Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5 marca 2019 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40481 - Systemy bezpieczeństwa użytkowników (II) dostarczane grupie Volkswagen oraz grupie BMW).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 5 marca 2019 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40481 - Systemy bezpieczeństwa użytkowników (II) dostarczane grupie Volkswagen oraz grupie BMW)

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 1656 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 199/04)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2019 r.)

W dniu 5 marca 2019 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

1)
W dniu 5 marca 2019 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą dwóch pojedynczych i ciągłych naruszeń art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Naruszenia polegały na wymianie szczególnie chronionych informacji handlowych, lecz w niektórych przypadkach obejmowały również konkretniejsze formy koordynacji działalności, w odniesieniu do dostarczania przedsiębiorstwom należącym do grupy Volkswagen i Porsche ("grupa VW" oraz do grupy BMW i Mini ("grupa BMW") określonych elementów systemów bezpieczeństwa użytkowników przeznaczonych do samochodów osobowych.
2)
Produktami, których dotyczy naruszenie, są systemy bezpieczeństwa biernego takie jak pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne i koła kierownicy. Są to kluczowe elementy wyposażenia, które mają zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników pojazdu na wypadek kolizji.
3)
Decyzja skierowana jest do następujących przedsiębiorstw: Autoliv 2 , Takata 3  oraz TRW 4  ("strony").

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura
4)
Po tym jak w marcu 2011 r. przedsiębiorstwo Takata złożyło na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. 5  wniosek o zwolnienie z grzywny w związku z kontaktami o znamionach zmowy powiązanymi z dostawami systemów bezpieczeństwa użytkowników dla grupy VW i grupy BMW, Komisja przeprowadziła w czerwcu 2011 r. niezapowiedziane kontrole zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w siedzibach przedsiębiorstw Autoliv i TRW w Niemczech. W dniu 10 czerwca 2011 r. przedsiębiorstwo TRW złożyło wniosek o złagodzenie kary. W dniu 4 lipca 2011 r. przedsiębiorstwo Autoliv złożyło wniosek o złagodzenie kary.
5)
W dniu 7 lipca 2017 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko stronom w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych. Rozmowy ugodowe i kontakty między Komisją a każdą stroną miały miejsce w okresie od listopada 2017 r. do listopada 2018 r. Następnie wszystkie strony przedłożyły formalny wniosek ugodowy zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 6 .
6)
W dniu 10 stycznia 2019 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do wymienionych stron. Wszystkie strony odniosły się do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i potwierdziły, że jego treść odzwierciedla przedłożone przez nie propozycje ugodowe oraz że zobowiązują się do udziału w postępowaniu ugodowym.
7)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 1 marca 2019 r.
8)
Komisja przyjęła decyzję w dniu 5 marca 2019 r.
2.2.
Krótki opis naruszenia
9)
Dwa odrębne naruszenia dotyczyły dostaw niektórych elementów systemów bezpieczeństwa użytkowników na rzecz grupy VW oraz grupy BMW.
2.2.1.
Naruszenie I: dostawa pewnych elementów systemów bezpieczeństwa użytkowników na rzecz grupy VW
10)
Naruszenie polegało na dwustronnych, a w niektórych przypadkach na trójstronnych kontaktach między przedsiębiorstwami Autoliv, Takata oraz TRW. Strony uczestniczyły w zmowie poprzez wymianę pewnych szczególnie chronionych informacji handlowych oraz, w niektórych przypadkach poprzez koordynowanie lub usiłowanie koordynowania odpowiedzi na zapytania ofertowe, odpowiedzi na okresowe zapytania grupy VW dotyczące rewizji cen oraz redukcji kosztów, określonych kosztów rozwoju i innych elementów cenowych, i/lub dotyczące cen materiałów oraz rekompensaty za wzrost cen surowców. Kontakty odbywały się drogą mailową, w formie osobistych spotkań i rozmów telefonicznych.
2.2.2.
Naruszenie II: dostawa pewnych elementów systemów bezpieczeństwa użytkowników na rzecz grupy BMW
11)
Naruszenie polegało na dwustronnych, a w niektórych przypadkach na trójstronnych kontaktach między przedsiębiorstwami Autoliv, Takata oraz TRW. Strony uczestniczyły w zmowie poprzez wymianę pewnych szczególnie chronionych informacji handlowych oraz, w niektórych przypadkach poprzez koordynowanie lub usiłowanie koordynowania informacji o cenach, w tym w kontekście pewnych zapytań ofertowych, okresowych zapytań grupy BMW dotyczących rewizji cen oraz redukcji kosztów, i/lub dotyczących cen materiałów oraz rekompensaty za wzrost cen surowców. Kontakty odbywały się drogą mailową, w formie osobistych spotkań i rozmów telefonicznych.
2.2.3.
Czas trwania
12)
Czas trwania udziału każdej strony w naruszeniach był następujący:
Naruszenie Przedsiębiorstwo Początek Koniec
I AUTOLIV 4.1.2007 r. 30.3.2011 r.
TAKATA 4.1.2007 r. 30.3.2011 r.
TRW 4.1.2007 r. 28.3.2011 r.
II AUTOLIV 28.2.2008 r. 16.9.2010 r.
TAKATA 28.2.2008 r. 17.2.2011 r.
TRW 5.6.2008 r. 17.2.2011 r.
2.3.
Adresaci
2.3.1.
Autoliv
13)
Za naruszenia I i II solidarnie odpowiadają Autoliv B.V. & Co. KG, za swoje bezpośrednie zaangażowanie, oraz Autoliv, Inc. jako spółka dominująca.
2.3.2.
Takata
14)
Za naruszenia I i II solidarnie odpowiadają TB Deu Abwicklungs-Aktiengesellschaft i.L. (wcześniej Takata Aktiengesellschaft) za swoje bezpośrednie zaangażowanie, oraz TKJP Corporation (wcześniej Takata Corporation) jako spółka dominująca.
2.3.3.
TRW
15)
Za naruszenia I i II solidarnie odpowiadają TRW Automotive Safety Systems GmbH oraz TRW Automotive GmbH, za swoje bezpośrednie zaangażowanie, oraz ZF TRW Automotive Holdings Corp. (wcześniej TRW Automotive Holdings Corp.) jako spółka dominująca.
2.4.
Środki zaradcze
16)
W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 7 . 2.4.1. Podstawowa kwota grzywny
17)
W przypadku naruszenia I wartość sprzedaży jest obliczana na podstawie rocznej średniej wielkości sprzedaży pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i kół kierownicy grupie VW na terytorium EOG w okresie naruszenia.
18)
W przypadku naruszenia II wartość sprzedaży jest obliczana na podstawie rocznej średniej wielkości sprzedaży pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i kół kierownicy grupie BMW na terytorium EOG w okresie naruszenia.
19)
Biorąc pod uwagę charakter naruszeń i ich zakres geograficzny, stawkę procentową na potrzeby ustalenia kwoty zmiennej grzywien, jak również kwoty dodatkowej ("opłata za przystąpienie do porozumienia") ustalono na poziomie 16 % wartości sprzedaży, której dotyczyły naruszenia.
20)
Kwota zmienna zostaje pomnożona przez liczbę lat lub ułamek roku, w ciągu których/którego dana strona indywidualnie uczestniczyła w naruszeniach, tak by w pełni uwzględnić faktyczny indywidualny okres uczestnictwa każdej strony w poszczególnych naruszeniach. Mnożnik okresu udziału w naruszeniu oblicza się na podstawie dni kalendarzowych.
2.4.2.
Dostosowania kwoty podstawowej
21)
W niniejszej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.
2.4.3.
Zastosowanie limitu 10 % obrotów
22)
Żadna z grzywien nie przekracza 10 % łącznych obrotów światowych poszczególnych stron w 2017 r.
2.4.4.
Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.: zmniejszenie grzywien
23)
Takata było pierwszym przedsiębiorstwem, które przedłożyło informacje i dowody, spełniając tym samym warunki postanowienia pkt 8 lit. a) obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. w odniesieniu do naruszeń I i II. W związku z tym przyznano mu zwolnienie z grzywien za naruszenia I i II.
24)
TRW było pierwszym przedsiębiorstwem, które spełniło warunki postanowienia pkt 24 i 25 obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. w odniesieniu do naruszenia I i II. W związku z tym przedsiębiorstwu temu przyznano zmniejszenie grzywny za naruszenie I i II w wysokości 50 %.
25)
Autoliv było drugim przedsiębiorstwem, które spełniło warunki postanowienia pkt 24 i 25 obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. w odniesieniu do naruszenia I i II. W związku z tym przedsiębiorstwu temu przyznano zmniejszenie grzywny za naruszenie I i II w wysokości 30 %.
26)
Autoliv było pierwszą stroną, która przedłożyła przekonujące dowody w rozumieniu pkt 25 obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. umożliwiające Komisji przedłużenie okresu trwania naruszenia I. Zgodnie z pkt 26 obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. wymieniony okres nie został uwzględniony podczas ustalania grzywny dla Autoliv za naruszenie I.
2.4.5.
Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych
27)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych grzywny nałożone na wszystkie strony zmniejsza się o 10 %. Zmniejszenie to zostało dodane do zmniejszenia grzywny uzyskanego na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar.
2.4.6.
Zastosowanie pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien
28)
Fakt, że Komisja podjęła decyzję o rozdzieleniu postępowań dotyczących naruszeń związanych z systemami bezpieczeństwa użytkowników na dwa oddzielne postępowania 8 , spowodował, że łączny okres postępowania był dłuższy niż w przypadku, gdyby postępowań nie rozdzielono. Komisja uważa, że rozdzielenie jest czynnikiem o charakterze wyjątkowym, który uzasadnia zmniejszenie grzywny, która podlega nałożeniu na poszczególne przedsiębiorstwa.
29)
W związku z tym kwota grzywien po zastosowaniu obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar i o postępowaniach ugodowych nałożonych na poszczególne strony została dodatkowo zmniejszona o 5 %.

3. 

WNIOSEK

30)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny: Za naruszenie I:
a)
na TKJP Corporation (wcześniej Takata Corporation) oraz TB Deu Abwicklungs-Aktiengesellschaft i.L. (wcześniej Takata Aktiengesellschaft), solidarnie: 0 EUR;
b)
na Autoliv, Inc. oraz Autoliv B.V. & Co KG., solidarnie: 121 211 000 EUR;
c)
na ZF TRW Automotive Holdings Corp. (wcześniej TRW Automotive Holdings Corp.), TRW Automotive Safety Systems GmbH oraz TRW Automotive GmbH, solidarnie: 158 824 000 EUR;

Za naruszenie II:

a)
na TKJP Corporation (wcześniej Takata Corporation) oraz TB Deu Abwicklungs-Aktiengesellschaft i.L. (wcześniej Takata Aktiengesellschaft), solidarnie: 0 EUR;
b)
na Autoliv, Inc. oraz Autoliv B.V. & Co. KG, solidarnie: 58 175 000 EUR;
c)
na ZF TRW Automotive Holdings Corp. (wcześniej TRW Automotive Holdings Corp.), TRW Automotive Safety Systems GmbH oraz TRW Automotive GmbH, solidarnie: 30 067 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Właściwymi podmiotami prawnymi są Autoliv, Inc. oraz Autoliv B.V. & Co. KG.
3 Właściwymi podmiotami prawnymi są TKJP Corporation (wcześniej Takata Corporation) oraz TB Deu Abwicklungs-Aktiengesellschaft i.L. (wcześniej Takata Aktiengesellschaft).
4 Właściwymi podmiotami prawnymi są ZF TRW Automotive Holdings Corp. (wcześniej TRW Automotive Holdings Corp.), TRW Automotive Safety Systems GmbH oraz TRW Automotive GmbH.
5 Dz.U. C 298 z 8.12.2006, s. 17.
6 Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18.
7 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.
8 Zob. również decyzja Komisji C(2017) 7670 final z dnia 22.11.2017 r. w sprawie AT.39881 - Systemy bezpieczeństwa pasażerów dla producentów samochodów japońskich.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.199.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5 marca 2019 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40481 - Systemy bezpieczeństwa użytkowników (II) dostarczane grupie Volkswagen oraz grupie BMW).
Data aktu: 05/03/2019
Data ogłoszenia: 14/06/2019