(2019/C 411/03)(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2019 r.)
Pismem z dnia 25 października 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Polsce. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE DECYZJI
W dniach 7 września 2018 r., 24 września 2018 r., 16 października 2018 r., 26 kwietnia 2019 r. oraz 5 września 2019 r. Polska zgłosiła zamiar przyznania pomocy państwa finansowanej z funduszy strukturalnych UE na inwestycje w infrastrukturę ciepłowniczą w pięciu gminach w województwie podkarpackim w południowowschodniej Polsce (zob. tabela).
Wszystkie pięć projektów obejmuje istniejące systemy ciepłownicze, w których ciepło jest wytwarzane przez kotły węglowe oraz przez pewną liczbę kotłów gazowych, a w Ropczycach - przy niewielkim udziale odzyskiwanego ciepła odpadowego (zob. tabela).
Polska wyjaśniła, że zastąpienie starych sieci ciepłowniczych przyniosłoby korzyści dla środowiska poprzez ograniczenie strat w przesyle ciepła oraz ograniczenie emisji CO2 i innych zanieczyszczeń, w tym pyłu drobnego pochodzącego z wytwarzania ciepła z węgla.
Tabela
Zestawienie proponowanych projektów
Gmina |
Główny beneficjent Wytwarzanie energii cieplnej |
Kwota wsparcia (PLN) |
Tarnobrzeg |
ECO Tarnobrzeg Sp. z o.o. |
Kotły gazowe o mocy: 4 × 10 MW |
9 998 707 |
|
|
Kotły węglowe o mocy: 3 × 14,5 MW |
|
Ropczyce |
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Ropczycach Sp. z o.o. |
Kotły węglowe o mocy: 1 × 8 MW, 1 × 7 MW, 2 × 800 kW Około 5 % zapotrzebowania na energię cieplną zaspokaja się za pośrednictwem odzyskiwanego przemysłowego ciepła odpadowego
|
6 846 348 |
Lesko |
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Lesku |
Kotły węglowe o mocy: 5 × 600 kW |
2 510 691 |
Dębica |
Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. |
Kocioł węglowy o mocy: 1 × 52 MW, kotły gazowe o mocy: 6 × < 1 MW, kocioł gazowy o mocy: 1 × 1 MW, pompy ciepła o mocy: 200 kW |
5 675 756 |
Ustrzyki Dolne |
Gmina Ustrzyki Dolne |
Kocioł węglowy o mocy: 1 × 20 MW + kilka małych kotłów lokalnych |
5 069 472 |
Projekty związane z modernizacją sieci wybrano w drodze zaproszenia do składania wniosków w dniach od 31 października do 30 listopada 2016 r. Przetarg ograniczał się do projektów modernizacji sieci w województwie podkarpackim. Na wybrane projekty przeznaczono 100 mln PLN. Wpłynęło 11 wniosków o dofinansowanie w łącznej wysokości 46 692 709 PLN. Jeden projekt odrzucono, ponieważ wniosek był niekompletny i brakowało potwierdzenia wprowadzenia źródła ciepła dla planowanej sieci. Do finansowania wybrano pozostałe dziesięć projektów na łączną kwotę 42 986 110 PLN 1 . Pięć z tych projektów dotyczyło systemów ciepłowniczych, które nie spełniają wymogów definicji "efektywnego systemu ciepłowniczego" zawartej w dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej, co jest również warunkiem udzielania pomocy państwa na rzecz projektów w zakresie systemu ciepłowniczego na mocy ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych (GBER). Wspomniane pięć projektów zgłoszono Komisji do oceny i są one przedmiotem przedmiotowej decyzji.
Komisja oceniła środek i doszła do wstępnego wniosku, że stanowi on pomoc państwa. W związku z tym Komisja oceniła zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym na podstawie wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014 - 2020, które zawierają sekcję dotyczącą środków w zakresie efektywności energetycznej, w tym systemów ciepłowniczych i chłodniczych (sekcja 3.4).
Na mocy wytycznych pomoc na systemy ciepłownicze ograniczona jest do systemów, które spełniają wymogi definicji efektywnego systemu ciepłowniczego i chłodniczego określone w art. 2 ust. 41 i 42 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 2 w sprawie efektywności energetycznej. Żaden ze zgłoszonych projektów nie obejmuje systemów ogrzewania, które spełniałyby wymogi tych definicji.
Polska wyjaśniła, że każdy ze zgłoszonych projektów przyczyni się do ochrony środowiska przez ograniczenie zużycia energii pierwotnej i emisji z zakładów, które dostarczają ciepło do wspieranych sieci. Komisja zauważa jednak, że wyjaśnienie to opiera się na założeniu, że scenariuszem alternatywnym jest sytuacja, w której istniejąca instalacja grzewcza nadal funkcjonuje i dostarcza ciepło za pośrednictwem niezmodernizowanej sieci. Modernizacja sieci ciepłowniczych opierających się na elektrociepłowniach zasilanych paliwem kopalnym wiąże się bowiem z ryzykiem stworzenia efektu blokady, tj. sytuacji, w której w wyniku modernizacji sieci ciepłowniczej zakłady te pozostaną operacyjne dłużej niż miałoby to miejsce w innym przypadku. Przy mniejszych stratach w dystrybucji energii, a w niektórych przypadkach większej liczbie konsumentów przyłączonych do sieci, istnieje wyraźne ryzyko, że modernizacja sieci poprawi sytuację ekonomiczną systemów ciepłowniczych, a tym samym wydłuży okres eksploatacji elektrociepłowni (i wytwarzania zanieczyszczeń).
O ile proponowane projekty prowadzą do pewnych ulepszeń w zakresie efektywności, to do czasu modernizacji źródeł ciepła systemy grzewcze nadal będą powodować znaczne zanieczyszczenie. Wsparcie dla sieci podłączonych do elektrociepłowni, które nie spełniają wymogów definicji "efektywnego systemu", może zatem przedłużyć stosowanie paliw kopalnych na potrzeby ogrzewania, powodując działanie sprzeczne w stosunku do wszelkich celów związanych z ochroną środowiska naturalnego.
Komisja ma w związku z tym wątpliwości, czy zgłoszone środki przyczyniają się do wyższego poziomu ochrony środowiska, co można by uznać za cel będący przedmiotem wspólnego zainteresowania.
Ponieważ środki nie są ukierunkowane na cel będący przedmiotem wspólnego zainteresowania, Komisja ma wątpliwości, czy mogą one zostać uznane za konieczne, odpowiednie lub proporcjonalne oraz czy wywołują one efekt zachęty. Komisja ma również wątpliwości, czy korzyści płynące z tych środków przeważają nad ich wpływem na konkurencję.
Komisja zwraca się do zainteresowanych stron o przedstawienie uwag na temat wszystkich wymienionych kwestii.
TEKST PISMA
Szanowny Panie Ministrze,
Komisja pragnie poinformować Polskę, że po przeanalizowaniu przekazanych przez władze polskie informacji na temat wyżej wymienionych środków podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
1 Uchwała nr 285/5702/17 Zarządu Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z dnia 21 marca 2017 r. w sprawie zatwierdzenia Listy ocenion-ych projektów oraz wyboru projektów do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej III. Czysta energia działania 3.3 Poprawa jakości powietrza, poddziałania 3.3.1 Realizacja planów niskoemisyjnych, Regionalnego Programu Operacy-jnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 w zakresie sieci ciepłowniczych.
2 Dz.U. L 315 z 31.10.2012, s. 1.
3 Dyrektywa 2012/27/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej. Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1, art. 2 pkt 124).
5 Decyzja C(2012)405 w sprawie SA.32832 (2011/N) - Pomoc na modernizację sieci ciepłowniczej w Dębicy. Decyzja C(2012)425 w sprawie SA.32757 (2011/N) - Pomoc na modernizację sieci ciepłowniczej w Jaśle.
6 Sprawa T-304/08, Smurfit Kappa przeciwko Komisji, ECLI:EU:T:2012:351, pkt 83-84, w szczególności: "przyjmując takie normy postępowania i ogłaszając poprzez publikację, że będzie je stosować od tej pory do przypadków w nich przewidzianych, Komisja wyznacza jednak sama sobie granice uznania i nie może odejść od tych norm bez narażania się, w odpowiednim przypadku, na sankcje z tytułu naruszenia ogólnych zasad prawa, takich jak zasada równego traktowania lub zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań, chyba że przedstawi ona względy uzasadniające w świetle tych samych zasad takie odejście przez nią od jej własnych zasad (wyrok w sprawach połączonych C-189/02 P, C-202/02 P, od C 205/02 P do C 208/02 P i C-213/02 P Dansk Rørindustri i in. przeciwko Komisji, [2005] Zb.Orz. s. I-5425, pkt 211; ww. w pkt 44 wyrok w sprawach połączonych Niemcy i in. przeciwko Kronofrance, pkt 60 i przytoczone tam orzecznictwo)".
7 Dz.U. L 315 z 31.10.2012, s. 1
8 Tak było w przypadku polskiego programu operacyjnego na lata 2014-2020 (zatwierdzonego decyzją Komisji C(2014)10025) oraz programu operacyjnego na lata 2014-2020 dla województwa podkarpackiego (zatwierdzonego decyzją Komisji C(2015)910). W obu decyzjach Komisji stwierdza się, że: "[n]iniejsza decyzja nie wpływa na stanowisko, które Komisja może zająć w zakresie zgodności wszelkich działań wspieranych w ramach programów operacyjnych z zasadami pomocy państwa mającymi zastosowanie w momencie przyznawania wsparcia".