Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 13 lutego 2019 r. dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (CON/2019/6).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 13 lutego 2019 r.
dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej

(CON/2019/6)

(2019/C 84/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2019 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 19 grudnia 2018 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii

Europejskiej o wydanie opinii dotyczącej projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanego dalej "projektem decyzji") 1 .

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt decyzji dotyczy EBC i Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

1.
EBC przyjmuje do wiadomości projekt decyzji zatwierdzającej w imieniu Unii i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) Umowę o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwaną dalej "Umową o wystąpieniu"). W szczególności EBC odnotowuje postanowienia Umowy o wystąpieniu dotyczące zwrotu kapitału wpłaconego wniesionego do EBC przez Bank of England 2 , a także udziału Bank of England w rozwiązaniach instytucjonalnych określonych w art. 282 i 283 TFUE oraz w Statusie Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statusem ESBC") w okresie przejściowym 3 . EBC odnotowuje ponadto postanowienia Umowy o wystąpieniu odnoszące się do stosowania w Zjednoczonym Królestwie przepisów prawa Unii dotyczących dostępu do dokumentów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii 4 , stosowania w Zjednoczonym Królestwie określonych artykułów Statutu ESBC w odniesieniu do EBC 5 , a także stosowania w Zjednoczonym Królestwie określonych przywilejów i immunitetów w stosunku do EBC, członków jego organów oraz pracowników i przedstawicieli krajowych banków centralnych (KBC) w ESBC 6 .
2.
Zgodnie z art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej Umowa o wystąpieniu określa warunki wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii i Euratomu, uwzględniając ramy ich przyszłych stosunków. Umowa w sprawie przyszłych stosunków między Unią a Zjednoczonym Królestwem będzie mogła zostać zawarta dopiero wówczas, gdy Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim. Zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 TFUE oraz odpowiednim orzecznictwem Unii 7  należy zasięgnąć opinii EBC w sprawie umowy dotyczącej przyszłych stosunków między Unią a Zjednoczonym Królestwem w zakresie, w jakim będzie ona wchodziła w zakres kompetencji EBC.
3.
Na mocy Umowy o wystąpieniu ustanawia się Wspólny Komitet, do którego zadań należało będzie wdrażanie i stosowanie tej Umowy. W projekcie decyzji precyzuje się, że we Wspólnym Komitecie i w jego specjalnych komitetach Unię reprezentuje Komisja 8 . W różnych przypadkach określonych w Umowie o wystąpieniu Wspólny Komitet będzie miał prawo do przyjmowania decyzji wiążących dla Unii i Zjednoczonego Królestwa, a obowiązkiem Unii i Zjednoczonego Królestwa będzie ich wykonanie 9 . Zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 TFUE oraz zgodnie z zasadą lojalnej współpracy wynikającą z art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej opinii EBC należy zasięgać w sprawie decyzji Wspólnego Komitetu wchodzących w zakres kompetencji EBC.
4.
Umowa o wystąpieniu określa, że pewne przywileje i immunitety mające zastosowanie do Unii będą miały zastosowanie w odniesieniu do EBC, członków jego organów, jego pracowników i przedstawicieli KBC w ESBC uczestniczących w działaniach EBC 10 . Umowa o wystąpieniu nakłada na Unię szereg wymogów w zakresie informowania lub powiadamiania Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do niektórych kwestii związanych z takimi przywilejami i immunitetami 11 . W uzasadnieniu projektu decyzji Komisja precyzuje, że co do zasady informacje takie powinny być przekazywane a notyfikacje dokonywane w imieniu Unii przez Komisję, w razie potrzeby na podstawie informacji dostarczonych przez państwa członkowskie bądź inne instytucje, właściwe organy lub jednostki organizacyjne Unii 12 . EBC odnotowuje to wyjaśnienie i jest gotowy zapewnić Komisji odpowiednie informacje w celu ich odpowiedniego przekazania Zjednoczonemu Królestwu.

Niniejsza opinia zostanie opublikowana na stronie internetowej EBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 13 lutego 2019 r.

Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 COM (2018) 834 final.
2 Zob. art. 149 Umowy o wystąpieniu.
3 Zob. art. 128 ust. 4 Umowy o wystąpieniu.
4 Zob. art. 122 Umowy o wystąpieniu.
5 Zob. art. 123 Umowy o wystąpieniu.
6 Zob. art. 117 Umowy o wystąpieniu.
7 Zob. np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 1974 r. w sprawie R. & V. Haegeman przeciwko Belgii, C-181/73, ECLI:EU:C:1974:41, pkt 5; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 sierpnia 1994 r. w sprawie Republika Francuska przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich, C-327/91, ECLI:EU:C:1994:305, pkt 15-17. Zob. także opinię EBC CON/2005/7. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC.
8 Zob. art. 2 projektu decyzji.
9 Zob. art. 164 i 166 Umowy o wystąpieniu.
10 Zob. art. 117 Umowy o wystąpieniu.
11 Zob. np. art. 102, 103 i art. 116 ust. 3 Umowy o wystąpieniu.
12 Zob. s. 4 uzasadnienia projektu decyzji.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.84.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 13 lutego 2019 r. dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (CON/2019/6).
Data aktu: 13/02/2019
Data ogłoszenia: 06/03/2019