Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora

(2020/C 214 I/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 czerwca 2020 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1.
Wybuch pandemii COVID-19 wywiera ogromny wpływ na zdrowie publiczne, działalność gospodarczą, zatrudnienie i życie społeczne na całym świecie.
2.
W walce z tą pandemią pierwszym i najważniejszym priorytetem pozostaje dla nas ratowanie życia i ochrona zdrowia naszych obywateli.
3.
W celu powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19 w państwach członkowskich wprowadzono różnorodne środki, w zależności od stadium epidemii i innych szczególnych okoliczności. Sektor sportu, we współpracy z organami publicznymi, zareagował w sposób widoczny i szybki. Przyczynił się do zapobiegania rozprzestrzenianiu wirusa we wczesnej fazie epidemii, wdrażając różne środki i zalecenia skierowane do wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron, w tym do organizacji sportowych, klubów, sportowców, trenerów, personelu sportowego i wolontariuszy sportowych, a także do widzów i obywateli.
4.
Jednocześnie pandemia bardzo poważnie dotknęła sektor sportu, także pod względem gospodarczym 1 . Pandemia COVID-19 ma katastrofalne skutki dla całego sektora na wszystkich poziomach, zwłaszcza dla organizacji i klubów sportowych, lig, centrów fitness, sportowców, trenerów, personelu sportowego, wolontariuszy sportowych oraz dla działalności gospodarczej w dziedzinie sportu 2 , w tym organizatorów wydarzeń sportowych i mediów sportowych.
5.
Wprowadzone przez organy ds. zdrowia środki sanitarne i zalecenia dotyczące dystansowania społecznego wywarły wpływ na organizacje antydopingowe, utrudniając im przeprowadzanie kontroli antydopingowych. Może mieć to wpływ na możliwości w zakresie ochrony uczciwości w sporcie.
6.
Rosnące obawy związane z globalnym rozprzestrzenianiem się wirusa doprowadziły do oficjalnych decyzji o anulowaniu lub przesunięciu wydarzeń i zawodów sportowych na całym świecie 3 . Aktywność sportowa na wszystkich poziomach i regularne funkcjonowanie organizacji i klubów sportowych są ograniczone, przerwane lub wstrzymane.
7.
Konieczne było również dostosowanie codziennego życia obywateli. Przebywanie w domu i praca z domu, dystansowanie społeczne i ograniczone możliwości regularnej aktywności fizycznej mogą być bardzo szkodliwe dla ogólnego dobrostanu obywateli. Pełna i częściowa izolacja pokazały, że oferowanie możliwości uprawiania sportu i utrzymywania aktywności fizycznej w tych bezprecedensowych okolicznościach, przy przebywaniu w domu lub pracy z domu, jest istotne dla zdrowia fizycznego i psychicznego 4 .
8.
Konieczne mogą być dalsze wysiłki na szczeblach lokalnym, krajowym, regionalnym i unijnym, by chronić i wspierać sektor sportu oraz utrzymać wkład sportu w zdrowie fizyczne i psychiczne naszych obywateli 5 , a także w rozwój naszego społeczeństwa w okresie obecnej pandemii, a także w kontekście strategii wychodzenia z kryzysu i wznawiania działalności po pandemii.

PODKREŚLAJĄ, ŻE:

9.
W czasach kryzysu zdrowotnego konieczne są solidarność i wzajemne zrozumienie na wszystkich szczeblach - pomiędzy obywatelami, w ramach ruchu sportowego, sektora prywatnego, pomiędzy państwami członkowskimi, UE i organizacjami międzynarodowymi niezależnie od sektorów, by utrzymywać aktywność i zdrowie społeczności.
10.
Należy uznać i propagować rolę sportu w społeczeństwie i jego potencjał w przyczynianiu się do dobrostanu obywateli podczas kryzysu związanego z COVID-19, szczególnie za pośrednictwem organizacji sportowych i poprzez różnorodne zaangażowanie sportowców w prezentowanie pozytywnych wzorców do naśladowania 6 , a także poprzez ukierunkowaną pracę trenerów wykorzystujących innowacyjne narzędzia i platformy oraz nowe i elastyczne metody trenerskie.
11.
Z uwagi na wymogi dystansowania społecznego szczególną uwagę należy zwrócić na możliwości aktywności fizycznej dla obywateli, którzy zazwyczaj uprawiają sporty halowe, kontaktowe i zespołowe. Ponieważ podczas pandemii COVID-19 nacisk kładzie się na uprawianie sportu w domu lub w pojedynkę, przydatna byłaby ocena, przeprowadzona z ruchem sportowym, możliwych skutków tego kryzysu dla aktywności fizycznej obywateli, uprawiania sportu w klubach sportowych, a także dla zaangażowania wolontariuszy.
12.
W obszarze sportu państwa członkowskie UE, w świetle swoich uwarunkowań krajowych i w związku ze skutkami pandemii COVID-19, podjęły różne środki w celu wsparcia sektora sportu i motywowania obywateli do utrzymania aktywności fizycznej.
13.
W niepewnych i zmieniających się okolicznościach i w obliczu podobnych wyzwań państwa członkowskie uznały znaczenie współpracy i wymiany informacji na temat ich sytuacji krajowych, w tym na temat środków podjętych w celu łagodzenia negatywnych skutków pandemii COVID-19, możliwości treningowych dla sportowców oraz aktywności fizycznej obywateli. Wymiana pomysłów co do potencjalnych strategii wychodzenia z kryzysu i wznawiania działalności w celu skutecznego reaktywowania sektora sportu to przykład tego, że wspólne prace mogą przynieść wartość dodaną.
14.
W celu dokonywania dalszych postępów w przezwyciężaniu wyzwań zaistniałych w sektorze sportu z powodu pandemii COVID-19 potrzeba szerokiej międzysektorowej współpracy 7 . W tym kontekście należy zachęcać wszystkie zainteresowane strony, w tym ruch sportowy, do współpracy na wszystkich szczeblach.
15.
Działalność sektora sportu musi zostać wznowiona w bezpiecznych warunkach zapewniających ochronę wszystkim zaangażowanym stronom. Łagodzenie poszczególnych środków wprowadzonych w sektorze sportu w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19 powinno postępować ostrożnie i stopniowo, przy ocenie potencjalnych zagrożeń, by przedwcześnie nie znosić ograniczeń.
16.
Ze względu na to, że sport i aktywność fizyczna odgrywają ważną rolę podczas kryzysu związanego z COVID-19 i z pewnością będą odgrywać jeszcze większą rolę w społeczeństwie w okresie po pandemii, dla przyszłości sektora sportu istotne są krajowe i europejskie programy odbudowy gospodarczej.
17.
Mając na uwadze zdolność sportu do przyczyniania się do wzajemnego zrozumienia między Europejczykami i z uwzględnieniem sytuacji epidemiologicznej w państwach członkowskich, należy przywrócić - w bezpieczny i w miarę możliwości skoordynowany sposób - swobodę przemieszczania się i mobilność naszych sportowców, trenerów i kibiców, biorąc przy tym pod uwagę szczególny charakter sportu.
18.
Odpowiednie instytucje Unii, działając w ramach swoich odpowiednich kompetencji, mogłyby uzupełniać wysiłki krajowe, by zapewniać niezbędne wsparcie w zakresie łagodzenia skutków pandemii COVID-19 dla sektora sportu.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

19.
Zapewniły odpowiednie wytyczne, wspierały odbudowę i zachęcały do dalszego zrównoważonego rozwoju sektora sportu.
20.
Propagowały możliwości udzielenia wsparcia na rzecz sektora sportu za pośrednictwem dostępnych i adekwatnych programów i funduszy UE, w tym programu Erasmus+, Europejskiego Korpusu Solidarności, funduszy polityki spójności i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
21.
Zbadały możliwości wsparcia z odpowiednich środków i inicjatyw horyzontalnych, w tym z inicjatywy inwestycyjnej w odpowiedzi na koronawirusa (CRII), inicjatywy inwestycyjnej "plus" w odpowiedzi na koronawirusa (CRII+), europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) i tymczasowych ram pomocy państwa, a także innych unijnych inicjatyw na rzecz odbudowy, zgodnie z priorytetami krajowymi i we współpracy z właściwymi organami. Wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie wspierania sektora sportu powinna odbywać się na różne sposoby, na przykład w formie działań opartych na partnerskim uczeniu się lub spotkań zainteresowanych państw członkowskich.
22.
Zachęcały do kontynuacji regularnych, istniejących już na szczeblu krajowym i lokalnym programów i inicjatyw w zakresie finansowania sportu, zwłaszcza na rzecz organizacji sportu masowego.
23.
Promowały rolę i wartość sportu i aktywności fizycznej w zakresie pozytywnego wpływu na zdrowie fizyczne i psychiczne obywateli, szczególnie podczas i po zakończeniu kryzysów, takich jak pandemia COVID-19.
24.
We współpracy z ruchem sportowym wzmacniały synergię z sektorami gospodarki, przedsiębiorczości, innowacji, edukacji i pracy z młodzieżą w celu oferowania nowych możliwości sportowcom i wszystkim obywatelom w zakresie utrzymania aktywności fizycznej, w tym poprzez korzystanie z narzędzi cyfrowych.
25.
Propagowały współpracę międzysektorową i konsultacje w obszarach istotnych dla sportu na wszystkich poziomach, w tym z ruchem sportowym, sektorem działalności gospodarczej w dziedzinie sportu i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, by skutecznie stawiać czoła wyzwaniom, z którymi mierzy się sektor sportu z powodu pandemii COVID-19, i wzmacniać pozycję sportu w społeczeństwie.
26.
Propagowały solidarność między federacjami, klubami i organizacjami sportowymi oraz sportowcami z myślą o przyczynianiu się do zrównoważonej odbudowy sektora sportu i jego dalszego rozwoju oraz uznały europejski model sportu 8  za przykład systemu opartego na solidarności.
27.
Propagowały rolę sportu i aktywności fizycznej jako narzędzia gospodarczego i społecznego rozwoju w kierunku zdrowszych i bardziej aktywnych społeczności 9 . W tym kontekście zwiększały świadomość na temat najlepszych praktyk, uwydatniały pełny potencjał sportu i aktywności fizycznej dla rozwoju terytorialnego i odpowiednio korzystały ze źródeł finansowania, takich jak fundusze polityki spójności, w celu zwiększenia odporności sektora sportu w przyszłości.
28.
W dalszym ciągu regularnie wymieniały się informacjami, pomysłami i doświadczeniami w celu identyfikowania i wdrażania dobrych praktyk oraz umożliwiania wspólnych prac nad strategiami wychodzenia z kryzysu związanego z COVID-19 i wznawiania działalności po pandemii, a także zapobiegania przyszłym kryzysom i przygotowywania się na nie, zapewniając w ten sposób zrównoważony rozwój i odporność unijnego sektora sportu.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

29.
Nadal regularnie informowała na temat możliwości elastycznych rozwiązań w zakresie wdrażania rozdziału programu Erasmus+ dotyczącego projektów w dziedzinie sportu w kontekście kryzysu związanego z COVID-19, z uwzględnieniem różnych uwarunkowań krajowych, a w przyszłych programach rocznych i zaproszeniach do składania wniosków przewidywała możliwości dotyczące wspierania odbudowy sektora sportu.
30.
Rozważyła możliwości w zakresie wprowadzenia większej liczby mechanizmów elastyczności w przyszłych programach finansowania w dziedzinie sportu i oceniła przydatność takiego działania, umożliwiając tym samym UE reagowanie w porę na skutki kryzysu związanego z COVID-19 i na ewentualne przyszłe trudne sytuacje.
31.
Przedstawiała i rozsyłała państwom członkowskim dalsze informacje i regularne aktualizacje co do możliwości wspierania sektora sportu w łagodzeniu skutków pandemii COVID-19, w tym poprzez środki horyzontalne takie jak CRII, CRII+, a także inne unijne inicjatywy na rzecz odbudowy i odpowiednie mechanizmy finansowania, oraz ułatwiała wymianę doświadczeń w zakresie wdrażania mechanizmów dostępnych dla sektora sportu.
32.
Upowszechniała informacje o prozdrowotnej aktywności fizycznej, w stosownych przypadkach we współpracy z odpowiednimi podmiotami, takimi jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), i promowała kampanie, takie jak #BeActive 10 , by motywować obywateli do utrzymania aktywności fizycznej.
33.
Przeprowadziła, we współpracy z państwami członkowskimi, badania i analizy dotyczące skutków kryzysu związanego z COVID-19 i udostępniła ich wyniki na potrzeby przygotowywania kolejnego planu prac UE w dziedzinie sportu.
34.
Wspierała gromadzenie i analizowanie danych i informacji na temat uczestnictwa w sporcie i skutków COVID-19, w stosownych przypadkach za pośrednictwem Eurobarometru i Eurostatu.
35.
Wspierała międzysektorową współpracę między sektorem sportu a innymi stosownymi sektorami 11 , szczególnie w zakresie wykorzystywania innowacyjnych i cyfrowych narzędzi w celu uczynienia sportu bardziej odpornym na przyszłe, potencjalne kryzysy.
36.
Rozpoczęła dialog z państwami członkowskimi i ruchem sportowym na temat przyszłych działań łączących sport i zdrowie w ramach Europejskiego Tygodnia Sportu, działań następczych związanych z wezwaniem z Tartu do działań na rzecz zdrowego stylu życia i innych odpowiednich wydarzeń i działań sportowych.
37.
Rozpoczęła dialog z europejskimi i międzynarodowymi federacjami sportowymi oraz państwami członkowskimi w celu przeanalizowania możliwości bezpiecznego kontynuowania organizacji ważnych międzynarodowych imprez sportowych.

ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO, BY:

38.
Stosował się do wytycznych WHO, ECDC 12  i krajowych organów ds. zdrowia dotyczących zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 i w zakresie procedur wznawiania działalności sportowej.
39.
Motywował sportowców i obywateli, by uprawiali sport i zachowywali aktywność fizyczną w sposób bezpieczny w tych bezprecedensowych i wyjątkowych okolicznościach.
40.
Zachęcał obywateli do dalszego wspierania sektora sportu poprzez rozważenie możliwości kontynuowania członkostwa w organizacjach i klubach sportowych oraz zatrzymania biletów na wydarzenia sportowe, które mogą zostać przełożone na późniejszy termin.
41.
Rozważył możliwe rozwiązania w zakresie aktualizacji kalendarzy zawodów sportowych na szczeblu krajowym, z uwzględnieniem europejskich i międzynarodowych kalendarzy.
1 Badanie gospodarczych skutków sportu na podstawie rachunków satelitarnych sportu za rok 2018 wykazało, że sektor sportu odpowiada za 2,12 % PKB UE i zapewnia pracę 5,67 mln osób (2,72 % zatrudnienia w UE).
2 Do celów niniejszych konkluzji "działalność gospodarcza w dziedzinie sportu" oznacza działalność komercyjną związaną z produktami, usługami, czy wydarzeniami sportowymi, osobami działającymi w dziedzinie sportu, obiektami sportowymi bądź też miejscami lub koncepcjami związanymi ze sportem.
3 Na przykład Igrzyska Olimpijskie Tokio 2020 i UEFA EURO 2020 przełożono na rok 2021.
4 Światowa Organizacja Zdrowia https://www.who.int/news-room/campaigns/connecting-the-world-to-combat-coronavirus/healthya- thome/healthyathome-physical-activity.
5 Zalecenie Rady w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej (Dz.U. C 354 z 4.12.2013, s. 1).
6 Na przykład kampanie "Athletes at the forefront of the COVID-19 response" https://www.olympic.org/news/athletes-at-the-forefront- of-the-covid-19-response; "Pass the message to kick out Coronavirus" https://www.who.int/news-room/detail/23-03-2020-pass-the- message-five-steps-to-kicking-out-coronavirus
7 W tym w dziedzinach zdrowia, zatrudnienia, edukacji, młodzieży, cyfryzacji, innowacji, mobilności i transportu, urbanistyki, turystyki i środowiska.
8 Choć z uwagi na różnorodność europejskich struktur sportowych nie ma wspólnej definicji europejskiego modelu sportu, pewne podstawowe cechy tego modelu sprawiają, że jest on rozpoznawalny. Cechami tymi są m.in. struktura piramidalna, otwarty system awansu i deklasacji, podejście zakładające powszechność i solidarność, rola w tożsamości narodowej, struktury oparte na wolontariacie oraz społeczna i edukacyjna funkcja sportu.
9 Na przykład w ramach inicjatywy SportHub: sojusz na rzecz rozwoju regionalnego w Europie (SHARE).
10 Lub w bezprecedensowych i wyjątkowych okolicznościach - #BeActiveAtHome.
11 W tym sektorem edukacji, młodzieży, turystyki, gospodarki i przedsiębiorczości.
12 Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024