Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa SA.57538 (2020/FC) - Domniemana niezgodna z prawem pomoc państwa na rzecz ELTA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Pomoc państwa SA.57538 (2020/FC) - Domniemana niezgodna z prawem pomoc państwa na rzecz ELTA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2022/C 177/03)

Pismem z dnia 10 marca 2022 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego niezgodnej z prawem pomocy państwa na rzecz ELTA.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Faks: + 32 2 296 12 42

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.

PROCEDURA

W dniu 29 maja 2020 r. Komisja otrzymała skargę od ACS SMSA ("skarżący") dotyczącą domniemanych środków pomocy państwa przyznanych Hellenic Post ("ELTA") przez Grecję.

W dniu 10 marca 2022 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie SA.57538. W decyzji z 2022 r. Komisja odniosła się do kilku domniemanych środków pomocy, o których mowa w skardze, choć nie do wszystkich. Pozostałe zarzuty podniesione przez skarżącego nie zostały uwzględnione w decyzji, ponieważ nie dotyczą środków pomocy państwa.

OPIS ŚRODKÓW POMOCY

ELTA jest największym operatorem świadczącym usługi pocztowe w Grecji i operatorem pocztowym, któremu powierzono obowiązek świadczenia usługi powszechnej.

Decyzja dotyczy trzech odrębnych środków na rzecz ELTA wskazanych w skardze: (i) środek 1: płatność 149 mln EUR jako dodatkowa rekompensata z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej na rzecz ELTA w latach 2013-2018 (wypłacona przez Grecję na rzecz ELTA w grudniu 2020 r.); (ii) środek 2: zastrzyk kapitałowy w wysokości 100 mln EUR w kapitał podstawowy ELTA (przyznany przez Grecję na rzecz ELTA w grudniu 2020 r.); (iii) środek 3: przyznanie zwolnienia z podatku od wartości dodanej ("VAT") wszystkim usługom pocztowym ELTA, w tym usługom wykraczającym poza zakres obowiązku świadczenia usługi powszechnej.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

W odniesieniu do środka 1 władze greckie twierdzą, że rekompensata z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej wypłacona ELTA kwalifikuje się jako środek pomocy państwa, ale należy ją uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie zasad ramowych UOIG, ponieważ (i) ELTA powierzono obowiązek świadczenia usługi powszechnej w tym okresie (2013-2018); (ii) Grecja jest prawnie zobowiązana do zapewnienia, aby ELTA otrzymała pełną rekompensatę z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej; (iii) ELTA otrzymała w latach 2013-2018 niewystarczającą rekompensatę, chociaż poniosła koszty związane z wypełnianiem obowiązku świadczenia usługi powszechnej; (iv) rekompensata kosztów netto z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej za lata 2013-2018 została oceniona i zweryfikowana przez grecki organ regulacyjny ds. usług pocztowych (EETT) i nie może prowadzić do nadmiernej rekompensaty dla ELTA.

W odniesieniu do środka 2 władze greckie twierdzą, że podwyższenie kapitału nie kwalifikuje się jako środek pomocy państwa, ponieważ spełniła warunki testu prywatnego inwestora, a zatem nie przynosi żadnej korzyści ELTA. Władze greckie nie podały żadnej argumentacji, która wykazałaby zgodność przedmiotowego środka.

W odniesieniu do środka 3 władze greckie stoją na stanowisku, że twierdzenie skarżącego, jakoby Grecja przyznała zwolnienie z podatku od wartości dodanej ("VAT") wszystkim usługom pocztowym ELTA, w tym usługom wykraczającym poza zakres obowiązku świadczenia usługi powszechnej, jest nieuzasadnione oraz że środek 3 nie stanowi środka pomocy państwa, ponieważ Grecja stosuje zwolnienie z VAT wyłącznie w odniesieniu do usług wykonywanych przez ELTA w ramach obowiązku świadczenia usługi powszechnej (tj. usług, które są ujęte w wykazie usług wykonywanych w ramach obowiązku świadczenia usługi powszechnej opracowanym przez ELTA), zgodnie z greckimi przepisami dotyczącymi VAT wdrażającymi dyrektywę VAT. W związku z tym Grecja uważa, że środka tego nie można przypisać państwu greckiemu.

Komisja stwierdziła, że: (i) środek 1 spełnia łączne kryteria określone w art. 107 ust. 1 TFUE i stanowi pomoc państwa; (ii) środek 2 stanowi środek obejmujący zasoby państwowe, można go przypisać państwu greckiemu, może przynosić ELTA korzyść gospodarczą, jest selektywny i może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi; (iii) środek 3 wykracza poza to, co jest dozwolone na mocy dyrektywy VAT (tj. ma zastosowanie również do usług niezwiązanych z obowiązkiem świadczenia usługi publicznej w rozumieniu dyrektywy). W związku z tym można go przypisać państwu greckiemu, wiąże się on z wykorzystaniem zasobów państwowych, ponieważ poprzez jego przyjęcie Grecja rezygnuje z dochodów podatkowych, przynosi on ELTA korzyść gospodarczą, ma charakter selektywny i może zakłócać konkurencję oraz wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

W zakresie, w jakim środki 1 i 2 ocenione w niniejszej decyzji stanowiłyby pomoc państwa, Komisja ma również wątpliwości, czy można byłoby zastosować jakąkolwiek z podstaw zgodności z art. 107 ust. 2, art. 107 ust. 3 i art. 106 ust. 2 TFUE.

W odniesieniu do środka 3 Komisja stwierdza, że w okresie do dnia 3 sierpnia 2010 r. środek ten kwalifikuje się jako istniejąca pomoc w rozumieniu art. 1 lit. b) ppkt (iv) oraz art. 17 ust. 3 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 1  (rozporządzenie proceduralne). W okresie po dniu 3 sierpnia 2010 r. środek 3 stanowi nową pomoc w rozumieniu art. 1 lit. c) rozporządzenia proceduralnego.

W związku z tym w niniejszej decyzji następuje wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do środków 1, 2 i 3 (od sierpnia 2010 r.).

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia proceduralnego wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.177.7

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa SA.57538 (2020/FC) - Domniemana niezgodna z prawem pomoc państwa na rzecz ELTA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Data aktu: 29/04/2022
Data ogłoszenia: 29/04/2022