Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 13 lutego 2019 r. dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (CON/2019/6).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 13 lutego 2019 r.
dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej

(CON/2019/6)

(2019/C 84/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2019 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 19 grudnia 2018 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii

Europejskiej o wydanie opinii dotyczącej projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanego dalej "projektem decyzji") 1 .

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt decyzji dotyczy EBC i Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

1.
EBC przyjmuje do wiadomości projekt decyzji zatwierdzającej w imieniu Unii i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) Umowę o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwaną dalej "Umową o wystąpieniu"). W szczególności EBC odnotowuje postanowienia Umowy o wystąpieniu dotyczące zwrotu kapitału wpłaconego wniesionego do EBC przez Bank of England 2 , a także udziału Bank of England w rozwiązaniach instytucjonalnych określonych w art. 282 i 283 TFUE oraz w Statusie Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statusem ESBC") w okresie przejściowym 3 . EBC odnotowuje ponadto postanowienia Umowy o wystąpieniu odnoszące się do stosowania w Zjednoczonym Królestwie przepisów prawa Unii dotyczących dostępu do dokumentów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii 4 , stosowania w Zjednoczonym Królestwie określonych artykułów Statutu ESBC w odniesieniu do EBC 5 , a także stosowania w Zjednoczonym Królestwie określonych przywilejów i immunitetów w stosunku do EBC, członków jego organów oraz pracowników i przedstawicieli krajowych banków centralnych (KBC) w ESBC 6 .
2.
Zgodnie z art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej Umowa o wystąpieniu określa warunki wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii i Euratomu, uwzględniając ramy ich przyszłych stosunków. Umowa w sprawie przyszłych stosunków między Unią a Zjednoczonym Królestwem będzie mogła zostać zawarta dopiero wówczas, gdy Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim. Zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 TFUE oraz odpowiednim orzecznictwem Unii 7  należy zasięgnąć opinii EBC w sprawie umowy dotyczącej przyszłych stosunków między Unią a Zjednoczonym Królestwem w zakresie, w jakim będzie ona wchodziła w zakres kompetencji EBC.
3.
Na mocy Umowy o wystąpieniu ustanawia się Wspólny Komitet, do którego zadań należało będzie wdrażanie i stosowanie tej Umowy. W projekcie decyzji precyzuje się, że we Wspólnym Komitecie i w jego specjalnych komitetach Unię reprezentuje Komisja 8 . W różnych przypadkach określonych w Umowie o wystąpieniu Wspólny Komitet będzie miał prawo do przyjmowania decyzji wiążących dla Unii i Zjednoczonego Królestwa, a obowiązkiem Unii i Zjednoczonego Królestwa będzie ich wykonanie 9 . Zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 TFUE oraz zgodnie z zasadą lojalnej współpracy wynikającą z art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej opinii EBC należy zasięgać w sprawie decyzji Wspólnego Komitetu wchodzących w zakres kompetencji EBC.
4.
Umowa o wystąpieniu określa, że pewne przywileje i immunitety mające zastosowanie do Unii będą miały zastosowanie w odniesieniu do EBC, członków jego organów, jego pracowników i przedstawicieli KBC w ESBC uczestniczących w działaniach EBC 10 . Umowa o wystąpieniu nakłada na Unię szereg wymogów w zakresie informowania lub powiadamiania Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do niektórych kwestii związanych z takimi przywilejami i immunitetami 11 . W uzasadnieniu projektu decyzji Komisja precyzuje, że co do zasady informacje takie powinny być przekazywane a notyfikacje dokonywane w imieniu Unii przez Komisję, w razie potrzeby na podstawie informacji dostarczonych przez państwa członkowskie bądź inne instytucje, właściwe organy lub jednostki organizacyjne Unii 12 . EBC odnotowuje to wyjaśnienie i jest gotowy zapewnić Komisji odpowiednie informacje w celu ich odpowiedniego przekazania Zjednoczonemu Królestwu.

Niniejsza opinia zostanie opublikowana na stronie internetowej EBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 13 lutego 2019 r.

Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 COM (2018) 834 final.
2 Zob. art. 149 Umowy o wystąpieniu.
3 Zob. art. 128 ust. 4 Umowy o wystąpieniu.
4 Zob. art. 122 Umowy o wystąpieniu.
5 Zob. art. 123 Umowy o wystąpieniu.
6 Zob. art. 117 Umowy o wystąpieniu.
7 Zob. np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 1974 r. w sprawie R. & V. Haegeman przeciwko Belgii, C-181/73, ECLI:EU:C:1974:41, pkt 5; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 sierpnia 1994 r. w sprawie Republika Francuska przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich, C-327/91, ECLI:EU:C:1994:305, pkt 15-17. Zob. także opinię EBC CON/2005/7. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC.
8 Zob. art. 2 projektu decyzji.
9 Zob. art. 164 i 166 Umowy o wystąpieniu.
10 Zob. art. 117 Umowy o wystąpieniu.
11 Zob. np. art. 102, 103 i art. 116 ust. 3 Umowy o wystąpieniu.
12 Zob. s. 4 uzasadnienia projektu decyzji.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.84.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 13 lutego 2019 r. dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (CON/2019/6).
Data aktu: 13/02/2019
Data ogłoszenia: 06/03/2019