Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.9014 - PKN Orlen/Grupa Lotos.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.9014 - PKN Orlen/Grupa Lotos
(2021/C 196/04)

1.
W dniu 3 lipca 2019 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Polski Koncern Naftowy ORLEN Spółka Akcyjna ("Orlen") przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2  ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), wyłączną kontrolę nad całym przedsiębiorstwem Grupa Lotos Spółka Akcyjna ("Lotos") ("planowana transakcja"). Na potrzeby niniejszego sprawozdania Orlen i Lotos są zwane łącznie "stronami".
2.
W dniu 7 sierpnia 2019 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
3.
W dniach 23 i 30 września oraz 22 listopada 2019 r. Komisja przyjęła cztery decyzje zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zobowiązując strony do dostarczenia informacji, które były przedmiotem różnych wniosków Komisji przesłanych stronom o udzielenie informacji 3 . W decyzjach tych zawieszono również termin, o którym mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 4  ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"). Pismem z dnia 2 marca 2020 r. Komisja poinformowała Orlen o upływie okresu zawieszenia w dniu 28 lutego 2020 r. po przekazaniu przez strony wymaganych informacji w tym dniu.
4.
W dniu 7 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W dniu 8 kwietnia 2020 r. 5  przedsiębiorstwo Orlen zostało formalnie powiadomione o pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i wyznaczono mu termin na przedstawienie uwag do dnia 24 kwietnia 2020 r. W dniu 7 kwietnia 2020 r. poinformowano również Lotos o przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz o możliwości przedstawienia uwag na podstawie art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
5.
W dniu 8 kwietnia 2020 r. Orlen wystąpił z wnioskiem o przedłużenie o pięć dni roboczych terminu na przedłożenie uwag dotyczących pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, ponieważ spodziewał się, że gromadzenie danych i informacji zajmie więcej czasu ze względu na kryzys związany z COVID-19. W dniu 14 kwietnia 2020 r. Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji wydała zgodę na przedłużenie terminu do dnia 4 maja 2020 r.
6.
W dniu 7 kwietnia 2020 r. Orlen uzyskał dostęp do dostępnych dokumentów w aktach sprawy Komisji poprzez przekazanie płyty DVD. W odniesieniu do dokumentów, które dodawano do akt później, regularnie zapewniano dostęp do akt. Niektóre dane udostępniono wyłącznie konsultantom ekonomicznym Orlenu, za pośrednictwem wirtualnego pokoju danych (VDR), w celu weryfikacji wniosków, jakie Komisja formułowała na ich podstawie 6 . Nie otrzymałem od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.
7.
W okresie od 30 września 2019 r. do 27 kwietnia 2020 r. dopuściłem sześć przedsiębiorstw (konkurentów lub klientów stron) jako zainteresowane osoby trzecie w tej sprawie. Zainteresowanym osobom trzecim przekazano wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności i wyznaczono termin na przedstawienie uwag.
8.
W dniu 4 maja 2020 r. Orlen przedłożył na piśmie odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
9.
Tego samego dnia Orlen formalnie podjął zobowiązania wobec Komisji zgodnie z art. 8 ust. 2 i art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w celu zapewnienia zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG. W dniu 6 maja 2020 r. Komisja poddała te zobowiązania testowi rynku.
10.
Orlen wystąpił z wnioskiem o formalne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, które odbyło się w dniu 11 maja 2020 r. 7
11.
W dniu 25 maja 2020 r. Orlen przekazał Komisji zmienione zobowiązania. W dniu 26 maja 2020 r. te zmienione zobowiązania zostały również poddane testowi rynku.
12.
W dniu 28 maja 2020 r. Komisja skierowała do przedsiębiorstwa Orlen pismo przedstawiające okoliczności faktyczne, informując je o dodatkowych okolicznościach faktycznych uwzględnionych już w aktach sprawy w momencie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, które nie zostały jeszcze wyraźnie przywołane w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, ale które, po dokonaniu bardziej szczegółowej analizy akt, Komisja uznaje za istotne dla poparcia swoich argumentów, jak również o pewnych dodatkowych dowodach, które przedstawiono Komisji po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Orlen przedstawił swoją odpowiedź na to pismo przedstawiające okoliczności faktyczne w dniu 3 czerwca 2020 r.
13.
Najpierw w dniu 22 i ostatecznie w dniu 23 czerwca 2020 r. Komisji przedstawiono kolejną wersję zmienionych zobowiązań ("ostateczne zobowiązania").
14.
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że ostateczne zobowiązania pozwalają pozbyć się istotnych przeszkód dla skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub znacznej jego części, które w przeciwnym razie powstałyby w wyniku proponowanej transakcji, natomiast zastrzeżenia dotyczące niektórych istotnych rynków, które uwzględniono w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, zostały wycofane. W rezultacie w projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań ostatecznych.
15.
Wobec powyższego stwierdzam, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.
Bruksela, dnia 2 July 2020.
Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
3 Decyzja z dnia 23 września 2019 r. była skierowana do Orlenu, decyzja z dnia 30 września 2019 r. była skierowana zarówno do Orlenu, jak i do Lotosu, natomiast w dniu 22 listopada 2019 r. Komisja przesłała dwie oddzielne decyzje do Orlenu i Lotosu.
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1), ze zm.
5 W dniu 7 kwietnia 2020 r. prawnikom Orlenu przesłano (nieformalną) wyprzedzającą kopię pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń wraz z listem przewodnim.
6 Ten wirtualny pokój danych utworzono jako substytut stosowanego zazwyczaj fizycznego pokoju udostępniania danych, ponieważ z powodu trwającej pandemii koronawirusa udostępnienie fizycznego pokoju danych nie było możliwe. Konsultanci ekonomiczni mogli udostępnić stronom niemające poufnego charakteru sprawozdanie dotyczące ich wniosków po tym, jak Komisja potwierdziła, że nie zawiera ono żadnych informacji poufnych.
7 Z powodu trwającej pandemii koronawirusa złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym przeprowadzono zdalnie za pośrednictwem bezpiecznej, szyfrowanej wideokonferencji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024