Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 marca 2019 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) …/… w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego.

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 marca 2019 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) .../... w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego
P8_TC1-COD(2018)0140
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, art. 100 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym, uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 , po konsultacji z Komitetem Regionów, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 , a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wydajność transportu towarowego i logistyki ma zasadnicze znaczenie dla wzrostu i konkurencyjności gospodarki Unii, funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz spójności społecznej i gospodarczej wszystkich regionów Unii. [Popr. 1]

(1a) Celem niniejszego rozporządzenia jest zmniejszenie kosztów przetwarzania informacji dotyczących transportu przekazywanych między organami i podmiotami gospodarczymi, poprawa zdolności organów w zakresie egzekwowania prawa oraz zachęcanie do cyfryzacji transportu towarów i logistyki. [Popr. 2]

(2) Przepływom towarów towarzyszy duża ilość informacji wymienianych w formie papierowej między przedsiębiorstwami oraz między przedsiębiorstwami a organami publicznymi. Korzystanie z dokumentów w formie papierowej stanowi znaczne obciążenie administracyjne i dodatkowy koszt dla operatorów logistycznych i powiązanych sektorów (takich jak handel i produkcja), w szczególności dla MŚP, i ma negatywny wpływ na środowisko. [Popr. 3]

(2a) Efektywne i skuteczne egzekwowanie przepisów to warunek wstępny uczciwej konkurencji na rynku wewnętrznym. Dalsza cyfryzacja narzędzi egzekwowania ma kluczowe znaczenie dla uwolnienia zdolności egzekwowania, ograniczenia zbędnych obciążeń administracyjnych dla przewoźników międzynarodowych i w szczególności dla MŚP, skupienia się w większym stopniu na przewoźnikach o wysokim stopniu ryzyka oraz wykrywania nadużyć. To cyfrowe, "inteligentne" egzekwowanie przepisów wymaga, by wszystkie istotne informacje były przekazywane na nośnikach innych niż papier i by były dostępne dla właściwych organów w formie elektronicznej. Dlatego stosowanie elektronicznych dokumentów przewozowych powinno stać się w przyszłości regułą. Ponadto, aby funkcjonariusze egzekwujący przepisy, np. przeprowadzający kontrole drogowe, mieli jasny i kompletny przegląd kontrolowanych przewoźników, powinni dysponować bezpośrednim dostępem w czasie rzeczywistym do wszystkich istotnych informacji, by móc szybciej i skuteczniej wykrywać naruszenia i nieprawidłowości. [Popr. 4]

(3) Brak jednolitych ram prawnych na szczeblu Unii zobowiązujących organy publiczne do uznawania odpowiednich wymaganych przez przepisy informacji dotyczących transportu towarowego w postaci elektronicznej jest uważany za główny powód braku postępów w kierunku uproszczenia i większej wydajności możliwej dzięki dostępnym środkom elektronicznym. Brak uznawania przez organy publiczne informacji w postaci elektronicznej wpływa nie tylko na łatwość komunikacji między nimi a operatorami, ale pośrednio utrudnia również rozwój uproszczonej komunikacji elektronicznej między przedsiębiorstwami w całej Unii i doprowadzi do zwiększenia kosztów administracyjnych, zwłaszcza dla MŚP. [Popr. 5]

(4) Niektóre obszary unijnego prawa transportowego wymagają od właściwych organów uznawania informacji w postaci cyfrowej, ale zdecydowanie nie dotyczy to wszystkich odpowiednich przepisów Unii. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne oraz zwiększyć skuteczność kontroli i zapobiegania naruszeniom, zawsze powinna istnieć możliwość wykorzystywania środków elektronicznych w celu udostępnienia organom informacji regulacyjnych dotyczących transportu towarowego na całym terytorium Unii oraz w odniesieniu do wszystkich odpowiednich faz operacji transportu przeprowadzanych w Unii. Ponadto możliwość ta powinna mieć zastosowanie do wszystkich informacji regulacyjnych we wszystkich rodzajach transportu. Państwa członkowskie powinny ogólnie akceptować elektroniczne dokumenty transportowe oraz bezzwłocznie ratyfikować i stosować protokół e-CMR. W związku z tym organy powinny komunikować się z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi drogą elektroniczną w odniesieniu do informacji regulacyjnych i udostępniać własne dane w formacie cyfrowym, zgodnie z obowiązującym prawem. [Popr. 6]

(5) W związku z tym organy państw członkowskich powinny zostać zobowiązane do uznawania informacji udostępnianych drogą elektroniczną, ilekroć podmioty gospodarcze mają obowiązek udostępniać informacje jako dowód potwierdzający spełnienie wymogów określonych w aktach unijnych przyjętych zgodnie z tytułem VI części trzeciej Traktatu lub, z uwagi na podobieństwo sytuacji, przepisów Unii w zakresie przemieszczania odpadów. To samo powinno mieć zastosowanie, w przypadku gdy przepisy krajowe państwa członkowskiego dotyczące spraw uregulowanych w tytule VI części trzeciej Traktatu wymagają dostarczania informacji regulacyjnych, które są w całości lub w części identyczne z informacjami, które mają być dostarczane na mocy takich przepisów Unii.

(5a) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne i uwolnić ograniczoną zdolność egzekwowania przepisów, podmioty gospodarcze powinny być zobowiązane do przekazywania informacji regulacyjnych drogą elektroniczną właściwym organom państw członkowskich, a właściwe organy państw członkowskich powinny komunikować się drogą elektroniczną z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi w odniesieniu do przekazywania informacji regulacyjnych. [Popr. 7]

(6) W związku z tym, że niniejsze rozporządzenie ma jedynie na celu ułatwienie i wspieranie dostarczania informacji pomiędzy podmiotami gospodarczymi a organami administracji, w szczególności drogą elektroniczną, nie powinno ono wpływać na przepisy prawa unijnego ani krajowego określające treść informacji regulacyjnych, w szczególności nie powinno nakładać żadnych dodatkowych wymogów dotyczących informacji regulacyjnych. Chociaż Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma na celu umożliwienie zgodności z wymogami dotyczącymi informacji regulacyjnych raczej za pomocą środków elektronicznych niż za pomocą dokumentów w formie papierowej, powinno ono umożliwiać tworzenie platform europejskich w celu wymiany i łatwego udostępniania takich informacji. Nie powinno ono w inny sposób wpływać na odpowiednie przepisy unijne w zakresie wymogów dotyczących dokumentów, które należy stosować do zorganizowanego przedstawiania przedmiotowych informacji. Niniejsze rozporządzenie nie powinno również mieć wpływu na przepisy Unii w zakresie przemieszczania odpadów zawierające wymogi proceduralne dotyczące przemieszczeń. Niniejsze rozporządzenie nie powinno również naruszać przepisów dotyczących obowiązku sprawozdawczości określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 3  lub w aktach wykonawczych lub delegowanych przyjętych na jego podstawie. Komisja powinna jednak ocenić, czy należy dostosować przepisy dotyczące treści wymogów dotyczących informacji regulacyjnych w odniesieniu do transportu towarów na terytorium Unii w celu poprawy zdolności właściwych organów w zakresie egzekwowania prawa. [Popr. 8]

(7) Wykorzystanie środków elektronicznych do wymiany informacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinno być zorganizowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poszanowanie poufności szczególnie chronionych informacji handlowych.

(8) Aby umożliwić operatorom dostarczanie istotnych informacji w postaci elektronicznej w taki sam sposób we wszystkich państwach członkowskich, należy polegać na wspólnych specyfikacjach, które mają zostać przyjęte przez Komisję. Specyfikacje te powinny zapewniać interoperacyjność danych w odniesieniu do poszczególnych zbiorów i podzbiorów danych dotyczących odpowiednich informacji regulacyjnych oraz określać wspólne procedury i szczegółowe zasady dostępu do tych informacji i ich przetwarzania przez właściwe organy.

(9) Podczas określania tych specyfikacji należy w należyty sposób uwzględnić odpowiednie specyfikacje wymiany danych określone w odpowiednich przepisach prawa Unii oraz w odpowiednich normach europejskich i międzynarodowych dotyczących multimodalnej wymiany danych, a w tym przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Pod uwagę należy wziąć także inwestycje poczynione przez podmioty gospodarcze i tym samym istniejące już modele danych dotyczące poszczególnych rodzajów transportu, jak również zasady i zalecenia określone w europejskich ramach interoperacyjności 4 , które zawierają podejście do świadczenia europejskich cyfrowych usług publicznych wspólnie uzgodnionych przez państwa członkowskie. Ponadto ważne jest, aby w opracowywanie i przygotowywanie tych specyfikacji odpowiednio angażować wszystkie zainteresowane strony. Należy również przykładać szczególną uwagę do tego, aby specyfikacje te pozostawały technologicznie neutralne i otwarte na innowacyjne technologie. [Popr. 9]

(10) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymagania funkcjonalne mające zastosowanie do platform opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, które mogą być wykorzystywane przez podmioty gospodarcze do udostępniania informacji regulacyjnych dotyczących transportu towarowego w formacie elektronicznym (eFTI) właściwym organom (platformy eFTI). Należy również określić warunki dotyczące osób trzecich będących dostawcami usług w ramach platform eFTI (dostawców usług eFTI).

(11) Aby zbudować zaufanie zarówno organów państw członkowskich, jak i podmiotów gospodarczych do spełniania tych wymogów przez platformy eFTI i dostawców usług eFTI, właściwe organy państw członkowskich powinny wprowadzić system certyfikacji oparty na akredytacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 5 . Ze względu na stosunkowo długi okres wdrażania Komisja powinna ocenić, czy technologie takie jak technologia łańcucha bloków mogłyby zagwarantować podobny rezultat jak system certyfikacji, a jednocześnie znacznie obniżyć koszty ponoszone przez podmioty gospodarcze i państwa członkowskie. [Popr. 10]

(12) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania obowiązku uznawania informacji regulacyjnych udostępnionych w postaci elektronicznej na mocy' niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 . [Popr. 11]

(13) W szczególności należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do ustanowienia wspólnego zbioru i podzbiorów danych w odniesieniu do odpowiednich wymogów dotyczących informacji regulacyjnych objętych niniejszym rozporządzeniem, a także wspólnych procedur i szczegółowych zasad dla właściwych organów w zakresie dostępu do tych informacji i ich przetwarzania, w przypadku gdy zainteresowane podmioty gospodarcze udostępniają te informacje w postaci elektronicznej, w tym szczegółowe zasady i specyfikacje techniczne. [Popr. 12]

(14) Należy również powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w celu ustanowienia szczegółowych zasad wdrażania wymogów dotyczących platform eFTI i dostawców usług eFTI. [Popr. 13]

(15) W celu zapewnienia właściwego stosowania niniejszego rozporządzenia należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:

- w celu zmiany załącznika I część B, aby włączyć wykazy wymogów dotyczących informacji regulacyjnych do ustawodawstwa państw członkowskich notyfikowanego Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;

- w celu zmiany załącznika I część A, aby uwzględnić wszelkie akty delegowane lub wykonawcze przyjęte przez Komisję, które ustanawiają nowe unijne wymogi dotyczące informacji regulacyjnych w odniesieniu do transportu towarowego;

- w celu zmiany załącznika I część B, aby włączyć wszelkie nowe przepisy odpowiedniego ustawodawstwa krajowego, które wprowadzają zmiany do krajowych wymogów dotyczących informacji regulacyjnych lub ustanawiają nowe odpowiednie wymogi dotyczące informacji regulacyjnych wchodzące w zakres niniejszego rozporządzenia i notyfikowane Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;

- w celu uzupełnienia niektórych technicznych aspektów niniejszego rozporządzenia, mianowicie w odniesieniu do zasad certyfikacji platform eFTI i dostawców usług eFTI;

- w celu ustanowienia wspólnych procedur, specyfikacji technicznych i szczegółowych przepisów dotyczących dostępu właściwych organów do odpowiednich wymogów informacyjnych objętych niniejszym rozporządzeniem oraz szczegółowych zasad ich przetwarzania, a także szczegółowych zasad wdrażania wymogów dotyczących platform eFTI i dostawców usług eFTI. [Popr. 14]

(16) Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te były prowadzone zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 7 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.

(17) W związku z tym, że cele niniejszego rozporządzenia, mianowicie zapewnienie jednolitego podejścia do uznawania przez organy państw członkowskich informacji dotyczących transportu towarowego udostępnionych w postaci elektronicznej, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na potrzebę ustanowienia wspólnych wymogów możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną we wspomnianym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(18) Przetwarzanie danych osobowych za pomocą środków elektronicznych wymagane w ramach przepisów regulacyjnych dotyczących transportu towarowego powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 .

(19) Komisja powinna przeprowadzić ocenę niniejszego rozporządzenia. Należy gromadzić informacje, które zostaną wykorzystane na potrzeby tej oceny oraz które pomogą w ocenie skuteczności prawodawstwa w odniesieniu do celów, którym ono służy.

(20) Niniejsze rozporządzenie nie może być skutecznie stosowane przed wejściem w życie aktów delegowanych i wykonawczych przewidzianych w tym rozporządzeniu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem obowiązywać od dnia ... [please insert the date] r., aby dać Komisji czas na przyjęcie tych aktów.

(20a) Komisja powinna niezwłocznie rozpocząć prace nad niezbędnymi aktami delegowanymi, aby uniknąć dalszych opóźnień i dopilnować, by podmioty gospodarcze i państwa członkowskie miały dość czasu na przygotowanie się. [Popr. 15]

(21) Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 9  zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu. [please insert the date]. 10 ,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Rozdział  i

Przepisy ogólne

Artykuł  1

przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejszym rozporządzeniem ustanawia się ramy prawne w odniesieniu do przekazywania drogą elektroniczną informacji regulacyjnych związanych z transportem towarowym na terytorium Unii, w tym z jego interoperacyjnością. W tym celu w niniejszym rozporządzeniu: [Popr. 16]
a)
określa się warunki, na jakich właściwe organy państw członkowskich są zobowiązane do przyjęcia informacji regulacyjnych po ich udostępnieniu przekazanych drogą elektroniczną przez zainteresowane podmioty gospodarcze; [Popr. 17]
aa)
określa się warunki, na jakich zainteresowane podmioty gospodarcze są zobowiązane do udostępnienia informacji regulacyjnych drogą elektroniczną właściwym organom państw członkowskich; [Popr. 18]
ab)
określa się warunki, na jakich właściwe organy państw członkowskich mają obowiązek komunikować się drogą elektroniczną z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi w zakresie przekazywania informacji regulacyjnych. [Popr. 19]
b)
określa się zasady świadczenia usług związanych z udostępnianiem informacji regulacyjnych drogą elektroniczną przez zainteresowane podmioty gospodarcze.
2. 
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do wymogów dotyczących informacji regulacyjnych ustanowionych w aktach unijnych określających warunki transportu towarowego na terytorium Unii zgodnie z tytułem VI części trzeciej Traktatu lub określających warunki przemieszczania odpadów, jak również do wymogów dotyczących informacji regulacyjnych w odniesieniu do transportu towarowego, ustanowionych w konwencjach międzynarodowych mających zastosowanie w Unii.. W odniesieniu do przemieszczania odpadów niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do kontroli przeprowadzanych przez urzędy celne, zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi. Akty unijne, do których ma zastosowanie niniejsze rozporządzenie, oraz odpowiednie wymogi dotyczące informacji regulacyjnych są wymienione w załączniku I część A. [Popr. 20]

Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do wymogów dotyczących informacji regulacyjnych określonych w przepisach państwa członkowskiego dotyczących spraw uregulowanych w tytule VI części trzeciej Traktatu i wymagających dostarczania informacji, które są w całości lub w części identyczne z informacjami, które mają być dostarczane zgodnie z wymogami dotyczącymi informacji regulacyjnych, o których mowa w akapicie pierwszym.

Przepisy krajowe i odpowiednie wymogi dotyczące informacji regulacyjnych, o których mowa w akapicie drugim, wymienia się w załączniku I część B, zgodnie z procedurą określoną w art. 2 lit. b).

3. 
Najpóźniej do dnia ...[one year from the entry into force of this Regulation] r. państwa członkowskie notyfikują Komisji przepisy prawa krajowego i odpowiednie wymogi dotyczące informacji regulacyjnych, o których mowa w ust. 2 akapit drugi, które mają być włączone do załącznika I część B. Państwa członkowskie notyfikują również Komisji każdy nowy przepis prawa krajowego przyjęty w późniejszym terminie, objęty ust. 2 akapit drugi, który wprowadza zmiany do tych wymogów dotyczących informacji regulacyjnych lub ustanawia nowe istotne wymogi dotyczące informacji regulacyjnych, w ciągu miesiąca od przyjęcia takiego przepisu.
Artykuł  2

Dostosowanie załącznika I

Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 13 dotyczących zmiany załącznika I w celu:

a)
włączenia odniesienia do wszelkich aktów delegowanych lub wykonawczych przyjętych przez Komisję, które ustanawiają nowe wymogi dotyczące informacji regulacyjnych w odniesieniu do unijnych aktów prawnych regulujących transport towarowy zgodnie z tytułem VI części trzeciej Traktatu;
b)
włączenia odniesień do przepisów krajowych i wymogów dotyczących informacji regulacyjnych zgłoszonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 1 ust. 3.
ba)
włączenia odniesień do innych unijnych aktów prawnych regulujących transport towarowy, w których ustanawia się wymogi dotyczące informacji regulacyjnych; [Popr. 21]
bb)
włączenia odniesień do konwencji międzynarodowych mających zastosowanie w Unii ustanawiających wymogi dotyczące informacji regulacyjnych bezpośrednio lub pośrednio związanych z transportem towarów. [Popr. 22]
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"informacje regulacyjne" oznaczają informacje, niezależnie od tego, czy są przedstawiane jako dokumenty, czy nie, związane z transportem ładunków na terytorium Unii, w tym w drodze tranzytu, które mają zostać udostępnione przez zainteresowany podmiot gospodarczy zgodnie z przepisami, o których mowa w art. 1 ust. 2, w celu udowodnienia spełnienia odpowiednich wymogów określonych w tych aktach;
2)
"wymóg dotyczący informacji regulacyjnych" oznacza wymóg przekazywania informacji regulacyjnych;
3)
"elektroniczne informacje dotyczące transportu towarowego" (eFTI) oznaczają każdy zestaw elementów danych przetwarzanych z użyciem środków elektronicznych do celów wymiany informacji regulacyjnych między zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi i właściwymi organami publicznymi;
4)
"przetwarzanie" oznacza każdą operację lub zestaw operacji wykonywanych na eFTI przy pomocy lub bez pomocy środków zautomatyzowanych, np. zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptacja lub modyfikacja, pobieranie, uzyskiwanie wglądu, wykorzystywanie, ujawnianie przez przekazanie, rozpowszechnianie lub udostępnianie w inny sposób, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie;
5)
"platforma eFTI" oznacza każde rozwiązanie oparte na technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT), takie jak system operacyjny, środowisko operacyjne lub baza danych, przeznaczone do wykorzystania w przetwarzaniu eFTI;
6)
"twórca platformy eFTI" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która opracowała lub nabyła platformę eFTI w celu przetwarzania informacji regulacyjnych związanych z własną działalnością gospodarczą lub w celu wprowadzenia tej platformy na rynek;
7)
"usługa eFTI" oznacza usługę polegającą na przetwarzaniu eFTI za pomocą platformy eFTI, samodzielnie lub w połączeniu z innymi rozwiązaniami ICT, w tym innymi platformami eFTI;
8)
"dostawca usług eFTI" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która świadczy usługę eFTI zainteresowanym podmiotom gospodarczym na podstawie umowy;
9)
"zainteresowany podmiot gospodarczy" oznacza każdego przewoźnika lub operatora logistycznego lub każdą inną osobę fizyczną lub prawną, która jest odpowiedzialna za udostępnianie właściwym organom informacji regulacyjnych zgodnie z odpowiednim wymogiem dotyczącym informacji regulacyjnych;
10)
"format nadający się do odczytu przez człowieka" oznacza sposób przedstawienia danych w postaci elektronicznej, który może być wykorzystany jako informacja przez osobę fizyczną bez konieczności dalszego przetwarzania;
11)
"format nadający się do odczytu maszynowego" oznacza sposób przedstawienia danych w postaci elektronicznej, który może być wykorzystany do automatycznego przetwarzania przez maszynę;
12)
"jednostka oceniająca zgodność" oznacza jednostkę oceniającą zgodność w rozumieniu art. 2 pkt 13 rozporządzenia (WE) nr 765/2008, która jest akredytowana zgodnie z tym rozporządzeniem w celu przeprowadzenia oceny zgodności platformy eFTI lub dostawcy usług eFTI.

ROZDZIAŁ  II

Informacje regulacyjne udostępniane drogą elektroniczną

Artykuł  4

Wymagania dotyczące zainteresowanych podmiotów gospodarczych

1. 
W przypadku gdy Zainteresowane podmioty gospodarcze udostępniają informacje regulacyjne drogą elektroniczną. Dokonują tego na podstawie danych przetwarzanych na certyfikowanej platformie eFTI zgodnie z art. 8 oraz, w stosownych przypadkach, przez certyfikowanego dostawcę usług eFTI zgodnie z art. 9. Informacje regulacyjne udostępnia się w formacie nadającym się do odczytu maszynowego oraz, na żądanie właściwego organu, w formacie nadającym się do odczytu przez człowieka. [Popr. 24]

Informacje w formacie nadającym się do odczytu maszynowego udostępnia się za pośrednictwem uwierzytelnionego, interoperacyjnego i bezpiecznego połączenia ze źródłem danych na platformie eFTI. Zainteresowane podmioty gospodarcze przekazują adres strony internetowej, za pośrednictwem której można uzyskać dostęp do informacji, wraz z wszelkimi innymi elementami, które są niezbędne, aby umożliwić właściwemu organowi jednoznaczną identyfikację informacji regulacyjnych. [Popr. 25]

Informacje w formacie nadającym się do odczytu przez człowieka udostępnia się na miejscu, na ekranie urządzeń elektronicznych będących własnością zainteresowanego podmiotu gospodarczego lub właściwych organów.

2. 
Państwa członkowskie wdrażają środki umożliwiające ich właściwym organom przetwarzanie informacji regulacyjnych udostępnionych przez zainteresowane podmioty gospodarcze w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z ust. 1 akapit drugi, jak wynika z przepisów ustanowionych przez Komisję zgodnie z art. 7.
Artykuł  5

Uznawanie i dostarczanie informacji regulacyjnych przez właściwe organy [Popr. 26]

Właściwe organy państw członkowskich uznają informacje regulacyjne udostępnione drogą elektroniczną przez zainteresowane podmioty gospodarcze zgodnie z art. 4.

W sprawie informacji regulacyjnych właściwe organy państw członkowskich komunikują się z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi drogą elektroniczną. [Popr. 27]

Artykuł  6

Poufne informacje handlowe

Właściwe organy, dostawcy usług eFTI i zainteresowane podmioty gospodarcze podejmują działania w celu zapewnienia poufności informacji handlowych przetwarzanych i wymienianych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  7

Wspólny zbiór danych eFTI, procedury i zasady dostępu

Zgodnie z art. 13 Komisja ustanawia w drodze posiada uprawnienia do przyjęcia aktów wykonawczych delegowanych, aby ustanowić: [Popr. 28]

a)
wspólny zbiór i podzbiory danych eFTI w odniesieniu do odpowiednich wymogów dotyczących informacji regulacyjnych, w tym odpowiednie definicje każdego elementu danych zawartych we wspólnym zbiorze i podzbiorach danych;
b)
wspólne procedury i szczegółowe przepisy, w tym wspólne specyfikacje techniczne, w odniesieniu do dostępu właściwych organów do platform eFTI, w tym procedury przetwarzania informacji regulacyjnych udostępnianych drogą elektroniczną przez zainteresowane podmioty gospodarcze.

ba) wspólne procedury i szczegółowe zasady weryfikacji tożsamości każdej osoby fizycznej lub prawnej wydającej prawnie wiążące oświadczenia, o których mowa poniżej; [Popr. 29]

Do określenia wspólnego zbioru danych eFTI, procedur i zasad dostępu stosuje się jako ramy odniesienia istniejące znormalizowane modele danych i zbiory danych określone w konwencjach międzynarodowych, które mają zastosowanie w Unii. [Popr. 30]

Przedmiotowe akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14 ust. 2. [Popr. 31]

ROZDZIAŁ  III

Platformy i usługi eFTI

SEKCJA  1

Wymogi dotyczące platform i usług eFTI

Artykuł  8

Wymagania funkcjonalne dotyczące platform eFTI

1. 
Platformy eFTI podlegają ogólnym zasadom neutralności technologicznej i interoperacyjności. Platformy eFTI wykorzystywane do przetwarzania informacji regulacyjnych mają funkcje zapewniające: [Popr. 32]
a)
możliwość konieczność przetwarzania danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679; [Popr. 33]
b)
możliwość konieczność przetwarzania danych handlowych zgodnie z art. 6; [Popr. 34]
ba)
interoperacyjność platform eFTI i zawartych na nich danych; [Popr. 35]
c)
możliwość ustanowienia unikalnego elektronicznego połączenia identyfikacyjnego między przetwarzanymi danymi a fizycznym przemieszczaniem określonego zbioru towarów, z którymi dane te są powiązane, od miejsca nadania do miejsca przeznaczenia, zgodnie z warunkami pojedynczej umowy przesyłowej, niezależnie od liczby kontenerów, opakowań lub sztuk listu przewozowego; [Popr. 36]
d)
możliwość przetwarzania danych wyłącznie na podstawie autoryzowanego i uwierzytelnionego dostępu;
e)
należytą rejestrację wszystkich operacji przetwarzania w celu umożliwienia co najmniej identyfikacji każdej odrębnej operacji, osoby fizycznej lub prawnej, która dokonała operacji, i kolejności operacji dokonanych na każdym pojedynczym elemencie danych; zachowanie oryginalnego elementu danych, w przypadku gdy operacja wymaga modyfikacji lub usunięcia istniejącego elementu danych;
ea)
właściwe organy mają natychmiastowy dostęp do wszystkich istotnych informacji, zgodnie z przepisami krajowymi lub unijnymi, w celu zapewnienia porządku publicznego i zgodności z unijnymi aktami prawnymi regulującymi transport towarów zgodnie z tytułem VI części trzeciej Traktatu; [Popr. 37]
f)
możliwość archiwizacji danych i dostęp do nich przez odpowiedni okres zgodnie z odpowiednimi wymogami dotyczącymi informacji regulacyjnych;
g)
ochronę danych przed korupcją i kradzieżą;
h)
aby przetwarzane elementy danych odpowiadały wspólnemu zbiorowi i podzbiorom danych eFTI i aby mogły być przetwarzane w dowolnym z języków urzędowych Unii lub jednym z języków urzędowych w danym państwie członkowskim. [Popr. 38]
1a. 
Należy opracować znormalizowany format eFTI, który obejmuje wszystkie wymogi dotyczące informacji regulacyjnych wymienione w części A załącznika 1 oraz wszystkie wymogi dotyczące informacji regulacyjnych wymienione w części B załącznika 1 w ramach wyznaczonej i odrębnej sekcji formatu eFTI wymienionego przez państwa członkowskie. [Popr. 39]
2. 
Zgodnie z art. 13 Komisja przyjmuje w drodze jest uprawniona do przyjęcia aktów wykonawczych szczegółowe przepisy dotyczące delegowanych w celu ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących wymogów określonych w ust. 1. Przedmiotowe akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14 ust. 2. [Popr. 40]
Artykuł  9

Wymogi dotyczące dostawców usług eFTI

1. 
Dostawcy usług eFTI zapewniają:
a)
przetwarzanie danych wyłącznie przez uprawnionych użytkowników oraz zgodnie z jasno określoną rolą użytkownika i prawami do przetwarzania w ramach platformy eFTI, zgodnie z odpowiednimi wymogami dotyczącymi informacji regulacyjnych;

aa) interoperacyjność danych [Popr. 41]

b)
przechowywanie danych i dostęp do nich przez odpowiedni okres czterech lat zgodnie z odpowiednimi wymogami dotyczącymi informacji regulacyjnych; [Popr. 42]
c)
natychmiastowy dostęp właściwych organów do informacji regulacyjnych dotyczących operacji transportu towarowego przetwarzanych za pośrednictwem ich platform eFTI, gdy taki dostęp zostaje przyznany właściwym organom przez dany podmiot gospodarczy; [Popr. 43]
d)
odpowiednie zabezpieczenie danych, w tym przed nieautoryzowanym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przed przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
2. 
Zgodnie z art. 13 Komisja przyjmuje w drodze jest uprawniona do przyjęcia aktów wykonawczych szczegółowe przepisy dotyczące delegowanych w celu ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących wymogów określonych w ust. 1. Przedmiotowe akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14 ust. 2. [Popr. 44]

Sekcja  3

Certyfikacja

Artykuł  10

Jednostki oceniające zgodność

1. 
Jednostki oceniające zgodność są akredytowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 765/2008 w celu przeprowadzenia certyfikacji platform i dostawców usług eFTI, zgodnie z art. 11 i 12 niniejszego rozporządzenia.
2. 
Na potrzeby akredytacji jednostka oceniająca zgodność spełnia wymagania określone załączniku II.
3. 
Państwa członkowskie prowadzą aktualny wykaz akredytowanych jednostek oceniających zgodność oraz platform eFTI i dostawców usług eFTI certyfikowanych przez te jednostki zgodnie z art. 11 i 12. Udostępniają one ten wykaz publicznie na oficjalnej rządowej stronie internetowej. Wykaz jest regularnie bezzwłocznie aktualizowany za każdym razem, kiedy zachodzi zmiana w zawartych w nim informacjach i najpóźniej do dnia 31 marca maja każdego roku. [Popr. 45]
4. 
Do dnia 31 marca maja każdego roku państwa członkowskie przedkładają Komisji wykazy, o których mowa w ust. 3, wraz z adresem strony internetowej, na której te wykazy opublikowano. Komisja publikuje link do tych adresów internetowych na swojej oficjalnej stronie internetowej. [Popr. 46]
Artykuł  11

Certyfikacja platform eFTI

1. 
Na wniosek twórcy platformy eFTI jednostki oceniające zgodność dokonują oceny zgodności platformy eFTI z wymogami określonymi w art. 8 ust. 1. Jeżeli ocena jest pozytywna, wydaje się certyfikat zgodności. Jeżeli ocena jest negatywna, jednostka oceniająca zgodność informuje wnioskodawcę, dlaczego platforma nie spełnia tych wymogów.
1a. 
Certyfikację przeprowadza się w sposób niezależny, aby uniknąć zakłóceń konkurencji. Zapewnia się zgodność z istniejącymi znormalizowanymi platformami określonymi w konwencjach międzynarodowych, które mają zastosowanie w Unii. [Popr. 47]
1b. 
Istniejące systemy informatyczne, które są obecnie wykorzystywane przez podmioty gospodarcze w sektorze transportu do przekazywania informacji regulacyjnych i spełniają wymogi funkcjonalne określone w art. 8 ust. 1, są certyfikowane jako platformy eFTI. [Popr. 48]
2. 
Jednostki oceniające zgodność prowadzą aktualny wykaz certyfikowanych platform eFTI i tych, które otrzymały negatywną ocenę. Zaktualizowany wykaz jest przekazywany właściwym zainteresowanym organom każdorazowo po wydaniu certyfikatu lub oceny negatywnej.
3. 
Do informacji udostępnianych właściwym organom za pośrednictwem certyfikowanej platformy eFTI dołącza się znak certyfikujący.
4. 
Twórca platformy eFTI składa wniosek o ponowną ocenę swojej certyfikacji, jeżeli zmienione zostaną specyfikacje techniczne przyjęte w aktach wykonawczych, o których mowa w art. 7 ust. 2.
5. 
Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 13 w celu uzupełnienia niniejszego rozporządzenia o przepisy dotyczące certyfikacji, używania znaku certyfikującego i odnowienia certyfikacji platform eFTI.
Artykuł  12

Certyfikacja dostawców usług eFTI

1. 
Na wniosek dostawcy usług eFTI jednostka oceniająca zgodność dokonuje oceny zgodności dostawcy usług eFTI z wymogami określonymi w art. 9 ust. 1. Jeżeli ocena jest pozytywna, wydaje się certyfikat zgodności. Jeżeli ocena jest negatywna, jednostka oceniająca zgodność informuje wnioskodawcę, dlaczego dostawca nie spełnia tych wymogów.
2. 
Jednostki oceniające zgodność prowadzą aktualny wykaz certyfikowanych dostawców usług eFTI i tych, którzy otrzymali negatywną ocenę. Zaktualizowany wykaz jest udostępniany właściwym zainteresowanym organom każdorazowo po wydaniu certyfikatu lub oceny negatywnej.
3. 
Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 13 w celu uzupełnienia niniejszego rozporządzenia o przepisy dotyczące certyfikacji dostawców usług eFTI.

Rozdział  IV

Przepisy dotyczące przekazania uprawnień i przepisy wykonawcze

Artykuł  13

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. 
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjęcia aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. 
Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o których mowa w art. 2, art. 7, art. 8 ust. 2, art. 9 ust. 2, art. 11 ust. 5 i art. 12 ust. 3, powierza się Komisji na czas nieokreślony od dnia [date of entry into force of this Regulation data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] r. [Popr. 49]
3. 
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 2, art. 7, art. 8 ust. 2, art. 9 ust. 2, art. 11 ust. 5, art. 12 ust. 3, może zostać odwołane w dowolnym momencie przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już obowiązujących aktów delegowanych. [Popr. 50]
4. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa z dnia 13 kwietnia 2016 r.Akty delegowane przyjęte zgodnie z art. 2 mają zastosowanie po upływie roku od ich wejścia w życie. [Popr. 51]
4a. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja zapewnia konsultacje z zainteresowanymi stronami i ich organami przedstawicielskimi na odpowiednich forach, zwłaszcza za pośrednictwem grupy ekspertów ustanowionej decyzją Komisji C(2018)05921 z 13.9.2018 ("Forum Cyfrowego Transportu i Logistyki"). [Popr. 52]
5. 
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. 
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 2, art. 10 ust. 5 i art. 11 ust. 3 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy Parlament Europejski albo Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie lub gdy przed upływem tego terminu zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  14

Procedura komitetowa

■ łr Komisję wspomaga komitet. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011. [Popr. 53]

Chapter  V

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  15

Przegląd

1. 
Najpóźniej do dnia ... [five years from the date of application of this Regulation[trzy lata od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia] r. Komisja dokonuje oceny niniejszego rozporządzenia i przedstawia sprawozdanie na temat swoich głównych ustaleń Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu. W ocenie tej bada się w szczególności możliwość rozszerzenia zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia na określone informacje wymieniane między przedsiębiorstwami, które są niezbędne do wykazania zgodności z odpowiednimi wymogami aktów prawnych Unii regulujących transport towarów zgodnie z tytułem VI części trzeciej Traktatu. [Popr. 54]
2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji informacje niezbędne do przygotowania tego sprawozdania.
Artykuł  16

Monitorowanie

Państwa członkowskie przekazują Komisji następujące informacje co dwa lata, a po raz pierwszy najpóźniej do dnia. [two years from the date of application of this Regulation] r.:

1.
liczbę właściwych organów, które wdrożyły środki w celu uzyskiwania dostępu do informacji udostępnianych przez zainteresowane podmioty gospodarcze i przetwarzania tych informacji zgodnie z art. 4 ust. 2;
2.
liczbę zainteresowanych podmiotów gospodarczych, które udostępniły informacje regulacyjne właściwym organom państwa członkowskiego zgodnie z art. 4 ust. 1, z podziałem na rodzaje transportu.

Informacje są przekazywane za każdy rok objęty okresem sprawozdawczym.

Artykuł  17

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia [OP insert four years from the entry into force trzy lata od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] r. [Popr. 55]

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w .,
For the European Parliament W imieniu Rady
The President Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

INFORMACJE REGULACYJNE OBJĘTE ZAKRESEM NINIEJSZEGO ROZPORZĄDZENIA

Wymogi dotyczące informacji regulacyjnych określone w prawie Unii

W poniższej tabeli przedstawiono wymogi dotyczące informacji regulacyjnych ustanowione w aktach unijnych określających warunki transportu towarowego na terytorium Unii zgodnie z tytułem VI części trzeciej Traktatu oraz warunki dotyczące przemieszczania odpadów:

Przepisy UE Informacja Rozporządzenie Rady nr 11 dotyczące zniesienia dyskryminacji w stawkach i warunkach transportu

Dz.U. L 052 (16.8.1960, s. 1121)

Dyrektywa 92/106/EWG w sprawie ustanowienia wspólnych przepisów dla pewnych typów kombinowanego transportu towarów między państwami członkowskimi

Dz.U. L 368 (17.12.1992, s. 38)

[Wniosek COM (2017) 648 final - 2017/0290 (COD) zmieniający dyrektywę 92/106/EWG] Rozporządzenie (WE) nr 1072/2009 dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych Dz.U. L 300/72 (14.11.2009, s. 72) [Wniosek COM (2017) 281 final - 2017/0123(COD) zmieniający rozporządzenie (WE) nr 1071/2009 i rozporządzenie (WE) nr 1072/2009] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego Dz.U. L 299/1 (14.11.2015, s. 1) Dyrektywa 2008/68/WE w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych

Dz.U. L 260 (30.9.2008, s. 13) Odniesienie do ADR, RID, ADN (1)

Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1)
Nazwa / imię i nazwisko oraz adres wysyłającego Art. 6 ust. 1 Art. 3 (odesłanie do art. 6 rozporządzenia Rady nr 11)
Charakter i waga towarów Art. 6 ust. 1 Art. 3 (odesłanie do art. 6 rozporządzenia Rady nr 11)
Miejsce i data przyjęcia towarów do transportu Art. 6 ust. 1 Art. 3 (odesłanie do art. 6 rozporządzenia Rady nr 11)
Miejsce, do którego towary mają zostać dostarczone Art. 6 ust. 1 Art. 3 (odesłanie do art. 6 rozporządzenia Rady nr 11)
Wybrana trasa lub odległość do pokonania, jeżeli czynniki te uzasadniają inną stawkę niż normalnie obowiązująca Art. 6 ust. 1 Art. 3 (odesłanie do art. 6 rozporządzenia Rady nr 11)
Przejścia graniczne (w stosownych przypadkach) Art. 6 ust. 1 Art. 3 (odesłanie do art. 6 rozporządzenia Rady nr 11 z dnia 27 czerwca 1960 r.)
Kolejowe stacje załadunku i rozładunku Art. 3
Porty załadunku i rozładunku na śródlądowych drogach wodnych Art. 3
Morskie porty załadunku i rozładunku Art. 3
Stempel umieszczony przez organy kolejowe lub portowe na danych stacjach kolejowych lub w danych portach żeglugi śródlądowej lub w portach morskich po zakończeniu odcinka podróży odbywanego koleją lub drogą wodną śródlądową bądź drogą morską Art. 3
[Nazwa / imię i nazwisko, adres, dane kontaktowe oraz podpis nadawcy] [Art. 3 ust. 2 lit. a) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
[Miejsce i data rozpoczęcia operacji transportu kombinowanego w Unii] [Art. 3 ust. 2 lit. b) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
[Nazwa / imię i nazwisko, adres i dane kontaktowe odbiorcy] [Art. 3 ust. 2 lit. c) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
[Miejsce i data zakończenia operacji transportu kombinowanego w Unii] [Art. 3 ust. 2 lit. d) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
[Odległość w linii prostej między miejscem, w którym rozpoczyna się operacja transportu kombinowanego, a miejscem, w którym kończy się operacja transportu kombinowanego w Unii] [Art. 3 ust. 2 lit. e) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
[Podpisany przez nadawcę opis przebiegu trasy operacji transportu kombinowanego, obejmujący co najmniej następujące informacje szczegółowe dla każdego odcinka - w tym dla każdego rodzaju transportu, który stanowi odcinek nie- drogowy - operacji w obrębie Unii:

(i) kolejność odcinków (tj. pierwszy odcinek, odcinek niedrogowy czy końcowy odcinek);

(ii) nazwę/imię i nazwisko, adres i dane kontaktowe przewoźnika;

(iii) rodzaj transportu oraz jego kolejność w operacji.]

[Art. 3 ust. 2 lit. f) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
[Identyfikacja przewożonej intermodal- nej jednostki załadunkowej] [Art. 3 ust. 2 lit. g) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
[W przypadku początkowego odcinka transportu drogowego:

(i) miejsce przeładunku na odcinek nie- drogowy;

(ii) długość początkowego odcinka transportu drogowego w linii prostej między miejscem załadunku a pierwszym terminalem przeładunkowym;

(iii) w przypadku ukończenia początkowego odcinka drogowego - podpis przewoźnika potwierdzający, że operacja transportowa odcinka drogowego została przeprowadzona]

[Art. 3 ust. 2 lit. h) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
[W przypadku końcowego odcinka transportu drogowego:

(i) miejsce, w którym towary są przejmowane z odcinka niedrogowego (kolei, żeglugi śródlądowej lub transportu morskiego);

(ii) długość końcowego odcinka transportu drogowego w linii prostej między miejscem przeładunku a miejscem zakończenia operacji transportu kombinowanego w Unii);]

[Art. 3 ust. 2 lit. i) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
[W przypadku odcinka niedrogowego:

(i) w przypadku ukończenia odcinka niedrogowego - podpis przewoźnika (lub przewoźników w przypadku dwóch lub więcej operacji niedrogo- wych na odcinku niedrogowym) potwierdzający, że operacja

transportowa odcinka niedrogowego została przeprowadzona;

(ii) jeżeli jest to możliwe, podpis lub pieczęć odpowiednich organów kolejowych lub portowych w stosownych terminalach (dworzec kolejowy lub port) wzdłuż odcinka niedrogowego operacji potwierdzające, że odpowiednia część odcinka niedrogowego została ukończona.]

[Art. 3 ust. 2 lit. j) (zastępujący art. 3 dyrektywy Rady 92/106/EWG)]
Nazwa, adres i podpis nadawcy Art. 8 ust. 3 lit. a) [Art. 8 ust. 3 lit. a) (nie zaproponowano zmian)]
Nazwa, adres i podpis przewoźnika Art. 8 ust. 3 lit. b) [Art. 8 ust. 3 lit. b) (nie zaproponowano zmian)]
Nazwa i adres odbiorcy, jak również po dokonaniu dostawy - jego podpis oraz data dostawy rzeczy Art. 8 ust. 3 lit. c) [Art. 8 ust. 3 lit. c) (nie zaproponowano zmian)]
Miejsce i data odbioru rzeczy oraz miejsce ich przeznaczenia Art. 8 ust. 3 lit. d) [Art. 8 ust. 3 lit. d) (nie zaproponowano zmian)]
Nazwa będąca w powszechnym użyciu określająca charakter rzeczy oraz metodę pakowania, a także, w przypadku rzeczy niebezpiecznych, ich ogólnie przyjęta nazwa oraz liczba opakowań i ich specjalne oznaczenia oraz numery Art. 8 ust. 3 lit. e) [Art. 8 ust. 3 lit. e) (nie zaproponowano zmian)]
Masa brutto rzeczy lub ich ilość określona w inny sposób Art. 8 ust. 3 lit. f) [Art. 8 ust. 3 lit. f) (nie zaproponowano zmian)]
Numery rejestracyjne pojazdu silnikowego i przyczepy Art. 8 ust. 3 lit. g) [Art. 8 ust. 3 lit. g) (nie zaproponowano zmian)]
Niepowtarzalny alfanumeryczny identyfikator zarejestrowanego agenta, który otrzymał on od właściwego organu Załącznik pkt 6.3.2.6 lit. a)
Niepowtarzalny identyfikator przesyłki, taki jak numer lotniczego listu przewozowego (spedytorskiego lub kapitańskiego) Załącznik pkt 6.3.2.6 lit. b)
Opis zawartości przesyłki (**) Załącznik pkt 6.3.2.6 lit. c)
Status ochrony przesyłki:

- "SPX", oznaczający bezpieczny dla pasażerskiego, towarowego i pocztowego statku powietrznego, lub

- "SCO", oznaczający bezpieczny tylko dla towarowego i pocztowego statku powietrznego, lub

- "SHR", oznaczający bezpieczny dla pasażerskiego, towarowego i pocztowego statku powietrznego zgodnie z wymogami wysokiego ryzyka

Załącznik pkt 6.3.2.6 lit. d)
Powód wydania statusu ochrony:

- "KC", oznaczający: otrzymany od znanego nadawcy, lub

- "AC", oznaczający: otrzymany od uznanego nadawcy, lub

- "RA", oznaczający: wybrany przez zarejestrowanego agenta, lub

- zastosowane środki lub metody kontroli bezpieczeństwa, lub

- podstawa zwolnienia przesyłki z kontroli bezpieczeństwa

Załącznik pkt 6.3.2.6 lit. e)
Nazwisko osoby, która nadała status ochrony lub równoważną identyfikację, oraz data i godzina nadania Załącznik pkt 6.3.2.6 lit. f)
Otrzymany od właściwego organu niepowtarzalny identyfikator każdego zarejestrowanego agenta, który zaakceptował status ochrony nadany przesyłce przez innego zarejestrowanego agenta Załącznik pkt 6.3.2.6 lit. g)
Informacje ogólne wymagane w dokumencie przewozowym 5.4.1.1.1
Informacje ogólne wymagane do przewozu w zbiornikowcach 5.4.1.1.2 - tylko

ADN

Szczegółowe informacje, które należy uwzględnić w przypadku niektórych rodzajów towarów niebezpiecznych, lub niektórych środków ograniczania rozprzestrzeniania lub w przypadku łańcucha transportowego obejmującego różne rodzaje transportu, zgodnie z przepisami szczególnymi w rozdziale 5.4 odpowiednich załączników do ADR, RID i ADN 5.4.1.1.3

do 5.4.1.1.21 -

ADR i RID

5.4.1.1.3

do 5.4.1.1.22 -

ADN

Dodatkowe i szczególne informacje wymagane w odniesieniu do niektórych klas towarów niebezpiecznych 5.4.1.2
Towary niebędące towarami niebezpiecznymi 5.4.1.5
Certyfikat opakowaniowy kontenera 5.4.2
Instrukcje na piśmie 5.4.3
Informacje zawarte w dokumencie zgłoszeniowym dotyczącym przemieszczania odpadów, które podlegają procedurze uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody, zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Załącznik IA
Informacje zawarte w dokumencie przewozowym dla wysyłek odpadów podlegających procedurze uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody, zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Załącznik IB
Informacje zawarte w dokumencie towarzyszącym wysyłkom odpadów podlegających wymogom dołączania informacji ogólnych zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Załącznik VII
(1) Odniesienia do ADR, RID, ADN należy interpretować w rozumieniu art. 2 ust. 1, 2 i 3 dyrektywy 2008/68/WE. Liczby, o których mowa to liczby odpowiednio z załączników do ADR, RID i ADN.

Prawo państw członkowskich

W poniższej tabeli wymieniono odpowiednie przepisy krajowe państw członkowskich dotyczące spraw uregulowanych w tytule VI części trzeciej Traktatu i wymagające dostarczania informacji, które są w całości lub w części identyczne z informacjami określonymi w pkt A niniejszego załącznika.

[Państwo członkowskie]

Przepisy prawa Informacja [Odniesienie do przepisów] [Odniesienie do przepisów] [...] [Odniesienie do przepisów])
[Informacja określona w odpowiednim artykule aktu prawnego] [Odniesienie do artykułu] [Odniesienie do artykułu] [Odniesienie do artykułu]
[***] [***] [***] [***] [...]
[Informacja określona w odpowiednim artykule aktu prawnego] [Odniesienie do artykułu] [Odniesienie do artykułu] [...] [Odniesienie do artykułu]

[Państwo członkowskie]

Przepisy prawa

Informacja

[Odniesienie do przepisów] [Odniesienie do przepisów] [...] [Odniesienie do przepisów])
[Informacja określona w odpowiednim artykule aktu prawnego] [Odniesienie do artykułu] [Odniesienie do artykułu] [Odniesienie do artykułu]
[...] [...] [...] [...] [...]
[Informacja określona w odpowiednim artykule aktu prawnego] [Odniesienie do artykułu] [Odniesienie do artykułu] [...] [Odniesienie do artykułu]

ZAŁĄCZNIK  II

WYMAGANIA DOTYCZĄCE JEDNOSTEK NOTYFIKOWANYCH

1.
Na potrzeby notyfikacji jednostka oceniająca zgodność spełnia wymagania określone w ust. 2-11.
2.
Jednostka oceniająca zgodność ustanawiana jest na mocy prawa krajowego państwa członkowskiego i posiada osobowość prawną.
3.
Jednostka oceniająca zgodność jest osobą trzecią, niezależną od organizacji lub platformy lub dostawcy usług eFTI, które ocenia.
Jednostkę należącą do stowarzyszenia przedsiębiorców lub zrzeszenia zawodowego reprezentującego przedsiębiorstwa zajmujące się projektowaniem, produkcją, dostarczaniem, montowaniem, użytkowaniem lub konserwacją platformy lub dostawcy usług eFTI, które ocenia, można uważać za taką jednostkę, pod warunkiem że wykazano jej niezależność i brak jakiegokolwiek konfliktu interesów.
4.
Jednostka oceniająca zgodność, jej ścisłe kierownictwo oraz pracownicy odpowiedzialni za realizację zadań związanych z oceną zgodności nie mogą być projektantami, producentami, dostawcami, instalatorami, nabywcami, właścicielami, użytkownikami ani konserwatorami platformy lub dostawcy usług eFTI, które oceniają, ani przedstawicielami wymienionych stron.

Jednostka oceniająca zgodność, jej kierownictwo najwyższego szczebla oraz pracownicy odpowiedzialni za realizację zadań związanych z oceną zgodności nie mogą być bezpośrednio zaangażowani w projektowanie, produkcję lub konstruowanie, wprowadzanie do obrotu, instalację, użytkowanie lub konserwację takiej platformy lub dostawcy usług eFTI ani nie mogą reprezentować stron zaangażowanych w taką działalność. Nie mogą oni angażować się w żadną działalność, która może zagrozić niezależności ich osądów lub uczciwości w związku z działalnością w zakresie oceny zgodności, której dotyczy notyfikacja. Dotyczy to w szczególności usług konsultingowych.

Jednostki oceniające zgodność zapewniają, aby działalność ich jednostek zależnych lub podwykonawców nie wpływała na poufność, obiektywizm lub bezstronność działalności związanej z oceną zgodności.

5.
Jednostka oceniająca zgodność i jej pracownicy spełniają w toku realizacji zadań związanych z oceną zgodności najwyższe standardy zawodowe, posiadają konieczne kwalifikacje techniczne w danej dziedzinie oraz nie są poddawani żadnym naciskom czy zachętom, zwłaszcza finansowym, mogącym wpływać na ich opinię lub wyniki oceny zgodności, szczególnie ze strony osób lub grup osób, których interesy związane są z rezultatami tych działań.
6.
Jednostka oceniająca zgodność musi być zdolna do realizacji wszystkich zadań związanych z oceną zgodności powierzonych jej na mocy art. 12 i 13, w odniesieniu do których została notyfikowana, niezależnie od tego, czy dana jednostka oceniająca zgodność wykonuje te zadania samodzielnie, czy też są one realizowane w jej imieniu i na jej odpowiedzialność.

Przez cały czas i w odniesieniu do każdej procedury certyfikacji będącej przedmiotem notyfikacji dana jednostka oceniająca zgodność dysponuje niezbędnymi:

a)
pracownikami posiadającymi wiedzę techniczną oraz wystarczające i odpowiednie doświadczenie do realizacji zadań związanych z oceną zgodności;
b)
opisami procedur, według których przeprowadza się ocenę zgodności, w celu zagwarantowania przejrzystości i możliwości odtworzenia tych procedur. Jednostka prowadzi odpowiednią politykę i posiada stosowne procedury, dzięki którym możliwe jest odróżnienie zadań wykonywanych w charakterze jednostki notyfikowanej od innej działalności;
c)
procedurami służącymi prowadzeniu działalności przy należytym uwzględnieniu wielkości przedsiębiorstwa, sektora, w którym ono działa, struktury przedsiębiorstwa oraz stopnia złożoności danej technologii.

Jednostka oceniająca zgodność posiada środki konieczne do prawidłowej realizacji zadań o charakterze technicznym i administracyjnym związanych z oceną zgodności.

7.
Pracownicy odpowiedzialni za realizację zadań związanych z oceną zgodności posiadają:
a)
gruntowne przeszkolenie techniczne i zawodowe, obejmujące całą działalność związaną z oceną zgodności w zakresie będącym przedmiotem notyfikacji;
b)
wystarczającą znajomość wymagań dotyczących ocen, które przeprowadzają, oraz odpowiednie uprawnienia do przeprowadzania takich ocen;
c)
odpowiednią znajomość i odpowiednie zrozumienie wymagań określonych w art. 9;
d)
umiejętności wymagane do sporządzania certyfikatów zgodności, zapisów i sprawozdań dokumentujących przeprowadzenie ocen.
8.
Gwarantuje się bezstronność jednostki oceniającej zgodność, jej ścisłego kierownictwa i pracowników odpowiedzialnych za przeprowadzanie oceny zgodności.

Wynagrodzenie ścisłego kierownictwa jednostki oceniającej zgodność oraz jej pracowników odpowiedzialnych za przeprowadzanie oceny zgodności nie zależy od liczby przeprowadzonych ocen ani od ich wyników.

9.
Jednostki oceniające zgodność posiadają ubezpieczenie od odpowiedzialności, chyba że na mocy prawa krajowego odpowiedzialność spoczywa na państwie lub samo państwo członkowskie odpowiada bezpośrednio za ocenę zgodności.
10.
Pracownicy jednostki oceniającej zgodność dochowują tajemnicy zawodowej w odniesieniu do wszystkich informacji, które uzyskują w trakcie wykonywania swoich zadań zgodnie z art. 12 i 13 lub z wszelkimi przepisami prawa krajowego w danym zakresie, są jednak zwolnieni z tego obowiązku w stosunku do właściwych organów państwa członkowskiego, w którym realizowane są zadania. Prawa własności podlegają ochronie.
11.
Jednostka oceniająca zgodność bierze udział w stosownej działalności normalizacyjnej oraz stosownej działalności regulacyjnej lub zapewnia informowanie o tej działalności swoich pracowników odpowiedzialnych za realizację zadań związanych z oceną zgodności.
1 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 265.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Europejskie ramy interoperacyjności - strategia wdrażania (COM(2017)0134).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
7 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
9 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
10 Dz.U. C [.] z [.], s. [.].

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.23.173/2

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 marca 2019 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) …/… w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego.
Data aktu: 12/03/2019
Data ogłoszenia: 21/01/2021