Konkluzje Rady w sprawie dalszych kroków, by UE stała się obszarem najlepszych praktyk w zakresie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.

Konkluzje Rady w sprawie dalszych kroków, by UE stała się obszarem najlepszych praktyk w zakresie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe

(2019/C 214/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 czerwca 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1.
PRZYPOMINA, że oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe jest poważnym transgranicznym zagrożeniem zdrowia, które nie może w dostateczny sposób zostać usunięte przez tylko jedno państwo członkowskie i nie może zostać ograniczone do jednego obszaru geograficznego lub państwa członkowskiego, a co za tym idzie, wymaga intensywnej współpracy i koordynacji między państwami członkowskimi, jak określono w decyzji nr 1082/2013/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 października 2013 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia 1 .
2.
Z GŁĘBOKIM NIEPOKOJEM ZAUWAŻA, że według oficjalnych danych każdego roku na świecie około 700 000 przypadków zgonów 2 (3  może być spowodowanych opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe, w tym 33 000 4 (5  zgonów w Unii Europejskiej/EOG spowodowanych zakażeniami opornymi na antybiotyki. Ponadto bez polityki powstrzymywania jej rozprzestrzeniania się, oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe może spowodować miliony zgonów na całym świecie.
3.
Z GŁĘBOKIM NIEPOKOJEM ZAUWAŻA, że na świecie około 29 % zgonów będących skutkiem zakażeń opornych na środki przeciwdrobnoustrojowe spowodowanych jest gruźlicą lekooporną (DR-TB) i wielolekooporną (MDR-TB) 6 .
4.
Z GŁĘBOKIM NIEPOKOJEM ZAUWAŻA, że według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), jeśli nie zostaną podjęte skuteczne działania, a wskaźniki oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe utrzymają przewidywane tendencje, roczne wydatki w całej UE i państwach EOG związane z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe mogą w latach 2015-2050 sięgnąć 1,1 mld EUR 7 .
5.
Z GŁĘBOKIM NIEPOKOJEM zauważa, że 75 % obciążeń związanych z infekcjami wynikającymi z oporności na antybiotyki w UE wynika bezpośrednio z zakażeń związanych z opieką zdrowotną 8 .
6.
UZNAJE, że stosowanie środków przeciwdrobnoustrojowych nadal jest w całej Unii zbyt wysokie, i ZAUWAŻA różnice między państwami członkowskimi w stosowaniu środków przeciwdrobnoustrojowych.
7.
UZNAJE, że oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe jest globalnym problemem dla zdrowia publicznego, a jego oddziaływanie wykracza poza poważne konsekwencje dla zdrowia ludzi i zwierząt, ponieważ wpływa również na środowisko i produkcję żywności, a co za tym idzie, na wzrost gospodarczy. Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe wpływa ponadto poważnie na możliwości osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zatem wiele międzynarodowych inicjatyw mających na celu zwalczanie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, obejmujących:

-
globalny plan działania na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 9  opracowany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) z udziałem Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) i Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE), przyjęty jednogłośnie w maju 2015 r. przez 68. Światowe Zgromadzenie Zdrowia,
-
deklarację polityczną z dnia 21 września 2016 r. 10  w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe wydaną przez Zgromadzenie Ogólne ONZ podczas posiedzenia wysokiego szczebla mającą na celu zwalczanie globalnego zagrożenia, jakim jest oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe, i potwierdzającą konieczność zastosowania podejścia "Jedno zdrowie", a także:
-
prace międzyagencyjnej grupy koordynacyjnej ONZ ds. oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, która wydała zestaw zaleceń w sprawozdaniu dla Sekretarza Generalnego ONZ No time to wait: Securing the future from Drug-resistant infections [Nie ma na co czekać: ochrona przyszłości przed zakażeniami lekoopornymi] 11 ,
-
sprawozdanie 12  wydane w dniu 10 maja 2019 r. przez Sekretarza Generalnego ONZ dotyczące realizacji deklaracji politycznej z dnia 21 września 2016 r. w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz dotyczące zaleceń międzyagencyjnej grupy koordynacyjnej ONZ ds. oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe,
-
rezolucję Zgromadzenia ONZ ds. Ochrony Środowiska (UNEA) z grudnia 2017 r. 13  w sprawie środowiska i zdrowia, w której stwierdza się, że zdrowie ludzi, zwierząt i roślin oraz środowisko są ze sobą połączone, i podkreśla się potrzebę lepszego zrozumienia roli, jaką zanieczyszczenie środowiska odgrywa w rozwoju oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe,
-
prace globalnego ośrodka badawczo-rozwojowego w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe,
-
globalne partnerstwo na rzecz badań i rozwoju antybiotyków (GARDP) 14 ,
-
rezolucję WHO w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe przyjętą przez Światowe Zgromadzenie Zdrowia w dniu 24 maja 2019 r. 15 ,
-
międzynarodowe centrum ds. rozwiązań dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe (ICARS) 16 . ICARS pełni rolę niezależnego globalnego ośrodka wiedzy skupiającego się na identyfikacji i wspieraniu wdrażania opartych na dowodach rozwiązań w zakresie wyzwań związanych z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe w państwach o niskim i średnim dochodzie.
8.
ZAUWAŻA, że oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe stała się problemem, który jest obecnie omawiany na wielu różnych forach międzynarodowych, w tym w grupach G7 17  i G20 18 .
9.
PRZYWOŁUJE globalny plan działania z 2015 r. dotyczący oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, w którym WHO wezwała wszystkie swoje państwa członkowskie, by do 2017 r. wdrożyły krajowe plany zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.
10.
ODNOTOWUJE prace prowadzone przez OECD i Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE niedawny raport, z którego wynika, że inwestycje w interwencje związane ze zdrowiem publicznym mogą znacznie zmniejszyć obciążenia dla społeczeństwa powodowane opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe 19 .
11.
PRZYPOMINA, że art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przewiduje, iż działanie Unii uzupełnia polityki krajowe i obejmuje zwalczanie epidemii, ich rozprzestrzeniania się oraz zapobieganie im, jak również informację i edukację zdrowotną, a także monitorowanie i zwalczanie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia. Unia ma również zachęcać do współpracy między państwami członkowskimi i sprzyjać współpracy z państwami trzecimi i kompetentnymi organizacjami międzynarodowymi w dziedzinie zdrowia publicznego.
12.
PRZYWOŁUJE konkluzje Rady z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie następnych kroków w dziedzinie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w ramach podejścia "Jedno zdrowie" 20  oraz zawarte w nim odniesienia do zalecenia Rady z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w leczeniu ludzi 21 , zalecenie Rady z dnia 9 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa pacjentów, w tym profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną 22  oraz konkluzje Rady z dnia 1 grudnia 2014 r. w sprawie bezpieczeństwa pacjentów i jakości opieki, w tym profilaktyki zakażeń związanych z opieką zdrowotną i oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz kontroli tych zjawisk 23 .
13.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE opublikowany przez Komisję w dniu 29 czerwca 2017 r. komunikat pt. "Europejski plan działania »Jedno zdrowie« na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe" 24  oraz wymienione w nim działania służące zwalczaniu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i POPIERA ZAMIAR uczynienia UE obszarem najlepszych praktyk w tym względzie.
14.
ZWRACA UWAGĘ na rolę szczepień w zapobieganiu zakażeniom, przyjęte niedawno zalecenie Rady w sprawie ściślejszej współpracy w zakresie przeciwdziałania chorobom zwalczanym drogą szczepień 25  oraz fakt, że w planie działania Komisji "Jedno zdrowie" na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe zwrócono uwagę na konieczność wspierania badań naukowych nad patogenami związanymi z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz rozwoju nowych szczepionek przeciwko tym patogenom.
15.
PRZYWOŁUJE rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2018 r. w sprawie europejskiego planu działania "Jedno zdrowie" na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 26 .
16.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 11 marca 2019 r. w sprawie strategicznego podejścia Unii Europejskiej do substancji farmaceutycznych w środowisku 27 .
17.
ZWRACA UWAGĘ na fakt, że UE wprowadziła ograniczenia prawne, aby unikać nadużywania środków przeciwdrobnoustrojowych u zwierząt. Od 2006 r. zakazane jest stosowanie antybiotyków jako dodatków paszowych do stymulowania wzrostu 28 . Przyjęte niedawno rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 29  oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/4 30  również zapobiegają stosowaniu przeciwdrobnoustrojowych weterynaryjnych produktów leczniczych w celu wspierania wzrostu lub zwiększenia wydajności 31 , profilaktycznemu stosowaniu przeciwdrobnoustrojowych weterynaryjnych produktów leczniczych w paszach leczniczych 32  oraz profilaktycznemu stosowaniu antybiotykowych weterynaryjnych produktów leczniczych w grupach zwierząt 33 . Rozporządzenie o weterynaryjnych produktach leczniczych przewiduje również ograniczenia w zakresie metafilaktycznego stosowania przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych i zawiera przepisy dotyczące możliwości zarezerwowania - na podstawie ściśle określonych kryteriów - niektórych krytycznych środków przeciwdrobnoustrojowych do stosowania wyłącznie u ludzi w celu zachowania skuteczności tych środków 34 , a także nakłada na państwa członkowskie obowiązki w zakresie gromadzenia danych na temat sprzedaży i stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych u zwierząt.
18.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wzmocnioną współpracę w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe między państwami członkowskimi i Komisją za pośrednictwem sieci UE "Jedno zdrowie" 35  utworzonej w 2017 r. i ZAUWAŻA znaczenie jej regularnych posiedzeń jako elementu realizacji planu działania UE w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.
19.
ODNOTOWUJE ustalenia zawarte w dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe sprawozdaniach ze wspólnej międzyagencyjnej analizy spożycia środków przeciwdrobnoustrojowych i oporności na te środki (JIA-CRA) 36 , publikowanych wspólnie przez Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC), Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) oraz Europejską Agencję Leków (EMA); ZWRACA UWAGĘ na fakt, że podstawę prawną dla tych działań wprowadzono w rozporządzeniu (WE) nr 726/2004 37  za pomocą przyjętego niedawno rozporządzenia (UE) 2019/5 38 .
20.
PODKREŚLA, że ściślejsza współpraca między państwami członkowskimi oraz z Komisją i przemysłem farmaceutycznym ma kluczowe znaczenie dla uporania się z ograniczoną dostępnością środków przeciwdrobnoustrojowych wynikającą od początku z niedostatecznej podaży, czy też spowodowaną wycofywaniem środków przeciwdrobnoustrojowych z rynku lub też wynikającą z innych problemów z podażą, które to okoliczności mogą doprowadzić do zakłóceń w podaży środków przeciwdrobnoustrojowych i nieodpowiedniej terapii zastępczej.
21.
Z GŁĘBOKIM NIEPOKOJEM ZAUWAŻA niedoskonałość rynku w zakresie rozwoju antybiotyków i PODKREŚLA konieczność pilnych działań w zakresie stymulowania rozwoju nowych środków przeciwdrobnoustrojowych, alternatywnych terapii oraz szybkiej i nowoczesnej diagnostyki, w tym metod oznaczania wrażliwości na środki przeciwdrobnoustrojowe. Potrzebne są - w wymiarze unijnym i globalnym - koordynacja i współpraca w zakresie programów badawczych i zachęt, a Rada UZNAJE między innymi propozycje i działania zespołu Antimicrobial Resistance Review 39 , sprawozdanie Breaking Through the Wall [Przebić mur] 40  oraz inicjatywę w zakresie wspólnego planowania badań nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe 41 .
22.
PODKREŚLA, że powodzenie globalnej walki z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe w ogromnym stopniu zależy od determinacji i gotowości rządów do podjęcia działań, aby zapewnić wdrożenie inicjatyw zgodnych z podejściem "Jedno zdrowie" według krajowych planów działania, angażując tym samym wszystkie odpowiednie sektory; podkreśla również, że zwalczaniu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe można nadać nową moc dzięki współpracy instytucji UE i państw członkowskich na forach międzynarodowych oraz dzięki współpracy regionalnej i dwustronnej.
23.
PODKREŚLA znaczenie wspólnego działania UE w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i zakażeń związanych z opieką zdrowotną (JAMRAI) 42  oraz Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE jego prace, również w zakresie polityki dotyczącej zapobiegania zakażeniom związanym z opieką zdrowotną i w zakresie zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi i wdrażania tych polityk.
24.
PRZYPOMINA o konferencji pod hasłem "Dalsze kroki na rzecz uczynienia UE obszarem najlepszych praktyk w zwalczaniu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe poprzez podejście Jedno zdrowie", która odbyła się w Bukareszcie w dniu 1 marca 2019 r. i została zorganizowana przez prezydencję rumuńską, a podczas której skupiono się na trzech głównych celach:
1)
poprawie jakości środków zapobiegania zakażeniom i ich kontroli oraz optymalizacji stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w sektorach zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska;
2)
wzmocnieniu realizacji krajowych planów działania w ramach podejścia "Jedno zdrowie";
3)
zachęcaniu do solidarności między państwami poprzez wspólną pracę w zakresie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.

WZYWA państwa członkowskie do:

25.
Zapewnienia, by we wszystkich państwach członkowskich wprowadzono wielosektorowe krajowe plany działania oraz mechanizmy koordynacji i monitorowania w wypełnianiu zobowiązań wynikających z globalnego planu działania dotyczącego oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz zgodnie z podejściem "Jedno zdrowie";
26.
Przeznaczenia zasobów ludzkich i finansowych wystarczających do opracowania i realizacji działań w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, profilaktyki i kontroli zakażeń, a także zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi w wymiarze politycznym i klinicznym;
27.
Wzmocnienia wdrażania - na szczeblu UE i międzynarodowym - prawodawstwa i obecnych polityk oraz istniejących zobowiązań dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, w oparciu o podejście "Jedno zdrowie";
28.
Wzmocnienia środków w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń, zarówno w sektorze zdrowia ludzi, jak i zdrowia zwierząt, w szczególności w warunkach opieki zdrowotnej, poprzez inwestowanie w praktyki higieniczne i działania profilaktyczne, w tym szczepienia, bioasekurację i przy zapewnieniu dostępu do standardowych i szybkich metod diagnostycznych, które będą stosowane do potwierdzania rodzaju zakażenia przed zastosowaniem antybiotyków, co pomoże ograniczyć niewłaściwe stosowanie antybiotyków i zmniejszyć powiązane z tym ryzyko wystąpienia oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe;
29.
Wzmocnienia i koordynacji reagowania - w szczególności za pośrednictwem Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia utworzonego na mocy decyzji (UE) 1082/2013 - przy wykorzystaniu podejścia międzysektorowego, w celu przeciwdziałania transgranicznemu rozprzestrzenianiu się opornych zakażeń;
30.
Wzmocnienia istniejącego prawodawstwa w zakresie stosowania i sprzedaży środków przeciwdrobnoustrojowych, w szczególności w zakresie ograniczenia sprzedaży bez recepty oraz - w stosownych przypadkach - rozważenia dalszego uregulowania;
31.
Nadania priorytetu szkoleniom pracowników służby zdrowia w odpowiednich sektorach w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń oraz zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi, z uwzględnieniem działań określonych w unijnych wytycznych dotyczących rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych oraz znajomości podejścia "Jedno zdrowie";
32.
Opracowania działań informacyjnych na temat profilaktyki i kontroli zakażeń oraz zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi w warunkach opieki zdrowotnej w przypadku ludzi i zwierząt, w odniesieniu do pracowników służby zdrowia, pacjentów i ich rodzin, weterynarzy, rolników i ogółu społeczeństwa, w tym dzieci;
33.
Ustanowienia mierzalnych celów, między innymi w zakresie ograniczenia ogólnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych i monitorowania postępów w zmniejszeniu rozprzestrzeniania się oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, uwzględniając w stosownym zakresie wskaźniki opracowane przez EFSA, EMA i ECDC;

WZYWA państwa członkowskie i Komisję do:

34.
Dalszej pracy nad długoterminowymi politykami w zakresie uporania się z zagrożeniem, jakim jest oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe;
35.
Zacieśnienia współpracy i większej solidarności w zwalczaniu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe poprzez angażowanie się, w stosownych przypadkach, w wymiarze dwustronnym w projektach partnerskich oraz wspólne dzielenie się najlepszymi praktykami i wiedzą, a także zapewnianie sobie wzajemnego wsparcia w realizacji krajowych planów działania, jak również programów w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń oraz zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi w sektorach: zdrowia ludzi, żywności, zdrowia zwierząt, środowiska, badań naukowych, a także innych odpowiednich sektorach;
36.
Wspierania pełnego wdrożenia dostępnych wytycznych, z uwzględnieniem szczególnych uwarunkowań krajowych oraz - w stosownych przypadkach - opracowania dodatkowych wytycznych w obszarach oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, profilaktyki i kontroli zakażeń oraz zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi, między innymi w odniesieniu do lepszego wykorzystania diagnostyki i szczepionek, a także nadzoru prowadzonego (między innymi przez ECDC) w celu wspierania działań na szczeblu krajowym i lokalnym;
37.
Opracowania dobrowolnych wspólnych wytycznych w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń oraz w zakresie zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi w warunkach opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem poziomu zatrudnienia i kształcenia, w oparciu o najlepsze praktyki;
38.
Zwiększenia zdolności wszystkich państw członkowskich do reagowania na zagrożenia wynikające z oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, a co za tym idzie, do zmniejszenia obecnych różnic w efektach, w odniesieniu do profilaktyki i zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz zakażeń związanych z opieką zdrowotną;
39.
Oceny przyczyn zróżnicowania między państwami członkowskimi oraz w samych państwach członkowskich w odniesieniu do proporcji stosowania w medycynie ludzkiej i weterynaryjnej antybiotyków o szerokim spektrum działania, mając na celu lepsze zrozumienie i kontrolę oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe;
40.
Opracowania i skutecznego wdrożenia na poziomie UE i poziomie krajowym skoordynowanych strategii komunikacyjnych zarówno do celów zapobiegania epidemiom wywołanym czynnikami opornymi na środki przeciwdrobnoustrojowe, jak i do celów stosowania w przypadku wystąpienia takich epidemii;
41.
Zwiększenia wysiłków w zakresie podnoszenia świadomości za pośrednictwem mediów masowych i społecznościowych, skierowanego do ogółu społeczeństwa, a dotyczącego znaczenia oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe jako zagrożenia zdrowia oraz konieczności profilaktyki zakażeń, jak również rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych;
42.
Wzmocnienia i rozszerzenia zakresu nadzoru nad wskaźnikami oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i zakażeń związanych z opieką zdrowotną oraz konsumpcji środków przeciwdrobnoustrojowych zarówno w sektorze zdrowia ludzi, jak i w sektorze zdrowia zwierząt, aktualizacji wytycznych dotyczących leczenia, doprowadzenia do rozważnego stosowania antybiotyków, monitorowania występowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz opracowania skutecznych środków profilaktyki i kontroli zakażeń w kontekście zapobiegania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe. Należy rozważyć programy nadzoru w ramach podejścia "Jedno zdrowie", aby umożliwić zintegrowaną analizę danych dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w sektorach zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt, żywności i środowiska;
43.
Zidentyfikowania i wspierania odpowiednich mechanizmów gwarantujących w całej Unii dostępność istniejących skutecznych środków przeciwdrobnoustrojowych, w szczególności środków przeciwdrobnoustrojowych pierwszego rzutu o wąskim spektrum działania, zarówno do stosowania u ludzi, jak i u zwierząt, z uwzględnieniem m.in. specyfiki małych rynków;
44.
Pobudzenia badań naukowych, rozwoju i innowacji w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz wspierania unijnej i globalnej koordynacji i współpracy za pośrednictwem inicjatywy w zakresie wspólnego planowania badań nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe 43  oraz globalnego ośrodka badawczo-rozwojowego w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 44 ;
45.
Wspierania takich inicjatyw jak GARDP - zainicjowana w maju 2016 r. przez WHO w ramach inicjatywy na rzecz leków przeciwko chorobom zaniedbanym (DNDi) 45 . GARDP odpowiada na globalne potrzeby w dziedzinie zdrowia publicznego poprzez opracowywanie i wdrażanie nowych lub ulepszonych terapii antybiotykowych. Każdy z jej programów uwzględnia strategie w zakresie trwałego dostępu i zarządzania, aby zapewnić, by leczenie było przystępne cenowo i dostępne dla wszystkich, którzy tego potrzebują;
46.
Wdrażania i rozszerzania programów badań zgodnie z podejściem "Jedno zdrowie", mając na celu opracowywanie nowych środków przeciwdrobnoustrojowych, szczepionek, alternatyw dla środków przeciwdrobnoustrojowych, lepsze szybkie testy diagnostyczne oraz ponowne i lepsze wykorzystywanie starych antybiotyków, a także kierując się zasadami dostępności, wydajności i przystępności cenowej;
47.
Zidentyfikowania i wspierania badań nad odpowiednimi modelami ekonomicznymi opracowywania nowych środków przeciwdrobnoustrojowych i wdrażania tych modeli, tak by uwzględnić zasady zarządzania antybiotykami w kontekście ich rozważnego stosowania, skuteczności i przystępności cenowej;
48.
Poprawy informacji i badań nad skutecznymi politykami wspierania zmiany zachowań ludzkich w celu zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe;
49.
Wspierania badań nad ulepszonymi modelami ekonomicznymi, gospodarowaniem, zarządzaniem, zachętami i innymi środkami i technikami dotyczącymi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, aby zapewnić skuteczne wdrażanie polityki;
50.
Systematycznej koordynacji stanowisk i prac państw członkowskich w zakresie wspólnego "głosu UE" jako obszaru najlepszych praktyk na forach międzynarodowych, który zwraca uwagę na pilną potrzebę zajęcia się problemem oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i systematycznie nalega w stosunkach wielostronnych i dwustronnych na przyspieszenie światowej reakcji;
51.
Dalszego aktywnego promowania i obrony norm UE oraz unijnego prawodawstwa i polityki w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w negocjacjach wielostronnych i dwustronnych oraz na forach międzynarodowych;
52.
Zapewniania lepszych informacji i ułatwiania korzystania z funduszy strukturalnych i inwestycyjnych przeznaczonych na krajowe, regionalne i lokalne inwestycje w działania związane z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe, zarządzanie środkami przeciwdrobnoustrojowymi oraz w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń, przy jednoczesnym zmniejszeniu różnic między państwami członkowskimi i w ich obrębie pod względem możliwości i wdrażania kompleksowych strategii zgodnych z podejściem "Jedno zdrowie";
53.
Przeanalizowania możliwości, w tym - w stosownych przypadkach - regulacji, w celu zapobiegania nierozważnemu stosowaniu środków przeciwdrobnoustrojowych uzyskanych w drodze zakupów transgranicznych do użytku osobistego, recept transgranicznych i sprzedaży przez internet;
54.
Monitorowania zgodnie z obowiązującym prawodawstwem unijnym i krajowym pozostałości środków przeciwdrobnoustrojowych pochodzących z ich stosowania i produkcji oraz obecności opornych mikroorganizmów w glebie, wodach gruntowych i powierzchniowych oraz rozważenia - w stosownych przypadkach - dalszych środków legislacyjnych w celu rozwiązania kwestii tej obecności w środowisku;
55.
Rozszerzenia bazy dowodowej w zakresie powstawania i rozprzestrzeniania się oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, w szczególności w środowisku.

WZYWA Komisję do:

56.
Wykorzystywania sieci UE "Jedno zdrowie" w kontekście oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w celu zacieśnienia współpracy z państwami członkowskimi oraz między nimi w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, profilaktyki i kontroli zakażeń oraz zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi;
57.
Dalszego wspierania państw członkowskich we wdrażaniu wielosektorowych krajowych planów działania i strategii w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz do zwiększenia przeznaczonego na ten cel finansowania;
58.
Wspierania gromadzenia przez państwa członkowskie danych dotyczących sprzedaży i stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych u zwierząt, tak by zapewnić skuteczne wdrożenie gromadzenia i przetwarzania danych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/6 w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych oraz do rozważenia przydziału specjalnych zasobów finansowych;
59.
Wspierania państw członkowskich w identyfikowaniu utrudnień dla opracowywania i wdrażania krajowych planów działania w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz środków w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń i zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi, zarówno na szczeblu politycznym, jak i klinicznym, tak by przyczyniać się do identyfikacji środków skutecznych w pokonywaniu takich utrudnień.
1 Dz.U. L 293 z 5.11.2013, s. 1.
2 Biuletyn Światowej Organizacji Zdrowia 2016; 94:638-639.
3 Przegląd na temat oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe pod kierunkiem Jima O'Neilla Tackling drug-resistant infections globally [Globalne zwalczanie zakażeń lekoopornych], sprawozdanie końcowe i zalecenia, maj 2016 r.
4 The Lancet, Infectious diseases [Choroby zakaźne], vol. 19, wydanie 1, styczeń 2019.
5 Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, artykuł z dnia 6 listopada 2018 r.
6 TB Alliance, Drug resistance - a response to antimicrobial resistance including tackling TB [Lekooporność - odpowiedź na oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe, z uwzględnieniem zwalczania gruźlicy].
7 OECD, Antimicrobial Resistance - Tackling the Burden in the European Union [Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe - rozwiązanie kwestii obciążeń w Unii Europejskiej], 2019.
8 The Lancet, Infectious diseases [Choroby zakaźne], vol. 19, wydanie 1, styczeń 2019
9 WHO, Global Action Plan on Antimicrobial Resistance [Globalny plan działania w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe], A68/A/CONF./1 Rev.1, porządek obrad, pkt 15.1, 25 maja 2015 r.
10 ONZ, Zgromadzenie Ogólne, deklaracja polityczna posiedzenia na wysokim szczeblu Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, 21 września 2016 r.
11 IACG - No time to wait: Securing the future from Drug-resistant infections [Nie ma na co czekać: ochrona przyszłości przed zakażeniami lekoopornymi], sprawozdanie, kwiecień 2019 r.
12 Dalsze działania w następstwie deklaracji politycznej posiedzenia na wysokim szczeblu Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe - sprawozdanie Sekretarza Generalnego, 10 maja 2019 r.
13 Zgromadzenie ONZ ds. Ochrony Środowiska, Program Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska, Nairobi, 4-6 grudnia 2017 r.
14 Globalne partnerstwo na rzecz badań i rozwoju antybiotyków (GARDP).
15 Projekt rezolucji WHO w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe
16 międzynarodowe centrum ds. rozwiązań dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe;
17 Deklaracja ministrów zdrowia grupy G7, Berlin, 8-9 października 2015 r.
18 Deklaracja z Berlina ministrów zdrowia grupy G20 Together Today for a Healthy Tomorrow [Razem dziś na rzecz zdrowego jutra], 2017 r.
19 OECD, dokument orientacyjny Stemming the Superbug Tide [Powstrzymać falę drobnoustrojów], 2018 r.
20 Dz.U. C 269 z 23.7.2016, s. 26.
21 Dz.U. L 34 z 5.2.2002, s. 13.
22 Dz.U. C 151 z 3.7.2009, s. 1.
23 Dz.U. C 438 z 6.12.2014, s. 7.
24 COM (2017) 339 final z 29.6.2017.
25 Dz.U. C 466 z 28.12.2018, s. 1.
26 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2018 r. w sprawie europejskiego planu działania "Jedno zdrowie" na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe (2017/2254(INI)).
27 COM (2019) 128 final z 11.3.2019.
28 Art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
29 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE (Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 43).
30 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/4 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie wytwarzania, wprowadzania na rynek i stosowania paszy leczniczej, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylające dyrektywę Rady 90/167/EWG (Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 1).
31 Art. 107 rozporządzenia (UE) 2019/6.
32 Art. 17 rozporządzenia (UE) 2019/4.
33 Art. 107 rozporządzenia (UE) 2019/6.
34 Art. 37 i 107 rozporządzenia (UE) 2019/6.
35 Komisja Europejska - Działanie UE w dziedzinie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.
36 EMA - Analiza spożycia środków przeciwdrobnoustrojowych i oporności (sprawozdania JIACRA z lat 2011 i 2013).
37 Dz.U. L 136 z 30.4.2004, s. 1.
38 Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 24.
39 Przegląd na temat oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe pod kierunkiem Jima O'Neilla Tackling drug-resistant infections globally [Globalne zwalczanie zakażeń lekoopornych], sprawozdanie końcowe i zalecenia, maj 2016 r.
40 Federalne Ministerstwo Zdrowia, BCG the Boston Consulting Group Breaking through the Wall - A Call for Concerted Action on Antibio-tics Research and Development [Przebić mur - wezwanie do wspólnego działania w zakresie badań i rozwoju w dziedzinie antybiotyków].
41 Inicjatywa w zakresie wspólnego planowania badań nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe - globalna koordynacja badań nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe.
42 EU-JAMRAI: Europe fostering synergies to reduce the burden of AMR: what is EU doing to support Member States? [Europa tworząca synergie, by ograniczyć obciążenia związane z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe: co robi UE, by wspierać państwa członkowskie?], 1 marca 2019 r.
43 Inicjatywa w zakresie wspólnego planowania badań nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe - globalna koordynacja badań nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe.
44 Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych - Współpraca w dziedzinie zdrowia na świecie.
45 Inicjatywa na rzecz leków przeciwko chorobom zaniedbanym.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.214.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie dalszych kroków, by UE stała się obszarem najlepszych praktyk w zakresie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.
Data aktu: 25/06/2019
Data ogłoszenia: 25/06/2019