacyjne lub decyzji nakazującej zastosowanie środków tymczasowych, Komisja powinna być uprawniona do nałożenia grzywien i okresowych kar pieniężnych. (26) Komisja powinna dysponować odpowiednimi instrumentami, aby zapewnić skuteczność zobowiązań i środków kompensacyjnych. Jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwo nie zastosuje się do decyzji nakładającej zobowiązania, decyzji nakładającej środki kompensacyjne lub decyzji nakazującej zastosowanie środków tymczasowych, Komisja powinna być uprawniona do nałożenia grzywien i okresowych kar pieniężnych o wystarczająco odstraszającym charakterze. Nakładając takie grzywny i okresowe kary pieniężne, Komisja powinna wziąć pod uwagę przypadki powtarzającego się nieprzestrzegania przepisów. Komisja powinna dokonać przeglądu skuteczności środków.

Poprawka 15

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 31

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(31) Poniżej progów powodujących obowiązek zgłoszenia Komisja może żądać zgłoszenia potencjalnie subsydiowanych koncentracji, które nie zostały jeszcze wykonane, lub zgłoszenia potencjalnie subsydiowanych ofert przed udzieleniem zamówienia publicznego, jeżeli uzna, że koncentracja lub oferta wymagałyby przeglądu ex ante ze względu na ich wpływ w Unii. Komisja powinna mieć również możliwość przeprowadzenia z własnej inicjatywy przeglądu już wykonanych koncentracji lub udzielonych zamówień publicznych. (31) Poniżej progów powodujących obowiązek zgłoszenia Komisja powinna żądać zgłoszenia potencjalnie subsydiowanych koncentracji, które nie zostały jeszcze wykonane, lub zgłoszenia potencjalnie subsydiowanych ofert przed udzieleniem zamówienia publicznego, jeżeli uzna, że koncentracja lub oferta wymagałyby przeglądu ex ante ze względu na ich wpływ w Unii. Komisja powinna mieć również możliwość przeprowadzenia z własnej inicjatywy przeglądu już wykonanych koncentracji lub udzielonych zamówień publicznych.

Poprawka 16

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 32 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(32a) W kontekście mechanizmu kontroli ex ante dotyczącego koncentracji zainteresowane przedsiębiorstwa powinny móc zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie w dobrej wierze konsultacji przedzgłoszeniowych, których wyłącznym celem jest uzyskanie wskazówek co do tego, czy zostały osiągnięte formalne progi powodujące obowiązek zgłoszenia.

Poprawka 17

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 35

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(35) Należy zapewnić przestrzeganie zasad regulujących zamówienia publiczne, w szczególności zasady proporcjonalności, niedyskryminacji, równego traktowania i przejrzystości, w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw uczestniczących w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, niezależnie od dochodzeń wszczętych i toczących się na podstawie niniejszego rozporządzenia. (35) Należy zapewnić przestrzeganie zasad regulujących zamówienia publiczne, w szczególności zasady proporcjonalności, niedyskryminacji, równego traktowania i przejrzystości, w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw uczestniczących w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, niezależnie od dochodzeń wszczętych i toczących się na podstawie niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE, 2014/24/UE i 2014/25/UE w odniesieniu do mających zastosowanie obowiązków w dziedzinie prawa ochrony środowiska, prawa socjalnego i prawa pracy.

Poprawka 18

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 36

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(36) Subsydia zagraniczne umożliwiające przedsiębiorstwu złożenie nadmiernie korzystnej oferty w odniesieniu do danych robót budowlanych, dostaw lub usług, należy uznać za faktycznie lub potencjalnie powodujące zakłócenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakłócenia te należy zatem oceniać na podstawie niewyczerpującego zbioru wskaźników opisanych w motywach 13 i 14, jak również na podstawie pojęcia nadmiernie korzystnej oferty. Wskaźniki powinny pozwolić na ustalenie sposobu, w jaki subsydium zagraniczne zakłóca konkurencję poprzez poprawę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa i umożliwienie mu złożenia nadmiernie korzystnej oferty. Przedsiębiorstwom należy zapewnić możliwość wykazania, że oferta nie jest nadmiernie korzystna, w tym poprzez przedstawienie elementów, o których mowa w art. 69 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE. Zakaz udzielenia zamówienia powinien mieć zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy nie można uzasadnić korzystnego charakteru oferty korzystającej z subsydiów zagranicznych, oferta ta zostałaby wybrana, a przedsiębiorstwo składające ofertę nie zaproponowało zobowiązań uznanych za odpowiednie i wystarczające do pełnego i skutecznego rozwiązania problemu zakłócenia. (36) Subsydia zagraniczne umożliwiające przedsiębiorstwu złożenie nadmiernie korzystnej oferty w odniesieniu do danych robót budowlanych, dostaw lub usług, należy uznać za faktycznie lub potencjalnie powodujące zakłócenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakłócenia te należy zatem oceniać na podstawie niewyczerpującego zbioru wskaźników opisanych w motywach 13 i 14, jak również na podstawie pojęcia nadmiernie korzystnej oferty. Wskaźniki powinny pozwolić na ustalenie sposobu, w jaki subsydium zagraniczne zakłóca konkurencję poprzez poprawę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa i umożliwienie mu złożenia nadmiernie korzystnej oferty. Przedsiębiorstwom należy zapewnić możliwość wykazania, że oferta nie jest nadmiernie korzystna, w tym poprzez przedstawienie elementów, o których mowa w art. 69 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE. Zakaz udzielenia zamówienia powinien mieć zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy nie można uzasadnić korzystnego charakteru oferty korzystającej z subsydiów zagranicznych, oferta ta zostałaby wybrana, a przedsiębiorstwo składające ofertę nie zaproponowało zobowiązań uznanych za odpowiednie i wystarczające do pełnego i skutecznego rozwiązania problemu zakłócenia. Przyjęcie decyzji zakazującej udzielenia zamówienia skutkuje wykluczeniem zainteresowanego przedsiębiorstwa z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Poprawka 19

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 37

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(37) Biorąc pod uwagę charakter mechanizmu przeglądu ex ante dotyczącego koncentracji i udzielania zamówień publicznych oraz konieczność istnienia pewności prawa w odniesieniu do tych konkretnych transakcji, koncentracja ani oferta złożona w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgłoszone i ocenione zgodnie ze stosownymi procedurami nie mogą być ponownie poddane przeglądowi przez Komisję z jej własnej inicjatywy. Wkłady finansowe, o których Komisja została poinformowana w drodze procedury zgłaszania, mogą być jednak istotne również niezależnie od koncentracji czy zamówienia publicznego. W celu zgromadzenia informacji na temat subsydiów zagranicznych, Komisja powinna mieć możliwość wszczynania dochodzeń dotyczących danych sektorów gospodarki, konkretnych rodzajów działalności gospodarczej lub wykorzystania określonych zagranicznych instrumentów subsydyjnych. (37) Biorąc pod uwagę charakter mechanizmu przeglądu ex ante dotyczącego koncentracji i udzielania zamówień publicznych oraz konieczność istnienia pewności prawa w odniesieniu do tych konkretnych transakcji, koncentracja ani oferta złożona w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgłoszone i ocenione zgodnie ze stosownymi procedurami nie mogą być ponownie poddane przeglądowi przez Komisję z jej własnej inicjatywy. Wkłady finansowe, o których Komisja została poinformowana w drodze procedury zgłaszania, mogą być jednak istotne również niezależnie od koncentracji czy zamówienia publicznego. W celu zgromadzenia informacji na temat subsydiów zagranicznych, Komisja powinna mieć możliwość wszczynania dochodzeń dotyczących danych sektorów gospodarki, konkretnych rodzajów działalności gospodarczej lub wykorzystania określonych zagranicznych instrumentów subsydyjnych. Komisja powinna mieć możliwość wykorzystywania informacji uzyskanych z takiego badania rynku w celu rewizji pewnych transakcji w ramach procedur prowadzonych na podstawie niniejszego rozporządzenia.

Poprawka 20

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 43

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(43) Wykonanie niniejszego rozporządzenia przez Unię powinno być zgodne z prawem Unii, Porozumieniem ustanawiającym Światową Organizację Handlu oraz spójne ze zobowiązaniami podjętymi w ramach innych umów handlowych i inwestycyjnych, których stronami są Unia lub państwa członkowskie. (43) Wykonanie niniejszego rozporządzenia przez Unię powinno być zgodne z prawem Unii, Porozumieniem ustanawiającym Światową Organizację Handlu oraz spójne ze zobowiązaniami podjętymi w ramach innych umów handlowych i inwestycyjnych, których stronami są Unia lub państwa członkowskie. Niniejsze rozporządzenie powinno pozostawać bez uszczerbku dla opracowywania wielostronnych zasad dotyczących subsydiów zakłócających konkurencję.

Poprawka 21

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 43 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(43a) Aby zachęcić do opracowywania wielostronnych zasad mających na celu wyeliminowanie subsydiów zakłócających konkurencję i ich pierwotnych przyczyn, konieczne jest ustanowienie dialogu z państwami trzecimi. W przypadku gdy Komisja odkryje lub podejrzewa istnienie zagranicznych subsydiów zakłócających konkurencję w sposób systemowy, powinna mieć możliwość nawiązania dialogu z danym państwem trzecim w celu zbadania możliwości doprowadzenia do wstrzymania lub zmiany zakłócających subsydiów w celu wyeliminowania ich zakłócających skutków na rynku wewnętrznym. W przypadku gdy umowa dwustronna między Unią a państwem trzecim przewiduje mechanizm konsultacji obejmujący zagraniczne subsydia zakłócające konkurencję w sposób systemowy, które są objęty zakresem niniejszego rozporządzenia, należy korzystać z tego mechanizmu w celu ułatwienia dialogu z państwem trzecim. Komisja powinna również mieć możliwość dołożenia starań, aby doprowadzić do wstrzymania lub zmiany zakłócających zagranicznych subsydiów poprzez podniesienie tej kwestii na jakimkolwiek odpowiednim forum międzynarodowym lub w drodze współpracy z dowolnym innym państwem trzecim, którego dotyczą te same subsydia zakłócające konkurencję w sposób systemowy, lub z każdym innym zainteresowanym państwem trzecim. Dialog nie może uniemożliwiać Komisji wszczynania lub kontynuowania dochodzeń na podstawie niniejszego rozporządzenia. Nie może on również stanowić alternatywy dla środków kompensacyjnych. Komisja powinna niezwłocznie informować Parlament Europejski i Radę o istotnych zmianach.

Poprawka 22

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 47

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(47) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze zgodnie z art. 291 Traktatu. Wspomniane uprawnienia należy wykonywać w celu określenia formy i treści zgłoszeń koncentracji oraz wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, szczegółów ujawnienia, formy i treści wymogów w zakresie przejrzystości, obliczania terminów, warunków oraz terminów wypełnienia zobowiązań, a także szczegółowych zasad dotyczących kroków proceduralnych odnoszących się do dochodzeń w sprawie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/2011. (47) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Wspomniane uprawnienia należy wykonywać w celu określenia formy i treści zgłoszeń koncentracji oraz wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, szczegółów ujawnienia, formy i treści wymogów w zakresie przejrzystości, obliczania terminów, warunków oraz terminów wypełnienia zobowiązań, a także szczegółowych zasad dotyczących kroków proceduralnych odnoszących się do dochodzeń w sprawie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/2011. Po raz pierwszy Komisja powinna skorzystać z tych uprawnień wykonawczych najpóźniej rok po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.

Poprawka 23

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 47 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(47a) Komisja powinna mieć możliwość ustanowienia procedury uproszczonej, w ramach której będzie uwzględniać niektóre koncentracje lub procedury zamówień publicznych na podstawie faktu istnienia mniejszego prawdopodobieństwa, iż spowodują one zakłócenia konkurencji na rynku wewnętrznym z powodu subsydiów zagranicznych.

Poprawka 24

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 48

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(48) Aby zapewnić równe szanse na rynku wewnętrznym również w perspektywie długoterminowej, z myślą o zapewnieniu odpowiedniego uwzględnienia spraw poddawanych dochodzeniu zarówno w trybie zgłoszeń, jak i z urzędu, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu w odniesieniu do zmiany progów powodujących obowiązek zgłoszenia koncentracji oraz postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, zwalniania niektórych kategorii przedsiębiorstw z obowiązku zgłoszenia na podstawie niniejszego rozporządzenia, a także zmiany terminów przeprowadzania wstępnego przeglądu i szczegółowego dochodzenia w sprawie zgłoszonych koncentracji lub zgłoszonych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. W odniesieniu do wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego uprawnienia do przyjmowania takich aktów powinny być wykonywane w sposób uwzględniający interesy MŚP. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (47). W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te powinny otrzymywać wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji powinni móc systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych. (48) Aby zapewnić równe szanse na rynku wewnętrznym również w perspektywie długoterminowej, z myślą o zapewnieniu odpowiedniego uwzględnienia spraw poddawanych dochodzeniu zarówno w trybie zgłoszeń, jak i z urzędu, Komisja powinna ocenić funkcjonowanie i skuteczność niniejszego rozporządzenia, w tym progi powodujące obowiązek zgłoszenia określone w art. 18 i 27, najpóźniej dwa lata po jego wejściu w życie, a następnie oceniać je co trzy lata, a także przedstawić tę ocenę Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w formie sprawozdania. Sprawozdanie to powinno zawierać ocenę tego, czy niniejsze rozporządzenie wymaga zmiany. W przypadku gdy w sprawozdaniu proponuje się zmianę rozporządzenia, może temu towarzyszyć wniosek ustawodawczy, zwłaszcza w odniesieniu do zmiany progów powodujących obowiązek zgłoszenia koncentracji oraz postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, zwalniania niektórych kategorii przedsiębiorstw z obowiązku zgłoszenia na podstawie niniejszego rozporządzenia, wprowadzenia niższych progów powodujących obowiązek zgłoszenia dla niektórych sektorów gospodarki lub zróżnicowanych progów dla różnych rodzajów zamówień publicznych, a także zmiany terminów przeprowadzania wstępnego przeglądu i szczegółowego dochodzenia w sprawie zgłoszonych koncentracji lub zgłoszonych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. W odniesieniu do wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego ocenę należy przeprowadzić w sposób uwzględniający interesy MŚP. Komisja powinna również korzystać z ilościowej analizy kosztów i korzyści oraz analizy ex-ante dotyczącej wpływu na inwestycje i dobrobyt konsumentów. W trakcie oceny Komisja powinna rozważyć uchylenie niniejszego rozporządzenia, jeżeli uzna, że opracowanie wielostronnych zasad mających na celu wyeliminowanie zakłócających subsydiów sprawiło, że niniejsze rozporządzenie stało się całkowicie zbędne.
(47) Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską z dnia 13 kwietnia 2016 r. sprawie lepszego stanowienia prawa (Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1).

Poprawka 25

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) W niniejszym rozporządzeniu określono zasady i procedury badania subsydiów zagranicznych, które wywołują zakłócenia na rynku wewnętrznym, oraz kompensowania takich zakłóceń. Zakłócenia takie mogą powstać w odniesieniu do każdego rodzaju działalności gospodarczej, a w szczególności w przypadku koncentracji i postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. 1) W niniejszym rozporządzeniu określono zasady i procedury badania subsydiów zagranicznych, które wywołują zakłócenia na rynku wewnętrznym, oraz kompensowania takich zakłóceń w celu zapewnienia uczciwych i równych warunków działania. Zakłócenia takie mogą powstać w odniesieniu do każdego rodzaju działalności gospodarczej, a w szczególności w przypadku koncentracji i postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.

Poprawka 26

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - akapit 2 - litera a - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) wkład finansowy obejmuje: a) wkład finansowy obejmuje między innymi:

Poprawka 27

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - akapit 2 - litera a - podpunkt i

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(i) przeniesienie funduszy lub zobowiązań, np. zastrzyki kapitałowe, dotacje, pożyczki, gwarancje kredytowe, zachęty podatkowe, kompensata strat z działalności operacyjnej, rekompensata za obciążenia finansowe nałożone przez organy publiczne, umorzenie długu, zamiana długu na udziały w kapitale własnym lub zmiana harmonogramu spłat; (i) przeniesienie funduszy lub zobowiązań, np. zastrzyki kapitałowe, dotacje, pożyczki, gwarancje kredytowe, zachęty podatkowe, zwolnienia podatkowe, kompensata strat z działalności operacyjnej, rekompensata za obciążenia finansowe nałożone przez organy publiczne, umorzenie długu, zamiana długu na udziały w kapitale własnym lub zmiana harmonogramu spłat;

Poprawka 28

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - akapit 2 - litera a - podpunkt ii

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(ii) utratę należnego dochodu lub (ii) utratę należnego dochodu

Poprawka 29

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - akapit 2 - litera a - punkt ii a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(iia) niewystarczająco wynagradzanych praw szczególnych lub wyłącznych; lub

Poprawka 30

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - akapit 2 - litera a - podpunkt iii

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(iii) dostawę towarów lub usług lub zakup towarów i usług; (iii) dostawę towarów lub usług, lub zakup towarów lub usług, chyba że taka dostawa lub zakup odbywa się w drodze konkurencyjnej, przejrzystej, niedyskryminacyjnej i bezwarunkowej procedury przetargowej;

Poprawka 31

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - akapit 1 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) Zakłócenie na rynku wewnętrznym uważa się za istniejące, jeżeli subsydium zagraniczne może poprawić pozycję konkurencyjną zainteresowanego przedsiębiorstwa na rynku wewnętrznym i jeżeli wskutek tego faktycznie lub potencjalnie negatywnie wpływa na konkurencję na rynku wewnętrznym. Istnienie zakłóceń na rynku wewnętrznym określa się na podstawie wskaźników, które mogą obejmować: 1) Zakłócenie na rynku wewnętrznym uważa się za istniejące, jeżeli subsydium zagraniczne może poprawić pozycję konkurencyjną zainteresowanego przedsiębiorstwa na rynku wewnętrznym i jeżeli wskutek tego faktycznie lub potencjalnie negatywnie wpływa na konkurencję na rynku wewnętrznym. Istnienie zakłóceń na rynku wewnętrznym określa się na podstawie wskaźników, które obejmują między innymi:

Poprawka 32

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - akapit 1 - litera c

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
c) sytuację przedsiębiorstwa oraz sytuację na odnośnych rynkach; c) sytuację przedsiębiorstwa, w tym jego wielkość, oraz sytuację na odnośnych rynkach, a w szczególności ocenę, czy dane przedsiębiorstwo jest własnością władz państwa trzeciego lub pod kontrolą bądź politycznym nadzorem tych władz lub też działa zgodnie ze wskazówkami tych władz;

Poprawka 33

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - akapit 1 - litera d

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
d) poziom działalności gospodarczej zainteresowanego przedsiębiorstwa na rynku wewnętrznym; d) poziom i rozwój działalności gospodarczej zainteresowanego przedsiębiorstwa na rynku wewnętrznym i na jego rynku krajowym;

Poprawka 34

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Spowodowanie zakłócenia na rynku wewnętrznym przez subsydium zagraniczne jest mało prawdopodobne, jeżeli jego całkowita kwota nie przekracza 5 mln EUR w ciągu dowolnego okresu trzech kolejnych lat obrotowych. 2) Spowodowanie zakłócenia na rynku wewnętrznym przez subsydium zagraniczne jest mało prawdopodobne, jeżeli jego całkowita kwota nie przekracza 4 mln EUR w ciągu dowolnego okresu trzech kolejnych lat obrotowych.

Poprawka 35

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - akapit 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2a) Komisja może rozważyć, czy w państwie trzecim istnieje system kontroli subsydiów, który według Komisji zapewnia gwarancje, zarówno prawne, jak i praktyczne, że poziom ochrony przed nieuprawnioną ingerencją państwa w mechanizmy rynkowe i nieuczciwą konkurencją jest co najmniej równoważny poziomowi ochrony w Unii, czy subsydium zostało rozliczone w ramach tego systemu i czy rozliczenie to wydaje się istotne również ze względu na skutki dla rynku wewnętrznego.

Poprawka 36

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - akapit 2 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2b) W celu zapewnienia skuteczności i przejrzystości Komisja publikuje wytyczne dotyczące stosowania niniejszego artykułu najpóźniej 24 miesiące po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, w tym wyjaśnienia i przykłady zastosowania każdego wskaźnika. Komisja, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, regularnie aktualizuje te wytyczne i na bieżąco informuje o nich Parlament Europejski i Radę.

Poprawka 37

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 4 - akapit 1 - punkt 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2a) finansowe subsydium eksportowe przyznane przez państwo trzecie, które nie jest sygnatariuszem Porozumienia OECD w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych;

Poprawka 38

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 4 - akapit 1 - punkt 2 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2b) subsydium zagraniczne na rzecz przedsiębiorstwa działającego w sektorze charakteryzującym się strukturalnym przerostem zdolności produkcyjnych;

Poprawka 39

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 5 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) W uzasadnionych przypadkach Komisja porównuje negatywne skutki subsydiów zagranicznych pod względem zakłócenia na rynku wewnętrznym z pozytywnymi skutkami dla rozwoju danej działalności gospodarczej. 1) W uzasadnionych przypadkach Komisja może porównać negatywne skutki subsydiów zagranicznych pod względem zakłócenia na rynku wewnętrznym z pozytywnymi skutkami dla rozwoju danej działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym.

Poprawka 40

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 5 - akapit 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2a) Najpóźniej 24 miesiące po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia Komisja publikuje wytyczne dotyczące stosowania niniejszego artykułu, w tym kryteriów wykorzystywanych podczas bilansowania. Komisja, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, regularnie aktualizuje te wytyczne i na bieżąco informuje o nich Parlament Europejski i Radę.

Poprawka 41

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) Aby rozwiązać problem zakłócenia na rynku wewnętrznym faktycznie lub potencjalnie spowodowanego przez subsydium zagraniczne, Komisja może nałożyć środki kompensacyjne. Zainteresowane przedsiębiorstwo może również zaproponować zobowiązania. 1) Bez uszczerbku dla art. 5 Komisja nakłada środki kompensacyjne, aby rozwiązać problem zakłócenia na rynku wewnętrznym faktycznie lub potencjalnie spowodowanego przez subsydium zagraniczne, chyba że zaakceptowała zobowiązania zaproponowane przez dane przedsiębiorstwo zgodnie z ust. 1a.

Poprawka 42

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1a) Komisja może przyjąć zobowiązania zaproponowane przez dane przedsiębiorstwo, jeżeli zobowiązania te w pełni i skutecznie zaradzą zakłóceniom na rynku wewnętrznym. Przyjmując takie zobowiązania, Komisja nadaje im moc wiążącą dla przedsiębiorstwa w decyzji zawierającej zobowiązania zgodnie z art. 9 ust. 3. Komisja monitoruje przestrzeganie przez przedsiębiorstwo uzgodnionych zobowiązań.

Poprawka 43

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Zobowiązania lub środki kompensacyjne muszą w pełni i skutecznie rozwiązywać problem zakłócenia na rynku wewnętrznym spowodowanego przez subsydium zagraniczne. 2) Zobowiązania lub środki kompensacyjne muszą w pełni i skutecznie rozwiązywać problem rzeczywistego lub potencjalnego zakłócenia na rynku wewnętrznym spowodowanego przez subsydium zagraniczne.

Poprawka 44

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 3 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3) Zobowiązania lub środki kompensacyjne mogą polegać na: 3) Zobowiązania lub środki kompensacyjne mogą polegać między innymi na:

Poprawka 45

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 3 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) zaproponowaniu dostępu, na uczciwych i niedyskryminują- cych warunkach, do infrastruktury, która została nabyta lub jest wspierana za pomocą zakłócających subsydiów zagranicznych, chyba że taki uczciwy i niedyskryminujący dostęp jest już przewidziany w ustawodawstwie obowiązującym w Unii; a) zaproponowaniu dostępu, na uczciwych i niedyskryminują- cych warunkach, do infrastruktury lub obiektu, które zostały nabyte lub są wspierane za pomocą zakłócających subsydiów zagranicznych, chyba że taki uczciwy i niedyskryminujący dostęp jest już przewidziany w ustawodawstwie obowiązującym w Unii;

Poprawka 46

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 3 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) zmniejszeniu mocy produkcyjnych lub obecności na rynku; b) zmniejszeniu mocy produkcyjnych lub obecności na rynku, w tym przez tymczasowe ograniczenie działalności handlowej na rynku wewnętrznym;

Poprawka 47

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 3 - litera h a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ha) zobowiązaniu zainteresowanych przedsiębiorstw do powiadamiania Komisji o każdym udziale w przyszłych procedurach udzielania zamówień publicznych w Unii przez odpowiedni okres, jeżeli szacunkowa wartość zamówienia publicznego jest niższa od progów określonych w art. 27.

Poprawka 48

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 3 - litera h b (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
hb) zobowiązaniu zainteresowanych przedsiębiorstw do dostosowania ich struktury zarządzania.

Poprawka 49

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4) Komisja może nałożyć wymogi w zakresie sprawozdawczości i przejrzystości. 4) Komisja nakłada wymogi w zakresie sprawozdawczości i przejrzystości.

Poprawka 50

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
5) Jeżeli przedsiębiorstwo zaproponuje zobowiązania, które w pełni i skutecznie rozwiązują problem zakłócenia na rynku wewnętrznym, Komisja może je przyjąć i uczynić wiążącymi dla przedsiębiorstwa w decyzji nakładającej zobowiązania zgodnie z art. 9 ust. 3. skreśla się

Poprawka 51

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - akapit 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
6) W przypadku gdy zainteresowane przedsiębiorstwo zaproponuje zwrot subsydium zagranicznego wraz z odpowiednimi odsetkami, Komisja akceptuje taki zwrot jako zobowiązanie, jeżeli może stwierdzić, że zwrot ten jest przejrzysty i skuteczny, jednocześnie biorąc pod uwagę ryzyko obejścia środków. 6) W przypadku gdy zainteresowane przedsiębiorstwo zaproponuje zwrot subsydium zagranicznego wraz z odpowiednimi odsetkami, Komisja akceptuje taki zwrot jako zobowiązanie tylko wówczas, jeżeli może stwierdzić, że zwrot ten jest przejrzysty oraz skutecznie i odpowiednio eliminuje skutki zakłócające, jednocześnie biorąc pod uwagę ryzyko obejścia środków.

Poprawka 52

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 7 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Komisja może, z własnej inicjatywy, zbadać informacje z dowolnych źródeł dotyczące domniemanych zakłócających subsydiów zagranicznych. Komisja może z własnej inicjatywy zbadać informacje z dowolnych źródeł, w tym od państw członkowskich i przedsiębiorstw lub partnerów społecznych z całej Unii, dotyczące domniemanych zakłócających subsydiów zagranicznych.

Komisja ustanawia punkt kontaktowy, przez który możliwe jest poufne przekazywanie takich informacji.

Komisja informuje organ publiczny o wszelkich podjętych działaniach następczych.

Właściwe władze publiczne gromadzą i wymieniają dane z Komisją.

Komisja publikuje wytyczne dotyczące kryteriów wszczęcia przeglądu z urzędu w terminie 24 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Poprawka 53

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 8 - akapit 2 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) informuje zainteresowane przedsiębiorstwo oraz b) informuje zainteresowane przedsiębiorstwo, a w stosownych przypadkach również państwa członkowskie; oraz

Poprawka 54

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 8 - akapit 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3) W przypadku gdy po przeprowadzeniu wstępnej oceny Komisja stwierdzi, że nie ma wystarczających podstaw do wszczęcia szczegółowego dochodzenia, ponieważ subsydium zagraniczne nie istnieje albo ponieważ nie ma oznak faktycznego lub potencjalnego zakłócenia na rynku wewnętrznym, Komisja zamyka wstępny przegląd i informuje o tym zainteresowane przedsiębiorstwo. 3) W przypadku gdy po przeprowadzeniu wstępnej oceny Komisja stwierdzi, że nie ma wystarczających podstaw do wszczęcia szczegółowego dochodzenia, ponieważ subsydium zagraniczne nie istnieje albo ponieważ nie ma oznak faktycznego lub potencjalnego zakłócenia na rynku wewnętrznym, Komisja zamyka wstępny przegląd i informuje o tym zainteresowane przedsiębiorstwo i państwa członkowskie oraz Parlament Europejski.

Poprawka 55

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 9 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Jeżeli Komisja ustali, że subsydium zagraniczne zakłóca rynek wewnętrzny zgodnie z art. 3-5, może nałożyć środki kompensacyjne ("decyzja nakładająca środki kompensacyjne"). 2) Jeżeli Komisja ustali, że subsydium zagraniczne zakłóca rynek wewnętrzny zgodnie z art. 3 i 4 oraz bez uszczerbku dla art. 5, nakłada środki kompensacyjne ("decyzja nakładająca środki kompensacyjne"), chyba że przyjmie zobowiązania zgodnie z ust. 3.

Poprawka 56

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 10 - akapit 1 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Komisja może wprowadzić środki tymczasowe w przypadku gdy: Komisja może wprowadzić środki tymczasowe, w tym w czasie trwania wstępnego przeglądu, w przypadku gdy:

Poprawka 57

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 10 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Środki tymczasowe są ograniczone w czasie i mogą zostać przedłużone, jeżeli nadal istnieją przesłanki wskazujące na zakłócenia lub poważne ryzyko znaczącej i nieodwracalnej szkody dla konkurencji na rynku wewnętrznym.

Poprawka 58

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 12 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) Komisja może przeprowadzać niezbędne kontrole przedsiębiorstw. 1) W celu wykonywania obowiązków powierzonych jej na mocy niniejszego rozporządzenia Komisja w razie potrzeby przeprowadza kontrole przedsiębiorstw.

Poprawka 59

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 12 - akapit 2 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) wejścia na teren wszelkich obiektów oraz nieruchomości danego przedsiębiorstwa; a) wejścia na teren wszelkich obiektów, nieruchomości i środków transportu danego przedsiębiorstwa;

Poprawka 60

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 13 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Aby wykonać obowiązki wyznaczone jej na mocy niniejszego rozporządzenia, Komisja może przeprowadzać kontrole na terytorium państwa trzeciego, pod warunkiem że zainteresowane przedsiębiorstwo wyraziło zgodę, a rząd państwa trzeciego został oficjalnie powiadomiony i zezwolił na przeprowadzenie kontroli. Art. 12 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 lit. a) i b) stosuje się przez analogię. Aby wykonać obowiązki wyznaczone jej na mocy niniejszego rozporządzenia, Komisja może przeprowadzać kontrole na terytorium państwa trzeciego, pod warunkiem że rząd państwa trzeciego został oficjalnie powiadomiony i zezwolił na przeprowadzenie kontroli. Art. 12 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 lit. a) i b) stosuje się przez analogię.

Poprawka 61

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 15 - akapit 1 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) Komisja może w drodze decyzji nałożyć grzywny i okresowe kary pieniężne, jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwo lub związek przedsiębiorstw celowo lub przez zaniedbanie: 1) Komisja w drodze decyzji nakłada grzywny i okresowe kary pieniężne, jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwo lub związek przedsiębiorstw celowo lub przez zaniedbanie:

Poprawka 62

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 15 - akapit 5 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
5) Jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwo nie zastosuje się do decyzji nakładającej zobowiązania zgodnie z art. 9 ust. 3, decyzji nakazującej zastosowanie środków tymczasowych zgodnie z art. 10, lub decyzji nakładającej środki kompensacyjne zgodnie z art. 9 ust. 2, Komisja może w drodze decyzji nałożyć: 5) Jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwo lub stowarzyszenie przedsiębiorstw nie zastosuje się do decyzji nakładającej zobowiązania zgodnie z art. 9 ust. 3, decyzji nakazującej zastosowanie środków tymczasowych zgodnie z art. 10, lub decyzji nakładającej środki kompensacyjne zgodnie z art. 9 ust. 2, Komisja może w drodze decyzji nałożyć:

Poprawka 63

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 18 - akapit 3 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) przejmowane przedsiębiorstwo lub co najmniej jedno z łączących się przedsiębiorstw ma siedzibę w Unii i generuje w Unii łączny obrót o wartości co najmniej 500 mln EUR oraz a) przejmowane przedsiębiorstwo lub co najmniej jedno z łączących się przedsiębiorstw ma siedzibę w Unii i generuje w Unii łączny obrót o wartości co najmniej 400 mln EUR oraz

Poprawka 64

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 18 - akapit 3 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających zgłoszenie zainteresowane przedsiębiorstwa otrzymały od państw trzecich łączny wkład finansowy w wysokości ponad 50 mln EUR. b) w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających zgłoszenie wszystkie zainteresowane przedsiębiorstwa otrzymały od państw trzecich łączny wkład finansowy w wysokości ponad 50 mln EUR.

Poprawka 65

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 18 - akapit 4 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) spółka joint venture lub jedna z jej spółek dominujących ma siedzibę w Unii i generuje w Unii łączny obrót o wartości co najmniej 500 mln EUR oraz a) spółka joint venture ma siedzibę w Unii i generuje w Unii łączny obrót o wartości co najmniej 400 mln EUR; oraz

Poprawka 66

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 18 - akapit 4 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających zgłoszenie spółka joint venture i jej spółki dominujące otrzymały od państw trzecich łączny wkład finansowy w wysokości ponad 50 mln EUR. b) w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających zgłoszenie spółka joint venture i jej spółki dominujące otrzymały od państw trzecich łączny wkład finansowy w wysokości ponad 50 mln EUR.

Poprawka 67

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 19 - akapit 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4) Jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwa nie wywiążą się z obowiązku zgłoszenia, Komisja może poddać koncentrację podlegającą zgłoszeniu przeglądowi na podstawie niniejszego rozporządzenia, wzywając do zgłoszenia koncentracji. W takiej sytuacji Komisja nie jest związana terminami, o których mowa w art. 23 ust. 1 i 4. 4) Jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwa nie wywiążą się z obowiązku zgłoszenia, Komisja poddaje przeglądowi koncentrację podlegającą zgłoszeniu na podstawie niniejszego rozporządzenia, wzywając do zgłoszenia koncentracji. W takiej sytuacji Komisja nie jest związana terminami, o których mowa w art. 23 ust. 1 i 4.

Poprawka 68

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 19 - akapit 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
5) Komisja może wezwać do zgłoszenia zamiaru dowolnej koncentracji, która nie jest koncentracją podlegającą zgłoszeniu w rozumieniu art. 18, w dowolnym momencie przed jej wykonaniem, jeżeli Komisja podejrzewa, że zainteresowane przedsiębiorstwa mogły czerpać korzyści z subsydiów zagranicznych w okresie trzech lat poprzedzających koncentrację. Na potrzeby niniejszego rozporządzenia koncentrację tę uznaje się za koncentrację podlegającą zgłoszeniu. 5) Komisja może wezwać do zgłoszenia zamiaru dowolnej koncentracji, która nie jest koncentracją podlegającą zgłoszeniu w rozumieniu art. 18, w dowolnym momencie przed jej wykonaniem, jeżeli Komisja podejrzewa, że zainteresowane przedsiębiorstwa mogły otrzymać subsydia zagraniczne w okresie trzech lat poprzedzających koncentrację. Na potrzeby niniejszego rozporządzenia koncentrację tę uznaje się za koncentrację podlegającą zgłoszeniu.

Poprawka 69

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 27 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Na potrzeby art. 28 uznaje się, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego UE zagraniczny wkład finansowy podlegający zgłoszeniu występuje w przypadku, gdy szacowana wartość tego zamówienia publicznego jest równa 250 mln EUR lub wyższa. 2) Na potrzeby art. 28 niniejszego rozporządzenia uznaje się, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego UE zagraniczny wkład finansowy podlegający zgłoszeniu występuje w przypadku, gdy szacowana całkowita wartość tego zamówienia publicznego, obliczona zgodnie z postanowieniami art. 5 dyrektywy 2014/24/UE i art. 16 dyrektywy 2014/25/UE, jest równa 200 mln EUR lub wyższa.

Poprawka 70

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 28 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Obowiązek zgłaszania zagranicznych wkładów finansowych wynikający z niniejszego ustępu obejmuje wykonawców, grupy wykonawców, o których mowa w art. 26 ust. 2 dyrektywy 2014/23/UE, art. 19 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 37 ust. 2 dyrektywy 2014/25/UE, głównych podwykonawców i głównych dostawców. Podwykonawcę lub dostawcę uznaje się za głównego, gdy jego uczestnictwo zapewnia kluczowe elementy realizacji zamówienia, oraz w każdym przypadku, gdy udział ekonomiczny jego wkładu przekracza 30 % szacunkowej wartości zamówienia. 2) Obowiązek zgłaszania zagranicznych wkładów finansowych wynikający z niniejszego ustępu obejmuje wykonawców, grupy wykonawców, o których mowa w art. 26 ust. 2 dyrektywy 2014/23/UE, art. 19 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 37 ust. 2 dyrektywy 2014/25/UE, głównych podwykonawców i głównych dostawców. Podwykonawcę lub dostawcę uznaje się za głównego, gdy udział ekonomiczny jego wkładu przekracza 20% szacunkowej wartości zamówienia.

Poprawka 71

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 28 - akapit 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3) W przypadku grup wykonawców, głównych podwykonawców i głównych dostawców zgłoszenie zapewnia główny wykonawca. 3) W przypadku grup wykonawców, głównych podwykonawców i głównych dostawców zgłoszenie zapewnia główny wykonawca. Główny wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za informacje dostarczone przez głównych podwykonawców lub głównych dostawców.

Poprawka 72

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 28 - akapit 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
6) Gdy Komisja podejrzewa, że przedsiębiorstwo mogło skorzystać z subsydiów zagranicznych w okresie trzech lat poprzedzających złożenie oferty lub wniosku o udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, może ona, w każdym momencie przed udzieleniem zamówienia, zażądać zgłoszenia zagranicznych wkładów finansowych otrzymanych przez to przedsiębiorstwo w ramach jakiegokolwiek postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które nie podlega zgłoszeniu na podstawie art. 27 ust. 2 ani nie jest objęte zakresem ust. 5 niniejszego artykułu. Gdy Komisja zażąda zgłoszenia takiego zagranicznego wkładu finansowego, jest on uznawany za zagraniczny wkład finansowy podlegający zgłoszeniu w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 6) Gdy Komisja podejrzewa, że przedsiębiorstwo mogło otrzymać subsydia zagraniczne w okresie trzech lat poprzedzających złożenie oferty lub wniosku o udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, może ona, w każdym momencie przed udzieleniem zamówienia, zażądać zgłoszenia zagranicznych wkładów finansowych otrzymanych przez to przedsiębiorstwo w ramach jakiegokolwiek postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które nie podlega zgłoszeniu na podstawie art. 27 ust. 2 ani nie jest objęte zakresem ust. 5 niniejszego artykułu. Gdy Komisja zażąda zgłoszenia takiego zagranicznego wkładu finansowego, jest on uznawany za zagraniczny wkład finansowy podlegający zgłoszeniu w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Poprawka 73

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 29 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Komisja przeprowadza wstępny przegląd nie później niż 60 dni po otrzymaniu zgłoszenia. 2) Komisja kończy wstępny przegląd nie później niż 40 dni po otrzymaniu zgłoszenia.

Poprawka 74

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 29 - akapit 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4) Komisja może przyjąć decyzję zamykającą szczegółowe dochodzenie nie później niż 200 dni po otrzymaniu zgłoszenia. W wyjątkowych okolicznościach termin ten może zostać przedłużony po konsultacji z przedmiotowymi: instytucją zamawiającą lub podmiotem zamawiającym. 4) Komisja może przyjąć decyzję zamykającą szczegółowe dochodzenie nie później niż 120 dni po otrzymaniu zgłoszenia. W wyjątkowych okolicznościach termin ten może zostać przedłużony o 20 dni po konsultacji z przedmiotowymi: instytucją zamawiającą lub podmiotem zamawiającym.

Poprawka 75

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 31 - akapit 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3) Zamówienie może zostać udzielone przedsiębiorstwu składającemu oświadczenie na podstawie art. 28 przed podjęciem przez Komisję którejkolwiek z decyzji, o których mowa w art. 30, lub przed upływem terminu określonego w art. 29 ust. 4, tylko wtedy, gdy w ocenie oferty ustalono, że przedsiębiorstwo to w każdym razie złożyło ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie. 3) Zamówienie może zostać udzielone przedsiębiorstwu składającemu oświadczenie na podstawie art. 28 przed podjęciem przez Komisję którejkolwiek z decyzji, o których mowa w art. 30, lub przed upływem terminu określonego w art. 29 ust. 4 niniejszego rozporządzenia, tylko wtedy, gdy w ocenie oferty ustalono, że przedsiębiorstwo to w każdym razie złożyło ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie, zgodnie z definicją zawartą w art. 67 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE i art. 82 ust. 2 dyrektywy 2014/25/UE. Informacje dotyczące zakłócających subsydiów zagranicznych, w tym wszelkie podejrzenia, że złożono fałszywe oświadczenie, mogą być zgłaszane Komisji.

Poprawka 76

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 31 - akapit 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
6) We wszystkich przypadkach instytucja zamawiająca lub podmiot zamawiający bezzwłocznie informują Komisję o wszelkich decyzjach związanych z wynikiem postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. 6) We wszystkich przypadkach instytucja zamawiająca lub podmiot zamawiający bezzwłocznie informują Komisję o wszelkich decyzjach związanych z wynikiem postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

Poprawka 77

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 31 - akapit 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
7) W odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw uczestniczących w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przestrzega się zasad regulujących zamówienia publiczne, obejmujących m.in. proporcjonalność, niedyskryminację, równe traktowanie i przejrzystość. Fakt prowadzenia dochodzenia w sprawie subsydiów zagranicznych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie jest powodem traktowania zainteresowanego przedsiębiorstwa w sposób sprzeczny z tymi zasadami przez instytucję zamawiającą lub podmiot zamawiający. 7) W odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw uczestniczących w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przestrzega się zasad regulujących postępowania o udzielenie zamówień publicznych, obejmujących m.in. proporcjonalność, niedyskryminację, równe traktowanie, przejrzystość i zgodność z obowiązkami związanymi z przepisami i normami w dziedzinie ochrony środowiska, prawa socjalnego i prawa pracy podczas realizacji zamówień. Fakt prowadzenia dochodzenia w sprawie subsydiów zagranicznych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie jest powodem traktowania zainteresowanego przedsiębiorstwa w sposób sprzeczny z tymi zasadami przez instytucję zamawiającą lub podmiot zamawiający.

Poprawka 78

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 32 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Komisja może ponadto nałożyć na zainteresowane przedsiębiorstwa w drodze decyzji grzywny nieprzekraczające 1 % ich łącznego obrotu w poprzedzającym roku obrotowym, jeżeli celowo lub w wyniku niedopatrzenia przekażą one w zgłoszeniu na podstawie art. 28, lub w jego uzupełnieniu, niepoprawne lub wprowadzające w błąd informacje; 2) Komisja może ponadto nałożyć na zainteresowane przedsiębiorstwa w drodze decyzji grzywny nieprzekraczające 1 % ich łącznego obrotu w poprzedzającym roku obrotowym, jeżeli celowo lub w wyniku niedopatrzenia przekażą one w zgłoszeniu i w oświadczeniach na podstawie art. 28, lub w jego uzupełnieniu, niepoprawne lub wprowadzające w błąd informacje;

Poprawka 79

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 33 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) Wkład finansowy zgłoszony w kontekście koncentracji na podstawie art. 19 może mieć znaczenie i może zostać ponownie oceniony w odniesieniu do innej działalności gospodarczej. 1) Wkład finansowy zgłoszony w kontekście koncentracji na podstawie art. 19 może mieć znaczenie i może zostać ponownie oceniony na podstawie niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do innej działalności gospodarczej.

Poprawka 80

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 33 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Wkład finansowy zgłoszony w kontekście postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 28 może mieć znaczenie i może zostać ponownie oceniony w odniesieniu do innej działalności gospodarczej. 2) Wkład finansowy zgłoszony w kontekście postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 28 może mieć znaczenie i może zostać ponownie oceniony na podstawie niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do innej działalności gospodarczej.

Poprawka 81

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 34 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) Gdy dostępne informacje potwierdzają uzasadnione podejrzenie, że subsydia zagraniczne w konkretnym sektorze, na rzecz konkretnego rodzaju działalności gospodarczej lub oparte na konkretnym instrumencie subsydyjnym mogą zakłócać rynek wewnętrzny, Komisja może przeprowadzić badanie rynku dotyczące tego konkretnego sektora, konkretnego rodzaju działalności gospodarczej lub dotyczące wykorzystania przedmiotowego instrumentu subsydyjnego. W trakcie tego badania rynku Komisja może wystąpić do zainteresowanych przedsiębiorstw lub związków przedsiębiorstw o dostarczenie niezbędnych informacji i może przeprowadzić niezbędne kontrole. Komisja może również zwrócić się do zainteresowanego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego o dostarczenie informacji. 1) Gdy dostępne informacje potwierdzają uzasadnione podejrzenie, że subsydia zagraniczne w konkretnym sektorze, na rzecz konkretnego rodzaju działalności gospodarczej lub oparte na konkretnym instrumencie subsydyjnym mogą zakłócać rynek wewnętrzny, Komisja przeprowadza badanie rynku dotyczące tego konkretnego sektora, konkretnego rodzaju działalności gospodarczej lub dotyczące wykorzystania przedmiotowego instrumentu subsydyjnego. W trakcie tego badania rynku Komisja występuje do zainteresowanych przedsiębiorstw lub związków przedsiębiorstw o dostarczenie niezbędnych informacji i może przeprowadzić niezbędne kontrole. Komisja może również zwrócić się do zainteresowanego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego o dostarczenie informacji.

Poprawka 82

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 34 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) Komisja może opublikować sprawozdanie na temat wyników badania rynku dotyczącego konkretnych sektorów, konkretnych rodzajów działalności gospodarczej lub konkretnych instrumentów subsydyjnych i umożliwić zainteresowanym stronom zgłaszanie uwag. 2) W stosownych przypadkach Komisja publikuje sprawozdanie na temat wyników badania rynku dotyczącego konkretnych sektorów, konkretnych rodzajów działalności gospodarczej lub konkretnych instrumentów subsydyjnych i umożliwić zainteresowanym stronom zgłaszanie uwag.

Poprawka 83

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 34 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Artykuł 34a
Dialog z państwami trzecimi
1. Jeżeli po zbadaniu rynku zgodnie z art. 34 Komisja odkryje istnienie subsydiów zagranicznych zakłócających konkurencję w sposób systemowy lub jeżeli inne dostępne informacje uzasadniają podejrzenie, że takie subsydia istnieją, Komisja może w imieniu Unii nawiązać dialog z danym państwem trzecim w celu zbadania możliwości wstrzymania lub zmiany subsydiów w celu wyeliminowania ich zakłócających skutków na rynku wewnętrznym.
2. Dialog ten nie uniemożliwia Komisji podejmowania dalszych działań na mocy niniejszego rozporządzenia, w tym wszczynania lub kontynuowania dochodzeń lub stosowania środków tymczasowych lub rekompensujących.
3. Komisja może starać się o wstrzymanie lub zmianę subsydiów zakłócających konkurencję w sposób systemowy również poprzez podniesienie tej kwestii na odpowiednim forum międzynarodowym.
4. Komisja może podjąć konsultacje lub współpracę w imieniu Unii z każdym innym państwem trzecim, którego dotyczą te same subsydia zakłócające konkurencję w sposób systemowy, lub z którymkolwiek z zainteresowanych państw trzecich w celu doprowadzenia do wstrzymania lub zmiany subsydiów. W stosownych przypadkach może to obejmować koordynację na odpowiednich forach międzynarodowych oraz koordynację w odpowiedzi na subsydia zakłócające konkurencję w sposób systemowy.
5. Komisja bez zbędnej zwłoki informuje Parlament Europejski i Radę o istotnych zmianach.

Poprawka 84

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 35 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) Uprawnienia Komisji przewidziane w art. 9 podlegają terminowi przedawnienia wynoszącemu dziesięć lat, rozpoczynającemu bieg w dniu, w którym zainteresowanemu przedsiębiorstwu przyznano subsydium zagraniczne. Jakiekolwiek działanie podejmowane przez Komisję na podstawie art. 8, 11, 12 lub 13 w odniesieniu do subsydium zagranicznego powoduje przerwanie terminu przedawnienia. Po każdej przerwie okres przedawnienia zaczyna biec od nowa. 1) Uprawnienia Komisji przewidziane w art. 9 podlegają terminowi przedawnienia wynoszącemu dziesięć lat, rozpoczynającemu bieg w dniu, w którym zainteresowanemu przedsiębiorstwu przyznano subsydium zagraniczne. Jakiekolwiek działanie podejmowane przez Komisję na podstawie art. 8, 11, 12, 13 lub 34 w odniesieniu do subsydium zagranicznego powoduje przerwanie terminu przedawnienia. Po każdej przerwie okres przedawnienia zaczyna biec od nowa.

Poprawka 85

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 40 - akapit 3 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3a) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady

(UE) 2022/. (1a)

___________

(1a) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/... w sprawie dostępu podmiotów gospodarczych, towarów i usług z państw trzecich do rynku wewnętrznego Unii w zakresie zamówień publicznych oraz procedur wspierających negocjacje dotyczące dostępu unijnych podmiotów gospodarczych, towarów i usług do rynków zamówień publicznych państw trzecich (instrument dotyczący udzielania zamówień publicznych w kontekście międzynarodowym) (Dz.U. L .).

Poprawka 86

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 40 - akapit 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
7) Nie przeprowadza się postępowania wyjaśniającego zgodnie z niniejszym rozporządzeniem ani nie nakłada ani nie podtrzymuje środków, jeżeli takie postępowanie wyjaśniające lub środki byłyby sprzeczne ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z jakiejkolwiek zawartej przez nią odpowiedniej umowy międzynarodowej. W szczególności nie podejmuje się żadnych działań na mocy niniejszego rozporządzenia, które oznaczałyby konkretną akcję przeciwko subsydium w rozumieniu art. 32.1 Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych. Niniejsze rozporządzenie nie stanowi przeszkody w korzystaniu przez Unię z jej praw ani w wywiązywaniu się przez Unię z jej zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych. 7) Nie przeprowadza się postępowania wyjaśniającego zgodnie z niniejszym rozporządzeniem ani nie nakłada ani nie podtrzymuje środków, jeżeli takie postępowanie wyjaśniające lub środki byłyby sprzeczne ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z jakiejkolwiek zawartej przez nią odpowiedniej umowy międzynarodowej. W szczególności nie podejmuje się żadnych działań na mocy niniejszego rozporządzenia, które oznaczałyby konkretną akcję przeciwko subsydium w rozumieniu art. 32.1 Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych, przyznanemu przez państwo trzecie będące członkiem Światowej Organizacji Handlu. Niniejsze rozporządzenie nie stanowi przeszkody w korzystaniu przez Unię z jej praw ani w wywiązywaniu się przez Unię z jej zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych.

Poprawka 87

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 42 - akapit 1 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) formy, treści i innych szczegółów proceduralnych dotyczących zgłoszeń koncentracji, zgodnie z art. 19; a) formy, treści i innych szczegółów proceduralnych dotyczących zgłoszeń koncentracji, zgodnie z art. 19, w tym ewentualna procedura uproszczona;

Poprawka 88

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 42 - akapit 1 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) formy, treści i innych szczegółów proceduralnych dotyczących zgłaszania zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 28; b) formy, treści i innych szczegółów proceduralnych dotyczących zgłaszania zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 28, w tym ewentualna procedura uproszczona;

Poprawka 89

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 42 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1a) Pierwszy akt wykonawczy lub pierwsze akty wykonawcze obejmujące wszystkie elementy, o których mowa w ust. 1, zostaną przyjęte nie później niż rok po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Poprawka 90

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 44

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Artykuł 44

Akty delegowane

1) Komisja jest upoważniona do przyjmowania aktów delegowanych do celów:

a) zmiany progów dotyczących zgłoszeń określonych w art. 18 i 27, w świetle praktyki stosowanej przez Komisję w ciągu pierwszych pięciu lat stosowania niniejszego rozporządzenia oraz biorąc pod uwagę skuteczność jego stosowania;

skreśla się
b) zwalniania niektórych kategorii zainteresowanych przedsiębiorstw z obowiązku zgłaszania na podstawie art. 19 i 28, w świetle praktyki Komisji w pierwszych pięciu latach stosowania niniejszego rozporządzenia, w przypadku gdy praktyka ta pozwala na zidentyfikowanie działalności gospodarczej, w której przypadku istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że subsydia zagraniczne zakłócą rynek wewnętrzny;

c) zmiany terminów przeglądu i szczegółowych dochodzeń określonych w art. 24 i 29.

2) Akty delegowane, o których mowa w ust. 1, przyjmuje się zgodnie z art. 45.

Poprawka 91

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 45

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Artykuł 45

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1) Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.

2) Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 44, powierza się Komisji na okres dwóch lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

3) Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 44, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym terminie określonym w tej decyzji. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.

4) Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.

skreśla się
5) Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6) Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 44 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.

Poprawka 92

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 46 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Najpóźniej w ciągu pięciu lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszego rozporządzenia, załączając do niego, jeżeli Komisja uzna to za stosowne, odpowiednie wnioski ustawodawcze. 1. Najpóźniej w ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a następnie co trzy lata, Komisja dokonuje przeglądu i oceny funkcjonowania i skuteczności niniejszego rozporządzenia oraz przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące jego stosowania. Przegląd ten obejmuje ocenę progów powodujących obowiązek zgłoszenia określonych w art. 18 i 27 oraz ich wpływu na zdolność Komisji do skutecznego wykonania niniejszego rozporządzenia.

Poprawka 93

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 46 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1a. Jeżeli w sprawozdaniu zaleca się wprowadzenie zmian do niniejszego rozporządzenia i jeżeli Komisja uzna to za stosowne w świetle praktycznego stosowania niniejszego rozporządzenia, a także biorąc pod uwagę skuteczność jego stosowania, sprawozdaniu mogą towarzyszyć odpowiednie wnioski ustawodawcze, w tym:
a) w sprawie zmiany progów powodujących obowiązek zgłoszenia, określonych w art. 18 i 27;
b) w sprawie zwalniania niektórych kategorii zainteresowanych przedsiębiorstw, takich jak działające w dobrej wierze państwowe fundusze majątkowe lub emerytalne, z obowiązku zgłaszania na podstawie art. 19 i 28, zwłaszcza jeżeli praktyka Komisji pozwala na zidentyfikowanie działalności gospodarczej, w przypadku której istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że subsydia zagraniczne zakłócą rynek wewnętrzny;
c) w sprawie ustanowienie konkretnych progów powodujących obowiązek zgłoszenia dla niektórych sektorów gospodarki lub zróżnicowanych progów dla różnych rodzajów zamówień publicznych, w szczególności jeżeli praktyka Komisji umożliwia identyfikację działalności gospodarczej, w przypadku której istnieje większe prawdopodobieństwo, że subsydia zagraniczne zakłócają rynek wewnętrzny, w tym w odniesieniu do sektorów strategicznych i infrastruktury krytycznej;
d) zmiany terminów przeglądu i szczegółowych dochodzeń określonych w art. 24 i 29.
e) w sprawie uchylenia niniejszego rozporządzenia, jeżeli Komisja uzna, że wielostronne zasady dotyczące subsydiów o charakterze zakłócającym sprawiły, że rozporządzenie to stało się całkowicie zbędne.

Poprawka 94

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 47 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) Niniejsze rozporządzenie stosuje się do subsydiów zagranicznych przyznanych w ciągu dziesięciu lat przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia w przypadkach, w których takie subsydia zagraniczne zakłócają rynek wewnętrzny po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia. 1) Niniejsze rozporządzenie stosuje się do subsydiów zagranicznych przyznanych w ciągu siedmiu lat przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia w przypadkach, w których takie subsydia zagraniczne zakłócają rynek wewnętrzny po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia.
1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0135/2022).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.465.217

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (COM(2021)0223 - C9-0167/2021 - 2021/0114(COD))
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 06/12/2022