PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, art. 100 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym, uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 , po konsultacji z Komitetem Regionów, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 , a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wydajność transportu towarowego i logistyki ma zasadnicze znaczenie dla wzrostu i konkurencyjności gospodarki Unii, funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz spójności społecznej i gospodarczej wszystkich regionów Unii. [Popr. 1]
(1a) Celem niniejszego rozporządzenia jest zmniejszenie kosztów przetwarzania informacji dotyczących transportu przekazywanych między organami i podmiotami gospodarczymi, poprawa zdolności organów w zakresie egzekwowania prawa oraz zachęcanie do cyfryzacji transportu towarów i logistyki. [Popr. 2]
(2) Przepływom towarów towarzyszy duża ilość informacji wymienianych w formie papierowej między przedsiębiorstwami oraz między przedsiębiorstwami a organami publicznymi. Korzystanie z dokumentów w formie papierowej stanowi znaczne obciążenie administracyjne i dodatkowy koszt dla operatorów logistycznych i powiązanych sektorów (takich jak handel i produkcja), w szczególności dla MŚP, i ma negatywny wpływ na środowisko. [Popr. 3]
(2a) Efektywne i skuteczne egzekwowanie przepisów to warunek wstępny uczciwej konkurencji na rynku wewnętrznym. Dalsza cyfryzacja narzędzi egzekwowania ma kluczowe znaczenie dla uwolnienia zdolności egzekwowania, ograniczenia zbędnych obciążeń administracyjnych dla przewoźników międzynarodowych i w szczególności dla MŚP, skupienia się w większym stopniu na przewoźnikach o wysokim stopniu ryzyka oraz wykrywania nadużyć. To cyfrowe, "inteligentne" egzekwowanie przepisów wymaga, by wszystkie istotne informacje były przekazywane na nośnikach innych niż papier i by były dostępne dla właściwych organów w formie elektronicznej. Dlatego stosowanie elektronicznych dokumentów przewozowych powinno stać się w przyszłości regułą. Ponadto, aby funkcjonariusze egzekwujący przepisy, np. przeprowadzający kontrole drogowe, mieli jasny i kompletny przegląd kontrolowanych przewoźników, powinni dysponować bezpośrednim dostępem w czasie rzeczywistym do wszystkich istotnych informacji, by móc szybciej i skuteczniej wykrywać naruszenia i nieprawidłowości. [Popr. 4]
(3) Brak jednolitych ram prawnych na szczeblu Unii zobowiązujących organy publiczne do uznawania odpowiednich wymaganych przez przepisy informacji dotyczących transportu towarowego w postaci elektronicznej jest uważany za główny powód braku postępów w kierunku uproszczenia i większej wydajności możliwej dzięki dostępnym środkom elektronicznym. Brak uznawania przez organy publiczne informacji w postaci elektronicznej wpływa nie tylko na łatwość komunikacji między nimi a operatorami, ale pośrednio utrudnia również rozwój uproszczonej komunikacji elektronicznej między przedsiębiorstwami w całej Unii i doprowadzi do zwiększenia kosztów administracyjnych, zwłaszcza dla MŚP. [Popr. 5]
(4) Niektóre obszary unijnego prawa transportowego wymagają od właściwych organów uznawania informacji w postaci cyfrowej, ale zdecydowanie nie dotyczy to wszystkich odpowiednich przepisów Unii. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne oraz zwiększyć skuteczność kontroli i zapobiegania naruszeniom, zawsze powinna istnieć możliwość wykorzystywania środków elektronicznych w celu udostępnienia organom informacji regulacyjnych dotyczących transportu towarowego na całym terytorium Unii oraz w odniesieniu do wszystkich odpowiednich faz operacji transportu przeprowadzanych w Unii. Ponadto możliwość ta powinna mieć zastosowanie do wszystkich informacji regulacyjnych we wszystkich rodzajach transportu. Państwa członkowskie powinny ogólnie akceptować elektroniczne dokumenty transportowe oraz bezzwłocznie ratyfikować i stosować protokół e-CMR. W związku z tym organy powinny komunikować się z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi drogą elektroniczną w odniesieniu do informacji regulacyjnych i udostępniać własne dane w formacie cyfrowym, zgodnie z obowiązującym prawem. [Popr. 6]
(5) W związku z tym organy państw członkowskich powinny zostać zobowiązane do uznawania informacji udostępnianych drogą elektroniczną, ilekroć podmioty gospodarcze mają obowiązek udostępniać informacje jako dowód potwierdzający spełnienie wymogów określonych w aktach unijnych przyjętych zgodnie z tytułem VI części trzeciej Traktatu lub, z uwagi na podobieństwo sytuacji, przepisów Unii w zakresie przemieszczania odpadów. To samo powinno mieć zastosowanie, w przypadku gdy przepisy krajowe państwa członkowskiego dotyczące spraw uregulowanych w tytule VI części trzeciej Traktatu wymagają dostarczania informacji regulacyjnych, które są w całości lub w części identyczne z informacjami, które mają być dostarczane na mocy takich przepisów Unii.
(5a) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne i uwolnić ograniczoną zdolność egzekwowania przepisów, podmioty gospodarcze powinny być zobowiązane do przekazywania informacji regulacyjnych drogą elektroniczną właściwym organom państw członkowskich, a właściwe organy państw członkowskich powinny komunikować się drogą elektroniczną z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi w odniesieniu do przekazywania informacji regulacyjnych. [Popr. 7]
(6) W związku z tym, że niniejsze rozporządzenie ma jedynie na celu ułatwienie i wspieranie dostarczania informacji pomiędzy podmiotami gospodarczymi a organami administracji, w szczególności drogą elektroniczną, nie powinno ono wpływać na przepisy prawa unijnego ani krajowego określające treść informacji regulacyjnych, w szczególności nie powinno nakładać żadnych dodatkowych wymogów dotyczących informacji regulacyjnych. Chociaż Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma na celu umożliwienie zgodności z wymogami dotyczącymi informacji regulacyjnych raczej za pomocą środków elektronicznych niż za pomocą dokumentów w formie papierowej, powinno ono umożliwiać tworzenie platform europejskich w celu wymiany i łatwego udostępniania takich informacji. Nie powinno ono w inny sposób wpływać na odpowiednie przepisy unijne w zakresie wymogów dotyczących dokumentów, które należy stosować do zorganizowanego przedstawiania przedmiotowych informacji. Niniejsze rozporządzenie nie powinno również mieć wpływu na przepisy Unii w zakresie przemieszczania odpadów zawierające wymogi proceduralne dotyczące przemieszczeń. Niniejsze rozporządzenie nie powinno również naruszać przepisów dotyczących obowiązku sprawozdawczości określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 3 lub w aktach wykonawczych lub delegowanych przyjętych na jego podstawie. Komisja powinna jednak ocenić, czy należy dostosować przepisy dotyczące treści wymogów dotyczących informacji regulacyjnych w odniesieniu do transportu towarów na terytorium Unii w celu poprawy zdolności właściwych organów w zakresie egzekwowania prawa. [Popr. 8]
(7) Wykorzystanie środków elektronicznych do wymiany informacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinno być zorganizowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poszanowanie poufności szczególnie chronionych informacji handlowych.
(8) Aby umożliwić operatorom dostarczanie istotnych informacji w postaci elektronicznej w taki sam sposób we wszystkich państwach członkowskich, należy polegać na wspólnych specyfikacjach, które mają zostać przyjęte przez Komisję. Specyfikacje te powinny zapewniać interoperacyjność danych w odniesieniu do poszczególnych zbiorów i podzbiorów danych dotyczących odpowiednich informacji regulacyjnych oraz określać wspólne procedury i szczegółowe zasady dostępu do tych informacji i ich przetwarzania przez właściwe organy.
(9) Podczas określania tych specyfikacji należy w należyty sposób uwzględnić odpowiednie specyfikacje wymiany danych określone w odpowiednich przepisach prawa Unii oraz w odpowiednich normach europejskich i międzynarodowych dotyczących multimodalnej wymiany danych, a w tym przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Pod uwagę należy wziąć także inwestycje poczynione przez podmioty gospodarcze i tym samym istniejące już modele danych dotyczące poszczególnych rodzajów transportu, jak również zasady i zalecenia określone w europejskich ramach interoperacyjności 4 , które zawierają podejście do świadczenia europejskich cyfrowych usług publicznych wspólnie uzgodnionych przez państwa członkowskie. Ponadto ważne jest, aby w opracowywanie i przygotowywanie tych specyfikacji odpowiednio angażować wszystkie zainteresowane strony. Należy również przykładać szczególną uwagę do tego, aby specyfikacje te pozostawały technologicznie neutralne i otwarte na innowacyjne technologie. [Popr. 9]
(10) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymagania funkcjonalne mające zastosowanie do platform opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, które mogą być wykorzystywane przez podmioty gospodarcze do udostępniania informacji regulacyjnych dotyczących transportu towarowego w formacie elektronicznym (eFTI) właściwym organom (platformy eFTI). Należy również określić warunki dotyczące osób trzecich będących dostawcami usług w ramach platform eFTI (dostawców usług eFTI).
(11) Aby zbudować zaufanie zarówno organów państw członkowskich, jak i podmiotów gospodarczych do spełniania tych wymogów przez platformy eFTI i dostawców usług eFTI, właściwe organy państw członkowskich powinny wprowadzić system certyfikacji oparty na akredytacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 5 . Ze względu na stosunkowo długi okres wdrażania Komisja powinna ocenić, czy technologie takie jak technologia łańcucha bloków mogłyby zagwarantować podobny rezultat jak system certyfikacji, a jednocześnie znacznie obniżyć koszty ponoszone przez podmioty gospodarcze i państwa członkowskie. [Popr. 10]
(12) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania obowiązku uznawania informacji regulacyjnych udostępnionych w postaci elektronicznej na mocy' niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 . [Popr. 11]
(13) W szczególności należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do ustanowienia wspólnego zbioru i podzbiorów danych w odniesieniu do odpowiednich wymogów dotyczących informacji regulacyjnych objętych niniejszym rozporządzeniem, a także wspólnych procedur i szczegółowych zasad dla właściwych organów w zakresie dostępu do tych informacji i ich przetwarzania, w przypadku gdy zainteresowane podmioty gospodarcze udostępniają te informacje w postaci elektronicznej, w tym szczegółowe zasady i specyfikacje techniczne. [Popr. 12]
(14) Należy również powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w celu ustanowienia szczegółowych zasad wdrażania wymogów dotyczących platform eFTI i dostawców usług eFTI. [Popr. 13]
(15) W celu zapewnienia właściwego stosowania niniejszego rozporządzenia należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:
- w celu zmiany załącznika I część B, aby włączyć wykazy wymogów dotyczących informacji regulacyjnych do ustawodawstwa państw członkowskich notyfikowanego Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
- w celu zmiany załącznika I część A, aby uwzględnić wszelkie akty delegowane lub wykonawcze przyjęte przez Komisję, które ustanawiają nowe unijne wymogi dotyczące informacji regulacyjnych w odniesieniu do transportu towarowego;
- w celu zmiany załącznika I część B, aby włączyć wszelkie nowe przepisy odpowiedniego ustawodawstwa krajowego, które wprowadzają zmiany do krajowych wymogów dotyczących informacji regulacyjnych lub ustanawiają nowe odpowiednie wymogi dotyczące informacji regulacyjnych wchodzące w zakres niniejszego rozporządzenia i notyfikowane Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
- w celu uzupełnienia niektórych technicznych aspektów niniejszego rozporządzenia, mianowicie w odniesieniu do zasad certyfikacji platform eFTI i dostawców usług eFTI;
- w celu ustanowienia wspólnych procedur, specyfikacji technicznych i szczegółowych przepisów dotyczących dostępu właściwych organów do odpowiednich wymogów informacyjnych objętych niniejszym rozporządzeniem oraz szczegółowych zasad ich przetwarzania, a także szczegółowych zasad wdrażania wymogów dotyczących platform eFTI i dostawców usług eFTI. [Popr. 14]
(16) Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te były prowadzone zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 7 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(17) W związku z tym, że cele niniejszego rozporządzenia, mianowicie zapewnienie jednolitego podejścia do uznawania przez organy państw członkowskich informacji dotyczących transportu towarowego udostępnionych w postaci elektronicznej, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na potrzebę ustanowienia wspólnych wymogów możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną we wspomnianym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(18) Przetwarzanie danych osobowych za pomocą środków elektronicznych wymagane w ramach przepisów regulacyjnych dotyczących transportu towarowego powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 .
(19) Komisja powinna przeprowadzić ocenę niniejszego rozporządzenia. Należy gromadzić informacje, które zostaną wykorzystane na potrzeby tej oceny oraz które pomogą w ocenie skuteczności prawodawstwa w odniesieniu do celów, którym ono służy.
(20) Niniejsze rozporządzenie nie może być skutecznie stosowane przed wejściem w życie aktów delegowanych i wykonawczych przewidzianych w tym rozporządzeniu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem obowiązywać od dnia ... [please insert the date] r., aby dać Komisji czas na przyjęcie tych aktów.
(20a) Komisja powinna niezwłocznie rozpocząć prace nad niezbędnymi aktami delegowanymi, aby uniknąć dalszych opóźnień i dopilnować, by podmioty gospodarcze i państwa członkowskie miały dość czasu na przygotowanie się. [Popr. 15]
(21) Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 9 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu. [please insert the date]. 10 ,
1 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 265.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Europejskie ramy interoperacyjności - strategia wdrażania (COM(2017)0134).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
7 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
9 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
10 Dz.U. C [.] z [.], s. [.].