Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 września 2021 r. w sprawie sytuacji w Afganistanie (2021/2877(RSP))

Sytuacja w Afganistanie

P9_TA(2021)0393

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 września 2021 r. w sprawie sytuacji w Afganistanie (2021/2877(RSP))

(2022/C 117/14)

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Afganistanu,

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1368 (2001), 1373 (2001), 2210 (2015), 2344 (2017), 2513 (2020) oraz 2593 (2021),

- uwzględniając uzgodnienia "Wspólna droga naprzód w kwestiach migracji w stosunkach między UE a Afganistanem" z 2 października 2016 r.,

- uwzględniając Umowę o współpracy na rzecz partnerstwa i rozwoju między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Islamską Republiką Afganistanu, z drugiej strony, zawartą 18 lutego 2017 r. 1 ,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 24 lipca 2017 r. pt. "Elementy strategii UE wobec Afganistanu" (JOIN(2017)0031),

- uwzględniając oświadczenie w sprawie Afganistanu złożone dnia 17 sierpnia 2021 r. przez wysokiego przedstawiciela w imieniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając przemówienie wysokiej komisarz ONZ ds. praw człowieka Michelle Bachelet na nadzwyczajnej sesji Rady Praw Człowieka ONZ (UNHRC) 24 sierpnia 2021 r.,

- uwzględniając oświadczenie przywódców państw grupy G7 z 24 sierpnia 2021 r. w sprawie Afganistanu,

- uwzględniając oświadczenie Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych z dnia 31 sierpnia 2021 r. w sprawie sytuacji w Afganistanie,

- uwzględniając wyniki wspólnego posiedzenia UE, NATO i G7 w sprawie Afganistanu,

- uwzględniając ogłoszenie przez talibów 7 września 2021 r. utworzenia rządu tymczasowego w Afganistanie,

- uwzględniając międzynarodową konferencję darczyńców ONZ w sprawie Afganistanu, która odbyła się w Genewie 13 i 14 września 2021 r.,

- uwzględniając oświadczenie z 3 września 2021 r. wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa / wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Josepa Borella wydane na konferencji prasowej po nieformalnym posiedzeniu ministrów spraw zagranicznych (Gymnich),

- uwzględniając ukończenie wycofywania się z Afganistanu przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych 30 sierpnia 2021 r.,

- uwzględniając wytyczne UE w sprawie promowania i ochrony praw dziecka, w sprawie dzieci w konfliktach zbrojnych oraz w sprawie obrońców praw człowieka,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka,

- uwzględniając Konwencję dotyczącą statusu uchodźców, podpisaną w Genewie dnia 28 lipca 1951 r., oraz protokół do tej konwencji z 1967 r.,

- uwzględniając Konwencję ONZ dotyczącą statusu uchodźców z 1951 r.,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych z 1966 r.,

- uwzględniając Konwencję w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet z 1979 r.,

- uwzględniając globalne porozumienie ONZ w sprawie bezpiecznej, uporządkowanej i legalnej migracji oraz globalne porozumienie ONZ w sprawie uchodźców w oparciu o Deklarację nowojorską w sprawie uchodźców i migrantów przyjętą jednogłośnie przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 19 września 2016 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Afganistan pod rządami talibów od lat 90. był głównym bezpiecznym schronieniem i kwaterą główną międzynarodowych organizacji terrorystycznych, w szczególności Al-Kaidy, odpowiedzialnych za liczne barbarzyńskie ataki terrorystyczne wymierzone w ludność cywilną w Azji, Afryce, Australii, Europie i Ameryce, a także najbardziej śmiertelny atak terrorystyczny w historii ludzkości, 11 września 2001 r. w Stanach Zjednoczonych, w którym zginęło blisko 3 000 osób reprezentujących ponad 90 narodowości;

B. mając na uwadze, że barbarzyński atak na Stany Zjednoczone 20 lat temu zaskutkował rezolucją nr 1368 Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych i doprowadził do interwencji USA w Afganistanie w 2001 r., gdzie doszło do obalenia talibów oraz rozbicia i osłabienia Al-Kaidy i innych światowych organizacji dżihadystów, przy czym postępy tych działań są obecnie poważnie zagrożone;

C. mając na uwadze, że po atakach z 11 września 2001 r. NATO powołało się na art. 5 swojego traktatu założycielskiego (jedyny raz w historii, kiedy NATO powołało się na przepis o obronie zbiorowej), a w zapewnienie bezpieczeństwa w kraju włączyło się ponad 40 państw, a dziesiątki innych państw i organizacji, w tym UE, angażowały się w stabilizację kraju zgodnie z późniejszymi rezolucjami ONZ;

D. mając na uwadze, że oddziały NATO i krajów sojuszniczych stacjonowały w Afganistanie od czasu upadku talibów w 2001 r.; mając na uwadze, że w kwietniu 2021 r., po trzech latach negocjacji z talibami, Stany Zjednoczone ogłosiły, że do dnia 11 września 2021 r. wojska ostatecznie wycofają się z Afganistanu; mając na uwadze, że wycofanie wojsk NATO i oddziałów sojuszniczych zakończyło się w sierpniu 2021 r.;

E. mając na uwadze, że wkrótce potem talibowie szybko zaczęli zdobywać terytorium kontrolowane przez rząd; mając na uwadze, że afgańska armia i siły bezpieczeństwa nie były w stanie zapewnić skutecznej obrony, a prezydent Aszraf Ghani uciekł z kraju; mając na uwadze, że talibowie zyskali pełną kontrolę nad krajem i ponownie ustanowili Islamski Emirat Afganistanu;

F. mając na uwadze, że przeprowadzona przez USA w sierpniu 2021 r. ewakuacja ponad 110 000 osób z Afganistanu odbyła się bez koordynacji ze strony społeczności międzynarodowej; mając na uwadze, że w ciągu dwóch tygodni w sierpniu 2021 r. Stanom Zjednoczonym i społeczności międzynarodowej udało się wywieźć drogą powietrzną w bezpieczne miejsca ponad 120 000 zagrożonych Afgańczyków, miejscowego personelu misji dyplomatycznych i kontyngentów wojskowych oraz cudzoziemców; mając na uwadze, że około 150-170 tysięcy Afgańczyków, którzy w ciągu ostatnich dwudziestu lat współpracowali ze społecznością międzynarodową, pozostało w kraju, a ich życie jest zagrożone;

G. mając na uwadze, że 7 września 2021 r. talibowie ogłosili utworzenie rządu tymczasowego pod przywództwem Muhammada Hassana Achunda, szefa rady przywódców talibskich, a do udziału w tym rządzie nie zaproszono żadnych kobiet ani innych osób spoza grona talibów; mając na uwadze, że w skład tymczasowego rządu talibów wchodzą osoby odpowiedzialne za akty terroryzmu, w tym byli więźniowie, osoby objęte sankcjami ONZ oraz osoba figurująca na liście najbardziej poszukiwanych przez FBI; mając na uwadze, że wielu członków tymczasowego rządu talibów posiada paszporty wydane przez Pakistan; mając na uwadze, że rząd ten poważnie dyskryminuje mniejszości etniczne i religijne w kraju;

H. mając na uwadze, że tymczasowy rząd talibów został utworzony wbrew obietnicom talibów dotyczącym powołania rządu pluralistycznego; mając na uwadze, że zlikwidowano Ministerstwo ds. Kobiet; mając na uwadze, że talibowie nie przewidują możliwości dalszego pełnienia funkcji przywódczych przez kobiety w Afganistanie, prześladują przywódczynie, urzędniczki i działaczki oraz rozpędzają protesty na rzecz praw kobiet przy użyciu siły; mając na uwadze, że istnieje uzasadniona obawa, iż ustawa o eliminacji przemocy wobec kobiet, która nakłada sankcje karne za małżeństwa dzieci i małżeństwa z przymusu, przemoc domową i wiele innych nadużyć wobec kobiet, zostanie uchylona;

I. mając na uwadze, że tymczasowy rząd talibów wydał ogólnokrajowy zakaz protestów i rozpoczął rozprawę z wolnymi mediami, zatrzymując i atakując dziennikarzy oraz nakładając nowe ograniczenia na działalność mediów; mając na uwadze, że talibowie wykorzystują propagandę do szerzenia nienawiści do Zachodu i UE;

J. mając na uwadze, że sytuacja w zakresie praw człowieka szybko się pogarsza; mając na uwadze, że lista osób w trudnej sytuacji i osób zagrożonych obejmuje większość ludności, w tym kobiety, dziewczęta, społeczność LGBTI, mniejszości etniczne i religijne, zwłaszcza szyickich Hazarów, członków społeczeństwa obywatelskiego, pracowników naukowych, dziennikarzy, prawników, sędziów, artystów oraz polityków i urzędników służby cywilnej związanych z poprzednim rządem afgańskim; mając na uwadze, że w czasie konfliktów zbrojnych kobiety tradycyjnie padają ofiarą przemocy uwarunkowanej płcią i przemocy seksualnej jako narzędzia wojny;

K. mając na uwadze, że według doniesień talibowie namierzają konkretne osoby, by je nękać, stosować wobec nich przemoc i zabójstwa odwetowe; mając na uwadze, że większości kobiet uniemożliwiono powrót do pracy, na uniwersytety i do szkół; mając na uwadze, że w kraju wybuchły protesty, w szczególności przeciwko rządowi składającemu się z samych mężczyzn oraz jego planom ograniczenia praw kobiet i wykluczenia ich z życia publicznego, w tym z aktywności sportowej; mając na uwadze, że talibowie brutalnie stłumili demonstracje i lokalny opór, zwłaszcza w Dolinie Pandższeru;

L. mając na uwadze, że kraj ten boryka się z postępującą katastrofą humanitarną; mając na uwadze poważne niedobory żywności, wody i leków; mając na uwadze, że 18,4 mln Afgańczyków potrzebuje pomocy humanitarnej, z czego 14 mln już wcześniej było dotkniętych brakiem bezpieczeństwa żywnościowego; mając na uwadze, że Komisja zapowiedziała zwiększenie pomocy humanitarnej do ponad 200 mln EUR dla osób pozostałych w kraju i z niego uciekających;

M. mając na uwadze, że kryzys w Afganistanie jest przede wszystkim tragedią dla narodu afgańskiego, ale zagraża również bezpieczeństwu samej UE; mając na uwadze, że UE powinna wyciągnąć odpowiednie wnioski z tej zbiorowej porażki i przygotować się na jej skutki dla naszego bezpieczeństwa, w tym na ewentualne zwiększone zagrożenie terroryzmem; mając na uwadze, że dżihadyści na całym świecie czują się ośmieleni przejęciem władzy przez talibów;

N. mając na uwadze, że Afgańczycy od lat uciekają ze swojego kraju i szukają schronienia przede wszystkim w krajach sąsiednich, a także w Europie; mając na uwadze, że może dojść do wzrostu liczby Afgańczyków migrujących do Europy;

O. mając na uwadze, że Komisja nie skoordynowała ewakuacji obywateli europejskich i obywateli afgańskich pracujących dla UE i jej państw członkowskich, ani nie była w stanie zorganizować prawdziwego europejskiego mostu powietrznego; mając na uwadze, że ewakuacja zagrożonych obywateli UE i Afgańczyków, którzy chcą uciec, jeszcze się nie zakończyła i wymaga od UE i jej państw członkowskich wykazania się jednością, w tym w odniesieniu do kanału komunikacji z talibami;

P. mając na uwadze, że komunikacja z talibami nie powinna w żadnym wypadku prowadzić do zniesienia nałożonych na nich sankcji;

Q. mając na uwadze, że międzynarodowe lotnisko w Kabulu znowu po części funkcjonuje, jednak granice lądowe Afganistanu są silnie strzeżone przez talibskie punkty kontrolne; mając na uwadze, że miliony Afgańczyków pozostają w kraju i nie mogą go opuścić;

R. mając na uwadze, że kraj ten jest nadal niezmiernie niebezpieczny; mając na uwadze, że regionalny odłam Państwa Islamskiego - Państwo Islamskie Prowincji Chorasan - przyznał się do zamachu bombowego dokonanego na lotnisku 26 sierpnia 2021 r., w którym zginęło około 170 osób;

S. mając na uwadze, że talibom grożą wewnętrzne podziały i opozycja ze strony innych ekstremistycznych i fundamentalistycznych grup w Afganistanie; mając na uwadze, że obecnie reżim ma również dostęp do sprzętu wojskowego porzuconego przez siły afgańskie i sojusznicze; mając na uwadze, że broń ta może łatwo znaleźć się w rękach innych ugrupowań figurujących w międzynarodowym wykazie grup terrorystycznych, takich jak Państwo Islamskie, Al-Kaida i powiązane z nimi grupy;

T. mając na uwadze, że Afganistan należy do najbardziej uzależnionych od pomocy krajów na świecie - około 18 mln osób, tj. połowa ludności, potrzebuje stałej pomocy, a jedna trzecia ludności doświadcza braku bezpieczeństwa żywnościowego; mając na uwadze, że w samym roku 2021 przesiedlono wewnętrznie około 600 000 Afgańczyków, z czego 80 % to kobiety i dzieci; mając na uwadze, że według szacunków ogółem przesiedlono wewnętrznie około 5 mln Afgańczyków, a około 2,2 mln afgańskich uchodźców już mieszka w krajach sąsiednich; mając na uwadze, że udzielanie pomocy humanitarnej jest poważnie utrudnione za powodu kontroli sprawowanej przez talibów;

U. mając na uwadze, że do tej pory w 2021 r. 760 000. Afgańczyków powróciło z Iranu i Pakistanu, co nadwyrężyło zdolności istniejących służb i wywołało obawy co do reintegracji i warunków życia tych osób; mając na uwadze, że Komisja zapowiedziała zwiększenie pomocy humanitarnej do ponad 200 mln EUR dla osób pozostałych w kraju i z niego uciekających;

V. mając na uwadze, że od 2001 r. w Afganistanie poczyniono widoczne postępy w zakresie praw kobiet i dziewcząt, w tym jeśli chodzi o dostęp do edukacji i opieki zdrowotnej oraz udział w życiu obywatelskim i politycznym; mając na uwadze, że te pozytywne zmiany są zapewne największym osiągnięciem w rozwoju kraju w ostatnim czasie; mając na uwadze, że te częściowe postępy są obecnie poważnie zagrożone z powodu przejęcia Afganistanu przez talibów;

W. mając na uwadze, że talibowie starają się o międzynarodowe uznanie, legitymizację i wsparcie oraz publicznie oświadczyli, że dadzą kobietom wolność w granicach prawa islamskiego, lecz deklaracje te są sprzeczne z coraz częstszymi doniesieniami o wprowadzaniu restrykcyjnych praktyk w Afganistanie i atakach na kobiety, pracowników naukowych, obrońców praw człowieka, pracowników mediów i urzędników służby cywilnej; mając na uwadze doniesienia o namierzaniu przez talibów osób, które pracowały dla poprzednich władz, a następnie ich zabijaniu w ramach zemsty;

X. mając na uwadze, że ponad 75 % budżetu krajowego i ponad 95 % budżetu wojskowego Afganistanu pochodziło od społeczności międzynarodowej;

Y. mając na uwadze, że niedawny wzrost przypadków COVID-19 w kraju, brak szczepionek i środków medycznych, susza i nadchodząca zima to okoliczności, które mogą jeszcze bardziej pogłębić obecny kryzys społeczno-gospodarczy i humanitarny; mając na uwadze, że pandemia COVID-19 dodatkowo utrudnia sytuację logistyczną i zwiększa niebezpieczeństwo;

1. ubolewa nad przejęciem Afganistanu przemocą przez talibów i odmawia uznania jego obecnego rządu; wyraża poważne zaniepokojenie przyszłością Afganistanu po tym, jak talibowie przejęli władzę w kraju i narzucają radykalne prawo szariatu, pozbawiając naród afgański podstawowych praw i wolności, którymi cieszył się przez ostatnie 20 lat; składa najszczersze kondolencje ofiarom ostatnich aktów przemocy i ataków terrorystycznych i ich rodzinom oraz kieruje do nich słowa wsparcia;

2. składa kondolencje rodzinom i przyjaciołom członków służby i cywilów, którzy w ciągu ostatnich 20 lat w Afganistanie ponieśli śmierć;

3. wyraża głęboką i szczerą solidarność z Afgańczykami, którzy uciekli z kraju, i z tymi, którzy w nim pozostali; przypomina, że jest to przede wszystkim kryzys humanitarny i kryzys praw człowieka, w związku z czym bezpieczeństwo, ochrona i prawa Afgańczyków muszą być zawsze traktowane priorytetowo;

4. jest głęboko zaniepokojony pogłębiającym się kryzysem humanitarnym, gospodarczym i uchodźczym w Afganistanie; uważa, że bezpieczna, pokojowa i demokratyczna przyszłość Afganistanu wymaga wynegocjowanego pluralistycznego rozwiązania politycznego; zapewnia o swoim stałym zaangażowaniu na rzecz procesu pokojowego prowadzonego przez Afganistan i pozostającego w jego gestii oraz na rzecz odbudowy pokonfliktowej jako jedynej wiarygodnej drogi do obejmującego wszystkich i długotrwałego pokoju, bezpieczeństwa i rozwoju;

5. ubolewa, że proces polityczny i planowanie wojskowe prowadzące do wycofania wojsk USA z Afganistanu przeprowadzono jednostronnie i bez dostatecznej koordynacji z sojusznikami z NATO; ubolewa, że podczas akcji ratunkowej w Kabulu nie było współpracy ani koordynacji między państwami członkowskimi UE, zwłaszcza w odniesieniu do komunikacji ze Stanami Zjednoczonymi, wskutek czego większość ambasad została zaskoczona przejęciem Kabulu przez talibów; uważa, że przy lepszej koordynacji można było uniknąć powstałego chaosu i desperacji oraz opracować skuteczniejsze procedury umożliwiającymi osobom objętym akcją ratowniczą dotarcie na lotnisko w bardziej uporządkowany i przewidywalny sposób;

6. ubolewa nad brakiem komunikacji między Stanami Zjednoczonymi a krajami europejskimi i wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) i Komisję do krytycznej oceny tego procesu i przedstawienia tej oceny Parlamentowi Europejskiemu do końca bieżącego roku;

7. wyraża wdzięczność za odwagę wszystkim żołnierzom, umundurowanym mężczyznom i kobietom, pracownikom zajmującym się pomocą humanitarną i rozwojową, dyplomatom i pracownikom lokalnym, którzy pracowali i częściowo nadal pracują w Afganistanie; docenia ich ogromne poświęcenie na rzecz bardziej pokojowego i bezpiecznego Afganistanu w ciągu ostatnich dwudziestu lat;

8. wyraża głębokie rozczarowanie szybkim upadkiem afgańskich struktur państwowych, które nie były w stanie lub nie chciały przetrwać ofensywy talibów trwającej 10 dni, licząc od przejęcia pierwszej stolicy prowincji do wkroczenia do Kabulu; wyraża rozczarowanie nieudanym przywództwem prezydenta Aszrafa Ghaniego i jego decyzją o ucieczce z Afganistanu; wzywa do przeprowadzenia dochodzenia w sprawie zarzutów o sprzeniewierzenie środków z afgańskiego budżetu przez prezydenta Ghaniego;

Apel o zaprzestanie przemocy

9. jest zbulwersowany doniesieniami o naruszeniach, w tym o egzekucjach cywilów i członków afgańskich krajowych sił bezpieczeństwa, rekrutacji dzieci-żołnierzy, tłumieniu pokojowych protestów i oznak sprzeciwu oraz ograniczaniu praw człowieka, zwłaszcza wobec kobiet i dziewcząt, obrońców praw człowieka, osób LGBTI+, mniejszości religijnych i etnicznych, dziennikarzy, pisarzy, pracowników akademickich i artystów; wzywa talibów do natychmiastowego zaprzestania tych praktyk i zagwarantowania w szczególności afgańskim kobietom m.in. prawa do edukacji, pracy, sportu, swobodnego przemieszczania się, zgromadzeń i zrzeszania się;

10. podkreśla potrzebę dokumentowania oraz przejrzystych i szybkich dochodzeń w odniesieniu do wszelkich przypadków łamania i naruszania praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego oraz pociągnięcia winnych do odpowiedzialności; popiera stosowanie w tym względzie globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka (unijna ustawa Magnitskiego); oczekuje, że na zbliżającej się 48. sesji zwyczajnej Rady Praw Człowieka ONZ państwa członkowskie zadbają o przyjęcie rezolucji w celu wysłania w trybie priorytetowym misji rozpoznawczej do Afganistanu wyposażonej w solidny mandat;

11. wzywa ESDZ i państwa członkowskie do zadbania o przyjęcie rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ w sprawie odnowienia misji ONZ w Afganistanie (UNAMA), która wygasa 17 września 2021 r.;

Lepsza koordynacja działań ewakuacyjnych

12. wzywa UE i jej państwa członkowskie do współpracy na rzecz ułatwienia dalszej ewakuacji zagrożonych obywateli UE i Afgańczyków, zwłaszcza dzięki wykorzystaniu dostępnych bezpiecznych korytarzy; przypomina, że UE oczekuje, iż talibowie to ułatwią; ponownie podkreśla potrzebę skupienia się w tym kontekście na grupach kobiet, które są szczególnie narażone na zagrożenia, w tym na wszystkich kobietach i dziewczętach, obrońcach praw człowieka, osobach LGBTI+, mniejszościach religijnych i etnicznych, dziennikarzach, pisarzach, pracownikach akademickich, pracownikach lokalnych i artystach;

13. zwraca się do Komisji i ESDZ o opracowanie i wdrożenie istniejących i przyszłych programów ochrony we współpracy z państwami członkowskimi, a także o określenie przewidywanych środków ochronnych w świetle ewentualnych przyszłych sytuacji nadzwyczajnych, które wymagają takich środków; uważa, że kategoria pracowników lokalnych powinna obejmować wszystkie osoby, które pracowały dla UE lub przy projektach finansowanych przez UE;

Stałe wsparcie dla afgańskich kobiet i dziewcząt

14. wyraża solidarność z kobietami i obrońcami praw człowieka, którzy protestują w całym Afganistanie przeciwko przejęciu tego kraju przez talibów i którzy chcą żyć w wolnym, stabilnym, pokojowym i zróżnicowanym społeczeństwie;

15. głęboko ubolewa nad faktem, że po 20 latach postępów w zakresie praw kobiet i dziewcząt oraz równouprawnienia płci prawa te i równouprawnienie są obecnie poważnie zagrożone; ponownie podkreśla swoje stanowisko, zgodnie z którym osiągnięcia w tym zakresie trzeba starannie chronić i monitorować; podkreśla, że prawo do edukacji i zatrudnienia, wolność od przemocy uwarunkowanej płcią, ochrona praw podstawowych, dostęp do opieki zdrowotnej i pełny udział w podejmowaniu decyzji w lokalnym i krajowym życiu politycznym, publicznym i obywatelskim muszą być kluczowymi wymogami ze strony społeczności międzynarodowej w dialogu z talibami;

16. podkreśla konieczność zapewnienia kobietom i młodym ludziom, którzy opuścili Afganistan, możliwości dalszej edukacji w innych krajach; zachęca do opracowywania innowacyjnych sposobów dalszego wzmacniania pozycji afgańskich kobiet i afgańskiej młodzieży, zwłaszcza przez przyznawanie stypendiów na naukę w europejskich szkołach i studia na europejskich uczelniach;

Głębokie zaniepokojenie faktycznym rządem talibów

17. wyraża głębokie zaniepokojenie nominacjami w rządzie tymczasowym składającym się z samych mężczyzn - 33 mułłów, przy czym wielu z nich podlega sankcjom USA i ONZ i jest poszukiwanych pod zarzutem działalności terrorystycznej; z najwyższym zaniepokojeniem odnotowuje mianowanie na stanowisko ministra spraw wewnętrznych Sirajuddina Hakkaniego, którego powiązania z działalnością terrorystyczną są gruntownie udokumentowane, a także obecność w faktycznym rządzie talibów kilku osób objętych sankcjami ONZ;

18. apeluje o wyłonienie w drodze wyborów reprezentatywnego rządu, w którym kobiety i grupy mniejszościowe będą mogły mieć znaczący udział; przypomina, że długofalowy rozwój Afganistanu zależeć będzie od odpowiedzialnego podejścia, dobrych rządów, zapewnienia trwałego bezpieczeństwa ludności, w tym ograniczenia ubóstwa, tworzenia możliwości zatrudnienia, dostępu do usług socjalnych i zdrowotnych oraz edukacji, a także od ochrony podstawowych wolności i praw człowieka;

19. podkreśla swoje długofalowe poparcie dla uczciwych, wolnych, sprawiedliwych i przejrzystych wyborów zgodnie z międzynarodowymi standardami oraz wyraża poparcie dla misji obserwacji wyborów w tym kraju;

Konieczność zaangażowania operacyjnego, ale brak oficjalnego uznania faktycznego rządu

20. przyznaje, że współpraca operacyjna z nowym faktycznym rządem talibów jest konieczna w kwestiach logistycznych, operacyjnych i humanitarnych, aby zapewnić pomoc humanitarną potrzebującej ludności cywilnej oraz bezpieczny przejazd obcokrajowcom i Afgańczykom pragnącym opuścić kraj; zwraca uwagę, że na tym etapie kontakty te powinny pozostać ściśle ograniczone do odpowiednich celów; podkreśla, że nie zostały spełnione warunki do politycznego uznania faktycznych przywódców talibów, którzy przejęli władzę za pomocą działań zbrojnych i obecnie niszczą osiągnięcia ostatnich 20 lat;

21. przypomina, że dla UE decydującym papierkiem lakmusowym jakichkolwiek stosunków z talibami będzie utrzymanie osiągnięć ostatnich 20 lat, zwłaszcza w dziedzinie praw kobiet i edukacji dziewcząt, oraz zapewnienie, że Afganistan nie stanie się bezpiecznym schronieniem dla dżihadystów i innych grup terrorystycznych inicjujących lub planujących ataki terrorystyczne z jego terytorium; przypomina, że talibowie będą oceniani przez społeczność międzynarodową na podstawie ich działań na miejscu, a nie na podstawie publicznych deklaracji;

22. wzywa Komisję do szybkiego wszczęcia dochodzenia zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie GSP 2  w celu zawieszenia preferencji handlowych, z których Afganistan korzysta w ramach systemu "wszystko oprócz broni";

23. zwraca uwagę na znaczenie wznowienia obecności UE na miejscu, gdy pozwolą na to warunki bezpieczeństwa i warunki polityczne;

24. wzywa do zorganizowania - kiedy pozwolą na to okoliczności - misji instytucji unijnych do Kabulu, której uczestnicy zapoznają się z sytuacją humanitarną, migracyjną, gospodarczą i w zakresie bezpieczeństwa oraz sytuacją praw kobiet i mniejszości w Afganistanie;

Zadbanie o to, by Afganistan nie stał się nowym bastionem organizacji terrorystycznych

25. w najsilniejszych słowach potępia śmiertelne zamachy terrorystyczne z 26 sierpnia 2021 r. dokonane przez Państwo Islamskie Prowincji Chorasan przy wejściu Abbey Gate na międzynarodowe lotnisko w Kabulu i hotelu Baron, w wyniku których życie straciło ponad 170 osób, w tym 13 żołnierzy amerykańskich, a ponad 200 zostało rannych;

26. podkreśla, że talibowie i rząd Republiki Islamskiej muszą wywiązać się ze swoich zobowiązań w zakresie zwalczania terroryzmu, w tym uniemożliwić Al-Kaidzie, Daiszowi i innym ugrupowaniom terrorystycznym i pojedynczym terrorystom wykorzystywanie terytorium afgańskiego do zagrażania lub naruszania bezpieczeństwa jakiegokolwiek innego kraju, poprzez nieprzyjmowanie członków tych ugrupowań oraz uniemożliwianie im rekrutacji, szkoleń i pozyskiwania funduszy; ostrzega, że jeżeli talibowie nie rozbiją tych grup, czekają ich międzynarodowe sankcje i izolacja;

27. wzywa państwa członkowskie do zachowania i wymiany wszelkich danych wywiadowczych uzyskanych dzięki obecności wojsk i organów ścigania w Afganistanie, ze szczególnym naciskiem na dane biometryczne, które mają kluczowe znaczenie dla pomocy państwom członkowskim i państwom trzecim w identyfikowaniu powracających zagranicznych bojowników; podkreśla, że przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa w Afganistanie; wzywa wszystkich istotnych partnerów do wzmożenia wysiłków na rzecz likwidacji wszystkich sieci finansowania terroryzmu; podkreśla, że bezpośrednie zagrożenie terrorystyczne w Afganistanie wynikające z przejęcia władzy przez talibów należy wyraźnie uwzględnić w Strategicznym kompasie UE, w którym przedstawia się w skrócie

zagrożenia wojskowe, przed którymi stoi UE, oraz jej ambicje na nadchodzące lata; wzywa europejskie służby wywiadowcze do częstszej wymiany regularnie aktualizowanych analiz zagrożeń w celu poszerzenia wymiany informacji wywiadowczych i zacieśnienia współpracy instytucjonalnej;

28. przypomina, że produkcja opium i handel nim są ważnym źródłem dochodów talibów, a ich skutki wykraczają daleko poza granice Afganistanu; wyraża obawę, że brak stabilności w tym kraju poważnie grozi zwiększeniem nielegalnego handlu narkotykami, a także przepływu broni, prania pieniędzy i finansowania terroryzmu;

29. apeluje o dokładną rejestrację i kontrolę bezpieczeństwa osób ewakuowanych z regionu oraz o intensywniejszą wymianę informacji między organami ścigania państw członkowskich, USA i Europolem w celu zapobiegania ewentualnym zagrożeniom bezpieczeństwa wynikającym z terroryzmu i przestępczości zorganizowanej;

30. potępia nieodwracalne szkody wyrządzone w obiektach kultury przez talibów i powiązane z nimi organizacje i nadal przestrzega, że niestabilność doprowadzi do nasilenia międzynarodowego przemytu i grabienia dziedzictwa kulturowego, które mogłyby zostać wykorzystane do finansowania wzmożonej działalności organizacji terrorystycznych w regionie; wzywa do przeprowadzenia w Europie digitalizacji afgańskich dóbr kultury, aby wspomagać wykrywanie przemycanych dóbr, oraz wzywa do wprowadzenia kompleksowego tymczasowego zakazu przywozu dóbr kultury z Afganistanu, aby pozbawić talibów i powiązane z nimi organizacje możliwości czerpania korzyści z przemytu tych dóbr;

Dalsze zwiększanie pomocy humanitarnej

31. wyraża uznanie dla działań organizacji międzynarodowych oraz lokalnych i międzynarodowych organizacji pozarządowych, które zapewniają Afgańczykom usługi, wsparcie i pomoc bez względu na zagrożenia dla bezpieczeństwa; wzywa talibów, aby zapewnili bezpieczeństwo lokalnych i międzynarodowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych i organizacji humanitarnych, w tym pracujących dla tych organizacji kobiet, co ma zasadnicze znaczenie dla świadczenia kluczowych usług Afgankom; podkreśla, że pracownice organizacji humanitarnych muszą mieć możliwość swobodnego wykonywania swojej pracy bez obawy przed odwetem;

32. wzywa do dalszego zwiększania pomocy humanitarnej i jej koordynacji z agencjami ONZ i organizacjami pozarządowymi, w tym do utworzenia korytarzy humanitarnych służących udzielaniu pomocy żywnościowej oraz dostarczaniu wody, urządzeń sanitarnych i leków; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komisji o zwiększeniu pomocy humanitarnej dla Afganistanu z ponad 50 mln EUR do ponad 200 mln EUR; z zadowoleniem przyjmuje niedawne zobowiązanie wspólnoty międzynarodowej do przeznaczenia 1 mld EUR na rzecz ludności Afganistanu i wzywa Komisję do przewodzenia działaniom wspierającym w celu zapewnienia pełnego zaspokojenia potrzeb w zakresie pomocy humanitarnej;

33. ponownie podkreśla, że pilne potrzeby afgańskich kobiet i dziewcząt, w szczególności tych przesiedlonych, muszą być traktowane priorytetowo w pomocy humanitarnej; podkreśla, że zasadnicze znaczenie ma zmniejszenie zagrożenia przemocą uwarunkowaną płcią oraz zapewnienie dostępu do opieki zdrowotnej i podstawowych środków higienicznych;

34. nalega na dalsze bezpośrednie wsparcie UE dla afgańskich polityków i działaczy społeczeństwa obywatelskiego zaangażowanych w obronę praw człowieka i podstawowych wartości, z których wielu przebywa obecnie na wygnaniu, aby mogli oni nadal działać na rzecz zachowania osiągnięć ostatnich 20 lat i kontynuować reformy w Afganistanie;

35. podkreśla, że europejskie wsparcie finansowe za pośrednictwem władz uzależnione jest od utrzymania i wykorzystania osiągnięć ostatnich 20 lat, zwłaszcza w zakresie praw kobiet i dziewcząt; nalega, by talibowie okazali szacunek dla tych osiągnięć i zobowiązali się do ich utrzymania, czego jak dotąd nie uczynili; podkreśla, że UE powinna zadbać o to, by pomoc humanitarna dla afgańskich cywilów będących w potrzebie była przekazywana za pośrednictwem odpowiednich organizacji międzynarodowych i pozarządowych, oraz nalegać, by talibowie zapewnili bezpieczny i niezakłócony dostęp do lokalnych i międzynarodowych organizacji pozarządowych; podkreśla, że talibowie nie mogą utrudniać dostarczania i wypłacania pomocy humanitarnej wszystkim potrzebującym;

36. wzywa Komisję do zbadania wszystkich bieżących projektów rozwojowych w tym kraju, aby spróbować ocenić, które z nich mogą nadal być realizowane z lokalnymi partnerami lub organizacjami pozarządowymi i międzynarodowymi bez ingerencji ze strony reżimu talibów, przy zapewnieniu udziału kobiet, gwarancji bezpieczeństwa dla pracowników pomocy rozwojowej oraz skutecznych zabezpieczeń przed korupcją;

UE musi wypracować odpowiedź na potencjalny kryzys migracyjny i uchodźczy

37. podkreśla podstawowe prawo Afgańczyków do bezpiecznego schronienia; wzywa do podjęcia wszelkich kroków w celu wznowienia skoordynowanej ewakuacji z kraju pod auspicjami Wysokiego Komisarza NZ ds. Uchodźców (UNHCR), w szczególności poprzez utworzenie bezpiecznych korytarzy i ponowne otwarcie na stałe międzynarodowego lotniska w Kabulu i granic lądowych Afganistanu; apeluje o szczególne wsparcie dla kobiet, dziewcząt i osób zagrożonych, które chcą opuścić kraj, aby zapewnić im bezpieczne możliwości wyjazdu;

38. podkreśla, że największy odsetek afgańskich uchodźców będzie przede wszystkim szukał ochrony w krajach sąsiednich, w związku z czym UE powinna przewidzieć dodatkowe wsparcie dla krajów sąsiadujących z Afganistanem, które przyjmują uchodźców, najlepiej za pośrednictwem ONZ i jej agencji, a także organizacji międzynarodowych pracujących na miejscu;

39. przypomina, że wsparcie finansowe, logistyczne i pomoc w budowaniu zdolności w zakresie przyjmowania afgańskich uchodźców i migrantów w krajach sąsiadujących nie stanowi alternatywy dla pełnoprawnej europejskiej polityki azylowej i migracyjnej; uważa, że UE musi w trybie pilnym zawrzeć i wdrożyć nowy pakt na rzecz azylu i migracji, aby w skuteczniejszy i bardziej humanitarny sposób móc radzić sobie z przepływami migracyjnymi;

40. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia skoordynowanych działań europejskich na rzecz prowadzenia humanitarnej polityki azylowej, pozwalającej UE wziąć moralną odpowiedzialność za przyjmowanie i integrację w pełnej zgodności z konwencją genewską z 1951 r.; z zadowoleniem przyjmuje planowane wrześniowe forum ds. przesiedleń; podkreśla, że polityka UE powinna objąć w trybie priorytetowym konkretne i nowe zobowiązania w zakresie przesiedleń osób, które są najbardziej zagrożone i znajdują się w najtrudniejszej sytuacji, a także dalsze środki uzupełniające, takie jak wizy humanitarne i specjalny program wizowy dla afgańskich kobiet ubiegających się o ochronę przed reżimem talibów; wzywa państwa członkowskie, by z uwagi na ostatnie wydarzenia przeprowadziły ponowną ocenę aktualnych i niedawnych wniosków o udzielenie azylu, w tym wniosków, które wcześniej odrzuciły; podkreśla, że w żadnym przypadku nie można dopuścić do przymusowych powrotów do Afganistanu;

41. wzywa Radę do wykorzystania dostępnych narzędzi, takich jak dyrektywa w sprawie tymczasowej ochrony 3  i mechanizm ochrony ludności, aby zmaksymalizować wysiłki całej UE na rzecz zapewnienia lepszej koordynacji między państwami członkowskimi oraz natychmiastowego dostępu do ochrony; ponawia swój apel do Komisji o opublikowanie wniosku ustawodawczego w sprawie wiz humanitarnych i wzywa do równego podziału odpowiedzialności między państwami członkowskimi;

42. apeluje o ściślejszą współpracę i wsparcie dla państw spoza UE, aby pomóc im w zwalczaniu siatek przestępczych zajmujących się przemytem migrantów i handlem ludźmi; wzywa Europol, aby przedstawił analizę zagrożenia przestępczością i zapewnił ściślejszą współpracę z krajami trzecimi w szerszym kontekście rozwoju wydarzeń w Afganistanie;

43. wzywa Komisję, aby uwzględniła niniejszą rezolucję podczas programowaniu instrumentu ISWMR - "Globalny wymiar Europy" oraz opracowywania odpowiednich wieloletnich programów indykatywnych;

Potrzeba ściślejszej współpracy z krajami w regionie wokół Afganistanu, a zarazem dbanie o przestrzeganie podstawowych praw człowieka i zasad praworządności

44. przyznaje, że obecna sytuacja w Afganistanie nie sprzyja stabilności w regionie; podkreśla, że wycofanie się Zachodu z Afganistanu stworzyło pustkę, której skutkiem jest pogłębienie niestabilności; podkreśla, że obecnie większa odpowiedzialność za sytuację w Afganistanie spoczywa na sąsiednich i regionalnych mocarstwach, które muszą zapobiec rozprzestrzenieniu się niestabilności poza granice kraju; potwierdza, że UE musi zacieśnić współpracę w tym zakresie z krajami Azji Środkowej, w szczególności z Uzbekistanem, z którym UE negocjuje obecnie wzmocnioną umowę o partnerstwie i współpracy, oraz z Tadżykistanem; podkreśla, że współpraca ta nie powinna osłabiać obrony podstawowych wartości i praworządności przez UE;

45. wyraża obawy o bezpieczeństwo zagrożonych obywateli afgańskich oraz osób przekraczających granice lądowe do krajów ościennych, w szczególności do Pakistanu; ubolewa nad brakiem koordynacji ze strony społeczności międzynarodowej w tym zakresie i wzywa państwa członkowskie do wykorzystania wszelkich możliwych środków i narzędzi dyplomatycznych w celu zapewnienia dostępu do granic lądowych, bezpiecznego przejazdu i dostępu do infrastruktury dyplomatycznej; podkreśla kluczową rolę koordynacyjną delegatur UE w krajach sąsiadujących, jeżeli chodzi o zapewnianie praktycznego wsparcia w tym zakresie;

46. przypomina, że przez wiele lat Pakistan zapewniał talibom bezpieczne schronienie, a także wspomagał ich siły bezpieczeństwa; zaleca ESDZ, by poinformowała przywódców Pakistanu, że Pakistan ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo i stabilność w Afganistanie oraz że musi wykorzystać swój wpływ na talibów, aby osiągnąć te cele, a także zaleca ESDZ rozważenie, czy istnieją powody do natychmiastowej weryfikacji kwalifikowalności Pakistanu do uzyskania statusu GSP+ i wynikających z niego korzyści w świetle bieżących wydarzeń;

47. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby udzieliły Afganistanowi i krajom sąsiadującym natychmiastowego wsparcia w budowaniu zdolności azylowych, z pomocą Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu, oraz pomocy humanitarnej dla osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji w celu ustabilizowania sytuacji w regionie i zapobieżenia kolejnemu kryzysowi migracyjnemu;

48. wzywa Komisję i państwa członkowskie do natychmiastowego zwiększenia wsparcia dla krajów sąsiadujących z Afganistanem, na terenie których przebywa wielu migrantów i uchodźców, aby zapewnić osobom potrzebującym ochrony bezpieczny przyjazd i zrównoważone warunki życia;

Sygnał alarmowy dla Unii Europejskiej - niezbędne reformy

49. jest świadomy faktu, że wycofanie sił amerykańskich i międzynarodowych z Afganistanu jest przejawem zbiorowej porażki zachodniej polityki zagranicznej i strategii bezpieczeństwa, co może mieć długoterminowe szkodliwe konsekwencje; uważa, że w perspektywie krótkoterminowej podważy to wiarygodność Zachodu, wywoła kryzys zaufania i będzie wymagać wyciągnięcia z tych doświadczeń poważnych wniosków na przyszłość, w szczególności jeśli chodzi o decyzje co do charakteru i mandatu interwencji wojskowych;

50. wyraża głębokie rozczarowanie i zaniepokojenie nieefektywnością Stanów Zjednoczonych, NATO, ESDZ i instytucji Unii Europejskiej ogółem, które przez dwadzieścia lat utrzymywały i finansowały rząd Ghaniego, w rzeczywistości skorumpowany i odcięty od obywateli, a także siły zbrojne, które okazały się nieskuteczne; wyraża zaniepokojenie faktem, że nasza zbiorowa porażka w Afganistanie oznacza strategiczną korzyść dla niezachodnich mocarstw - Chin i, w mniejszym stopniu, Rosji, chociaż nie udzieliły znaczącego wsparcia Afganistanowi ani nie były zaangażowane w rozwój tego kraju; przypomina, że władze afgańskie były uwikłane w wewnętrzne walki polityczne i systemową korupcję i nie były w stanie przezwyciężyć słabości rządów;

51. podkreśla znaczenie dobrych rządów, praworządności i walki z korupcją, co do których w Afganistanie nie osiągnięto wystarczających postępów w kontekście wojny z terroryzmem w tym kraju; uważa, że aby proces budowania państwowości mógł zakończyć się sukcesem i aby można było zrealizować międzynarodowy program UE w dziedzinie praw człowieka, UE musi stosować zintegrowane podejście do polityki zagranicznej, humanitarnej, rozwojowej, a także polityki w zakresie praw człowieka, bezpieczeństwa, równości płci i handlu; wzywa Radę, ESDZ i Komisję, aby jak najszybciej przygotowały i przedstawiły Parlamentowi kompleksową i opartą na doświadczeniach strategię wobec Afganistanu i sąsiadujących krajów w regionie;

52. uważa, że kryzys ten dowodzi, iż UE musi znacznie wzmocnić zdolność do niezależnego działania i w związku z tym zacieśnić unijną współpracę obronną poprzez budowę rzeczywistej Europejskiej Unii Obrony, co powinno iść w parze ze wzmocnieniem europejskiego filara NATO; uważa, że UE musi inwestować w wojskowe zdolności orientacyjne, obserwacyjne i rozpoznawcze, wywiad i strategiczny transport lotniczy; przypomina, że niezdolność sił europejskich do zabezpieczenia międzynarodowego portu lotniczego, takiego jak w Kabulu, bez amerykańskiego wsparcia to uderzający przykład tego, jakiej wielkości inwestycje będą konieczne; z zadowoleniem przyjmuje niedawne refleksje wysokiego przedstawiciela na ten temat i potwierdza swoje poparcie dla kompleksowego dialogu u podstaw między instytucjami UE, państwami członkowskimi Unii, parlamentami narodowymi, partnerami europejskimi i społeczeństwem obywatelskim na temat dalszych działań;

53. uważa, że kwestie dotyczące spraw zagranicznych UE powinny być rozstrzygane częściej przy zastosowaniu większości kwalifikowanej zgodnie z traktatami UE;

54. wzywa ESDZ, aby wzmocniła przedstawicielstwo dyplomatyczne UE w Azji Środkowej, w szczególności w Tadżykistanie, by móc otrzymywać z pierwszej ręki informacje na temat wydarzeń w terenie; nalega, aby w kolejnych tygodniach i miesiącach nadal obserwowano i oceniano sytuację w Afganistanie, zwłaszcza w odniesieniu do kobiet i dziewcząt oraz słabszych grup etnicznych, religijnych i innych;

55. uznaje znaczenie ścisłej współpracy ze Stanami Zjednoczonymi, ukierunkowanej na rozwiązywanie wielorakich problemów oraz zapewnianie wsparcia humanitarnego narodowi afgańskiemu, z uwzględnieniem doświadczeń zdobytych w Afganistanie; wyraża uznanie dla armii Stanów Zjednoczonych za wsparcie przy ewakuacji z międzynarodowego lotniska w Kabulu i składa najszczersze kondolencje rodzinom żołnierzy, którzy zginęli podczas tej akcji;

56. wzywa UE i państwa członkowskie do zapewnienia skutecznej ochrony granic zewnętrznych UE w pełnej zgodności z prawem UE i prawami podstawowymi w celu lepszego przygotowania się na przepływy migracyjne z regionu i próby nielegalnego wjazdu do UE;

o

o o

57. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, specjalnemu wysłannikowi UE ds. Afganistanu, parlamentom państw członkowskich i Kongresowi USA.

1 Dz.U. L 67 z 14.3.2017, s. 3.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych (Dz.U. L 303 z 31.10.2012, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024