Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2019 r."[COM(2018) 686 final].

542. SESJA PLENARNA EKES-U, 20.3.2019-21.3.2019
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2019 r."

[COM(2018) 686 final]

(2019/C 228/10)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2019 r.)

Sprawozdawczym: Elżbieta SZADZIŃSKA

Wniosek Komisja Europejska, 14.12.2018
Podstawa prawna Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data przyjęcia przez sekcję 7.3.2019
Data przyjęcia na sesji plenarnej 20.3.2019
Sesja plenarna nr 542
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 122/0/1
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny z zadowoleniem przyjmuje roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na rok 2019, który jest ulepszeniem pakietu w sprawie normalizacji z roku 2011. Chociaż prace w ramach tej inicjatywy zostaną zakończone w 2019 г., to roczny program proponuje obszary, na których należy się skupić w ostatnim roku realizacji przez obecną Komisję.
1.2.
Komitet corocznie przedstawia w formie opinii swoje uwagi i zalecenia do rocznych programów prac Komisji, gdyż docenia znaczenie norm dla wzrostu konkurencyjności na jednolitym rynku i rozwoju innowacyjnych produktów i usług oraz podnoszenia ich jakości i bezpieczeństwa z korzyścią dla konsumentów, przedsiębiorstw i środowiska f1). Obecna opinia jest związana z opinią o "normach zharmonizowanych" 1 .
1.3.
Komitet widzi postęp w zapewnieniu inkluzywności i przejrzystości europejskiego systemu normalizacji poprzez aktywne uczestnictwo organizacji, o których mowa w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1025/2012. Uczestnictwo przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego w systemie normalizacji nie powinno ograniczać się do poziomu unijnego i krajowego. Także ich udział w normalizacji międzynarodowej powinien uzyskać wsparcie, być rozszerzany i promowany.
1.3.1.
Komitet docenia działania Komisji wspierające udział zainteresowanych podmiotów w pracach normalizacyjnych, szczególnie poprzez program "Horyzont 2020". Niemniej Komitet zaleca wzmocnienie istniejącego mechanizmu i lepsze informowanie o takich możliwościach. Pozwoli to małym i średnim przedsiębiorstwom nie tylko na udział w tworzeniu norm, ale również na ich wdrażanie.
1.3.2.
Spójność pomiędzy normami europejskimi i normami międzynarodowymi przyczyni się do wzmocnienia konkurencyjnej pozycji przemysłu UE w globalnym łańcuchu wartości. Dlatego Komitet popiera dialog Komisji z międzynarodowymi organizacjami normalizacyjnymi oraz WTO i innymi forami międzynarodowymi. W tych ramach Komitet popiera wszelkie wysiłki i inicjatywy Komisji na rzecz przyspieszenia i większej efektywności procesu normalizacji, aby na poziomie międzynarodowym chronić i promować lepsze normy europejskie 2 .
1.4.
Europejski system normalizacji opiera się na partnerstwie publiczno-prywatnym. Kluczowe kierunki jego rozwoju w przyszłości zostały określone w rocznym programie prac Komisji. Komitet wyraża nadzieję, że partnerstwo obejmie jak najszersze grono podmiotów.
1.5.
Tegoroczny program prac uzyskał wkład ze strony dialogu międzyinstytucjonalnego i zdaniem Komitetu kontynuowanie dialogu w przyszłości przyczyni się do wzmocnienia europejskiego systemu normalizacji. Już w swoich poprzednich opiniach dotyczących normalizacji Komitet wyraził gotowość powołania forum ad hoc, które angażowałoby szerokie grono zainteresowanych podmiotów 3 .
1.6.
Program określa istotne, z punktu widzenia normalizacji, obszary: energia, gospodarka o obiegu zamkniętym, obronność, bezpieczeństwo, rynek wewnętrzny, jednolity rynek cyfrowy oraz współpraca międzynarodowa. Komitet zgadza się z celowością wyboru tych obszarów.
1.7.
Komitet oczekuje na wyniki badania poświęconego wpływowi norm na gospodarkę i społeczeństwo. Zdaniem Komitetu badanie powinno również brać pod uwagę pośrednie skutki normalizacji, takie jak zatrudnienie 4 . Ponadto dla opracowania strategii i programów normalizacyjnych ważna powinna być ocena ex post.
1.8.
Komitet ponawia apel o ścisłe monitorowanie wysiłków najważniejszych uczestników procesu normalizacji, zmierzających do zaangażowania w system normalizacji europejskiej jak najszerszego grona podmiotów. EKES może przede wszystkim utworzyć forum ad hoc w sprawie angażowania szerokiego grona podmiotów w system normalizacji europejskiej. Organ ten byłby odpowiedzialny za organizowanie rocznego wysłuchania publicznego, na którym oceniano by postępy poczynione w tym zakresie 5 .
2.
Propozycje Komisji Europejskiej
2.1.
Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1025/2012 Komisja w komunikacie przedstawiła roczny program prac Unii na 2019 r. w zakresie normalizacji europejskiej.
2.2.
Strategiczne priorytety w zakresie normalizacji europejskiej na rzecz prawodawstwa i polityki Unii:
-
działania na rzecz strategii jednolitego rynku cyfrowego;
-
działania na rzecz unii energetycznej i działania w dziedzinie klimatu;
-
kroki na rzecz planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym;
-
działania na rzecz wsparcia pogłębionego i bardziej sprawiedliwego rynku wewnętrznego opartego na wzmocnionej bazie przemysłowej;
-
kroki na rzecz europejskiego planu działania w sektorze obrony;
-
działania na rzecz Strategii kosmicznej dla Europy;
-
działania na rzecz Europejskiej agendy bezpieczeństwa.
2.3.
Ponadto Komisja będzie:
-
kontynuowała współpracę z międzynarodowymi jednostkami normalizacyjnymi;
-
rozwijała partnerstwo publiczno-prywatne, angażując szerokie grono podmiotów;
-
badała wpływ normalizacji na gospodarkę i społeczeństwo.
2.4.
Zgodnie z art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012, w celu przedstawienia sprawozdania z wykonania rozporządzenia Komisja rozpocznie przegląd europejskiego systemu normalizacji, aby ocenić jego skuteczność.
2.5.
W 2019 r. planowane jest zakończenie wspólnej inicjatywy dotyczącej normalizacji (JIS). Komisja przeanalizuje wyniki działań JIS w trzech kategoriach:
-
świadomości istnienia systemu normalizacji europejskiej, edukacji w tym zakresie i zrozumienia systemu;
-
koordynacji, współpracy, przejrzystości i angażowania szerokiego grona podmiotów;
-
konkurencyjności i wymiaru międzynarodowego. 3. Uwagi ogólne
3.1.
Roczny program prac na 2019 rok uszczegółowia i uzupełnia realizowane już priorytety. Celem takiego działania jest dostosowanie systemu normalizacji europejskiej do zmieniającej się sytuacji międzynarodowej i wyzwań na rynku globalnym.
3.2.
Komitet zgadza się ze zdaniem Komisji, że normalizacja przyczyni się do wsparcia strategii jednolitego rynku cyfrowego dzięki skupieniu się na internecie rzeczy, dużych zbiorach danych, łańcuchu bloków, inteligentnych systemach transportowych i autonomicznym prowadzeniu pojazdów, inteligentnych miastach, dostępności, e-administracji, e-zdrowiu i sztucznej inteligencji (AI). Ponadto, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych (GDPR) 6 , nowa normalizacja powinna być kompatybilna i interoperacyjna.
3.2.1.
Komitet wyraża nadzieję, że zgodnie z rozporządzeniem GDPR wszystkim uczestnikom jednolitego rynku cyfrowego zostanie zapewniony wysoki poziom ochrony i bezpieczeństwa ich danych osobowych.
3.3.
Zdaniem Komitetu istniejące normy bezpieczeństwa i regulacje prawne w tym zakresie powinny być uaktualnione, szczególnie w obliczu nowego ryzyka, jakie niesie ze sobą. Należałoby oczekiwać, że nowe normy ograniczą negatywny wpływ robotów i AI na życie ludzkie 7 .
3.4.
Wymogi cyberbezpieczeństwa powinny zapewnić, że nowe urządzenia związane z AI nie niosą ze sobą zagrożeń dla użytkowników, np. cyberataków na dużą skalę, śledzenia konsumentów, hakowania. Kluczową rolę w osiągnięciu tego celu powinna odgrywać Europejska Agencja Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) ze swoim stałym mandatem, szczególnie kierując uwagę na normalizację w cyberbezpieczeństwie 8 .
3.5.
Komitet popiera propozycję redukcji emisji CO2 pochodzących z sektora transportowego. Powinno się do tego przyczynić m.in. efektywniejsze zużycie paliwa i energii przez samochody, co będzie miało wpływ na zmniejszenie kosztów dla użytkowników. Jednocześnie wzrost liczby samochodów automatycznych będzie wymagał regulacji zharmonizowanych, gdyż tego typu pojazdy są obarczone wysokim ryzykiem (cyberataki, ochrona danych, odpowiedzialność w razie wypadku) 9 .
3.5.1.
Komitet już we wcześniejszej opinii pozytywnie wypowiedział się o trzecim pakiecie dotyczącego mobilności, uznając go za krok w kierunku zrównoważonej mobilności dla Europy 10 .
3.6.
Propozycja etykietowania opon 11 , ekologizacji sektora żeglugi dzięki wykorzystaniu paliw alternatywnych, rozszerzenie wymogów Ecodesign 12  na nowe kategorie produktów, to wszystko zdaniem Komitetu może się przyczynić do przeciwdziałania zmianie klimatu.
3.7.
Komitet popiera opracowanie norm w dziedzinie gospodarki o obiegu zamkniętym, które przyczynią się do zrównoważonej produkcji, a co się z tym wiąże - do ochrony zasobów naturalnych 13 .
3.8.
Normy techniczne są ułatwieniem dla wdrażania innowacyjnych rozwiązań w przemyśle.
3.9.
Komitet przychyla się do zdania Komisji, że opracowanie planu działania na rzecz normalizacji w dziedzinie obrony przez Europejską Agencję Obrony i europejskie organizacje normalizacyjne powinno pomóc w zapewnieniu otwartego i konkurencyjnego rynku UE w dziedzinie wyposażenia obronnego 14 . Podobne prace zostaną podjęte w dziedzinie przestrzeni kosmicznej 15 .
3.10.
Należy zapewnić spójność pomiędzy normami europejskimi a normami międzynarodowymi oraz promować stosowanie norm europejskich poza obszarem Unii. W tym celu Komisja powinna wzmocnić dialog merytoryczny z międzynarodowymi jednostkami normalizacyjnymi, jak i negocjacje dwustronne z państwami spoza Europy.
3.11.
Komitet popiera jak najbardziej słuszny zamiar Komisji, aby pokazać pozytywny wpływ zaangażowania wielu podmiotów na jakość normalizacji. Udział organizacji, o których mowa w załączniku III, w pracach normalizacyjnych tworzy wartość dodaną dzięki zwiększeniu konkurencyjności i przynosi korzyść całemu społeczeństwu.
3.12.
Komitet ponawia apel o ścisłe monitorowanie wysiłków najważniejszych uczestników procesu normalizacji, zmierzających do zaangażowania w system normalizacji europejskiej jak najszerszego grona podmiotów. EKES może przede wszystkim utworzyć forum ad hoc w sprawie angażowania szerokiego grona podmiotów w system normalizacji europejskiej. Organ ten byłby odpowiedzialny za organizowanie rocznego wysłuchania publicznego, na którym oceniano by postępy w tym zakresie.

Bruksela, dnia 20 marca 2019 r.

Luca JAHIER

Przewodniczący

Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

1 C) Dz.U. С 197 z 8.6.2018, s. 17; Dz.U. С 75 z 10.3.2017, s.40; Dz.U. С 34z 2.2.2017, s. 86; Dz.U. С 303 z 19.8.2016, s. 81.
2 INT/879 - Normy zharmonizowane, Larghi, 2019 (zob. s. 78 niniejszego Dziennika Urzędowego).
3 Dz.U. C 303 z 19.8.2016, s. 81; Dz.U. C 75 z 10.3.2017, s. 40; Dz.U. C 197 z 8.6.2018, s. 17.
4 Dz.U. C 197 z 8.6.2018, s. 17.
5 Dz.U. C 197 z 8.6.2018, s. 17.
6 Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s.102.
7 Dz.U. C 288 z 31.8.2017, s. 1.
8 Dz.U. C 227 z 28.6.2018, s. 86.
9 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 254; Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 274.
10 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 254.
11 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 280.
12 Dz.U. C 345 z 13.10.2017, s. 97.
13 Dz.U. C 264 z 20.7.2016, s. 98; Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 97; Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 61; Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 207.
14 Dz.U. C 288 z 31.8.2017, s. 62.
15 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 1.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.228.74

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2019 r."[COM(2018) 686 final].
Data aktu: 20/03/2019
Data ogłoszenia: 05/07/2019