Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 listopada 2020 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 (11072/1/2020 - C9-0314/2020 - 2020/1998(BUD)).

Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 - wszystkie sekcje

P9_TA(2020)0302

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 listopada 2020 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 (11072/1/2020 - C9-0314/2020 - 2020/1998(BUD))

(2021/C 415/15)

(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 3 ,
uwzględniając zmieniony wniosek Komisji z dnia 28 maja 2020 r. określający wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (COM(2020)0443),
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 4 ,
uwzględniając swoje sprawozdanie okresowe z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 - stanowisko Parlamentu z myślą o osiągnięciu porozumienia 5  i swoją rezolucję z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie konkluzji z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 17-21 lipca 2020 r.,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2021, sekcja III - Komisja 6 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 maja 2020 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2021 7 ,
uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 przyjęty przez Komisję w dniu 27 lipca 2020 r. (COM(2020)0300) (zwany dalej "PB"),
uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 przyjęte przez Radę w dniu 28 września 2020 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu w dniu 1 października 2020 r. (11072/1/2020 - C9-0314/2020),
uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 8 ,
uwzględniając art. 94 Regulaminu,
uwzględniając opinie zainteresowanych komisji,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0206/2020),

Sekcja III

Uwagi ogólne

1.
przypomina, że rok 2021 powinien być pierwszym rokiem obowiązywania nowych wieloletnich ram finansowych (WRF); wyraża ubolewanie, że z powodu opóźnień w negocjacjach w sprawie WRF / zasobów własnych, na które Parlament był gotowy od listopada 2018 r., a które nie mogły się rozpocząć przed przyjęciem konkluzji Rady Europejskiej w dniu 21 lipca 2020 r., jak również z powodu wybuchu pandemii COVID-19 procedura budżetowa na rok 2021 nie mogła jak dotąd opierać się na solidnym i ambitnym porozumieniu w sprawie WRF;
2.
zauważa, że Komisja przedstawiła projekt budżetu (PB) na rok 2021 na podstawie własnych wniosków w sprawie WRF zaktualizowanych w maju 2020 r., a Rada ograniczyła swoje czytanie, z wyjątkiem działu 7, do arytmetycznego przełożenia konkluzji Rady Europejskiej w oczekiwaniu na list w sprawie poprawek, który po osiągnięciu porozumienia politycznego w sprawie WRF / zasobów własnych Komisja wykorzysta, by zaktualizować swój wniosek;
3.
odnotowuje stanowisko Rady w sprawie PB, w tym znaczenie, jakie przywiązuje ona do listu w sprawie poprawek; zgadza się z Radą co do listu, a zarazem pragnie przedstawić czytanie zgodne z priorytetami Parlamentu w kwestii WRF / zasobów własnych i budżetu na rok 2021, zapewniając przy tym odpowiednią koordynację; zauważa, że podejście to wynika również z ograniczonego czasu, jaki zostanie po przedstawieniu listu w sprawie poprawek;
4.
przypomina, że we wspomnianej rezolucji z 19 czerwca 2020 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2021 Parlament podkreślił, że głównym celem budżetu na rok 2021 powinno być łagodzenie skutków wybuchu pandemii COVID-19 i pomoc w odbudowie w oparciu o Europejski Zielony Ład i transformację cyfrową oraz w trosce o sprawiedliwy i trwały wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu, nowe miejsca pracy wysokiej jakości i związany z nimi długoterminowy cel w postaci konwergencji społeczno-gospodarczej;
5.
z zadowoleniem przyjmuje plan odbudowy dla Europy; podkreśla jednak, że trzeba wyraźnie usankcjonować rolę władzy budżetowej w zatwierdzaniu w rocznej procedurze budżetowej zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel, w szczególności w ramach narzędzia służącego odbudowie gospodarki Next Generation EU;
6.
przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym cele w zakresie uwzględniania kwestii klimatu i różnorodności biologicznej w WRF na lata 2021-2027 muszą wykraczać poza poziomy ukierunkowanych wydatków określone w jego sprawozdaniu okresowym; dąży zatem do osiągnięcia w 2021 r. poziomu wydatków na różnorodność biologiczną w wysokości co najmniej 10 % oraz poziomu wydatków na uwzględnianie kwestii klimatu w wysokości co najmniej 30 %; ponawia swój apel o koncepcję uwzględniania aspektu płci, która obejmowałaby informacje o celach, nakładach, produktach i wynikach z podziałem na płeć, w tym zobowiązania finansowe na rzecz równouprawnienia kobiet i mężczyzn oraz metodykę monitorowania i raportowania wydatków na ten cel;
7.
ponawia apel do Komisji, by z myślą o nowej rygorystycznej i kompleksowej metodyce w zakresie wydatków związanych z klimatem i z różnorodnością biologiczną przewidziała jasne kryteria kwalifikowalności w formie rozporządzeń ramowych, dzięki którym w realizacji celów dotyczących wydatków uwzględniane byłyby wyłącznie projekty spełniające odpowiednie techniczne kryteria kwalifikacji opracowane na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/852 9 , jak również, w stosownych przypadkach, właściwe środki naprawcze, a także bezwzględne przestrzeganie zasady unikania poważnych szkód określonej w art. 17 rozporządzenia (UE) 2020/852 w trosce o realizację przez Unię zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego oraz apelu o stopniową rezygnację z pośrednich dopłat do paliw kopalnych i zakaz dopłat bezpośrednich do tych paliw w całym budżecie unijnym;
8.
postanawia zwiększyć do poziomów określonych w sprawozdaniu okresowym w sprawie WRF z 14 listopada 2018 r. środki na piętnaście sztandarowych programów określonych w rezolucji z 23 lipca 2020 r. w sprawie konkluzji z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 17-21 lipca 2020 r. 10  (program "Horyzont Europa", InvestEU, Erasmus+, gwarancja dla dzieci, Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, program "Cyfrowa Europa", instrument "Łącząc Europę", LIFE, Program UE dla zdrowia, Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami, program "Kreatywna Europa", program "Prawa i Wartości", Europejski Fundusz Obronny, Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) i pomoc humanitarna), a także odpowiednie agencje unijne i Prokuraturę Europejską; postanawia ponadto oprzeć swoje czytanie na pułapach WRF zaproponowanych przez Komisję w PB; uważa, że każdemu zwiększeniu środków na sztandarowe programy powinno towarzyszyć odpowiednie podniesienie pułapu dla właściwego działu WRF; postanawia zwiększyć finansowanie priorytetów Parlamentu m.in. w dziedzinie zmiany klimatu, energii, sieci połączeń cyfrowych i transportowych, przestrzeni kosmicznej, MŚP, turystyki, bezpieczeństwa, migracji, praw podstawowych i działań zewnętrznych;
9.
akceptuje podwyżki dokonane przez Radę w działach 1, 2a i 3 z wyjątkiem linii, na które postanawia przyznać większe środki; akceptuje ponadto przeniesienie grupy polityk związanych z odpornością z działu 5 do działu 2b;
10.
potwierdza swoje wcześniejsze zobowiązania do skorzystania w pełni z przewidzianej w art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego możliwości ponownego wykorzystania środków z umorzeń na badania;
11.
podkreśla potrzebę bardziej szczegółowej nomenklatury budżetowej, która pozwoliłaby władzy budżetowej w pełni odgrywać jej decyzyjną rolę w rocznej procedurze budżetowej i kontrolować wykonanie budżetu w działach 2b, 4 i 6;
12.
zasadniczo postanawia przywrócić poziomy PB we wszystkich liniach, w których Rada dokonała cięć i w których środki nie zostały zwiększone w czytaniu, z wyjątkiem działu 7;
13.
zwraca uwagę, że należy zapewnić agencjom unijnym wystarczające zasoby finansowe i odpowiednie zasoby ludzkie, by mogły one pełnić swój mandat, wykonywać powierzone im zadania i optymalnie reagować na skutki pandemii COVID-19; podkreśla, że aby zwiększyć skuteczność ich pracy, zwłaszcza w przypadku konwergencji celów określonych polityk, oraz umożliwić uczciwe i efektywne wykorzystywanie funduszy publicznych, niezbędna jest synergia i właściwa koordynacja między agencjami; nalega, aby Komisja zadbała o optymalny przydział personelu do swoich dyrekcji generalnych, dostosowując go do pilnych potrzeb i długoterminowych priorytetów związanych z reakcją na kryzys wywołany COVID-19, a w szczególności z Europejskim Zielonym Ładem;
14.
zauważa, że zaktualizowany praktyczny kalendarz procedury budżetowej nie pozwala w odpowiednim czasie osiągnąć porozumienia w sprawie ewentualnej drugiej propozycji PB; uważa zatem, że należy w pełni wykorzystać cały okres postępowania pojednawczego w sprawie budżetu, by osiągnąć ambitne porozumienie;
15.
ustanawia łączną wysokość środków w budżecie na 2021 r. (wszystkie sekcje) na poziomie 181 762 377 716 EUR w środkach na zobowiązania, czyli o 15 016 195 740 EUR więcej w porównaniu z PB; postanawia ponadto udostępnić kwotę 1 631 420 001 EUR w środkach na zobowiązania w związku z umorzeniami na mocy art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego; przypomina jednak, że poziom ten należy odpowiednio dostosować po publikacji listu w sprawie poprawek oraz w miarę postępów w negocjacjach i postępowaniu pojednawczym;
16.
przypomina, że jak stwierdził w wyżej wspomnianej rezolucji ustawodawczej z 16 września 2020 r., aby sfinansować budżet na 2021 r., nowe kategorie zasobów własnych należy wprowadzić od 2021 r., natomiast wszelkie kwoty uzyskane z tytułu nowych zasobów własnych i przekraczające poziom niezbędny do wywiązania się z zobowiązań płatniczych Next Generation EU w danym roku powinny pozostać w budżecie Unii jako dochody ogólne, w szczególności w celu uzupełnienia środków na 15 sztandarowych programów unijnych od 2021 r. i odpowiedniego podniesienia pułapów WRF;

Dział 1

17.
podkreśla, że program "Horyzont Europa" stanowi bardzo ważną europejską wartość dodaną i odgrywa istotną rolę w obszarach badań europejskich, które mają zasadnicze znaczenie dla powodzenia Europejskiego Zielonego Ładu, umożliwienia przejścia do 2050 r. na gospodarkę i społeczeństwo neutralne dla klimatu oraz wspierania transformacji cyfrowej, kluczowej dla dobrobytu Unii w przyszłości; podkreśla również, że pandemia COVID-19 zwróciła uwagę na konieczność inwestowania w badania w dziedzinie zdrowia; proponuje zatem znacznie zwiększyć środki na program "Horyzont Europa" zgodnie z jego dotychczasowymi apelami o całkowity budżet na okres WRF 2021-2027 w wysokości 120 mld EUR; uważa ponadto, że zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego należy udostępnić pełną kwotę umorzeń dokonanych w całym okresie obecnych WRF, aby wspierać transformację klimatyczną i cyfrową oraz badania w dziedzinie zdrowia;
18.
jest przekonany, że jednym z priorytetów Unii powinna być walka z rakiem i że należy znacznie zintensyfikować wysiłki na tym polu; podkreśla, że ważnym elementem tej walki są badania nad rakiem; zwraca uwagę na konieczność bezzwłocznego wzmożenia tego rodzaju badań;
19.
apeluje, by w budżecie unijnym na 2021 r. przewidzieć odpowiednie środki na program InvestEU i pozwolić mu z jednej strony realizować jego cele długoterminowe i uczestniczyć w odbudowie długofalowej konkurencyjności Europy dzięki zapewnieniu większej zdolności inwestycyjnej ukierunkowanej na wspieranie zrównoważonej infrastruktury, badań, innowacji, cyfryzacji, MŚP i inwestycji społecznych, a z drugiej strony osiągnąć jego nowy krótkoterminowy cel polegający na wspomaganiu trwałego ożywienia gospodarczego przez zrównoważone inwestycje strategiczne; z głębokim żalem zauważa, że Rada Europejska odrzuciła wniosek Komisji w sprawie instrumentu wsparcia wypłacalności; popiera podejście przyjęte przez Parlament w pracach przygotowawczych nad instrumentem, zgodnie z którym środki przewidziane na ten instrument należy przesunąć do programu InvestEU z korzyścią dla przedsiębiorstw mających siedzibę w państwach członkowskich i prowadzących działalność w Unii;
20.
podkreśla kluczową rolę instrumentu "Łącząc Europę" w budowaniu wysokowydajnej sieci transeuropejskiej i połączeń międzysystemowych między państwami członkowskimi, a zwłaszcza w państwach członkowskich, które wspierają zrównoważoną i transgraniczną mobilność oraz przesunięcia międzygałęziowe, z myślą o zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. o 60 %, wspieraniu przedsięwzięć energetycznych i transportowych w przechodzeniu na gospodarkę neutralną dla klimatu zapewniającą bezpieczeństwo dostaw z uwzględnieniem szczególnej sytuacji europejskich regionów wyspiarskich i peryferyjnych oraz dążeniu do transformacji cyfrowej obejmującej również podnoszenie i zmianę kwalifikacji przez pracowników w Unii; proponuje zatem znaczne zwiększenie środków;
21.
podkreśla, że kryzys wywołany COVID-19 uwydatnił rosnące znaczenie cyfryzacji w codziennym funkcjonowaniu gospodarki; zwraca uwagę na rolę programu "Cyfrowa Europa" w kształtowaniu i wspieraniu transformacji cyfrowej; proponuje zwiększenie środków ponad poziom proponowany w jego pośrednim stanowisku w sprawie WRF, tak aby uwzględnić potrzeby, jakie ujawniła pandemia;
22.
przypomina o kluczowej wartości europejskiego programu kosmicznego, a zwłaszcza wkładu programów Copernicus i Galileo w Europejski Zielony Ład, i w związku z tym zwraca się o ukierunkowane wzmocnienie środków, tak aby programy te mogły przyczyniać się do realizacji unijnych celów środowiskowych; zwraca uwagę na znaczenie, jakie ma niezależność europejskiego przemysłu kosmicznego w obliczu światowej konkurencji, oraz na wartość dodaną tych programów dla wzrostu zatrudnienia, konkurencyjności i rozwoju MŚP;
23.
uważa, że należy też wzmocnić inne ważne priorytety w tym dziale; apeluje m.in. o znaczne zwiększenie kwoty przeznaczonej na cele MŚP, które stanowią podstawę gospodarki unijnej i odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu wysokiej jakości inwestycji i tworzeniu miejsc pracy we wszystkich państwach członkowskich, także z myślą o wspieraniu i zwiększaniu udziału kobiet w MŚP, a tym samym ich dostępu do rynków; wzmacnia ponadto kluczowe programy z grupy polityk związanych z przestrzenią kosmiczną; przypomina o istotnym wkładzie agencji Unii w realizację celów polityk unijnych; apeluje zatem o odpowiednie środki i personel dla Agencji UE ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA), Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB), Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), programu kosmicznego Unii Europejskiej oraz Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) zgodnie z ich zadaniami i obowiązkami;
24.
ponawia apel o wsparcie dla MŚP, zwłaszcza w sektorze turystyki, sektorze kreatywnym i transportowym, aby zwiększyć ich zdolność do przezwyciężenia skutków pandemii COVID-19; ponawia ponadto wniosek Parlamentu - przedstawiony w związku ze sprawozdaniem okresowym z 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 20212027 11  - o dodanie specjalnej linii budżetowej w celu uwzględnienia sektora turystyki, który ma ogromne znaczenie dla gospodarki, konkurencyjności, zatrudnienia (bezpośrednio i pośrednio zapewnia on w Unii 23 mln miejsc pracy, zwłaszcza dla ludzi młodych) oraz rozwoju społecznego w całej Unii, a który szczególnie ucierpiał w wyniku kryzysu wywołanego COVID-19 i mierzy się z szybkim i gwałtownym spadkiem popytu oraz nagłą utratą miejsc pracy, zagrażając w ten sposób wielu europejskim MŚP;
25.
ubolewa, że w obecnej sytuacji Komisja nie zaproponowała utworzenia specjalnej linii budżetowej z myślą o turystyce; apeluje o szybkie bezpośrednie i pośrednie wsparcie dla tego sektora, zwłaszcza dla MŚP;
26.
w związku z tym zwiększa poziom środków na zobowiązania w dziale 1 o 6 313 980 774 EUR w stosunku do PB (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), z czego 5 996 664 225 EUR na sztandarowe programy; ponadto udostępnia w ramach działu kwotę 1 631 420 001 EUR w środkach na zobowiązania w związku z umorzeniami na mocy art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego;

Dział 2a

27.
postanawia poprzeć stanowisko Rady w czytaniu działu 2a;

Dział 2b

28.
uważa, że należy jak najszybciej przeznaczyć dodatkowe środki na Program UE dla zdrowia, przyczyniając się w szczególności do zaspokojenia znacznych potrzeb strukturalnych ujawnionych w czasie kryzysu związanego z COVID-19 i określając kluczowe obszary działania, takie jak usprawnienie krajowych systemów opieki zdrowotnej, zmniejszenie nierówności w zakresie zdrowia oraz dostępność i przystępność cenowa leków i innych produktów istotnych w kontekście kryzysu, a także zapewnić nieprzerwane i terminowe świadczenie dostępnych i bezpiecznych usług dotyczących zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz korzystanie z praw w tym zakresie i położyć m.in. większy nacisk na walkę Unii z rakiem;
29.
podkreśla znaczenie programu Erasmus+ jako jednego ze sztandarowych i cieszących się największym powodzeniem programów unijnych, który strategicznie inwestuje w przyszłość i obywateli Unii; przypomina, że brak dostatecznych środków na program Erasmus+ zagrozi ciągłemu tworzeniu nowych możliwości dla młodych ludzi i ich rosnącym szansom na zatrudnienie, a także zdolności programu do realizacji nowych celów i dążeń do zyskania bardziej integracyjnego i ekologicznego charakteru; postanawia zatem znacznie zwiększyć środki na program Erasmus+ zgodnie ze swoim stanowiskiem przewidującym potrojenie jego budżetu;
30.
przypomina, że sektor kultury i sektor kreatywny to jedne z tych sektorów, które najbardziej ucierpiały w wyniku pandemii COVID-19, i apeluje o odpowiednie działania i środki finansowe, by ograniczyć poważne straty ponoszone nieustannie przez te sektory w związku z niespodziewanym zamykaniem sal podczas kryzysu spowodowanego COVID-19; proponuje zatem znacznie zwiększyć odpowiednie linie budżetowe programu "Kreatywna Europa", by zapewnić wsparcie sektorom dotkniętym kryzysem;
31.
podkreśla potrzebę większej przejrzystości w przydzielaniu środków w ramach różnych komponentów i podprogramów programu Erasmus+ dzięki przywróceniu wcześniejszej nomenklatury oraz programu "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" dzięki utworzeniu nowej linii budżetowej dla komponentu dotyczącego wartości Unii; ponawia swój apel do Komisji o zwiększenie przejrzystości wydatków z budżetu na działania multimedialne, w szczególności dzięki utworzeniu nowych linii budżetowych odpowiadających stosowanym środkom;
32.
postanawia utworzyć nową linię budżetową 07 06 04 "Ochrona i propagowanie wartości Unii", by wzmocnić finansowanie zorientowane na ochronę i promowanie demokracji, praworządności i praw podstawowych, w tym wspieranie działań organizacji społeczeństwa obywatelskiego w tym zakresie;
33.
zgadza się z prognozą Komisji, że w kontekście odbudowy po pandemii COVID-19 jeszcze większego znaczenia nabierze w nadchodzących latach walka ze skrajnym ubóstwem, a zwłaszcza ubóstwem wśród dzieci; nalega zatem na utworzenie oddzielnej linii budżetowej w EFS+ z przydziałem 1 mld EUR na 2021 r. na europejską gwarancję dla dzieci; przypomina, jak ważne jest zapewnienie wystarczających środków finansowych dla Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD), zwłaszcza w kontekście pandemii COVID-19;
34.
przypomina, że kryzys związany z COVID-19 w większym stopniu dotyka kobiety, osoby systematycznie dyskryminowane ze względu na płeć i inne grupy szczególnie wrażliwe, i apeluje o wzmocnienie komponentu "Zatrudnienie i innowacje społeczne" jako wsparcia dla programów i szkoleń służących zwiększeniu ich udziału w rynku pracy i przeciwdziałaniu ich niestabilnej sytuacji zawodowej;
35.
zwraca uwagę na kluczową rolę programu "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" w ochronie i promowaniu praw i wartości zapisanych w Traktatach i Karcie praw podstawowych UE i podkreśla, że na każdy z komponentów potrzebne są dodatkowe środki, a w szczególności na komponent Daphne służący walce z przemocą wobec kobiet oraz komponent wspierający zaangażowanie i udział obywateli w życiu Unii;
36.
podkreśla wkład programu "Sprawiedliwość" w dalszy rozwój europejskiej przestrzeni sprawiedliwości w oparciu o praworządność, wzajemne uznawanie i wzajemne zaufanie oraz postanawia ten program wzmocnić;
37.
wzywa do zwiększenia środków na grupę polityk związanych z kulturą, kreatywnością i integracją społeczną, tak by w każdym z programów lepiej uwzględnić problematykę płci, a także wspierać i promować w Unii studia i badania z zakresu płci kulturowej;
38.
uważa, że należy zwiększyć środki w linii budżetowej przeznaczonej na społeczność Turków cypryjskich, aby istotnie przyczynić się do kontynuowania i zintensyfikowania działań Komitetu ds. Osób Zaginionych na Cyprze, a także wesprzeć Komisję Techniczną ds. Dziedzictwa Kulturowego złożoną z przedstawicieli obydwu społeczności, w ten sposób budując zaufanie i pojednanie między tymi społecznościami;
39.
głęboko ubolewa, że Komisja nadal nie odpowiedziała na apel Parlamentu o gruntowny przegląd linii budżetowej przeznaczonej na działania multimedialne, zwłaszcza pod kątem umowy ramowej z Euronews; postanawia utrzymać środki budżetowe w rezerwie, dopóki Komisja nie odpowie na zastrzeżenia Trybunału Obrachunkowego; zauważa jednak, że Trybunał Obrachunkowy nie stwierdza po stronie Euronews żadnych uchybień w wywiązywaniu się z obowiązków informacyjnych wynikających z aktualnej umowy;
40.
zwraca uwagę na ważną rolę zdecentralizowanych agencji działających w ramach niniejszego działu; apeluje o zapewnienie Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) odpowiednich zasobów finansowych i ludzkich, które pozwoliłby jej wykonywać jej zadania, zważywszy na dodatkowe projekty określone w procesie konsultacji agencji z zainteresowanymi stronami; domaga się odpowiednich środków budżetowych dla Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) i Europejskiego Urzędu ds. Pracy, biorąc pod uwagę znaczenie ich zadań oraz rolę, jaką Europejski Urząd ds. Pracy ma pełnić w zapewnieniu sprawiedliwej mobilności pracowników w kontekście kryzysu związanego z COVID-19; apeluje ponadto o przydzielenie odpowiednich funduszy i personelu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust), Europejskiemu Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) oraz Europejskiej Agencji Leków (EMA) realizujących kolejne ważne priorytety;
41.
postanawia zastosować ukierunkowane wzmocnienie środków na Prokuraturę Europejską (EPPO), tak by mogła bezzwłocznie przystąpić do wykonywania swoich obowiązków zgodnie z powierzonym jej mandatem; uważa, że jej charakter wymaga większej gwarancji niezależności, w związku z czym należy traktować ją jako niezależny organizm, a nie agencję, a jej budżet umieścić w dziale 7; podkreśla, że ustanowienie EPPO nie może prowadzić do zmniejszenia zdolności Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) do właściwego funkcjonowania;
42.
odrzuca wniosek Komisji dotyczący połączenia różnych linii budżetowych związanych z celami polityki społecznej; uważa, że oddzielne linie budżetowe, takie jak w przeszłości, zapewnią niezbędną przejrzystość i zasoby dla każdego z tych kluczowych obszarów;
43.
postanawia przenieść linię budżetową 06 04 01 (Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - spłata kuponu okresowego oraz umorzenie w terminie zapadalności) do rozdziału 17, ponieważ wszystkie koszty finansowania wydatków związanych z Next Generation EU należy uwzględnić poza i ponad pułapami WRF;
44.
zwiększa środki na dział 2b łącznie o 5 894 270 074 EUR w stosunku do PB w środkach na zobowiązania (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), z czego 6 041 509 293 EUR na sztandarowe programy;

Dział 3

45.
przypomina, że Rada Europejska w swoim stanowisku w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy nie utrzymała poziomu wsparcia dla Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji przewidzianego we wniosku Komisji; obawia się, że cięcia te poważnie osłabią wysiłki na rzecz odbudowy; przypomina, że Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji jest istotnym i niezbędnym elementem składowym architektury Europejskiego Zielonego Ładu; w związku z tym proponuje zwiększenie w 2021 r. środków na zobowiązania w ramach tego sztandarowego programu o 500 mln EUR;
46.
postanawia, zgodnie z ogólnym priorytetem dotyczącym przeciwdziałania zmianie klimatu i utracie różnorodności biologicznej, skoncentrować znaczne zwiększenie środków na zobowiązania o 237 mln EUR na liniach budżetowych związanych z programem LIFE; zauważa, że wzrost ten ma przyczynić się do realizacji najważniejszych celów, takich jak ochrona przyrody i różnorodności biologicznej, gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia, łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej, a także przejście na czystą energię; ma nadzieję, że Komisja zapewni niezbędną zdolność absorpcyjną w celu skutecznego wykorzystania tych dodatkowych środków;
47.
przypomina, że pandemia COVID-19 poważnie dotknęła wiele sektorów rolnictwa i w związku z tym popiera ukierunkowane wzmocnienie linii budżetowych na środki wspierania rynku w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG), które mają na celu łagodzenie skutków kryzysu spowodowanego tą pandemią, zwłaszcza w odniesieniu do gospodarstw ekologicznych i drobnych producentów rolnych; oczekuje, że list w sprawie poprawek będzie przewidywał dalsze dostosowanie poziomu środków EFRG poprzez uwzględnienie dochodów przeznaczonych na określony cel, które mają być dostępne w 2021 r., oraz innych parametrów, takich jak wpływ pandemii COVID-19 na sektory rolnictwa;
48.
uważa, że żadne środki, zwłaszcza ze wspólnej polityki rolnej, nie mogą być przeznaczane na wspieranie rozrodu i hodowli byków na potrzeby działalności związanej z walkami byków;
49.
zwraca uwagę na szczególnie trudne warunki społeczno-gospodarcze w regionach najbardziej oddalonych Unii, nasilone skutkami kryzysu związanego z COVID-19; proponuje w związku z tym dodatkowe środki do linii budżetowej programu POSEI przeznaczonej na utrzymanie działalności rolniczej oraz zaopatrzenie w żywność i produkty rolne w regionach najbardziej oddalonych, którym należy zapewnić odpowiednie środki; podkreśla ponadto znaczenie uwzględnienia specyfiki i ograniczeń regionów najbardziej oddalonych przy opracowywaniu programów i funduszy unijnych w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027 i w ramach Next Generation EU.
50.
zwiększa środki na Europejski Fundusz Morski i Rybacki o 19,6 mln EUR; uznaje, że rok 2021 będzie kluczowym rokiem dla sektora gospodarki rybnej, który będzie musiał stawić czoła jednocześnie wyzwaniom związanym z dostosowaniem do celów Europejskiego Zielonego Ładu oraz zagrożeniom wynikającym z kryzysu związanego z COVID-19 i z brexitu;
51.
podkreśla znaczenie zapewnienia wystarczających środków finansowych na gromadzenie danych w sektorze rybołówstwa, zarządzanie nimi, ich wykorzystywanie i wymianę;
52.
zamierza wspierać Europejską Agencję Środowiska (EEA) dodatkowymi zasobami finansowymi i ludzkimi, ponieważ zgodnie z oczekiwaniami agencja ta ma odgrywać kluczową rolę we wspieraniu działań związanych z Zielonym Ładem poprzez monitorowanie i sprawozdawczość w zakresie unijnej strategii ochrony różnorodności biologicznej, gospodarki o obiegu zamkniętym, przystosowania się do zmiany klimatu i inicjatyw na rzecz zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń;
53.
zwiększa ogólny poziom środków w dziale 3 o 867 937 490 EUR powyżej PB w środkach na zobowiązania (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), z czego 739 100 000 EUR na programy przewodnie;

Dział 4

54.
zwiększa finansowanie priorytetów Parlamentu w dziedzinie migracji i zarządzania granicami, w szczególności Funduszu Zintegrowanego Zarządzania Granicami oraz Funduszu Azylu i Migracji; jednocześnie dąży do zwiększenia przejrzystości budżetowej poprzez odzwierciedlenie szczegółowych celów obu funduszy w strukturze budżetu, tak aby władza budżetowa mogła uważniej śledzić wydatki;
55.
podkreśla, że kluczowe znaczenie ma inwestowanie w odpowiednie finansowanie i poziomy zatrudnienia we wszystkich agencjach działających w dziedzinie migracji, azylu i zarządzania granicami; zwraca się o dodatkowe zasoby kadrowe dla Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO), które będą niezbędne do prawidłowego realizowania przez agencję działań w praktyce, rozwoju szkoleń, działań analitycznych i ram zarządzania, a także dla Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA); zwraca się o dodatkowe zasoby finansowe i kadrowe dla Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex);
56.
wyraża głębokie zaniepokojenie w związku z kolejnymi ofiarami śmiertelnymi na Morzu Śródziemnym; uważa, że konieczne jest bardziej długoterminowe podejście do operacji poszukiwawczo-ratowniczych, ponieważ nie można pozostawiać ich wyłącznie podmiotom niepaństwowym; uważa, że Komisja powinna przedstawić wniosek ustawodawczy dotyczący utworzenia funduszu poszukiwawczo-ratowniczego wspierającego misje poszukiwawczo-ratownicze na Morzu Śródziemnym; proponuje zatem utworzenie nowej linii budżetowej dla tego funduszu, aby zachęcać do ratowania życia i pokazać wzajemną solidarność państw członkowskich w prowadzeniu operacji poszukiwawczo-ratowniczych zgodnie z prawem międzynarodowym i prawami podstawowymi, w tym prawem do życia i zasadą non-refoulement;
57.
podsumowując, zwiększa środki na dział 4 o 710 251 000 EUR w środkach na zobowiązania powyżej poziomów PB, z czego 500 251 000 EUR na programy przewodnie;

Dział 5

58.
podkreśla znaczenie stopniowego kształtowania wspólnej unijnej polityki bezpieczeństwa i obrony; podkreśla znaczenie pogłębiania europejskiej współpracy w dziedzinie obrony, ponieważ służy to nie tylko zwiększeniu bezpieczeństwa Europy i jej obywateli, lecz także prowadzi do obniżenia kosztów; wzywa do zwiększenia finansowania Europejskiego Funduszu Obronnego, aby w pełni wspierać innowacyjną i konkurencyjną bazę przemysłową sektora obronnego, która przyczyni się do osiągnięcia niezbędnej strategicznej autonomii Unii;
59.
wzywa do zwiększenia środków finansowych na mobilność wojskową, co pomoże państwom członkowskim działać szybciej i skuteczniej; stwierdza, że potrzebne są wystarczające środki finansowe na wspieranie misji i działań prowadzonych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, w tym również na finansowanie infrastruktury transportowej podwójnego zastosowania oraz uproszczenie zezwoleń dyplomatycznych i przepisów prawa celnego;
60.
przypomina o ważnej roli zdecentralizowanych agencji działających w dziedzinie bezpieczeństwa i egzekwowania prawa, w szczególności Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA) oraz Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), w zapewnianiu ich istotnych działań w walce z terroryzmem i przestępczością zorganizowaną, oraz proponuje ukierunkowane zwiększenie środków, aby umożliwić im właściwe wykonywanie ich zadań;
61.
zwiększa ogólny poziom środków w dziale 5 o 372 320 760 EUR powyżej PB (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), z czego 312 829 132 EUR na programy przewodnie;

Dział 6

62.
zwraca uwagę, że w czasach, gdy wyzwania zewnętrzne i kwestie stosunków międzynarodowych nabierają coraz większego znaczenia i dominują w polityce międzynarodowej, zewnętrzny wymiar budżetu Unii musi być odpowiednio finansowany i przygotowany do szybkiego reagowania na obecne, pojawiające się i przyszłe wyzwania; zauważa, że większość wydatków na działania zewnętrzne dotyczy ISWMR, w sprawie którego nadal trwają międzyinstytucjonalne negocjacje ustawodawcze;
63.
ubolewa, że nowa nomenklatura działań zewnętrznych zaproponowana przez Komisję jest znacznie mniej szczegółowa niż poprzednia, co zmniejsza przejrzystość, przewidywalność, rozliczalność i kontrolę oraz ogranicza zdolność władzy budżetowej do podejmowania decyzji odzwierciedlających priorytety polityczne; podkreśla w związku z tym potrzebę bardziej zróżnicowanej struktury budżetowej, obejmującej specjalne linie dla najważniejszych beneficjentów, obszarów polityki i podregionów, aby poprawić jasność i czytelność budżetu; proponuje zatem zmienioną nomenklaturę dla ISWMR, dostosowaną do nowych instrumentów, przy jednoczesnym uszczegółowieniu;
64.
apeluje o zwiększenie poziomów finansowania dla wszystkich programów geograficznych i tematycznych w ramach ISWMR zgodnie ze swoim stanowiskiem w tej kwestii w pierwszym czytaniu; przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym należy wzmocnić programy tematyczne w ramach ISWMR, aby umożliwić Unii utrzymanie silnej pozycji w tych priorytetowych obszarach; podkreśla, że stanowisko dotyczące środków przydzielonych ISWMR jest w pełni zgodne z kwotami ujętymi w stanowisku Parlamentu w kwestii ISWMR w pierwszym czytaniu;
65.
proponuje utworzenie specjalnej linii budżetowej na "wsparcie procesu politycznego w Libii" w celu przyczynienia się do pokojowego rozwiązania konfliktu libijskiego;
66.
zwraca uwagę na utrzymujące się wyzwania we wschodnim i południowym sąsiedztwie UE, w związku z czym konieczne jest wzmocnienie poświęconej im specjalnej linii budżetowej, a także na znaczenie przyznania Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie zwiększonego wsparcia finansowego w celu wypełniania jej mandatu, biorąc pod uwagę rosnące potrzeby uchodźców palestyńskich oraz jako inwestycji na rzecz stabilności i rozwoju w regionie; przypomina o znaczeniu rozwijania stabilnych stosunków i silnej współpracy między UE a Afryką i uważa, że należy przeznaczyć wystarczające środki finansowe na rozwój tego kontynentu, co przyczyniłoby się między innymi do ograniczenia pierwotnych przyczyn przymusowej migracji;
67.
podkreśla pilną potrzebę zacieśnienia współpracy na rzecz rozwoju w zakresie zdrowia, wysokiej jakości programów kształcenia na odległość sprzyjających włączeniu społecznemu oraz łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej, a także w zakresie różnorodności biologicznej, żywienia, zrównoważonego rolnictwa i bezpieczeństwa żywnościowego, ponieważ kryzys związany z COVID-19 nasila tendencję wzrostową w zakresie głodu na świecie; wskazuje w związku z tym, że ogromne znaczenie ma wspieranie tworzenia i wzmacniania instytucji oraz kształcenia w celu zwiększenia liczby wykwalifikowanej siły roboczej; potwierdza potrzebę dopilnowania, by kwota w liniach budżetowych przeznaczonych na ludzi, planetę, dobrobyt i partnerstwo była znacznie wyższa niż kwota przewidziana w linii budżetowej dotyczącej globalnych wyzwań zaproponowanej w projekcie budżetu;
68.
podkreśla potrzebę znacznego finansowania krajów Bałkanów Zachodnich w związku z procesem akcesyjnym i wieloma wyzwaniami stojącymi przed UE i krajami kandydującymi; uważa za istotne, aby nowa nomenklatura instrumentu IPA III obejmowała odrębne linie budżetowe dla Bałkanów Zachodnich i Turcji, biorąc pod uwagę wyjątkowo delikatny charakter unijnego finansowania dla Turcji;
69.
potępia ciągłe naruszanie przez Turcję prawa międzynarodowego i prawa UE oraz jej zasad i wartości; domaga się, aby finansowanie reform politycznych w Turcji było przeznaczone wyłącznie na promowanie dialogu i zapewnianie wsparcia społeczeństwu obywatelskiemu, podmiotom niepaństwowym i kontaktom międzyludzkim, dopóki kraj ten nie osiągnie postępów w dziedzinie demokracji, praworządności i praw człowieka; zdecydowanie potępia powtarzające się prowokacje Turcji i naruszenia suwerenności Grecji i Cypru;
70.
podkreśla, zwłaszcza w świetle obecnej sytuacji związanej z COVID-19 i w związku z niefortunną decyzją Rady Europejskiej o usunięciu zewnętrznego filaru Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy, że rozdział dotyczący pomocy humanitarnej musi zostać wzmocniony i że konieczne są zabezpieczenia, aby zapobiec wypieraniu wewnętrznego lub zewnętrznego wykorzystania rezerwy na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej; podkreśla potrzebę zapewnienia dalszego finansowania inicjatywy "Wolontariusze pomocy UE" na wypadek impasu w trwających negocjacjach w sprawie programu "Europejski Korpus Solidarności";
71.
w związku z niedawnymi niepokojącymi wydarzeniami na Białorusi wzywa UE do wspierania - za pośrednictwem Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych i Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz poprzez powołanie nowego specjalnego przedstawiciela ds. Białorusi - procesu pokojowego przekazania władzy zgodnie z dialogiem prowadzonym przez ONZ lub ewentualnie przez OBWE w oparciu o ochronę praw człowieka i wolę narodu białoruskiego;
72.
w świetle zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem i rozpowszechnianiem fałszywych informacji podkreśla potrzebę lepszego uwzględnienia tych kwestii w budżecie Unii i reagowania na nie na poziomie horyzontalnym, zarówno w siedzibie głównej, jak i w delegaturach Unii na całym świecie; uważa w związku z tym, że konieczne jest wzmocnienie linii budżetowych przeznaczonych na komunikację strategiczną w zakresie działań zewnętrznych;
73.
zwiększa ogólny poziom środków w dziale 5 o 698 781 256 EUR powyżej PB (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), z czego 583 041 792 EUR na programy przewodnie;

Dział 7

74.
postanawia nie przywracać na tym etapie kwot zmniejszonych przez Radę w dziale 7;
75.
głęboko ubolewa, że Komisja nadal nie odpowiedziała na wniosek Parlamentu o pełny dostęp do umów i informacji na temat umowy dotyczącej szczepionek przeciwko COVID-19 objętej projektem budżetu korygującego nr 8/2020; zwraca się do Komisji, by do końca 2020 r. zapewniła władzy budżetowej dostęp do umowy w sprawie szczepionek przeciwko COVID-19;

Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze

76.
przypomina o znaczeniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych jako narzędzi formułowania priorytetów politycznych i wprowadzania nowych inicjatyw, które mają potencjał do przekształcenia się w stałe działania i programy UE; po przeprowadzeniu dokładnej analizy wszystkich złożonych wniosków przyjmuje zrównoważony pakiet projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, odzwierciedlający priorytety polityczne Parlamentu; wzywa Komisję do szybkiego wdrożenia projektów pilotażowych i działań przygotowawczych w ścisłej współpracy z posłami oraz do przekazywania informacji zwrotnych na temat ich wyników i rezultatów w praktyce;

Płatności

77.
podkreśla konieczność zapewnienia wystarczającego poziomu środków na płatności w budżecie na 2021 r., w którym uwzględniony zostanie wolumen zobowiązań pozostających do spłaty na koniec 2020 r., aby uniknąć nagromadzenia niezapłaconych roszczeń dotyczących WRF na lata 2014-2020 i finansować przedpłatę wydatków związanych z kryzysem wywołanym epidemią COVID-19; zauważa, że ze względu na opóźnienia we wdrażaniu okresu programowania 2014-2020 większość odnośnych płatności zostanie rozliczona w latach 2021 i 2022; odnotowuje większą dokładność prognoz państw członkowskich i podkreśla, że należy to w pełni uwzględnić w budżecie na 2021 r.; podkreśla w związku z tym, że potrzebny jest wiarygodny plan płatności dla całych WRF na lata 2021-2027, przewidujący wystarczające płatności w pierwszych latach ich obowiązywania z możliwością przenoszenia niewykorzystanych płatności na kolejne lata za pomocą instrumentów szczególnych wykraczających poza pułapy płatności określone w WRF;
78.
przypomina, że w 2020 r. przyjęto szereg środków ustawodawczych mających na celu ułatwienie absorpcji, ograniczenie biurokracji i przyspieszenie rzeczywistej wypłaty środków w ramach szeregu programów w celu zapewnienia przepływów pieniężnych i płynności w kontekście poważnego kryzysu gospodarczego; uważa, że to podejście byłoby w sposób poważny i nieuzasadniony osłabione, gdyby nie opierało się na dostatecznym poziomie środków na płatności w 2021 r.; wzywa zatem do udostępnienia odpowiednich środków od momentu przyjęcia budżetu na rok 2021; zobowiązuje się do poczynienia wszelkich kroków niezbędnych do dostosowania środków na płatności w trakcie realizacji w 2021 r.;
79.
przypomina stanowisko Parlamentu z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich 12 ; podkreśla znaczenie posiadania mechanizmu ochrony budżetu Unii w przypadkach, gdy istnieje systemowe zagrożenie dla wartości zapisanych w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i gdy zagrożone są interesy finansowe Unii; podkreśla, że Parlament nie zaakceptuje porozumienia w sprawie mechanizmu, który nie chroni budżetu Unii przed uogólnionymi brakami w zakresie praworządności;

Inne sekcje

Sekcja I - Parlament Europejski

80.
wyraża zdziwienie i poważne zaniepokojenie cięciami zaproponowanymi przez Komisję w budżecie Parlamentu, które są po raz kolejny sprzeczne z tradycją dobrej współpracy między obiema instytucjami; przywraca środki zapisane w preliminarzu przygotowanym na podstawie dokładnej i odpowiedzialnej analizy potrzeb Parlamentu na rok 2021 i przyjętym zdecydowaną większością głosów na posiedzeniu plenarnym w rezolucji w dniu 14 maja 2020 r. oraz dostosowuje te środki, aby uwzględnić utworzenie pięciu nowych komisji parlamentarnych w przypadku przywrócenia środków; podkreśla, że w ciągu 2021 r. konieczne może okazać się dostosowanie budżetu na 2021 r., aby uwzględnić ewolucję kryzysu związanego z COVID-19;
81.
odnotowuje trwające negocjacje w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 oraz niepewność co do poziomu finansowania nowego działu 7 - Europejska administracja publiczna; podkreśla, że Parlament osiągnął cel redukcji zatrudnienia o 5 % i faktycznie odnotował ogólną redukcję o 6 %; podkreśla fakt, że od czasu przyjęcia traktatu lizbońskiego Parlament musi sprostać większej liczbie zadań; odnotowuje, że w ostatniej kadencji parlamentarnej osiągnięto synergie i dokonano zmiany priorytetów; podkreśla, że zdolność Parlamentu do działania zależy od wykonywania przez Parlament zadań politycznych, ustawodawczych i administracyjnych, co wymaga odpowiednich zasobów kadrowych; jest głęboko zaniepokojony poważnym i strukturalnym niedoborem personelu w sekretariatach wielu komisji, co stoi w sprzeczności ze znacznym wzrostem ich obciążenia pracą, i zwraca się do Prezydium i sekretarza generalnego o pilne przedstawienie rozwiązań w celu zapewnienia odpowiedniej liczby personelu sekretariatów komisji;
82.
ponownie podkreśla priorytety Parlamentu na nadchodzący rok budżetowy, mianowicie skoncentrowanie budżetu Parlamentu na jego podstawowych funkcjach stanowienia prawa, działania jako jeden z organów władzy budżetowej, reprezentowania obywateli i kontrolowania pracy innych instytucji, a także zapewnienie zasobów na projekty priorytetowe dotyczące współpracy z obywatelami, ekologicznego Parlamentu promującego oszczędność zasobów, dostępnego Parlamentu, w pełni szanującego zagadnienia dotyczące płci społecznokulturowej, bezpieczeństwa budynków, cyberbezpieczeństwa i rozwoju IT oraz wieloletnie przedsięwzięcia z zakresu nieruchomości;
83.
zgodnie z preliminarzem przyjętym przez Parlament:
a)
z zadowoleniem przyjmuje środki podjęte przez Parlament w odpowiedzi na pandemię COVID-19, w tym nowe tymczasowe metody pracy oraz utworzenie centrum testów przesiewowych na COVID-19 dla posłów i pracowników; ponownie zwraca się do sekretarza generalnego o dokonanie oceny skutków finansowych tych środków dla budżetów Parlamentu na lata 2020 i 2021 oraz o przedłożenie tej oceny Komisji Budżetowej Parlamentu w listopadzie 2020 r.; wzywa sekretarza generalnego do opracowania szczegółowych wytycznych w celu lepszego przygotowania Parlamentu do ewentualnych przyszłych przypadków siły wyższej oraz do dopilnowania, aby Parlament mógł nadal pełnić swoją rolę ustawodawczą w przypadku braku możliwości utrzymania normalnej działalności;
b)
ponawia swój apel do Prezydium o przygotowanie szczegółowego planu działania na rzecz osiągnięcia ambitnych celów środowiskowych i zmniejszenia śladu węglowego zgodnie z decyzją Prezydium z dnia 16 grudnia 2019 r. oraz o przedstawienie Komisji Budżetowej Parlamentu rocznego przeglądu wyników;
c)
przypomina swój wniosek o dostosowanie dodatków dla akredytowanych asystentów parlamentarnych wypłacanych w związku z podróżami służbowymi między trzema miejscami pracy Parlamentu do poziomu dodatków dla urzędników i innych pracowników; ponawia swój wniosek o dokonanie przeglądu przepisów wykonawczych regulujących prace i wyjazdy delegacji poza granicami Unii w celu rozważenia, czy akredytowani asystenci parlamentarni mogą, pod pewnymi warunkami, towarzyszyć posłom podczas oficjalnych wyjazdów delegacji parlamentarnych i wyjazdów służbowych;
d)
ponownie zwraca się do Prezydium o ustanowienie pełnej elastyczności w odniesieniu do obecności posłów podczas zielonych tygodni;
e)
podkreśla, że Komisja Budżetowa Parlamentu musi otrzymywać wszystkie odpowiednie informacje odnoszące się do budżetu Parlamentu w odpowiednim czasie i w czytelnej postaci, tak aby móc podejmować świadome decyzje; zdecydowanie ponawia swój apel o:
szczegółową analizę i uzasadnienie kosztów i oszczędności związanych z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii oraz przekazanie Komisji Budżetowej Parlamentu dokładnych kwot w listopadzie 2020 r.;
szczegółowy podział wydatków na utworzenie nowych ośrodków "Europa Experience" na 2021 r., z uwzględnieniem możliwych skutków pandemii COVID-19 dla badań rynku lokalnego i otwarcia wystaw "Europa experience";
szczegółowy podział wydatków na nową strategię dla odwiedzających i czteroletnią kampanię informacyjną, a także szczegółową ocenę kampanii komunikacyjnej przeprowadzonej przed wyborami europejskimi w 2019 r. i w ich trakcie; jest zdania, że wszelkie nowe działania komunikacyjne powinny opierać się na obiektywnej i rzeczowej analizie tej oceny;
szczegółową i dogłębną analizę kosztów reprezentacyjnych obecności dyplomatycznej poza granicami Unii w Indonezji (Dżakarta), Etiopii (Addis Abeba) i Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork);
dalsze informacje dotyczące wydatków na zarządzanie projektem budowy zachodniego skrzydła budynku Konrad Adenauer;
przegląd wszystkich pozostałych budynków wynajmowanych obecnie przez Parlament w trzech miejscach pracy, które będą nadal zajmowane w 2021 r., a także szczegółową prognozę kosztów energii; wzywa w związku z tym do oszczędności powiązanych z zieloną energią;
analizę wpływu na zasoby ludzkie, w szczególności na tłumaczy pisemnych i ustnych, w przypadku, gdyby Dyrekcja Generalna ds. Tłumaczeń Pisemnych zrealizowała swój projekt narzędzia umożliwiającego automatyczną transkrypcję i tłumaczenie wielojęzycznych debat parlamentarnych w czasie rzeczywistym;
przejrzysty proces podejmowania decyzji w dziedzinie polityki nieruchomości;
f)
zwraca się do Prezydium o poinformowanie o swojej decyzji w sprawie przyszłości budynku Spaak w Brukseli oraz o szczegółowy podział kosztów w następstwie konkursu architektonicznego ogłoszonego przez Parlament w 2020 r. w celu przeprowadzenia remontu tego budynku lub jego zastąpienia; przypomina, że budżet na rok 2021 obejmuje linie dotyczące przygotowania prac w budynku Spaak;
g)
przypomina o zaleceniach zawartych w rezolucjach Parlamentu z dnia 26 października 2017 r. 13 , 11 września 2018 r. 14  i 15 stycznia 2019 r. 15  w sprawie zwalczania molestowania i wykorzystywania seksualnego w Unii oraz w sprawie środków na rzecz zapobiegania nękaniu i molestowaniu seksualnemu, a także zwalczania tych zjawisk; przyjmuje do wiadomości środki podjęte przez sekretarza generalnego w celu zapobiegania takim zdarzeniom i zwalczania ich; domaga się, aby sekretarz generalny dostarczył wszystkie informacje na temat programu na najbliższą przyszłość; zwraca się do sekretarza generalnego o przeprowadzenie przed przedstawieniem Prezydium preliminarza budżetowego na rok 2022 oceny nowych procedur w odniesieniu do molestowania; jest zdania, że zarówno personel, jak i posłów powinno się zachęcać do udziału w szkoleniach, aby zminimalizować występowanie takich zdarzeń w Parlamencie;
h)
przypomina wniosek Prezydium skierowany do sekretarza generalnego o zbadanie, tak szybko jak to możliwe z prawnego punktu widzenia, sposobów zapewnienia stabilnego finansowania dobrowolnego funduszu emerytalnego;
i)
przypomina swój wniosek skierowany do sekretarza generalnego o sprawdzenie, czy wykonawcy zewnętrzni przestrzegają najwyższych standardów prawa pracy w odniesieniu do personelu świadczącego usługi sprzątania w Parlamencie oraz pracowników restauracji samoobsługowych, w szczególności w odniesieniu do presji psychologicznej i warunków pracy wynikających z kryzysu związanego z COVID-19;

Inne sekcje (sekcje IV-X)

84.
zauważa, że PB odzwierciedla w głównej mierze preliminarze poszczególnych instytucji wchodzących w zakres pozostałych sekcji budżetu i w związku z tym odpowiada, z pewnymi wyjątkami, ich wymogom finansowym; uważa, że horyzontalne i systemowe cięcia zaproponowane przez Radę miałyby w związku z tym szkodliwy wpływ na pracę zainteresowanych instytucji, a co za tym idzie na ich istotny wkład w funkcjonowanie Unii; w związku z tym proponuje przywrócenie poziomów PB w prawie wszystkich przypadkach, w tym w odniesieniu do planów zatrudnienia Trybunału Sprawiedliwości, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów, Rzecznika Praw Obywatelskich i ESDZ; zgodnie z dżentelmeńską umową nie zmienia czytania Rady dotyczącego Rady i Rady Europejskiej;
85.
uważa, że w ograniczonej liczbie przypadków i biorąc pod uwagę szacunki instytucji, konieczne jest zwiększenie środków w liniach w stosunku do PB; proponuje zatem:
a)
w odniesieniu do Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - zwiększenie środków w stosunku do PB w kilku liniach, aby utrzymać poziom środków zgodny z ich szacunkami;
b)
w odniesieniu do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych - zwiększenie środków w stosunku do PB w linii 2214 "Zespół ds. strategicznej komunikacji" oraz linii 3001 "Personel zewnętrzny i usługi zewnętrzne";

o

o o

86.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z poprawkami do projektu budżetu ogólnego Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
4 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
5 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0449.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0166.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0123.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0220.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
10 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0206.
11 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0449.
12 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0349.
13 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0417.
14 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0331.
15 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0010.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.415.67

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 listopada 2020 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 (11072/1/2020 - C9-0314/2020 - 2020/1998(BUD)).
Data aktu: 12/11/2020
Data ogłoszenia: 13/10/2021